Carfanatic
Wegverkenner
Is dit bovenaan staan echt zo belangrijk voor importeurs? dacht dat het alleen ging om wat bijtellingsregels voor te zijn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Carfanatic zei:Is dit bovenaan staan echt zo belangrijk voor importeurs? dacht dat het alleen ging om wat bijtellingsregels voor te zijn.
Carfanatic zei:Is dit bovenaan staan echt zo belangrijk voor importeurs? dacht dat het alleen ging om wat bijtellingsregels voor te zijn.
Pietzoveel zei:Maar NR1 zijn voelt natuurlijk lekker.....
LM 1 zei:Rutger DC zei:(..)
De traditionele spurt aan het einde van de maand bij de Stellantis-merken is er ook nog. (..)
En die Stellantis-registraties zijn er elke maand, niet pas nu aan het eind van het jaar. Wat daar de reden achter is weten we niet. (..).
Ik hoop dat je twijfelende kopers bedoelt 😉LM 1 zei:Pietzoveel zei:Maar NR1 zijn voelt natuurlijk lekker.....
En het is een marketingtool. “Wij zijn het bestverkochte merk van het land.” Veel twijfelende verkopers (die geen verstand hebben van auto’s) zijn daar vatbaar voor. Je ziet het ook in reclames van supermarkten etc. En als importeur laat je zo aan het moederbedrijf zien dat je het goed doet, waar misschien weer andere extra’s uit voortkomen.
[size=medium]Autoverkoop 2021 eindigt op historisch dieptepunt, Volkswagen blijft Kia nipt voor[/size]
[size=x-small]Mede dankzij een groot aantal zelfregistraties weet Volkswagen alsnog Kia voor te blijven in de verkoopranglijst. Kia heeft met de Niro wel de meest verkochte auto.[/size]
[size=x-small]Jeroen Vos
01 januari 2022 11:33 · Laatste update: 01 januari 2022 11:53[/size]
Volkswagen blijft in 2021 Kia nipt voor bij de meest geregistreerde merken. (Foto: Shutterstock)Er zijn in 2021 in totaal 322.831 duizend nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat zijn er 9 procent minder dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Automotive. Het is het laagste niveau van de nieuwverkoop sinds ze door RDC zijn geregistreerd (1983). Het lage aantal registraties komt vooral door het chiptekort, waardoor er veel minder auto's worden geproduceerd. In de laatste weken van dit jaar kwam daar ook nog een lockdown bovenop. In december werd een daling genoteerd van 16 procent en kwamen de registraties uit op 35.708.
Zelfregistraties
Volkswagen wist dit jaar, na een nek aan nek-race met Kia, zijn positie als marktleider te handhaven. Dat werd mede gerealiseerd doordat VW-importeur Pon dit jaar tweeduizend auto's meer op eigen naam registreerde dan Kia. Gisteren waren er ruim 800 zelfregistraties bij Volkswagen en ook leasemaatschappijen namen 600 registraties voor hun rekening. Kia deed - zoals aangekondigd - gisteren bijna geen zelfregistraties, terwijl ze donderdag wel 1.700 Delen 1A registreerden.
Volkswagen registreerde in totaal 31 duizend nieuwe personenauto's (-30,3%) en kwam daarmee op een marktaandeel van zo'n 9 procent. De tweede plaats bleef in handen van Kia (marktaandeel 7,7%), vooral dankzij de elektrische Niro. Toyota volgt als nummer drie op gepaste afstand, de hoogste positie in jaren voor Toyota (marktaandeel 7,1%).
Opel, dat vorig jaar een vijfde positie realiseerde, vinden we pas terug op de tiende plaats, door een daling in de verkoop van zo'n 25 procent, onder meer het gevolg van het wegvallen van de Karl en Adam. Skoda dendert de top 5 binnen, mede dankzij de populaire Enyaq.
De top 5 van meest geregistreerde merken in 2021:
Merk 2021 2020 +/- (in%)
Volkswagen 31.059 44.552 -30,3%
Kia 30.028 26.781 12,1%
Toyota 23.022 22.848 0,8%
Peugeot 20.283 23.910 -15,2%
Skoda 20.215 16.514 22,4%
Totale markt 322.831 355.431 -9,2%
Bij de meest geregistreerde modellen is de Kia Niro de nummer één gevolgd door de Volvo XC40. De Volkswagen Polo staat op de derde positie en wordt op de huid gezeten door de Kia Picanto. De Skoda Enyaq is hekkensluiter van de de meest geregistreerde modellen van 2021.
De top 5 van meest geregistreerde modellen in 2021:
Model 2021 2020 +/- (in%)
Kia Niro 10.812 11.884 -9%
Volvo XC40 8.448 8.473 -0,3%
Volkswagen Polo 8.009 8.973 -10,7%
Kia Picanto 7.929 6.604 20,1%
Skoda Enyaq 6.621 - -
Bron: RDC, bewerking Automotive
LM 1 zei:Ah dus ondanks de voorspellingen van de dealers dat het niet ging gebeuren, hebben ze het toch gedaan. Hadden we kunnen verwachten.
Proficiat Kia. De feitelijke nummer 1 en een plus van ruim 12%!
Bimmert zei:LM 1 zei:Ah dus ondanks de voorspellingen van de dealers dat het niet ging gebeuren, hebben ze het toch gedaan. Hadden we kunnen verwachten.
Proficiat Kia. De feitelijke nummer 1 en een plus van ruim 12%!
haha, trek je het nu serieus niet? Het zijn maar autoverkopers hoor.
Rutger DC zei:De zelfregistraties zijn zo te zien vooral ingezet op de Up, Polo, T-Cross en T-Roc gisteren. Het is wel duidelijk dat Pon meer gaf om het behouden van het marktleiderschap dan Kia NL gaf om het veroveren ervan. Kia had een zelfde truc toe kunnen passen, maar kiest daar niet voor. Op de lange termijn is dat natuurlijk duurzamer, de dealers zitten nu niet opgescheept met auto's met 2020-registratie die nu met korting moeten worden verkocht. Vooral prijzenswaardig van Kia Nederland wat mij betreft, überhaupt heeft Kia het natuurlijk heel goed gedaan. Negen van de twaalf maanden het merk met de meeste registraties.
Wat is er zakelijk aan dan? Ik zie zo snel niet in wat de meerwaarde is van nummer 1 in de lijst staan, behalve juist een emotionele. Vroege registraties leiden tot een grotere kans dat je auto's later met korting moet verkopen, dan is vroeg registreren zakelijk toch juist niet zo logisch?Bimmert zei:Het is niet kinderachtig, je moet het zakelijk zien. Die woordkeuze verraadt toch een te emotionele kijk op dit soort dingen vind ik.
Moderator
Inderdaad. Via Gaspedaal vind ik er 45 met een kmstand tot 2000km: <https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/id3?bmax=2020&kmax=2000&srt=df-a>Renault15 17 zei:(...) maar het zou me niet verbazen als er nog 2020 ID3's staan te verstoffen ergens.![]()
Thema90 zei:Las dit op automotive-online;
"Volkswagen-dealers lieten eerder al doorschemeren dat ze daarom niet verwachten dat Pon een eindejaarspush zal inzetten puur met als doel om Kia voor te blijven. Alleen alle elektrische auto's en Polo's zouden sowieso nog een gekentekend worden (Deel 1. De dealers geven daarnaast aan het prima te vinden als Kia de titel een jaartje 'leent' van Volkswagen. Dankzij ruim 15 duizend backorders denkt de VW-organisatie volgend jaar weer ruimschoots aan kop te zullen gaan. "
Vanwege deze stuitende arrogantie zou ik al nooit een VAG product kopen.
Durashift zei:^^ ach kom. Jouw redenatie vind ik sneu. Sorry.
louisz zei:Wat is er zakelijk aan dan? Ik zie zo snel niet in wat de meerwaarde is van nummer 1 in de lijst staan, behalve juist een emotionele. Vroege registraties leiden tot een grotere kans dat je auto's later met korting moet verkopen, dan is vroeg registreren zakelijk toch juist niet zo logisch?Bimmert zei:Het is niet kinderachtig, je moet het zakelijk zien. Die woordkeuze verraadt toch een te emotionele kijk op dit soort dingen vind ik.
Automotive-Online zei:Kia deed - zoals aangekondigd - gisteren bijna geen zelfregistraties, terwijl ze donderdag wel 1.700 Delen 1A registreerden.
LGA zei:Kia deed afgelopen donderdag ook nog even 1700 zelfregistraties en ze dachten dat ze de winst binnen hadden gehaald. (...) Jou (sic) geliefde Kia speelt precies hetzelfde spelletje als alle andere fabrikanten. Uiteindelijk moeten al die auto's gewoon worden verkocht, dus je kan zoveel registreren als je wilt.
Barri zei:Ik kan het wel lezen. Dit is het belangrijkste:
Kia staat 750 registraties voor op Volkswagen (29.498 om 28.748), blijkt uit data van RDC. Maar Pon heeft veel meer Open inschrijvingen (voorheen deel 1A genoemd) dan Kia, 3.157 om 411.
Dealers geven aan dat VW geen eindejaarssprint zal doen. Maar de EV's worden nog wel geregisteerd, en de Polo's blijkbaar ook.
Opgeteld zal Volkswagen dus nog 1.100 van de 3.175 auto’s die al een deel 1A hebben nog registreren. Kia heeft op zijn beurt ongeveer 370 Niro's en EV6's op een deel 1A die dit jaar nog geregistreerd zullen worden.
(..).
Er is een heel (wettelijk) kentekenreglement.
Hoofdstuk 2, artikel 2 spreekt (kort) over inschrijving dan wel tenaamstelling inzake het verkrijgen van een kenteken. Veel duidelijker wordt het er niet van, vind ik.
Moderator
Moderator
Moderator
Pietzoveel zei:Op diverse Flora worden de VAG producten weer als nr 1 genoemd! De EV's, het merk, bij de bestelauto's.... .
Pietzoveel zei:(..)Medelijden met 51% van de dealers, de ander 49% is al van Pon.
Bimmert zei:Rare zorg. Je kan beter medelijden hebben met dealers die amper wat verkopen denk ik zo.
Moderator
Bimmert zei:Rare zorg. Je kan beter medelijden hebben met dealers die amper wat verkopen denk ik zo.
Barri zei:Automotive-online heeft weer een interessant (premium) artikel geplaatst. Het lijkt erop dat Volkswagen nogal overtrokken heeft gereageerd op de 1700 kentekenaanvragen van KIA, waar KIA uiteindelijk niks in 2021 mee heeft gedaan (wellicht alvast aangevraagd om vandaag snel te registreren, klantverkochte auto's?).
Maar Volkswagen heeft dus als reactie heel wat uit de kast getrokken om toch zoveel mogelijk nog in 2021 te registreren...
Belastingdienst.nl zei:(..)Ik heb in januari of februari 2022 een nieuw motorrijtuig dat in 2021 is ingeschreven bij de RDW, maar het is nog niet tenaamgesteld
Hebt u een nieuw motorrijtuig dat in 2021 is ingeschreven? En is de tenaamstelling in januari 2022 of februari 2022? Dan geldt de overgangsregeling. U mag het bpm-tarief van 2021 gebruiken.
Is de tenaamstelling van het kenteken na februari 2022? Dan is het bpm-tarief van dat moment van toepassing. (..)
Durashift zei:Bimmert zei:Rare zorg. Je kan beter medelijden hebben met dealers die amper wat verkopen denk ik zo.
Dat is mede wat ik zeg. Door een, m.i., onrealistische doelstelling op aantal registraties door de BOVAG, werkt dit door naar de dealers. Door de stagnerende zaken in de maatschappij wordt het lastig om en doelstelling, laat staan een extreem (te) hoge, te behalen..
Als dealer zijnde wordt het haast noodzaak om er een schaduwboekhouding bij te hebben.. denk ik.