De Nederlandse verkoopcijfers | oktober 2025 op p. 133

Is dit bovenaan staan echt zo belangrijk voor importeurs? dacht dat het alleen ging om wat bijtellingsregels voor te zijn.

Carfanatic zei:
Is dit bovenaan staan echt zo belangrijk voor importeurs? dacht dat het alleen ging om wat bijtellingsregels voor te zijn.

Ik denk dat 'aanzien' ook mee kan spelen in dit 'spel'. Overigens, soms heb ik de indruk dat een groot deel van de autoverkoop geschiedenis tegenwoordig om lease auto's gaat. Ben benieuwd naar de verkopen aan particulieren.

Carfanatic zei:

Ik denk ook dat het daar om gaat, ook omdat je ziet dat het elektrische modellen betreft.

Pietzoveel zei:
Maar NR1 zijn voelt natuurlijk lekker.....

En het is een marketingtool. “Wij zijn het bestverkochte merk van het land.” Veel twijfelende kopers (die geen verstand hebben van auto’s) zijn daar vatbaar voor. Je ziet het ook in reclames van supermarkten etc. En als importeur laat je zo aan het moederbedrijf zien dat je het goed doet, waar misschien weer andere extra’s uit voortkomen.

LM 1 zei:
Rutger DC zei:
(..)

De traditionele spurt aan het einde van de maand bij de Stellantis-merken is er ook nog. (..)

En die Stellantis-registraties zijn er elke maand, niet pas nu aan het eind van het jaar. Wat daar de reden achter is weten we niet. (..).

Ik vermoed bepaalde (financiële) doelstellingen / afspraken met de fabriek.

LM 1 zei:
Pietzoveel zei:
Maar NR1 zijn voelt natuurlijk lekker.....

En het is een marketingtool. “Wij zijn het bestverkochte merk van het land.” Veel twijfelende verkopers (die geen verstand hebben van auto’s) zijn daar vatbaar voor. Je ziet het ook in reclames van supermarkten etc. En als importeur laat je zo aan het moederbedrijf zien dat je het goed doet, waar misschien weer andere extra’s uit voortkomen.
Ik hoop dat je twijfelende kopers bedoelt 😉

Las dit op automotive-online;

"Volkswagen-dealers lieten eerder al doorschemeren dat ze daarom niet verwachten dat Pon een eindejaarspush zal inzetten puur met als doel om Kia voor te blijven. Alleen alle elektrische auto's en Polo's zouden sowieso nog een gekentekend worden (Deel 1:cool:. De dealers geven daarnaast aan het prima te vinden als Kia de titel een jaartje 'leent' van Volkswagen. Dankzij ruim 15 duizend backorders denkt de VW-organisatie volgend jaar weer ruimschoots aan kop te zullen gaan. "

Vanwege deze stuitende arrogantie zou ik al nooit een VAG product kopen.

[size=medium]Autoverkoop 2021 eindigt op historisch dieptepunt, Volkswagen blijft Kia nipt voor[/size]
[size=x-small]Mede dankzij een groot aantal zelfregistraties weet Volkswagen alsnog Kia voor te blijven in de verkoopranglijst. Kia heeft met de Niro wel de meest verkochte auto.[/size]
[size=x-small]Jeroen Vos
01 januari 2022 11:33 · Laatste update: 01 januari 2022 11:53
[/size]

Volkswagen blijft in 2021 Kia nipt voor bij de meest geregistreerde merken. (Foto: Shutterstock)Er zijn in 2021 in totaal 322.831 duizend nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat zijn er 9 procent minder dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door Automotive. Het is het laagste niveau van de nieuwverkoop sinds ze door RDC zijn geregistreerd (1983). Het lage aantal registraties komt vooral door het chiptekort, waardoor er veel minder auto's worden geproduceerd. In de laatste weken van dit jaar kwam daar ook nog een lockdown bovenop. In december werd een daling genoteerd van 16 procent en kwamen de registraties uit op 35.708.

Zelfregistraties
Volkswagen wist dit jaar, na een nek aan nek-race met Kia, zijn positie als marktleider te handhaven. Dat werd mede gerealiseerd doordat VW-importeur Pon dit jaar tweeduizend auto's meer op eigen naam registreerde dan Kia. Gisteren waren er ruim 800 zelfregistraties bij Volkswagen en ook leasemaatschappijen namen 600 registraties voor hun rekening. Kia deed - zoals aangekondigd - gisteren bijna geen zelfregistraties, terwijl ze donderdag wel 1.700 Delen 1A registreerden.

Volkswagen registreerde in totaal 31 duizend nieuwe personenauto's (-30,3%) en kwam daarmee op een marktaandeel van zo'n 9 procent. De tweede plaats bleef in handen van Kia (marktaandeel 7,7%), vooral dankzij de elektrische Niro. Toyota volgt als nummer drie op gepaste afstand, de hoogste positie in jaren voor Toyota (marktaandeel 7,1%).

Opel, dat vorig jaar een vijfde positie realiseerde, vinden we pas terug op de tiende plaats, door een daling in de verkoop van zo'n 25 procent, onder meer het gevolg van het wegvallen van de Karl en Adam. Skoda dendert de top 5 binnen, mede dankzij de populaire Enyaq.

De top 5 van meest geregistreerde merken in 2021:

Merk 2021 2020 +/- (in%)
Volkswagen 31.059 44.552 -30,3%
Kia 30.028 26.781 12,1%
Toyota 23.022 22.848 0,8%
Peugeot 20.283 23.910 -15,2%
Skoda 20.215 16.514 22,4%
Totale markt 322.831 355.431 -9,2%

Bij de meest geregistreerde modellen is de Kia Niro de nummer één gevolgd door de Volvo XC40. De Volkswagen Polo staat op de derde positie en wordt op de huid gezeten door de Kia Picanto. De Skoda Enyaq is hekkensluiter van de de meest geregistreerde modellen van 2021.

De top 5 van meest geregistreerde modellen in 2021:

Model 2021 2020 +/- (in%)
Kia Niro 10.812 11.884 -9%
Volvo XC40 8.448 8.473 -0,3%
Volkswagen Polo 8.009 8.973 -10,7%
Kia Picanto 7.929 6.604 20,1%
Skoda Enyaq 6.621 - -
Bron: RDC, bewerking Automotive

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/30603-autoverkoop-2021-eindigt-op-historisch-dieptepunt-volkswagen-blijft-kia-nipt-voor

Dus toch. :LOL:

Ah dus ondanks de voorspellingen van de dealers dat het niet ging gebeuren, hebben ze het toch gedaan. Hadden we kunnen verwachten. :p

Proficiat Kia. De feitelijke nummer 1 en een plus van ruim 12%!

LM 1 zei:
Ah dus ondanks de voorspellingen van de dealers dat het niet ging gebeuren, hebben ze het toch gedaan. Hadden we kunnen verwachten. :p

haha, trek je het nu serieus niet? Het zijn maar autoverkopers hoor.

De zelfregistraties zijn zo te zien vooral ingezet op de Up, Polo, T-Cross en T-Roc gisteren. Het is wel duidelijk dat Pon meer gaf om het behouden van het marktleiderschap dan Kia NL gaf om het veroveren ervan. Kia had een zelfde truc toe kunnen passen, maar kiest daar niet voor. Op de lange termijn is dat natuurlijk duurzamer, de dealers zitten nu niet opgescheept met auto's met 2020-registratie die nu met korting moeten worden verkocht. Vooral prijzenswaardig van Kia Nederland wat mij betreft, überhaupt heeft Kia het natuurlijk heel goed gedaan. Negen van de twaalf maanden het merk met de meeste registraties.

Bimmert zei:
LM 1 zei:

haha, trek je het nu serieus niet? Het zijn maar autoverkopers hoor.

Ik heb gelukkig veel meer in het leven dan om mij hier druk om te maken, maak jij je daar maar niet druk om ;)

Het is gewoon heel kinderachtig. Het zijn slechte verliezers, maar dat is heel kenmerkend. Mijn vader werkte jarenlang bij een VW-dealer en weet wat voor giftige cultuur er bij PON heerst.

Het is niet kinderachtig, je moet het zakelijk zien. Die woordkeuze verraadt toch een te emotionele kijk op dit soort dingen vind ik.

Rutger DC zei:
De zelfregistraties zijn zo te zien vooral ingezet op de Up, Polo, T-Cross en T-Roc gisteren. Het is wel duidelijk dat Pon meer gaf om het behouden van het marktleiderschap dan Kia NL gaf om het veroveren ervan. Kia had een zelfde truc toe kunnen passen, maar kiest daar niet voor. Op de lange termijn is dat natuurlijk duurzamer, de dealers zitten nu niet opgescheept met auto's met 2020-registratie die nu met korting moeten worden verkocht. Vooral prijzenswaardig van Kia Nederland wat mij betreft, überhaupt heeft Kia het natuurlijk heel goed gedaan. Negen van de twaalf maanden het merk met de meeste registraties.

Je schrijft 2020 registraties, je bedoelt denk ik 2021 registraties maar het zou me niet verbazen als er nog 2020 ID3's staan te verstoffen ergens. :LOL:

Kia verovert de markt met kwaliteit en garanties, Pon met trucs en rommel.

Bimmert zei:
Het is niet kinderachtig, je moet het zakelijk zien. Die woordkeuze verraadt toch een te emotionele kijk op dit soort dingen vind ik.
Wat is er zakelijk aan dan? Ik zie zo snel niet in wat de meerwaarde is van nummer 1 in de lijst staan, behalve juist een emotionele. Vroege registraties leiden tot een grotere kans dat je auto's later met korting moet verkopen, dan is vroeg registreren zakelijk toch juist niet zo logisch?

Renault15 17 zei:
(...) maar het zou me niet verbazen als er nog 2020 ID3's staan te verstoffen ergens. :LOL:
Inderdaad. Via Gaspedaal vind ik er 45 met een kmstand tot 2000km: <https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/id3?bmax=2020&kmax=2000&srt=df-a>

Kansloos van Pon om toch veel zelfregistraties te doen om nummer 1 te worden. VW nummer 1, KIA het verstandigst... :)

^^^ maar goed, die 1700 open inschrijvingen (voormalig deel 1A) van Kia op 30 december leidt bij een verkoop in 2022 toch wel tot een datum deel 1 van 30-12-2021 en dus een 12% bijtelling bij een EV, lijkt mij?

Bij de NOS een artikel erover. Wel komisch, dat de redacteur en/of beeldredactie een foto van een SAAB showroom weet op te duikelen. :p (y)

(de nieuwe SAAB 9-3X..:T

https://nos.nl/artikel/2411569-chiptekort-heeft-autosector-nog-steeds-in-z-n-macht-met-9-procent-minder-verkopen

Op het radio 1 journaal werd de nummer 1 positie van VW ook ff benoemd.

Thema90 zei:
Las dit op automotive-online;

"Volkswagen-dealers lieten eerder al doorschemeren dat ze daarom niet verwachten dat Pon een eindejaarspush zal inzetten puur met als doel om Kia voor te blijven. Alleen alle elektrische auto's en Polo's zouden sowieso nog een gekentekend worden (Deel 1:cool:. De dealers geven daarnaast aan het prima te vinden als Kia de titel een jaartje 'leent' van Volkswagen. Dankzij ruim 15 duizend backorders denkt de VW-organisatie volgend jaar weer ruimschoots aan kop te zullen gaan. "

Vanwege deze stuitende arrogantie zou ik al nooit een VAG product kopen.

Ik zie de arrogantie eerlijk gezegd niet zo. Ieder bedrijf zal zo redeneren op bepaalde gebieden. Volgens mij heeft ieder bedrijf de ambitie om nummer 1, of in het uiterste geval 2 of 3, in een specifiek segment waar ze goed in zijn te worden. Het is algemeen bekend dat de top3 (en voor sommige producten alleen de top2) het geld verdient. De rest volgt slechts. Als je nummer 10 in een commoditymarkt ben kan je je beter gaan focussen op een niche waar je 1, 2, of 3 kunt worden.

Arrogant vind ik om op voorhand ervan uit te gaan dat je komend jaar weer automatisch de nummer 1 wordt. Des te meer als je in het aflopende jaar een verkoopdaling van ruim 30% te verwerken hebt gekregen. Getuigt van een mentaliteit van "de klant komt toch wel naar ons toe". Terwijl VW met kunst en vliegwerk zijn nummer 1 notering moest veilig stellen. Dan nog een vraag; welk specifiek segment bedient VW??? (antwoord auto's reken ik niet goed}.

VW's manier van zijn reflecteert ook verder door. VW-aanhangers hebben vaak ook een wat agressieve en arrogante toon op diverse fora en het rijgedrag is er ook vaak naar. En dan is er nog hun invloed op de autopers. Het begint een beetje sneu te worden.

Durashift zei:
^^ ach kom. Jouw redenatie vind ik sneu. Sorry.

Nou, van dat agressieve rijgedrag kan ik wel getuigen, rijd 70.000 km per jaar, maak best wat mee. Als er een zwarte Polo of Golf zit te drukken, ga ik netjes opzij en vermijd ik elk oog contact met de bestuurder van de VW. Erg slechte ervaringen hiermee.

Ah goeie argumentaties.. kijk eens op de hoofdpagina hoe al die VW-wappies (want zo gedragen ze zich) zich uiten. Continue Toyota tot het bot afkraken om 'hun' merk er beter uit te laten komen. Rijgedrag is ook iets wat veel mensen opvalt.

Je hebt goede en slechte rijders onder ieder merk te vinden. Het is maar net waar je je aandacht op richt. Ik heb best een paar Toyota's in mijn favorietenlijstje staan, maar vaak slaak ik een diepe zucht als weer een Toyotarijder voor mij opdoemt op een enkelbaans weg. Die mensen, meestal op wat gevorderde leeftijd rijden zo extreem voorzichtig en traag. Geen wonder dat die auto's tot in de eeuwigheid meegaan. Die slijten niet. Ze zijn meestal ook erg trouw aan de dealer en het merk. Voor een dealer een zeer goede klantenkring.

louisz zei:
Bimmert zei:
Wat is er zakelijk aan dan? Ik zie zo snel niet in wat de meerwaarde is van nummer 1 in de lijst staan, behalve juist een emotionele. Vroege registraties leiden tot een grotere kans dat je auto's later met korting moet verkopen, dan is vroeg registreren zakelijk toch juist niet zo logisch?

Wat al gezegd wordt: een voorraad bev’s met de bijtelling van 2021 hebben staan voor de komende periode.

Nee, het zijn juist de auto's met verbrandingsmotoren waarmee Volkswagen op de laatste dag Kia heeft ingehaald, niet de EV's.

Op basis van de eindejaarscijfers van RDC (via Bovag.nl) en de cijfers t/m 30 december, zijn dit de registraties op 31 december:

1 t/m 31/12 - 1 t/m 30/12 = 31/12
Up 454 - 255 = 199
Polo 905 - 332 = 573
Golf 172 - 102 = 70
Passat 47 - 34 = 13
Taigo = 43 - 0 = 43
T-Cross 154 - 66 = 88
T-Roc 530 - 132 = 398
Tiguan 66 - 41 = 25
ID.3 1.009 - 921 = 88
ID.4 1.219 - 1.173 = 46

Er zijn dus massale registraties gedaan op de laatste dag, niet van de elektrische modellen, maar juist van de Polo, T-Roc en Up. We kunnen ervan uitgaan dat het hier voornamelijk om zelfregistraties gaat.

Kia heeft in december ook veel elektrische auto's geregistreerd, maar de populaire Picanto (#28), Stonic (#43), Niro hybride en Ceed (#50) zijn juist veel minder auto's geregistreerd dan in andere maanden, simpelweg omdat mensen liever even wachten tot het nieuwe jaar.

Picanto 430 - 330 = 100
Rio 22 - 15 = 7
Stonic 189 - 179 = 10
Soul 20 - 20 = 0
Ceed-serie 158 - 120 = 38
Niro 1.025 - 982 = 43 (Hybride t/m 30-12 slechts 165 stuks)
Sportage 8 -7 = 1
Sorento 17 - 16 = 1
EV6 887 - 853 = 34

Behoorlijk wat Picanto's, verder niets spectaculairs.

Jammer voor Kia, maar vind het ook wel weer komisch. De actie van Pon is tamelijk opzichtig en het bedrijf is ook nog eens enorm uitgeschoten met de zelfregistraties gezien de uiteindelijke voorsprong van duizend auto's ofzo. Kennelijk verwachtte de importeur dat Kia gezellig zou meedoen aan het potje ver plassen, maar daar kwam het niet echt van. Een duur grapje, die ten koste gaat van de inruilwaarde van die VW's die nu met "voorraadvoordeel" versleten zullen worden.

Automotive-Online zei:
Kia deed - zoals aangekondigd - gisteren bijna geen zelfregistraties, terwijl ze donderdag wel 1.700 Delen 1A registreerden.

Op de gezellige homepage:

LGA zei:
Kia deed afgelopen donderdag ook nog even 1700 zelfregistraties en ze dachten dat ze de winst binnen hadden gehaald. (...) Jou (sic) geliefde Kia speelt precies hetzelfde spelletje als alle andere fabrikanten. Uiteindelijk moeten al die auto's gewoon worden verkocht, dus je kan zoveel registreren als je wilt.

Ik ben nu wel benieuwd wat dat Deel 1A (open inschrijvingen lees ik in het bericht van Durashift?) betekent. Nu lezen sommigen erin dat het om zelfregistraties gaat, maar op donderdag registreerde Kia zo te zien slechts 159 auto's.

^^^^ -beperkte- uitleg over het begrip 'open inschrijving, voormalig deel 1A' had Barri 2 pagina's geleden, n.a.v. jouw Automotive-online link.

Barri zei:
Ik kan het wel lezen. Dit is het belangrijkste:
Kia staat 750 registraties voor op Volkswagen (29.498 om 28.748), blijkt uit data van RDC. Maar Pon heeft veel meer Open inschrijvingen (voorheen deel 1A genoemd) dan Kia, 3.157 om 411.

Dealers geven aan dat VW geen eindejaarssprint zal doen. Maar de EV's worden nog wel geregisteerd, en de Polo's blijkbaar ook.

Opgeteld zal Volkswagen dus nog 1.100 van de 3.175 auto’s die al een deel 1A hebben nog registreren. Kia heeft op zijn beurt ongeveer 370 Niro's en EV6's op een deel 1A die dit jaar nog geregistreerd zullen worden.

(..).

Er is een heel (wettelijk) kentekenreglement.

Hoofdstuk 2, artikel 2 spreekt (kort) over inschrijving dan wel tenaamstelling inzake het verkrijgen van een kenteken. Veel duidelijker wordt het er niet van, vind ik.

Tijdens mijn stage hadden we het over 'retail' en 'registratie', die eerste was de kentekenaanvraag. 1A dus. En je kan zeggen dat nagenoeg altijd wel een 1B volgt daarna. Volgens mij mag een 1A maximaal een maand open staan, daarna wordt ie 'geschoond'.
Als je een nieuwe auto gaat ophalen, dan heeft ie wel een 1A, en de platen zitten er al op, maar pas op het moment van afhalen wordt vaak de 1B verzorgd, dus de daadwerkelijke registratie..

Als de 1A na een maand vervalt..... vraagt de importeur dan later 'nieuwe' retail aan? Tellen ze dan nogmaals mee?

Ik weet niet precies wat er met de 'gereserveerde' kentekencombinatie gebeurt, ik zou zeggen dat die vervalt. En dan moet ie opnieuw een kentekenaanvraag doen. Dan zou je voor één registratie inderdaad meerdere kentekenaanvragen kunnen hebben. Ik ken de voor- en nadelen daarvan niet goed, het lijkt me niet logisch dat importeurs vrijblijvend 1A's kunnen aanvragen.

Automotive-online heeft weer een interessant (premium) artikel geplaatst. Het lijkt erop dat Volkswagen nogal overtrokken heeft gereageerd op de 1700 kentekenaanvragen van KIA, waar KIA uiteindelijk niks in 2021 mee heeft gedaan (wellicht alvast aangevraagd om vandaag snel te registreren, klantverkochte auto's?).
Maar Volkswagen heeft dus als reactie heel wat uit de kast getrokken om toch zoveel mogelijk nog in 2021 te registreren...

Op diverse Flora worden de VAG producten weer als nr 1 genoemd! De EV's, het merk, bij de bestelauto's.... Misschien hebben ze hun doel bereikt, marketing technisch. Medelijden met 51% van de dealers, de ander 49% is al van Pon.

België heeft een wereldprimeur te pakken, het is het eerste land wereldwijd waar BMW over een jaar bekeken het best verkopende merk is :

BMW marktleider 2021

Hier geen geneuzel om het marktleiderschap door "B-merken" :cool:

Pietzoveel zei:
(..)Medelijden met 51% van de dealers, de ander 49% is al van Pon.

Ach, misschien zijn die geregistreerde auto's nog wel hun minste zorg.

Ik denk eerder aan de verkoopprognoses (aantallen) die vooraf, branchebreed, wordt afgesproken en wat dan afgepeld wordt naar dealerniveau. Dé doelstellingen, veelal procentueel en in concrete aantallen..

Prognose 2021 was 400.000 personenauto's..

https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/2021/februari/20-procent-minder-nieuwe-personenauto-s-geregistre

Welnu, het zijn er ruim 60 duizend minder geworden.. VW deed 30% minder in aantal registraties..

.. en voor dit jaar zegt de BOVAG rustig dat het er wel 390 duizend kunnen worden.. o_O :p

Chipstekort zal aanhouden..
De inflatie ook.. verwacht ik..
Corona blijft nog wel ff (dus nog ff de showroom dicht.. want dat werken 'op afspraak' zal toch niet iedere consument zo geweldig bevallen, lijkt mij).

Voor de lage bijtelling hoeft men het ook niet meer te doen...

Nee, wensdenken is het, die verkoopprognose. Vind ik.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik kwam nog wel een aardige vlog / artikel tegen over welke aantallen auto's een gemiddelde verkoper moet verkopen op jaarbasis om uit de kosten te komen en wat winst voor de eigenaar te generen.

https://www.automotiveretail.nl/nieuws/realistische-doelstelling-voor-een-verkoper/

:cool:

Bimmert zei:
Rare zorg. Je kan beter medelijden hebben met dealers die amper wat verkopen denk ik zo.

Wat is de toegevoegde waarde van een dealer nog, 0,0. Auto's kopen via internet gaat het echt worden.

Interessant filmpje Durashift, en tegelijkertijd natuurlijk ook geen rocket science :)

Het lastige is dat je in deze periode te maken hebt met effecten aan beide kanten: corona zorgt ervoor dat er minder orders zijn (dat vreet dus aan de doelstellingen van de verkopers), maar het chiptekort zorgt ervoor dat de orders niet uitgevoerd kunnen worden.

Ik denk inderdaad dat het aantal registraties in 2022 niet veel hoger zal zijn dan in 2021. Voor een particulier wordt een nieuwe auto steeds lastiger te betalen, en met het structurele thuiswerken worden er minder kilometers gemaakt en dat heeft naar mijn idee dus ook effect op de vraag naar nieuwe auto's. Versneld overstappen naar een EV gaat inderdaad ook niet snel gebeuren en met de onvoorspelbare levertijden (Kodiaq? Wordt niet geleverd voor 2023...) wordt er ook minder snel een order geplaatst. Er zijn dus weinig redenen om wat nieuws aan te schaffen in 2022.
Ik zet in op 320.000 nieuwe auto's.

^^^ lijkt mij ook realistisch, de groep zakelijke rijders uit 2016/2017 zal toch weer aan iets nieuws moeten.. tenzij werkgevers (wederom) de looptijden verlengen.. ?

Bimmert zei:
Rare zorg. Je kan beter medelijden hebben met dealers die amper wat verkopen denk ik zo.

Dat is mede wat ik zeg. Door een, m.i., onrealistische doelstelling op aantal registraties door de BOVAG, werkt dit door naar de dealers. Door de stagnerende zaken in de maatschappij wordt het lastig om en doelstelling, laat staan een extreem (te) hoge, te behalen..
Als dealer zijnde wordt het haast noodzaak om er een schaduwboekhouding bij te hebben.. denk ik.

Barri zei:
Automotive-online heeft weer een interessant (premium) artikel geplaatst. Het lijkt erop dat Volkswagen nogal overtrokken heeft gereageerd op de 1700 kentekenaanvragen van KIA, waar KIA uiteindelijk niks in 2021 mee heeft gedaan (wellicht alvast aangevraagd om vandaag snel te registreren, klantverkochte auto's?).
Maar Volkswagen heeft dus als reactie heel wat uit de kast getrokken om toch zoveel mogelijk nog in 2021 te registreren...

Wellicht is de reden van Volkswagen (Pon) van BPM technische aard geweest?
Vandaar ook de relatief vele brandstofvoertuigen registratie.

Er is namelijk het e.e.a aan de BPM (wettelijke grondslag, tarief, CO2 indeling) gewijzigd.
Zoals bij eerdere wijzigingen, geldt er een overgangsregeling.

Die 1700 open inschrijvingen van KIA moeten voor einde februari op naam geregistreerd staan..wil men voor het 2021 BPM regelgeving / tarief in aanmerking komen.
Vanaf maart geldt de 2022 regeling. Die zal vast niet voordeliger zijn dan 2021, denk ik.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/overgangsregeling-nieuw-belastbaar-feit-2022

Belastingdienst.nl zei:
(..)Ik heb in januari of februari 2022 een nieuw motorrijtuig dat in 2021 is ingeschreven bij de RDW, maar het is nog niet tenaamgesteld

Hebt u een nieuw motorrijtuig dat in 2021 is ingeschreven? En is de tenaamstelling in januari 2022 of februari 2022? Dan geldt de overgangsregeling. U mag het bpm-tarief van 2021 gebruiken.

Is de tenaamstelling van het kenteken na februari 2022? Dan is het bpm-tarief van dat moment van toepassing. (..)

Juist door die overgangsregeling is een registratie in de laatste dagen van december niet nodig voor die auto's.

Durashift zei:
Bimmert zei:

Dat is mede wat ik zeg. Door een, m.i., onrealistische doelstelling op aantal registraties door de BOVAG, werkt dit door naar de dealers. Door de stagnerende zaken in de maatschappij wordt het lastig om en doelstelling, laat staan een extreem (te) hoge, te behalen..
Als dealer zijnde wordt het haast noodzaak om er een schaduwboekhouding bij te hebben.. denk ik.

Ik doelde op dealer van merken die echt weinig auto's verkocht hebben. Die hebben het zwaarder dan die van merken die relatief veel auto's afgezet hebben, ondanks gestelde targets die te hoog zijn.

Het enige lastige is de werkplaatsvulling als er minder nieuw wordt verkocht. Er wordt meer verdient aan occasions. Bij nieuw weet iedereen wat zo'n beetje de marges zijn. De inkoopprijs van de gebruikte auto's zijn niet bekend....

Terug
Bovenaan