De Nederlandse verkoopcijfers | oktober 2025 op p. 133

Wel interessant dat overzicht van de diverse modellen. Auto's waarvan ik veel had verwacht blijken matig te scoren: Mito, Giulieta, Juke, Clubman en ook wel de Astra, Corsa, 500 en Punto. Terwijl dat voor de betreffende merken de omzetmakers zouden moeten zijn.

Ik verbaas me erover dat de Jetta, een model dat in de marge opereert, beter verkocht dan o.a. de Leon (die raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt) de Insignia, de Giulietta, de I30 en nog een rijtje.

Geweldig om al die jaloerse (want dat zijn het) reacties te lezen op VW's cijfers. Al mijn complimenten naar VW die met (grondige) facelifts, zoals bij de Golf en Passat de concurrentie nog een stap, nee vele stappen voor blijven. Al krijg je 1000,- cash terug van Opel, dan nog blijven ze moeilijk aan de straatstenen kwijt te raken. En wat te denken van al de merken die het proberen met financieringsmogelijkheden, die flauwekul heeft VW niet nodig.

Over een jaar of 2 zitten er weer een hele stortvloed aan echt nieuwe modellen aan te komen, omdat dan het nieuwe platform klaar is. Tel daar de up (in diverse configuraties) en het hybride-verhaal bij op en je snapt dat ze de komende jaren ook nog met gemak aan de leiding blijven. Dat platform is breed inzetbaar, zoals vele onderdelen dat al zijn en dan zal de winst alleen maar verder stijgen. Kunnen ze nog meer merken overnemen, want veel auto's zien te verkopen is 1, nettowinst maken is een 2e.

Helaas, snappen veelal Alfa-liefhebbers niet dat wanneer je een model veel ziet die vanzelf gewoontjes wordt. Ik word echter niet warm of koud van die enkele Alfa die ik tegenkom. Als ik alleen al naar de nummerplaat kijk, weet ik dat een VW beter in elkaar steekt.

Qua betrouwbaarheid is VW gewoon subtop, achter de jappen/koreanen en de premium-Duitsers, maar ze zijn zeker niet slechter dan de Europese concurrentie. Als je veel auto's verkoopt, zullen er ook meer auto's absoluut gezien mankementen hebben. Maar dat VW onbetrouwbaar is lariekoek.

@filefl: De A3 wordt ook vaak als een luxe uitvoering van de Golf aangemerkt. En de A3 scoort meestal top in de betrouwbaarheidsonderzoeken. Dus dan zal het met de Golf toch niet veel slechter gesteld kunnen zijn?

Wat het aantal VAG-verkopen betreft is er eigenlijk niets nieuws onder de zon. Nu is 1 op de 4 in NL verkochte (of geregistreerde) auto's een VAG-auto. Vorig jaar zag je die verhouding ook in de overzichten.

meeuw zei:
Wel interessant dat overzicht van de diverse modellen. Auto's waarvan ik veel had verwacht blijken matig te scoren: Mito, Giulieta, Juke, Clubman en ook wel de Astra, Corsa, 500 en Punto. Terwijl dat voor de betreffende merken de omzetmakers zouden moeten zijn.

De plaatsen die zij bezetten noem ik verre van matig.

Mach1 zei:
Ik verbaas me erover dat de Jetta, een model dat in de marge opereert, beter verkocht dan o.a. de Leon (die raken ze aan de straatstenen niet meer kwijt) de Insignia, de Giulietta, de I30 en nog een rijtje.

Moet alles waar je over begint over een VW gaan? Nee dan snap ik wel hoe sommigen aan een bepaald imago komen.

Moet ik hier serieus op in gaan? Ik stel alleen dat het mij verbaast dat nota bene een Jetta die naar verhouding voor geen meter verkoopt het deze maand beter doet dan die andere modellen. Dat zou jou ook kunnen verbazen. Wat een opgefokt sfeertje hier zeg!

Verklaar je nader wat betreft 'sommigen' en 'bepaald imago'....

We zitten hier op een forum om te discussiëren en jij post alleen als je iets op een ander aan kunt merken (n). Kom eens met een inhoudelijke post over de verkoopcijfers zou ik zeggen.

fileflirter zei:
Geweldig om al die jaloerse (want dat zijn het) reacties te lezen op VW's cijfers. Al mijn complimenten naar VW die met (grondige) facelifts, zoals bij de Golf en Passat de concurrentie nog een stap, nee vele stappen voor blijven. Al krijg je 1000,- cash terug van Opel, dan nog blijven ze moeilijk aan de straatstenen kwijt te raken. En wat te denken van al de merken die het proberen met financieringsmogelijkheden, die flauwekul heeft VW niet nodig.

Op de Polo zit zelfs 2.000 euro korting :p De Golf weet de Focus de laatste maanden trouwens niet voor te blijven.

fileflirter zei:
Helaas, snappen veelal Alfa-liefhebbers niet dat wanneer je een model veel ziet die vanzelf gewoontjes wordt. Ik word echter niet warm of koud van die enkele Alfa die ik tegenkom. Als ik alleen al naar de nummerplaat kijk, weet ik dat een VW beter in elkaar steekt.

o_O Alle Golfjes die mijn vader meekreeg als de Passat weer bij de garage stond vanwege de tientallen rammeltjes, waren rammelbakken. De New Beetle Cabrio van mijn moeder rammelt ook flink. Uit onderzoeken blijkt niet dat Alfa Romeo minder betrouwbaar is of mindere kwaliteit biedt dan Volkswagen.

fileflirter zei:
Qua betrouwbaarheid is VW gewoon subtop, achter de jappen/koreanen en de premium-Duitsers, maar ze zijn zeker niet slechter dan de Europese concurrentie. Als je veel auto's verkoopt, zullen er ook meer auto's absoluut gezien mankementen hebben. Maar dat VW onbetrouwbaar is lariekoek.

VW qua betrouwbaarheid subtop? Pak de gerenommeerde J.D. Power onderzoeken erbij, die vertellen een heel ander verhaal. Net als bijna alle niet-Duitse onderzoeken. Typ eens Volkswagen problemen in Google in en vervolgens een willekeurig ander merk, je zult verstelt staan van de verschillen. Ja, de Europese concurrenten scoren allemaal ongeveer gelijk, de premiummerken zijn vaak de positieve uitschieters.

Ik overdrijf nu een beetje, maar het heeft weinig zin om hier verder inhoudelijk op in te gaan.

Mach1 zei:
We zitten hier op een forum om te discussiëren en jij post alleen als je iets op een ander aan kunt merken (n). Kom eens met een inhoudelijke post over de verkoopcijfers zou ik zeggen

We hebben alle pro en anti clichés nu wel gehad, laten we niet dezelfde discussies voor de 500ste keer voeren, heeft toch geen zin met die extreme pro en anti figuren zoals fireflirter en LM met een bord voor hun hoofd.

Jouw posts zijn anders ook niet echt inhoudelijk. Cijfertjes aflezen over je favoriete merk en dan posten over hoe dat model beter scoort dan welk willekeurig model daaronder, en dan heb ik het niet alleen over de Jetta.
Deze hele topic is trouwens sowieso een rommeltje.
Ik ben tegen het onnodig ingrijpen van de "mods" op dit forum, maar eigenlijk zou het beter zijn als hier alleen maar berichten of lijstjes over verkoopcijfers worden geplaatst en verdere offtopic reacties worden verwijderd.
Dan hoeven we in ieder geval niet door pagina's vol met onzin en uitlokkende reacties (gearhead) te zoeken naar werkelijk nieuws over de cijfers.
En die reacties van bepaalde mensen kunnen bij velen afkeer veroorzaken, of is dat juist de intentie...? :confused:

Ik denk dat maar 15 pagina's van dit hele topic werkelijk objectieve reacties zijn die wél over normale onderwerpen gaan.

Of moet men de naam maar veranderen in: De Volkswagen verkoopcijfers in........?

D-C geeft zijn commentaar en anderen mogen er dan (vriendelijk verzocht) niet meer op in gaan :rolleyes:

LM. zei:
Dan hoeven we in ieder geval niet door pagina's vol met onzin en uitlokkende reacties (gearhead) te zoeken naar werkelijk nieuws over de cijfers.

Benoem er eens een. Tsssss

gearhead zei:
LM. zei:

Nou krijg toch altijd spontaan het idee dat het je intentie is; negatieve aandacht en gehaat worden.

Sowieso heeft deze topic geen zin, want wat kun je anders voor zinnige reacties verwachten? Alsof er allemaal felicitaties komen richting VW van lui als D-C met dit maandelijks/jaarlijks terugkerend fenomeen als de verkooplijsten, waarin VW steeds bovenin staat.

Een forum is om te discusieren, iets wat juist niet thuishoort op de hoofdpagina.

Maar uiteindelijk heeft het toch weinig zin, iedereen verdedigt zijn eigen merk. Meer dan genoeg onderzoeken waar iedereen naar kan referenen. Uiteindelijk zijn het de verkoopscijfers die de fabrikant gelijk geven en dan heb ik het vooral over tevredenheid. Dit ondanks persoonlijke voorkeuren, maar kopers houden een merk gezond voor de continuiteit.

Ik vind juist Italiaanse merken rammelbakken, Lambo is dankzij VAG 10x beter en betrouwbaarder geworden. Voor een 14% auto heb ik ook nog even in de Punto gezeten, maar als je dan voelt hoeveel speling overal in het plastic dashboard zit (klepjes/ ventilatieroosters etc) dan was de keuze voor de VAG-stal snel gemaakt. De 1.2 tdi is dan niet super (had liever dat ze nog die ene gram uitstoot van de 1.6 af hadden gehaald), maar snel genoeg en luidruchtig is die alleen als die koud is, daarna behoorlijk stil. Als met al niet meer dan logisch dat de Polo op 1 staat, vooral dankzij die 3-pitter.

LM. zei:
gearhead zei:
LM. zei:

Nou krijg toch altijd spontaan het idee dat het je intentie is; negatieve aandacht en gehaat worden.

Is niet mijn intentie. Als D-C altijd een excuus zoekt/"ja maar" roept in dit geval over de hele goede verkoopcijfers van VAG dan reageer ik daar op mijn eigen (overigens correcte, nooit een mod op mn dak gehad, alleen die cas in het verleden, met z'n 14587 spelfouten in een zin) manier op.

fileflirter zei:
Sowieso heeft deze topic geen zin, want wat kun je anders voor zinnige reacties verwachten? Alsof er allemaal felicitaties komen richting VW van lui als D-C met dit maandelijks/jaarlijks terugkerend fenomeen als de verkooplijsten, waarin VW steeds bovenin staat.

Een forum is om te discusieren, iets wat juist niet thuishoort op de hoofdpagina.

Maar uiteindelijk heeft het toch weinig zin, iedereen verdedigt zijn eigen merk. Meer dan genoeg onderzoeken waar iedereen naar kan referenen. Uiteindelijk zijn het de verkoopscijfers die de fabrikant gelijk geven en dan heb ik het vooral over tevredenheid. Dit ondanks persoonlijke voorkeuren, maar kopers houden een merk gezond voor de continuiteit.

Ik heb genoeg fora gezien waar topics zijn waar alleen lijsten/artikelen/etc geplaatst mogen worden, waarbij er daarnaast ook nog een topic is voor commentaar.

En dat haalt totaal de overzichtelijkheid weg voor degenen die beiden willen volgen...

Het is een hele mooie discussie:

VAG meestal bovenaan elke keer weer en een legertje reaguurders die elke keer een vat met excuses open trekken om het "recht" te kletsen. (y)

- kortingen
- politieaankopen
- VAG klanten zijn gek en wij lekker niet
- Belastingmaatregelen.

etc. :)

[size=x-small]en een smilie ter compensatie van mijn zeer aanstootgevende post.[/size]

gearhead zei:

VAG meestal bovenaan elke keer weer en een legertje reaguurders die elke keer een vat met excuses open trekken om het "recht" te kletsen. (y)

- kortingen
- politieaankopen
- Belastingmaatregelen.

[size=x-small]en een smilie ter compensatie van mijn zeer aanstootgevende post.[/size]

En aanstootgevend is ie! Je kunt aan je rijtje de order van 100.000 VW toevoegen die dit jaar aan rental agencies worden geleverd.
Alleen al 60.000 aan Europcar.

Verder: VW bouwt prima auto's. Iedere VW haalt standaard de top 3 van welke multitest dan ook, als ie al niet wint.
Flipside: VW hanteert geen werkelijk aansprekend design. So what? ;-)

De NLse markt is slechts een marginale afspiegeling van VW's successen. Zoals reeds bij het 'buitenlandse verkoopcijfers' topic gemeld:
In Rusland, Brazilië, de US en andere grote en kleinere markten dijt het VW marktaandeel gestaag uit.

En dan hebben we ook nog VW's concern genoot Audi - mama mia wat een winst.
Zeker nu de beurs naar beneden knalt: kopen dat aandeel.

LM. zei:
Nou rick, dan koop je toch lekker een Volkswagen, dan draag je ook nog je steentje bij.

Da's nou grappig - ik kocht, op een Golf IV na, nooit 'lekker' een VW.
Wel BMW, Peugeot, Renault, Audi.

Bovenstaande bericht over het succes van VW hebben ze zonder mij bereikt en de cijfers haal ik uit www.bestsellingcarsblog.com.

Code:
[hr][b]     0   100.0%      729    V     Totaal[/b]
     1    46.8%      341    V     Volkswagen Kombi
     2    16.9%      123    V     Volkswagen Crafter
     3    12.5%       91    V     Renault Trafic
     4    11.2%       82    V     Ford Transit
     5     5.6%       41    V     Mercedes-Benz Sprinter
     6     3.2%       23    V     Mercedes-Benz Vito
     7     0.8%        6    V     Mercedes-Benz Viano
     8     0.7%        5    V     Fiat Scudo
     9     0.5%        4    V     Volkswagen Multivan
    10     0.5%        4    V     Peugeot Boxer
    11     0.4%        3    V     Fiat Ducato
    12     0.3%        2    V     Volkswagen Caravelle
    13     0.3%        2    V     Citroen Jumpy
    14     0.1%        1    V     Renault Master
    15     0.1%        1    V     Opel Vivaro
[hr][b]     0   100.0%      304   T3     Totaal[/b]
     1    31.6%       96   T3     Volvo XC90
     2    23.7%       72   T3     BMW X5
     3     8.6%       26   T3     Land Rover Range Rover
     4     7.9%       24   T3     Porsche Cayenne
     5     5.6%       17   T3     Jeep Grand Cherokee
     6     5.3%       16   T3     Volkswagen Touareg
     7     5.3%       16   T3     Audi Q7
     8     3.3%       10   T3     BMW X6
     9     3.0%        9   T3     Lexus RX
    10     2.0%        6   T3     Land Rover Discovery
    11     1.3%        4   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    12     0.7%        2   T3     Toyota Land Cruiser
    13     0.7%        2   T3     Mercedes-Benz M-klasse
    14     0.3%        1   T3     Nissan Murano
    15     0.3%        1   T3     Mercedes-Benz GL
    16     0.3%        1   T3     Ford Explorer
    17     0.3%        1   T3     Cadillac SRX
[hr][b]     0   100.0%     1670   T2     Totaal[/b]
     1    34.6%      578   T2     Kia Sportage
     2    10.5%      176   T2     Volvo XC60
     3    10.2%      170   T2     Volkswagen Tiguan
     4     8.1%      136   T2     Hyundai ix35
     5     7.3%      122   T2     Mitsubishi Outlander
     6     5.5%       92   T2     Audi Q5
     7     4.4%       73   T2     BMW X1
     8     3.0%       50   T2     Toyota RAV4
     9     2.5%       42   T2     Subaru Forester
    10     2.3%       39   T2     BMW X3
    11     2.2%       36   T2     Mercedes-Benz GLK
    12     2.0%       33   T2     Kia Sorento
    13     1.9%       31   T2     Jeep Compass
    14     1.4%       24   T2     Honda CR-V
    15     1.2%       20   T2     Hyundai Santa Fe
    16     0.7%       12   T2     Land Rover Freelander
    17     0.4%        7   T2     Opel Antara
    18     0.4%        7   T2     Chevrolet Captiva
    19     0.4%        6   T2     Ford Kuga
    20     0.2%        4   T2     SsangYong Korando
    21     0.2%        4   T2     Jeep Patriot
    22     0.2%        3   T2     Suzuki Vitara
    23     0.1%        2   T2     Jeep Wrangler
    24     0.1%        1   T2     Peugeot 4007
    25     0.1%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    26     0.1%        1   T2     Citroen C-crosser
[hr][b]     0   100.0%      418   T1     Totaal[/b]
     1    33.7%      141   T1     Dacia Duster
     2    25.1%      105   T1     Skoda Yeti
     3    18.4%       77   T1     Mini Countryman
     4    13.4%       56   T1     Suzuki SX4
     5     8.1%       34   T1     Fiat Sedici
     6     1.0%        4   T1     Daihatsu Terios
     7     0.2%        1   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      292   P3     Totaal[/b]
     1    26.4%       77   P3     Ford S-MAX
     2    19.2%       56   P3     Seat Alhambra
     3    19.2%       56   P3     Renault Espace
     4    17.5%       51   P3     Volkswagen Sharan
     5    14.0%       41   P3     Ford Galaxy
     6     1.7%        5   P3     Peugeot 807
     7     0.7%        2   P3     Chrysler Voyager
     8     0.3%        1   P3     Mitsubishi Grandis
     9     0.3%        1   P3     Dodge Journey
    10     0.3%        1   P3     Citroen C8
    11     0.3%        1   P3     Chrysler Town & Country
[hr][b]     0   100.0%     2282   P2     Totaal[/b]
     1    14.0%      320   P2     Volkswagen Touran
     2    12.6%      288   P2     Toyota Verso
     3    12.5%      286   P2     Renault Scenic
     4    10.6%      243   P2     Citroen C4 Picasso
     5     9.1%      208   P2     Seat Altea
     6     8.6%      197   P2     Peugeot 3008
     7     7.9%      181   P2     Peugeot 5008
     8     6.9%      158   P2     Volkswagen Golf Plus
     9     5.0%      115   P2     Opel Zafira
    10     4.2%       95   P2     Ford Grand C-max
    11     3.4%       77   P2     Ford C-MAX
    12     1.8%       42   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    13     1.7%       39   P2     Chevrolet Orlando
    14     1.4%       33   P2     Mazda 5
[hr][b]     0   100.0%     1445   P1     Totaal[/b]
     1    22.3%      322   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     2    21.9%      316   P1     Hyundai ix20
     3    17.5%      253   P1     Kia Venga
     4    15.6%      226   P1     Opel Meriva
     5     5.2%       75   P1     Renault Modus
     6     4.1%       59   P1     Ford Fusion
     7     4.0%       58   P1     Citroen C3 Picasso
     8     3.7%       53   P1     Nissan Note
     9     1.5%       21   P1     Toyota Urban Cruiser
    10     1.5%       21   P1     Skoda Roomster
    11     1.1%       16   P1     Kia Soul
    12     1.0%       15   P1     Subaru Trezia
    13     0.5%        7   P1     Lancia Musa
    14     0.1%        2   P1     Hyundai Matrix
    15     0.1%        1   P1     Nissan Cube
[hr][b]     0   100.0%      155    L     Totaal[/b]
     1    27.1%       42    L     Volkswagen Caddy
     2    18.1%       28    L     Renault Kangoo
     3    13.5%       21    L     Fiat Doblo
     4    11.6%       18    L     Peugeot Partner
     5    10.3%       16    L     Citroen Berlingo
     6     9.0%       14    L     Peugeot Bipper
     7     7.1%       11    L     Fiat Fiorino
     8     2.6%        4    L     Citroen Nemo
     9     0.6%        1    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%       59    K     Totaal[/b]
     1    61.0%       36    K     Smart Fortwo
     2    39.0%       23    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%       14    H     Totaal[/b]
     1    71.4%       10    H     Porsche 911
     2    14.3%        2    H     Mercedes-Benz SL
     3     7.1%        1    H     Ferrari California
     4     7.1%        1    H     Aston Martin V8 Vantage
[hr][b]     0   100.0%       89    G     Totaal[/b]
     1    33.7%       30    G     Mercedes-Benz SLK
     2    18.0%       16    G     Peugeot RCZ
     3    15.7%       14    G     Audi TT
     4    11.2%       10    G     Renault Wind
     5    11.2%       10    G     BMW Z4
     6     3.4%        3    G     Mazda MX-5
     7     2.2%        2    G     Porsche Boxster
     8     2.2%        2    G     Honda CR-Z
     9     1.1%        1    G     Porsche Cayman
    10     1.1%        1    G     Alfa Romeo Spider
[hr][b]     0   100.0%       52    F     Totaal[/b]
     1    32.7%       17    F     Porsche Panamera
     2    26.9%       14    F     Audi A8
     3    17.3%        9    F     Jaguar XJ
     4    15.4%        8    F     Mercedes-Benz S-klasse
     5     5.8%        3    F     BMW 7-serie
     6     1.9%        1    F     Volkswagen Phaeton
[hr][b]     0   100.0%     1252    E     Totaal[/b]
     1    39.0%      488    E     Volvo V70
     2    22.0%      275    E     BMW 5-serie
     3    18.7%      234    E     Audi A6
     4     9.1%      114    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     4.2%       53    E     Audi A7
     6     3.0%       37    E     Volvo S80
     7     1.4%       17    E     Mercedes-Benz CLS
     8     1.1%       14    E     Jaguar XF
     9     0.6%        8    E     BMW 6-serie
    10     0.4%        5    E     Saab 9-5
    11     0.2%        3    E     Citroen C6
    12     0.2%        2    E     Dodge Challenger
    13     0.1%        1    E     Lexus GS
    14     0.1%        1    E     Infiniti M
[hr][b]     0   100.0%     4591    D     Totaal[/b]
     1    19.3%      885    D     Volkswagen Passat
     2    14.2%      653    D     Peugeot 508
     3     7.6%      351    D     BMW 3-serie
     4     7.3%      334    D     Audi A4
     5     6.4%      295    D     Volvo V60
     6     6.1%      281    D     Volvo V50
     7     5.6%      257    D     Skoda Superb
     8     5.2%      238    D     Mercedes-Benz C-klasse
     9     4.9%      223    D     Ford Mondeo
    10     4.6%      212    D     Toyota Avensis
    11     3.9%      177    D     Volvo S60
    12     3.8%      173    D     Audi A5
    13     2.5%      115    D     Opel Insignia
    14     2.0%       92    D     Citroen C5
    15     1.8%       81    D     Seat Exeo
    16     1.5%       69    D     Renault Laguna
    17     0.9%       43    D     Volvo C70
    18     0.5%       25    D     Mazda 6
    19     0.4%       19    D     Alfa Romeo 159
    20     0.4%       18    D     Volvo S40
    21     0.3%       16    D     Subaru Legacy
    22     0.2%       10    D     Honda Accord
    23     0.2%        7    D     Saab 9-3
    24     0.2%        7    D     Hyundai I40
    25     0.1%        6    D     Suzuki Kizashi
    26     0.1%        3    D     Lexus IS
    27     0.0%        1    D     Infiniti G
[hr][b]     0   100.0%     8122    C     Totaal[/b]
     1    15.0%     1217    C     Ford Focus
     2    14.3%     1160    C     Volkswagen Golf
     3    11.1%      905    C     Opel Astra
     4     7.1%      574    C     Renault Megane
     5     7.0%      569    C     Skoda Octavia
     6     5.2%      424    C     Nissan Qashqai
     7     4.4%      355    C     Toyota Auris
     8     4.1%      330    C     Audi A3
     9     3.1%      253    C     Kia Ceed
    10     2.8%      228    C     Peugeot 308
    11     2.7%      222    C     Toyota Prius
    12     2.5%      201    C     Mitsubishi ASX
    13     2.3%      189    C     Citroen C4
    14     2.2%      181    C     Lexus Ct200h
    15     2.1%      169    C     BMW 1-serie
    16     1.8%      148    C     Volkswagen Jetta
    17     1.8%      147    C     Seat Leon
    18     1.6%      134    C     Alfa Romeo Giulietta
    19     1.4%      116    C     Hyundai i30
    20     1.2%       95    C     Volvo C30
    21     1.1%       93    C     Honda Civic
    22     0.9%       73    C     Honda Insight
    23     0.9%       73    C     Citroen Ds4
    24     0.8%       64    C     Chevrolet Cruze
    25     0.7%       55    C     Hyundai Veloster
    26     0.4%       30    C     Mitsubishi Lancer
    27     0.3%       26    C     Volkswagen Scirocco
    28     0.3%       25    C     Mazda 3
    29     0.3%       22    C     Lancia Delta
    30     0.3%       21    C     Volkswagen Eos
    31     0.2%       16    C     Fiat Bravo
    32     0.0%        3    C     Subaru Impreza
    33     0.0%        2    C     Alfa Romeo GT
    34     0.0%        1    C     Nissan Leaf
    35     0.0%        1    C     Dodge Caliber
[hr][b]     0   100.0%    11163    B     Totaal[/b]
     1    19.2%     2139    B     Volkswagen Polo
     2     9.4%     1050    B     Seat Ibiza
     3     8.8%      985    B     Ford Fiesta
     4     6.9%      767    B     Renault Clio
     5     5.9%      655    B     Skoda Fabia
     6     5.9%      655    B     Opel Corsa
     7     4.7%      523    B     Fiat Punto
     8     4.2%      468    B     Chevrolet Aveo
     9     3.6%      403    B     Citroen C3
    10     3.6%      399    B     Peugeot 207
    11     3.4%      376    B     Suzuki Swift
    12     3.0%      337    B     Audi A1
    13     3.0%      335    B     Citroen DS3
    14     2.3%      260    B     Toyota Yaris
    15     2.2%      246    B     Alfa Romeo Mito
    16     1.9%      209    B     Mitsubishi Colt
    17     1.8%      198    B     Nissan Juke
    18     1.5%      167    B     Hyundai i20
    19     1.5%      163    B     Peugeot 206
    20     1.3%      148    B     Mini Mini
    21     1.1%      122    B     Dacia Sandero
    22     1.0%      113    B     Nissan Micra
    23     1.0%      110    B     Dacia Logan
    24     0.9%      101    B     Mazda 2
    25     0.7%       83    B     Honda Jazz
    26     0.6%       67    B     Mini Clubman
    27     0.4%       46    B     Lancia Ypsilon
    28     0.2%       24    B     Toyota Charade
    29     0.1%        8    B     Daihatsu Sirion
    30     0.0%        4    B     Citroen Ds3 Racing
    31     0.0%        2    B     Subaru Justy
[hr][b]     0   100.0%     9154    A     Totaal[/b]
     1    15.6%     1429    A     Peugeot 107
     2    14.9%     1365    A     Renault Twingo
     3    12.7%     1165    A     Toyota Aygo
     4    10.7%      977    A     Ford Ka
     5    10.0%      917    A     Citroen C1
     6     7.7%      703    A     Kia Picanto
     7     5.5%      506    A     Suzuki Alto
     8     5.1%      471    A     Hyundai i10
     9     4.9%      449    A     Fiat 500
    10     3.9%      359    A     Chevrolet Spark
    11     3.8%      346    A     Fiat Panda
    12     2.8%      257    A     Opel Agila
    13     1.0%       95    A     Nissan Pixo
    14     0.8%       76    A     Suzuki Splash
    15     0.2%       20    A     Daihatsu Cuore
    16     0.1%        9    A     Peugeot Ion
    17     0.1%        5    A     Volkswagen Fox
    18     0.1%        5    A     Citroen C-zero

gearhead zei:

- kortingen
- politieaankopen
- Belastingmaatregelen.

Mijnheer gearhead, deze discussie heb je volledig aan jezelf te danken. Een niet bekrompen VW-liefhebber vond mijn post geen gevalletje "Ja maar", sowieso spreekt mijn toelichting boekdelen (excuses is niet het juiste woord).
Je hebt met je provocerende, onnodige en misplaatste reactie ZELF een legertje reacties uitgelokt, waarvan slechts enkele op conto komen van 'reaguurders' en je hebt er ZELF voor gezorgd dat in reacties is gesproken over politieaankopen, belastingmaatregelen (die heb ik nog niet gezien trouwens) en VAG klanten zijn gek en wij lekker niet (vrije interpretatie van iemands reacties?). Ik sprak over kortingen bij de Polo-cijfers ter verklaring van de extra hoge Polo verkopen en dat de Chevrolet Aveo mede zo sterk uit de startblokken is gekomen vanwege de 1.750 euro 'introductievoordeel' of korting.
Je gedraagt je als een soort pyromaan die een brandje sticht en vervolgens staat te genieten van wat er bewerkstelligd is en af en toe nog wat olie op het vuur gooit.

Passat 885

C5: 92
Insignia: 115
Mondeo: 223

Wat doet de Passat zo veel beter dat dit mega-verschil verklaard?
Anderzijds, waar maak ik mij druk om ;)

rickm zei:
Passat 885

Kan toch niet anders dan door een grote bestelling van de Politie komen, door de gunstige belastingmaatregelen en door flink kortingen die gegeven worden, kan gewoon niet anders of al die klanten moeten echt gek zijn ! :T

Daewoo-Chevrolet zei:
gearhead zei:

- kortingen
- politieaankopen
- Belastingmaatregelen.

Mijnheer gearhead, deze discussie heb je volledig aan jezelf te danken. Een niet bekrompen VW-liefhebber vond mijn post geen gevalletje "Ja maar", sowieso spreekt mijn toelichting boekdelen (excuses is niet het juiste woord).
Je hebt met je provocerende, onnodige en misplaatste reactie ZELF een legertje reacties uitgelokt, waarvan slechts enkele op conto komen van 'reaguurders' en je hebt er ZELF voor gezorgd dat in reacties is gesproken over politieaankopen, belastingmaatregelen (die heb ik nog niet gezien trouwens) en VAG klanten zijn gek en wij lekker niet (vrije interpretatie van iemands reacties?). Ik sprak over kortingen bij de Polo-cijfers ter verklaring van de extra hoge Polo verkopen en dat de Chevrolet Aveo mede zo sterk uit de startblokken is gekomen vanwege de 1.750 euro 'introductievoordeel' of korting.
Je gedraagt je als een soort pyromaan die een brandje sticht en vervolgens staat te genieten van wat er bewerkstelligd is en af en toe nog wat olie op het vuur gooit.

Het zit je hoog blijkbaar :eek: :D :D. Jouw reactie die ik quote hierboven heb ik toch niet ZELF uitgelokt? Die heb jij helemaal zelf geschreven. En niet als reactie op een van mijn posts. Dusss........o_O.

Als je mijn reacties verder "provocerend, onnodig en misplaatst" noemt; quote ze dan. Dat is dan nog duidelijker. Jij VINDT ze misschien missplaatst, dat wil niet zeggen dat het voor anderen geldt.

Jij "verschoont" jezelf door de goede VAG verkoopcijfers eigenhandig van "excuses" te voorzien. Ik reageer daar dan op. Kun je dat niet hebben?

Waar gaat dit over... even teruglezen... oh, over verkoopcijfers. Het is vrijdagmiddag, ga bierdrinken op het terras. De zon schijnt hier aan de kust... alwaar de politie haar puike Mercedes Gelaendewagens heeft ingeruild voor VW Touaregs op rare wielen.

Total Loss zei:
rickm zei:
Passat 885

Kan toch niet anders dan door een grote bestelling van de Politie komen, door de gunstige belastingmaatregelen en door flink kortingen die gegeven worden, kan gewoon niet anders of al die klanten moeten echt gek zijn ! :T

Dat Passat kopers wellicht gek zijn durf ik niet te claimen - sterker, prima auto's - maar dat er slechts 92 resp 115 van die fraaie en goeie C5 en Insignia verkocht worden verbaasd mij zeer.

Verkoopcijfers in juli 2011 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2010 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

SsangYong +++
Lexus 296,08%
Lancia 177,78%
Chevrolet 114,81%
Mitsubishi 100,00%
Jeep 96,43%
Kia 74,55%
Alfa Romeo 71,73%
Seat 65,17%
Citroën 36,01%
Renault 28,64%
Volkswagen 27,34%
Hyundai 25,90%
Skoda 24,41%
Volvo 22,36%
Mini 22,08%
Subaru 16,42%
Opel 13,99%
Ford 11,89%
TOTAAL 9,86%
Audi 3,91%
Land Rover 2,22%
Peugeot 0,00%
Mercedes-Benz -7,21%
BMW -15,07%
Nissan -18,41%
Toyota -20,42%
Fiat -26,34%
smart -28,00%
Porsche -29,49%
Suzuki -33,65%
Dacia -37,73%
Mazda -40,25%
Jaguar -41,46%
Honda -46,61%
Cadillac -50,00%
Infiniti -50,00%
Th!nk -50,00%
Daihatsu -68,22%*
Saab -78,18%
Chrysler -86,96%
Dodge -88,57%

* Exclusief Charade? Volgens AW zijn er in juli 24 'Toyota' Charades verkocht.

Peugeot wist exact net zoveel auto's te verkopen als in juli 2010, terwijl Mitsubishi precies een verkoopverdubbeling wist te realiseren.

Goed nieuws trouwens: Opel/Vauxhall is eindelijk uit de rode cijfers en boekte in Q2 102 miljoen dollar winst.

Tot zover de lijstjes van mij van deze maand en alle toelichtingen excuses op de meest opvallende resultaten van ALLE merken.

Total Loss zei:
rickm zei:
Passat 885

Gezien het grote verschil denk ik eerder dat de Passats gratis werden weggegeven :)

[size=x-small]do 11 aug 2011, 13:19 | 2 reacties[/size]
[size=medium]Land Rover verwacht veel van Evoque[/size]

AMSTERDAM - De komst van de nieuwe Evoque moet voor Land Rover een flinke verkoopverhoging gaan opleveren. In Nederland verwacht het merk volgend jaar 1.100 stuks van het fonkelnieuwe model te verkopen.

Range Rover Evoque 5-deurs Range Rover Evoque 5-deurs

Momenteel staat het aantal orders al op 350 stuks. De meeste kopers kiezen voor een vijfdeursversie in combinatie met een dieselmotor. De vanafprijs van een Evoque begint bij 42.900 euro, maar de meeste exemplaren verlaten de showroom met een verkoopwaarde van 70.000 euro. Naast de vijfdeurs levert Land Rover ook een driedeurs Coupé.

De Evoque wordt in het Britse Halewood gebouwd. Door de komst van het nieuwe model is het aantal medewerkers in de fabriek uitgebreid. In de fabriek verdienen nu totaal liefst 3.000 personen hun brood.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10353721/__Land_Rover_verwacht_veel_van_Evoque__.html

De Evoque straalt succes uit, geen verrassing dat 'ie zo goed aanslaat.

Misschien wel even leuk om wat verkoopverwachtingen op te sommen:

2008:
Alfa Romeo MiTo: 800
Citroën C5: 5.200 (55% Tourer)

2009:
Alfa Romeo MiTo: 2.500-3.000
Kia Soul: 3.000
Toyota Prius: 6.250

2010:
Fiat Punto MultiJet 85: 5.000
Honda Insight: 3.000 (eerder 2.850)
Honda Civic Hybrid: 4.000 (eerder 5.000-6.000)
Hyundai ix35: 6.000
Kia Soul: 5.000
Opel Corsa ecoFLEX: > 5.000
Peugeot RCZ: 180
Skoda Yeti: 1.200
Subaru Legacy: 150
Subaru Outback: 350
Toyota Auris Hybrid: 3.250 (eerder 2.400)
Volkswagen Polo BlueMotion: 7.000
Volvo S60: 1.500

2011:
Cadillac: 50
Chevrolet Cruze: 800-900
Chevrolet Orlando: 1.000-1.500
Chevrolet Captiva: 500
Honda Jazz Hybrid: > 2.500
Hyundai i10: > 10.000
Hyundai Genesis Coupé: 50
Kia Picanto: 8.500 (orders 27/07/2011: bijna 9.000)
Kia Rio: 3.500
Landwind CV9: 750
Lexus CT: 1.000-1.500 (orders 24/03/2011: 1.400; stand na 7 maanden 1.180)
Mercedes-Benz B-klasse: 1.800 (1.500 oud/300 nieuw)
Mitsubishi ASX: 1.500-2.000 (stand na 7 maanden: 1.831)
Nissan Micra: 4.000 (3.000 van 1.2 DIG-S)
Nissan Leaf: 750 (eerder 2.000)
Opel Astra: 13.000 (8.000 van Sports Tourer)
Peugeot 508: 5.800
Toyota: 35.000
Volvo S60: 3.500

2012:
Chevrolet Cruze: 1.600
Chevrolet Volt: 400-500
Honda Civic: 3.000 per jaar
Hyundai i30: 3.000
Hyundai Veloster: enkele honderden
Kia Rio 7.000
Kia Optima: 300-400 op jaarbasis
Lexus: 4.000-5.000
Mazda CX-5: 4.000
Mercedes-Benz B-klasse: 2.650
Opel Ampera: paar duizend
Peugeot 3008 HYbrid4: 400 op jaarbasis
Range Rover Evoque: 1.100 (orders 11/08/2011: 350)
Toyota Yaris: 10.000 op jaarbasis

Chevrolet is altijd heerlijk ambitieus :) Alledrie de cijfers lijken me onmogelijk haalbaar.
Wie weet er nog een paar?

[size=x-small]ma 22 aug 2011, 21:35[/size]
[size=medium]Toyota rekent op 35.000 verkopen dit jaar[/size]

door WERNER BUDDING
AMSTERDAM - Bij Toyota is het zelden saai; vorig jaar overlapte de ene mondiale terugroepactie de andere, dit jaar zorgt natuurgeweld in Japan voor een enorme remmende factor in de verkoop.

Nieuwe Toyota Yaris Nieuwe Toyota Yaris

Maar er gloort licht. De Europese fabrieken draaien sinds juni weer voor honderd procent. In Japan draaien de fabrieken vanaf oktober weer op volle toeren. Toyota verwacht dan ook dat de beoogde doelstelling van 35.000 auto's in Nederland dit jaar gewoon gehaald gaat worden. ''En dan zit het orderboek voor volgend jaar nog steeds flink vol. Voor 2012 ziet het er rooskleurig uit. Ik verwacht vier- tot vijfduizend Lexussen te verkopen,'' aldus een zegsman tijdens de perspresentatie van de nieuwe Yaris. Daarmee lift Lexus voorlopig dus nog lekker mee op de fiscale stimuleringsregelingen. En lijkt het met dank aan Den Haag hier in Nederland toch gewoon goed te gaan komen met Lexus.

In de eerste helft van 2011 registreerde Toyota 20.682 wagens plus 1.256 exemplaren met Lexus-badges. Over 2010 zette Lexus 705 auto's op kenteken, terwijl Toyota 40.954 stuks deed.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10409863/__Toyota_rekent_op_35.000_verkopen_dit_jaar__.html

[size=large]Lichte stijging augustusverkopen[/size]

Ook augustus 2011 was in Nederland een maand met een verkoopstijging ten opzichte van 2010. De enorme stijgingen van eerder dit jaar lijken verleden tijd.

m1gy4q1brt4t_800.jpg

In augustus zijn in Nederland 39.368 nieuwe auto’s verkocht. In diezelfde maand in 2010 waren dat er nog 36.525, dus we hebben het over een stijging van 7,8 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van RDC, bewerkt door bureau AUMACON.
Volkswagen was andermaal het bestverkopende merk, met 5.046 verkochte exemplaren. Peugeot is nummer twee met 3.452 stuks en Ford staat op de derde plek met 3.199 auto’s. Over het gehele jaar staan Volkswagen en Peugeot ook op plekken één en twee, maar dan is Renault nummer drie.
De grote winnaar ten opzichte van 2010 is tot nu toe Lexus. Het merk heeft een verkoopstijging van 241,4 procent genoteerd en staat nu op de 26e plaats. Andere grote winnaars zijn Seat (11e met een stijging van 73,3 procent), Skoda (10e met een stijging van 72,3 procent), Fiat (7e met een stijging van 37,4 procent), Renault (3e met een stijging van 30,4 procent) en Volkswagen (1e met een stijging van 32,1 procent).

autoweek.nl

Verbazingwekkend dat het gat tussen Volkswagen en de rest zo groot blijft. Volkswagen voor de tweede maand op rij (bijna) 13% marktaandeel, Opel voor de tweede maand op rij onder de 6%. Nederland lijkt echt uitgekeken op Opel. In 1985 had Opel nog bijna 18% marktaandeel! De Japanse merken herstellen zich wat, Lexus op plek 19 :eek: Lancia groeit als kool richting de marktaandelen van de jaren '90 (zoals voorspeld door mij) en zowel Hyundai als Kia wisten zich in de Top 10 te nestelen.

Autoweek zei:
De grote winnaar ten opzichte van 2010 is tot nu toe Lexus. Het merk heeft een verkoopstijging van 241,4 procent genoteerd en staat nu op de 26e plaats. Andere grote winnaars zijn Seat (11e met een stijging van 73,3 procent), Skoda (10e met een stijging van 72,3 procent), Fiat (7e met een stijging van 37,4 procent), Renault (3e met een stijging van 30,4 procent) en Volkswagen (1e met een stijging van 32,1 procent).

En Alfa Romeo dan? + 141% !

Daewoo-Chevrolet zei:
Verbazingwekkend dat het gat tussen Volkswagen en de rest zo groot blijft. Volkswagen voor de tweede maand op rij (bijna) 13% marktaandeel, Opel voor de tweede maand op rij onder de 6%. Nederland lijkt echt uitgekeken op Opel. In 1985 had Opel nog bijna 18% marktaandeel! De Japanse merken herstellen zich wat, Lexus op plek 19 :eek: Lancia groeit als kool richting de marktaandelen van de jaren '90 (zoals voorspeld door mij) en zowel Hyundai als Kia wisten zich in de Top 10 te nestelen.

Denk dat je er je geld op in kan zetten dat VW minstens de komende 5 jaar onaangevochten de no 1 blijft.
Die zie ik niet verzwakken (Golf VII is 2012. Passat 2013, Up!) qua modellengamma. En dat is al zo breed, daar kan bijna geen merk aan tippen (vrees ik)

rickm zei:
Denk dat je er je geld op in kan zetten dat VW minstens de komende 5 jaar onaangevochten de no 1 blijft.
Die zie ik niet verzwakken (Golf VII is 2012. Passat 2013, Up!) qua modellengamma. En dat is al zo breed, daar kan bijna geen merk aan tippen (vrees ik)

Ik denk helaas dat je gelijk hebt. Misschien dat Ford of Peugeot de titel over kan nemen maar dan moeten ze met meer modellen komen. Het gamma van Volkswagen is inderdaad (te) breed.

Volgens mij is het modellenprogramma van VW niet (schokkend) breder dan van Ford of Peugeot. De verschillende merken zijn allemaal actief in het A tot en met het D segment, met voor VW als aanvulling F segment, maar dat zorgt niet voor de aantallen :).

Als de Up aanslaat heeft de rest echt een probleem. Het A-segment is voor de meeste merken van levensbelang en daar doet VW nu net niets.

Dit is toch niet normaal 2000 polo's (ok keek naar die van Juli maar augustus zal niet veel anders zijn)? Ja wat voor auto heb jij, dan zeg je tegenwoordig niet meer oh een polo, nee tegenwoordig zeggen mensen: Eentje die 1 op 30 rijd....

Als de Up er straks is rijd 1/6 1/7 van de NL met een VW rond qua verkopen.... Sure zullen vast degelijke wagens zijn, maar er zijn toch ook nog genoeg leuke(re) alternatieven of kijken mensen daar niet naar?

Blijkbaar is het tegenwoordig: Hoeveel verbruikt die? JA 1 op 30 en belastingvrij. Ok verkocht! Hoop dat de KIA RIO een beetje aanslaat, hebben we tenminste nog beetje variatie op NL snelwegen :D.

Ben nogsteeds benieuwd als die wegenbelasting straks er gewoon weer op komt, moet dan iedereen opeens van zijn belastingvrije dieseltje af?

Opvallend is ook dat Saab ondanks de vele problemen aan een comeback bezig was , de laatste maanden gaat het wat minder maar dat ligt natuurlijk aan de produktiestop - hopenlijk zijn de problemen snel opgelost en kan dit mooie merk weer helemaal terugkomen !

Terug
Bovenaan