De Nederlandse verkoopcijfers | oktober 2025 op p. 133

Daewoo-Chevrolet zei:
3/2011
BYD e6 1
Citroën C-Zero 5
Mitsubishi i-MiEV 14
Nissan Leaf 20
Peugeot iOn 7
Tesla Roadster 1
Th!nk City 6
TOTAAL 54

2011
BYD e6 1
Citroën C-Zero 5
Mitsubishi i-MiEV 35
Nissan Leaf 20
Peugeot iOn 11
Tesla Roadster 17
Th!nk City 11
TOTAAL 100

zonder Matra zei:
Jawel, de sedan-versie van de Auris heetnog steeds Corolla en is nog altijd te bestellen.

De Corolla is niet meer in Nederland leverbaar.

Klopt, ik was er inderdaad een aantal vergeten

Dennis_zw zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Verkoopcijfers in maart 2011 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2010 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren).

Th!nk met 17 registraties in één kwartaal is een volumemerk??
11 zelfs maar en Tesla met 17 registraties afgelopen kwartaal is dan weer geen volumemerk?

RenaultF1 zei:
Dennis_zw zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Verkoopcijfers in maart 2011 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2010 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren).

Th!nk met 17 registraties in één kwartaal is een volumemerk??
11 zelfs maar en Tesla met 17 registraties afgelopen kwartaal is dan weer geen volumemerk?

Dat zijn sportwagenfabrikanten en geen fabrikanten van 'burgertruttenmodellen' zoals Lada, Infiniti en Th!nk. De sportwagenfabrikanten laten vaak wel een heel grillig verloop zien in de verkopen van maand naar maand, uitgezonderd Porsche dat vele malen beter verkoopt. Het is trouwens de vraag of Porsche nog als sportwagenfabrikant kan worden gezien met de Cayenne en straks de Cajun... Met de groeiambities van dat merk gooien ze hun hele imago van exclusieve autobouwer mijns inziens te grabbel.

Daewoo-Chevrolet zei:
Shady zei:
Ach, de Passat heeft goede leaseprijsen en bijtellingsversie's. De nieuwe 508 bv. heeft maar 1 20% bijtellingsversie, en dan moet je het nog doen met een automaat... Klanten kiezen ,tegenwoordig helemaal, waar ze het goedkoopste uit zijn. Emotie speelt ook een rol, net als rij-eigenschappen en praktisch nut.

Emotie, oei :T De Mondeo Econetic is nog niet leverbaar, de 508 is nog niet volledig op gang en binnenkort komen er bijtellingsvriendelijke varianten van de Opel Insignia en Hyundai i40. 77% van de Passat's is er een met 20% bijtelling! Zoals nack al zegt heeft de Passat nu bijna het rijk alleen, maar het zal de komende maanden vast spannender worden (ik verwacht dat de 508 de toppositie gaat pakken). Dat de Passat (BlueMotion) het veel beter doet dan de Superb (Greenline) zal vooral met het ontbreken van de 1.2 TSI in de laatste en het imago te maken hebben.
Feit is dat VW tegenwoordig samen met Fiat voorop loopt met zuinige modellen (naast de hybridemodellen uiteraard), waardoor het optimaal van belastingvoordelen kan profiteren.

Emotie bestaat nog ja...Er zijn ing. al ruim 3300 orders voor de 508, waarvan de meeste diesel en SW zijn. De komende modellen laten hun gezicht straks beter zien dat wel.

Daewoo-Chevrolet zei:
Met de groeiambities van dat merk gooien ze hun hele imago van exclusieve autobouwer mijns inziens te grabbel.

Met het "te grabbel gooien" ben ik het niet met je eens. Met "te grabbel gooien" veronderstel je dat Porsche een exclusieve autobouwer is. Het imago hebben ze zeker, maar zijn ze dat feitelijk ook wel? Volgens mij zeker de laatste 10-15 jaar al niet meer.

De 911 is en blijft een magische auto. Voor velen een jongensdroom. Het lijnenspel dat feitelijk sinds de jaren '70 niet meer gewijzigd is. Het vast blijven houden aan een boxermotor achterin de auto.

De Cayenne en de Panamera blijken ontzettende verkooptoppers te zijn. De vraag was en is enorm naar deze auto's. Gaat Porsche deze kopers dan allemaal teleurstellen door ze "nee" te verkopen omdat we vooral exclusief willen blijven? Nee. Geef je ze ongelijk?

De Boxster en de Cayman zijn de (nieuwe) Porsches waardoor een groter publiek kennis kan maken met het merk Porsche. Voor de Cajun ligt er zo'n zelfde rol weggelegd. Vooral in de lease zal die het weleens erg goed kunnen gaan doen.

Voor het echt exclusieve zijn er altijd de RS'en en andere speciale uitvoeringen.

Volgens mij heeft niemand een gezonde ambitie om een exclusieve autobouwer te zijn. Ferrari wil ook meer en meer en verbreedt ook zijn modellengamma. Rolls, Bentley, Aston Martin ook. Die jubelen elk jaar dat ze meer verkopen. Fabrikanten die wel kletsen over dat ze zo graag lekker exclusief zijn doen dat vanuit gedwongen reden (belabberder verkoop). Z

Davidoff zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Met de groeiambities van dat merk gooien ze hun hele imago van exclusieve autobouwer mijns inziens te grabbel.

Met het "te grabbel gooien" ben ik het niet met je eens. Met "te grabbel gooien" veronderstel je dat Porsche een exclusieve autobouwer is. Het imago hebben ze zeker, maar zijn ze dat feitelijk ook wel? Volgens mij zeker de laatste 10-15 jaar al niet meer.

De 911 is en blijft een magische auto. Voor velen een jongensdroom. Het lijnenspel dat feitelijk sinds de jaren '70 niet meer gewijzigd is. Het vast blijven houden aan een boxermotor achterin de auto.

De Cayenne en de Panamera blijken ontzettende verkooptoppers te zijn. De vraag was en is enorm naar deze auto's. Gaat Porsche deze kopers dan allemaal teleurstellen door ze "nee" te verkopen omdat we vooral exclusief willen blijven? Nee. Geef je ze ongelijk?

De Boxster en de Cayman zijn de (nieuwe) Porsches waardoor een groter publiek kennis kan maken met het merk Porsche. Voor de Cajun ligt er zo'n zelfde rol weggelegd. Vooral in de lease zal die het weleens erg goed kunnen gaan doen.

De magie van Porsche gaat mijns inziens wel verloren als het 150.000 stuks op jaarbasis wil bouwen. Straks maakt Porsche ook gezinswagens als de Cajun (Porsche versie van de Audi Q5) en Cayenne Diesel (Porsche versie van de Touareg TDI), modellen die niet veel meer met de bouwer van sportwagens van weleer te maken hebben. Ferrari en Maserati zijn zonder gezins SUV's gezonder dan Porsche dat miljoenenverliezen lijdt.
Als Ferrari en Maserati de intentie hadden om zoveel mogelijk auto's te verkopen had het wel de Alfa 159, Brera en Spider onder eigen naam kunnen verkopen, maar gelukkig ziet Fiat in dat die rol voor Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Iveco is weggelegd.

Tja wat is de Ferrari FF? Juist.....

En de rol van Alfa en Lancia? Volgens wij weet Fiat juist ECHT niet wat ze met die merken aanmoeten.... Zie het gepruts. Oogklepjes wel afdoen.

Opvallend dat de 3008 het een stuk beter doet dan de 5008.

En de A8 vind ik ook tegenvallen: net een nieuw model, maar ligt achter zijn 2 grote concurrenten....

Daewoo-Chevrolet zei:
Ferrari en Maserati zijn zonder gezins SUV's gezonder dan Porsche dat miljoenenverliezen lijdt.

Ik kan mij nog wel herinneren dat één en ander er bij Ferrari en Maserati niet erg rooskleurig voorstond. Gezonder met een kleine kanttekening waarschijnlijk.
Porsche lijdt vooral miljoenverliezen door de grootheidswaanzin van sommige bestuursleden.

Maserati heeft een Quattroporte - Porsche heeft de Panamera.
Maserati heeft al langer plannen om een SUV te bouwen - Porsche heeft de Cayenne en binnenkort de Cajun.
Ferrari heeft een vierwielaangedreven vierzitter - Porsche heeft de Panamera 4.

Ik zie toch wel degelijk overeenkomsten. Porsche pakt het alleen groter aan.

gearhead zei:
Tja wat is de Ferrari FF? Juist.....

En de rol van Alfa en Lancia? Volgens wij weet Fiat juist ECHT niet wat ze met die merken aanmoeten.... Zie het gepruts. Oogklepjes wel afdoen.

De Ferrari FF is een supersportwagen met V12-motor voor 4 personen, geen onder eigen naam verkochte Volkswagen Touareg zoals de Cayenne... Wat bedoel je met Alfa Romeo en Lancia, in welk opzicht is dat relevant voor deze discussie?

Davidoff zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Ferrari en Maserati zijn zonder gezins SUV's gezonder dan Porsche dat miljoenenverliezen lijdt.

Ik kan mij nog wel herinneren dat één en ander er bij Ferrari en Maserati niet erg rooskleurig voorstond. Gezonder met een kleine kanttekening waarschijnlijk.
Porsche lijdt vooral miljoenverliezen door de grootheidswaanzin van sommige bestuursleden.

Maserati heeft een Quattroporte - Porsche heeft de Panamera.
Maserati heeft al langer plannen om een SUV te bouwen - Porsche heeft de Cayenne en binnenkort de Cajun.
Ferrari heeft een vierwielaangedreven vierzitter - Porsche heeft de Panamera 4.

Ik zie toch wel degelijk overeenkomsten. Porsche pakt het alleen groter aan.

De Panamera vind ik ook niet verkeerd (niet mooi, maar dat doet er niet toe), dat is een luxueuze sportsedan die niet voor iedereen bereikbaar is en daarmee niet ver van de 911 afstaat. Bij de Cayenne is het mijns inziens misgegaan bij de Cayenne V6 en Diesel. De eerste generatie Cayenne V6 met automaat accelereert trager naar 100 dan een Daewoo Lacetti 1.8 en is daarmee mijns inziens een belediging voor het merk. Zo'n Cayenne V6 heeft toch niets met sportiviteit te maken?
De Maserati SUV heeft nu groen licht gekregen en zal worden gebaseerd op de Grand Cherokee (ofwel het onderstel van de derde generatie Mercedes-Benz M-klasse), ik mag hopen dat de Maserati door prestaties eer doet aan het merk.

Bart81 zei:

En de A8 vind ik ook tegenvallen: net een nieuw model, maar ligt achter zijn 2 grote concurrenten....

2011:

A8: 102
S: 57
7: 71

Mach1 zei:
Bart81 zei:

2011:

A8: 102
S: 57
7: 71
Je moet niet vergeten dat hiertoe ook dealerwagens behoren, dus het geeft geen zuiver beeld!

speedtouch zei:
Je moet niet vergeten dat hiertoe ook dealerwagens behoren, dus het geeft geen zuiver beeld!

De Audi A8 is alweer een jaar op de markt. De Jaguar XJ valt best tegen met 46 stuks, de Phaeton en Lexus LS doen elk slechts 5 stuks.

Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:
Merken top 5 maart 2011:

1 Volkswagen
2 Fiat
3 Renault
4 Peugeot
5 Ford

verkoopcijfers maart 2011

Dat is snel!
Fiat op 2, waar gaat dat heen?! Opel op een teleurstellende zesde positie, hoewel 2 tot 6 dicht bij elkaar zitten. Het probleem bij Opel is dat alles ook zo verschrikkelijk traag gaat. Eerst moet je ruim een jaar wachten na de introductie van de Astra hatchback op de Astra stationcar, vervolgens duurt het weer een halfjaar voordat de GSi er is en dan gaat er weer een lange tijd overheen voordat de GTC er is. De Astra en Meriva zijn nu al lang met 1.4T blokken (120 en 140 pk) leverbaar, maar de Insignia moet het nog met ouderwetse atmosferische 1.6 en 1.8 blokken doen. De Zafira is al jaren vergeten, vandaar dat de verkopen in elkaar zakken en de auto in tests door het volledige concurrentieveld wordt verslagen: https://www.caradisiac.com/Resultats-Bilan-67037.htm.
Niet minder teleurstellend is de zevende positie van Toyota, die dringend behoefte heeft aan een nieuwe Yaris. Gelukkig voor de importeur is Lexus nu aan de opmars begonnen dankzij de CT.

Het probleem bij Opel is dat ze de Astra Sportstourer niet kunnen leveren. En er zijn er heel veel verkocht. Dit heeft te maken met externe leveranciers die sommige onderdelen voor de duurdere versies niet kunnen leveren. Als deze auto,s begin dit jaar wel op kenteken hadden gestaan was er een heel ander beeld geweest.
De Zafira krijgt eind dit jaar een opvolger (normale periode hoor na 6 jaar)

Bart81 zei:

Mijn ene collega heeft pas een 5008 (basisversie), zijn baas pas een 3008 (topversie). Ik vroeg waarom ze niet andersom qua model gekozen hadden, maar de 3008-rijder (kwam uit een 407 SW) zei dat hij de 5008 niet mooi vond, en de 5008-rijder (kwam uit een 307 SW) is inmiddels jaloers op zijn baas omdat ook hij de 3008 toch mooier vindt (zelf koos hij de 5008 omdat hij zoveel mogelijk ruimte voor zijn kinderen wilde).

Dennis_zw zei:
Bart81 zei:

Mijn ene collega heeft pas een 5008 (basisversie), zijn baas pas een 3008 (topversie). Ik vroeg waarom ze niet andersom qua model gekozen hadden, maar de 3008-rijder (kwam uit een 407 SW) zei dat hij de 5008 niet mooi vond, en de 5008-rijder (kwam uit een 307 SW) is inmiddels jaloers op zijn baas omdat ook hij de 3008 toch mooier vindt (zelf koos hij de 5008 omdat hij zoveel mogelijk ruimte voor zijn kinderen wilde).

Een topversie van de 3008 ziet er inderdaad smakelijk uit. Een topversie van de 5008 trouwens ook!

Groot verschil tussen beiden - de 5008 heeft een normale RONDING v/h plaatwerk bij de wielen.
De 3008, 207 en 308 hebben die lelijke, optisch onrustige, afgevlakte wielkasten/spatborden.
Kan geen toeval zijn dat de 207 en 308 het succes van hun voorgangers niet hebben kunnen evenaren.

Hun opvolgers hebben uiteraard geen last van deze design fratsen.

Dr DC schrijft: "De magie van Porsche gaat mijns inziens wel verloren als het 150.000 stuks op jaarbasis wil bouwen".

Ik wil toch ernstig bezwaar aantekenen tegen de term magie in relatie tot de AUTO in het algemeen en een PORSCHE in het bijzonder ;-)
Porsche's opgevoerde KEVER, is dat niet al zo'n 40 jaar die beruchte widowmaker uit het land der Teutonen???

(pauzemomentje)

En magie in relatie tot de gedrochten Panamera en m.n. Cayenne I, da's ook niet echt een voor de hand liggende associatie.
Grappig genoeg vind ik de nieuwe Cayenne weer best wel fraai.

Ja, ik ben een rare ;)
Ciao, RM

JP2010 zei:
Ik heb nooit het idee achter die afgevlakte wielkasten begrepen...

Is gewoon een designtrend. Die heb je elke paar jaar. Eind jaren vijftig de staartvinnen, halverwege jaren zestig de Coca Cola bottle look, halverwege jaren negentig begonnen de omgekeerde derde zijruitjes (zeg maar à la Toyota Picnic, Fiat Seicento, Mercedes-Benz A), zo is er altijd wat. Het een valt meer op dan het ander, maar die tijdelijke modestijlen zijn er wel degelijk.

Oh ik snap wel dat het een designelement is (geen trend, ik zie verder geen andere modellen dit designelement overnemen), maar ik snap de gedachte (van de designer in kwestie) erachter niet. Wat wilde hij ermee zeggen, welk gevoel wilde hij ermee aanspreken?

Dennis_zw zei:
Ik denk dat het vooral kracht moet uitstralen.

Kan. Kan ook niet ;-)
Misschien dat bij de aanstaande facelift van de 3008 iets is 'bijgeschaafd' aan die wielkasten (not)

Overigens zag ik dat de 3008 ook in Frankrijk en Spanje meer verkocht wordt dan de 5008.

De 3008 is als 'crossover' op de markt gezet, en moet daarmee een alternatief bieden t.o.v. de gewone modellen. De 5008 is daar in tegen een rasechte MPV. Dus voor allebei is qua koopmotief wat te zeggen.

Het houdt niet op en inderdaad, nieuwe blik staat 3-hoog opgestapeld in vrijwel iedere straat:
Iets over de helft van April zijn de NLse verkopen weer heftig hoger: +38%

Stand per 22 April: + 47%!!
Van 22k naar 33k.

Code:
[hr][b]     0   100.0%      117    V     Totaal[/b]
     1    34.2%       40    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    14.5%       17    V     Ford Transit
     3    13.7%       16    V     Volkswagen Kombi
     4    10.3%       12    V     Opel Vivaro
     5     6.8%        8    V     Mercedes-Benz Vito
     6     5.1%        6    V     Volkswagen Crafter
     7     5.1%        6    V     Renault Trafic
     8     2.6%        3    V     Peugeot Boxer
     9     1.7%        2    V     Volkswagen Multivan
    10     1.7%        2    V     Fiat Scudo
    11     1.7%        2    V     Fiat Ducato
    12     0.9%        1    V     Volkswagen Caravelle
    13     0.9%        1    V     Volkswagen California
    14     0.9%        1    V     Mercedes-Benz Viano
[hr][b]     0   100.0%      224   T3     Totaal[/b]
     1    27.7%       62   T3     Volvo XC90
     2    18.3%       41   T3     BMW X5
     3     9.4%       21   T3     Porsche Cayenne
     4     8.0%       18   T3     Land Rover Range Rover
     5     7.1%       16   T3     Lexus RX
     6     6.7%       15   T3     Volkswagen Touareg
     7     6.7%       15   T3     BMW X6
     8     4.9%       11   T3     Audi Q7
     9     2.7%        6   T3     Jeep Grand Cherokee
    10     2.2%        5   T3     Mercedes-Benz M-klasse
    11     1.8%        4   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    12     1.8%        4   T3     Land Rover Discovery
    13     0.9%        2   T3     Toyota Land Cruiser
    14     0.9%        2   T3     Nissan Murano
    15     0.9%        2   T3     Mazda CX-7
[hr][b]     0   100.0%     1977   T2     Totaal[/b]
     1    23.5%      464   T2     Kia Sportage
     2    20.9%      414   T2     Hyundai ix35
     3    13.5%      266   T2     Volkswagen Tiguan
     4     8.8%      173   T2     Volvo XC60
     5     6.1%      121   T2     Audi Q5
     6     5.3%      104   T2     Mitsubishi Outlander
     7     5.0%       99   T2     Toyota RAV4
     8     4.8%       94   T2     BMW X1
     9     3.8%       76   T2     BMW X3
    10     1.9%       38   T2     Subaru Forester
    11     1.3%       26   T2     Mercedes-Benz GLK
    12     1.1%       21   T2     Kia Sorento
    13     0.9%       18   T2     Hyundai Santa Fe
    14     0.7%       13   T2     Land Rover Freelander
    15     0.5%        9   T2     Honda CR-V
    16     0.4%        8   T2     Jeep Patriot
    17     0.3%        6   T2     Opel Antara
    18     0.3%        6   T2     Jeep Compass
    19     0.3%        6   T2     Ford Kuga
    20     0.2%        4   T2     SsangYong Korando
    21     0.2%        4   T2     Peugeot 4007
    22     0.1%        2   T2     Jeep Wrangler
    23     0.1%        2   T2     Citroen C-crosser
    24     0.1%        1   T2     Suzuki Vitara
    25     0.1%        1   T2     Nissan X-Trail
    26     0.1%        1   T2     Chevrolet Captiva
[hr][b]     0   100.0%      615   T1     Totaal[/b]
     1    32.8%      202   T1     Dacia Duster
     2    23.1%      142   T1     Skoda Yeti
     3    17.7%      109   T1     Mini Countryman
     4    15.8%       97   T1     Suzuki SX4
     5     5.0%       31   T1     Fiat Sedici
     6     2.6%       16   T1     Toyota Urban Cruiser
     7     2.0%       12   T1     Daihatsu Terios
     8     1.0%        6   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      317   P3     Totaal[/b]
     1    25.6%       81   P3     Volkswagen Sharan
     2    23.0%       73   P3     Ford S-MAX
     3    22.4%       71   P3     Seat Alhambra
     4    13.9%       44   P3     Ford Galaxy
     5    12.6%       40   P3     Renault Espace
     6     0.9%        3   P3     Dodge Journey
     7     0.9%        3   P3     Chrysler Voyager
     8     0.3%        1   P3     Peugeot 807
     9     0.3%        1   P3     Mitsubishi Grandis
[hr][b]     0   100.0%     3176   P2     Totaal[/b]
     1    13.2%      418   P2     Ford C-MAX
     2    13.1%      416   P2     Toyota Verso
     3    12.7%      403   P2     Renault Scenic
     4    12.4%      393   P2     Volkswagen Touran
     5     7.2%      229   P2     Seat Altea
     6     7.1%      225   P2     Citroen C4 Picasso
     7     6.9%      220   P2     Peugeot 5008
     8     6.9%      219   P2     Peugeot 3008
     9     6.0%      191   P2     Volkswagen Golf Plus
    10     5.9%      186   P2     Mercedes-Benz B-klasse
    11     2.8%       88   P2     Opel Zafira
    12     2.4%       76   P2     Ford Grand C-max
    13     2.3%       72   P2     Mazda 5
    14     1.3%       40   P2     Chevrolet Orlando
[hr][b]     0   100.0%     1191   P1     Totaal[/b]
     1    29.4%      350   P1     Opel Meriva
     2    22.8%      271   P1     Kia Venga
     3    18.2%      217   P1     Hyundai ix20
     4     6.5%       77   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5     5.7%       68   P1     Citroen C3 Picasso
     6     5.2%       62   P1     Renault Modus
     7     2.9%       35   P1     Nissan Note
     8     2.8%       33   P1     Subaru Trezia
     9     2.2%       26   P1     Kia Soul
    10     2.2%       26   P1     Ford Fusion
    11     1.7%       20   P1     Skoda Roomster
    12     0.3%        3   P1     Nissan Cube
    13     0.3%        3   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      152    L     Totaal[/b]
     1    31.6%       48    L     Volkswagen Caddy
     2    15.8%       24    L     Peugeot Partner
     3    11.8%       18    L     Renault Kangoo
     4    11.8%       18    L     Citroen Berlingo
     5     9.9%       15    L     Fiat Fiorino
     6     9.9%       15    L     Fiat Doblo
     7     5.9%        9    L     Peugeot Bipper
     8     3.3%        5    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       79    K     Totaal[/b]
     1    51.9%       41    K     Smart Fortwo
     2    48.1%       38    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%       36    H     Totaal[/b]
     1    86.1%       31    H     Porsche 911
     2     2.8%        1    H     Ferrari California
     3     2.8%        1    H     Ferrari 458 Italia
     4     2.8%        1    H     Bentley Continental GT
     5     2.8%        1    H     Aston Martin DBS
     6     2.8%        1    H     Aston Martin DB9
[hr][b]     0   100.0%      133    G     Totaal[/b]
     1    36.1%       48    G     Peugeot RCZ
     2    14.3%       19    G     Audi TT
     3    12.8%       17    G     Mazda MX-5
     4     9.8%       13    G     Mercedes-Benz SLK
     5     9.0%       12    G     BMW Z4
     6     6.8%        9    G     Honda CR-Z
     7     4.5%        6    G     Renault Wind
     8     3.0%        4    G     Porsche Boxster
     9     1.5%        2    G     Porsche Cayman
    10     1.5%        2    G     Lotus Elise
    11     0.8%        1    G     Nissan 370Z
[hr][b]     0   100.0%       79    F     Totaal[/b]
     1    22.8%       18    F     Mercedes-Benz S-klasse
     2    21.5%       17    F     Audi A8
     3    19.0%       15    F     Jaguar XJ
     4    17.7%       14    F     Porsche Panamera
     5    13.9%       11    F     BMW 7-serie
     6     2.5%        2    F     Maserati Quattroporte
     7     1.3%        1    F     Volkswagen Phaeton
     8     1.3%        1    F     Lexus LS
[hr][b]     0   100.0%     1268    E     Totaal[/b]
     1    30.3%      384    E     Volvo V70
     2    26.8%      340    E     BMW 5-serie
     3    15.5%      196    E     Audi A6
     4    12.1%      154    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     7.2%       91    E     Audi A7
     6     2.1%       27    E     Mercedes-Benz CLS
     7     2.0%       25    E     Saab 9-5
     8     1.7%       22    E     Volvo S80
     9     1.1%       14    E     BMW 6-serie
    10     0.6%        8    E     Jaguar XF
    11     0.4%        5    E     Citroen C6
    12     0.1%        1    E     Lexus GS
    13     0.1%        1    E     Infiniti M
[hr][b]     0   100.0%     5179    D     Totaal[/b]
     1    19.8%     1023    D     Peugeot 508
     2    16.2%      841    D     Volkswagen Passat
     3     8.7%      450    D     Audi A4
     4     7.1%      370    D     BMW 3-serie
     5     5.1%      263    D     Volvo V60
     6     5.1%      262    D     Mercedes-Benz C-klasse
     7     5.0%      258    D     Skoda Superb
     8     4.4%      229    D     Volvo V50
     9     4.3%      222    D     Ford Mondeo
    10     4.1%      214    D     Opel Insignia
    11     3.4%      178    D     Audi A5
    12     3.2%      165    D     Renault Laguna
    13     2.8%      147    D     Toyota Avensis
    14     2.7%      142    D     Citroen C5
    15     2.1%      109    D     Volvo S60
    16     1.3%       67    D     Mazda 6
    17     0.9%       48    D     Saab 9-3
    18     0.9%       47    D     Volvo C70
    19     0.9%       47    D     Seat Exeo
    20     0.4%       23    D     Volvo S40
    21     0.4%       21    D     Lexus IS
    22     0.3%       18    D     Subaru Legacy
    23     0.3%       15    D     Alfa Romeo 159
    24     0.2%       10    D     Honda Accord
    25     0.2%        9    D     Suzuki Kizashi
    26     0.0%        1    D     Alfa Romeo Brera
[hr][b]     0   100.0%     8310    C     Totaal[/b]
     1    13.0%     1079    C     Volkswagen Golf
     2    10.5%      870    C     Ford Focus
     3     9.5%      792    C     Opel Astra
     4     8.0%      665    C     Renault Megane
     5     6.9%      573    C     Toyota Auris
     6     6.8%      564    C     Skoda Octavia
     7     5.1%      423    C     Audi A3
     8     4.7%      387    C     Nissan Qashqai
     9     4.3%      358    C     Lexus Ct200h
    10     4.0%      330    C     BMW 1-serie
    11     3.8%      318    C     Toyota Prius
    12     3.2%      270    C     Mitsubishi ASX
    13     2.7%      228    C     Citroen C4
    14     2.4%      200    C     Kia Ceed
    15     2.3%      195    C     Peugeot 308
    16     1.9%      160    C     Alfa Romeo Giulietta
    17     1.9%      157    C     Seat Leon
    18     1.6%      136    C     Hyundai i30
    19     1.3%      107    C     Honda Civic
    20     1.1%       93    C     Volvo C30
    21     1.0%       82    C     Honda Insight
    22     0.9%       76    C     Volkswagen Jetta
    23     0.6%       47    C     Mazda 3
    24     0.5%       41    C     Volkswagen Scirocco
    25     0.5%       38    C     Mitsubishi Lancer
    26     0.4%       31    C     Fiat Bravo
    27     0.4%       30    C     Nissan Leaf
    28     0.3%       25    C     Chevrolet Cruze
    29     0.1%       11    C     Lancia Delta
    30     0.1%        7    C     Volkswagen Eos
    31     0.1%        7    C     Dodge Caliber
    32     0.1%        7    C     Citroen Ds4
    33     0.0%        1    C     Volkswagen New Beetle
    34     0.0%        1    C     Subaru Impreza
    35     0.0%        1    C     Alfa Romeo GT
[hr][b]     0   100.0%    12957    B     Totaal[/b]
     1    14.5%     1884    B     Volkswagen Polo
     2    10.0%     1293    B     Ford Fiesta
     3     9.1%     1180    B     Skoda Fabia
     4     8.6%     1120    B     Seat Ibiza
     5     8.1%     1044    B     Opel Corsa
     6     6.1%      790    B     Renault Clio
     7     5.6%      723    B     Fiat Punto
     8     4.5%      579    B     Suzuki Swift
     9     4.3%      551    B     Citroen C3
    10     4.1%      530    B     Citroen DS3
    11     4.0%      515    B     Alfa Romeo Mito
    12     3.7%      483    B     Toyota Yaris
    13     2.4%      307    B     Peugeot 207
    14     2.1%      268    B     Audi A1
    15     2.0%      260    B     Honda Jazz
    16     1.6%      213    B     Mini Mini
    17     1.5%      197    B     Mitsubishi Colt
    18     1.5%      195    B     Nissan Juke
    19     1.4%      177    B     Peugeot 206
    20     1.2%      156    B     Hyundai i20
    21     1.1%      149    B     Mazda 2
    22     1.1%      139    B     Nissan Micra
    23     0.5%       69    B     Dacia Logan
    24     0.4%       56    B     Dacia Sandero
    25     0.3%       36    B     Mini Clubman
    26     0.2%       28    B     Chevrolet Aveo
    27     0.0%        5    B     Daihatsu Sirion
    28     0.0%        4    B     Subaru Justy
    29     0.0%        4    B     Citroen Ds3 Racing
    30     0.0%        1    B     Lancia Ypsilon
    31     0.0%        1    B     Lada Kalina
[hr][b]     0   100.0%    10624    A     Totaal[/b]
     1    17.1%     1812    A     Peugeot 107
     2    17.0%     1811    A     Renault Twingo
     3    10.3%     1093    A     Toyota Aygo
     4     9.6%     1015    A     Citroen C1
     5     7.9%      835    A     Suzuki Alto
     6     6.8%      719    A     Ford Ka
     7     6.7%      716    A     Fiat Panda
     8     6.2%      659    A     Fiat 500
     9     4.9%      523    A     Hyundai i10
    10     4.0%      430    A     Chevrolet Spark
    11     3.6%      385    A     Kia Picanto
    12     2.4%      258    A     Opel Agila
    13     1.1%      122    A     Daihatsu Cuore
    14     1.0%      111    A     Suzuki Splash
    15     1.0%      102    A     Nissan Pixo
    16     0.1%       11    A     Peugeot Ion
    17     0.1%       10    A     Citroen C-zero
    18     0.1%        7    A     Volkswagen Fox
    19     0.0%        4    A     Mitsubishi i-MiEV
    20     0.0%        1    A     Chevrolet Matiz

verkoopcijfers april 2011

Merken top 10:
1 Volkswagen
2 Peugeot
3 Renault
4 Ford
5 Toyota
6 Citroen
7 Opel
8 Fiat
9 Skoda
10 Audi

Modellen top 10:
1 Volkswagen Polo
2 Peugeot 107
3 Renault Twingo
4 Ford Fiesta
5 Skoda Fabia
6 Seat Ibiza
7 Toyota Aygo
8 Volkswagen Golf
9 Opel Corsa
10 Peugeot 508

De Fabia heeft nog nooit zo hoog gestaan volgens mij....

En de Astra zo laag....

Eindelijk begint de Peugeot 508 aan te slaan en zoals verwacht is het de best verkochte middenklasser geworden. De belastingvrije Alfa Romeo MiTo is nu duidelijk leverbaar, terwijl de Giulietta een heel magere maand had. Ik had eerlijk gezegd meer verwacht van Volvo S60/V60 in ons Volvo-land. Verder blijkt men in het B-segment de voorkeur te geven aan de op één na slechtste ecodiesel: de Volkswagen Polo, gevolgd door de op twee na slechtste Skoda Fabia en de allerslechtste Seat Ibiza, de VAG ecodieseltjes werden zelfs een achterhaald spaarconcept genoemd door AutoVisie, maar dat weerhoudt mensen er niet van om deze modellen te kopen. Jammer dat men de Citroën C3/DS3, Opel Corsa, Fiat Punto, Renault Clio en Alfa Romeo MiTo wat meer links laat liggen.
Zoals verwacht doet de Lexus CT 200h het goed, mijn verwachting van 3.000 - 4.000 stuks op jaarbasis blijkt veel realistischer dan de 1.000 - 1.500 stuks van Louwman & Parqui. Verder zorgt de Jazz Hybrid ervoor dat de fikse verkoopdalingen bij Honda zijn gestopt. De eerste Citroën DS4's zijn verder op kenteken gezet, terwijl de Nissan Leaf de Fiat Bravo nog voorbij lijkt te kunnen gaan steken. Verder is de Ford C-MAX zo te zien eindelijk volop leverbaar, Saab valt zwaar tegen vergeleken met België en de Volvo XC90 blijft het opmerkelijk goed doen ondanks zijn ouderdom

gefrustreerde post zeg (y) :D :T

Insinueer jij nou dat jij slim bent en de markt gek?

Knap hoor, die Peugeot RCZ scoort prima! Peugeot doet het trouwens goed over zowat de hele linie, misschien dat de 308 wat verder aantrekt nou de gefacelifte in de showroom staat.
Wat me verder opvalt, dat de Fox nog maar een randverschijnsel is, maar de opvolger 'is on it's way'!

LM. zei:
gearhead zei:

Je zou jezelf eens moeten lezen...

(y) :D

OT : DC heef gewoon gelijk, wat bezielt al die klanten van de Polo/Ibiza/Fabia. Zeker wat betreft de eco-diesels gewoon de slechtste keuzes die je kan maken met die 3-cilinder naaimachine motortjes. Ze waren er wel snel bij maar zijn inmiddels al lang en breed door alles en iedereen ingehaald, blijkbaar is dit gegeven nog niet bij de kopers van deze auto's bekend want anders zou ik het ook niet weten. Wellicht dat we later in het jaar een verschuiving zien naar de modellen die DC noemt aangezien die stuk voor stuk een beter totaalpakket bieden. ( prijs, motor, uitrusting )

gearhead zei:

Ik refereer aan een test van AutoVisie, maar je kunt er zelfs tests van AutoWeek bijpakken. Blijkbaar hecht de koper van een Ibiza of Polo wat minder waarde aan de motor (prestaties), wegligging, gebruikte materialen en in het geval van de Polo ook prijs, dat insinueer ik. De Fabia heeft nog een ruime Combi te bieden, veel comfort en mooie materialen in het interieur. Waarom zie je 'onderbouwd afkraken' trouwens als een teken van frustratie? Is het voortdurende afgeven van jou op de Opel Astra, Fiat (incl. Alfa Romeo, Lancia, Chrysler) of Saab dat dan niet? Pot verwijt de ketel.

Total Loss zei:
Wellicht dat we later in het jaar een verschuiving zien naar de modellen die DC noemt aangezien die stuk voor stuk een beter totaalpakket bieden. ( prijs, motor, uitrusting )

Ik denk dat VAG dan aan de Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion Technology (CO2-uitstoot: 96 g/km) gaat sleutelen om 'm belastingvrij te krijgen. Dit is trouwens ook het blok dat je met de andere 4-cilinders moet vergelijken qua rijplezier en dergelijke.

speedtouch zei:
Wat me verder opvalt, dat de Fox nog maar een randverschijnsel is, maar de opvolger 'is on it's way'!

De Fox is altijd al een randverschijnsel geweest, nooit echt een succes geweest. Ben benieuwd wat de Up gaat doen.

Mach1 zei:
Total Loss zei:
Wellicht dat we later in het jaar een verschuiving zien naar de modellen die DC noemt aangezien die stuk voor stuk een beter totaalpakket bieden. ( prijs, motor, uitrusting )

Ik denk dat VAG dan aan de Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion Technology (CO2-uitstoot: 96 g/km) gaat sleutelen om 'm belastingvrij te krijgen. Dit is trouwens ook het blok dat je met de andere 4-cilinders moet vergelijken qua rijplezier en dergelijke.

Dat lijkt me inderdaad wel nodig dan. Het prijsverschil tussen bovenstaande en bijvoorbeeld de Corsa 1.3CDTi is nu zeer aanzienlijk, de goedkoopste Polo met 90 PK TDI is nu 19 mille, de Corsa vanaf 15,5 mille !

Mach1 zei:
Total Loss zei:

Wellicht ja, maar dan zou de 1.2 niet meer worden verkocht en dan heeft VW die motor voor niets ontwikkeld. Bijna niets dan.

Grappig 1 stuk verschil tussen de 107 en Twingo! Ben benieuwd hoe die twee het volgend jaar gaan doen, aangezien beide min of meer vernieuwd gaan worden eind dit jaar.

B. RS zei:
Grappig 1 stuk verschil tussen de 107 en Twingo! Ben benieuwd hoe die twee het volgend jaar gaan doen, aangezien beide min of meer vernieuwd gaan worden eind dit jaar.

Oh die cijfers van autoweek zou ik niet geloven hoor, die zitten er meestal een aantal naast.
Wacht maar op die van Bovag voor de nauwkeurige cijfers.

Total Loss zei:
LM. zei:
gearhead zei:

Je zou jezelf eens moeten lezen...

(y) :D

OT : DC heef gewoon gelijk, wat bezielt al die klanten van de Polo/Ibiza/Fabia. Zeker wat betreft de eco-diesels gewoon de slechtste keuzes die je kan maken met die 3-cilinder naaimachine motortjes. Ze waren er wel snel bij maar zijn inmiddels al lang en breed door alles en iedereen ingehaald, blijkbaar is dit gegeven nog niet bij de kopers van deze auto's bekend want anders zou ik het ook niet weten. Wellicht dat we later in het jaar een verschuiving zien naar de modellen die DC noemt aangezien die stuk voor stuk een beter totaalpakket bieden. ( prijs, motor, uitrusting )

Los van het punt of je Opel- of VAG- of whatever-fan bent: Als DC het in zijn commentaaer niet kan nalaten om een VAG-sneer te geven. maakt dat de rest van zijn verhaal ook goedkoop. Een neutraal commentaar over aantallen had enige inhoud gehad, nu irriteert het alleen maar (nogal dom dus) gezien de reacties en resulterende discussie.

Maar de markt is dus gek en D-C cs. niet? Of is heel, heel misschien (klinkt natuurlijk heeeel gek, bezopen eigenlijk) het complete package van een Polo/Ibiza/Fabia iets beter en is dat de werkelijke reden van de goede verkopen.....?

Terug
Bovenaan