De Nederlandse verkoopcijfers | oktober 2025 op p. 133

Verkoopcijfers zonder lease bestaan niet trouwens, een leasauto is ook een verkochte auto.

2 September - hopelijk koopt vandaag iemand een Infiniti. Dan turf ik 'm vast voor September.

Mach1 zei:
Je moet toch op een of andere manier redenen vinden om te verklaren dat VW het zo goed doet??? Volgens mij komt dat in een economie nog altijd zo dat het bedrijf het gewoon goed aanpakt en goed verkoopt. Dat zijn de feiten. Niet allemaal van die loze uitspraken als 'mensen worden in een Golf gedwongen'. Wat zeggen ze ook alweer? Hoge bomen vangen veel wind? Triest dat het verkoopcijfertopic altijd uitdraait op het bashen van VW.

Daar ben ik het mee oneens, in dit geval was ik bijv. niet VW aan het bashen, maar een andere forummer wil alles wat ook maar enigszins negatief is tegenover VW rechtpraten, zonder relevant commentaar te geven op de inhoud van die reactie. Het lijkt wel of sommigen willen dat VW gebasht wordt, dat VW het zielige merk is.
Hoe dan ook: Ford wordt nummer één in 2011 ;)

Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:
Je moet toch op een of andere manier redenen vinden om te verklaren dat VW het zo goed doet??? Volgens mij komt dat in een economie nog altijd zo dat het bedrijf het gewoon goed aanpakt en goed verkoopt. Dat zijn de feiten. Niet allemaal van die loze uitspraken als 'mensen worden in een Golf gedwongen'. Wat zeggen ze ook alweer? Hoge bomen vangen veel wind? Triest dat het verkoopcijfertopic altijd uitdraait op het bashen van VW.

Daar ben ik het mee oneens, in dit geval was ik bijv. niet VW aan het bashen, maar een andere forummer wil alles wat ook maar enigszins negatief is tegenover VW rechtpraten, zonder relevant commentaar te geven op de inhoud van die reactie. Het lijkt wel of sommigen willen dat VW gebasht wordt, dat VW het zielige merk is.
Hoe dan ook: Ford wordt nummer één in 2011 ;)

Ik heb het ook niet over alleen in dit geval, het is gewoon een algehele tendens die hier heerst. Kan mij persoonlijk niet veel schelen, maar het topic wordt er niet leuker op.

Mach1 zei:
Ik heb het ook niet over alleen in dit geval, het is gewoon een algehele tendens die hier heerst. Kan mij persoonlijk niet veel schelen, maar het topic wordt er niet leuker op.

Vice versa ook. De agressiviteit van de "VW clan" maakt het er ook niet leuker op. Maakt topics en berichten op de homepage er niet leuker op. Bijvoorbeeld zulk soort reacties: "Wanneer zal de eerste gefrustreerde chagrijn hier komen om te reageren 'dat dit geen nieuws is'...?" als reactie op een nieuwsberichtje van een VW Fox. Het wordt dikwijls gewoon uitgelokt, net zo sneu als de VW-bashers (waar ik mezelf niet onder reken) zelf. *edit: De PSA/Renault-clan vind ik trouwens net zo agressief overkomen, je kunt je mening al niet eens meer kwijt, vergelijkingen met niet-Franse modellen zijn uit den boze.

Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:

Vice versa ook. De agressiviteit van de "VW clan" maakt het er ook niet leuker op. Maakt topics en berichten op de homepage er niet leuker op. Bijvoorbeeld zulk soort reacties: "Wanneer zal de eerste gefrustreerde chagrijn hier komen om te reageren 'dat dit geen nieuws is'...?" als reactie op een nieuwsberichtje van een VW Fox. Het wordt dikwijls gewoon uitgelokt, net zo sneu als de VW-bashers (waar ik mezelf niet onder reken) zelf.

Vice versa ook ja en dat is net zo jammer. Op de frontpage gaat het sowieso helemaal nergens over die reacties.... dat is gewoon een kleuterschool en daar kun je beter gewoon alleen het nieuwsbericht lezen en de reacties laten voor wat het is. De goede en inhoudelijke reacties moet je namelijk met een vergrootglas zoeken.

[size=large]Verkoopcijfers augustus: Peugeot 107 aan kop[/size]

m1cyk5qbo22t_800.jpg

De verkoopcijfers van de maand augustus zijn binnen. Met 36.728 geregistreerde nieuwe auto’s liggen de verkopen iets lager dan die van juli 2010, maar ten opzichte van augustus 2009 is er een plus van 32,0 procent.
De teller voor 2010 staat nu op 345.320 auto’s. Dat blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en de RDC. In de eerste acht maanden van 2009 waren dat er nog 282.561, en daarmee is er ten opzichte van het zwarte jaar 2009 een plus van 22,2 procent. BOVAG en Rai Vereniging denken nog steeds uit te komen op 450.000 auto’s over het hele jaar. Een prognose die begin dit jaar is bijgesteld, na het sombere jaar 2009 dachten de organisaties aanvankelijk dat 2010 zou uitkomen op 410.000 auto’s.

Top vijf merken augustus 2010
1. Toyota 3.612 (9,8%)
2. Volkswagen 3.449 (9,4%)
3. Peugeot 3.290 (9,0%)
4. Opel 2.350 (6,4%)
5. Renault 2.261 (6,2%)

Top vijf modellen augustus 2010
1. Peugeot 107 1.614 (4,4%)
2. Volkswagen Polo 1.455 (4,0%)
3. Seat Ibiza 1.396 (3,8%)
4. Toyota Aygo 1.098 (3,0%)
5. Volkswagen Golf 1.052 (2,9%)

De percentages geven het marktaandeel van het betreffende merk/model weer.

autoweek.nl

De Ibiza is ook nog een stuk afgeprijsd, gecombineerd met de waarschijnlijk (nog) forrs kortere levertijden ten opzichte van de Polo en de ST-uitvoering best begrijpelijk dat 'ie nu net zo goed als een Polo verkoopt. Oh, dat is prematuur ;)

Verkoopcijfers in augustus 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Kia + 178,7%
Seat + 160,9%
Alfa Romeo + 103,0%
Infiniti + 100,0%
Peugeot + 95,8%
Skoda + 90,5%
Saab + 86,7%
Jaguar + 76,2%
Mitsubishi + 64,0%
Fiat + 66,2%
Porsche + 61,1%
Renault + 59,7%
Mini + 45,7%
Opel + 43,1%
smart + 41,5%
Hyundai + 41,5%
Chevrolet + 40,1%
Volkswagen + 37,8%
Citroën + 36,1%
Mazda + 36,0%
Totale verkopen personenauto's + 32,0%
Mercedes-Benz + 28,8%
BMW + 22,1%
Suzuki + 15,0%
Subaru + 14,8%
Nissan + 14,6%
Land Rover + 8,3%
Volvo + 7,1%
Dacia + 6,7%
Audi + 5,1%
Toyota - 1,7%
Ford - 4,9%
Lexus - 8,2%
Chrysler - 20,7%
Dodge - 30,2%
Honda - 42,2%
Daihatsu - 52,9%
Jeep - 60,0%
Lancia - 60,9%
Cadillac - 100,0%
Lada - 100%

Zeer goede cijfers voor de Polo BlueMotion, Ibiza Econetic en Punto MultiJet 85! De Fabia bleef de afgelopen maand een beetje achter. En de Toy Story-weken bij Peugeot zijn nu als het goed is voorbij, zijn we vanaf volgende week verlost van de 107 op de eerste positie. Verder een overtuigende start van de Auris Full Hybrid, wat echter wel grote gevolgen heeft voor de Prius. Aan mijn vader zal het in ieder geval niet liggen.

De helft van alle verkochte Peu's is een 107.
Wat zou de winstmarge daarop zijn voor de dealer? En voor de importeur?

Denk dat ze voor nog geen 3000 euro uit de fabriek in Tjechië komen.
Ze worden voor 7000/8000 verkocht.
Pffff - da's geen dikke handel.

Ik wil wel even melden dat de cijfers van de Golf Plus bij de Golf zijn opgeteld, dus de Golf staat niet op 5.

Er komen nog een aantal acties waarbij de 107 bij betrokken is. Hij zal zich sowieso niet uit de top-3 laten zetten.

Daewoo-Chevrolet zei:
• Volvo hoort toch een beetje bij Nederland, maar het merk glijdt de laatste tijd echt weg. De nieuwe S60 gaat daar geen verandering in brengen, de V60 en later de V40 zullen de kar moeten gaan trekken. De V70 en S80 waren qua design gewoon een deceptie

Volgens mij was vorige maand nog te zien dat de V70/S80 bovenaan in het segment staan. Ook stond de XC90 bovenaan. De XC60 moest alleen de IX35 voor laten gaan. De V50/S40 samen beter verkopen dan de 3-Serie. De C30 loopt ongeveer gelijk met de 1-Serie. Nou, dan wil ik niet veel zeggen hoor, maar doe je het dan slecht en kun je de V70/S80 een deceptie noemen? Ik denk het niet. Volvo heeft er wel eens beter voor gestaan maar laten we niet vergeten dat ze lang op nieuwe motoren hebben moeten wachten en het hele verhaal rond overname heeft ze ook geen windeieren gelegd. Maar heel slecht gaat het niet. Ik zie nu zelfs weer een plusje staan t.o.v. vorig jaar.

Het is ook vreemd, maar zo zie je ook dat in Spanje bijvoorbeeld de Scenic bij de Mégane opgeteld wordt. In de lijst die op autoweek verschijnt zullen de modellen vast opgesplitst zijn. De Golf is volgens mij wel weer de bestverkochte c-segmenter.

En nog steeds zit het vol met fouten! (n)

Fouten in de lijst (YOY):
Audi TT 97 (samengevoegd)
Audi Tt Rs 7

Citroen C3 4.000 (C3 + C3 Picasso, was voorheen gescheiden zoals het hoort)
Citroen C4 2.592 (C4 + C4 Picasso, was voorheen gescheiden zoals het hoort)
Citroen Xsara 335 (= Picasso)

Fiat Fiorino 84 (samengevoegd)
Fiat Qubo 10

Fiat Punto 2.745 (samengevoegd)
Fiat Grande Punto 1

Ford C-MAX 1.212 (samengevoegd)
Ford Focus C-MAX 418 (sinds juli ineens overgestapt op Focus C-MAX)

Hyundai i30 1.473 (samengevoegd)
Hyundai I30 Cw 63

Hyundai H200 3 (H300?)

Jaguar XJ 89 (samengevoegd)
Jaguar Souvereign 2

Lada 1117 2 (samengevoegd)
Lada Kalina 1

Mercedes-Benz C-klasse 1.547 (samengevoegd)
Mercedes-Benz C Klasse 132

Mercedes-Benz E-klasse 1.727 (samengevoegd)
Mercedes-Benz E63 2

Mercedes-Benz S-klasse 152 (incl. CL) (samengevoegd)
Mercedes-Benz Cl63 1

Mercedes-Benz SL 8 (samengevoegd)
Mercedes-Benz Sl63 1

Mini Mini 1.773 (samengevoegd)
Mini Cooper Clubman 423
Mini Cooper D 6
Mini Cooper D Clubman 6
Mini One D 5
Mini Cooper S John Cooper Works 4
Mini Cooper S Clubman 3

Suzuki Grand Vitara 231 (samengevoegd)
Suzuki Vitara 12 (sinds juli ineens overgestapt op Vitara)

Het samenvoegen van de Mercedes Sprinter + 906 (genoteerd in 2007: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Mercedes-Benz&modelserie=906) zou ook niet verkeerd zijn. En bovendien de Audi R8, Jaguar XK, Alfa 8C Competizione, Westfield, Caterham, Th!nk City, Lamborghini Murciélago e.a. weer (terug) in de lijsten. Range Rover en Range Rover Sport mogen wel apart, zijn toch twee compleet verschillende modellen. Verder zijn er ooit nog fouten geweest met de Cadillac Seville en (opvolger) STS. Als laatste horen de Ford Transit Tourneo en Ford Tourneo Connect weer gescheiden, zoals ook RDC doet, weer gescheiden.
Volgens mij heb ik dan zo'n beetje alles gehad.

Meer Dusters dan DS3's ;-)

Ook een lekker trio op 35,36,37.

Renault en met name KIA gaan als een speer

---GT--- zei:
De Seat Ibiza werd als flop gezien, maar hij staat in de top-5 ver boven de VW Polo....

Top vijf modellen augustus 2010
1. Peugeot 107 1.614 (4,4%)
2. Volkswagen Polo 1.455 (4,0%)
3. Seat Ibiza 1.396 (3,8%)
4. Toyota Aygo 1.098 (3,0%)
5. Volkswagen Golf 1.052 (2,9%)

https://www.autoweek.nl/autonieuws/14865/Verkoopcijfers-augustus-Peugeot-107-aan-kop

September bijna voorbij - 3 dagen voor slot staan de 09 verkoopcijfers op +35% (23 naar ca 31)

Meld dit vast omdat die zelfbenoemde 'slimpiepers' (dumbo's?) van ING (Leaseplan?) vandaag een persbericht rondsturen waarin zij nogmaals de VOORSPELLING doen dat de oto verkopen in NL zullen stijgen. Hoera, dat wisten we al hééééééél lang!!

Laat ze echt (ECHT) eens iets VOORSPELLEN, bv wanneer er een nwe crisis komt. Of hoeveel 't ING aandeel staat over 3 maanden?

[size=medium]September 2010[/size]

Cijfers DealerSupportNet:

1. Volkswagen 4.869
2. Peugeot 4.084
3. Toyota 3.788
4. Opel 3.315
5. Ford 3.283
6. Renault 3.064
7. Fiat 2.940
8. Citroën 2.506
9. Hyundai 2.279
10. Škoda 2.117
11. Suzuki 1.716
12. Kia 1.321
13. Nissan 1.188
14. Volvo 1.137
15. Mercedes-Benz 1.118
16. Seat 1.060
17. BMW 1.033
18. Chevrolet 989
19. Audi 910
20. Mitsubishi 652
21. Honda 460
22. Mazda 386
23. Dacia 385
24. Alfa Romeo 297
25. Mini 244
26. Daihatsu 176
27. Subaru 70
28. Smart 60
29. Porsche 45
30. Land Rover 37
31. Saab 35
32. Lancia 34
___ Lexus 34
34. Dodge 30
35. Jaguar 29
36. Jeep 19
37. Chrysler 13
38. Tesla 3
39. Aston Martin 2
___ Ferrari 2
___ Infiniti 2
___ Maserati 2
___ Think 2
44. Bentley 1
___ Lada 1
___ Lotus 1

• Volkswagen op één - is nu wel zeker van de nummer één positie dit jaar en zal dus zeker niet zoals vorig jaar de eerste positie moeten (op)kopen. VW kan nu verder scoren met een rits aan facelifts: van de Caddy tot de Phaeton en van de Touran tot de Passat. De Polo, Sharan, Scirocco en Passat CC zijn nog vers, de rest is echter al op flinke leeftijd.
Volgend jaar wordt het spannend: Ford zal de koppositie kunnen bedreigen met haar verse modellengamma: de nieuwe Focus in drie carrosserievarianten en (Grand) C-MAX en het eerste volledige verkoopjaar voor de vernieuwde Mondeo (met 20% bijtelling), S-MAX en Galaxy, hoewel VW weleens aardig wat klanten zou kunnen afsnoepen van de Galaxy met haar Sharan en Seat met de Alhambra. Verder krijgen de Kuga en Fiesta kleine facelifts en de laatste is binnenkort ook leverbaar met de MRB-vrije Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic.
De Auris Full Hybrid beleeft in 2011 haar eerste volledige verkoopjaar, terwijl de Verso-S, nieuwe Yaris en de Prius Alpha (Wagon) haar intrede zullen doen.
Bij Opel worden de motoren van de Meriva van Start&Stop-systeem voorzien, waardoor het model qua bijtelling weer in de pas loopt met directe concurrent Golf Plus. Belangrijker is de komst van de Astra ST, GTC en de nieuwe Zafira, terwijl de leveringen van de MRB-vrije Corsa ieder moment kunnen beginnen. Dat model zal ook vast een facelift krijgen, net als de Antara. Het motorengamma van de Insignia zal worden herzien. Eind 2011 verschijnt tevens de nieuwe Astra sedan die voortaan weer in West-Europa te bestellen valt.
Volkswagen zal naast de rits modelvernieuwingen en de Sharan eind 2011 de nieuwe Lupo in de showroom hebben staan, eerder kunnen we al kennismaken met de splinternieuwe Jetta.
• Hyundai, Kia en Chevrolet blijven het goed doen in de statistieken. Volgend jaar zal Chevrolet één van de grootste winnaars worden dankzij de populaire Spark, de nieuwe Aveo, nieuwe motoren plus hatchback van de Cruze, Captiva facelift en Orlando, plus de nieuwe Camaro en aan het eind van 2011 de opvolger van de Epica (Malibu). Bij Kia zal de Sportage vermoedelijk weer een verkoopknaller worden, de Picanto en Rio worden vervangen, de Optima wordt leverbaar en de Cee'd wordt de eerste C-segmenter met dieselmotor en 14% bijtelling. Hyundai heeft de MRB-vrije i10 en i30 diesel paraat, zodat een dergelijke variant ook van de i20 kan worden verwacht. En dan is er nog de blijvend populaire ix35, de nieuwe i40 (CW) en de Veloster en Genesis Coupé sportauto's.
• Weer terug naar de lijst: Skoda had een opvallend goede maand (beste maand ooit op wellicht een zinloze decembermaand na?), Seat valt weer terug naar de uitstekende augustusmaand en Audi zakt de laatste maanden weg naar een opmerkelijk slechte 19e positie in september, zelfs 4 plaatsen achter Mercedes-Benz. Volvo zet weer wat recht na de waardeloze 20e positie in augustus en Mazda en Honda hebben zitten slapen en zien nu dat ook Mitsubishi succes heeft met haar compacte crossover, de ASX. Dacia lijkt een merk dat alleen met acties haar modellen weet te slijten aangezien de verkopen meer dan halveerden ten opzichte van augustus. Fiat en Suzuki blijven lekker scoren met de compacte modellen en de cijfers van Infiniti zijn voorlopig om te janken, ik hoop dat de nieuwe M en de hybride- en dieselmotoren daar wat verandering in kunnen brengen.

Daewoo-Chevrolet zei:
Chevrolet één van de grootste winnaars worden dankzij de populaire Spark, de nieuwe Aveo, nieuwe motoren plus hatchback van de Cruze, Captiva facelift en Orlando, plus de nieuwe Camaro en aan het eind van 2011 de opvolger van de Epica (Malibu).

In relatieve zin wel ja, het blijft prutsen in de marge natuurlijk.

gearhead zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Chevrolet één van de grootste winnaars worden dankzij de populaire Spark, de nieuwe Aveo, nieuwe motoren plus hatchback van de Cruze, Captiva facelift en Orlando, plus de nieuwe Camaro en aan het eind van 2011 de opvolger van de Epica (Malibu).

In relatieve zin wel ja, het blijft prutsen in de marge natuurlijk.

Ik denk dat de Top 15 mogelijk moet zijn, zeker van de Orlando en Aveo verwacht ik veel. Prutsen in de marge is meer van toepassing op Mazda, Daihatsu, Honda (aan succes Civic Hybrid kwam een abrupter einde dan ik had gedacht) en Subaru.

De Cruze is volgens mij niet het succes waarop gehoopt was. De Spark zie je idd redelijk vaak rijden, de Aveo, Captiva lijken mij niet echt voor een boost gaan zorgen.

Bij Honda is de Insight niet zo succesvol als gehoopt (de Prius is een betere auto), de Civic Hybrid is niet praktisch genoeg.

Hmm, ik ben benieuwd waar die slechte maand voor Audi vandaan komt. Achja, mij hoor je niet zeuren en ze zullen met de A1 behoorlijk scoren denk ik.
Mercedes populairste premiummerk in Nederland, komt ook niet vaak voor, maar zo zie ik het graag!

Verder geen opvallende maand, ik ben meer benieuwd naar de modellenlijst. Dus Autoweek... zit niet zo te niksen in het weekend, jullie hebben een site om te runnen.

Ben ook erg benieuwd naar de modellenlijst.

Ik denk dat de Passat goed (blijft) gaat verkopen. De leek ziet niet in dat het een grondige facelift (niet dat dat erg is) is en ziet het net als de Golf VI als nieuw model. De Touran zal het ook aardig gaan doen denk ik en de Sharan zal in de marge mee gaan doen voor de aantallen van VW.

Toyota is een stuk minder sterk dan vorig jaar. De slechte Audi maand vind ik ook wat vreemd, ik denk dat de A6 echt op zijn laatste benen loopt. Hetzelfde geld voor de A3, maar die verkoopt de laatste anderhalf jaar beter dan ooit! De A1 zal het ook wel lekker gaan doen.

Verder valt Seat inderdaad weer terug, heeft iedereeen zijn Ibiza Ecomotive binnen ofzo? Het is tijd voor de nieuwe Leon, de huisige verkoopt echt slecht sinds de facelift. De Exeo kan ook geen potten breken.

gearhead zei:
De Cruze is volgens mij niet het succes waarop gehoopt was. De Spark zie je idd redelijk vaak rijden, de Aveo, Captiva lijken mij niet echt voor een boost gaan zorgen.

Bij Honda is de Insight niet zo succesvol als gehoopt (de Prius is een betere auto), de Civic Hybrid is niet praktisch genoeg.

Chevrolet had volgens mij ingezet op jaarlijks 1.000 verkopen in Nederland, dus vanuit dat licht zullen de verkopen wel tegenvallen. De Cruze is wel de best verkochte sedan in zijn klasse en staat net voor de Lancer (inclusief Sportback) en de Jetta en S40. Of de vernieuwde Captiva beter gaat verkopen hangt vooral af van de verbruikscijfers: die moeten flink omlaag. Ik denk dat de Aveo het echter wel goed kan gaan doen met dank aan zijn 'stoere', dikke looks, enorm verbeterde kwaliteiten ten opzichte van het huidige model (dat verwacht ik althans) en ongetwijfeld blijvend lage prijzen.

LM. zei:
Mercedes populairste premiummerk in Nederland, komt ook niet vaak voor, maar zo zie ik het graag!

Volvo.

Mach1 zei:
Ben ook erg benieuwd naar de modellenlijst.

Ik denk dat de Passat goed (blijft) gaat verkopen. De leek ziet niet in dat het een grondige facelift (niet dat dat erg is) is en ziet het net als de Golf VI als nieuw model. De Touran zal het ook aardig gaan doen denk ik en de Sharan zal in de marge mee gaan doen voor de aantallen van VW.

Toyota is een stuk minder sterk dan vorig jaar. De slechte Audi maand vind ik ook wat vreemd, ik denk dat de A6 echt op zijn laatste benen loopt. Hetzelfde geld voor de A3, maar die verkoopt de laatste anderhalf jaar beter dan ooit! De A1 zal het ook wel lekker gaan doen.

Verder valt Seat inderdaad weer terug, heeft iedereeen zijn Ibiza Ecomotive binnen ofzo? Het is tijd voor de nieuwe Leon, de huisige verkoopt echt slecht sinds de facelift. De Exeo kan ook geen potten breken.

Skoda en zeker Seat in Nederland wachten vast met smart op de nieuwe Joyster en Arosa. Er komt niet direct een 5-deurs, maar de Ford Ka en Renault Twingo verkopen ook zonder 5-deursuitvoering uitstekend, al dan niet sterk actiematig ondersteund. De Polo BlueMotion heeft nog het logo mee (Polootjes zijn altijd al razend populair geweest bij de jonge IT'ers), maar er zijn nu zoveel alternatieven met veel prettiger motoren voor de 1.2 TDI: Fiat Punto, Opel Corsa, Citroën C3/DS3 (Peugeot 207 lijkt dus ook slechts een kwestie van tijd), straks de Ford Fiesta, Kia Cee'd (Pro_cee'd !) en de Hyundai i30 (met 1.4 diesel - dus kwestie van tijd voordat de i20 1.4 CRDi ook in de 14% categorie valt) dat de Polo, maar dus met name de Ibiza en Fabia daarvan de gevolgen zullen gaan ondervinden.
De Passat had het voordeel dat 'ie als enige in zijn klasse (op de 3-serie na) 20% bijtelling had, maar nu komen daar ineens de Ford Mondeo, Skoda Superb, Volvo S60 en Peugeot 508 bij. Ik ben trouwens benieuwd hoe die laatste het gaat doen: de 407 werd direct de best verkochte middenklasser, maar de verkopen zakten daarna weer als een kaartenhuis in elkaar. Ik denk niet dat VW met de Passat veel 'vreemde' klanten gaat binnenhalen (verkopen D-segment staan al jarenlang onder druk, sterke verschuiving van D-segment naar een klasse kleiner) en het vooral van bestaande klanten moet hebben. Die zien zodra ze de deur openen ook wel dat er niet sprake is van een volledig nieuw model.
Al met al: Volkswagen heeft (net als Toyota) flink geprofiteerd van alle belastingvoordelen, maar de concurrentie loopt de achterstand nu in rap tempo in.

Ik blijf het wel heel treurig vinden dat Mazda zo waardeloos blijft verkopen ondanks de erg geslaagde 2, 6 en CX-7. En met de 3 is in principe ook niets mis.

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik blijf het wel heel treurig vinden dat Mazda zo waardeloos blijft verkopen ondanks de erg geslaagde 2, 6 en CX-7. En met de 3 is in principe ook niets mis.

Daar snap ik ook echt helemaal niks van. De grote rol die de 323 (en ook Nissan met de Sunny) ooit speelde in het C-segment... daar is niets van over. Met de nieuwe 3 is idd niets mis, maar hij verkoopt voor geen ene meter. Van de 6 had ik veel meer verwacht, het is gewoon een nette auto met een mooi uiterlijk waar je niet snel iets op tegen kan hebben. De 2 vind ik een wat suf ding, maar daar had ik ook wel meer van verwacht. Mazda zou ook eens met een SUV in het segment van de Sportage en consorten moeten komen.

Een kennis van me verkoopt o.a. Mazda en Daihatsu, niet direct merken om verkoopaantallen mee te scoren, jammer, want aan de producten ligt het niet. Het gaat vaak om de 'algemene' smaak van het publiek die blijkbaar naar andere merken neigt. Misschien moeten Mazda en Daihatsu meer aan de weg timmeren.
De Daihatsu Materia vind ik bijv. een gedurfd concept, dat heel even leek aan te slaan, doch de auto is inmiddels al niet meer te bestellen.
De Mazda 2 en 3 zijn brave auto's, op de kwaliteit valt niets aan te merken maar het 'algemene publiek' valt er gewoon niet voor ze kopen liever een Fiesta/Polo resp. een Golf/Focus/Astra etc.

Er staan een aantal interessante weetjes in de cijfers van RAI Vereniging (t/m augustus - nog niet september dus): de verkopen van een aantal carrosserievarianten zijn namelijk gescheiden: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201008.ashx

Cijfers januari 2010 - augustus 2010:

Audi A4 4.062 (97,6%)
Audi A4 Allroad 102 (2,4%)

Audi A6 1.829 (98,1%)
Audi A6 Allroad 35 (1,9%)

BMW 5-serie 2.157 (79,0%)
BMW 5-serie GT 572 (21,0%)
* Waarbij moet worden aangetekend dat de verkopen van de GT na een zeer goede start nu al een stuk minder zijn: voor augustus was de verhouding 282/27.

Citroën C4 Picasso 1.007 (44,9%)
Citroën Grand C4 Picasso 1.237 (55,1%)

Land Rover Range Rover Sport 177 (68,6%)
Land Rover Range Rover 81 (31,4%)

Lexus IS 220d 32 (29,9%)
Lexus IS 250 48 (44,9%)
Lexus IS F 4 (3,7%)
Lexus IS 250 C 23 (21,5%)

Lexus GS 300 6 (24,0%)
Lexus GS 450h 19 (76,0%)

Lexus LS 460 9 (42,9%)
Lexus LS 600h 12 (57,1%)

Lexus RX 350 8 (1,9%)
Lexus RX 400h 23 (5,5%)
Lexus RX 450h 386 (92,6%)

Nissan Qashqai 2.837 (82,6%)
Nissan Qashqai+2 599 (17,4%)

Renault Modus 104 (12,1%)
Renault Grand Modus 753 (87,9%)

Renault Scénic 1.924 (50,3%)
Renault Grand Scénic 1.899 (49,7%)

Renault Espace 180 (31,5%)
Renault Grand Espace 391 (68,5%)

Seat Altea 672 (42,0%)
Seat Altea XL 929 (58,0%)

Volvo V70 2.316 (89,8%)
Volvo XC70 263 (10,2%)

Ik had niet verwacht dat de Grand Espace zo veel beter zou verkopen dan de korte variant, ik had verwacht dat de Grand Scénic populairder zou zijn en wist ook niet dat de Qashqai+2 zo'n klein aandeel van de totale Qashqai-verkopen opeist.

LM. zei:
Hmm, ik ben benieuwd waar die slechte maand voor Audi vandaan komt. Achja, mij hoor je niet zeuren en ze zullen met de A1 behoorlijk scoren denk ik.

Verder geen opvallende maand, ik ben meer benieuwd naar de modellenlijst. Dus Autoweek... zit niet zo te niksen in het weekend, jullie hebben een site om te runnen.

Audi heeft leveringsproblemen (en een lagere orderintake, maar dat komt pas tot uiting in cijfers van volgend jaar)

Verkoopcijfers in september 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Jaguar + 222,2%
Skoda + 166,0%
Mitsubishi + 114,5%
Kia + 112,0%
Alfa Romeo + 90,4%
Seat + 79,7%
Chevrolet + 67,6%
Hyundai + 67,0%
Volkswagen + 63,8%
Citroën + 57,3%
Saab + 52,2%
Nissan + 50,6%
Fiat + 49,8%
Suzuki + 49,6%
Renault + 48,7%
Peugeot + 44,1%
Opel + 37,5%
Totale verkopen personenauto's + 36,1%
Mercedes-Benz + 30,2%
Ford + 22,8%
Toyota + 22,6%
Audi + 15,8%
Land Rover + 2,8%
smart + 1,7%
Dacia + 0,5%
Infiniti = 0%
Subaru = 0%
Volvo - 7,2%
Jeep - 10,0%
Mazda - 14,0%
Porsche - 16,7%
Daihatsu - 31,8%
Mini - 33,3%
Dodge - 36,2%
Lexus - 41,4%
Honda - 42,3%
BMW - 43,8%
Lancia - 48,5%
Lada - 50%
Chrysler - 51,9%
Cadillac - 100,0%

Opnieuw topcijfers voor Jaguar (X, XJ), Skoda (Fabia Greenline, Yeti, aangeslagen facelift voor Roomster, terwijl ook de Octavia en Superb flink in de lift zaten), Kia (Sportage, Picanto, Sorento en Venga - de laatste valt wel wat terug t.o.v. een aantal maanden terug, hetzelfde geldt voor de Cee'd, maar als de MRB-vrije diesel eenmaal leverbaar wordt zullen de verkopen weer verveelvoudigen), Alfa Romeo (Giulietta, MiTo), Seat (Ibiza Ecomotive en ST, merk is volledig afhankelijk van de Ibiza), Chevrolet (merk is volledig afhankelijk van verkoophit Spark), Hyundai (ix35, i10, i30 - komt ook in MRB-vrije variant, zie Cee'd en toegenomen verkopen van de i20) en Volkswagen (Polo [BlueMotion], Golf en Passat blijven maar scoren, ik ben vooral verbaasd dat die laatste maar blijft scoren, facelift Touran, verveelvoudigde verkopen van Touareg [hoewel van een succes hier geen sprake is] en de nieuwe Sharan.

Aan het floppen: Chevrolet Cruze (wachten op de nieuwe 1.7 diesels, 1.4 Turbo en hatchback), Citroën C3 Picasso (jammer), Fiat Doblò (nieuwe model is niet aangeslagen: fijne dieselmotoren, maar hier heeft men liever benzine en de 1.4 16V is te zwak en de 1.4 T-Jet alleen leverbaar op CNG), Ford Kuga (waar blijven die moderne basisbenzinemotoren nu?), Kia Soul (past niet bij de calvinistische burger), Lancia Delta (over pieken gesproken), Mazda3 (net nieuw, maar WAARDELOZE score), Mazda CX-7 (nul!), Mercedes-Benz GLK (geen idee waarom, basisprijs is laag, maar te hoekig?), Nissan Cube (zie Kia Soul), Subaru Impreza (Subaru is voor individualisten; de Impreza is voor grijze muizen - STi uitgezonderd), Subaru Legacy/Outback (zie Impreza), Toyota iQ (snapt men niet in NL: waarom meer betalen voor minder [dan een Aygo]), Toyota Urban Cruiser (iets met Euro NCAP, onderscheid met verfijndere Yaris is gering), Volkswagen Touareg (minimaal 73 mille voor een VW?!)

Opleving: Citroën Xsara Picasso (still going strong), Fiat Punto (de diesel), Hyundai i30 (prijsknaller), Kia Picanto, Mazda2 (nieuwe basisuitvoeringen?), Mercedes-Benz A-klasse (nieuwe instapuitvoering volgeladen met opties is een groot succes), Mercedes-Benz B-klasse, Mitsubishi Outlander (2.0 benzine en facelift), Opel Corsa (acties? de diesel is nog niet eens leverbaar), Renault Twingo (voortdurende acties, MRB-vrije variant in aantocht), Renault Mégane, Seat Ibiza (ST, diesel), Skoda Fabia (diesel), Skoda Roomster (facelift), Volkswagen Touran (facelift), Volvo XC90 (gaat al lang mee, maar houdt knap stand)

Volgens mij staat de Peugeot 107 op de eerste plaats in de modellenlijst met 2300 stuks, gevolgd door de VW Polo met 2043 stuks. De Golf deed het ook erg goed (1274 st), de Astra ook netjes met 921 stuks. Cijfers van de Insignia vallen me nog steeds erg tegen (327 st) t.o.v. de Passat (652 st.). Dan moet de nieuwe nog komen....

Mach1 zei:
Volgens mij staat de Peugeot 107 op de eerste plaats in de modellenlijst met 2300 stuks, gevolgd door de VW Polo met 2043 stuks. De Golf deed het ook erg goed (1274 st), de Astra ook netjes met 921 stuks. Cijfers van de Insignia vallen me nog steeds erg tegen (327 st) t.o.v. de Passat (652 st.). Dan moet de nieuwe nog komen....

Volgens mij is de top-3:
Peugeot 107 - 2300
VW Polo - 2043
Fiat Grande Punto - 1483

De Aygo en C1 maken de top-5 vol. Dus niks "Golf erg goed, Astra ook netjes". Je lijkt de AutoWeek redactie wel.

Dennis_zw zei:
De Aygo en C1 maken de top-5 vol. Dus niks "Golf erg goed, Astra ook netjes". Je lijkt de AutoWeek redactie wel.

Dennis, bedankt voor het pretje dat je posting bij mij veroorzaakte :)

Dennis_zw zei:
Mach1 zei:

Volgens mij is de top-3:
Peugeot 107 - 2300
VW Polo - 2043
Fiat Grande Punto - 1483

Wel voor C-segmenters en gezien de leeftijd van de Golf. Of is dat te ver doorgedacht voor jou? Laat mij gewoon mijn mening posten aub.

Vaak vergeten mensen dat als je er vorig jaar niets van bakte zoals Jaguar b.v. en slechts enkele auto's verkocht het niet moeilijk is om je omzet te verdubbelen bij het beschikbaar komen van een nieuw model. Verder is het de vraag of we de Smart, 107, C1 en Aygo wel als volwaardige auto's mogen zien. Straks is een motor met zijspan en reserve wiel ook opeens een auto. En is een 107 wel een Peugeot omdat Toyota er een Peugeot schildje opplakt? Zo niet dan zouden de Peugeot verkoopcijfers halveren.

osx zei:
Vaak vergeten mensen ....HOE WEET JIJ DAT? ONDERZOEKJE GEDAAN? ... dat als je er vorig jaar niets van bakte zoals Jaguar b.v. en slechts enkele auto's verkocht het niet moeilijk is om je omzet te verdubbelen bij het beschikbaar komen van een nieuw model.

Verder is het de vraag of we de Smart, 107, C1 en Aygo wel als volwaardige auto's mogen zien ....WEL EENS VAN JE FIETS GEREDEN DOOR 800 KG BRUUT AYGO GEWELD?? ......Straks is een motor met zijspan en reserve wiel ook opeens een auto. En is een 107 wel een Peugeot omdat Toyota er een Peugeot schildje opplakt? SCHREEF JIJ NIET "vaak vergeten mensen..".
Geloof dat jij even iets vergeet, danwel nix weet van de inhoud van de allianties i/d autobizz.

Zo niet dan zouden de Peugeot verkoopcijfers halveren. Klopt (zowaar!). De helft van Peu's verkopen wordt door dat scheurmonster 107 bepaald.

Onderzoekje in mijn kennissenkring. Nee niet van mijn fiets gereden door een Aygo, wel eens door zo'n scootmobiel, dat liegt er ook niet om. Laat staan door een Harley Davidson.
Deze "allianties i/d autobizz" zijn al in economische tijdschriften beschreven voordat de fabriek werd gebouwd. En voordat men met CITROËN en PEUGEOT in zee ging. Hetgeen een puur economische reden had.

Deze "allianties i/d autobizz" zijn al in economische tijdschriften beschreven voordat de fabriek werd gebouwd. En voordat men met CITROËN en PEUGEOT in zee ging. Hetgeen een puur economische reden had.[/quote]

ergo conclusio: Je weet van de allianties, zodat je weet dat de C1/107 géén Toyota is en toch beweer je het?
rare jongens, die oossxxen

Terug
Bovenaan