De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

[size=medium]December 2021: personenauto's[/size]

u9eyx1jbzw2s_800.jpg


Code:
1.	Volkswagen	4.613	12,92
2.	Kia        	2.756	7,72
3.	Hyundai        	2.463	6,90
4.	Audi        	1.969	5,51
5.	Tesla        	1.882	5,27
6.	Volvo        	1.870	5,24
7.	Renault        	1.856	5,20
8.	Skoda        	1.849	5,18
9.	Toyota        	1.846	5,17
10.	Ford        	1.780	4,98
11.	Peugeot        	1.679	4,70
12.	BMW        	1.622	4,54
13.	Seat/Cupra*	1.435	4,02
14.	Opel        	1.345	3,77
15.	Polestar	1.060	2,97
16.	Citroën        	1.043	2,92
17.	Mercedes-Benz	836	2,34
18.	Lynk & Co	812	2,27
19.	Mini        	498	1,39
20.	Nissan        	476	1,33
21.	Fiat/Abarth	431	1,21
22.	Dacia        	344	0,96
23.	Suzuki        	319	0,89
24.	Mazda        	196	0,55
25.	Mitsubishi	188	0,53
26.	Porsche        	142	0,40
27.	MG        	84	0,24
28.	Jeep        	64	0,18
29.	Honda        	58	0,16
30.	Land Rover	35	0,10
31.	Smart        	24	0,07
32.	Lexus        	17	0,05
33.	DS        	8	0,02
34.	SsangYong	8	0,02
35.	Alfa Romeo	6	0,02
36.	Seres        	6	0,02
37.	Jaguar        	5	0,01
38.	Subaru        	5	0,01
39.	Xpeng        	5	0,01
40.	Bentley        	2	0,01
41.	Alpine        	2	0,01
42.	Ferrari        	1	0,00
43.	Maserati	1	0,00
44.	Lamborghini	1	0,00
45.	Aston Martin	1	0,00
46.	JAC        	1	0,00
CAMPERS                	42	0,12
OVERIG                	22	
TOTAAL                	35.708
* Seat 298 / Cupra: 1.137

[size=x-small]Campers:
Adria 5
Bürstner 1
Capron 2
Carthago 3
Challenger 1
Chausson 1
Dethleffs 2
Dreamer 2
Eura Mobil 2
Hymer 3
Knaus 2
LMC 1
Niesmann-Bischoff 1
Pössl 4
Roller Team 1
Tourne Mobil 8
Weinsberg 3[/size]

694


1. Volvo XC40/C40 1.559
2. Skoda Enyaq 1.517
3. Ford Mustang Mach-E 1.250
4. Volkswagen ID.4 1.219
5. Audi Q4 1.183
6. Cupra Born 1.134
7. Polestar 2 1.060
8. Kia Niro 1.025
9. Volkswagen ID.3 1.009
10. Tesla Model 3 974
11. Hyundai Ioniq 5 923
12. Tesla Model Y 908
13. Volkswagen Polo 905
14. BMW X3/X4 895
15. Kia EV6 887
16. Lynk & Co 01 812
17. Peugeot 208 702
18. Opel Corsa 663
19. Peugeot 2008 622
20. Citroën C1 611
21. Toyota Yaris Cross 593
22. Hyundai Kona 580
23. Renault Clio 535
24. Audi E-Tron 532
25. Volkswagen T-Roc 530
26. Volkswagen Up 454
27. Mini Hatch/Cabrio 449
28. Kia Picanto 430
29. Renault Captur 424
30. Fiat 500 397
31. Opel Mokka 380
32. Toyota Aygo 376
33. Renault Zoe 370
34. Mercedes-Benz GLA/EQA 320
35. Renault Twingo 280
36. Hyundai i10 264
37. Toyota Corolla 262
38. Toyota Yaris 259
39. BMW iX 229
40. Nissan Leaf 221
41. Ford Focus 217
42. Citroën C4 212
43. Kia Stonic 189
44. Hyundai Tucson 177
45. Hyundai Bayon 174
46. Volkswagen Golf 172
47. Toyota C-HR 171
48. Dacia Sandero 169
49. BMW i3 160
50. Kia Ceed 158
51. Opel Astra 156
52. Hyundai i20 155
53. Volkswagen T-Cross 154
54. Peugeot 3008/5008 150
55. Citroën C3 146
56. Seat Mii 143
57. Peugeot 108 142
58. Volvo S60/V60 129
59. Opel Crossland 125
60. Renault Arkana 124
61. Porsche Taycan 123
62. Ford Puma 118
63. Skoda Octavia 117
64. Volvo XC60 108
65. Toyota RAV4 106
66. Suzuki Ignis 105
67. Mitsubishi Space Star 98
68. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 98
69. Dacia Duster 97
70. Suzuki Vitara 95
71. Nissan Qashqai 92
72. Nissan Micra 91
73. Hyundai i30 91
74. Ford Kuga 85
75. Audi A3 84
76. MG ZS 75
77. Mercedes-Benz Sprinter 74
78. Mercedes-Benz CLA 71
79. BMW 3 Serie 70
80. Mazda CX-30 69
81. Dacia Spring 68
82. BMW 1 Serie 67
83. Volkswagen Tiguan 66
84. Nissan Juke 64
85. Skoda Kodiaq 60
86. Seat/Cupra Leon 60
87. Renault Mégane 60
88. Mercedes-Benz A-Klasse 58
89. Ford Fiesta 57
90. Suzuki Swace 56
91. Volvo XC90 55
92. Audi E-Tron GT 55
93. BMW X1 51
94. Skoda Karoq 50
95. Mitsubishi Outlander 50
96. Hyundai Ioniq 48
97. Skoda Kamiq 47
98. Volkswagen Passat 47
99. Suzuki Swift 43
100. Volkswagen Taigo 43
101. Toyota ProAce City 42
102. Citroën C5 Aircross 41
103. Mercedes-Benz B-Klasse 41
104. Peugeot 308 40
105. Mitsubishi Eclipse Cross 40
106. Jeep Compass 40
107. Mercedes-Benz E-Klasse 38
108. Mazda CX-3 38
109. BMW 4 Serie/i4 36
110. Mercedes-Benz C-Klasse 35
111. BMW 5 Serie 34
112. Mercedes-Benz EQC 33

upcycydbk643_800.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen:
BYD Tang 0
Cupra Formentor 2
DS 4 1
DS 9 1
Ferrari SF90 1
Hyundai Santa Fe 23
JAC iEV7S 1
Maserati MC20 0
Mercedes-Benz S-Klasse 6
Mercedes-Benz EQS 27
Mercedes-Benz Citan 2
MG Marvel R 4
Renault Kangoo 2 (niet officieel leverbaar als MPV, maar vast wel op verzoek)
Rolls-Royce Ghost 0
Seres 3 6
SsangYong Korando 8
Subaru Outback 1
Toyota Mirai 10
Toyota Highlander 3
Volkswagen Caddy 0 (niet officieel leverbaar als MPV, maar vast wel op verzoek)
Xpeng P5 4
Xpeng P7 1

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / AD.nl[/size]
 
Pas op nr 13 en 20 modellen zonder stekker, waarbij ik vermoed dat er voor nr 13 nog best wat op een klant staan te wachten.
 
[size=x-large]2021: Registraties auto's per segment[/size]




A-segment
Het A-segment is in de afgelopen jaren flink gekrompen, maar in 2021 was er sprake van een redelijke stabilisatie. Er werden namelijk bijna elf procent minder stadsauto's geregistreerd, waarmee het A-segment het maar iets slechter deed dan het marktgemiddelde. Dat valt mee, gezien het krimpende aanbod aan modellen. Marktleider Kia Picanto was voor de derde keer in de afgelopen vier jaar de nummer één, verstevigde de koppositie en was in absolute aantallen ook nog eens de grote winnaar. Nummer twee Toyota Aygo hield het verlies beperkt. Dat mag een knappe prestatie worden genoemd, aangezien de auto in huidige vorm zijn laatste volledige jaar in ging. De Aygo was de nummer één in 2019.

Verderop zien we de wat onder de maat presterende Hyundai i10 en Suzuki Ignis groeien, terwijl vanuit de marge de twee Smarts wat wisten te plussen. Verder schreef ook de Mitsubishi Space Star zwarte cijfers. De nieuwe Fiat 500 is in Nederland vooralsnog niet heel succesvol, wat laat zien dat de markt voor kleine elektrische auto's vooralsnog beperkt is. De elektrische Fiat 500 was slechts goed voor pakweg 800 registraties. Verder hadden de Peugeot 108 en Citroën C1 hun laatste volledige jaar. Beide modellen krijgen geen opvolger; vooral de C1 zal door het merk gemist gaan worden. De C1 is samen met de C3 de steunpilaar van het merk, de overige modellen laten een veel grilliger beeld zien. Ten slotte verwelkomden we de elektrische Dacia Spring.

Kia-Picanto-GT-Line-voorkant.jpg


Die Dacia Spring is een van de meest interessante modellen om dit jaar in de gaten te houden. Zorgt de Spring dan wel voor een doorbraak onder de kleine elektrische auto's? Het lijdt geen twijfel dat een andere nieuwkomer de Spring in registraties gaat aftroeven: de nieuwe Toyota Aygo X. Die lijkt een kwantumsprong voorwaarts te maken met zijn volwassen platform en vele veiligheidssystemen. Gecombineerd met enkele crossover-kenmerken en nette prijzen mag Kia zich best wat zorgen gaan maken!

Ander nieuws zal in dit segment schaars zijn; reken op een laatste update voor de ICE Fiat 500 en de Panda, die profiteren van de nieuwe beeldmerken. Hyundai zal vast met belangstelling de Europese verkoopcijfers van de Aygo X volgen, want in de vorm van de Casper heeft Hyundai een potentiële concurrent in huis. Vooralsnog komt die echter niet naar Europa. Verder zal het aanbod aan modellen verder slinken, tegen 2023 zullen de Up, Space Star, Twingo en Fortwo verdwijnen. De Mii en Forfour zijn nu al alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Het Vietnamese VinFast komt met een reeks modellen naar Nederland. De VF5 is een soort elektrisch alternatief voor de Suzuki Ignis.

bfh7bEj.png


Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Kia Picanto        	7.929	6.604	20,1
2.	Toyota Aygo        	5.919	6.295	-6,0
3.	Peugeot 108        	4.064	5.293	-23,2
4.	Fiat 500        	3.485	3.888	-10,4
5.	Citroën C1        	3.208	3.630	-11,6
6.	Volkswagen Up        	2.945	3.700	-20,4
7.	Hyundai i10        	2.870	2.480	15,7
8.	Mitsubishi Space Star	2.136	2.163	-1,2
9.	Suzuki Ignis        	2.128	1.906	11,6
10.	Renault Twingo        	1.372	1.848	-25,8
11.	Seat Mii        	554	1.130	-51,0
12.	Fiat Panda        	363	575	-36,9
13.	Dacia Spring        	221		
14.	Smart Forfour        	133	102	30,4
15.	Smart Fortwo        	84	74	13,5
16.	Skoda Citigo        	50	1.904	-97,4
17.	Suzuki Celerio        	12	437	-97,3
18.	Renault Twizy 80	5	5	0,0
19.	Citroën C-Zero        	1	13	-92,3		
[b]TOTAAL                        	37.479	42.047	-10,9[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Dagelijksauto.nl[/size]
 
Precies. Mijn schoonouders rijden zo'n Picanto, van 2020. Echt een prima ding en zeker in NL heel geschikt. Zonde dat die A segmenters helemaal verdwijnen.
 
In Studio Automotive wordt de registratiestrijd nog eens besproken met de directeur van Kia Nederland.
Tussen minuut 10 en 17 geeft dit wel een, naar mijn mening, leuk inkijkje in hoe een importeur er inzit. :)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/30663-studio-automotive-om-19-00-uur-verstoep-over-het-succes-van-kia-van-den-eijnden-over-de-overname-van-leaseplan

(geluidsniveau is niet al te best, helaas..)
 
Spannende tijden zijn het, en interessante ontwikkelingen om de komende jaren te blijven volgen. Benieuwd naar januari, iemand daar al nieuws over? Vorig jaar was die maand slecht t.o.v. het jaar ervoor, wellicht zwakt de daling inmiddels wat af. En blijft VW op één, ook al is bovenaan staan helemaal niet zo belangrijk ;)

Ook benieuwd naar het aandeel EV, ik schat in dat dat nu dik onder de 10% ligt.

Kijk alweer uit naar de lijsten en analyses van Rutger (y)
 
Ik ben vooral benieuwd naar de infrastructuur over een x aantal jaar en of het electriciteitsnetwerk het allemaal aankan. Als ze echt willen dat we massaal aan de EV gaan dan moet het een stuk beter. Daarnaast ook voor 2e hands kopers (die bv in een rijtjeshuis wonen) moet het wel op te laden zijn. In die buurten heb je nu vaak maar een paar laadpalen in een heel wijkje. Of bv in Oostelijk Havengebied in Amsterdam vaak wel een paar per straat maar lang niet genoeg als er meer en meer EV's worden gekocht/geleast.
 
Arno zei:
Ook benieuwd naar het aandeel EV, ik schat in dat dat nu dik onder de 10% ligt.
Zit nu tussen de 7,3 en 9% inderdaad, afhankelijk van welke bron je neemt. :)

Totaal zit nu op 18.000 terwijl we net over de helft zijn, vorig jaar was 35.000 voor de hele maand. Aangezien enkele merken graag aan het eind van de maand nog wat pieken gok ik wel dat het meer wordt dan een jaar geleden.
 
Arno zei:
Kijk alweer uit naar de lijsten en analyses van Rutger (y)

Meer lijstjes volgen over een paar dagen. Helaas staan op raivereniging.nl nog steeds niet de bestelautocijfers, waardoor ik de meeste segmenten nog niet kan uploaden - zo tel ik bijvoorbeeld de grijs kenteken-Méganes, Renegades, Defenders en Land Cruisers bij de cijfers op.

Over de cijfers t/m 18 januari gesproken:
1. Volkswagen 1.644 9,04
2. Toyota 1.591 8,75
3. Kia 1.101 6,06
4. Audi 1.046 5,75
5. Renault 1.033 5,68
6. Peugeot 1.030 5,67
7. Hyundai 1.012 5,57
8. BMW 1.004 5,52
9. Ford 915 5,03
10. Volvo 906 4,98
11. Mercedes-Benz 874 4,81
12. Skoda 873 4,80
13. Opel 707 3,89
14. Mini 572 3,15
15. Suzuki 523 2,88
16. Mazda 434 2,39
17. Dacia 419 2,30
18. Seat/Cupra 374 2,06
19. Citroën 355 1,95
20. Porsche 340 1,87
21. Nissan 265 1,46
23. Lynk & Co 229 1,26
22. Mitsubishi 220 1,21
24. Fiat/Abarth 166 0,91
25. Land Rover 119 0,65
26. Jeep 80 0,44
27. Honda 68 0,37
28. Lexus 38 0,21
29. DS 30 0,17
30. MG 25 0,14
31. Jaguar 25 0,14
32. Bentley 25 0,14
33. Smart 12 0,07
34. Subaru 11 0,06
35. Alfa Romeo 10 0,06
36. Polestar 8 0,04
37. Ferrari 5 0,03
38. Rolls-Royce 3 0,02
39. Aston Martin 2 0,01
40. Seres 2 0,01
41. Tesla 1 0,01
42. Alpine 1 0,01
43. Maserati 1 0,01
44. Chrysler 1 0,01
45. Lamborghini 1 0,01
46. Morgan 1 0,01
47. McLaren 1 0,01
48. JAC 1 0,01
CAMPERS 75 0,41
TOTAAL 18.179

Januari 2021 ter vergelijking: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2021/januari/
Merken die het januari 2021-resultaat nu al hebben overtroffen zijn Hyundai, DS, Bentley en Smart en op 2 auto's na ook Porsche, op 3 na Land Rover.
 
B-segment
In het B-segment namen de registraties met 19% af en dat is duidelijk slechter dan het marktgemiddelde. De Toyota Yaris groeide na de introductie eind direct uit tot een groot succes; de auto stond na het eerste halfjaar van 2021 zelfs helemaal bovenaan in zijn klasse. De auto is uiteindelijk toch duidelijk achter de Volkswagen Polo geëindigd. Het lijkt erop dat chiptekorten niet in het voordeel van de Yaris hebben gewerkt, want de registraties in het tweede halfjaar waren juist laag. Hierbij lijkt Toyota de voorkeur te geven aan grotere modellen zoals de Yaris Cross, Corolla, C-HR en RAV4. Volkswagen registreerde juist veel Polo's in het tweede halfjaar van 2021.

Chiptekorten lijken dit segment in zijn algemeenheid harder te raken dan andere segmenten. De Ford Fiesta wordt mede hierdoor heel hard geraakt; de registraties halveerden en de auto viel zelfs terug tot achter de Mini Hatch/Cabrio. Stellantis besloot om voorrang te geven aan de elektrisch aangedreven versies van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Naast de al genoemde Fiesta en Corsa ging ook de Renault Clio onderuit. De huidige generatie valt veel minder in de smaak dan zijn voorganger, ooit soeverein in dit segment. Dat lijkt in belangrijke mate te zijn veroorzaakt door het verdwijnen van de populaire Estate. Andere slecht presterende modellen waren de verwaarloosde Nissan Micra, de Skoda Fabia die in transitie naar een nieuwe generatie was en de impopulaire Kia Rio. De Honda E is een megaflop. Gelukkig zijn er ook een aantal winnaars, met voorop de Dacia Sandero en Hyundai i20, die profiteerden van een generatiewissel.

txbyommbudg9_800.jpg


De nieuwe Skoda Fabia verscheen eind vorig jaar bij de dealers. De meerderheid van de kopers in Nederland kiest traditioneel voor de Combi, maar helaas kiest Skoda ervoor om die carrosserievariant niet op te volgen. De huidige generatie blijft nog een jaar als budgetmodel in de showrooms staan. De Renault Clio en Seat Ibiza verloren in Nederland al eerder glans door bij de laatste modelwisselingen geen stationcar meer te voeren. Het is daardoor de vraag of het de nieuwe Fabia beter zal vergaan. Verder zijn de opgefriste Volkswagen Polo en Seat Ibiza nog vers. De Ford Fiesta is ook vernieuwd. Het valt te hopen voor dealers en klanten dat de productie weer op gang komt, want de afgelopen maanden waren de registratieaantallen ronduit dramatisch.

Mazda zal de Toyota Yaris Hybrid met eigen logo's in de showrooms parkeren als 2 Hybrid. Deze hatchback komt naast de 'echte', niet-hybride 2 in het gamma. Dacia lanceert de Jogger, de ruime stationcar op Sandero/Logan-basis. Die heeft straks het rijk alleen bij de betaalbare B-segment stationcars. Alle tot nu toe genoemde modellen kregen we vorig jaar al te zien. Voor het B-segment lijkt 2022 verder een nieuwsluw jaar te worden. Wellicht lanceert Audi een vernieuwde A1. De Renault Zoe, Citroën C3 en Kia Rio zijn zo langzamerhand verouderd, maar er zijn nog geen opvolgers gesignaleerd. Nee, het grote nieuws lijkt dit jaar te moeten komen van Suzuki, dat een nieuwe generatie Swift zal presenteren. Verder zal MG de nieuwe generatie 3 presenteren, een B-segment hatchback die niet langer verbrandingsmotoren, maar uitsluitend een elektrische aandrijflijn krijgt. Dit zal waarschijnlijk het vijfde MG-model in Nederland worden. De nieuwe, elektrische Mini is ondertussen al betrapt in China, maar waarschijnlijk moeten we tot 2023 wachten voor de onthulling.
IS3s7IG.png

Code:
                        [b]2021	2020[/b]	
1.	Volkswagen Polo	8.009	8.975	-10,8
2.	Toyota Yaris	6.457	6.439	0,3
3.	Peugeot 208	6.011	6.916	-13,1
4.	Opel Corsa	5.934	8.473	-30,0
5.	Renault Clio	4.587	7.478	-38,7
6.	Mini Mini	3.900	4.527	-13,9
7.	Ford Fiesta	3.208	6.659	-51,8
8.	Citroën C3	2.722	2.995	-9,1
9.	Seat Ibiza	2.115	2.454	-13,8
10.	Dacia Sandero	1.894	532	256,0
11.	Suzuki Swift	1.783	1.979	-9,9
12.	Hyundai i20	1.607	832	93,1
13.	Renault Zoe	1.604	2.073	-22,6
14.	Audi A1        	1.359	1.621	-16,2
15.	Skoda Fabia	1.346	1.924	-30,0
16.	Nissan Micra	1.031	1.972	-47,7
17.	Mazda2        	980	907	8,0
18.	Kia Rio        	545	720	-24,3
19.	Honda Jazz	456	561	-18,7
20.	Honda E        	32	111	-71,2
21.	Dacia Logan	3	499	-99,4
22.	Lancia Ypsilon		1	-100,0	
	[b]TOTAAL        	55.583	68.648	-19,0[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
C-segment
De compacte middenklasse kreeg een ongenadige klap te verwerken met een min van meer dan een kwart. Chiptekorten zullen hier ook deels debet aan zijn, tekorten die per merk verschillen. In het geval van Mercedes-Benz is het duidelijk dat de A-Klasse meer te lijden heeft dan andere modellen, omdat het na de B-Klasse ook de goedkoopste/minst margerijke personenauto is en Mercedes dus voorrang geeft aan grotere modellen en SUV's. Volkswagen is de grote verliezer. Leek Volkswagen in 2020 nog ongenaakbaar met de ID.3 op één en de Golf op drie; in 2021 leed Volkswagen in dit segment zware verliezen. Zoals we wel vaker zien, zorgt ons bijtellingssysteem ervoor dat nieuwe, tegenwoordig altijd elektrische auto's een vliegende start maken en vervolgens opgebrand in de hoek achterblijven. De ID.3-afzet verdampte voor 80%. Toch lijkt de kans vrij groot dat de ID.3 zich wel weer herstelt.

De nieuwe Golf is ondertussen niet goed aangeslagen. Als je ziet dat de basisprijs van een Golf maar liefst achtduizend euro (!) hoger ligt dan van een Ceed, een verschil dat ongetwijfeld ook deels tot uiting komt in de leaseprijzen, snap ik zelf eigenlijk wel dat de Golf het lastig heeft en de Kia Ceed-serie als een speer gaat. Overigens deden de Golf-zustermodellen Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon het ook niet onverdienstelijk; de A3 was zelfs de grootste winnaar in de top tien. In absolute aantallen zijn de nieuwe Citroën C4 en Cupra Born de grootste winnaars. Ook nieuw was de Suzuki Swace, terwijl op de valreep de eerste DS 4-demo's werden geregistreerd. De Peugeot 308 was aan opvolging toe.

qrpyu9ibmaik_800.jpg


Was inderdaad, want de nieuwe generatie Peugeot 308 is gekomen. Samen met de DS 4 en de Opel Astra, die nog bij de dealers moet verschijnen, heeft Stellantis drie nieuwe compacte middenklassers gereed. De 308 en Astra zijn twee van de belangrijkste nieuwkomers dit jaar. Een andere zeer belangwekkende introductie is de Renault Mégane electric, een soort lage crossover die het zal opnemen tegen de Volkswagen ID.3, Cupra Born en Kia Niro. Van de bestaande Mégane-reeks is in Nederland alleen de Estate nog leverbaar, die Renault nog wel even in het gamma zal houden. Verder staat de vernieuwde Ford Focus inmiddels bij de dealers, de Kia Ceed werd al even geleden opgefrist. Honda lanceert medio dit jaar dan eindelijk de nieuwe Civic, voortaan uitsluitend als hybride hatchback, naast wellicht een Type R. Lexus werkt aan een nieuw instapmodel. Is het de nieuwe CT of een instap-crossover? Het lijkt er in ieder geval op dat de auto de basis krijgt van de Corolla/C-HR/Corolla Cross en daarmee ook de eigen UX en niet de B-segmentvariant van Toyota's TNGA-platform.

Dit jaar zullen we ook de nieuwe Subaru XV te zien krijgen, al zal voor de showroomintroductie nog wel tot 2023 moeten worden gewacht. Wat we allemaal uit China kunnen verwachten is nog even afwachten; in het C-segment zullen dat in ieder geval de MG 5 Electric en Ora Cat 01 zijn. Lynk & Co zou de 02 hier kunnen lanceren, maar daar zijn vooralsnog geen aanwijzingen voor, de volgende auto wordt de Kia EV6-concurrent Zeekr 001. BYD zou de Dolphin hier kunnen lanceren. Meer giswerk: dit jaar zou Toyota een nieuwe Prius lanceren, maar of die wederom naar Europa komt is maar de vraag. Wel zeker is de komst van de GR Corolla. De Mercedes-Benz A-Klasse en Skoda Scala krijgen een facelift, de Fiat Tipo krijgt waarschijnlijk nieuwe of verbeterde aandrijflijnen
09kQVBI.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Ford Focus        	4.924	7.773	-36,7
2.	Kia Ceed        	4.523	4.042	11,9
3.	Toyota Corolla          4.303	4.849	-11,3
4.	Skoda Octavia        	4.297	4.001	7,4
5.	Volkswagen Golf        	3.560	6.374	-44,1
6.	Audi A3                	3.044	2.469	23,3
7.	BMW 1 Serie        	2.905	3.454	-15,9
8.	Opel Astra        	2.645	3.386	-21,9
9.	Polestar 2        	2.556	2.951	-13,4
10.	Seat Leon        	2.228	2.079	7,2
11.	Volkswagen ID.3        	2.193	10.954	-80,0
12.	Mercedes-Benz CLA	2.127	2.310	-7,9
13.	Mercedes-Benz A-Klasse	2.086	3.863	-46,0
14.	Renault Mégane        	1.754	1.862	-5,8
15.	Citroën C4        	1.480	84	1661,9
16.	Cupra Born        	1.206		
17.	Nissan Leaf        	1.173	1.629	-28,0
18.	BMW 2 Serie Gran Coupé	984	1.039	-5,3
19.	Skoda Scala             944	1.162	-18,8
20.	Peugeot 308        	926	1.895	-51,1
21.	Mazda3                	717	1.005	-28,7
22.	Mini Clubman        	675	894	-24,5
23.	Hyundai Ioniq        	463	929	-50,2
24.	Hyundai i30        	326	270	20,7
25.	Suzuki Swace        	298	3	9833,3
26.	Fiat Tipo        	206	82	151,2
27.	Toyota Prius        	70	85	-17,6
28.	Honda Civic        	65	154	-57,8
29.	BMW 2 Serie        	63	143	-55,9
30.	Lexus CT        	58	227	-74,4
31.	Subaru XV               46	101	-54,5
32.	Alfa Romeo Giulietta	26	34	-23,5
33.	DS 4                	13		
34.	Volvo V40        	1	828	-99,9
35.	Mitsubishi Lancer         	1	-100,0		
[b]TOTAAL                        	52.885	70.932	-25,4[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
D-segment
In het D-segment liep het aantal registraties nog harder terug dan in het C-segment. De hoofdschuldige is net als bij de daling vorig jaar, toen het segment al meer dan halveerde, de Tesla Model 3. Deze sedan lijkt in Europa het ene na het andere record aaneen te rijgen. Zo was de elektrische auto de nummer één van Zwitserland. In Nederland is de Model 3 nog altijd de populairste middenklasse sedan, maar de grote aantallen zijn voorlopig verleden tijd. Hierdoor kon de Volvo S60/V60 het marktleiderschap in het D-segment grijpen, op de voet gevolgd door de BMW 3 Serie. De V60 was een van de zeldzame stijgers. De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse weet door de chiptekorten nog niet uit de verf te komen. Bij BMW zien we een mooie groei voor de 4 Serie, inclusief een kleine hoeveelheid i4's.

De andere winnaars rommelen wat in de marge: de Arteon stelt teleur gezien de komst van de Shooting Brake met slechts een registratie meer dan in 2020, de Mazda6 en Renault Talisman profiteerden in hun nadagen van scherpe prijzen, de nieuwe Toyota Mirai zet de Camry op achterstand en dat zegt meer over de Camry dan de Mirai, terwijl de nieuwe Subaru Outback door de uit de pan rijzende BPM niet uit de verf komt. Naast de Tesla Model 3 verloor ook de Opel Insignia ook zeer fors. Doordat Opel geen BPM-vriendelijke instapbenzinemotor levert, is daar nog nauwelijks vraag naar.

xkayv30bf717_800.jpg


Dit jaar komen de nieuwe C-Klasse en vooral de uitgebreide 4 Serie, met name de i4, echt op stoom. De Ford Mondeo verdwijnt gauw uit de prijslijsten, de Renault Talisman is al gesaneerd. De belangrijkste nieuwkomer wordt waarschijnlijk de Hyundai Ioniq 6. Die krijgt direct concurrentie uit China: de Xpeng P5 en Nio ET5. De nieuwe Audi A4 is al gesignaleerd, maar daarvoor moet waarschijnlijk tot 2023 worden gewacht. Mogelijk lanceert Genesis de G70 na een debuut elders in Europa ook in Nederland. De vernieuwde Alfa Romeo Giulia staat gepland voor de tweede helft van 2022.

TrapZs3.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Volvo S60/V60        	3.883	3.902	-0,5
2.	BMW 3 Serie       	3.149	3.639	-13,5
3.	Tesla Model 3       	2.565	8.369	-69,4
4.	Mercedes-Benz C-Klasse	1.412	1.606	-12,1
5.	BMW 4 Serie/i4       	1.059	708	49,6
6.	Audi A4              	876	1.365	-35,8
7.	Volkswagen Passat       744	1.153	-35,5
8.	Skoda Superb       	673	860	-21,7
9.	Audi A5              	624	697	-10,5
10.	Peugeot 508       	545	804	-32,2
11.	Ford Mondeo       	368	539	-31,7
12.	Opel Insignia       	228	657	-65,3
13.	Volkswagen Arteon	211	210	0,5
14.	Mazda6              	199	162	22,8
15.	Renault Talisman	184	143	28,7
16.	Alfa Romeo Giulia	109	177	-38,4
17.	Toyota Mirai       	81	7	1057,1
18.	Subaru Outback       	70	44	59,1
19.	Toyota Camry       	53	78	-32,1
20.	Lexus IS              	19	50	-62,0
21.	Jaguar XE       	16	78	-79,5
22.	Xpeng P5              	4		
23.	BMW 3 Serie GT       	2	42	-95,2
24.	Kia Stinger       	1	4	-75,0
26.	Lexus RC              	       	20	-100,0
27.	Kia Optima       		5	-100,0	
[b]TOTAAL                     	17.075	25.319	-32,6[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
E-segment

De belangstelling voor traditionele E-segmentmodellen liep met meer dan vijftien procent terug. De traditionele modellen hebben het moeilijk door de immer stijgende vraag naar SUV's. Er waren minder registraties voor de BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse, Volvo S90/V90 en Audi A6, de belangrijkste traditionele modellen. De E-Klasse hield van deze modellen door de grondige facelift het beste stand. Een uitzondering was de Lexus ES. Die komt qua aantallen niet in de buurt van de gevestigde orde, maar de registraties namen iets toe. Het succes kwam van de zustermodellen Porsche Taycan en Audi E-Tron GT. De Tesla Model S was in 2021 niet meer leverbaar en zal dit jaar pas terugkeren. De DS 9 had een wel heel voorzichtige start.

xdkyybub043k_800.jpg


Reken voor dit jaar op een facelift van de Audi A6 en Lexus ES. Die laatste krijgt bovendien een FCEV-uitvoering. Opmerkelijk is dat de Mirai van volumemerk Toyota een ingekorte versie van het achterwielaangedreven platform van de Lexus LS heeft, waar de ES FCEV het dan moet doen met het voorwielaangedreven platform dat ook wordt gebruikt voor de Toyota Camry (en Avalon). De belangrijkste nieuwkomer onder de gevestigde merken is de Mercedes-Benz EQE. De andere nieuwkomers komen echter uit China: de Xpeng P7, BYD Han en Nio ET7. Heel misschien krijgen we eind dit jaar nog de Audi A6 e-tron te zien, een heel nieuw model en geen A6 ICE-afgeleide. Mocht Genesis naar Nederland komen, dan zou de G80 (Electrified) ook deel van het aanbod kunnen worden.

0uHxWgF.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	BMW 5 Serie        	1.527	1.776	-14,0
2.	Mercedes-Benz E-Klasse	733	766	-4,3
3.	Porsche Taycan        	630	434	45,2
4.	Volvo S90/V90        	464	723	-35,8
5.	Audi A6        	        286	457	-37,4
6.	Audi E-Tron GT        	285		
7.	Lexus ES        	124	114	8,8
8.	BMW 8 Serie        	111	214	-48,1
9.	BMW 6 Serie GT        	41	72	-43,1
10.	Jaguar XF        	23	99	-76,8
11.	Audi A7                	17	59	-71,2
12.	Mercedes-Benz CLS	16	21	-23,8
13.	Mercedes-AMG GT 4-Door	12	35	-65,7
14.	DS 9                	9		
15.	Maserati Ghibli        	7	6	16,7
16.	Tesla Model S        	4	293	-98,6
17.	Xpeng P7        	4			
19.	BYD Han                	1			
[b]TOTAAL                        	4.294	5.069	-15,3[/b]



F-segment

Het F-segment deed het wel goed. Daarbij moet worden aangetekend dat er in 2018 nog meer dan 1.000 registraties waren in dit segment, tegen 615 in 2021. De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse laat zien dat veel kopers in dit segment zijn afgehaakt; die kiezen waarschijnlijk voor een SUV. De elektrische Mercedes-Benz EQS is een belangrijke nieuwkomer. Verder nam de vraag naar de Porsche Panamera toe en in de echt exclusieve categorie was er winst voor de Bentley Flying Spur en nieuwe Rolls-Royce Ghost.

64uyz70bujrd_800.jpg


De Audi A8 is opgefrist en de Porsche Panamera zal nogmaals worden vernieuwd. Nieuw is de Bentley Flying Spur plug-in hybride. De Mercedes-Benz EQS heeft een belangrijke uitbreiding naar onderen gekregen. De belangrijkste nieuwkomer wordt echter onbetwist de nieuwe BMW 7 Serie, met voorop de elektrische variant i7. Rolls-Royce komt met een elektrische opvolger van de Wraith: de Spectre.

xZScfx2.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]
1.	BMW 7 Serie        	183	185	-1,1
2.	Mercedes-Benz S-Klasse	182	49	271,4
3.	Porsche Panamera	142	116	22,4
4.	Mercedes-Benz EQS	53		
5.	Audi A8                	20	52	-61,5
6.	Bentley Flying Spur	19	11	72,7
7.	Rolls-Royce Ghost	9		
8.	Lexus LS        	4	1	300,0
9.	Maserati Quattroporte	1	3	-66,7
10.	Rolls-Royce Dawn	1	1	0,0
11.	Bentley Mulsanne	1		
12.	Jaguar XJ        		8	-100,0
14.	Rolls-Royce Phantom		1	-100,0	
[b]TOTAAL                        	615	427	44,0[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl[/size]
 
Sportauto's

Er waren eveneens meer registraties voor sportauto's. De Porsche 911 blijft de onbetwiste marktleider onder de sportauto; in een lagere prijsklasse is de BMW Z4 soeverein; bij de goedkoopste roadsters is de concurrentieloze Mazda MX-5 dat. Die MX-5 steeg flink na in 2020 nauwelijks leverbaar te zijn geweest in Europa. Ook de Porsche 718-serie zat in de lift. Verder waren er meer orders voor de Ferrari F8, Roma en nieuwe SF90. De Lexus LC profiteerde van de komst van de Convertible. Ook nieuw is de Maserati MC20.

Mazda-MX-5RF.jpg


De belangrijkste nieuwkomers dit jaar lijken mij de Mercedes-Benz SL en volgende generatie GT. Andere nieuwkomers dit jaar zijn bijvoorbeeld de Lotus Emira, McLaren Artura, Maserati GranTurismo en Toyota GR86.

4WWcXAA.png

Code:
                                        [b]2021	2020[/b]		
1.	Porsche 911                	403	393	2,5
2.	BMW Z4                        	226	227	-0,4
3.	Mazda MX-5                	104	28	271,4
4.	Porsche 718 Boxster/Cayman	66	49	34,7
5.	Bentley Continental	        42	50	-16,0
6.	Jaguar F-Type                	27	29	-6,9
7.	Alpine A110                	25	26	-3,8
8.	Ferrari F8/488                	21	13	61,5
9.	Ferrari Roma                	21	4	425,0
10.	Ferrari SF90                	15		
11.	Toyota Supra                	11	23	-52,2
12.	Ferrari 812                	10	18	-44,4
13.	Polestar 1                	9	10	-10,0
14.	Lamborghini Huracán        	9	9	0,0
15.	Lexus LC                	9	3	200,0
16.	Aston Martin DBS        	8	9	-11,1
17.	Lamborghini Aventador        	8	2	300,0
18.	Morgan Plus Four        	8	1	700,0
19.	Audi TT                        	7	8	-12,5
20.	Mercedes-AMG GT                	6	16	-62,5
21.	Donkervoort D8 GTO        	6	5	20,0
22.	McLaren 720S/765LT        	6	4	50,0
23.	Ford Mustang                	5	16	-68,8
24.	Morgan Plus Six                 5	6	-16,7
25.	Ferrari Portofino        	4	20	-80,0
26.	Aston Martin Vantage        	4	2	100,0
27.	Lotus Elise                	4	2	100,0
28.	McLaren GT                	4	1	300,0
29.	Maserati MC20                	4		
30.	McLaren 570S/GT/600LT/620R	3	2	50,0
31.	Ferrari GTC4Lusso        	2	3	-33,3
32.	Lotus Exige                	2		
33.	Mercedes-Benz SLC        	1	7	-85,7
33.	Lotus Evora                	1		
34.	Bugatti Chiron                	1		
35.	Ford GT                        	1		
36.	Caterham                	1		
37.	Chevrolet Corvette        	1		
38.	BMW i8	                        	6	-100,0
39.	Morgan 3-Wheeler        		6	-100,0
40.	Aston Martin DB11	        	3	-100,0
41.	Audi R8	                        	2	-100,0	
[b]TOTAAL                                	1.090	1.003	8,7[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: FemmeFrontaal.nl[/size]
 
MPV's

De immer durende neergang bij de MPV's zet zich voort. We zien overal dikke verliezen. De Mercedes-Benz B-Klasse zal daarbij extra worden gehinderd door chiptekorten. Veel van onderstaande modellen zijn inmiddels uit productie. De Renault Scénic verdient dan maar de foto, want die maakte in het tweede halfjaar nog een behoorlijke inhaalslag en was toen kort na de B-Klasse tweede in zijn segment: bijna 300 van de 356 registraties werden in het tweede halfjaar gedaan.

630


Er zijn twee belangrijke nieuwkomers: de BMW 2 Serie Active Tourer en Volkswagen Multivan. Die laatste vind ik meer een MPV dan bestelauto; die laatste bestaat zelfs (nog) niet.

RSKViUg.png

Code:
                                        [b]2021	2020[/b]	
1.	Mercedes-Benz B-Klasse        	910	1.486	-38,8
2.	BMW 2 Serie A/G Tourer        	646	1.035	-37,6
3.	Citroën C4 SpaceTourer	        361	571	-36,8
4.	Renault Scénic                	356	618	-42,4
5.	Dacia Lodgy                	113	155	-27,1
6.	Volkswagen Touran        	38	244	-84,4
7.	Renault Espace                	13	38	-65,8
8.	Chrysler Pacifica        	6	8	-25,0
9.	Toyota Prius+                	3	37	-91,9
10.	Seat Alhambra                	2	1	100,0
11.	LEVC TX                        	1	2	-50,0
12.	Ford S-MAX                	1	1	0,0
13.	Volkswagen Multivan (T7)	1		
14.	Opel Ampera-e                		1.379	-100,0
15.	Volkswagen Golf Sportsvan        	15	-100,0
16.	Volkswagen Sharan	        	1	-100,0		
[b]TOTAAL                                	2.451	5.591	-56,2[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl[/size]
 
Top 20 elektrische bedrijfsauto's in 2021

1. TOYOTA PROACE 796
2. VAN BLITTERSWIJK G4 ECO-MOBILITEIT 273
3. MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 258
4. OPEL VIVARO 252
5. NISSAN E-NV200 200
6. PEUGEOT EXPERT 175
7. RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E. 169
8. MERCEDES-BENZ ESPRINTER 133
9. CITROEN JUMPY 119
10. MERCEDES-BENZ EVITO 94
11. GOUPIL G6 84
12. MAXUS E-DELIVER 3 47
13. MAXUS EDELIVER 9 41
14. RENAULT MASTER ZE 40
15. SPIER ETGE-ATHLET 38
16. MERCEDES-BENZ EQV 36
17. GOUPIL G4L 36
18. FIAT DUCATO 35
19. GOUPIL G4 26
20. RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E. KIPPER 22

bron: opendata.rdw.nl
 
Dat is toch interessant: Toyota heeft heel lang gewacht met inzetten op elektrische auto's, heeft nog steeds geen eigen EV op de markt.....maar doet hele goede zaken met een elektrische bestelwagen van PSA. Toyota verkoopt er meer van dan Peugeot, Citroën en Opel samen o_O
 
Dank weer Rutger, top! (y)

Ojee, een elektrische Toyota op 1, laat Hanssolo het maar niet zien!
Oh nee, het is geen échte Toyota, dan telt het niet mee hoor... ;)
 
Top 100 elektrische personenauto's 2021 (ruwe data):

KIA NIRO 5545
FORD MUSTANG MACH-E 4145
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 3708
SKODA ENYAQ 60 3508
SKODA ENYAQ 80 3334
BMW IX3 2789
TESLA MODEL 3 2635
POLESTAR 2 2527
VOLVO XC40 2491
PEUGEOT 208 1936
HYUNDAI IONIQ5 1752
AUDI Q4 40 E-TRON 1717
KIA EV6 1655
RENAULT ZOE 1631
PEUGEOT 2008 1589
TESLA MODEL Y 1586
OPEL CORSA 1341
MERCEDES-BENZ EQA 250 1313
MINI COOPER SE 1240
CUPRA BORN 1207
HYUNDAI KONA 894
OPEL MOKKA 876
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 866
MG ZS EV 807
FIAT 500 802
RENAULT TWINGO 641
AUDI E-TRON 55 638
NISSAN LEAF 62KWH 630
BMW I I3 616
CITROEN E-C4 599
SEAT MII 556
MAZDA MX-30 549
NISSAN LEAF 40KWH 537
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW 500
AUDI Q4 35 E-TRON 479
VOLKSWAGEN ID.3 PRO S 150 KW 398
HYUNDAI IONIQ 382
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 375
VOLVO C40 357
VOLKSWAGEN UP! 341
KIA SOUL 335
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 308
BMW IX XDRIVE40 292
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 277
PORSCHE TAYCAN 269
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 252
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 109 KW 248
AUDI E-TRON GT 248
PORSCHE TAYCAN 4S 235
DACIA SPRING 223
AUDI Q4 SPORTBACK 40 E-TRON 173
CITROEN JUMPY SPACETOURER 163
TOYOTA PROACE 152
AUDI Q4 50 E-TRON 133
SMART EQ FORFOUR 133
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 125 KW 132
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 131
VOLKSWAGEN ID.4 GTX 220 KW 119
PORSCHE TAYCAN 4 101
MERCEDES-BENZ EQV 86
BMW I I3S 83
DS DS3 CROSSBACK 68
SKODA CITIGO 68
AUDI RS E-TRON GT 64
PEUGEOT EXPERT 59
AUDI E-TRON 50 54
AUDI E-TRON S SPORTBACK 52
MERCEDES-BENZ EQS 450+ 50
AUDI E-TRON S 49
BMW I4 EDRIVE40 49
SMART EQ FORTWO COUPE 48
PORSCHE TAYCAN TURBO S 40
SMART EQ FORTWO CABRIO 39
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 36
HONDA HONDA E 33
LEXUS UX300E 32
NISSAN E-NV200 30
BMW IX XDRIVE50 20
BMW I4 M50 20
MERCEDES-BENZ EQA 300 4MATIC 19
JAC IEV7S 18
PORSCHE TAYCAN TURBO 18
AUDI Q4 SPORTBACK 35 E-TRON 17
MG MARVEL R ELECTRIC 16
AUDI Q4 SPORTBACK 50 E-TRON 14
PEUGEOT EXPERT TRAVELLER 14
AIWAYS U5 13
JAGUAR I-PACE 13
DFSK DFSK 13
CITROEN JUMPER 13
CITROEN JUMPY 12
MERCEDES-BENZ EQA 350 4MATIC 12
PEUGEOT E-FIXXTER XXL 10
OPEL VIVARO 8
SSANGYONG SSANGYONG KORANDO E-MOTION 8
SERES DFSK 7
MERCEDES-BENZ EQS 580 4MATIC 7
SKODA ENYAQ 80X 7
AUDI Q4 45 E-TRON 6
OPEL COMBO-E LIFE 6

bron: opendata.rdw.nl
 
MBdoubleyou zei:
Dat is toch interessant: Toyota heeft heel lang gewacht met inzetten op elektrische auto's, heeft nog steeds geen eigen EV op de markt.....maar doet hele goede zaken met een de EV bestelwagen van PSA,. Toyota verkoopt er meer van dan Peugeot, Citroën en Opel samen o_O

De Proace Electric is ook Bestelauto van het Jaar 2022 geworden

De Toyota Proace Electric is met een voorsprong geëindigd voor de nummer twee, de Mercedes-Benz eSprinter. Een hele prestatie, aldus juryvoorzitter Michael van Wijngaarden, redacteur bij Automobiel Management. "Als doorslaggevende aspecten gelden onder meer de zeer uitgebreide garantiebepalingen tot wel een miljoen kilometer en tot 15 jaar voor het accupakket, wat sterk bijdraagt aan de waardevastheid van de Proace Electric. Positief is verder het uitgebreide gamma dat de keuze biedt uit drie lengtes, waaronder een versie met dubbele cabine. Toyota toont zich verder innovatief met het aanbieden van kant-en-klare, speciale uitvoeringen die direct bij de dealer 'uit de prijslijst' besteld kunnen worden."

https://www.autozine.nl/toyota/proace/nieuws/toyota-proace-is-bestelauto-van-het-jaar
 
Bedankt voor de reacties!

Compacte SUV's
De compacte SUV-registraties liepen met 16,5% terug. Die daling is grotendeels te wijten aan de Hyundai Kona (Electric) en MG ZS, die flink uit de gratie waren. Bovendien heeft Hyundai zich eind 2020 verslikt in (te) veel zelfregistraties voor de elektrische Kona, wat resulteerde in een voorraad die vorig jaar moest worden opgeruimd. Ook de eveneens elektrische BMW i3 had het moeilijk; we kunnen toch wel stellen dat de compacte, meer betaalbare elektrische auto het niet gemakkelijk heeft in Nederland. In de top tien waren naast de Kona ook de Opel Crossland en Volkswagen T-Cross. De Crossland kreeg dan ook interne concurrentie te verduren van de nieuwe Mokka, terwijl de auto net als de T-Cross niet zo flitsend oogt.

Op één en twee zien we modellen die in 2013 en 2014 ook al de populairste in hun segment waren: de Peugeot 2008 en Renault Captur. De Peugeot eindigt met een miniem verschil voor de Renault. Dát is wel een noviteit, want bij de eerste generaties was de Captur duidelijk populairder. Peugeot heeft met de laatste 2008 optisch echter een grotere sprong gemaakt en kan een elektrische variant aanbieden, die Renault niet heeft. Die kopers kunnen straks voor de net zo grote Mégane electric kiezen. Op drie zien we de Volkswagen T-Roc, een stabiel succesnummer. De Kia Stonic noteert een mooie plus. Wat vooral knap is, is dat de verkopen en het marktaandeel sinds de introductie eind 2017 onafgebroken zijn gestegen. Inmiddels mogen we wel van een waar succesnummer spreken. De Ford Puma zal bovengemiddeld gehinderd zijn door chiptekorten.

De hoogste nieuwe binnenkomers zijn de nieuwe Opel Mokka en Toyota Yaris Cross. Het debuut van de Mokka is ook weer niet enorm overtuigend; de Yaris Cross wist in een veel korter tijdsbestek aardig in de buurt te komen van de Mokka. De Mokka ziet er vlot uit, maar is krap en biedt niet echt veel waar voor zijn geld en dat is niet helemaal conform de Opel-waarden. Ook nieuw was de Hyundai Bayon (vooralsnog geen succes) en nieuw voor Nederland was de al verouderde JAC iEV7s (flop), terwijl de eerste exemplaren van de Volkswagen Taigo en (niet zo heel) nieuwe generatie Suzuki S-Cross in december werden geregistreerd.

5biy37sbqiqm_800.jpg


Naast de Volkswagen Taigo en Suzuki S-Cross zijn er meer nieuwkomers te verwachten dit jaar. Mogelijk krijgen we ook een Vitara-reskin, hoe dan ook is er nu al een Full Hybrid verschenen van het bestaande model. Meer Suzuki nieuws: de langverwachte 5-deurs Jimny zou eindelijk op de markt moeten komen. Nissan komt eindelijk met motorkeuze voor de Juke: naast de zwakke 1.0 turbo komt er een hybride. MG zal met de vernieuwde ZS vermoedelijk weer een hoop in 2021 geleden schade kunnen inhalen, want er is voortaan keuze uit twee varianten, die verder tot veel verder komen op een volledig opgeladen batterijpakket dan de oude modeljaren. Ook de Kia Soul wordt opgefrist.

Honda heeft de eerste exemplaren van de nieuwe HR-V inmiddels geregistreerd, die met zijn hybride-aandrijflijn tot meer in staat moet zijn dan zijn voorganger. De Fiat 500X en Jeep Renegade profiteren van facelifts en nieuwe aandrijflijnen. Mitsubishi komt met een nieuwe ASX op basis van de Renault Captur, maar die zal pas begin 2023 bij de dealers staan. Dit jaar nog de nieuwe Smart #1 te zien, het comeback-model mede mogelijk gemaakt door Geely. Deze verschijnt ook pas in 2023 bij de dealers. Een directe concurrent is de Mini Countryman, maar die lijkt flink te groeien. Waarschijnlijk springt de weinig succesvolle Clubman in het gat dat ontstaat en wordt dat meer een SUV-model. Lynk & Co zou de 06 in Europa kunnen lanceren, een 4,34 meter lang instapmodel met veel succespotentie. Het Vietnamese VinFast lanceert onder meer de elektrische crossover VF6. De Ford EcoSport en Mazda CX-3 zijn alleen nog maar uit voorraad leverbaar.

w656EH8.png


f0SDxaD.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Peugeot 2008        	5.136	4.597	11,7
2.	Renault Captur        	5.131	5.646	-9,1
3.	Volkswagen T-Roc	3.942	3.675	7,3
4.	Kia Stonic        	3.116	2.398	29,9
5.	Hyundai Kona        	2.785	10.823	-74,3
6.	Opel Crossland        	2.594	3.529	-26,5
7.	Volkswagen T-Cross	2.494	3.575	-30,2
8.	Ford Puma        	2.205	2.220	-0,7
9.	Opel Mokka        	1.868	1	186700,0
10.	Skoda Kamiq        	1.671	1.465	14,1
11.	Toyota Yaris Cross	1.516		
12.	Mini Countryman        	1.243	1.158	7,3
13.	Suzuki Vitara        	1.216	1.211	0,4
14.	Seat Arona        	1.202	1.625	-26,0
15.	Nissan Juke        	1.181	1.520	-22,3
16.	Dacia Duster        	1.029	808	27,4
17.	Audi Q2                	965	1.041	-7,3
18.	MG ZS                	794	2.206	-64,0
19.	BMW i3                	697	1.220	-42,9
20.	Citroën C3 Aircross	681	1.172	-41,9
21.	Mazda CX-3        	592	255	132,2
22.	Hyundai Bayon        	586		
23.	Suzuki S-Cross        	415	468	-11,3
24.	Ford EcoSport        	376	832	-54,8
25.	Kia Soul        	346	339	2,1
26.	Jeep Renegade        	315	338	-6,8
27.	Fiat 500X        	220	341	-35,5
28.	DS 3 Crossback        	137	489	-72,0
29.	Honda HR-V        	119	223	-46,6
30.	Citroën C4 Cactus	74	339	-78,2
31.	Suzuki Jimny        	54	63	-14,3
32.	Volkswagen Taigo	43		
33.	JAC iEV7s        	19		
34.	SsangYong Tivoli		5	-100,0		
[b]TOTAAL                        	44.762	53.577	-16,5[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
Ik zie gelukkig nu wat vaker de Mokka. Veel fraaier dan de oubollige Crossland en T-Cross. De Stonic zie ik zelden, wellicht valt ie gewoon niet op.
 
Super weer altijd je lijstjes Rutger! Echt fijn, goed te lezen en informatief! Het zou zo in een magazine kunnen!

Bij sommige auto's denk ik wel eens , "huh zoveel, die zie ik nooit!"
 
MCW 84 zei:
Ik zie gelukkig nu wat vaker de Mokka. Veel fraaier dan de oubollige Crossland (..)

Ja en Nee. Vind de Crossland met het vizor neusje er wel op vooruit gegaan.

MCW 84 zei:
(..)
De Stonic zie ik zelden, wellicht valt ie gewoon niet op.

Ja, dat heb ik nou ook. Ik ben verbaasd over die aantallen, dat zie ik in het straatbeeld echt niet terug (ten oosten van de randstad in het midden van ons land).
Yaris Cross heb ik al vaker gespot, lijkt mij een topper te worden.

~~~~~~~~~~~~~~~

Rutger DC zei:
C-segment
(..)

De nieuwe Golf is ondertussen niet goed aangeslagen. Als je ziet dat de basisprijs van een Golf maar liefst achtduizend euro (!) hoger ligt dan van een Ceed, een verschil dat ongetwijfeld ook deels tot uiting komt in de leaseprijzen, snap ik zelf eigenlijk wel dat de Golf het lastig heeft en de Kia Ceed-serie als een speer gaat. (..)

Europees gezien is de Golf (nog wel..) de meest geregistreerde auto, volgens Jato Dynamics. Ceed komt niet in de top 25 voor.

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/30721-jato-vw-golf-europa-s-meest-geregistreerde-auto-in-2021

('wij Nederlanders' zijn eigenwijs..:T )

~~~~~~~~~~~~~

Volt zei:
MBdoubleyou zei:
Dat is toch interessant: Toyota heeft heel lang gewacht met inzetten op elektrische auto's, heeft nog steeds geen eigen EV op de markt.....maar doet hele goede zaken met een de EV bestelwagen van PSA,. Toyota verkoopt er meer van dan Peugeot, Citroën en Opel samen o_O

De Proace Electric is ook Bestelauto van het Jaar 2022 geworden

(..). Toyota toont zich verder innovatief met het aanbieden van kant-en-klare, speciale uitvoeringen die direct bij de dealer 'uit de prijslijst' besteld kunnen worden."

https://www.autozine.nl/toyota/proace/nieuws/toyota-proace-is-bestelauto-van-het-jaar

Best knap van Toyota / importeur Louwman & Parqui dat ze de bestelautomarkt hebben weten te veroveren. Daar had Toyota jarenlang maar bar weinig aanbod in..

Marketing en sales focus zal zeker verbeterd zijn, waarmee ze natuurlijk ook hun eigen retailbedrijven ten dienste zijn.

Aan de andere kant ben ik wel benieuwd of al die Pro-ace's in EV vorm daadwerkelijk een grijs kenteken hebben. Ik zie namelijk op nummer 3 de E-vito Tourer in de lijst staan en dat is, volgens mij, toch de personenwagenuitvoering, welke vlot is ingezet bij taxibedrijven in o.a. het leerlingenvervoer. Een marktsegment waar Toyota met de ProAce ook goede zaken heeft gedaan.. als ik het zo op straat bekijk. VW kan daar pas iets mee met de ID.Buz.. kunnen ze mooi die aardgas Caddy's en Transporters vervangen...;)

Op nummer 10 staat de 'gewone' elektrische Vito bestelauto. Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel er daarvan voor Hello Fresh rijden.. :p

Maar, eerlijk is eerlijk.. ik zag van de week een glazenwassersbedrijf die dus ook zo'n elektrische Toyota ProAce ingezet heeft. Dus, de bedrijfsauto EV penetreert steeds meer bedrijfssegmenten in het MKB. (y)
 
Ik wil de resterende SUV-lijstjes plaatsen, maar ben opnieuw niet helemaal gelukkig met de segmentindeling. Nu staan de Toyota C-HR en RAV4 bijvoorbeeld in hetzelfde segment en daar komt de Corolla Cross nog bij, het segment daarboven heb ik geen Toyota en in het grote SUV-segment staan dan de Highlander en Land Cruiser. Die RAV4 past dan denk ik beter bij de D-segment SUV's, maar dan moet ik de huidige segmentindelingen weer overhoop gooien. Misschien hebben jullie ideeën. :)

Citroën C5 Aircross 4500
Hyundai Tucson 4500
Volkswagen Tiguan 4509
Lynk & Co 01 4541
Mitsubishi Eclipse Cross 4545
Mazda CX-5 4550
DS 7 Crossback 4573
MG EHS 4574
Volkswagen ID.4 4585
Audi Q4 4588
Land Rover Discovery Sport 4597
Toyota RAV4 4600
Honda CR-V 4600
Ford Kuga 4614
Mercedes-Benz GLB 4634
Suzuki Across 4635
Subaru Forester 4640
Peugeot 5008 4641
 
De T-Roc (Golf) bij B-segment SUV vond ik dan weer vreemd. Directe concurrent van de Mazda CX-30 (Mazda3) en Toyota CH-R (Corolla). De Corolla Cross zit in zelfde segment maar is voor mensen die de CH-R te uitbundig vinden. T-Roc is eigenlijk ook een soort hipper alternatief voor de Tiguan. Het blijft een verdomd lastig segment want een 5008 is gebaseerd op de 308 maar beduidend groter, net als de Kodiaq, Tiguan Allspace e.d. Door die modulaire platformen is het lastig in te delen, zeker omdat lengtematen zo verschillend zijn.

RAV4 is gebaseerd op D-segment platform maar wordt wel aangeduid als "compact crossover SUV". De Amerikanen hebben die segmenten wat breder genomen en daardoor wat makkelijker vind ik.

2008 is zo erg gegroeid dat het bijna C-segment is.
 
Rutger DC zei:
Volkswagen ID.4 4585
Audi Q4 4588
------------------------------
Land Rover Discovery Sport 4597
Toyota RAV4 4600
Honda CR-V 4600

Ik zou de grens leggen op 4590. Dan schuif je de RAV4 door naar het D-segment met de Kuga, Across en 5008. Het lijkt me sowieso logisch dat de RAV4 en de Across in hetzelfde segment zitten.
 
Kuga staat boven de Puma (B-segment) en is gebaseerd op de Focus (C-segment) wat je trouwens ook ziet in het interieur. Kuga is een directe concurrent van de CX-5, RAV4 e.d. Denk dat er vooral een verschil zit tussen crossovers (CX-30) vanwege het uiterlijk en meer traditionele SUV's (CX-5) die je koopt vanwege de ruimte.
 
Durashift zei:
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd of al die Pro-ace's in EV vorm daadwerkelijk een grijs kenteken hebben. Ik zie namelijk op nummer 3 de E-vito Tourer in de lijst staan en dat is, volgens mij, toch de personenwagenuitvoering, welke vlot is ingezet bij taxibedrijven in o.a. het leerlingenvervoer.

De MERCEDES-BENZ EVITO TOURER staat zowel bij de bedrijfsauto's met 258 exemplaren als bij de personenauto's met 131 exemplaren.
 
Grote SUV's en terreinauto's
Bij de grote SUV's was er een verlies van ruim 18%. Dat komt vooral doordat de Audi E-Tron Quattro een vrije val maakte, waarbij interne concurrentie van de kleinere, maar op modernere leest geschroeide Q4 e-tron ongetwijfeld niet meehielp. Bovendien was de Tesla Model X niet meer leverbaar, die moet binnenkort eindelijk in opgefriste vorm terugkeren. Verder ziet het segment er juist gezond uit, met bij de eerste veertien modellen slechts twee dalers: de genoemde E-Tron en de Porsche Cayenne.

BMW deed goede zaken met de X5 en de aloude Volvo XC90 deed het in zijn laatste volledige jaar ook erg goed. In absolute aantallen was nieuwkomer BMW iX de auto met de grootste toename van afzet, al was die nog niet volop leverbaar. De Mercedes-Benz GLE profiteerde onder meer van de komst van de nieuwe Coupé. Het toverwoord voor dit segment is plug-in hybride: modellen als de Land Rover Defender (recordafzet), Audi Q8, Jeep Wrangler (recordafzet) en Ford Explorer profiteerden hiervan. De twee Amerikanen zijn zelfs alleen maar als plug-in hybride leverbaar. De enige auto onder de eerste veertien modellen zonder elektro-ondersteuning is de Toyota Land Cruiser, een auto die het vrijwel geheel van de grijskentekenmarkt moet hebben. Toyota lanceerde verder de Highlander, die niet echt potten weet te breken. De vraag naar de Volkswagen Touareg nam door de komst van een plug-in hybride toe (in de marge), zelfs al staat die auto officieel niet in de prijslijsten.

bmw_ix_iX01.jpg


Het grote SUV-segment is volop in beweging. Voor 2022 is er een waslijst aan nieuwe modellen te verwachten. De Tesla Model X keert dus terug. Die krijgt concurrentie uit China, van de Nio ES8, Xpeng G9 en Hongqi E-HS9. Lynk & Co zou de 09 kunnen lanceren, een SUV afgeleid van de huidige Volvo XC90. Volvo lanceert dit jaar echter een van de de nieuwe generatie XC90, die mogelijk Embla gaat heten. Land Rover heeft reeds de nieuwe Range Rover gepresenteerd; de Range Rover Sport volgt gauw. Reken voor beide modellen op termijn ook op volledig elektrische uitvoeringen. De nieuwe Lexus RX was al op een vage plaagfoto van Lexus te zien. BMW zal een nieuw SUV-topmodel lanceren, de XM of X8. Van Mercedes-Benz kunnen we wellicht dit jaar al de EQS SUV verwachten. De EQG ofwel elektrische G-klasse zal waarschijnlijk langer op zich laten wachten. Toyota lanceert dit jaar waarschijnlijk de nieuwe 'kleine Land Cruiser'. Porsche geeft de Cayenne een opfrisbeurt, terwijl Ferrari in navolging van Porsche, Maserati en Lamborghini ook een SUV lanceert: de Purosangue. Het Vietnamese VinFast lanceert de grote, elektrische SUV VF9.

jD8SGU6.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	BMW X5                	1.329	1.073	23,9
2.	Audi E-Tron Quattro	1.094	3.764	-70,9
3.	Volvo XC90        	803	645	24,5
4.	Porsche Cayenne        	588	653	-10,0
5.	Mercedes-Benz GLE	451	290	55,5
6.	Land Rover Defender	439	127	245,7
7.	Range Rover Sport	371	352	5,4
8.	BMW iX                	311		
9.	Toyota Land Cruiser 150	244	189	29,1
10.	Audi Q8                	228	177	28,8
11.	Audi Q7                	184	132	39,4
12.	Jeep Wrangler        	151	43	251,2
13.	Ford Explorer        	131	50	162,0
14.	Toyota Highlander	123		
15.	BMW X6                	109	165	-33,9
16.	Range Rover        	90	145	-37,9
17.	BMW X7                	65	169	-61,5
18.	Lexus RX        	65	58	12,1
19.	Mercedes-Benz GLS	42	57	-26,3
20.	Mercedes-Benz G-Klasse	32	50	-36,0
21.	Bentley Bentayga	31	21	47,6
22.	Volkswagen Touareg	26	8	225,0
23.	Lamborghini Urus	23	24	-4,2
24.	Land Rover Discovery	20	24	-16,7
25.	SsangYong Rexton	17	17	0,0
26.	Aston Martin DBX	14	6	133,3
27.	Maserati Levante	8	10	-20,0
28.	Dodge Durango        	7	2	250,0
29.	Rolls-Royce Cullinan	6	4	50,0
30.	Tesla Model X        	2	292	-99,3		
32.	Jeep Grand Cherokee		11	-100,0		
	[b]TOTAAL                	7.004	8.558	-18,2[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
Bart81 zei:
Ik zou de grens leggen op 4590. Dan schuif je de RAV4 door naar het D-segment met de Kuga, Across en 5008. Het lijkt me sowieso logisch dat de RAV4 en de Across in hetzelfde segment zitten.

Ben het daarmee wel eens geloof ik. Denk dat ik voor deze grens ga dus. :)

MCW84 zei:
De T-Roc (Golf) bij B-segment SUV vond ik dan weer vreemd. Directe concurrent van de Mazda CX-30 (Mazda3) en Toyota CH-R (Corolla). De Corolla Cross zit in zelfde segment maar is voor mensen die de CH-R te uitbundig vinden. T-Roc is eigenlijk ook een soort hipper alternatief voor de Tiguan. Het blijft een verdomd lastig segment want een 5008 is gebaseerd op de 308 maar beduidend groter, net als de Kodiaq, Tiguan Allspace e.d. Door die modulaire platformen is het lastig in te delen, zeker omdat lengtematen zo verschillend zijn.

RAV4 is gebaseerd op D-segment platform maar wordt wel aangeduid als "compact crossover SUV". De Amerikanen hebben die segmenten wat breder genomen en daardoor wat makkelijker vind ik.

2008 is zo erg gegroeid dat het bijna C-segment is.

Over de T-Roc hebben we het al vaker gehad. Die auto is gewoon heel compact. De grens heb ik bij 4350 mm gelegd geloof ik, de T-Roc valt met zijn lengte van 4234 mm midden in het segment eronder. De 2008 is 66 mm langer. Ik probeer niet teveel naar platforms te kijken, maar naar lengte als objectieve houvast, al zijn die grenzen natuurlijk weer heel subjectief.

Als twee auto's niet in hetzelfde segment geparkeerd staan, kunnen het alsnog directe concurrenten zijn. De Kia Xceed (maakt bij mij onderdeel uit van de Ceed-cijfers), Volkswagen T-Roc en Mazda CX-30 kunnen zo directe concurrenten zijn.
 
Zo zie ik het een beetje:

C-segment crossovers
Citroën C4
Kia XCeed
BMW X2
Lexus UX
Mazda CX-30
Mini Countryman
Mitsubishi Eclipse Cross
Subaru XV
Volkswagen T-Roc

C-segment SUV's
Audi Q3
BMW X1
Cupra Formentor
Citroen C5 Aircross
Dacia Duster
Ford Kuga
Honda CR-V
Hyundai Tucson
Jeep Compass
Kia Sportage
Lexus NX
Lynk & Co 01
Mazda CX-5
Mercedes-Benz GLA
Mitsubishi Outlander
Nissan Qashqai
Opel Grandland
Peugeot 3008
Renault Kadjar
Seat Ateca
Skoda Karoq
Subaru Forester
Suzuki S-Cross
Suzuki Across
Toyota RAV4
Volkswagen Tiguan
Volvo XC40

6+ zitters
Kia Sorento
Hyundai Santa Fe
Peugeot 5008
Seat Tarraco
Skoda Kodiaq
Volkswagen Tiguan Allspace

D-segment
Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5
BMW X3/X4
Ford Explorer(?)
Lexus RX
Mercedes-Benz GLC
Volvo XC60

Vaak zijn de platform wel leidend vind ik en hoe het merk de auto in de markt zet. De T-Roc is duidelijk in de markt gezet als alternatief voor de Golf, niet voor de Polo. Daar hebben ze al de T-Cross en Taigo al voor. Ook zie je vaak (design)elementen terug in het interieur. In geval van de D-segment SUV's vaak ook in het exterieur.
 
Maar de C4 heeft een B-segmentplatform. De Suzuki S-Cross, Dacia Duster, Jeep Compass, aankomende Alfa Romeo Tonale en Renault Arkana (4568 mm) ook. Als je het platform leidend laat zijn, is het einde een beetje zoek volgens mij.

(De Eclipse Cross lijkt me wel een echte SUV trouwens. Heb er nog nooit in gezeten, maar dat is kort door de bocht een Outlander met afgehakte kont en dat is een auto waar je echt op de bok zit, geen Suzuki S-Cross-achtige, die juist laag is).
 
Kleine bestelauto's

De vraag naar bestelauto's en pick-ups bleef gewoon groeien. De kleine bestelauto's boeten wel jaar op jaar aan belang in; we zagen de afgelopen jaren voor de markt voor de grootste bestelauto's groeien. In deze markt wist de Volkswagen Caddy overtuigend de leiding te behouden, al zorgde de nieuwe generatie verder nauwelijks voor extra afzet. De top vier is verder ongewijzigd. Verder valt op dat de Renault Express een verrassend goed debuut had, geholpen door zeer veel registraties in december. De auto doet het veel beter dan zijn veel goedkopere voorganger, de Dacia Dokker. De elders gelanceerde Renault Kangoo was in Nederland nog niet leverbaar door een amateuristisch verlopen introductie, waarbij de auto in sommige landen zoals Nederland niet aan onze fiscale eisen voldeed met de Open Sesame toegang tot de laadruimte. Verder stoomde vooral de Toyota ProAce City op, maar had Fiat het moeilijk met zijn verouderde Doblò en Fiorino. De elektrische Goupil G6 is een soort Franse opvolger van de Duitse Streetscooter. Piaggio heeft de nieuwe Porter gelanceerd met een model op basis van een Chinese Foton.


2021 Renault Express by Peter Olthof, on Flickr

Inmiddels heeft Renault de Kangoo en Mercedes-Benz de technisch gelijke Citan klaar. Nissan komt binnenkort met de Townstar als opvolger van de NV250 en e-NV200. Hiervan verschijnen ook elektrische versies. Bovendien komt Mercedes-Benz nog met luxere personenuitvoeringen op basis van de Citan: de T-Klasse en de elektrische EQT. Verder kunnen de Citroën Berlingo, Opel Combo, Peugeot Partner/Rifter en Toyota ProAce City profiteren van de komst van een elektrische uitvoering. In de zomer van 2022 zal Fiat waarschijnlijk de nieuwe Doblò lanceren. Die krijgt de techniek en carrosserie van de vier voornoemde modellen, dus is de Fiat alweer de vijfde in de reeks. Ford heeft elders de nieuwe Tourneo Connect gelanceerd, gebaseerd op de Caddy personenwagen. Die komt echter niet naar Nederland. De Transit Connect met dezelfde techniek volgt op termijn zeker, maar dat kan nog best even duren.

yzuYrc7.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Volkswagen Caddy	4.077	4.056	0,5
2.	Peugeot Partner/Rifter	2.494	2.561	-2,6
3.	Ford Transit Connect	2.049	2.065	-0,8
4.	Opel Combo        	1.391	1.575	-11,7
5.	Citroën Berlingo	1.134	1.039	9,1
6.	Renault Express        	1.035		
7.	Renault Kangoo        	877	1.075	-18,4
8.	Mercedes-Benz Citan	805	955	-15,7
9.	Toyota ProAce City	788	377	109,0
10.	Ford Transit Courier	515	507	1,6
11.	Fiat Doblò        	301	672	-55,2
12.	Nissan NV200        	228	377	-39,5
13.	Dacia Dokker        	153	325	-52,9
14.	Nissan NV250        	103	157	-34,4
15.	Goupil G6        	84		
16.	Fiat Fiorino        	65	114	-43,0
17.	DFSK K/C/V-serie	31	2	1450,0
18.	Streetscooter Work	7	58	-87,9
19.	Piaggio Porter        	2	19	-89,5			
[b]TOTAAL                          16.139	15.934	1,3[/b]




Middelgrote bestelauto's

De grootste groei zien we in het segment van de middelgrote bestelauto's (en personenbusjes). Daar zien we een historische prestatie: de Volkswagen Transporter, Caravelle, California en Multivan zijn afgetroefd door de Ford Transit en Tourneo Custom! Buiten de top drie zien we ook mooie plussen voor de Opel Vivaro/Zafira, Toyota ProAce en Citroën Jumpy/SpaceTourer, geholpen door de nieuwe elektrische uitvoeringen. Alleen de Peugeot-versies konden niet in de feestvreugde meedelen. Eveneens forse registratiestijgingen waren er voor de Renault Trafic en Fiat Talento. Die stijgingen van eerstgenoemde kwamen nog voor de facelift. Eind 2020 werd de opgefriste Trafic gepresenteerd, maar alleen als hier nauwelijks gevraagde personenbus. De bestelautovariant verschijnt nu pas bij de dealers. Nieuw is de Maxus e-Deliver 3, die vooralsnog geen indruk weet te maken.

renault_trafic_01.jpg


De genoemde vernieuwde Renault Trafic is een van de belangrijke noviteiten dit jaar. Nissan introduceert de Interstar als opgefriste opvolger van de NV300. Bij Fiat is er de terugkeer van de naam Scudo, die terugkeert naar een PSA-basis in plaats van de op Renault-techniek gebaseerde Talento. Volkswagen lanceert de ID.Buzz bestelauto en personenbus, een auto die het moet opnemen tegen de elektrische Stellantis/Toyota-bestellers en de Mercedes-Benz e-Vito/EQV. Elders levert Hyundai de Staria, maar de Nederlandse importeur durft het nog niet aan om die hier te lanceren, na teleurstellende verkopen van voorganger H300.

8aevqQg.png

Code:
                                        [b]2021	2020[/b]	
1.	Ford Transit/Tourneo Custom	5.341	4.181	27,7
2.	Volkswagen Transporter/T6	5.332	4.756	12,1
3.	Mercedes-Benz Vito/V-klasse	4.099	4.262	-3,8
4.	Renault Trafic                	3.891	2.697	44,3
5.	Opel Vivaro/Zafira        	3.279	2.619	25,2
6.	Peugeot Expert/Traveller	2.222	2.383	-6,8
7.	Fiat Talento                	1.957	1.243	57,4
8.	Toyota ProAce                	1.839	1.085	69,5
9.	Citroën Jumpy/SpaceTourer	1.205	935	28,9
10.	Nissan NV300                	216	209	3,3
11.	Maxus e-Deliver 3        	64	10	540,0
12.	UAZ Bukhanka                	29	23	26,1
13.	LEVC VN5                	2		
14.	Hyundai H300	                	6	-100,0		
[b]TOTAAL                                	29.476	24.409	20,8[/b]




Grote bestelauto's
'
Ook de grote bestelautoregistraties namen toe. De Mercedes-Benz Sprinter bleef eenvoudig marktleider. De Renault Master pakte de tweede positie weer van de Volkswagen Crafter af, daarbij geholpen door de uitgebreide facelift. De Ford Transit rukt sinds de introductie steeds meer op. De Maxus e-Deliver 9 stelt vooralsnog teleur.


Politie | Eenheid Limburg | Basisteam Brunssum / Landgraaf | VGZ-04-D by Marcel Hodiamont Fotografie, on Flickr

De Fiat Ducato is flink opgefrist, althans vooral het interieur. Opel lanceert een nieuwe Movano, maar zo heel nieuw is die niet; sterker nog: de uitgaande Movano met Renault Master-techniek was op modernere leest geschroeid dan de nieuwe, met techniek van de nogal verouderde Citroën Jumper/Peugeot Boxer. Deze drie bestellers lopen achter op de vernieuwde, grotendeels identieke Fiat Ducato. De Iveco Daily is verder opgefrist.

ToB840g.png

Code:
                                [b]2021	2020[/b]	
1.	Mercedes-Benz Sprinter	5.570	5.677	-1,9
2.	Renault Master        	3.736	2.771	34,8
3.	Volkswagen Crafter	3.188	3.060	4,2
4.	Ford Transit        	2.326	1.783	30,5
5.	Iveco Daily        	1.987	1.742	14,1
6.	Fiat Ducato        	1.206	1.219	-1,1
7.	Opel Movano        	1.174	916	28,2
8.	MAN TGE                	1.120	917	22,1
9.	Peugeot Boxer        	884	823	7,4
10.	Citroën Jumper        	484	358	35,2
11.	Maxus V80        	162	38	326,3
12.	Nissan NV400        	67	89	-24,7
13.	Maxus Deliver 9        	44	2	2100,0
14.	Chevrolet Express	1	1	0,0	
[b]TOTAAL                        	21.949	19.396	13,2[/b]




Pick-ups

De vraag naar pick-ups nam eveneens toe. Er is een afgetekende top drie: de Toyota Hilux, Ford Ranger en Ram-serie. De rest doet nauwelijks mee, al zijn die ruim zestig Ford F-series alsnog best knap. De nieuwe Isuzu D-Max heeft het zonder steun van Rijkswaterstaat vooralsnog moeilijk. De Nissan Navara en Mitsubishi L200 zijn niet eens meer leverbaar; de Volkswagen Amarok is uit de gratie.

jk3y5uobxs15_800.jpg

nuLxKui.png


De nieuwe Ford Ranger werd eind 2021 gepresenteerd, maar die komt hier pas begin 2023 op de markt. Op de Volkswagen Amarok met dezelfde techniek zal dan waarschijnlijk minstens zo lang moeten worden gewacht. Via de grijze weg zijn de nieuwe Toyota Tundra en wellicht de Chevrolet Silverado EV, Ford F-150 EV en Rivian R1T hier vast te verwachten. De Tesla Cybertruck lijkt pas begin 2023 in productie te gaan.

Code:
                		[b]2021	2020[/b]	
1.	Toyota Hilux        	430	270	59,3
2.	Ford Ranger        	418	384	8,9
3.	Ram 1500/2500/3500	378	360	5,0
4.	Nissan Navara        	63	60	5,0
5.	Ford F-150        	61	51	19,6
6.	Isuzu D-Max        	36	4	800,0
7.	Mitsubishi L200        	22	19	15,8
8.	Volkswagen Amarok	20	122	-83,6
9.	Chevrolet Silverado	13	9	44,4
10.	Toyota Tundra        	11	12	-8,3
11.	Jeep Gladiator        	6	1	500,0
12.	Ford F-250/350        	3	10	-70,0
13.	Mercedes-Benz X-klasse	1	27	-96,3
14.	Toyota Tacoma        	1		
15.	GMC Sierra        		2	-100,0
16.	UAZ Profi        		1	-100,0			
	[b]TOTAAL                	1.463	1.332	9,8[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr, Rijtesten.nl, AutoWeek.nl[/size]
 
Volt zei:
Durashift zei:
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd of al die Pro-ace's in EV vorm daadwerkelijk een grijs kenteken hebben. Ik zie namelijk op nummer 3 de E-vito Tourer in de lijst staan en dat is, volgens mij, toch de personenwagenuitvoering, welke vlot is ingezet bij taxibedrijven in o.a. het leerlingenvervoer.

De MERCEDES-BENZ EVITO TOURER staat zowel bij de bedrijfsauto's met 258 exemplaren als bij de personenauto's met 131 exemplaren.

Ja, Mercedes-Benz biedt een ombouw operatie aan, naar bestelwagen klasse N1. :confused:
Subsidie incasseren...

Mercedes-Benz.nl zei:
(..)De eVito Tourer Business Solution is om te bouwen naar elektrische bestelwagen (N1)
Tot € 5.000 euro subsidie op uw nieuwe elektrische bedrijfswagen na ombouw (..)

https://www.mercedes-benz.nl/vans/nl/vito/e-vito-tourer/business-solution
 
MCW 84 zei:
Vaak zijn de platform wel leidend vind ik en hoe het merk de auto in de markt zet.

Een Audi Q3 staat op hetzelfde MQB A2 platform als the VW Tiguan Allspace die minimaal één of zelfs twee segmenten groter is.
Zo staan de Peugeot Partner/Rifter en de Expert/Traveler beiden op EMP2, terwijl ze duidelijk niet in hetzelfde segment zitten.
En de Toyota Avalon (large sedan) en Camry (midsized sedan) staan beiden op TNGA-K

Ik ben het wel eens met Rutger om lengtemaat als maatstaf te houden.
 
Compacte middenklasse SUV's

Soms zie je weleens een bobo uit de autowereld roepen dat de vraag naar SUV's zijn top heeft bereikt. Tot op heden is dergelijk wensdenken steeds weer gelogenstraft en daar lijkt voorlopig ook helemaal geen verandering in te komen. In Nederland is die situatie niet anders. Neem nu het segment der compacte middenklasse SUV's; in een krimpende markt steeg de vraag. De nummers een en twee van vorig jaar bezetten opnieuw de eerste twee plekken: de Kia Niro en Volvo XC40. Met name nieuwe elektrische modellen (Volkswagen ID.4, Audi Q4, in mindere mate de Mercedes-Benz EQA) en plug-in hybride Lynk & Co 01 gooiden hoge ogen. Anders dan de ID.3 stoot de ID.4 door en de Q4 zet de elektrische opmars van Audi voort, dat dankzij een voortvarendere aanpak op het gebied van elektrische modellen een inhaalslag maakt op BMW en Mercedes-Benz zelfs kon voorbijsteken.

De Lynk & Co 01 is ongehoord succesvol! Lynk & Co is de meest succesvolle debutant op de Nederlandse markt sinds Daewoo in 1995. Het Chinese submerk van Geely zal in de perceptie al op voorsprong liggen vanwege de verwantschap met de hier zo geliefde, maar veel minder waar voor zijn geld biedende Volvo XC40. Daarnaast pakt Lynk & Co het allemaal een beetje anders dan veel andere automerken aan door abonnementen aan te bieden en niet met dealers te werken. De Lynk & Co 01 was zelfs populairder dan de nieuwe Hyundai Tucson, die met dank aan een breed scala aan aandrijflijnen weer helemaal terug is. Nissan kon nog niet van de komst van de nieuwe Qashqai profiteren, omdat Nissan de hybride niet vanaf de start kan aanbieden.

Verder doet de Renault Arkana het boven verwachting, de Mitsubishi Eclipse Cross profiteerde van de PHEV en facelift; maar blijft achter bij de Outlander. Nieuw waren de Volvo C40 en MG EHS. Anders dan concurrent Lynk & Co 01 slaat de minder verfijnde MG EHS geen deuk in een pakje boter. De Cupra Formentor doet het in sommige landen goed, maar is vooralsnog een flop in Nederland. De Opel Grandland en Citroën C5 Aircross waren duidelijk toe aan een facelift. Niet alle Chinese initiatieven slagen: naast JAC is ook Seres vooralsnog mislukt.


2x 2021 Lynk &amp; Co 01 by Peter Olthof, on Flickr

Er zijn ook een hoop nieuwe modelintroducties. De belangrijkste is qua verkoopaantallen ongetwijfeld de tweede generatie Kia Niro. Met de Austral wil Renault de Kadjar doen vergeten. De Renault Kadjar deed het in het begin uitstekend, maar dat succes bleek van korte duur toen de concurrentie een voor een met hippere alternatieven kwam - de Peugeot 3008 voorop. Over de Peugeot gesproken: die laat zich met de 4008 ook niet onbetuigd. Dit wordt een hoogwaardiger alternatief voor de Renault Arkana en zal worden afgeleid van de nieuwe 308. Verder heeft Kia een nieuwe generatie Sportage klaar om het vuur aan de schenen van interne concurrent Hyundai Tucson, maar ook de Lynk & Co 01 en Nissan Qashqai te leggen.

BMW lanceert de derde generatie X1, die ook in elektrische vorm (iX1) op de markt komt. Met dezelfde techniek komt er een nieuwe Mini Countryman, die flink belooft te groeien en daarmee segmentpromotie maakt. Alfa Romeo lanceert met de techniek van de Compass de langverwachte Tonale. Mogelijk krijgen we dit jaar ook een nog een nieuwe Kia EV SUV te zien; de EV4. Die zal tussen de e-Niro en EV6 worden gepositioneerd. Een andere optie is de elektrische Ford op VW MEB-platform, maar die zal waarschijnlijk pas in 2023 worden gelanceerd. De Polestar 3 is wel dit jaar te verwachten, een auto met de techniek van de volgende generatie Volvo XC40 en eigenlijk ook veel ontwerpovereenkomsten met de Volvo.

Die facelifts van de Grandland en C5 Aircross (vanaf de zomer) zijn er inmiddels. Ook de Mazda CX-5 en Skoda Karoq zijn opgefrist. Toyota heeft in de vorm van de Corolla Cross een alternatief voor kopers die de C-HR te extreem vinden. Verder is het motorenaanbod van de Jeep Compass nogmaals herzien. Nissan lanceert de hybride Nissan Qashqai. SsangYong probeert met de elektrische Korando eindelijk weer een voet tussen de deur van de Nederlandse markt te krijgen. Mazda lanceert wellicht een MX-30 met rotatiemotorondersteuning, reken op een minieme facelift voor de Range Rover Evoque en mogelijk de DS 7 Crossback - immers zijn alle zustermodellen nu opgefrist. Lynk & Co zou de 05 eenvoudig kunnen lanceren: het is de fastback-uitvoering van de 01. BYD zou de Yuan Plus, Song Pro of Song Plus kunnen lanceren in dit segment: de eerste is het nieuwst en het meest waarschijnlijk, want die wordt ook genoemd voor introductie in Australië. Xpeng zou de G3 kunnen lanceren. Het Vietnamese VinFast komt met de VF7.

Cz8Sszx.png

AbrqNLB.png

Code:
                                        [b]2021	2020[/b]	
1.	Kia Niro                	10.812	11.880	-9,0
2.	Volvo XC40                	8.448	8.477	-0,3
3.	Volkswagen ID.4                	4.215	2.408	75,0
4.	Lynk & Co 01                	3.297		
5.	Hyundai Tucson                	2.769	147	1783,7
6.	Nissan Qashqai	                2.537	2.786	-8,9
7.	Audi Q4                        	2.435		
8.	Volkswagen Tiguan        	2.346	3.192	-26,5
9.	Toyota C-HR                	2.316	2.815	-17,7
10.	Peugeot 3008                	2.216	2.387	-7,2
11.	Skoda Karoq                	2.144	2.091	2,5
12.	Mazda CX-30                	1.982	2.220	-10,7
13.	Mercedes-Benz GLA/EQA        	1.929	681	183,3
14.	Opel Grandland                	1.678	2.784	-39,7
15.	Mazda CX-5                	1.670	1.542	8,3
16.	BMW X1                        	1.178	1.251	-5,8
17.	Citroën C5 Aircross        	958	1.471	-34,9
18.	Audi Q3                        	894	789	13,3
19.	Renault Arkana                	828		
20.	Seat Ateca                	785	1.183	-33,6
21.	Jeep Compass                	629	331	90,0
22.	Mitsubishi Eclipse Cross	629	132	376,5
23.	Kia Sportage                	544	431	26,2
24.	Mazda MX-30                	536	977	-45,1
25.	Renault Kadjar                	399	636	-37,3
26.	Volvo C40                	357		
27.	Range Rover Evoque        	246	385	-36,1
28.	MG EHS                        	244		
29.	Lexus UX                	215	341	-37,0
30.	BMW X2                        	206	373	-44,8
31.	DS 7 Crossback                	175	233	-24,9
32.	Cupra Formentor                	102	3	3300,0
33.	Jaguar E-Pace                	61	40	52,5
34.	Mitsubishi ASX                  53	497	-89,3
35.	Seres 3                        	21	15	40,0
36.	SsangYong Korando        	9					
[b]TOTAAL                                	59.863	52.498	14,0[/b]




Middenklasse SUV's

De middenklasse SUV's zijn dit jaar de SUV's met een lengte van minimaal 4.59 meter In die bandbreedte was er veel dynamiek en zowaar bijna een verdubbeling van de registraties! Deze groei is bijna geheel te danken aan de nieuwe elektrische modellen die zijn gelanceerd, juist in dit segment. De nieuwe Skoda Enyaq is de onbetwiste ster en laat de iets kleinere Volkswagen ID.4 overtuigend achter zich. De marktleider van vorig jaar, de Skoda Kodiaq, blijft ook goed scoren. Ja, er staat een flinke min, maar alsnog is de auto ondanks de komst van de Enyaq overtuigend de meest verkochte zevenzitter en meest verkochte SUV in zijn klasse zonder elektro-ondersteuning. De Mustang Mach-E doet het ook formidabel. Van recentere datum en daardoor nog met volop groeipotentieel zijn de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Tesla Model Y die niet veel op elkaar toegaven. Niet alle elektrische modellen zijn succesvol; de Mercedes-Benz EQC is nu al verouderd, de veel te dure Jaguar I-Pace volledig vergeten en de MG Marvel R vooralsnog niet aangeslagen. Nee, dan deed de BMW iX3 het veel beter. Die lijkt ook veel beter uitontwikkeld dan de EQC en heeft nauwelijks last van zijn niet speciaal voor elektrische modellen bedoelde platform. De introductie van Aiways verliep een beetje vreemd: die was naar voren gehaald door de huurauto's van Hertz in Corsica die ineens in 2020 naar Nederland kwamen. In 2021 stortten de registraties in, maar of dat nu komt doordat er echt geen vraag meer naar is durf ik niet te zeggen.

Verder doet de Mercedes-Benz GLB het redelijk. De Kia Sorento en Hyundai Santa Fe staan dankzij de nieuwe modelgeneratie respectievelijk facelift weer een beetje op de kaart. Het geheim is de komst van een hybride en PHEV. De Nissan X-Trail is dringend aan opvolging toe, een opvolger die elders allang verkocht wordt.

skoda_enyaq_1.jpg


Naar de komst van de Nissan Ariya kan worden uitgekeken. Deze langverwachte EV moet het opnemen tegen de vijf meest populaire EV's in dit segment, naast de lager ingedeelde Volkswagen ID.4. Over de ID.4 gesproken: de fastback-uitvoering ID.5 valt net boven de nieuw gestelde ondergrens van dit segment. Skoda heeft een alternatief in de vorm van de Enyaq Coupé. Er zijn meer Japanse EV's in dit segment te verwachten: de Toyota bZ4X, Subaru Solterra en Lexus RZ. De eerste heeft veruit het meeste verkooppotentieel, maar de andere twee kunnen de gemarginaliseerde merken opstuwen. Uit China kunnen we onder meer de Zeekr 001, waarschijnlijk onder Lynk & Co-vlag, verwachten. Daarnaast lanceert BYD de Tang, Seres probeert het met de 5 nogmaals en Nio kan de ES6 en EC6 lanceren. Aiways breidt het gamma uit met de U6. Mocht Maxus ook niet-bestelauto's kunnen aanbieden zoals in Tsjechië en Noorwegen, dan is de Euniq 6 een geschikte kandidaat. Deze auto heeft het formaat van de Marvel R en is op de thuismarkt als EV en PHEV verkrijgbaar. De Tesla Model Y zal binnenkort in Berlijn van de band rollen en krijgt vernieuwde techniek. Volkswagen zou de ID.6 kunnen lanceren zodra er productiecapaciteit ontstaat en Audi komt met de Q6 e-tron, de grote broer of zus van de Q4 e-tron. Op de nieuwe Mercedes-Benz EQC SUV moet vast nog wat langer worden gewacht. VinFast lanceert de VF8.

Lexus heeft de nieuwe NX afgelopen maand op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Die moet het door de komst van een plug-in hybride beter kunnen doen dan voorheen. Die nieuwe X-Trail zal in de loop van dit jaar dan eindelijk verschijnen. Honda lanceert een nieuwe CR-V, de Subaru Forester is opgefrist. Eind dit jaar kan de vernieuwde Alfa Romeo Stelvio worden verwacht. Maserati introduceert een nog luxueuzer en kostbaarder alternatief: de Grecale. Die komt er ook als EV. Lotus maakt dit jaar zijn entree in het SUV-segment. Verder lanceert Mazda de CX-60, een model dat boven de CX-5 is gepositioneerd: "Deze nieuwe SUV komt in eerste instantie beschikbaar als een Plug-in Hybride, die is voorzien van een benzinemotor en een elektromotor. In de toekomst wordt het motoraanbod verder uitgebreid met een 6-cilinder benzine- én dieselmotor met een 48V mild hybrid-systeem." (bron) De zevenzitter gaat CX-80 heten, al is die wellicht nog een segment groter. SsangYong lanceert tenslotte een nieuwe SUV die tussen de Korando en Rexton wordt gepositioneerd en ook als EV beschikbaar komt.

8tvCfJM.png

Code:
                                        [b]2021	2020[/b]	
1.	Skoda Enyaq                	6.621		
2.	Ford Mustang Mach-E        	4.142		
3.	BMW X3                        	3.676	979	275,5
4.	Ford Kuga                	2.836	1.209	134,6
5.	Skoda Kodiaq                	2.469	3.193	-22,7
6.	Volvo XC60                	2.011	1.605	25,3
7.	Toyota RAV4                	1.843	2.114	-12,8
8.	Hyundai Ioniq 5                	1.712		
9.	Kia EV6                        	1.644		
10.	Tesla Model Y                	1.580	2	78900,0
11.	Peugeot 5008                	1.246	1.884	-33,9
12.	Mitsubishi Outlander        	914	1.265	-27,7
13.	Mercedes-Benz GLB        	715	412	73,5
14.	Mercedes-Benz GLC        	590	725	-18,6
15.	Kia Sorento                	569	34	1573,5
16.	Seat Tarraco                	549	623	-11,9
17.	Audi Q5                        	280	306	-8,5
18.	Hyundai Santa Fe        	241	17	1317,6
19.	Mercedes-Benz EQC        	219	790	-72,3
20.	Land Rover Discovery Sport	204	171	19,3
21.	BMW X4                        	200	228	-12,3
22.	Nissan X-Trail                	143	463	-69,1
23.	Honda CR-V                	130	206	-36,9
24.	Range Rover Velar        	106	119	-10,9
25.	Porsche Macan                	102	187	-45,5
26.	Jaguar F-Pace                	63	73	-13,7
27.	Subaru Forester                	61	122	-50,0
28.	Suzuki Across                	61	15	306,7
29.	Hyundai Nexo                	41	140	-70,7
30.	Alfa Romeo Stelvio        	40	48	-16,7
31.	Lexus NX                	33	62	-46,8
32.	Renault Koleos                	20	1	1900,0
33.	Jaguar I-Pace                	18	466	-96,1
34.	MG Marvel R                	16		
35.	Aiways U5                	11	428	-97,4
36.	UAZ Patriot                	1
37.	Jeep Cherokee                		1	-100,0	
[b]TOTAAL                                	35.107	17.888	96,3[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr en Rijtesten.nl[/size]
 
vf7ylh6b4awd_480.jpg
f80ymiabsu84_480.jpg


lol dus een Kuga is een segment hoger dan een XC40, CX-5 en Tucson? o_O Alleen maar omdat ie iets groter is...? Terwijl het op de Focus gebaseerd is en het interieur ook? Daarnaast begint ie bij ongeveer 35.000 euro zoals veel concurrenten met benzinemotor. Een C5 Aircross heeft zelfs een langere wielbasis en de CX-5 een grotere bagageruimte. De CX-5 heeft sowieso de motoren van de Mazda6. Nieuwere auto's zijn sowieso vaak groter dan wat oudere modellen. De Kuga is gewoon een directe concurrent voor de XC40, CX-5 en Tucson (maar dan met een interieur op iets lager niveau, aldus AW)

WBT9Iyk.png
 
Terug
Bovenaan