De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Doelstellingen halen maar daarmee zo lang mogelijk wachten, om de fabrikant te laten zweten? Nee, importeur en fabrikant weten natuurlijk ook gewoon hoeveel besteld is, dus dat lijkt me dan niet. Ik kan echt geen zinnige reden bedenken om verkochte auto's bewust laat te kentekenen. Alleen als ze op voorraad gezet worden zou het kunnen zijn voor de doelstellingen, maar dat lijkt me vreemd in de huidige markt. Ik denk dat het een vraag blijft.
 
Zou het logistiek zijn? De meeste Stellantis producten komen per trein? Misschien worden de Nederlandse treinen gewoon telkens in de laatste week van de maand vol gereden en deze kant op gestuurd, of sparen ze volle wagons tot de trein lang genoeg is en sturen hem dan op een vast moment naar hier (wel zo handig om dat op vaste momenten te doen in verband met het volle spoornet).
 
Een frisse denkrichting, daar had ik nog niet naar gekeken. Maar als dat zo is dan had ik nog wel een beetje spreiding verwacht over de laatste week, met wat uitloop naar de volgende maand wellicht. Het is wel heel strikt de laatste registratiedag van de maand die zo vol zit elke keer. En dan zou het niet voor alle modellen zijn, die komen tenslotte uit verschillende fabrieken.
 
Ik denk idd dat het toch te maken heeft met het halen van targets. Het is bij Citroën al langere tijd gebruikelijk dat de laatste 2 dagen een groot deel van de registraties wordt gedaan. Hoe dat voor de andere Stellantismerken is weet ik niet, die volg ik niet zo. Ik heb ooit eens voor de grap op Gaspedaal een aantal kentekens van recente auto's met 0 of 1 km door de RDW gegooid. Wat opviel was dat die vaak op de laatste 2 dagen waren geregistreerd, hetzij als demo hetzij om later te worden verkocht. Je zag dus ook dat een deel van deze eindemaands-dealerregistraties daadwerkelijk een paar dagen later werd overgeschreven op naam van een particulier of ander bedrijf. In dat geval praat je over naar voren gehaalde verkopen/registraties. Dealer blij want die haalt z'n bonus binnen, klant blij want die pikt zo'n "0 km"-auto met een leuke korting op. Je ziet bij Citroën dan ook vaak dat de registraties de eerste paar dagen van de nieuwe maand erg langzaam op gang komen.

De cijfers van de C4 kunnen mogelijk ook worden verklaard door de subsidie die begin dit jaar op elektrische auto's zat. Citroën registreerde hierdoor in januari in 1 week dik 600 bestellingen van de e-C4. Wellicht werd een deel daarvan eind juni afgeleverd.
 
Los van Stellantis …. Neem de Renault Arkana.

Die scoorde in Juni een mega maand in Nl..
Het model zat al op 230 st toen er op de laatste dag nog 100 bijkwamen.

Backloading om H1 cijfers op te fluffen? Betekent dit voorlopig slappe tijden? Neen.
Eerste 4 dagen werden er weer 12 gekentekend.
.
Dient wel vermeld te worden dat de Arkana uit Zuid Korea komt. Daar is chiptekort geen issue, bewijzen KIA en Hyundai.
 
Ampelmann zei:
Los van Stellantis …. Neem de Renault Arkana.

Die scoorde in Juni een mega maand in Nl..
Het model zat al op 230 st toen er op de laatste dag nog 100 bijkwamen.

Ik zie bijvoorbeeld Ford en Skoda het ook wel eens doen, dus het niet is exclusief Stellantis. Wat de reden ook mag zijn.
 
Als targets een rol spelen, zou het dan nog toeval zijn dat Citroën met de miniemste marge meer registraties noteerde in H1 in 2022 dan in H1 2021 (5.112 vs. 5.103)?
 
Dat denk ik eerlijk gezegd wel. Targets zijn er voor de dealers en niet iedere dealer zal elke maand de doelstelling halen. Dat de optelsom nu uiteindelijk resulteert in een kleine plus aan het eind van het semester is leuk voor het merk en importeur maar heeft m.i. enkel statistische waarde. Overigens denk ik dat ook een belangrijk aandeel van de eindemaandsregistraties wel gewoon dezelfde dag of een dag later aan de eindklant wordt afgeleverd. Van enkel demo's en dealerregistraties kan de schoorsteen natuurlijk ook niet roken.
 
PBO zei:
Overigens denk ik dat ook een belangrijk aandeel van de eindemaandsregistraties wel gewoon dezelfde dag of een dag later aan de eindklant wordt afgeleverd. Van enkel demo's en dealerregistraties kan de schoorsteen natuurlijk ook niet roken.

Dat vermoed ik ook, er staan geen hele grote aantallen demo's te koop en voorraad is er ook nergens. Maar waarom zou je de registratie dan allemaal ineens doen, en dan ook nog einde maand? Of je hebt die auto's niet eerder, of wel en je wacht expres tot einde maand met ze uit te leveren. Voor dat laatste kan ik geen logische verklaring vinden, voor dat eerste kwam ik dus op het logistieke verhaal. Maar ook geen idee of dat klopt. De auto's komen allemaal uit verschillende fabrieken, maar een grote firma als Gefco gaat niet met anderhalve wagon heen en weer. Ze verzamelen alles voor Nederland ergens op een centraal rangeerterrein en sturen de hele boel, van verschillende fabrieken, ineens naar Nederland. Vermoed ik hoor, ik baseer me verder nergens op.

Het wordt tijd dat een journalist dit eens uitzoekt en publiceert bij het maandelijkse artikel over de verkoopcijfers... leest u mee AutoWeek-redactie?
 
Registraties juni 2022

In juni 2022 werden er bijna negen procent minder auto's geregistreerd dan in juni 2021. De lijst is volop in beweging. Sommige merken hadden juist een goede maand, terwijl andere merken mede door aanhoudende onderdelentekorten onderuit gingen (Volkswagen, Skoda, Renault, Ford, Volvo, Suzuki, Mazda en Mitsubishi bijvoorbeeld). De grootste stijgingen in de top tien kwamen van Peugeot, Hyundai, de hier niet vaak meer geziene gast Citroën en Opel. Daarbuiten deden Dacia, Polestar, Porsche, Land Rover, DS, Honda en Seres prima zaken. Lynk & Co deed ten opzichte van eerdere maanden een stap terug, maar dat gold dus ook voor zustermerk Volvo, dat zeer slecht scoorde.

630


Personenauto's: merken
Code:
1.	Peugeot        	3.254	10,84	53,7
2.	Kia        	2.503	8,34	-20,7
3.	Toyota        	2.304	7,68	-3,5
4.	Opel        	1.937	6,45	35,5
5.	BMW        	1.935	6,45	1,6
6.	Volkswagen	1.928	6,42	-37,1
7.	Hyundai        	1.691	5,63	51,7
8.	Renault        	1.539	5,13	-29,9
9.	Citroën        	1.519	5,06	50,8
10.	Mercedes-Benz	1.481	4,93	31,6
11.	Skoda        	1.106	3,69	-54,0
12.	Audi        	1.003	3,34	-10,5
13.	Ford        	956	3,19	-37,5
14.	Dacia        	854	2,85	78,7
15.	Seat/Cupra*	723	2,41	-13,5
16.	Nissan        	716	2,39	-9,3
17.	Mini        	499	1,66	-12,8
18.	Fiat/Abarth	493	1,64	7,7
19.	Tesla        	476	1,59	0,8
20.	Volvo        	415	1,38	-72,8
21.	Suzuki        	361	1,20	-55,8
22.	Mazda        	341	1,14	-48,6
23.	MG        	309	1,03	0,7
24.	Mitsubishi	276	0,92	-34,4
25.	Polestar	220	0,73	228,4
26.	Porsche        	173	0,58	27,2
27.	Lynk & Co	165	0,55	323,1
28.	Land Rover	143	0,48	36,2
29.	DS        	140	0,47	278,4
30.	Honda        	103	0,34	102,0
31.	Jeep        	73	0,24	-37,1
32.	Alfa Romeo	29	0,10	38,1
33.	Lexus        	27	0,09	-41,3
34.	Jaguar        	23	0,08	21,1
35.	Subaru        	14	0,05	0,0
36.	Smart        	13	0,04	-18,8
37.	Seres        	11	0,04	1000,0
38.	Bentley        	8	0,03	14,3
39.	Ferrari        	8	0,03	60,0
40.	BYD        	5	0,02	
41.	Maserati	4	0,01	300,0
42.	Aston Martin	3	0,01	0,0
43.	Alpine        	2	0,01	-50,0
44.	Bugatti         2	0,01
45.	Lamborghini	1	0,00	0,0
46.	Morgan        	1	0,00	0,0
47.	McLaren        	1	0,00	-66,7
48.	Rolls-Royce	1	0,00	0,0
49.	MAN        	1	0,00
50.	JAC        	1	0,00	-66,7
CAMPERS                	191	0,64	
OVERIG                	32	
[b]TOTAAL                	30.012  100,0	-8,9[/b]
* Seat 418 / Cupra 305

Campers
[size=x-small]Adria 14
Benimar 2
Bürstner 5
Capron 21
Carthago/Meier 13
Chausson 10
Dethleffs 8
Elnagh 1
Etrusco 1
Eura Mobil 1
Font Vendôme 1
Forster 2
Frankia 5
Giottiline 1
Hobby 3
Hymer 18
Ilusion 1
Itineo 1
Kabe 1
Karmann Mobil 1
Knaus 23
Laika 3
LMC 2
McLouis 8
Niesmann-Bischoff 1
P.L.A. 1
Pilote 2
Pössl 11
Rapido 4
Roller Team 2
Sun Living 5
Weinsberg 18
Westfalia 1[/size]

Net als vorige maand bezetten de Peugeot 208 en Opel Corsa de eerste twee plekken, de 2008 heeft zelfs de hoogste positie tot nu toe weten te behalen (#3). Meer goed nieuws uit de Stellantis-hoek: de Citroën C4 haalde zijn hoogste plek tot nu toe (#6) en was daardoor de populairste compacte middenklasser, de 308 evenaart de elfde positie van vorige maand, de voorheen onopvallende C3 Aircross is met een opvallende opmars bezig (#42), elektrisch busje Jumpy/Spacetourer (#51), de C4 SpaceTourer (#99) met zijn laatste krachten en de C5 X (#112) werden eveneens volop geregistreerd. De nieuwe DS 4 (#111) en vooral de DS 7 (#125) vielen ook in positieve zin op. Bij Fiat is de 500X na een halfjaar afwezigheid terug (#134).

Verder steeg de Toyota Aygo X door (#6), terwijl zowel de Yaris (#8) als de Yaris Cross (#10) in de top tien stonden: een formidabel resultaat. Ook de ProAce haalde weer de lijst (#122). Mitsubishi zet de laatste maanden meer in op de Eclipse Cross (#45), die in juni de populairste plug-in hybride was, profiterend van een moment van zwakte van de Lynk & Co 01. De nieuwe Suzuki S-Cross (#75) deed het behoorlijk gezien de zwakte van het door onderdelentekorten bovengemiddeld hard getroffen merk.

Bij de Koreaanse merken zijn we inmiddels gewend aan de populariteit van de Kia Ceed-serie (#7), maar de Kia Sportage stijgt verder door (#15) en zustermodel Hyundai Tucson (#14) stond nog een plekje hoger. De Hyundai i30 (#68) en Nexo (#131) werden ook opvallend vaak geregistreerd, maar de Ioniq 5 (#96) blijft in Nederland ernstig teleurstellen. Bij het tegenwoordig Chinese MG zagen we alle modellen in de lijst, wat vooral goed nieuws was voor de EHS (#130), want deze plug-in hybride - toch met afstand de voordeligste in zijn klasse, scoort in Nederland niet goed. Overigens scoorde de EHS ook in juni 2021 opvallend goed, dus wellicht is dat een opruimingsmaand voor het model.

900


Ook een beetje Koreaans is de Renault Arkana en die deed het zeer goed in juni (#13)! Wie had gedacht dat zo'n niche-achtige auto toch zo populair zou worden? De auto lijkt te scoren door de hoeveelheid waar voor je geld, binnenruimte en hybridetechniek. De Kadjar zien we waarschijnlijk voor het laatst zo hoog (#66), met opvolger Austral reeds in de startblokken. Dan is er nog een succesvol Dacia, met het hele gamma eenvoudig in de top honderd: de Jogger, die een vliegende start maakt (#33), de Sandero (#42), Spring (#46 - vermoedelijk nog profiterend van de laatste subsidies) en Duster (#62).

Verder compenseerde de Tesla Model Y (#25) de neergang van de Model 3, maar het is duidelijk dat Tesla behoefte heeft aan nieuwe modellen voor een heropleving. Bij BMW zien we weer mooie cijfers voor de modellen die beschikbaar zijn met elektrische aandrijflijn: de X3/iX3/X4 (#27), 4 Serie/i4 (#30) en de iX met de beste maand tot nu toe (#76). De kleinere BMW's en Mercedessen hadden het lange tijd moeilijk door chiptekorten, maar deze maand ging het prima met de 1 Serie (#31), de 2 Serie Active/Gran Tourer steeg met dank aan de nieuwe Active Tourer door (#77), de A-Klasse (#29) en CLA (#38). Bij Mercedes-Benz laat de GLB het alweer afweten, maar met dank aan de EQB stond het modelduo nu wel in de top honderd (#92). De EQE komt bovendien de lijst binnen (#101). Bij Volkswagen steeg de ID.5 door naar 46 registraties (zie ID.4/ID.5 voor het totaal).

Personenauto's: modellen
1. Peugeot 208 1.508
2. Opel Corsa 1.034
3. Peugeot 2008 765
4. Toyota Aygo/Aygo X 660
5. Volkswagen Polo 644
6. Citroën C4 591
7. Kia Ceed/Proceed/XCeed 511
8. Toyota Yaris 509
9. Kia Picanto 507
10. Toyota Yaris Cross 507
11. Peugeot 308 504
12. Kia Niro 477
13. Renault Arkana 450
14. Hyundai Tucson 436
15. Kia Sportage 430
16. Peugeot 3008/5008 421
17. Skoda Enyaq 408
18. Hyundai i10 408
19. Renault Captur 390
20. Mini Hatch/Cabrio 382
21. Fiat 500 381
22. Ford Focus 373
23. Nissan Qashqai 350
24. Volkswagen T-Roc 326
25. Tesla Model Y 326
26. Kia EV6 323
27. BMW X3/iX3/X4 322
28. Audi Q4 299
29. Mercedes-Benz A-Klasse 292
30. BMW 4 Serie/i4 288
31. BMW 1 Serie 287
32. Hyundai Kona 282
33. Dacia Jogger 279
34. Opel Mokka 278
35. Audi A3 266
36. Cupra Born 265
37. Citroën C3 265
38. Mercedes-Benz CLA 259
39. Toyota Corolla 235
40. Opel Crossland 223
41. Dacia Sandero 217
42. Citroën C3 Aircross 217
43. Polestar 2 216
44. Mercedes-Benz C-Klasse 212
45. Mitsubishi Eclipse Cross 205
46. Dacia Spring 202
47. Renault Clio 194
48. Skoda Kodiaq 193
49. BMW 3 Serie 190
50. Seat Ibiza 190
51. Citroën Jumpy/SpaceTourer 180
52. Ford Fiesta 176
53. Volkswagen ID.4/ID.5 176
54. Nissan Micra 170
55. Opel Grandland 168
56. Lynk & Co 01 165
58. Renault Zoe 163
57. MG ZS 163
59. BMW X5/X6 161
60. Toyota C-HR 160
61. Kia Stonic 157
62. Dacia Duster 156
63. Toyota RAV4 153
64. BMW 5 Serie 149
65. Tesla Model 3 149
66. Renault Kadjar 147
67. Ford Kuga 146
68. Hyundai i30 144
69. Skoda Octavia 143
70. Hyundai i20 139
71. Opel Astra 139
72. Volvo XC40/C40 137
73. Volkswagen Taigo 128
74. Ford Puma 125
75. Suzuki SX4 S-Cross 125
76. BMW iX 122
77. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 122
78. Volkswagen ID.3 121
79. Volkswagen Tiguan 117
80. Volkswagen T-Cross 116
81. Mazda CX-5 116
82. Audi Q3 112
83. Volvo XC60 111
84. Mercedes-Benz B-Klasse 108
85. Renault Twingo 107
86. Volvo S60/V60 106
87. Skoda Kamiq 106
88. Nissan Juke 102
89. Audi E-Tron 102
90. Skoda Fabia 101
91. Suzuki Vitara 100
92. Mercedes-Benz GLB/EQB 100
93. Mercedes-Benz GLA/EQA 98
94. BMW X1 97
95. Volkswagen Golf 96
96. Hyundai Ioniq 5 95
97. Seat Arona 94
98. Nissan Leaf 94
99. Citroën C4 SpaceTourer 85
100. Hyundai Bayon 83
101. Mercedes-Benz EQE 82
102. Mazda CX-30 79
103. Ford Mustang Mach-E 78
104. Seat/Cupra Leon 77
105. Volkswagen Passat 74
106. Volkswagen Up 73
107. Mercedes-Benz GLC 73
108. Citroën C5 Aircross 73
109. Suzuki Swift 72
110. Mitsubishi Space Star 71
111. DS 4 70
112. Citroën C5 X 70
113. Mazda3 67
114. Mazda2 65
115. Porsche Cayenne 64
116. Suzuki Ignis 61
117. Skoda Superb 61
118. Skoda Karoq 60
119. Mini Countryman 60
120. Mini Clubman 57
121. Mercedes-Benz E-Klasse 57
122. Toyota ProAce 57
123. BMW 2 Serie Gran Coupé 55
124. Mercedes-Benz GLE 55
125. DS 7 55
126. MG 5 54
127. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 53
128. Honda HR-V 52
129. Seat Tarraco 52
130. MG EHS 50
131. Hyundai Nexo 50
132. Audi A4 48
133. Kia Rio 47
134. Fiat 500X 47
135. Hyundai Santa Fe 46
136. Audi Q2 44
137. Volvo XC90 43
138. Ford EcoSport 43
139. Jeep Compass 42
140. Range Rover Evoque 42
141. BMW Z4 42
142. MG Marvel R 42
143. Mercedes-Benz EQS 41

img-8867-41ac69.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen. Deze keer opvallend veel nieuwe, voor het eerst geregistreerde modellen:
Alfa Romeo Tonale 21 NIEUW
Aston Martin Speedster 0
Aston Martin Valkyrie 1 NIEUW P-019-XT - Catalogusprijs: € 3.201.246
BMW 2 Serie 21
BYD Tang 5
DS 9 2
Ferrari 296 GTB 1 NIEUW
Fiat Ulysse 30 NIEUW (staat nog niet eens op fiat.nl, vreemd)
Hyundai Staria 1 NIEUW
Land Rover Range Rover 8
Lexus NX 8
Maserati MC20 1
Maserati Grecale 2 NIEUW
Mercedes-AMG SL 7 NIEUW
Mercedes-Benz Citan 0
Renault Kangoo 0 (niet officieel leverbaar)
Renault Mégane Electric 16
SsangYong Korando 0
Subaru Solterra 11 NIEUW
Toyota bZ4X 5 NIEUW
Volkswagen Caddy 0 (niet officieel leverbaar)
Volkswagen Multivan 13
Volvo C40 7 (zie ranglijst inclusief XC40)

Niet nieuw, wel noemenswaardig:
Bugatti Chiron 2

Bestelauto's, juni 2022

De Opel Vivaro was opvallend in trek in juni en mocht zich tot populairste bestelbusje kronen. Peugeot deed het ook hier goed met het hele gamma (Partner, Expert, Boxer). Citroën deed dan weer weinig spectaculairs hier, behalve met de grote Jumper: die maakte een opvallende sprong. De nieuwe Fiat Scudo steeg verder door. De Renault Express harkte een zeer grote hoeveelheid registraties binnen, net als in december 2021. Aangezien de Express normaal gesproken ongeveer éénvijfde van deze aantallen haalt, hangt er een zweem van zelfregistraties omheen. De modernere Kangoo deed het overigens opvallend slecht. Bij Ford had de Transit Connect voor het eerst dit jaar een behoorlijke maand. Ram blijft goed scoren, de Ford F-150 was ook behoorlijk in trek voor zo'n grijze import en Isuzu wist eindelijk dubbele cijfers te halen met de D-Max, die het zonder steun van Rijkswaterstaat veel minder goed doet dan zijn voorganger. Voor Volkswagen blijft het ondertussen afzien.

i283726789590000630.jpg


1. Opel Vivaro/Zafira 493
2. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 484
3. Ford Transit Custom 426
4. Peugeot Expert/Traveller 352
5. Peugeot Partner 303
6. Renault Master 295
7. Volkswagen Transporter/T6 294
8. Mercedes-Benz Sprinter 279
9. Renault Trafic 250
10. Renault Express 247
11. Ford Transit Connect 239
12. Volkswagen Crafter 178
13. Volkswagen Caddy 176
14. Iveco Daily 166
15. Opel Combo 154
16. Opel Movano 127
17. Ford Transit 119
18. Citroën Jumpy/SpaceTourer 101
19. Ford Transit Courier 92
20. Peugeot Boxer 91
21. Fiat Doblò 90
22. Toyota ProAce 90
23. MAN TGE 88
24. Citroën Jumper 81
25. Fiat Scudo 76
26. Citroën Berlingo 71
27. Toyota ProAce City 70
28. Fiat Ducato 55
29. Mercedes-Benz Citan 54
30. Ram 1500/2500/3500 47
31. Toyota Hilux 42
32. Renault Kangoo 35
33. Nissan Primastar 29
34. Ford Ranger 22
35. Toyota Land Cruiser 14
36. Goupil G6 13
37. Ford F-150 11
38. Isuzu D-Max 10
39. Land Rover Defender 8
40. Maxus EV80 7
41. Nissan Interstar/NV400 7
42. Fiat Fiorino 5

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / Autoreview.nl / RFGAutoblog.nl[/size]
 
Dacht dat de uitlevering vd E Tech Megane op zich liet wachten, maar zowel in Frankrijk als NL goed van start. Bron cleantechnica en k.radar
 
Mooie analyse weer Rutger, dank!

Bij de Dacia Spring merk je op dat die vermoedelijk nog profiteerde van de laatste subsidies, maar volgens mij werkt de EV-subsidie langer door in het jaar. Ik las opmerkingen van gelijke strekking op de homepage - 'nu de subsidiepot leeg is zullen de EV-verkopen wel instorten'. Maar de subsidie kon aangevraagd worden tot mei dit jaar. Dat doe je bij ondertekening van het koop- of leasecontract. De meeste fabrikanten hebben een levertijd van circa 6 maanden op hun EV's. Dus het effect van de subsidies werkt juist door tot bijna het einde van het jaar (mei + 6 maanden = november). Ik ben er zelf een voorbeeld van: ik heb in maart subsidie toegekend gekregen (dus nog niet uitgekeerd) voor een Opel Mokka-e. Die komt pas in september op z'n vroegst, waarschijnlijk oktober. Dus die komt in oktober in de registraties, terwijl die toch onder de subsidieregeling valt.
 
Wouter82 zei:
Pun intended? :LOL:

Dat was niet toevallig, nee. :D

De lijstjes per segment komen ook nog, de cijfers staan al klaar. Ik zal nog even kijken wat ik met de SUV-segmenten aan moet, want dat is iedere keer weer een puzzel en steeds is niet iedereen het eens met de door mij gelegde puzzelstukjes. :)
 
Rutger DC zei:
Wouter82 zei:
Pun intended? :LOL:

Dat was niet toevallig, nee. :D

De lijstjes per segment komen ook nog, de cijfers staan al klaar. Ik zal nog even kijken wat ik met de SUV-segmenten aan moet, want dat is iedere keer weer een puzzel en steeds is niet iedereen het eens met de door mij gelegde puzzelstukjes. :)
Maar is dat echt belangrijk? Jij post het iedere keer dus bepaal jij ook de segmenten.
 
[size=x-large]Eerste semester 2022 per segment[/size]

A-segment

De totale registraties in het A-segment krompen van 19.662 in het eerste halfjaar van 2021 naar 14.690 in het afgelopen semester, een krimp van 25,3%. Deze daling is veel groter dan het marktgemiddelde van -5,6%. Er is nu sprake van een duidelijke top vier in het A-segment, het gat naar de rest is zeer groot. Die top vier bestaat uit de Picanto, Aygo (X), Fiat 500 en i10, waarbij de eerste twee ongeveer het segmentgemiddelde volgen met diepe minnen. De Aygo is sinds de komst van de nieuwe generatie, officieel Aygo X geheten, met een inhaalslag bezig. De Fiat 500 en Hyundai i10 zijn twee van de grote winnaars met plussen van respectievelijk 31,5% en 73,4%.

De Fiat profiteerde van de populariteit van de elektrische, moderne generatie, die geholpen door subsidies en subsidieverdubbelaars van de importeur flink in trek was. Dacia boekt enig succes met de elektrische Spring, maar van deze EV had toch meer worden verwacht. Het verdwijnen van de Peugeot 108 en Citroën C1 is een andere reden voor de kater bij de stadsauto's. Het lijkt er niet op dat de overgebleven concurrenten hier erg van profiteren. De Fiat Panda ging er als enig overgebleven, traditionele Stellantis stadsauto weliswaar op vooruit (+32,7%), maar in aantallen blijft het behelpen.

Vooral de Volkswagen Up en Suzuki Ignis, in het laatste geval vermoedelijk in belangrijke mate door onderdelentekorten, hadden het lastig. Verder is er een onverwachte nieuwkomer, nog wel van Nederlandse makelij: de Carver in S+ 80-uitvoering, met personenautokenteken en een topsnelheid van 80 km/h, die de Renault Twizy 80 als enige directe concurrent heeft.

hyundai-i10-2020-scaled-e1590413102540-2048x1151.jpg


De Europese Smart-productie loopt op zijn einde, wat betekent dat er dan nog maar 10 A-segmenters zijn - even afgezien van de Twizy en Carver. Er is weinig nieuws te verwachten in het komende halfjaar. De Dacia Spring heeft een aangepaste indeling van grille en nieuwe logo's gekregen. Verder is er een laatste update/facelift van de Panda op komst.

Code:
1.	Kia Picanto        	3.284
2.	Toyota Aygo        	2.473
3.	Fiat 500        	2.427
4.	Hyundai i10        	1.975
5.	Mitsubishi Space Star	715
6.	Suzuki Ignis        	675
7.	Volkswagen Up        	658
8.	Renault Twingo        	559
9.	Dacia Spring        	528
10.	Citroën C1        	478
11.	Peugeot 108        	472
12.	Fiat Panda        	296
13.	Smart Forfour        	58
14.	Smart Fortwo        	47
15.	Carver S+ 80        	32
16.	Skoda Citigo        	7
17.	Seat Mii        	5
18.	Renault Twizy 80	1
[b]TOTAAL                        	14.690[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Topgear.nl[/size]
 
B-segment

In het B-segment krompen de registraties in het eerste semester van 2022 met 8,1% ten opzichte van hetzelfde semester in 2021, een iets grotere daling dan het marktgemiddelde. De Peugeot 208 nam het marktleiderschap over van de Yaris en de Polo werd door de Polo van de tweede plek verdreven. Vooral de Renault Clio (-36%), Ford Fiesta (-49%), Suzuki Swift (-47%) en Audi A1 (-66%) hadden het moeilijk. Ongetwijfeld zullen chiptekorten een rol spelen bij de dalingen. Zo zal een automerk als Audi voorrang geven aan de duurdere, margerijke modellen van het merk. Opvallend is dat de Mini (+12%), die in huidige vorm al even meegaat, voor het eerst weet door te stoten naar de top vijf. Voornoemde Peugeot 208 was echter de grote ster (+51%). Procentueel deden alleen de Hyundai i20 (+61%) en Nissan Micra (+84%). Zeker die laatste opleving is opvallend, want de afstand tot de Renault Clio, die een generatie voorloopt, is niet eens enorm meer. Dat zegt ook een hoop over de Clio, waarvan de laatste generatie nooit echt goed is aangeslagen in Nederland.

In het afgelopen halfjaar verschenen er nogal wat opgefriste hatchbacks bij de dealer: de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Ford Fiesta. De Skoda Fabia is zelfs helemaal nieuw, maar die staat vooralsnog op achterstand ten opzichte van zijn voorganger door het verdwijnen van de Combi - juist een belangrijke oorzaak van het mindere succes van de huidige Clio ten opzichte van zijn voorganger. Mazda-showrooms verwelkomden de Toyota Yaris Hybrid met Mazda-logo's als 2 Hybrid, die vooralsnog weinig potten weet te breken. De Dacia Jogger verscheen als opvolger van de Logan MCV.

899


Die Jogger is tevens een van de meest interessante modellen om in de gaten te houden, want in juni leken de registraties aardig op stoom te geraken. Zowel de Sandero als Jogger profiteren overigens vroegtijdig van een gewijzigd front met nieuwe logo's. Tegen de tijd dat de nieuwe, elektrische Mini, Suzuki Swift en Citroën C3 op de markt verschijnen, zal het 2023 zijn. De Italianen keren verder terug in het B-segment met een nieuwe Fiat Punto. Ondertussen is de Kia Rio aan vervanging toe, maar er is nog niets vernomen over een eventuele opvolger.

Code:
                		[b]2022[/b]
1.	Peugeot 208        	4.927
2.	Opel Corsa        	3.129
3.	Toyota Yaris        	2.843
4.	Volkswagen Polo        	2.685
5.	Mini Hatch/Cabrio       2.296
6.	Renault Clio        	1.488
7.	Ford Fiesta        	1.332
8.	Citroën C3        	1.289
9.	Hyundai i20        	1.142
10.	Nissan Micra        	962
11.	Dacia Sandero        	936
12.	Seat Ibiza        	875
13.	Skoda Fabia        	785
14.	Mazda2                	626
15.	Suzuki Swift        	623
16.	Renault Zoe        	538
17.	Dacia Jogger/Logan	420
18.	Audi A1                	312
19.	Kia Rio                	283
20.	Honda Jazz        	274
21.	Honda E                	13
[b]TOTAAL                        	27.778[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl[/size]
 
Iedere maand wordt er exact 1 Jaguar I-Pace geregistreerd, heel bijzonder. Van het vroege succes is ook niks meer over, ondanks een facelift.



Iemand een idee waarom er al 1,5 jaar amper Tesla Model S/X geleverd worden?
 
Carfanatic zei:
Iemand een idee waarom er al 1,5 jaar amper Tesla Model S/X geleverd worden?
Ik denk dat dat komt door de vele nieuwe concurrenten. De techniek is natuurlijk nog steeds onovertroffen of heel misschien geëvenaard, maar het interieur is denk ik toch het zwakste punt. Een model S kost een ton, maar het materiaal gebruik is nou niet bijpassend, de stoelen matig en je kan amper opties kiezen. De nieuwe EQE is een stuk goedkoper, de EQS iets duurder.
 
De Model S en Model X zijn al anderhalf jaar niet leverbaar in Europa. De leveringen zouden eind dit jaar, begin 2023 weer moeten starten.

Bron: https://www.vroom.be/nl/nieuws/leveringen-tesla-model-s-en-x-uitgesteld-tot-2023-23082/
 
Dank je, Peter!

Grami zei:
De Jogger B segment ?? Als de achterbank plat ligt past er bijna een veel kleinere C segmenter Golf in....

De Jogger is een Sandero break (met flink opgerekte wielbasis) en compacter dan C-segment stationcars, zoals de Golf Variant Dat de Jogger ruimer is geloof ik graag, maar de techniek en vormgeving rechtvaardigen wat mij betreft een plek in het B-segment. De lengte is ongeveer gelijk aan die van hier niet leverbare B-segment sedans.
 
Grami zei:
De Jogger B segment ?? Als de achterbank plat ligt past er bijna een veel kleinere C segmenter Golf in....
Ja en? Het wordt ingedeeld als B-segmentrr wat het ook is. Snap al die nutteloze discussies niet.
 
Grami zei:
De Jogger B segment ?? Als de achterbank plat ligt past er bijna een veel kleinere C segmenter Golf in....

Klopt, is inderdaad geen B segment volgens AW is het een J segment (lower-MPV). Dacia zelf heeft het over C segment.

https://www.autoweek.nl/auto/104920/dacia-jogger-tce-100-bi-fuel-essential-5p/
https://pers.dacia.nl/dacia-jogger-een-nieuwe-kijk-op-de-7-zits-gezinsauto/
 
Nederlandse auto verkopen dagen steeds, zelfs nu na corona paniek nog steeds laagste în Europa. Niet wonderbaarlijk met prijzen ongeveer 20 a 30% hoger dan elders în Europa. Ook bij EV AUTO'S met enkele uitzondering (o.a. België). Met gemiddelde prijzen van boven de 30000 Euro voor de modale auto. Circa 20 en maanden netto modale sallaris 24 maanden netto minimum loon. In begin jaren 70 na 12 netto maanden minimum loon kocht een middenklasse auto van 9-10-11 duizend gulden. (Peugeot 404, Alfa Romeo Giulia Super, Opel Record en Ford Taunus)
Simca 1300 met grote bagage bak kostte minder dan 7500 gulden... 9 maanden minimum loon ( f 830, per maand). Afgezien van airco, hoofdsteunen en airbags is de auto niet veel verbeterd wel wat zwaarder.
In wat een tijd leven we? Terwijl de arbeid productiviteit honderde procenten is verbeterd krijgen we steeds minder auto voor ons geld.
Tel uit je winst MISTER 2e HANDS!
 
ilmagnifico zei:
Nederlandse auto verkopen dagen steeds, zelfs nu na corona paniek nog steeds laagste în Europa. Niet wonderbaarlijk met prijzen ongeveer 20 a 30% hoger dan elders în Europa. Ook bij EV AUTO'S met enkele uitzondering (o.a. België). Met gemiddelde prijzen van boven de 30000 Euro voor de modale auto. Circa 20 en maanden netto modale sallaris 24 maanden netto minimum loon. In begin jaren 70 na 12 netto maanden minimum loon kocht een middenklasse auto van 9-10-11 duizend gulden. (Peugeot 404, Alfa Romeo Giulia Super, Opel Record en Ford Taunus)
Simca 1300 met grote bagage bak kostte minder dan 7500 gulden... 9 maanden minimum loon ( f 830, per maand). Afgezien van airco, hoofdsteunen en airbags is de auto niet veel verbeterd wel wat zwaarder.
In wat een tijd leven we? Terwijl de arbeid productiviteit honderde procenten is verbeterd krijgen we steeds minder auto voor ons geld.
Tel uit je winst MISTER 2e HANDS!
En wat moeten wij hier mee? Dit is zeker op dit forum algemeen bekende informatie. De auto niet veel verbeterd? Kom eens in botsing in een 404 of de nieuwe 308 moet je kijken hoeveel een auto verbeterd is.
 
Voor wie dacht/vermoedde dat de H1 spurt van bepaalde modellen in Juli merkbaar zou zijn …. schade valt mee bij o.m. Arkana, C4. Die Citroen gaat als EV als broodjes. Slechts 2 benzine C4’s, de rest (110) ë.

VW slechte Juni werd waarschijnlijk ‘gestuurd’. De 6,5% marktaandeel schiet in Juli vermoedelijk weer richting 10%
 
Ik had het even druk/geen zin om de lijstjes af te maken. Zal dat nu alsnog doen; de lijstjes plaats ik eerst even zonder tekst, maar zal de berichten een voor een van wat volzinnen voorzien.

C-segment

Het C-segment kromp met 14,1%, wat wederom een grotere daling is dan het marktgemiddelde. De Kia Ceed wist er een miniem plusje uit te slepen, waarmee de auto voor het eerst bovenaan staat in zijn klasse. De nummer één in het eerste semester van 2021, stortte als een kaartenhuis in elkaar en viel buiten de top tien: de Skoda Octavia. Ongetwijfeld hebben chiptekorten hier iets mee te maken, maar de daling is daarmee niet minder opvallend. De Volkswagen Golf en Seat/Cupra Leon-registraties halveerden ook in beide gevallen en ook de Skoda Scala had het moeilijk. Positief nieuws binnen de groep is er ook, want voor de Audi A3 waren er juist meer registraties en voor de Volkswagen ID.3/Cupra Born kwam de gecombineerde afzet rond de 1.400 stuks uit, terwijl de ID.3 vorig jaar in zijn eentje niet verder kwam dan iets meer dan 200 stuks, toen er nog een lading ID.3's met 2020-bouwjaar moesten worden weggewerkt.

Verder timmert Stellantis aan de weg met de Citroën C4 (met dank aan de populaire ë-C4) en Peugeot 308, waarbij die laatste pas net op gang komt. De Opel Astra staat nog diep in het rood, maar zodra de Sports Tourer volop wordt uitgeleverd zal de balans er wel anders uit komen te zien. Naast de Peugeot 308 en Opel Astra zijn de DS 4, MG 5 en Renault Mégane Electric nieuw. In de marge zien we een ruime registratieverdubbeling voor de Hyundai i30, terwijl de BMW 2 Serie Gran Coupé halveert.

citroen_e-c4_1.jpg


Voornoemde Renault Mégane Electric is waarschijnlijk de belangrijkste nieuwkomer. MG komt binnenkort met een concurrent van de Fransoos en de ID.3 en Born: de MG 4. De Fiat Tipo moet zich met nieuwe aandrijflijn weer proberen omhoog te vechten. Honda heeft verder de nieuwe Civic gelanceerd, die het met hybride-aandrijflijn iets beter moet kunnen doen dan zijn druk vormgegeven voorganger. De Skoda Scala en Mercedes-Benz A-Klasse wachten verder op een facelift. Volgens Franse automedia krijgt de Mégane, dus niet de Electric, nog één keer een facelift, waarmee de auto het nog twee jaar moet uitzingen. Een mogelijke Chinese nieuwkomer is de Mobilize Limo, een Jiangling-product dat in Europa niet voor particulieren beschikbaar is, maar alleen in abonnementsvorm voor taxirijders of als deelauto is te rijden.

Code:
                                [b]2022[/b]
1.	Kia Ceed        	2.586
2.	Ford Focus        	2.077
3.	Audi A3                	1.941
4.	Citroën C4        	1.550
5.	Toyota Corolla          1.516
6.	Mercedes-Benz A-Klasse	1.327
7.	Peugeot 308        	1.258
8.	Volkswagen Golf        	1.213
9.	BMW 1 Serie             1.205
10.	Mercedes-Benz CLA	1.017
11.	Skoda Octavia        	989
12.	Polestar 2        	898
13.	Opel Astra        	853
14.	Volkswagen ID.3        	732
15.	Cupra Born        	666
16.	Seat/Cupra Leon        	584
17.	Renault Mégane        	522
18.	Nissan Leaf        	448
19.	Mazda3                	355
20.	Mini Clubman        	323
21.	Skoda Scala             312
22.	BMW 2 Serie Gran Coupé	305
23.	Hyundai i30        	299
24.	DS 4                	206
25.	MG 5                	184
26.	BMW 2 Serie        	70
27.	Hyundai Ioniq        	43
28.	Suzuki Swace        	43
29.	Toyota Prius        	40
30.	Renault Mégane Electric	25
31.	Honda Civic        	20
32.	Fiat Tipo        	13
33.	Subaru XV               8
[b]TOTAAL                        	23.628[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
D-segment

Er waren in het afgelopen semester 20,8% minder inschrijvingen in het D-segment. Vooral de Volvo S60/V60 (halvering) en Tesla Model 3 (-62%) zijn medeplichtig aan deze daling. Marktleider BMW 3 Serie liet ook een veer (min een kwart), maar BMW kon dat compenseren met de populaire BMW i4. De 4 Serie/i4 zit de 3 Serie nu zelfs flink op de hielen. Mercedes-Benz profiteerde van de modelwisseling van de C-Klasse, al gaat het nog niet heel hard. Waar de Octavia wegglijdt, doet Skoda met de grotere Superb juist goede zaken. De Superb was met afstand marktleider onder de D-segmenters van massamerken. Nieuw is de Citroën C5 X.

img-8017-32129d.jpg


Er is veel nieuws op komst in het D-segment. BMW heeft de 3 Serie opgefrist, maar belangrijker is waarschijnlijk de komst van de elektrische Hyundai Ioniq 6, die het moet opnemen tegen de Tesla Model 3. De belangrijkste concurrentie kan weleens uit China komen. Xpeng leek de P5 te lanceren, maar heeft die introductie uitgesteld dan wel afgesteld, wellicht wegens een teleurstellende belangstelling. De BYD Seal (mogelijk hier met de naam Atto 4) en Nio ET5 zijn met hun gelikte vormgeving wellicht minstens zo interessant. De BYD is momenteel een megahit in China. Nog voor de introductie zijn er al 60.000 intekeningen. Toyota zal met dezelfde BYD-techniek de bZ5 lanceren, al blijft die wellicht in China. Reken dit jaar verder nog op een update voor de Alfa Romeo Giulia en de komst van de nieuwe Mercedes-AMG C 63. Volgend jaar verschijnen de nieuwe Skoda Superb en Volkswagen Passat. Beide modellen krijgen grotendeels dezelfde carrosserie en zullen in dezelfde Slowaakse fabriek worden gebouwd. Het verschil is dat de Passat alleen als Variant leverbaar wordt en de Superb zowel als hatchback als Combi. Audi komt met de laatste, conventioneel aangedreven A4. Reken verder op facelifts voor de Subaru Outback (al gepresenteerd voor de Noord-Amerikaanse markt) en Peugeot 508. Tegen 2024 moet de Polestar 5 verschijnen.

Code:
                                [b]2022[/b]
1.	BMW 3 Serie        	1.404
2.	Volvo S60/V60        	1.244
3.	BMW 4 Serie/i4        	1.204
4.	Mercedes-Benz C-Klasse	1.157
5.	Skoda Superb        	490
6.	Audi A4                	482
7.	Tesla Model 3        	369
8.	Volkswagen Passat	309
9.	Audi A5                	235
10.	Peugeot 508        	224
11.	Citroën C5 X        	146
12.	Ford Mondeo        	118
13.	Volkswagen Arteon	104
14.	Renault Talisman	94
15.	Mazda6                	64
16.	Alfa Romeo Giulia	49
17.	Opel Insignia        	47
18.	Toyota Mirai        	17
19.	Subaru Outback        	17
20.	Toyota Camry	        14
21.	Xpeng P5        	5
22.	Jaguar XE        	3
[b]TOTAAL                        	7.796[/b]




E-segment

De registraties in het E-segment liepen met 11,1% terug. De zwakste schakel was hier de Mercedes-Benz E-Klasse, waarvan de afzet halveerde. Liefst 58% meer registraties waren er voor de Porsche Taycan, die profiteert van de komst van de Cross en Sport Turismo met vijfde deur. De belangrijkste nieuwkomer is de Mercedes-Benz EQE, die ongetwijfeld nog gaat stijgen op de ranglijst. Dat de DS 9 niet is aangeslagen, mag niemand verbazen.

630


De Lexus ES profiteert van een update, die vanaf eind dit jaar wordt uitgeleverd. De BMW 8 Serie is verder vernieuwd. Veel nieuws is er uit China: Xpeng heeft de P7 gelanceerd en mogelijk komen daar nog de BYD Han en Nio ET7 bij. Pas volgend jaar is er een Duits offensief: een nieuwe BMW 5 Serie en elektrische i5, de elektrische tegenhanger van Audi, namelijk de A6 e-tron en de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse. Verder zal de Audi A7 tegen die tijd wel toe zijn aan een facelift.

Code:
                                [b]2022[/b]
1.	BMW 5 Serie        	852
2.	Porsche Taycan        	382
3.	Mercedes-Benz E-Klasse	241
4.	Volvo S90/V90        	217
5.	Audi A6                	162
6.	Mercedes-Benz EQE	142
7.	Audi E-Tron GT        	88
8.	Lexus ES        	52
9.	BMW 8 Serie        	36
10.	DS 9                	23
11.	Jaguar XF        	15
12.	Mercedes-Benz CLS	15
13.	BMW 6 Serie GT        	10
14.	Audi A7                	8
15.	Mercedes-AMG GT 4D	8
16.	Maserati Ghibli        	3
17.	Xpeng P7        	3
18.	Tesla Model S        	1
[b]TOTAAL                        	2.258[/b]




F-segment

In het F-segment waren er ruim 68% meer inschrijvingen. Dat mag het Mercedes-Benz EQS-effect worden genoemd, want de Duitse, elektrische limousine is bijna in zijn eentje verantwoordelijk voor die stijging. De overige modellen zijn overigens ook aardig stabiel, waarbij vooral een kleine plus voor de BMW 7 Serie opvalt, terwijl de opvolger al is gepresenteerd. Audi friste de A8 op, maar dat bood weinig soelaas in Nederland.

bayy4p4b23zy_800.jpg


BMW heeft dus de nieuwe 7 Serie gepresenteerd en belangrijker nog, de elektrische variant i7. De Bentley Flying Spur zal vast profiteren van de komst van de Hybrid. Reken verder dit jaar nog op de Mercedes-AMG S 73. De eerste Lightyear 0's staan inmiddels op Nederlands kenteken, maar dat zijn nog prototypes. Verder komt Rolls-Royce met de elektrische Spectre als opvolger van de Wraith.

Code:
                                [b]2022[/b]
1.	Mercedes-Benz EQS	224
2.	Porsche Panamera	122
3.	BMW 7 Serie        	115
4.	Mercedes-Benz S-Klasse	103
5.	Audi A8                	16
6.	Bentley Flying Spur	12
7.	Rolls-Royce Ghost	4
8.	Lightyear 0        	2
9.	Lexus LS        	1
10.	Maserati Quattroporte	1
11.	Rolls-Royce Phantom	1
[b]TOTAAL                        	601[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Autoreview.nl, AD.nl, AutoWeek.nl[/size]
 
Sportauto's

Er werden in het afgelopen halfjaar 2,5% minder sportauto's geregistreerd. Marktleider Porsche 911 liet juist groei zien en bouwde zijn toch al comfortabele voorsprong verder uit. De Bentley Continental-afzet kwam met 45 stuks 17 stuks hoger uit. De hier tot nu toe slecht scorende, huidige Aston Martin Vantage leeft ineens op en gaat inclusief de luchtige Speedster van 1 naar 13 registraties. Nieuw zijn de Mercedes-AMG SL, Toyota GR86, Aston Martin Valkyrie en Ferrari 296 GTB.



Binnenkort lanceert Porsche de nieuwe 911 GT3 RS. De eerste leveringen van de McLaren Artura, Lotus Emira en Morgan Super 3 zullen wel gauw aanvangen. Verder presenteert Maserati gauw de nieuwe GranTurismo, MG komt met een elektrische sportauto (Cyberster) en ondertussen wachten we al een lichtjaar op een elektrische sportauto die sneller gaat dan het licht: de nieuwe Tesla Roadster. Mercedes-AMG komt met een nieuwe GT coupé. Verder komt er een hybride-uitvoering van de Chevrolet Corvette en Wiesmann is terug met de elektrische Thunderball.

Code:
                                        [b]2022[/b]
1.	Porsche 911                	292
2.	BMW Z4                        	141
3.	Bentley Continental	        45
4.	Mazda MX-5                	34
5.	Porsche 718 Boxster/Cayman	34
6.	Alpine A110                	16
7.	Ferrari 812                	16
8.	Jaguar F-Type                	14
9.	Aston Martin Vantage/Speedster	13
10.	Ferrari SF90                	11
11.	Polestar 1                	11
12.	Ferrari Roma                	9
13.	Lamborghini Huracán        	7
14.	Mercedes-AMG SL                	7
15.	Ferrari F8                	6
16.	Mercedes-AMG GT                	6
17.	Donkervoort D8 GTO        	6
18.	Ferrari Portofino        	6
19.	McLaren 720S/765LT        	4
20.	Lexus LC                	3
21.	Morgan Plus Four        	3
22.	Lamborghini Aventador        	3
23.	Bugatti Chiron                	3
24.	Toyota Supra                	2
25.	Audi TT                        	2
26.	Ford Mustang                	2
27.	Morgan Plus Six                	2
28.	Aston Martin DB11        	2
29.	Aston Martin DBS        	1
30.	Maserati MC20                	1
31.	Ford GT                        	1
32.	Audi R8                        	1
33.	Nissan GT-R                	1
33.	Toyota GR86                	1
34.	Aston Martin Valkyrie        	1
35.	Ferrari 296 GTB                	1	
[b]TOTAAL                                	708[/b]




MPV

Stop de persen! Er zijn namelijk iets meer MPV's geregistreerd in het eerste semester van 2022, namelijk 0,6%, dan in het eerste semester van 2021. Hoe duurzaam die groei is, moet nog blijken, want Mercedes-Benz heeft al laten doorschemeren dat de compacte A- en B-Klasse geen opvolger krijgen en die B-Klasse was in het eerste semester marktleider. Overigens verloor de B-Klasse een kwart van de afzet. De groei moest dus van elders komen. In absolute zin is de grootste winnaar de Renault Scénic (+244%), een auto die begin vorig jaar nauwelijks leverbaar was. Ook de nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer en wel erg rustig van start gaande Volkswagen Multivan zorgen voor dat minieme plusje onderaan de streep.

Rijtest-Renault-Grand-Sc%C3%A9nic-1.jpg


Het grootste nieuws in MPV-land is doorgaans het verdwijnen van modellen en dat zal nu niet anders zijn. Citroën is bezig de laatste C4 SpaceTourers op te ruimen, Dacia deed dat al eerder met de Lodgy en de BMW 2 Serie Gran Tourer en Renault Grand Scénic (de korte is al verdwenen) hebben ook niet lang meer. In diverse Europese landen biedt het Chinese automerk Maxus (zustermerk van MG in de SAIC-stal) een MPV aan, de elektrische Euniq 5. Een nog grotere, elektrische MPV is ook in aantocht: de MIFA 9. Vooralsnog houdt Maxus het in Nederland op de bestelauto's van het merk.

Code:
                        		[b]2022[/b]
1.	Mercedes-Benz B-Klasse        	453
2.	BMW 2 Serie Active/Gran Tourer	430
3.	Renault Scénic                	217
4.	Citroën C4 SpaceTourer        	155
5.	Volkswagen Multivan (T7)	76
6.	Dacia Lodgy                	42
7.	Chrysler Pacifica        	8
8.	Ford Galaxy                	4
9.	Ford S-MAX                	3
10.	Volkswagen Touran        	2
11.	Renault Espace                	1
12.	Seat Alhambra                	1
13.	LEVC TX                        	1
14.	Hyundai Staria                	1
[b]TOTAAL                                	1.394[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: eigen foto, Driving-Dutchman.nl[/size]
 
Compacte SUV

SUV's snoepen nog altijd marktaandeel af van de traditionele segmenten. Zo waren er 4,6% meer inschrijvingen voor compacte SUV's. De Peugeot 2008 lijkt zijn (ook nog niet zo) eeuwige rivaal Renault Captur definitief op afstand te hebben gezet, nadat de 2008 vorig jaar voor het eerst en met een miniem verschil met de eer streek. De 2008 had een mooie plus (+16%), terwijl de Captur-afzet juist met een derde daalde. Daardoor wist de Toyota Yaris Cross vanuit het niets direct op te stoten naar de tweede plek, een erg knappe prestatie. De Hyundai Kona veert weer op na een moeilijk 2021 (+62%), ondanks de komst van de Bayon, terwijl de Opel Mokka-afzet verdubbelde. Bij Suzuki was er zowel groei voor de optisch verouderde Vitara met dank aan de komst van de Strong Hybrid, maar vooral de verdubbelde afzet van de S-Cross springt in het oog. Die crossover profiteerde van de generatiewissel.

De Volkswagen Taigo lijkt vooral kopers bij de eigen T-Cross en T-Roc te hebben weggesnoept. Een opvallende plus is er ten slotte voor de Citroën C3 Aircross (+63%), die door een vrije val van zijn technische evenknie inliep op de Opel Crossland (-44%). De Honda HR-V doet het voor Honda-begrippen aardig, maar alsnog komt de auto niet veel verder dan 12% van de Yaris Cross-afzet. De flinke (technische) update voor de MG ZS sorteerde niet veel effect, voorlopig staat deze SUV nog in het rood. Mazda heeft zijn aanwezigheid in dit segment gestaakt, de ooit succesvolle CX-3 is al even niet meer leverbaar. Ook de Ford EcoSport gaat richting uitgang.

toyota_yaris_cross_Yaris03.jpg


Uiteraard is er in dit drukbezette, populaire segment weer een hoop nieuws te verwachten. Allereerst zijn de Fiat 500X en Jeep Renegade nu weer leverbaar en voorzien van een nieuwe aandrijflijn. Binnen afzienbare tijd laat DS de vernieuwde 3 zien, die de toevoeging Crossback verliest. Van dezelfde techniek voorzien is de nieuwe, elektrische Jeep. De Nissan Juke Hybrid is een belangrijke toevoeging voor Nissan. Verder zijn er facelifts voor de Kia Soul en Skoda Kamiq. Reken op een nieuwe Suzuki Vitara én een Jimny 5-deurs, die mogelijk een hybride-aandrijflijn krijgt. Logisch ook, want momenteel is de Jimny in Europa alleen zonder achterbank te verkrijgen. Mitsubishi komt met de nieuwe ASX, maar dat wordt gewoon een Renault Captur met andere logo's. Of trouwe Mitsubishi-kopers dat pikken? Verder heeft Smart de #1 gelanceerd, die met zijn lengte van 4.27 meter in dit segment past, maar wel een royale wielbasis heeft. Mini toonde recent het Aceman studiemodel, dat ongetwijfeld wordt vertaald naar een productiemodel. Tegen het einde van 2023 kunnen we wellicht ook een nieuwe Citroën C3 Aircross verwachten.

Code:
1.	Peugeot 2008        	3.235
2.	Toyota Yaris Cross	2.515
3.	Renault Captur        	2.087
4.	Hyundai Kona        	1.719
5.	Volkswagen T-Roc	1.636
6.	Kia Stonic        	1.383
7.	Ford Puma        	1.326
8.	Opel Mokka        	1.083
9.	Suzuki Vitara        	889
10.	Opel Crossland        	831
11.	Volkswagen T-Cross	824
12.	Citroën C3 Aircross	742
13.	Volkswagen Taigo	742
14.	Hyundai Bayon        	642
15.	Skoda Kamiq        	596
16.	Mini Countryman        	565
17.	Suzuki S-Cross        	528
18.	Dacia Duster        	527
19.	MG ZS                	478
20.	Audi Q2                	462
21.	Seat Arona        	460
22.	Nissan Juke        	437
23.	Honda HR-V        	298
24.	BMW i3                	231
25.	Ford EcoSport        	181
26.	Kia Soul        	113
27.	Jeep Renegade        	90
28.	Fiat 500X        	77
29.	Mazda CX-3        	70
30.	DS 3 Crossback        	67
31.	Suzuki Jimny        	31
32.	JAC E-S2        	4	
[b]TOTAAL                        	24.869[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
Top Rutger, dank! Voegt veel toe, zo'n overzicht per segment met een stukje duiding. (y)
 
Bedankt j ko en MWH! De reacties worden zeer gewaardeerd, zeker omdat ik nogal twijfel of ik niet wat al teveel tijd steek in dit gebeuren. Het is een hoop tijd voor een heel klein publiek. Misschien doe ik de segmentlijstjes voortaan slechts aan het begin van het jaar en niet meer tussentijds (althans niet met tekst). Hoe dan ook, voor nu wil ik nog gewoon afmaken waar ik aan begonnen was.

Compacte middenklasse SUV

Tekst volgt

Kia Niro
Renault Austral
Lynk & Co 01 facelift
Peugeot 3008 MHEV, Opel Grandland MHEV, Citroën C5 Aircross MHEV
Cupra Formentor facelift
Cupra Terramar
Alfa Romeo Tonale
BYD Yuan Plus (Atto 3)
MG EHS facelift
BMW X1, iX1
Mercedes-Benz GLA facelift
DS 7 facelift

Code:
1.	Kia Niro        	3.606
2.	Volvo XC40        	3.208
3.	Lynk & Co 01        	2.361
4.	Nissan Qashqai        	1.946
5.	Hyundai Tucson        	1.731
6.	Audi Q4                 1.527
7.	Kia Sportage        	1.468
8.	Peugeot 3008        	1.309
9.	Renault Arkana        	1.178
10.	Toyota C-HR        	1.032
11.	Volkswagen Tiguan	1.015
12.	Volkswagen ID.4        	893
13.	Mazda CX-30        	768
14.	Skoda Karoq        	723
15.	Mazda CX-5        	642
16.	Mercedes-Benz GLA/EQA	622
17.	BMW X1                	621
18.	Mitsubishi Eclipse C.   563
19.	Opel Grandland        	507
20.	Audi Q3                	499
21.	Renault Kadjar        	379
22.	Citroën C5 Aircross	320
23.	Jeep Compass        	266
24.	Seat Ateca        	250
25.	Volvo C40        	195
26.	DS 7                    168
27.	Range Rover Evoque	159
28.	MG EHS                	110
29.	BMW X2                	109
30.	Cupra Formentor        	99
31.	Lexus UX        	72
32.	Mazda MX-30        	33
33.	Jaguar E-Pace        	25
34.	Alfa Romeo Tonale	21
35.	Seres 3                	18
36.	SsangYong Korando	3
[b]TOTAAL                        	28.446[/b]




Middenklasse SUV

Mercedes-Benz GLC
Ford Kuga facelift
Peugeot 5008 MHEV
Renault Grand Austral
Mazda CX-60
SsangYong Torres
Audi Q5 (2024)
Honda CR-V
Nissan X-Trail
Maserati Grecale
Alfa Romeo Stelvio facelift
Subaru Solterra
Toyota bZ4X
Nissan Ariya
Porsche Macan electric (2024)
Cupra Tavascan
Mercedes-Benz GLB facelift
BYD Tang

Code:
1.	Skoda Enyaq        	2.705
2.	Kia EV6                	1.429
3.	BMW X3/iX3        	1.364
4.	Skoda Kodiaq        	1.299
5.	Ford Kuga        	1.149
6.	Volvo XC60        	1.032
7.	Toyota RAV4        	988
8.	Tesla Model Y        	717
9.	Hyundai Ioniq 5        	671
10.	Peugeot 5008        	654
11.	Ford Mustang Mach-E	426
12.	Mercedes-Benz GLC	422
13.	Mercedes-Benz GLB/EQB	381
14.	Hyundai Santa Fe	275
15.	Seat Tarraco        	260
16.	Kia Sorento        	194
17.	MG Marvel R        	128
18.	Range Rover Velar	124
19.	Audi Q5                	103
20.	BMW X4                	100
21.	Porsche Macan        	95
22.	Land Rover Discovery S.	87
23.	Jaguar F-Pace        	80
24.	Lexus NX        	79
25.	Honda CR-V        	74
26.	Hyundai Nexo        	61
27.	Mercedes-Benz EQC	37
28.	Alfa Romeo Stelvio	29
29.	Nissan X-Trail        	17
30.	Subaru Forester        	17
31.	Subaru Solterra        	11
32.	Jaguar I-Pace        	5
33.	Toyota bZ4X        	5
34.	Renault Koleos        	4
35.	Maserati Grecale	2
36.	Suzuki Across        	1
[b]TOTAAL                        	15.025[/b]




Grote SUV

Er werden 1,7% meer grote SUV's geregistreerd in het eerste semester van 2022. Terwijl de BMW X5, Range Rover Sport, Toyota Land Cruiser 150 en Audi's Q7 en Q8 terrein verloren, was er terreinwinst voor de nieuwe BMW iX, de Porsche Cayenne en de Audi E-Tron, die anders dan de Mercedes EQC in het segment eronder als relatieve , elektrische oudgediende overeind blijft. Ook de Land Rover Defender en Jeep Wrangler waren meer in trek door de populariteit van de plug-in hybrides. In een andere prijsklasse opereert de Bentley Bentayga, die profiteerde van een facelift. De Toyota Highlander, die pas in de loop van begin 2021 leverbaar werd, ging er in de eerste helft van 2022 toch op achteruit. Je kunt wel stellen dat de introductie van de Highlander weinig succesvol is verlopen.

Range Rover
Range Rover Sport
Land Rover Defender 130
Lexus RX
Kia EV9
Genesis GV80
Cadillac Lyriq
Porsche Cayenne facelift
Lamborghini Urus facelift
Mercedes-Benz EQS SUV
BMW X5, X6 facelift, X7 facelift (showroom)
BMW X8
Audi Q6 e-tron
Ford Explorer facelift
Jeep Grand Cherokee
Lexus RZ
Lotus Eletre
Polestar 3
Volvo Embla (XC90)
Xpeng G9
Nio ES7
Nio ES8

Code:
1.	BMW X5                	498
2.	Porsche Cayenne        	480
3.	BMW iX                	445
4.	Volvo XC90        	435
5.	Audi E-Tron Quattro	394
6.	Land Rover Defender	289
7.	Mercedes-Benz GLE	222
8.	Range Rover Sport	133
9.	Audi Q8                	99
10.	Jeep Wrangler        	99
11.	Toyota Land Cruiser 150	93
12.	Ford Explorer        	86
13.	Audi Q7                	65
14.	BMW X6                	58
15.	BMW X7                	53
16.	Toyota Highlander	52
17.	Range Rover        	43
18.	Bentley Bentayga	28
19.	Lexus RX        	24
20.	Mercedes-Benz G-Klasse	21
21.	Mercedes-Benz GLS	16
22.	Lamborghini Urus	15
23.	Land Rover Discovery	10
24.	SsangYong Rexton	6
25.	Maserati Levante	5
26.	Tesla Model X        	4
27.	Rolls-Royce Cullinan	3
28.	Aston Martin DBX	1
29.	Jeep Grand Cherokee	1
[b]TOTAAL                        	3.678[/b]

[size=x-small]Cijfers: RDC[/size]
 
Compacte bestelauto's

Er werden 19,3% minder compacte bestelauto's geregistreerd. De grootste verliezers waren de Volkswagen Caddy, Peugeot Partner/Rifter en (vooral) de Ford Transit Connect. De introductie van de nieuwe Renault Kangoo is niet soepel verlopen, want die hoort ook bij de verliezers - mede door interne concurrentie van de Express, ofwel de Dacia Dokker in drag. Meer registraties waren er naast de Express voor de Opel Combo, Mercedes-Benz Citan (die in tegenstelling tot evenknie Kangoo wel profiteert van de generatiewissel), Toyota ProAce City, Fiat Doblò en Goupil G6. Nissan kan van voren af aan beginnen. Voor de nieuwe generatie Piaggio Porter NP6, voortaan een aangepast product van de Chinese autofabrikant Foton, loopt voorlopig bijna niemand warm.


2022 Mercedes-Benz Citan by harry_nl, on Flickr

Fiat heeft een nieuwe Doblò klaar staan. Het is de vijfde bestelauto met dezelfde carrosserie in dit segment, nu Fiat deelneemt aan 's werelds grootste bestelautofamilie, die van Stellantis-Toyota. Nissan lanceert nu ook in Nederland de Townstar, de opvolger van zowel de NV250 - die maar kort heeft bestaan, als de NV200. Ford heeft elders al de nieuwe Tourneo Connect gelanceerd, een Caddy-kloon. Ongetwijfeld volgt ook bestelautovariant Transit Connect, die wel voor Nederland is bedoeld. Ford komt ook nog binnen een jaar met een nieuwe generatie Transit en Tourneo Courier. De productie zal voortaan zij-aan-zij met de Puma in Roemenië plaatsvinden in plaats van in Turkije. Het meest zal worden uitgekeken naar de komst van de Volkswagen ID.Buzz, die als bestelauto met zijn laadvolume van 3,9 kuub iets kleiner is dan de lange Caddy bestelauto en daarmee meer in dit segment thuishoort dan in het middensegment.

Code:
1.	Volkswagen Caddy	1.700
2.	Peugeot Partner/Rifter	1.136
3.	Opel Combo        	1.035
4.	Mercedes-Benz Citan	721
5.	Ford Transit Connect	555
6.	Toyota ProAce City	540
7.	Citroën Berlingo	538
8.	Renault Express       	459
9.	Fiat Doblò       	418
10.	Renault Kangoo       	371
11.	Ford Transit Courier	309
12.	Goupil G6       	82
13.	Nissan NV200       	53
14.	Fiat Fiorino       	45
15.	Nissan NV250       	5
16.	DFSK K/C/V-serie	3
17.	Piaggio Porter       	3	
[b]TOTAAL	                     	7.973[/b]




Middelgrote bestelauto's

Voor middelgrote bestelauto's waren er 19% minder registraties. Dat komt vooral door een halvering van de Volkswagen T6.1-serie (Transporter, Multivan T6.1, Caravelle, California), die vorig jaar nog aan kop ging. Chiptekorten lijken Volkswagen harder te hebben geraakt dan sommige concurrenten. Ook de Ford Transit/Tourneo Custom en Renault Trafic daalden flink, terwijl Fiat de grootste verliezer is met 80% minder registraties. Vorig jaar werd de Talento nog met flinke kortingen van de hand gedaan, terwijl opvolger Scudo pas net om de hoek komt kijken. Winnaars zijn er ook: Mercedes-Benz pakte daardoor de koppositie met de V-modellen, terwijl alle middelgrote Stellantis-Toyota busjes erop vooruit gingen. Vooral het succes van de elektrische Jumpy personenauto is opvallend.

mercedes-benz_vito__01.jpg


De eerste exemplaren van de Fiat Ulysse ofwel luxere Scudo personenbus zijn inmiddels geregsitreerd, maar het officiële Nederlandse marktdebuut is voor later dit jaar gepland. Mercedes-Benz zal de EQV een kleine opfrisbeurt geven. Het grote nieuws komt van Ford, dat de nieuwe Transit Custom heeft gepresenteerd. Die komt in 2023 op de markt en is er voortaan ook in elektrische vorm.

Code:
1.	Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV	2.629
2.	Ford Transit/Tourneo Custom	2.274
3.	Opel Vivaro/Zafira       	1.840
4.	Volkswagen Transporter/M/C/C	1.655
5.	Peugeot Expert/Traveller	1.490
6.	Renault Trafic              	1.376
7.	Citroën Jumpy/SpaceTourer	820
8.	Toyota ProAce              	812
9.	Fiat Scudo/Ulysse       	179
10.	Nissan Primastar/NV300       	142
11.	Fiat Talento              	20
12.	Maxus e-Deliver 3       	13
13.	UAZ Bukhanka              	2
14.	LEVC VN5                     	1
[b]TOTAAL                            	13.253[/b]




Grote bestelauto's

Vooral in het segment der grote bestelauto's vielen harde klappen: er werden 28,2% minder grote busjes geregistreerd. Chiptekorten lijken ook hier een rol te spelen, marktleider Mercedes-Benz Sprinter daalde hard, de Volkswagen Crafter had het helemaal zwaar. Afgezien van de Maxus V80 was de grootste klap voor de Fiat Ducato. De Ducato is in tegenstelling tot zijn zustermodellen van Citroën, Opel en Peugeot grondig herzien, maar Fiat kampt met grote leveringsproblemen en heeft zelfs vele leveringen aan camperbedrijven moeten annuleren. De Renault Master hield wel redelijk stand, de Opel Movano verloor met dank aan een verjongingskuur verouderingskuur maar nauwelijks, waarbij werd overgestapt van de Renault Master naar een Citroën Jumper/Peugeot Boxer met eigen logo's. Meer registraties waren er voor de Nissan Interstar (voorheen NV400) en Maxus e-Deliver 9, maar dat zijn druppels op een gloeiende plaat.


2022 Opel Movano by harry_nl, on Flickr

De leveringen van de elektrische Ford Transit zullen eindelijk beginnen, terwijl Renault de elektrische Master van een groter accupakket heeft voorzien. We moeten tot 2024 wachten voor een nieuwe generatie Ducato, Jumper, Boxer, Movano én voortaan ook een Toyota.

Code:
1.	Mercedes-Benz Sprinter	2.556
2.	Renault Master       	1.570
3.	Volkswagen Crafter	1.158
4.	Ford Transit	        1.048
5.	Iveco Daily       	800
6.	MAN TGE              	493
7.	Opel Movano       	476
8.	Peugeot Boxer       	340
9.	Fiat Ducato       	272
10.	Citroën Jumper       	204
11.	Nissan Interstar/NV400	38
12.	Maxus V80       	16
13.	Maxus Deliver 9       	15
[b]TOTAAL                     	8.986[/b]




Pick-ups

De registraties op de pick-upmarkt namen ook af, maar met slechts 6,4%. Juist de Amerikaanse, slechts semi-officieel leverbare Amerikaanse pick-ups Ram 1500 en Ford F-150 deden het tegen de trend in goed, terwijl ook de Toyota Hilux een mooie plus liet zien. De Ford Ranger is nog maar nauwelijks leverbaar in afwachting van de nieuwe generatie. Verder rommelt de rest nog meer dan voorheen in de marge. De Nissan Navara en Mitsubishi L200 zijn niet meer leverbaar in Nederland.


2019 Ram 1500 by harry_nl, on Flickr

Binnenkort start Ford met de levering van de nieuwe generatie Ranger: allereerst als Raptor, begin volgend jaar volgen pas de gewone uivoeringen. De elektrische Ford F-150 Lightning heeft ook verkooppotentieel in Nederland. Meer elektrische pick-ups in de pijplijn zijn de Rivian R1T, Tesla Cybertruck en Chevrolet Silverado EV. De GMC Hummer is vermoedelijk een maatje te groot en zwaar voor Europa. Mitsubishi heeft een nieuwe L200 in ontwikkeling, maar die komt waarschijnlijk niet naar Europa.

Code:
1.	Ram 1500/2500/3500	309
2.	Toyota Hilux       	246
3.	Ford Ranger       	83
4.	Ford F-150       	35
5.	Isuzu D-Max       	20
6.	Nissan Navara       	9
7.	Mitsubishi L200       	8
8.	Chevrolet Silverado	6
9.	Jeep Gladiator       	2
10.	Ford F-250/350       	1
11.	SsangYong Musso       	1	
[b]TOTAAL                     	720[/b]

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr, Bestelauto.nl[/size]
 
MWH zei:
Top Rutger, dank! Voegt veel toe, zo'n overzicht per segment met een stukje duiding. (y)

Idem +1!
Ik denk dat er heel wat forummers dit topic erg waarderen en de tijd die je ervoor vrijmaakt, MAAR niet steeds reageren om het draadje niet te 'vervuilen'.

Dus ook van deze zijde van de Belgische grens, een hele grote (y)
 
Niseko zei:
MWH zei:
Top Rutger, dank! Voegt veel toe, zo'n overzicht per segment met een stukje duiding. (y)

Idem +1!
Ik denk dat er heel wat forummers dit topic erg waarderen en de tijd die je ervoor vrijmaakt, MAAR niet steeds reageren om het draadje niet te 'vervuilen'.

Dus ook van deze zijde van de Belgische grens, een hele grote (y)

Helemaal mee eens! Waardeer dit topic enorm en lees het iedere maand trouw, maar reageer niet om het niet te vervuilen;)

Rutger DC vooral de stukjes tekst geven veel verduidelijking en extra informatie, ik heb dan het idee weer helemaal op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen en het hoe en waarom. Blijf vooral zo door gaan!
 
Terug
Bovenaan