De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

De Jaguar I-Pace is een grote SUV met een wielbasis van maar liefst 299 cm. Omdat de auto ontworpen is als elektrische auto kon de neus heel kort gehouden worden waardoor de I-Pace toch compact is. Niet te vergelijken met een traditioneel brandstofauto ontwerp met grote motorkap.

Jaguar I-Pace EV320 S
 
Rutger DC zei:
Grote SUV's

2020 2019
1. Audi E-Tron Quattro 3.764 4.116 -8,6%
2. BMW X5 1.073 787 36,3%
3. Porsche Cayenne 653 354 84,5%
4. Volvo XC90 645 581 11,0%
5. Range Rover Sport 352 340 3,5%
6. Tesla Model X 292 463 -36,9%
7. Mercedes-Benz GLE 290 178 62,9%
8. Toyota Land Cruiser 150 189 218 -13,3%
9. Audi Q8 177 146 21,2%
10. BMW X7 169 103 64,1%
11. BMW X6 165 17 870,6%
12. Range Rover 145 213 -31,9%
13. Audi Q7 132 36 266,7%
14. Land Rover Defender 127
15. Lexus RX 58 89 -34,8%
16. Mercedes-Benz GLS 57 29 96,6%
17. Mercedes-Benz G-Klasse 50 90 -44,4%
18. Ford Explorer 50 1 4900,0%
19. Jeep Wrangler 43 82 -47,6%
20. Land Rover Discovery 24 73 -67,1%
21. Lamborghini Urus 24 37 -35,1%
22. Bentley Bentayga 21 10 110,0%
23. SsangYong Rexton 17 40 -57,5%
24. Jeep Grand Cherokee 11 27 -59,3%
25. Maserati Levante 10 15 -33,3%
26. Volkswagen Touareg 8 60 -86,7%
27. Aston Martin DBX 6
28. Rolls-Royce Cullinan 4 7 -42,9%
29. Dodge Durango 2 5 -60,0%
30. Lexus LX 1
31. Mitsubishi Pajero 5 -100,0%
32. Cadillac Escalade 1 -100,0%
TOTAAL 8.559 8.123 5,4%
[/code]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AD.nl[/size]


Nu nog de twee moeilijkst in te delen segmenten: de compacte middenklasse en middenklasse SUV's.

Alle segmenten kraken door Corona in hun voegen, maar niet die van de peperdure SUV's.
Exact wat ik in eigen omgeving ervaar. Dat geld niet gelukkig maakt is m.i. niet de werkelijkheid.
De J en K gekentekende beulen staan in gelid voor de basisscholen. Lockdown of niet, deze ouders hebben vrijstelling.
 
Quasi 0 IDee's in Januari is ook zo wat
Op een zaterdagochtend toch nog 130 gekentekend

https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2021/Autoverkopen-januari-2021.pdf
 
Mooi staatje, van de Bovag. Echter de bijtellingsrituelen iedere januari geeft een vertekenend beeld. Om de zaken wat beter te bekijken zou je een ondergrens van de aantallen verkochte mobielen per jaar erin moeten betrekker. Een merk als RR verkoopt 33% méér.... 4 ipv 3 voertuigen... Is dit representatief? Als een volumemerk, bijv. Renault 50% decimeert, gaat het dan wel goed? Als van de ID-3's er nu minimaal 1.500 op tweede hands autosites worden aangeboden, zijn ze dan wel verkocht? De volatiliteit van januari icm de fiscale regimes van het lopende jaar hebben buitengewoon veel invloed.
 
Pietzoveel zei:
Mooi staatje, van de Bovag. Echter de bijtellingsrituelen iedere januari geeft een vertekenend beeld. Om de zaken wat beter te bekijken zou je een ondergrens van de aantallen verkochte mobielen per jaar erin moeten betrekker. Een merk als RR verkoopt 33% méér.... 4 ipv 3 voertuigen... Is dit representatief? Als een volumemerk, bijv. Renault 50% decimeert, gaat het dan wel goed? Als van de ID-3's er nu minimaal 1.500 op tweede hands autosites worden aangeboden, zijn ze dan wel verkocht? De volatiliteit van januari icm de fiscale regimes van het lopende jaar hebben buitengewoon veel invloed.

Autoverkoop is per dag, week, maand, kwartaal, halfjaar, jaar, decennium, eeuw en lichtjaar beschikbaar.
Het is net wat je interesse heeft.

De maandlijstjes zijn leuk voor de industrie.
"Hey, onze 3 voor de prijs van 2 actie met de Evoque liep lekker"
 
Januari 2021

De eerste maand van 2021 zit erop; voor de automarkt eindigde die in mineur met een min van twintig procent. Volkswagen bleef de nummer een, maar kreeg er flink van langs omdat veel leaseorders nu elektrisch zijn en naar voren zijn gehaald (laatste maanden van 2020). Renault heeft geen dergelijk succes en start zwak, net als Opel. Hyundai heeft het moeilijk, vooral doordat de laatste generatie i10 moeizaam verkoopt. De nieuwe i20 en Tucson (en vanaf februari de Santa Fe) zijn nog niet op gang gekomen en de Kona kan de reeds gepresenteerde opfrisbeurt goed gebruiken. Nissan heeft het moeilijk omdat het productaanbod verouderd is. Verderop zien we een zwak Tesla en DS. Het is niet alleen maar kommer en kwel. BMW weet tegen de verdrukking in te groeien en Skoda groeit zelfs met dubbele cijfers met dank aan het succes van de Octavia en doordat er is gestrooid met private lease-acties. Volvo is dankzij de XC40 niet te stoppen, terwijl Suzuki profiteert van de goedlopende Ignis en Swift en de komst van de Swace. Wellicht heeft de verdubbelde garantietermijn (zes jaar) ook extra kopers over de streep getrokken. Verder herstelt Jeep zich en lijkt Bentley de beste maand in de geschiedenis te hebben gedraaid.

SKODA-OCTAVIA-HATCHBACK-2040-640x480.jpg


Merkenranglijst
Code:
1.	Volkswagen	3.642	10,39	-44,8%
2.	BMW		3.203	9,14	7,0%
3.	Skoda		2.514	7,17	27,8%
4.	Kia		2.433	6,94	-15,9%
5.	Peugeot		2.280	6,50	-23,3%
6.	Volvo		2.270	6,47	9,0%
7.	Ford		2.265	6,46	-9,0%
8.	Toyota		2.120	6,05	-19,9%
9.	Mercedes-Benz	1.681	4,79	1,7%
10.	Opel		1.487	4,24	-38,0%
11.	Seat/Cupra	1.423	4,06	-19,0%
12.	Audi		1.406	4,01	-24,3%
13.	Renault		1.380	3,94	-46,8%
14.	Suzuki		1.038	2,96	13,8%
15.	Citroën		925	2,64	-29,1%
16.	Mini		921	2,63	-9,4%
17.	Mazda		830	2,37	9,9%
18.	Hyundai		562	1,60	-50,7%
19.	Mitsubishi	481	1,37	-29,7%
20.	Fiat/Abarth	461	1,31	-6,7%
21.	Nissan		429	1,22	-55,1%
22.	Porsche		342	0,98	-3,9%
23.	Jeep		148	0,42	252,4%
24.	Dacia		147	0,42	-28,6%
25.	MG		125	0,36	13,6%
26.	Land Rover	122	0,35	-47,0%
27.	Honda		102	0,29	-38,6%
28.	Polestar	78	0,22	
29.	Subaru		50	0,14	-7,4%
30.	Lexus		48	0,14	-59,0%
31.	Jaguar		34	0,10	-60,9%
32.	Alfa Romeo	21	0,06	-44,7%
33.	Bentley		20	0,06	81,8%
34.	Tesla		16	0,05	-90,3%
35.	DS		13	0,04	-87,6%
36.	Ferrari		9	0,03	125,0%
37.	Smart		7	0,02	0,0%
38.	Aston Martin	5	0,01	-28,6%
39.	Lamborghini	5	0,01	0,0%
40.	Rolls-Royce	4	0,01	33,3%
41.	McLaren		3	0,01	200,0%
42.	Morgan		2	0,01	0,0%
43.	Seres		2	0,01	
44.	Maserati	1	0,00	
45.	Lotus		1	0,00	
46.	SsangYong	1	0,00	
47.	JAC		1	0,00			
[b]TOTAAL                 35.058           -20,0%[/b]

bmw-x3-293196-800.jpg


Op modelniveau imponeert de Volvo XC40 (#1), waarvan de afzet verdubbelde. De Volvo S60/V60 imponeert eveneens (#6). De Skoda Octavia profiteert volop van de modelwisseling en het feit dat januari een maand is met veel leaseregistraties (#3). Zustermodel Seat Leon had om dezelfde reden een uitstekende maand (#12), terwijl de Volkswagen Golf ernstig teleur stelt in een maand waarin de auto juist zou moeten scoren (#19). BMW's 1 Serie is een groot succes (#14) en ook andere BMW's zoals de X3/X4 (#36) en X5/X6 (#44) gingen als warme broodjes over de toonbank, terwijl de 4 Serie steeg met dank aan een verdubbeling van de coupé-registraties (#70). De Suzuki's Ignis (#26) en Swift (#29) zaten in de lift, terwijl de Swace nieuw binnen komt (#108). De Mazda CX-3 was vorig jaar in het eerste semester niet meer leverbaar, maar haalde in januari al bijna de helft van het hele 2020-resultaat (#82). Bij Mercedes-Benz doen de GLB (#74), GLA (#83) en GLE (#94) het prima. Net als de CX-3 was de Jeep Compass vorig jaar niet leverbaar, maar die is weer helemaal terug (#85). De Porsche 911 zet voor het type auto onaardse aantallen neer (#86). In zijn tweede maand stond de Volkswagen ID.4 op #99. Ten slotte keert de Hyundai Tucson terug in de lijst met dank aan de nieuwe generatie (#106) en had de Audi Q7 een goede maand (#109), want dat model heeft beslist geen abonnement op een plek in mijn maandelijkse lijstjes.

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de ranglijst (<40 verkopen) zijn de Aston Martin DBX (4 registraties), Citroën C4 (39 registraties), Ferrari F8 (3 stuks), SF90 (3 stuks) en Roma (1 exemplaar), Ford Explorer (12 registraties), Honda E (6 registraties), Kia Sorento (vooralsnog uiterst teleurstellend: 9 registraties), JAC iEV7s (1 exemplaar), Land Rover Defender (5 stuks), Mercedes-Benz EQV (5 stuks, totaal inclusief Vito/V-klasse: 38 stuks), MG EHS (10 stuks), McLaren GT (2 stuks), Morgan Plus Four (2 stuks), Opel Vivaro/Zafira (13 registraties), Polestar 1 (1 exemplaar), Rolls-Royce Ghost (eerste 2 stuks), Seres 3 (2 stuks) Toyota ProAce City Verso (3 stuks) en Highlander (eerste 2 stuks).

28034.jpg


Modellenranglijst
1. Volvo XC40 1.036
2. Kia Picanto 1.000
3. Skoda Octavia 929
4. Volkswagen Polo 865
5. Ford Focus 842
6. Volvo S60/V60 786
7. Ford Fiesta 742
8. Toyota Yaris 710
9. Peugeot 208 703
10. Kia Niro 690
11. Volkswagen T-Roc 677
12. Seat Leon 631
13. BMW 3-serie 627
14. BMW 1-serie 609
15. Toyota Aygo 542
16. Peugeot 2008 534
17. Opel Corsa 521
18. Toyota Corolla 520
19. Volkswagen Golf 518
20. Mini Hatch/Cabrio 502
21. Volkswagen Tiguan 477
22. Skoda Karoq 475
23. Peugeot 108 465
24. Renault Captur 456
25. Renault Clio 455
26. Suzuki Ignis 454
27. Audi A3 430
28. Opel Astra 408
29. Suzuki Swift 404
30. Seat Ibiza 386
31. Volkswagen T-Cross 386
32. Mercedes-Benz CLA 386
33. Fiat 500 383
34. Ford Puma 376
35. Volkswagen Up 368
36. BMW X3/X4 365
37. Citroën C1 358
38. Mercedes-Benz A-klasse 354
39. BMW 5-serie 342
40. Skoda Kodiaq 328
41. Skoda Fabia 325
42. Audi A1 319
43. Citroën C3 318
44. BMW X5/X6 300
45. Opel Crossland 297
46. Mini Countryman 287
47. Kia Stonic 281
48. Kia Ceed 278
49. Peugeot 3008/5008 271
50. Volvo XC60 267
51. Mazda CX-5 260
52. BMW X1 255
53. Mazda CX-30 248
54. Mitsubishi Space Star 242
55. BMW 2-serie Gran Coupé 239
56. Peugeot 308 229
57. Renault Mégane 226
58. Opel Grandland 220
59. Hyundai Kona 212
60. Skoda Kamiq 205
61. Mitsubishi Outlander 202
62. Nissan Qashqai 200
63. Volkswagen Passat 186
64. Seat Ateca 180
65. Ford Kuga 180
66. Toyota RAV4 174
67. Mercedes-Benz C-klasse 174
68. Seat Arona 172
69. Hyundai i10 171
70. BMW 4-serie 162
71. Renault Twingo 155
72. Audi A4 146
73. Toyota C-HR 141
74. Mercedes-Benz GLB 138
75. Audi Q2 135
76. Mercedes-Benz B-klasse 133
77. Mini Clubman 132
78. Mazda2 128
79. Porsche Cayenne 122
80. Mercedes-Benz GLC 116
81. MG ZS 115
82. Mazda CX-3 113
83. Mercedes-Benz GLA 112
84. Nissan Juke 111
85. Jeep Compass 108
86. Porsche 911 106
87. Volvo XC90 105
88. Citroën C5 Aircross 101
89. Audi A5 97
90. Skoda Scala 96
91. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 96
92. Suzuki Vitara 85
93. Mercedes-Benz E-klasse 83
94. Mercedes-Benz GLE 83
95. Polestar 2 77
96. Dacia Duster 77
97. Peugeot 508 76
98. Volvo S90/V90 76
99. Volkswagen ID.4 73
100. Kia Rio 70
101. Hyundai i20 70
102. Dacia Sandero 69
103. Nissan Leaf 69
104. Mazda3 69
105. Audi Q3 67
106. Hyundai Tucson 65
107. Kia Sportage 62
108. Suzuki Swace 62
109. Audi Q7 59
110. Volkswagen ID.3 58
111. Range Rover Sport 58
112. Audi E-Tron 57
113. Renault Zoe 56
114. Honda Jazz 56
115. Fiat Panda 54
116. Ford Mondeo 54
117. Porsche Taycan 50
118. BMW i3 49
119. Seat Tarraco 49
120. Citroën C3 Aircross 49
121. Audi A6 48
122. Kia Soul 43

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Autokopen.nl / Autozine.nl / AutoRAI.nl[/size]
 
Ik vind zelf de Corsa erg tegenvallen qua aantallen. Was bij de landelijke presentatie en het is echt een hele leuke, mooie en goed gebouwde auto. Qua gewicht ook weer heel goed naar beneden en gewoon een top auto. Toch is dat niet echt terug te zien in de aantallen helaas.
 
opel omega zei:
Ik vind zelf de Corsa erg tegenvallen qua aantallen. Was bij de landelijke presentatie en het is echt een hele leuke, mooie en goed gebouwde auto. Qua gewicht ook weer heel goed naar beneden en gewoon een top auto. Toch is dat niet echt terug te zien in de aantallen helaas.

Het was in 2020 de nummer twee in zijn klasse op overbrugbare afstand van de Polo. Nu staat de auto wat lager in januari, maar dat trekt vast wel weer bij.
 
Rutger DC zei:
opel omega zei:
Ik vind zelf de Corsa erg tegenvallen qua aantallen. Was bij de landelijke presentatie en het is echt een hele leuke, mooie en goed gebouwde auto. Qua gewicht ook weer heel goed naar beneden en gewoon een top auto. Toch is dat niet echt terug te zien in de aantallen helaas.

Het was in 2020 de nummer twee in zijn klasse op overbrugbare afstand van de Polo. Nu staat de auto wat lager in januari, maar dat trekt vast wel weer bij.

Top 10, vaak zelfs top 5 in Europa
In Europa's grootste markten DUI en UK zeer populair. Soms #1, soms #2.
Tel je de cijfers van halfbroer 208 er bij (ook top 5 in Europa) meer dan 400.000 st in een jaar.

Gezien de moordende concurrentie (m.n. uit Azië) vind ik dat boven verwachting.
Ondermeer omdat beiden vanaf de B-stijl 'gedrongen' ogen, wat kleine achterdeuren en een krappe achterbank oplevert.
En de Corsa qua dashboard layout achterblijft.
 
Rutger DC zei:
Merkenranglijst
Code:
1.	Volkswagen	3.642	10,39	-44,8%
2.	BMW		3.203	9,14	7,0%
3.	Skoda		2.514	7,17	27,8%
4.	Kia		2.433	6,94	-15,9%
5.	Peugeot		2.280	6,50	-23,3%
6.	Volvo		2.270	6,47	9,0%
7.	Ford		2.265	6,46	-9,0%
8.	Toyota		2.120	6,05	-19,9%
9.	Mercedes-Benz	1.681	4,79	1,7%
10.	Opel		1.487	4,24	-38,0%
11.	Seat/Cupra	1.423	4,06	-19,0%
12.	Audi		1.406	4,01	-24,3%
13.	Renault		1.380	3,94	-46,8%
14.	Suzuki		1.038	2,96	13,8%
15.	Citroën		925	2,64	-29,1%
16.	Mini		921	2,63	-9,4%
17.	Mazda		830	2,37	9,9%
18.	Hyundai		562	1,60	-50,7%
19.	Mitsubishi	481	1,37	-29,7%
20.	Fiat/Abarth	461	1,31	-6,7%
21.	Nissan		429	1,22	-55,1%
22.	Porsche		342	0,98	-3,9%
23.	Jeep		148	0,42	252,4%
24.	Dacia		147	0,42	-28,6%
25.	MG		125	0,36	13,6%
26.	Land Rover	122	0,35	-47,0%
27.	Honda		102	0,29	-38,6%
28.	Polestar	78	0,22	
29.	Subaru		50	0,14	-7,4%
30.	Lexus		48	0,14	-59,0%
31.	Jaguar		34	0,10	-60,9%
32.	Alfa Romeo	21	0,06	-44,7%
33.	Bentley		20	0,06	81,8%
34.	Tesla		16	0,05	-90,3%
35.	DS		13	0,04	-87,6%
36.	Ferrari		9	0,03	125,0%
37.	Smart		7	0,02	0,0%
38.	Aston Martin	5	0,01	-28,6%
39.	Lamborghini	5	0,01	0,0%
40.	Rolls-Royce	4	0,01	33,3%
41.	McLaren		3	0,01	200,0%
42.	Morgan		2	0,01	0,0%
43.	Seres		2	0,01	
44.	Maserati	1	0,00	
45.	Lotus		1	0,00	
46.	SsangYong	1	0,00	
47.	JAC		1	0,00			
[b]TOTAAL                 35.058           -20,0%[/b]

VAG bijna 2x zo groot als nummer 2 Stellantis. Kwaliteit verkoopt zichzelf.
 
R Wolters zei:
VAG bijna 2x zo groot als nummer 2 Stellantis. Kwaliteit verkoopt zichzelf.

Scherpe analyse... Stellantis bestaat nog geen maand, VAG onderhand 40 jaar. Welke kwaliteit van wat bedoel je trouwens?
 
Als kwaliteit zichzelf verkoopt, en de verkoopcijfers dalen met bijna 45%, dan is er iets mis met de kwaliteit.
 
Wouter82 zei:
R Wolters zei:
VAG bijna 2x zo groot als nummer 2 Stellantis. Kwaliteit verkoopt zichzelf.

Scherpe analyse... Stellantis bestaat nog geen maand, VAG onderhand 40 jaar. Welke kwaliteit van wat bedoel je trouwens?

Idd verbluffend knap van Stellantis!
Maand oud en nu al bijna marktleider. In NL.

In Italie pakte Stellantis in Janauri onmiddellijk de pole, 40% marktaandeel. 52.000 st.
VAG 20.000.

Kwaliteit verloochend zich niet, da's duidelijk.
Go Alfa. go!
 
EV verkoop Feb, tot 10 Feb: doet het rustig aan.
https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

239 st. (totale markt 5.000 st)
ca 4.5% marktaandeel

Zoe leidt 47 st
1 ID3
 
@RH: Van die ID 3 staan er ruim 1.300 op een verkoopsite als gaspedaal... zullen er voorlopig niet veel meer worden die op kenteken worden gezet aankomende maanden.
 
Pietzoveel zei:
@RH: Van die ID 3 staan er ruim 1.300 op een verkoopsite als gaspedaal... zullen er voorlopig niet veel meer worden die op kenteken worden gezet aankomende maanden.

het is wel een obsessie voor je hè?
 
Eerder opvallend.... logisch dat er een stapeltje auto's ivm bijtellingen wordt ingekocht en op kenteken komt te staan, maar de beloofde hype van dit model blijft m.i. wel heel erg achter. De indruk werd gewekt dat de wereld erom zat te springen. En het verloop van verkoop van dit model is makkelijk te volgen met een paar klikken met de muis.
 
Pietzoveel zei:
Eerder opvallend.... logisch dat er een stapeltje auto's ivm bijtellingen wordt ingekocht en op kenteken komt te staan, maar de beloofde hype van dit model blijft m.i. wel heel erg achter. De indruk werd gewekt dat de wereld erom zat te springen. En het verloop van verkoop van dit model is makkelijk te volgen met een paar klikken met de muis.

Ik neem het wel even van je over, Piet.

Car FANATIC, het is voor mij WEL een obsessie. En nu? Kamervragen?
 
Pietzoveel zei:
Eerder opvallend.... logisch dat er een stapeltje auto's ivm bijtellingen wordt ingekocht en op kenteken komt te staan, maar de beloofde hype van dit model blijft m.i. wel heel erg achter. De indruk werd gewekt dat de wereld erom zat te springen. En het verloop van verkoop van dit model is makkelijk te volgen met een paar klikken met de muis.

Hyundai heeft hetzelfde gedaan met de Kona, staan er ook 844 van op Gaspedaal.

Zolang ik de ID.3 vaker tegen kom dan een Golf VIII heb ik niet het idee dat de ID.3 een achterblijver is. Maar het jaar is nog jong en er kan nog veel gebeuren.
 
Kopersstaking?

Feb. dreigt wel een hele lauwe maand te worden - op 2/3 v/d maand slechts 9.500 st gekentekend

1. XC40 met slechts 335 ex
2. Picanto, 287
3. Octavia, 275
4 Captur, 273
etc

https://www.kentekenradar.nl/registraties/
 
Is niet bepaald verrassend tijdens een lockdown en wanneer dealers gesloten zijn.
 
MCW zei:
Is niet bepaald verrassend tijdens een lockdown en wanneer dealers gesloten zijn.

Dat niet alleen, als ik zo om mij heen hoor, doen de mensen gewoon langer met hun auto, de bij te betalen bedragen zijn heel anders dan bijv 10 jaar terug (of langer).
 
Prive een auto kopen nieuw is ook veel te duur geworden, 30k voor een middenklasser heel normaal en 40k ook geen uitzondering. Dat zijn uitgaven die veel particulieren, ook al kunnen velen het wel betalen , gewoon niet doen omdat ze dat onverantwoord vinden.
 
Registraties 1 t/m 18 februari: 10.876 (-20,15%)

Bron: https://rdc.nl/

Februari is nog vrij lang en het zwaartepunt ligt vaak in de staart van de maand. Heel februari kwam uit op 29.868 registraties, dus dan zou de eindstand deze maand nog richting de 24.000 kunnen kruipen.

In januari en februari 2020 had de automarkt nog geen last van corona, van maart t/m juni ging het mis. Er is dus inderdaad een behoorlijke kans dat de markt zich vanaf volgende maand ogenschijnlijk lijkt te herstellen.
 
"Februari is nog vrij lang"??

nog 5 + 2 halve handelsdagen = vrij lang?

Wat ongetwijfeld gebeurd is 'backloading' tijdens de laatste 2 dagen.
Maar dat gebeurd iedere maand.
 
1 t/m 19 februari:

1. Kia 1.013 8,73
2. Skoda 923 7,95
3. Toyota 864 7,44
4. Volvo 829 7,14
5. Peugeot 828 7,13
6. Ford 800 6,89
7. Volkswagen 798 6,88
8. Renault 731 6,30
9. BMW 708 6,10
10. Mercedes-Benz 659 5,68
11. Opel 487 4,20
12. Mazda 360 3,10
13. Audi 352 3,03
14. Citroën 338 2,91
15. Hyundai 319 2,75
16. Seat/Cupra 247 2,13
17. Nissan 224 1,93
18. Mini 222 1,91
19. Suzuki 198 1,71
20. Dacia 120 1,03
21. Mitsubishi 107 0,92
22. Fiat/Abarth 104 0,90
23. Porsche 86 0,74
24. Polestar 64 0,55
25. Land Rover 54 0,47
26. Jeep 39 0,34
27. Honda 37 0,32
28. Tesla 21 0,18
29. Lexus 16 0,14
30. DS 10 0,09
31. MG 8 0,07
32. Smart 8 0,07
33. Jaguar 6 0,05
34. Bentley 5 0,04
35. Lamborghini 4 0,03
36. Ferrari 4 0,03
37. Subaru 3 0,03
38. Aston Martin 3 0,03
39. Alfa Romeo 3 0,03
40. Donkervoort 2 0,02
41. Maserati 1 0,01
42. Alpine 1 0,01
43. Morgan 1 0,01

Mooi evenwichtig verdeeld zo. :) Voor sommige merken mooier dan voor andere.
Ter referentie februari 2020 om de marktaandelen te vergelijken: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2020/februari/

Kia stond toen ook al op een. Dit jaar zou ook zomaar Skoda met de eer kunnen strijken, maar gezien de gebruikelijke eindsprint bij Stellantis-merken heeft Peugeot heel goede papieren.

Grote winnaars: Skoda, Volvo, in de marge Polestar, Jeep
 
https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/30316/autoverkopen-februari-2021-niemand-wil-meer-een-elektrische-auto
 
Ben ik de enige die zich afvraagt waar Rutger's overzicht over februari blijft?

[edit: kennelijk wel] :cool:
 
De publicatie van de RAI (per merk gespecificeerd):
https://www.raivereniging.nl/binaries/content/assets/downloads/verkoopstatistieken-rai-bovag-februari-2021.pdf
 
[size=medium]Februari 2021[/size]

In februari liepen de registraties van personenauto's met meer dan een kwart terug ten opzichte van dezelfde maand in 2020: -26,3%. Een combinatie van de coronacrisis, economische onzekerheid en chiptekorten zullen hier debet aan zijn. In de top tien was Opel de grootste verliezer, voornamelijk door een hoop (zelf)registraties van de inmiddels gesaneerde Ampera-e in februari 2020. BMW is een van de merken met (verkoop)winstnemingen in februari na een sterke januarimaand, terwijl Volkswagen (naweeën piekmaand in december en een nieuwe Golf die zeer teleurstelt) en Kia (Niro heeft concurrentie fors zien toenemen) het ook moeilijk hadden. Ondanks dat wisten twee merken in de top tien de dans te ontspringen: Skoda en Volvo boekten minieme plussen. Verder valt op dat Mazda het over vrijwel de gehele linie zeer goed deed: de 2, CX-3, CX-5 en MX-5 weten na een zwaar 2020, toen sommige modellen lange tijd niet leverbaar waren, weer volop kopers te trekken. Anderzijds is de 3 helemaal uit de gratie. Een marktaandeel van 4,3% voor het merk is hoe dan ook buitengewoon goed. Naast Mazda deed Jeep het uitstekend (bijna driemaal zoveel registraties) en ook Dacia, Land Rover, Polestar, MG en Ferrari lieten mooie cijfers zien. Buiten de top tien hadden Hyundai (alleen de nieuwe Tucson doet het goed, zelfs de nieuwe generatie weet niet voor een stijging van het aantal i20-registraties te zorgen), Nissan (merk is te lang verwaarloosd), Mini (vermoedelijk nogal eenmalig dipje, BMW/Mini zetten duidelijk meer in op leasemaand januari dan op februari voor registraties), Tesla, Subaru en Jaguar het moeilijk.

qoqy7jybtt3n_800.jpg


Merkenranglijst
Code:
1.	Kia        	1.804	8,25 -31,09%
2.	Peugeot        	1.753	8,02 -15,44%
3.	Volkswagen	1.612	7,37 -34,95%
4.	Toyota        	1.545	7,07 -25,61%
5.	Ford        	1.420	6,50 -20,27%
6.	Skoda        	1.356	6,20 +3,35%
7.	Renault        	1.324	6,06 -23,56%
8.	Volvo        	1.203	5,50 +1,78%
9.	Opel        	1.154	5,28 -45,44%
10.	BMW        	1.143	5,23 -34,83%
11.	Mercedes-Benz	1.033	4,73 -31,27%
12.	Mazda        	943	4,31 +77,26%
13.	Citroën        	809	3,70 -28,22%
14.	Audi        	658	3,01 +4,94%
15.	Hyundai        	559	2,56 -52,83%
16.	Seat/Cupra	516	2,36 -29,99%
17.	Suzuki        	444	2,03 -36,57%
18.	Nissan        	437	2,00 -48,95%
19.	Fiat/Abarth	401	1,83 -32,83%
20.	Mini        	355	1,62 -44,18%
21.	Mitsubishi	255	1,17 -71,44%
22.	Dacia        	197	0,90 +34,01%
23.	Porsche        	141	0,64 -11,88%
24.	Land Rover	122	0,56 +7,02%
25.	Jeep        	107	0,49 +181,58%
26.	Honda        	80	0,37 -8,05%
27.	Polestar	80	0,37 +++
28.	Tesla        	39	0,18 -74,51%
29.	Lexus        	37	0,17 -31,48%
30.	DS        	34	0,16 - 27,66%
31.	Alfa Romeo	31	0,14 -3,13%
32.	MG        	21	0,10 +133,33%
33.	Subaru        	18	0,08 -61,70%
34.	Jaguar        	15	0,07 -76,92%
35.	Smart        	10	0,05 +11,11%
36.	Bentley        	7	0,03 =0,00%
37.	Ferrari        	6	0,03 +100,00%
38.	Lamborghini	6	0,03 =0,00%
39.	Aston Martin	4	0,02 +++
40.	JAC        	2	0,01 +++
41.	Donkervoort	2	0,01 +++
42.	Alpine        	2	0,01 -66,67%
43.	Maserati	1	0,00 -83,33%
44.	Morgan        	1	0,00 -50,00%
	OVERIG        	175
	[b]TOTAAL        	21.862       -26,30%[/b]

Skoda-Kodiaq-test-3-1140x749.jpg


Op modelniveau pakken de Ford Fiesta en Kia Picanto de eerste twee posities en blijft de Volvo XC40 (#3) imponeren met wederom een verdubbeling van het aantal registraties. Ook de Opel Corsa (#5), Renault Captur en vooral concurrent Peugeot 2008 (#7 respectievelijk #9), Skoda Octavia (nummer één in het C-segment), Kodiaq (#15, met afstand best verkochte SUV in zijn klasse) en Karoq (#30), Volvo S60/V60 met een van de beste scores ooit (#14), Mazda CX-5 (#16), CX-30 (#28), CX-3 (#48) en 2 (#52), Kia Ceed (#20), Ford Puma (#22), Mercedes-Benz C-klasse in uitloopfase (#37), maar ook de E-klasse met dank aan de facelift (#71) en de GLC (#84) en GLE (#106), BMW X3/X4 geholpen door de komst van de iX3 (#74), Hyundai Tucson dankzij de nieuwe generatie (#77), de Kia Sportage in opruimmodus (#78), Jeep Compass (#87) en Range Rover Sport (#97) M deden het goed. Nog niet imponerende scores zijn er voor de verse Hyundai i20 (#62), Dacia Sandero/Logan (#89, waarvan 66 Sandero's en 3 oude Logans) Volkswagen ID.3 (#90) en ID.4 (#108) en Citroën C4 (#93). Voor de BMW 4-serie coupé en cabriolet waren 34 registraties (totaal inclusief oude Gran Coupé: 76 registraties). Voor beide modellen waren meer registraties dan een jaar eerder, wat in het eerste geval teleurstellend (want slechts tien meer) en in het tweede geval een knappe prestatie is.

Modellenranglijst
1. Ford Fiesta 632
2. Kia Picanto 600
3. Volvo XC40 592
4. Toyota Aygo 551
5. Opel Corsa 546
6. Kia Niro 516
7. Renault Captur 493
8. Volkswagen Polo 455
9. Peugeot 2008 443
10. Skoda Octavia 434
11. Peugeot 208 427
12. Toyota Yaris 398
13. Peugeot 108 373
14. Volvo S60/V60 371
15. Skoda Kodiaq 342
16. Mazda CX-5 323
17. Ford Focus 322
18. Renault Clio 319
19. Fiat 500 304
20. Kia Ceed 299
21. Peugeot 3008/5008 295
22. Ford Puma 285
23. Citroën C3 273
24. Toyota Corolla 266
25. Volkswagen Golf 251
26. BMW 3-serie 248
27. Citroën C1 244
28. Mazda CX-30 244
29. Kia Stonic 234
30. Skoda Karoq 224
31. Volkswagen Tiguan 216
32. BMW 1-serie 213
33. Mercedes-Benz A-klasse 213
34. Opel Crossland 206
35. Mini Hatch/Cabrio 203
36. Volkswagen T-Roc 199
37. Mercedes-Benz C-klasse 187
38. Audi A3 185
39. Seat Ibiza 185
40. Renault Mégane 181
41. Hyundai i10 172
42. Suzuki Swift 169
43. Nissan Qashqai 168
44. Opel Astra 165
45. Suzuki Ignis 160
46. Opel Grandland 160
47. Mercedes-Benz CLA 159
48. Mazda CX-3 158
49. Toyota RAV4 156
50. Volkswagen T-Cross 155
51. Volvo XC60 155
52. Mazda2 155
53. Renault Twingo 154
54. Volkswagen Up 151
55. Hyundai Kona 146
56. Seat Leon 136
57. Skoda Fabia 136
58. Mitsubishi Space Star 134
59. Audi A1 132
60. Nissan Leaf 128
61. Skoda Kamiq 127
62. Hyundai i20 126
63. Renault Zoe 123
64. Mini Countryman 122
65. BMW X1 120
66. Peugeot 308 113
67. BMW 5-serie 112
68. Toyota C-HR 112
69. Dacia Duster 112
70. Ford Kuga 103
71. Mercedes-Benz E-klasse 102
72. Audi Q2 101
73. Peugeot 508 99
74. BMW X3/X4 91
75. Seat Arona 87
76. Citroën C5 Aircross 86
77. Hyundai Tucson 85
78. Kia Sportage 82
79. Polestar 2 79
80. Audi A4 77
81. Suzuki Vitara 77
82. BMW 4-serie 76
83. Citroën C3 Aircross 76
84. Mercedes-Benz GLC 75
85. Nissan Juke 75
86. Mercedes-Benz B-klasse 73
87. Jeep Compass 72
88. BMW 2-serie Gran Coupé 71
89. Dacia Sandero/Logan 69
90. Volkswagen ID.3 68
91. Fiat Panda 68
92. BMW X5/X6 67
93. Citroën C4 65
94. Volvo XC90 63
95. Mercedes-Benz GLA 62
96. Mitsubishi Outlander 61
97. Range Rover Sport 57
98. Kia Rio 55
99. Seat Ateca 54
100. Skoda Superb 52
101. Opel Insignia 50
102. Volkswagen Passat 49
103. Porsche Cayenne 49
104. Audi Q3 49
105. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 47
106. Mercedes-Benz GLE 43
107. Audi A5 41
108. Volkswagen ID.4 41
109. Honda Jazz 40
110. Nissan Micra 40
111. Skoda Scala 39
112. Ford Mondeo 38
113. BMW i3 38
114. Tesla Model 3 37
115. Renault Kadjar 37
116. Mercedes-Benz GLB 36
117. Porsche 911 34
118. Seat Tarraco 34
119. Jeep Renegade 34
120. Citroën C4 SpaceTourer 32
121. Mazda3 31
122. Mitsubishi Eclipse Cross 31
123. Mini Clubman 30
124. Mercedes-Benz Sprinter 30
125. Ford EcoSport 30

mazda_cx-5_03.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 2
Ferrari Roma 4
Ferrari SF90 0
Ford Explorer 6
Honda e 1
JAC iEV7S 2
Kia Sorento 6
Land Rover Defender 9
Mazda MX-30 0
MG EHS 14
Morgan Plus Four 0
Polestar 1 1
Seres 3 0
Suzuki Swace 5
Suzuki Across 0
Toyota ProAce City Verso 1
Toyota Highlander 24

Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / AutoRAI.nl / Rijtesten.nl
 
@cd6lop

Tot 27 februari waren er 5 geregistreerde exemplaren, dus nog snel dikke 60 geregistreerd, zelfde beeld in januari.

@Rutger dc

Doe rustig aan, waardeer wat je doet, is voor jou ook liefdewerk/oud papier.
 
Pas over half jaar kunnen we zien of de ID.3 een succes is of niet. Zoals bekend zijn er erg veel in december op kenteken gezet. Tot wanneer je die als nieuw kunt verkopen/leasen weet ik niet, geen verstand van. Als ze nog aardige voorraad hebben dan is het logisch dat er nu weinig geregistreerd zijn. De ID.4 zie ik inmiddels trouwens ook best vaak. Die hoge CX-5 notering zal ook wel deel dealerregistraties zijn vanwege 2021 model met fatsoenlijk scherm en andere updates.
 
Bestelauto's, januari 2021

VW-Transporter_T6.1-24-scaled.jpg


• De Volkswagen T6-serie-afzet steeg in januari met bijna 83%; Caddy daalde met 33% in afwachting van nieuwe generatie
• De Renault Trafic, Toyota ProAce en Mercedes-Benz Citan hadden een goede maand...
• ... maar de Ford Transit Connect, Fiat Talento, Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Nissan NV200 zagen de registraties flink kelderen

1. Volkswagen Transporter/T6 787
2. Mercedes-Benz Sprinter 547
3. Renault Trafic 513
4. Ford Transit Custom 468
5. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 392
6. Volkswagen Caddy 382
7. Volkswagen Crafter 367
8. Opel Vivaro 333
9. Peugeot Expert 288
10. Peugeot Partner 270
11. Renault Master 246
12. Ford Transit 222
13. Ford Transit Connect 175
14. Opel Combo 159
15. MAN TGE 151
16. Fiat Ducato 137
17. Iveco Daily 135
18. Renault Kangoo 135
19. Toyota ProAce 134
20. Mercedes-Benz Citan 128
21. Citroën Berlingo 114
22. Citroën Jumpy 104
23. Opel Movano 85
24. Fiat Talento 71
25. Peugeot Boxer 64
26. Fiat Doblò 62
27. Ford Transit Courier 60
28. Toyota ProAce City 56
29. Ford Ranger 55
30. Ram 1500/2500/3500 48
31. Dacia Dokker 43
32. Toyota Land Cruiser 37
33. Toyota Hilux 30
34. Citroën Jumper 25
35. Nissan NV200 15
36. Nissan NV300 14
37. Nissan NV400 11
38. Fiat Fiorino 9
39. Land Rover Defender 8
40. Toyota RAV4 6

Bestelauto's, februari 2021

BES2019_02_12_18_multitest_maxus_foto1-2048x1365.jpg


• In februari waren de Ford Transit Custom, Peugeot Partner, Ford Transit, Citroën Berlingo, Peugeot Boxer en Citroën Jumper het erg goed, maar de klapper is de Maxus EV80, ongetwijfeld door hetzij opruiming van de voorraad (opvolger e-Deliver 9 staat klaar), hetzij door een grote order
• De Mercedes-Benz Sprinter, (wederom de) Fiat Talento, Renault Kangoo en Ram hadden het moeilijk

1. Ford Transit Custom 532
2. Volkswagen Transporter/T6 454
3. Mercedes-Benz Sprinter 371
4. Renault Trafic 351
5. Volkswagen Caddy 346
6. Volkswagen Crafter 331
7. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 318
8. Peugeot Partner 309
9. Renault Master 288
10. Opel Vivaro 235
11. Ford Transit Connect 217
12. Peugeot Expert 210
13. Ford Transit 210
14. Opel Combo 192
15. Iveco Daily 152
16. Citroën Berlingo 132
17. Fiat Ducato 117
18. Peugeot Boxer 111
19. MAN TGE 110
20. Opel Movano 87
21. Citroën Jumpy 85
22. Renault Kangoo 83
23. Toyota ProAce 80
24. Maxus V80 78
25. Fiat Doblò 72
26. Ford Transit Courier 68
27. Fiat Talento 63
28. Citroën Jumper 63
29. Toyota ProAce City 52
30. Mercedes-Benz Citan 50
31. Nissan NV200 35
32. Ram 1500/2500/3500 29
33. Toyota Land Cruiser 25
34. Toyota Hilux 25
35. Dacia Dokker 22
36. Ford Ranger 21
37. Nissan NV250 17
38. Land Rover Defender 14
39. Nissan NV300 10
40. Fiat Fiorino 10

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Bestelauto.nl[/size]
 
Terug
Bovenaan