De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

[size=medium]April 2021[/size]

Ten opzichte van april 2020 nam het aantal geregistreerde personenauto's in april 2021 met 55,6% toe tot 23.846 auto's, ten opzichte van april 2019 is er nog altijd sprake van dieprode cijfers: -28,1%. In de top tien deden vooral Volvo, Mercedes-Benz en Skoda bovengemiddeld goede zaken. Skoda profiteerde vooral van een overtuigend debuut voor de Enyaq, maar ook de Octavia, Karoq en Scala deden het goed. Renault en Volkswagen bleven dan weer ver achter op het marktgemiddelde. Bij Volkswagen is de Golf niet echt aangeslagen en iedereen die een ID.3 wilde, lijkt voorlopig wel even voorzien. Bovendien wachtte de Polo op een facelift en heeft de T-Cross na een prima debuut last van versere (en wellicht ook aansprekender vormgegeven) concurrenten. Renault heeft over bijna de hele linie problemen: de Clio stelt net als de Golf teleur vergeleken met zijn succesvolle voorganger, bovendien hebben de Fransen vanaf het C-segment op de Mégane na niets in de melk te brokkelen.

toyota_yaris_Toyota%20Yaris%20%20(4).jpg


Verderop hadden Suzuki (april 2020 was nog zwakker dan elders), Mitsubishi en Dacia (dankzij nieuwe Sandero) een goede maand, terwijl Polestar (nu ruim een jaar op de markt, twaalf maanden geleden had Polestar nog slechts nichemodel 1), Jeep (herstel na uiterst zwak 2020 zet door) en Land Rover (plug-in hybriden in diverse modellen scoren goed) de grootste registratiestijgingen behaalden. Zijn er dan geen verliezers? Jawel, maar het zijn er niet veel. Tesla blijft koers zetten richting afgrond, Alfa Romeo-dealers hebben niet veel te doen (ik vermoed dat Alfa hier niets levert tot de Giulia en Stelvio van het nieuwe modeljaar, met zuinigere motoren en minder BPM, kunnen worden geleverd) en Lexus valt terug na opruimmaand maart.

Merkenranglijst
Code:
1.	Kia        	2.680	11,49	63,2
2.	Volkswagen	2.093	8,97	19,6
3.	Peugeot        	1.766	7,57	54,0
4.	Toyota        	1.686	7,23	62,7
5.	Skoda        	1.435	6,15	90,6
6.	Ford	        1.396	5,99	42,3
7.	Volvo        	1.392	5,97	258,8
8.	BMW        	1.280	5,49	54,6
9.	Renault        	1.122	4,81	9,4
10.	Mercedes-Benz	1.055	4,52	106,9
11.	Opel        	950	4,07	36,1
12.	Audi        	817	3,50	68,1
13.	Hyundai        	783	3,36	30,7
14.	Citroën        	707	3,03	3,5
15.	Mazda        	590	2,53	78,2
16.	Suzuki        	581	2,49	115,2
17.	Seat/Cupra	487	2,09	65,6
18.	Nissan        	439	1,88	9,5
19.	Mini	        420	1,80	21,7
20.	Mitsubishi	308	1,32	108,1
21.	Fiat/Abarth	244	1,05	35,6
22.	Dacia        	208	0,89	101,9
23.	Land Rover	194	0,83	165,8
24.	Porsche        	135	0,58	87,5
25.	Jeep        	93	0,40	615,4
26.	Polestar	78	0,33	1014,3
27.	Lynk & Co	66	0,28	#DIV/0!
28.	Honda        	58	0,25	34,9
29.	MG        	49	0,21	8,9
30.	Tesla        	37	0,16	-82,3
31.	Subaru        	33	0,14	50,0
32.	Lexus        	32	0,14	-3,0
33.	Jaguar        	31	0,13	138,5
34.	DS        	24	0,10	166,7
35.	Smart        	15	0,06	275,0
36.	Ferrari        	11	0,05	450,0
37.	Bentley        	7	0,03	133,3
38.	Alfa Romeo	5	0,02	-54,5
39.	Lamborghini	5	0,02	66,7
40.	JAC        	3	0,01	#DIV/0!
41.	Rolls-Royce	3	0,01	#DIV/0!
42.	Aston Martin	2	0,01	0,0
43.	Lotus        	2	0,01	#DIV/0!
44.	Maserati	1	0,00	#DIV/0!
45.	McLaren        	1	0,00	#DIV/0!
	OVERIG        	522	2,24
[b]TOTAAL        		23.324[/b]

In de modellenlijst verdubbelden de registraties van de Kia Picanto (#2) ruimschoots. Komt dit doordat de A-segment-concurrentie een voor een wegvalt, of zorgen kortingen of acties voor de stijging? De Toyota Yaris (#4) is de Volkswagen Polo op jaarbasis nu heel dicht genaderd (zes stuks verschil), met de Peugeot 208, Opel Corsa en Ford Fiesta daar dicht achter - voor Renault is het een hard gelag dat de Clio er niet meer aan te pas komt. De Peugeot 2008 (#5) heeft op jaarbasis ook een voorsprong op de Renault Captur, wat betekent dat alle Peugeots populairder zijn dan Renaults, op de 308 na. Maar de nieuwe 308 staat natuurlijk in de startblokken, dus het is een kwestie van tijd voordat ook de Mégane voorbij gestreefd wordt. Zo vitaal als Peugeot is, zo groot zijn de problemen bij Renault.

De Kia Ceed-serie (inclusief de XCeed en Proceed) lijkt zijn beste maand tot nu toe achter de rug te hebben (#11). Op jaarbasis is de achterstand op de Golf slechts negen registraties (1.388 versus 1.397). Waar de Yaris de Polo nadert, nadert de Corolla de Golf. Het verschil is één registratie (1.396 stuks). Helaas voor Kia, Volkswagen en Toyota worden de merken in het C-segment ruimschoots voorbij gestreefd door Ford (Focus) en Skoda (Octavia).

900


De Skoda Enyaq heeft een wel heel overtuigend debuut (#13) en streefde daarmee evenknie Volkswagen ID.4 voorbij (#21). De Ford Kuga (#15) deed het ook opmerkelijk goed. Ik vermoed dat veel oude bestellingen voor de PHEV-uitvoering nu worden uitgeleverd. Door kwaliteitsproblemen (brandgevaar) kon de populairste versie lange tijd niet worden geleverd. De Kia Stonic doet het ieder jaar beter (#23), terwijl de populariteit van de Ford Puma ook steeds lijkt toe te nemen (#29). Verder had de Suzuki Vitara (#30) een opmerkelijk goede maand, ongetwijfeld door acties en stijgt de nieuwe Citroën C4 door naar #64.

De Hyundai Tucson stijgt door naar (#42), de i20 stond eindelijk in de top vijftig (#46) en de Santa Fe komt de lijst voorzichtig binnen (#135). Gaat het daarmee goed met Hyundai? Nee, daarvoor blijft de i10 veel te ver achter op de Picanto en de Kona heeft het heel moeilijk sinds er eind 2020 (te?) veel zelfregistraties voor de Electric plaatsvonden. De i30 doet het krankzinnig slecht, zeker vergeleken met de technisch identieke Kia Ceed. Bovendien zijn Hyundai-dealers ontevreden over de importeur. De dealers van de Stellantis-merken kunnen hun importeur overigens helemaal niet luchten of zien. Voor Hyundai zijn er lichtpuntjes in de vorm van de Bayon crossover en natuurlijk de Ioniq 5.

wt5yzcrb3nqk_800.jpg


Verder stijgt de Kia Sorento door (#69), de Mitsubishi Eclipse Cross is terug dankzij de facelift en vooral de nieuwe PHEV (#81), de Lynk & Co 01 komt de lijst binnen en is gelijk de populairste auto van een Chinees automerk (#97) - tenzij je Polestar ook als Chinees beschouwt, de Ford Mustang Mach-E komt de lijst binnen (#103), met de Land Rover-modellen Range Rover Evoque (#107) en Range Rover Velar (#121) ging het ook goed, de Opel Mokka kukelt weer naar beneden (#109) en wordt nog niet volop uitgeleverd en er was waarschijnlijk een flinke order voor de Toyota ProAce personenbus (#120).

Modellenranglijst
1. Kia Niro 888
2. Kia Picanto 837
3. Volvo XC40 816
4. Toyota Yaris 534
5. Peugeot 2008 517
6. Peugeot 208 506
7. Toyota Aygo 494
8. Renault Captur 490
9. Volkswagen Polo 476
10. Opel Corsa 417
11. Kia Ceed 412
12. Ford Focus 369
13. Skoda Enyaq 353
14. Skoda Octavia 341
15. Ford Kuga 325
16. Peugeot 3008/5008 323
17. Ford Fiesta 302
18. Volkswagen T-Roc 296
19. Mini Hatch/Cabrio 293
20. Peugeot 108 292
21. Volkswagen ID.4 290
22. Volvo S60/V60 288
23. Kia Stonic 285
24. Toyota Corolla 279
25. Renault Clio 276
26. Volkswagen Golf 272
27. Audi A3 247
28. BMW 1 Serie 246
29. Ford Puma 240
30. Suzuki Vitara 234
31. Nissan Qashqai 219
32. Mercedes-Benz A-Klasse 216
33. Volkswagen Tiguan 213
34. Volkswagen Up 206
35. Skoda Karoq 205
36. BMW 3 Serie 200
37. Citroën C1 200
38. Hyundai Kona 200
39. Fiat 500 196
40. Opel Crossland 192
41. Skoda Kodiaq 190
42. Hyundai Tucson 190
43. Toyota C-HR 186
44. Mazda CX-30 184
45. Hyundai i20 169
46. Volkswagen T-Cross 165
47. Hyundai i10 165
48. Opel Grandland 164
49. Citroën C3 163
50. Seat Leon 163
51. Volvo XC60 161
52. Mercedes-Benz CLA 158
53. Mazda CX-5 153
54. BMW 5 Serie 151
55. Mercedes-Benz GLA/EQA 148
56. Suzuki Ignis 145
57. BMW X3/X4 144
58. Mitsubishi Space Star 136
59. Mercedes-Benz C-Klasse 135
60. Renault Mégane 131
61. Mercedes-Benz B-Klasse 130
62. Suzuki Swift 122
63. Skoda Kamiq 120
64. Citroën C4 118
65. Toyota RAV4 116
66. Renault Twingo 112
67. Audi A1 111
68. Seat Ibiza 108
69. Kia Sorento 108
70. Citroën C3 Aircross 107
71. Mazda3 107
72. Dacia Sandero 104
73. BMW X5/X6 100
74. Audi Q2 97
75. Skoda Fabia 96
76. Seat Arona 96
77. Opel Astra 93
78. Skoda Scala 91
79. Nissan Juke 90
80. Mini Countryman 89
81. Mitsubishi Eclipse Cross 89
82. Dacia Duster 88
83. Peugeot 308 85
84. Mitsubishi Outlander 83
85. BMW 2 Serie Gran Coupé 80
86. Volvo XC90 80
87. Volkswagen Passat 78
88. Polestar 2 78
89. BMW 4 Serie 74
90. Audi Q3 72
91. BMW X1 68
92. Audi A4 68
93. Kia Rio 68
94. BMW i3 67
95. Mercedes-Benz E-Klasse 66
96. Nissan Micra 66
97. Lynk & Co 01 66
98. Suzuki SX4 S-Cross 64
99. Seat Ateca 63
100. Citroën C5 Aircross 63
101. Jeep Compass 63
102. Mercedes-Benz GLB 60
103. Ford Mustang Mach-E 58
104. Kia Sportage 57
105. Mazda2 56
106. Mercedes-Benz GLC 56
107. Range Rover Evoque 56
108. Nissan Leaf 53
109. Opel Mokka 53
110. Audi E-Tron 53
111. Renault Zoe 52
112. Audi A5 50
113. Mazda CX-3 49
114. Range Rover Sport 49
115. Porsche Cayenne 47
116. Volvo S90/V90 47
117. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 41
118. Renault Kadjar 40
119. Porsche 911 39
120. Toyota ProAce 39
121. Range Rover Velar 39
122. Mini Clubman 38
123. Honda Jazz 38
124. Tesla Model 3 36
125. MG ZS 36
126. Ford EcoSport 36
127. BMW 7 Serie 36
128. Mercedes-Benz GLE 35
129. Peugeot 508 35
130. Citroën C4 SpaceTourer 35
131. Volkswagen Arteon 35
132. Audi A6 34
133. Porsche Taycan 33
134. Jeep Renegade 30
135. Hyundai Santa Fe 30

De Audi E-Tron GT en Subaru Outback debuteerden, de Cupra Formentor is nu ook als plug-in hybride leverbaar en zal vermoedelijk binnen afzienbare tijd in de modellijsten opduiken. Verder had de Ford Explorer een opvallend goede maand voor een mastodont van een niet-premiummerk voor 80 mille.

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 1
Audi E-Tron GT 26
Cupra Formentor 11
DS 9 0
Ferrari Roma 3
Ferrari SF90 2
Ford Explorer 28
Honda e 0
JAC iEV7S 3
Land Rover Defender 18
Mazda MX-30 8
Mercedes-Benz EQV 2
MG EHS 13
Morgan Plus Four 0
Rolls-Royce Ghost 1
Seres 3 0
Subaru Outback 16
Suzuki Swace 16
Suzuki Across 0
Toyota Mirai 7
Toyota Highlander 13
Volkswagen ID.3 24

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl / AD.nl / AutoWeek.nl[/size]
 
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.
 
MWH zei:
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:


VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
 
speedtouch zei:
MWH zei:
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?
 
MWH zei:
speedtouch zei:
MWH zei:
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
 
speedtouch zei:
MWH zei:
speedtouch zei:
MWH zei:
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
Ja. Dus?

Dat zijn er minder dan 30, dus hij staat niet in Rutgers overzicht. Dat is alles wat ik zeg. Weinig fout aan toch?
 
MWH zei:
speedtouch zei:
MWH zei:
speedtouch zei:
MWH zei:
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
Ja. Dus?

Dat zijn er minder dan 30, dus hij staat niet in Rutgers overzicht. Dat is alles wat ik zeg. Weinig fout aan toch?

OK, ik wist niet dat minder dan 30 'er niet bij hoorde', sorry.
 
Volgens mij maakt Rutger die lijstjes helemaal zelf (kan iig geen top zoveel vinden via RDW maar alleen per merk/model), 135 stuks maken is dan al heel wat.
 
Automotive-online geeft informatie over de leaseregistraties van enkele merken. Deze zijn als volgt:

Code:
positie	merk		totaal	lease	aandeel lease
1.	Kia		2680	1421	53%
2.	Volkswagen	2093	1326	63%
3.	Peugeot		1766	904	51%
4.	Toyota		1686	780	46%
5.	Skoda		1435	1077	75%
bron: <https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/leasing/29436-kia-aan-kop-bij-leaseregistraties-april>
 
^ Kia doet het dus ook in de lease goed. Lease-aandeel bij Skoda zal door de Enyaq alleen maar toenemen/toegenomen zijn.

Overigens heb ik een paar dagen terug een stuk tekst geschreven bij de registraties van personenauto's in april.

Hier zijn ook de bestelautoregistraties:

Bestelauto's, april 2021

q2fyy3hbzce4_800.jpg


Ford gaat over de hele linie goed, Volkswagen scoort met de Caddy en Crafter - die laatste benadert de laatste tijd steeds meer de marktleider in zijn klasse, de Mercedes-Benz Sprinter. Inclusief de MAN TGE ging de bestelauto de Sprinter zelfs voorbij. De Renault Trafic, Fiat Talento en Toyota ProAce City hadden verder een erg goede maand. Er is ook een nieuwe binnenkomer: de nieuwe Isuzu D-Max.

1. Ford Transit Custom 546
2. Volkswagen Transporter/T6 537
3. Volkswagen Caddy 476
4. Mercedes-Benz Sprinter 475
5. Volkswagen Crafter 402
6. Renault Trafic 400
7. Renault Master 303
8. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 291
9. Ford Transit Connect 282
10. Ford Transit 275
11. Fiat Talento 243
12. Peugeot Expert 206
13. Peugeot Partner 203
14. Opel Vivaro/Zafira 202
15. Iveco Daily 173
16. Opel Combo 148
17. Fiat Ducato 146
18. MAN TGE 111
19. Toyota ProAce 104
20. Citroën Jumpy 100
21. Toyota ProAce City 91
22. Renault Kangoo 84
23. Citroën Berlingo 83
24. Opel Movano 77
25. Peugeot Boxer 72
26. Mercedes-Benz Citan 68
27. Ford Transit Courier 46
28. Fiat Doblò 43
29. Toyota Hilux 39
30. Ford Ranger 31
31. Citroën Jumper 29
32. Ram 1500/2500/3500 27
33. Nissan NV300 26
34. Toyota Land Cruiser 18
35. Fiat Fiorino 15
36. Nissan NV250 10
37. Dacia Dokker 10
38. Nissan NV200 7
39. Isuzu D-Max 7
40. Nissan Navara 6
41. Land Rover Defender 6

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
1 t/m 18 april mei 2021:
1. Skoda 1.198 10,35
2. Kia 1.147 9,91
3. Volkswagen 1.110 9,59
4. Toyota 983 8,50
5. Volvo 731 6,32
6. Renault 665 5,75
7. BMW 637 5,51
8. Ford 632 5,46
9. Peugeot 529 4,57
10. Audi 460 3,98
11. Mercedes-Benz 417 3,60
12. Opel 347 3,00
13. Hyundai 341 2,95
14. Mini 288 2,49
15. Suzuki 276 2,39
16. Seat/Cupra 275 2,38
17. Mazda 262 2,26
18. Citroën 238 2,06
19. Nissan 216 1,87
20. Mitsubishi 143 1,24
21. Dacia 132 1,14
22. Porsche 111 0,96
23. Fiat/Abarth 98 0,85
24. Lynk & Co 79 0,68
25. Land Rover 78 0,67
26. MG 33 0,29
27. Polestar 28 0,24
28. Honda 21 0,18
29. Jeep 14 0,12
30. Jaguar 14 0,12
31. Tesla 12 0,10
32. DS 12 0,10
33. Lexus 11 0,10
34. Smart 5 0,04
35. Subaru 4 0,03
36. Bentley 4 0,03
37. Alfa Romeo 4 0,03
38. Maserati 4 0,03
39. Alpine 3 0,03
40. Ferrari 2 0,02
41. Lamborghini 2 0,02
42. McLaren 2 0,02
43. JAC 1 0,01
44. Rolls-Royce 1 0,01
45. Chrysler 1 0,01
 
Zoals steeds, dankjewel voor je updates en inzichten Rutger; ook al gaat het niet over de markt waar ik woon (BEL), ik lees het telkens met veel plezier! Jammer dat ik geen weet heb of dergelijke data hier ook zo snel on line beschikbaar zijn (Belgische admin kennende, guess not), anders zette ik me met veel plezier aan een vergelijking tussen de NED en BEL automarkt qua verkopen en marktaandelen. Blijf vooral dit soort updates doen!
 
Nog bedankt trouwens, Niseko!




Mei 2021

In de laatste maand van de meteorologische lente staat alles buiten in bloei. Niet alleen alle planten kleurden groen, ook de lijst van de verkoopcijfers van de Nederlandse automarkt. Ten opzichte van mei 2020 stegen de registraties met 72,5%. De hele top 28 van automerken met de meeste registraties liet zwarte cijfers zien, de enige echte dissonanten zijn twee merken die daarachter komen: Tesla en Honda. Tot zover het goede nieuws, terug naar de realiteit: ten opzichte van mei 2019 is er nog steeds sprake van een daling van 30,5%. Sprake van herstel is er simpelweg nog niet, al probeert Bovag er bijvoorbeeld een positieve draai aan te geven. We zullen in de maanden die volgen zien of de automarkt zich werkelijk herstelt.


2021 Škoda Enyaq iV 80 by Peter Olthof, on Flickr

Kia ging voor de derde maand dit jaar aan de leiding, maar heeft op jaarbasis nog wel een achterstand op Volkswagen van ongeveer 700 stuks. Ik verwacht persoonlijk niet dat Volkswagen het marktleiderschap dit jaar aan Kia gaat overdragen, al heeft Kia in de vorm van de EV6 nog wel een troef achter de hand. De absolute uitblinker in mei was Skoda. De Enyaq is een kaskraker, maar het hele gamma had een goede maand. Het gevolg was dat Skoda naar de tweede plek klom en zelfs moedermerk Volkswagen wist af te troeven. Een historische prestatie, lijkt mij.


2021 Ford Mustang Mach-E by harry_nl, on Flickr

Merkenlijst
Code:
1.	Kia        	2.262	8,84	27,0
2.	Skoda        	2.176	8,50	287,9
3.	Volkswagen	2.155	8,42	37,3
4.	Toyota        	1.860	7,27	127,7
5.	Peugeot        	1.632	6,37	40,4
6.	Volvo        	1.589	6,21	260,3
7.	Ford        	1.565	6,11	83,9
8.	Renault        	1.352	5,28	46,2
9.	BMW        	1.316	5,14	99,7
10.	Opel        	1.180	4,61	31,3
11.	Citroën        	921	3,60	46,9
12.	Audi        	917	3,58	138,8
13.	Mercedes-Benz	859	3,36	56,2
14.	Hyundai        	713	2,79	8,5
15.	Seat/Cupra	690	2,70	157,5
16.	Suzuki        	585	2,29	52,3
17.	Mazda        	556	2,17	71,6
18.	Mini        	509	1,99	122,3
19.	Nissan        	492	1,92	9,8
20.	Fiat/Abarth	335	1,31	116,1
21.	Mitsubishi	320	1,25	133,6
22.	Dacia        	218	0,85	122,4
23.	Porsche        	202	0,79	108,2
24.	Land Rover	149	0,58	109,9
25.	MG        	100	0,39	14,9
26.	Lynk & Co	91	0,36	#DIV/0!
27.	Jeep        	71	0,28	144,8
28.	Polestar	63	0,25	6200,0
29.	Tesla        	61	0,24	-65,5
30.	Honda        	51	0,20	-36,3
31.	Lexus        	39	0,15	2,6
32.	Jaguar        	28	0,11	86,7
33.	DS        	25	0,10	25,0
34.	Alfa Romeo	22	0,09	144,4
35.	Subaru        	11	0,04	10,0
36.	Smart        	11	0,04	450,0
37.	Bentley        	7	0,03	133,3
38.	Ferrari        	6	0,02	#DIV/0!
39.	Lamborghini	5	0,02	#DIV/0!
40.	Maserati	4	0,02	#DIV/0!
41.	Rolls-Royce	3	0,01	200,0
42.	Alpine        	3	0,01	200,0
43.	JAC        	2	0,01	#DIV/0!
44.	McLaren        	2	0,01	100,0
45.	Aston Martin	1	0,00	0,0
46.	Seres (DFSK)	1	0,00	#DIV/0!
47.	Chrysler	1	0,00	#DIV/0!
48.	Donkervoort	1	0,00	#DIV/0!			
49.	Morgan        	0		-100,0		
	OVERIG        	439		
	[b]TOTAAL        	25.601[/b]

Op modelniveau trekt Skoda alle aandacht naar zich toe met de Enyaq (#2). Wordt dit de meest succesvolle elektrische auto van dit jaar in Nederland? Die kans lijkt groot. Ford laat zich ook niet onbetuigd: de Mustang Mach-E klimt rap omhoog (#13). De nieuwe Toyota Yaris loopt als een trein (#3), de Renault Captur gaat op jaarbasis de 2008 weer voorbij (#8), de Kia Ceed verbetert zijn record nog maar eens en staat nu voor het eerst in de top tien (#10) en is net als in april de meest populaire compacte middenklasser. De Ford Kuga benadert zijn record van vorige maand (#16), de Skoda Kodiaq deed het ontzettend goed, zeker als je bedenkt de Enyaq hetzelfde formaat heeft (#18), de nieuwe Citroën C4 stijgt naar zijn hoogste positie tot nu toe (#38), de nieuwe Hyundai Tucson blijft het prima doen, maar imponeert nog niet (#51), de nieuwe BMW 4 Serie had nu eindelijk een erg goede maand, een stijging die op conto komt van de nieuwe coupé, maar vermoedelijk ook de cabriolet. De nieuwe Dacia Sandero stijgt voorzichtig verder (#68) op de ranglijst, de BMW X5/X6 had een mooie maand (#67), de Lynk & Co 01 stijgt door (#82), de Mercedes-Benz GLB bereikte de hoogste positie sinds januari (#81), de Porsche Taycan (#104) liet een mooi resultaat zien en de MG EHS (#122) behaalde de hoogste positie tot nu toe.



Modellenlijst
1. Volvo XC40 940
2. Skoda Enyaq 847
3. Toyota Yaris 706
4. Kia Niro 702
5. Kia Picanto 654
6. Volkswagen Polo 571
7. Peugeot 208 568
8. Renault Captur 545
9. Toyota Aygo 531
10. Kia Ceed 440
11. Renault Clio 428
12. Opel Corsa 420
13. Ford Mustang Mach-E 400
14. Peugeot 2008 397
15. Volkswagen Golf 385
16. Ford Kuga 364
17. Ford Fiesta 356
18. Skoda Kodiaq 350
19. Mini Hatch/Cabrio 345
20. Skoda Octavia 332
21. Opel Astra 316
22. Peugeot 108 305
23. Volvo S60/V60 304
24. Citroën C3 301
25. Audi A3 298
26. Fiat 500 287
27. Peugeot 3008/5008 278
28. Kia Stonic 276
29. Toyota Corolla 274
30. BMW 1 Serie 267
31. Volkswagen T-Roc 252
32. Volkswagen T-Cross 229
33. Volvo XC60 224
34. Volkswagen ID.4 218
35. Volkswagen Tiguan 217
36. Hyundai i10 217
37. Suzuki Ignis 208
38. Citroën C4 207
39. BMW X3/X4 204
40. Skoda Kamiq 192
41. BMW 3 Serie 189
42. Hyundai Kona 189
43. Mitsubishi Space Star 189
44. Citroën C1 186
45. Seat Ibiza 185
46. Mazda CX-5 185
47. Opel Crossland 184
48. Toyota C-HR 184
49. Ford Puma 181
50. Skoda Karoq 176
51. Hyundai Tucson 172
52. Seat Leon 168
53. Suzuki Swift 165
54. Ford Focus 160
55. Mercedes-Benz CLA 157
56. BMW 4 Serie 155
57. Nissan Micra 151
58. Nissan Juke 149
59. Mercedes-Benz A-Klasse 146
60. Mazda CX-30 145
61. Suzuki Vitara 143
62. Volkswagen Up 141
63. Toyota RAV4 132
64. Seat Arona 132
65. Skoda Scala 124
66. Nissan Qashqai 123
67. BMW X5/X6 118
68. Dacia Sandero 118
69. Opel Grandland 115
70. Renault Mégane 113
71. Opel Mokka 112
72. Audi A1 111
73. Citroën C5 Aircross 111
74. Renault Twingo 105
75. Mini Countryman 101
76. Skoda Fabia 96
77. Mercedes-Benz GLA/EQA 96
78. Hyundai i20 95
79. Audi Q2 94
80. BMW 5 Serie 92
81. Mercedes-Benz GLB 91
82. Lynk & Co 01 91
83. Seat Tarraco 90
84. Kia Sportage 89
85. Dacia Duster 85
86. Audi A4 84
87. Audi Q3 82
88. Mercedes-Benz C-Klasse 79
89. Citroën C3 Aircross 79
90. Audi A5 75
91. Porsche Cayenne 71
92. Seat Ateca 70
93. Mitsubishi Eclipse Cross 68
94. Mazda3 66
95. Volvo XC90 65
96. BMW X1 64
97. Mitsubishi Outlander 63
98. Mini Clubman 63
99. Nissan Leaf 62
100. Polestar 2 62
101. Renault Zoe 62
102. Tesla Model 3 61
103. Mazda2 60
104. Porsche Taycan 60
105. Volkswagen Passat 59
106. Suzuki SX4 S-Cross 58
107. Mercedes-Benz B-Klasse 57
108. Ford EcoSport 57
109. Mazda CX-3 56
110. Volvo S90/V90 56
111. MG ZS 55
112. BMW 2 Serie Gran Coupé 54
113. Skoda Superb 54
114. Renault Kadjar 52
115. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 51
116. Range Rover Sport 51
117. Mercedes-Benz E-Klasse 49
118. Audi E-Tron 49
119. Peugeot 308 48
120. Kia Sorento 47
121. Audi A6 46
122. MG EHS 45
123. Jeep Compass 43
124. Mercedes-Benz Sprinter 43
125. Seat Mii 43
126. Kia Rio 41



De eerste twee Renault Arkana's zijn geregistreerd (nadat er een paar maanden terug een exemplaar via grijze import deze kant op kwam, vermoedelijk de niet-hybride die AutoWeek recent testte).

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 1
Audi E-Tron GT 19
Cupra Formentor 2
DS 9 0
Ferrari Roma 3
Ferrari SF90 0
Ford Explorer 19
Honda e 2
Hyundai Santa Fe 4
JAC iEV7S 2
Land Rover Defender 15
Mazda MX-30 4
Mercedes-Benz EQV 5
Morgan Plus Four 0
Renault Arkana 2
Rolls-Royce Ghost 2
Seres 3 1
Subaru Outback 2
Suzuki Swace 8
Suzuki Across 3
Toyota Mirai 4
Toyota Highlander 10
Volkswagen ID.3 10

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr[/size]
 
Op 31 mei registreerde Peugeot toch nog even 210 stuks van de 208 en 124 2008"s. Dit soort praktijken zie je steeds minder maar Peugeot gaat er stug mee door.

De BEV's van Stellantis zijn duidelijk nog geen kaskrakers. Ondertussen bestaat de elektrische portfolio uit 500, 208, Corsa, 2008, Mokka, DS3 en C4. Allemaal modellen, op de DS3 na, die redelijk betaalbaar zijn maar in hun segment is elektrisch rijden blijkbaar nog niet erg in trek. De DS3 e-Tense is een totale flop. Maar ook de e-2008 blijkt niet opgewassen tegen de succesvolle Niro. Is die beperkte actieradius dan toch een drempel?
In het grotere SUV segment worden de aantallen gescoord (Enyaq/ID4, Mustang en XC40) maar daar stralen Peugeot en Opel nog door afwezigheid.
 
Elektrische personenauto's Mei ruwe data:

SKODA ENYAQ 80 439
SKODA ENYAQ 60 408
FORD MUSTANG MACH-E 402
KIA NIRO 345
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 218
VOLVO XC40 200
BMW IX3 113
PEUGEOT 208 109
PEUGEOT 2008 96
FIAT 500 84
MINI COOPER SE 79
OPEL CORSA 75
CITROEN E-C4 66
POLESTAR 2 62
RENAULT ZOE 62
TESLA MODEL 3 62
MERCEDES-BENZ EQA 250 57
MG ZS EV 55
OPEL MOKKA 47
PORSCHE TAYCAN 44
SEAT MII 43
NISSAN LEAF 62KWH 36
RENAULT TWINGO 26
NISSAN LEAF 40KWH 25
AUDI E-TRON 55 18
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 17
BMW I I3 16
AUDI E-TRON GT 15
PORSCHE TAYCAN 4S 14
HYUNDAI KONA 14
HYUNDAI IONIQ 13
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 13
KIA SOUL 12
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 9
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 6
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 5
MERCEDES-BENZ EQV 5
SKODA CITIGO 5
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 4
AUDI E-TRON S 4
MAZDA MX-30 4
SMART EQ FORFOUR 4
AUDI RS E-TRON GT 4
TOYOTA MIRAI 4
SMART EQ FORTWO CABRIO 4
AUDI E-TRON 50 3
BMW I I3S 3
SMART EQ FORTWO COUPE 3
JAC IEV7S 2
PEUGEOT EXPERT 2
HONDA E 2
TOYOTA PROACE 2
AUDI E-TRON S SPORTBACK 2
PEUGEOT VIVARO ZAFIRA LIFE 2
CITROEN JUMPY SPACETOURER 1
VOLKSWAGEN UP! 1
PORSCHE TAYCAN TURBO 1
PORSCHE TAYCAN TURBO S 1
JAGUAR I-PACE 1
VW ID.4 PRO 150 KW 1
DS 3 CROSSBACK 1
DFSK 1
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 1

bron opendata.rdw.nl
 
Bestelauto's, mei 2021

In mei ging de Ford Transit Custom wederom aan de leiding. De hegemonie van de T6-serie is nu wel doorbroken. Anders ligt dat voor de Caddy, die nog steeds eenvoudig aan de leiding gaat in zijn segment. De Berlingo, Partner, Combo en ProAce City zijn stuk voor stuk nodig om de Caddy-aantallen te overtreffen. De Sprinter gaat ook wederom aan de leiding bij de grote bestelauto's, dus ook daar zijn geen verrassingen. De Fiat Talento stijgt ten opzichte van vorige maand nog eens een plekje en komt de top tien binnen, wat zowel voor Fiat als de Talento toch een enorme prestatie is. Verder werden er weer veel Maxus V80's geregistreerd (#27) en komt de Renault Express binnen (#28). De nieuwe Isuzu D-Max staat voor de tweede maand op rij op #39. De cijfers van Goupil worden voortaan door RDC meegenomen. De G4, bekend van online supermarkt Picnic, doet het goed met meer dan 40 stuks, maar die reken ik niet mee: met een topsnelheid van 50 km/h vind ik dat geen serieuze bestelauto. De G6 (#40), een alternatief voor de Streetscooter en met een topsnelheid van 80 km/h, is dat wat mij betreft wel.

1.jpg


1. Ford Transit Custom 471
2. Mercedes-Benz Sprinter 470
3. Volkswagen Caddy 454
4. Volkswagen Transporter/T6 415
5. Renault Trafic 371
6. Renault Master 285
7. Opel Vivaro/Zafira 281
8. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 269
9. Ford Transit Connect 264
10. Fiat Talento 231
11. Volkswagen Crafter 230
12. Peugeot Partner 230
13. Ford Transit 211
14. Peugeot Expert 194
15. Renault Kangoo 167
16. Iveco Daily 164
17. Fiat Ducato 126
18. Peugeot Boxer 117
19. Opel Combo 107
20. Mercedes-Benz Citan 98
21. Toyota ProAce 95
22. MAN TGE 87
23. Toyota ProAce City 87
24. Citroën Berlingo 84
25. Opel Movano 66
26. Citroën Jumpy 64
27. Maxus V80 54
28. Renault Express 50
29. Ford Ranger 44
30. Fiat Doblò 42
31. Ford Transit Courier 39
32. Citroën Jumper 38
33. Toyota Hilux 30
34. Land Rover Defender 24
35. Toyota Land Cruiser 22
36. Ram 1500/2500/3500 20
37. Nissan NV300 17
38. Nissan NV200 10
39. Isuzu D-Max 8
40. Goupil G6 6

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Nederlandmobiel.nl[/size]
 
De V80 in de ramsj? Er is geen enkele andere Maxus gekentekend gek genoeg. Weer een lading voor de export? Er zijn in mei weliswaar veel EV80's op kenteken gekomen, maar pas nadat ze in februari al elders gekentekend waren. (waarom komen die dan als 'nieuw' bij RDC naar voren?) Toevallig komt februari overeen met de vorige EV80-hausse die al snel weer van kenteken verdween. Is export en re-import van elektrische bestellers een belastingtrucje of zo...?
 
1 t/m 18 juni:
1. Kia 1.902 11,30
2. Volkswagen 1.784 10,59
3. Toyota 1.377 8,18
4. Skoda 1.289 7,65
5. BMW 1.090 6,47
6. Renault 1.024 6,08
7. Volvo 997 5,92
8. Peugeot 855 5,08
9. Ford 741 4,40
10. Audi 698 4,15
11. Hyundai 634 3,77
12. Suzuki 562 3,34
13. Mercedes-Benz 522 3,10
14. Seat/Cupra 446 2,65
15. Opel 445 2,64
16. Mini 319 1,89
17. Tesla 309 1,84
18. Mazda 288 1,71
19. Nissan 277 1,64
20. Citroën 264 1,57
21. Dacia 255 1,51
22. Mitsubishi 213 1,26
23. Fiat/Abarth 169 1,00
24. Porsche 90 0,53
25. Land Rover 46 0,27
26. Jeep 39 0,23
27. MG 34 0,20
28. Polestar 33 0,20
29. Honda 31 0,18
30. Lexus 18 0,11
31. Alfa Romeo 15 0,09
32. Jaguar 14 0,08
33. Lynk & Co 10 0,06
34. Subaru 10 0,06
35. Smart 8 0,05
36. Bentley 7 0,04
37. DS 5 0,03
38. Ferrari 4 0,02
39. Alpine 4 0,02
40. JAC 2 0,01
41. McLaren 2 0,01
42. Aston Martin 2 0,01
43. Lamborghini 1 0,01
44. Maserati 1 0,01
45. Seres (DFSK) 1 0,01
46. Chrysler 1 0,01
47. Morgan 1 0,01
TOTAAL 16.839

Toyota, Audi, Suzuki, Dacia, Mitsubishi hebben hun juni 2020-resultaat in aantallen reeds ruimschoots overtroffen, Mini nipt.
 
Josh VW zei:
https://www.kentekenradar.nl/registraties/

Kia 1 en 2.

Niet zo opvallend, uitstekende auto's, veel waar voor je geld. Voor de meeste particulieren is inmiddels alleen een A segment auto nog te betalen. Toyota doet het met de zuinige hybrids ook erg goed.
 
CD9LOP zei:
Josh VW zei:
https://www.kentekenradar.nl/registraties/

Kia 1 en 2.

Niet zo opvallend, uitstekende auto's, veel waar voor je geld. Voor de meeste particulieren is inmiddels alleen een A segment auto nog te betalen. Toyota doet het met de zuinige hybrids ook erg goed.

Lijkt mij wel opvallend daar een 1 + 2 voor Kia zelfs in thuisland Korea nooit voorkomt, laat staan ergens in Europa
 
Oude verkoopcijfers op Autoweek
Op de Autoweek website zien we de autoverkoopcijfers vanaf 1983. Ik heb me vaker afgevraagd waarom beginnen de verkoopcijfers hier in 1983? Zelf heb ik deze cijfers veel langer gevolgd, en ben ik het bezit van de verkoopcijfers van RDC vanaf 1979. Ook de cijfers van 1978 kunnen in die lijst ook worden bekeken. Dan heb ik de verkopen naar merk vanaf 1968.
Van 1968 en 1969 slechts heel slechts beperkt, een Top 13. Vanaf 1970 complete lijsten, d.w.z. ik heb daaruit een Top 40 geselecteerd. Want er zitten natuurlijk begin jaren 70 ook merken bij die niemand meer wat zeggen, of die zijn opgegaan in andere merken, Zo heb ik bv. de toenmalige onderverdeling van Ford in een Duitse, Britse, en Amerikaanse tak verenigd. Sommige merken werden gewoon niet naar type uitgesplitst. Bv. Jeep, of GM USA, en anderen, bv. Land Rover, werd nog bij Rover geteld.
De cijfers heb ik destijds rechtstreeks via het RDC ontvangen.

De verkopen naar type.
Vanaf 1978/1979 heb ik ook de verkoopcijfers naar type. Al wat jaren geleden heb ik contact gehad met Autoweek, en stelde voor om de oude cijfers (meer logisch, dunkt me) te laten beginnen bij 1980 i.p.v. 1983. Door allerlei omstandigheden is er toen niet van gekomen om de cijfers door te mailen.
Als hiervoor nog belangstelling is wil ik deze oude cijfers wel doorgeven, en ik zou het persoonlijk ook meer logisch vinden om de verkoopcijfers bij 1980 te beginnen i.p.v. 1983. (Het zou dus al vanaf 1978/1979 kunnen)
 
Poeh .... 1978. Is dat niet de tijd dat in Nederland Fiat, Citroen en Opel nog groot waren? Mitsubishi en Honda? De duitse drie een aanmerkelijk kleiner marktaandeel hadden?
 
Het autolandschap is inderdaad nogal veranderd! Denk ook aan de tijden dat Lada hier een groot merk was. Aan Simca, opkomt en ondergang van Talbot, NSU enz.
 
Abro zei:
De verkopen naar type.
Vanaf 1978/1979 heb ik ook de verkoopcijfers naar type. Al wat jaren geleden heb ik contact gehad met Autoweek, en stelde voor om de oude cijfers (meer logisch, dunkt me) te laten beginnen bij 1980 i.p.v. 1983. Door allerlei omstandigheden is er toen niet van gekomen om de cijfers door te mailen.
Als hiervoor nog belangstelling is wil ik deze oude cijfers wel doorgeven, en ik zou het persoonlijk ook meer logisch vinden om de verkoopcijfers bij 1980 te beginnen i.p.v. 1983. (Het zou dus al vanaf 1978/1979 kunnen)

Overigens, het forum is geen manier om in contact te komen met de redactie, dus als je de cijfers echt wilt doormailen naar AutoWeek, kun je dat doen naar autoweek@autoweek.nl. Maar hier doe je mensen er al een groot plezier mee. :)
 
Kan ik de cijfers naar iemand sturen? Of kan ik die hier plaatsen.

EEN VOORBEELD VAN 1970:
1. Opel - 55.928 - 12,94 %
2. Ford - 52.133 - 12,06 %
3. Fiat - 44.263 - 10,24 %
4. Volkswagen - 43.908 - 10,16 %
5. Citroën - 38.087 - 8,81 %
6. Renault - 36.585 - 8,46 %
7. Simca - 34.626 - 8,01 %
8. Daf - 28.050 - 6,49 %
9. Peugeot - 18.986 - 4,39 %
10. Austin-Morris - 15.576 - 3,60 %
11. Vauxhall - 8.817 - 2,04 %
12. Toyota - 7.297 - 1,68 %
13. NSU - 7.213 - 1,67 %
14. Audi - 6.195 - 1,43 %
15. BMW - 6.030 - 1,40 %
16. Mercedes-Benz - 5.933 - 1,37 %
17. Nissan - 3.983 - 0,92 %
18. Volvo - 3.864 - 0,89 %
19. Autobianchi - 2.699 - 0,62 %
20. Skoda - 1.957 - 0,45 %
21. Mazda - 1.675 - 0,39 %
22. Sunbeam - 1.607 - 0,37 %
23. Alfa Romeo - 1.292 - 0,30 %
24. Triumph - 969 - 0,22 %
25. Moskvitch - 927 - 0,21 %
26. Saab - 759 - 0,18 %
27. General Motors - 481 - 0,11 %
28. Chrysler - 403 - 0,09 %
29. Honda - 359 - 0,08 %
30. Lancia - 334 - 0,08 %
31. Isuzu - 284 - 0,07 %
32. Rover - 253 - 0,06 %
33. Jaguar - 160 - 0,04 %
34. AMC - 96 - 0,02 %
35. Land Rover - 94 - 0,02 %
36. Reliant - 88 - 0,02 %
37. Wartburg - 85 - 0,02 %
38. Porsche - 64 - 0,01 %
39. Suzuki - 40 - 0,01 %
40. Lotus - 22 - 0,01 %​
 
Hoort niet hier, maar goed, zuiderburen moet men maar denken. Ik zag net de verkoop van modellen in Belgie in Mei. Tot mijn verbazing heeft BMW 2 modellen bij de eerste vijf, en zijn de andere drie suv's. Waaronder de Tucson. En de Duster staat boven de golf. https://www.dataforce.de/en/news/volvo-xc40-is-the-best-sold-car-in-may-in-belgium/?nab=0
 
AutoWeek | Autoverkopen in juni 35 procent in de plus

In juni dit jaar zijn zo'n 35 procent meer nieuwe personenauto's verkocht dan in diezelfde maand vorig jaar. Het aantal in de eerste helft van dit jaar verkochte nieuwe personenauto's ligt slechts enkele procentpunten boven dat van diezelfde periode vorig jaar. Kia mag zich in juni de verkoopkoning noemen. Dat blijkt uit cijfers die RAI Vereniging, Bovag en RDC vandaag vrijgeven.

In juni zijn 33.318 nieuwe personenauto's geregistreerd, 34,6 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat klinkt als een enorme verkoopstijging en zwart-wit gezien is dat ook zo, al verdient het wel de kanttekening dat de autoverkopen vorig jaar voornamelijk door de coronamaatregelen - en dus gesloten dealers - dramatisch waren. Leggen we de verkopen van juni van dit jaar naast die van juni 2019, dan blijven de verkoopcijfers van nieuwe personenauto's afgelopen maand zo'n 19 procent achter.

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in totaal 163.173 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat zijn er 3,3 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. RAI Vereniging en Bovag verwachten dat er dit jaar in totaal 400.000 nieuwe personenauto's worden geregistreerd, al zijn er meerdere factoren naast de pandemie die roet in het eten kunnen gooien. Niet alleen is er wereldwijd een chiptekort, ook spelen er mogelijk leveringsproblemen en logistieke problemen op. Daarnaast is onzekerheid over de mate van economisch herstel volgens de verenigingen een factor.

Klik hier voor overzichtelijke rijtjes (top 5).
 
1 tot 30 juni nul Dacia Spring's, 30 juni 54 stuks. dat is 3x zoveel als de ID3, die in de eerste zes maanden slechts 220 maal werd verkocht
 
De ID3 is matig uitgewerkt door VW dito voor de ID4, veel te goedkope afwerking en veel te hoog van de toren geblazen. Skoda heeft dat niet gedaan, met hun ID4 afgeleide, en die wagen is enorm lease succes inmiddels. Keurig model met prima afwerking en materiaalgebruik.
 
Rutger DC zei:
Dat zijn registraties, geen verkopen.

dat gaf ik impliciet aan, schreef niet ze verkocht waren. sites als deze noemen de maandcijfers steevast verkoopcijfers.
 
Is de Dacia Spring er nu al?

En die oordelen over de ID.3: ik had dat ook, maar heb 'm een week als leenauto meegehad en het is een enorm fijn ding. Wij lopen blijkbaar gewoon wat achter! En dat is niet erg, ik vind mijn auto's zonder touchscreens en met een zacht dashboard ook heel fijn!
 
Er zijn veel nieuwe modellen voor het eerst in juni geregistreerd: Audi Q4, Dacia Spring, Hyundai Bayon, Hyundai Ioniq 5 en de Renault Arkana.
Daar zitten een paar potentiële hardlopers tussen.
 
Elektrische personenauto's juni ruwe data:

KIA NIRO 615
FORD MUSTANG MACH-E 550
SKODA ENYAQ 60 522
TESLA MODEL 3 474
RENAULT ZOE 399
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 372
SKODA ENYAQ 80 351
BMW IX3 344
MG ZS EV 273
VOLVO XC40 210
MERCEDES-BENZ EQA 250 168
RENAULT TWINGO 142
PEUGEOT 208 141
FIAT 500 116
PEUGEOT 2008 108
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 98
MINI COOPER SE 84
CITROEN E-C4 77
BMW I I3 67
POLESTAR 2 66
NISSAN LEAF 62KWH 58
DACIA SPRING 54
AUDI Q4 40 E-TRON 54
KIA SOUL 52
HYUNDAI KONA 51
OPEL CORSA 46
SEAT MII 45
OPEL MOKKA 45
AUDI E-TRON GT 29
TOYOTA PROACE 25
MAZDA MAZDA MX-30 21
AUDI E-TRON 55 21
HYUNDAI IONIQ5 21
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 19
NISSAN LEAF 40KWH 18
PEUGEOT EXPERT 17
HYUNDAI IONIQ 14
VOLKSWAGEN UP! 14
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 109 KW 13
PORSCHE TAYCAN 4S 13
PORSCHE TAYCAN 12
SMART EQ FORFOUR 12
AUDI Q4 35 E-TRON 11
VOLKSWAGEN ID.4 GTX 220 KW 10
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 9
BMW I I3S 8
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 8
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 125 KW 7
TOYOTA MIRAI 7
AUDI RS E-TRON GT 7
JAC IEV7S 3
SMART EQ FORTWO CABRIO 3
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 3
AUDI E-TRON 50 3
SKODA CITIGO 3
DS DS3 CROSSBACK 3
HYUNDAI NEXO 3
CITROEN JUMPY SPACETOURER 2
NISSAN E-NV200 2
PEUGEOT E-FIXXTER XXL 2
PEUGEOT EXPERT TRAVELLER 2
PORSCHE TAYCAN TURBO S 2
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 2
SMART EQ FORTWO COUPE 2
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW 2
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 2
AIWAYS U5 1
DFSK 1
PORSCHE TAYCAN TURBO 1
AUDI E-TRON S 1
HONDA HONDA E 1
OPEL E-FIXXTER XXL 1
CITROEN C-ZERO 1
MERCEDES-BENZ EQV 1

totaal 5945 (18% van alle personenauto's)

bron opendata.rdw.nl
 
Wat vreemd dat die Enyaq er 'gesplitst' in staat.
De Mach qE doet het ook wel goed. Ben benieuwd voor hoe lang, eerlijk gezegd.
 
Barri, de ID3 is een fijn ding maar dat staat los van verkoop.

Dat de Model 3 verkoop in Nederland niet spectaculair (meer) is ligt niet alleen aan de toegenomen concurrentie en leasemij's maar ook aan waar Tesla zijn Chinese en Amerikaanse EV's wil slijten. Beste maand ooit, beste maand van M3 ever: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nA5J1m/megamaaned-for-tesla-dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-juni?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2
 
Josh VW zei:
Beste maand ooit, beste maand van M3 ever: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nA5J1m/megamaaned-for-tesla-dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-juni?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2
Niet alleen in N, ook in F.
 
MWH zei:
Josh VW zei:
Beste maand ooit, beste maand van M3 ever: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/nA5J1m/megamaaned-for-tesla-dette-var-de-mest-solgte-bilene-i-juni?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2
Niet alleen in N, ook in F.

Zie het. iets met einde van subsidies per Juli. In Juni nog €7000 korting
Topmaand daar voor Tesla, boven de Zoe, 18 plaats in de eerste helft van het jaar. Sandero bovenaan
 
Carfanatic zei:
Iemand al eens een Aiways, Seres of Jac in het wild tegengekomen?

Aiways al een paar keer, zojuist nog een trailer vol die richting Duitsland ging.
Toevallig net gisteren ook een Seres gespot. JAC nog niet in Nederland gezien.
 
[size=large]Juni 2021[/size]
Registraties personenauto's

In juni 2021 zijn er 33.318 personenauto's geregistreerd, een stijging van 34,6% ten opzichte van een jaar eerder, maar nog altijd twintig procent onder het niveau van juni 2019. Toch is dat duidelijk beter dan de afgelopen maanden, toen de registraties nog zo'n dertig procent onder het niveau van dezelfde maand in 2019 lagen. De markt zal zich in het komende semester ongetwijfeld weten te herstellen.


Škoda Enyaq iV&#x27;s by harry_nl, on Flickr

Chiptekorten lijken sommige fabrikanten meer parten te spelen dan andere; vooral Ford lijkt hard geraakt en ziet volumemodellen Fiesta, Focus en Puma buiten de top vijftig wegvallen, waar die auto's niet thuishoren. Hierdoor was Ford de eerste daler in de lijst. Ook Mercedes-Benz lijkt er bovengemiddeld veel last van te hebben, de A-klasse stond in juni ver onder normaal. Bij Opel komt de Mokka moeizaam op gang. Opel was de grootste daler in de top tien, vooral doordat er in juni 2020 met het oog op veranderende, voor de Corsa ongunstige BPM-bedragen vanaf juli 2020 heel veel Corsa's op kenteken werden gezet. Met de Mokka, die uiteindelijk toch tot een succes moet kunnen uitgroeien en de nieuwe Astra en flink vernieuwde Grandland op komst moet dit merk zich uiteindelijk wel weten te herstellen. Tesla, dat elders in Europa juist groeit, blijft in Nederland tot de slechtst presterende merken horen. Op de Model Y moeten de Europeanen wel erg lang wachten. Ook Porsche en Honda, dat nu in afwachting van de nieuwe HR-V (en Civic) helemaal afhankelijk is van de Jazz, hadden het moeilijk.

De meeste merken groeien echter. Kia ging voor de vierde maand dit jaar aan de leiding, maar staat op jaarbasis nog op de tweede plek. Ongetwijfeld zal Volkswagen in juli het gat met Kia vergroten, want traditiegetrouw registreert Volkswagen veel auto's in de eerste maand van ieder semester. Skoda blijft vooral met dank aan verkoophit Enyaq erg goed scoren, terwijl Toyota zich met de nieuwe Yaris herstelt van een dramatisch juni 2020. Bij Audi scoorden vooral de kleinere hatchbacks en SUV's. Dit merk lijkt na een aantal moeilijke jaren weer wat aansluiting te vinden bij BMW en Mercedes-Benz in Nederland en die gaat met de Q4 alleen maar beter worden. Naast Skoda en Toyota valt vooral Dacia op. Dacia scoort in Nederland al lange tijd onder de maat door de hoge BPM op de budgetmodellen, maar vooral de nieuwe Sandero doet de registraties eindelijk weer goed opveren. De Spring moet die groei kunnen consolideren.

Code:
1.	Kia        	3.162	9,49	32,6%
2.	Volkswagen	3.078	9,24	17,1%
3.	Skoda        	2.424	7,28	71,9%
4.	Toyota        	2.389	7,17	171,5%
5.	Renault        	2.215	6,65	13,8%
6.	Peugeot        	2.163	6,49	53,1%
7.	BMW        	1.923	5,77	42,9%
8.	Ford        	1.546	4,64	-2,8%
9.	Volvo        	1.526	4,58	43,6%
10.	Opel        	1.434	4,30	-36,7%
11.	Mercedes-Benz	1.127	3,38	80,9%
12.	Audi        	1.124	3,37	132,7%
13.	Hyundai        	1.115	3,35	4,3%
14.	Citroën        	1.078	3,24	18,7%
15.	Nissan        	845	2,54	34,1%
16.	Seat/Cupra	842	2,53	78,8%
17.	Suzuki        	816	2,45	137,2%
18.	Mazda        	668	2,00	92,5%
19.	Mini        	576	1,73	83,4%
20.	Fiat/Abarth	522	1,57	15,2%
21.	Dacia        	478	1,43	195,1%
22.	Tesla        	474	1,42	-37,7%
23.	Mitsubishi	421	1,26	214,2%
24.	MG        	321	0,96	105,8%
25.	Porsche        	139	0,42	-13,7%
26.	Jeep        	117	0,35	154,3%
27.	Land Rover	106	0,32	14,0%
28.	Polestar	67	0,20	3250,0%
29.	Honda        	51	0,15	-44,0%
30.	Lexus        	46	0,14	-19,3%
31.	Lynk & Co	39	0,12	#DIV/0!
32.	DS        	37	0,11	-41,3%
33.	Alfa Romeo	21	0,06	50,0%
34.	Jaguar        	19	0,06	-17,4%
35.	Smart        	16	0,05	433,3%
36.	Subaru        	14	0,04	-36,4%
37.	Bentley        	7	0,02	75,0%
38.	Ferrari        	5	0,02	150,0%
39.	Alpine        	4	0,01	100,0%
40.	JAC        	3	0,01	#DIV/0!
41.	McLaren        	3	0,01	#DIV/0!
42.	Aston Martin	3	0,01	0,0%
43.	Chrysler	2	0,01	100,0%
44.	Lamborghini	1	0,00	#DIV/0!
45.	Maserati	1	0,00	-66,7%
46.	Rolls-Royce	1	0,00	#DIV/0!
47.	Seres (DFSK)	1	0,00	#DIV/0!
48.	Morgan        	1	0,00	#DIV/0!
49.	Lotus        	1	0,00	#DIV/0!
50.	Aiways        	1	0,00	#DIV/0!	
	OVERIG        	345		
[b]TOTAAL                	33.318		34,6%[/b]

In de top vijf stonden naast de Skoda Enyaq (#2), wederom de meest geregistreerde elektrische auto in juni, vier auto's die zich allang hebben bewezen als succesnummers. In de top tien valt vooral de Kia Ceed (#7) op! Zo hoog stond de Kia Ceed nog nooit. Op jaarbasis staat de auto direct achter de Skoda Octavia in zijn segment, maar voor de Ford Focus en Volkswagen Golf. Daarbij moet dus worden aangetekend dat de Focus wordt gehinderd door productiestakingen in verband met chiptekorten. Was Ford lange tijd afhankelijk van de Fiesta en Focus, nu moest Ford het juist van de Mustang Mach-E (#12) en Kuga (#25) hebben. Bij BMW was de X3/X4 (#22) het meest gevraagde model, vooral door de iX3, die in China door de joint-venture Brilliance-BMW in elkaar wordt geschroefd. De evenknie van de Skoda Enyaq, de Volkswagen ID.4, kwam op #24 uit.

630


Verder steeg de Hyundai Tucson door (#36), werden er in een paar dagen heel veel Renault Zoe's (#26) en MG ZS'en geregistreerd (#40), kwam de nieuwe Dacia Sandero voor het eerst de top vijftig binnen (#42) en stond de Opel Vivaro/Zafira opvallend hoog met dank aan de elektrische uitvoering (#89). Dan zijn er nog twee auto's die lang niet in mijn lijsten hebben gestaan: de aloude Mazda6 (#108) en Fiat 500X (#109) hadden een veel betere maand dan gebruikelijk.

In juni verschenen er diverse nieuwe modellen bij de dealer. De Nissan Qashqai stond met een mix van demonstratiemodellen van het nieuwe type en het oude type in de opruiming het hoogst: #15. De eerste nieuwe Mercedes-Benz C-klasses werden ook geregistreerd (#68). De Audi Q4 kwam binnen op #113, de Hyundai Bayon op #117, de Dacia Spring op #120 en de Renault Arkana op #129. De eerste Hyundai Ioniq 5 staat nog niet in de lijst, maar daar werden ook de eerste tientallen van geregistreerd (zie onderaan de lijst).

363y5rgb6ut9_800.jpg


1. Kia Niro 1.082
2. Skoda Enyaq 881
3. Volvo XC40 848
4. Volkswagen Polo 838
5. Kia Picanto 805
6. Toyota Yaris 767
7. Kia Ceed 706
8. Toyota Aygo 684
9. Renault Captur 638
10. Peugeot 208 577
11. Peugeot 108 571
12. Ford Mustang Mach-E 549
13. Renault Clio 545
14. Toyota Corolla 504
15. Nissan Qashqai 494
16. Skoda Octavia 493
17. Tesla Model 3 474
18. Opel Corsa 468
19. Volkswagen T-Roc 450
20. Volkswagen Golf 449
21. Peugeot 2008 440
22. BMW X3/X4 420
23. Volkswagen ID.4 406
24. Citroën C3 405
25. Ford Kuga 404
26. Renault Zoe 399
27. Audi A3 381
28. Skoda Kodiaq 381
29. Fiat 500 378
30. Mini Hatch/Cabrio 364
31. BMW 3 Serie 362
32. Peugeot 3008/5008 362
33. Suzuki Ignis 349
34. Kia Stonic 330
35. Opel Crossland 329
36. Hyundai Tucson 306
37. Volkswagen Tiguan 304
38. Renault Mégane 291
39. Volvo S60/V60 276
40. MG ZS 275
41. BMW 1 Serie 274
42. Dacia Sandero 257
43. Volkswagen T-Cross 256
44. Opel Astra 250
45. Volvo XC60 250
46. Hyundai i10 243
47. Toyota C-HR 243
48. Suzuki Swift 240
49. Mitsubishi Space Star 238
50. Hyundai Kona 233
51. Mercedes-Benz GLA/EQA 233
52. Seat Ibiza 224
53. Seat Leon 217
54. Volkswagen Up 204
55. Skoda Kamiq 200
56. Citroën C4 199
57. Skoda Karoq 196
58. Renault Twingo 194
59. Citroën C1 188
60. Ford Fiesta 187
61. Mazda CX-30 187
62. Mercedes-Benz CLA 181
63. Seat Arona 178
64. Hyundai i20 173
65. Ford Puma 167
66. BMW X5/X6 163
67. Mazda CX-5 160
68. Mercedes-Benz C-Klasse 158
69. BMW 5 Serie 154
70. Suzuki Vitara 148
71. Audi A1 145
72. Dacia Duster 144
73. BMW X1 142
74. Nissan Juke 138
75. Audi Q3 137
76. Skoda Fabia 135
77. Ford Focus 133
78. Opel Grandland 133
79. Mini Countryman 131
80. Nissan Micra 128
81. Toyota RAV4 126
82. BMW 4 Serie 124
83. Opel Mokka 124
84. Mercedes-Benz GLB 122
85. Mercedes-Benz A-Klasse 120
86. Citroën C5 Aircross 120
87. Peugeot 308 117
88. Audi Q2 104
89. Opel Vivaro/Zafira 103
90. Mazda2 100
91. Mercedes-Benz B-Klasse 99
92. Skoda Scala 99
93. Kia Sorento 99
94. Mitsubishi Outlander 94
95. Seat Tarraco 94
96. Volvo XC90 89
97. Mitsubishi Eclipse Cross 89
98. Citroën C3 Aircross 88
99. BMW 2 Serie Gran Coupé 81
100. Mini Clubman 81
101. Mercedes-Benz E-Klasse 79
102. Volkswagen Passat 76
103. Mazda3 76
104. Nissan Leaf 75
105. BMW i3 75
106. Seat Ateca 72
107. Renault Kadjar 70
108. Mazda6 70
109. Fiat 500X 69
110. Ford EcoSport 68
111. Polestar 2 66
112. Peugeot 508 65
113. Audi Q4 65
114. Volvo S90/V90 63
115. Porsche Cayenne 62
116. Jeep Compass 60
117. Hyundai Bayon 59
118. Suzuki SX4 S-Cross 56
119. Citroën C4 SpaceTourer 54
120. Dacia Spring 54
121. Kia Soul 52
122. Audi A4 51
123. Audi A5 51
124. Kia Sportage 50
125. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 48
126. MG EHS 46
127. Audi A6 45
128. Seat Mii 45
129. Renault Arkana 40

De Audi E-Tron GT stond de afgelopen maand boven de Porsche Taycan. Maar van die laatste rijden er natuurlijk al veel meer rond.

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 1
Aston Martin DBX 0
Audi E-Tron GT 39
Cupra Formentor 12
DS 9 0
Ferrari F8 2
Ferrari Roma 1
Ferrari SF90 1
Ford Explorer 18
Honda e 1
Hyundai Ioniq 5 21
Hyundai Santa Fe 27
JAC iEV7S 3
Lynk & Co 01 39
Mazda MX-30 21
Mercedes-Benz S-Klasse 18
Mercedes-Benz EQV 1
Morgan Plus Four 1
Rolls-Royce Ghost 1
Seres 3 1
Subaru Outback 11
Suzuki Swace 11
Suzuki Across 12
Toyota Mirai 7
Toyota Highlander 12
Volkswagen ID.3 24

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr - HarryNL, AD.nl & AutoWeek.nl[/size]
 
[size=large]Registraties auto's eerste semester 2021[/size]

Compacte bestelauto's

De registraties van de kleinste bestellers stegen met bijna 24%. Marktleider is en blijft de Volkswagen Caddy, al blijft die ondanks de modelwisseling achter bij het gemiddelde. De echte groei komt van de Ford Transit Connect, Toyota ProAce City en de nieuwe Renault Express. Of nou ja nieuw, dat is natuurlijk gewoon een opgefriste Dacia Dokker met een andere merknaam.

volkswagen_caddy_caddy01.jpg


Wel helemaal nieuw is de nieuwe Renault Kangoo, maar de nieuwe bestelauto verschijnt pas later dit jaar bij de dealers. Nissan zal ongetwijfeld dan gauw een nieuwe NV250 presenteren, terwijl Mercedes-Benz op dezelfde basis met de tweede generatie Citan komt. De personenautovariant zal voortaan als T-klasse door het leven gaan, met de elektrische uitvoering als EQT. Ondanks dat de Transit Connect het nu goed doet, is er een opvolger op komst. Die is direct afgeleid van de Volkswagen Caddy.

Code:
1.	Volkswagen Caddy	2.508
2.	Peugeot Partner/Rifter	1.505
3.	Ford Transit Connect	1.362
4.	Opel Combo        	947
5.	Citroën Berlingo	690
6.	Renault Kangoo        	642
7.	Mercedes-Benz Citan	548
8.	Toyota ProAce City	426
9.	Ford Transit Courier	318
10.	Fiat Doblò        	301
11.	Nissan NV200        	183
12.	Renault Express        	135
13.	Dacia Dokker        	116
14.	Nissan NV250        	86
15.	Fiat Fiorino        	49
16.	DFSK K-/C-/V-serie	31
17.	Goupil G6        	19
18.	Streetscooter Work	7
19.	Piaggio Porter        	1	
[b]TOTAAL                		9.874[/b]




Middelgrote bestelauto's

Ten opzichte van het eerste halfjaar in 2020 werden er ruim 36% meer middelgrote bestelauto's geregistreerd. Daarmee is de groei veel groter dan in de andere bestelautosegmenten. Marktleider Volkswagen zat zelfs boven het marktgemiddelde met de Transporter/Caravelle/California/Multivan. Ook Ford deed het net iets beter nog dan gemiddeld met de Transit Custom-reeks, die ieder jaar meer in trek lijkt. In relatieve zin blonken Opel en Toyota het meeste uit met hun middelgrote bestelauto's en personenbusjes, geholpen door de komst van de elektrische varianten. Zowel de Vivaro als de ProAce plusten met meer dan zestig procent.

Vivaro-DC-2020-23.jpg


Later dit jaar komt de vernieuwde Renault Trafic eindelijk op de markt, de Nissan NV300 krijgt dezelfde facelift. Fiat doet met de Talento niet mee, de komst van de volgende Talento (of Scudo?) met weer dezelfde basis als bijvoorbeeld de busjes van Citroën en Peugeot zal niet lang op zich laten wachten. Het belangrijkste nieuws is toch wel de komst van de nieuwe Volkswagen Multivan (T7), die veel dichter tegen MPV's aan schurkt dan andere personenbusjes. Ook komt er een elektrische bestelauto, die ID. Buzz. Met al die modellen moet Volkswagen het marktleiderschap verder kunnen verstevigen. Elders in Europa komt de bijzonder gelijnde Hyundai Staria op de markt, maar de Nederlandse markt blijft daarvan verstoken.

Code:
1.	Volkswagen Transporter/T6	3.393
2.	Ford Transit/Tourneo Custom	2.944
3.	Mercedes-Benz Vito/V-klasse	2.342
4.	Renault Trafic                	2.261
5.	Opel Vivaro/Zafira        	1.717
6.	Peugeot Expert/Traveller	1.326
7.	Fiat Talento                	891
8.	Toyota ProAce                	742
9.	Citroën Jumpy/SpaceTourer	603
10.	Nissan NV300                	122
11.	Maxus e-Deliver 3        	20
12.	UAZ Bukhanka                	8
	[b]TOTAAL                        	16.369[/b]




Grote bestelauto's

Er werden ruim 25% meer grote bestelauto's geregistreerd ten opzichte van het eerste semester in 2020. Marktleider Mercedes-Benz Sprinter pluste met slechts vijf procent, wat automatisch betekent dat andere bestelauto's voor de echte groei zorgden. De Volkswagen Crafter pluste met 41%, de Ford Transit zelfs met 67%. De Maxus EV80 deed het in de marge ook goed, maar uit analyse van een medeforummer blijkt dat die resultaten met een korreltje zout dienen te worden genomen, de meeste exemplaren lijken alweer de grens over.

transitMHEV-1.jpg


Opel heeft de nieuwe Movano gepresenteerd. Of nou ja, nieuw... De bus is afgeleid van de Citroën Jumper en Peugeot Boxer, die in de basis uit 2006 stammen, waar de huidige Movano is afgeleid van de Renault Master uit 2010. Als enige van de grote Stellantis-bestellers profiteert de Ducato van een grondige opfrisbeurt, waarin vooral het nieuwe dashboard opvalt.

Code:
1.	Mercedes-Benz Sprinter	3.136
2.	Volkswagen Crafter	2.001
3.	Renault Master        	1.875
4.	Ford Transit        	1.449
5.	Iveco Daily        	1.028
6.	Fiat Ducato        	886
7.	MAN TGE                	650
8.	Peugeot Boxer        	556
9.	Opel Movano        	492
10.	Citroën Jumper        	259
11.	Maxus V80        	151
12.	Nissan NV400        	36
13.	Maxus Deliver 9        	3
	[b]TOTAAL                	12.522[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl / Bestelauto.nl[/size]
 
Terug
Bovenaan