[size=large]
Februari 2020[/size]
In februari steeg het aantal geregistreerde nieuwe auto's met 0,3% naar 29.868 registraties, wat gezien de extra (verkoop)dag niet heel indrukwekkend is. Kia pakt voor het eerst in zijn bestaan en voor het eerst voor een Koreaans merk überhaupt de eerste positie in de Nederlandse verkoopstatistieken. Kia is vaker populair in februari, want tot nu toe was de tweede positie de hoogst behaalde positie, die werd behaald in februari 2016 (2.647 stuks en 9,32% marktaandeel), februari 2014 (2.771 stuks en 8,24%) en even terug, in december 2004 (1.682 stuks en 13,94% marktaandeel). Ditmaal was 8,80% marktaandeel voldoende voor de koppositie, wat al laat zien dat het veld evenwichtig verdeeld was. De Niro is een kaskraker van jewelste, een vrijwel uitsluitend Nederlands genoegen. De auto is ook misschien 'gewoon' heel Nederlands. Een crossover met een uiterlijk dat niemand voor het hoofd stoot (en niemand in vervoering brengt), voldoende praktisch, een zuinige hybride waar toch de caravan achter kan en een elektrische uitvoering met lage bijtelling. De Picanto is nog steeds in trek, hoewel minder dan voorheen, maar de Ceed-serie en Stonic zijn ook in trek, terwijl de elektrische Soul ook voor wat extra klandizie heeft gezorgd. Toch laat Kia nog een hoop potentieel liggen door veel te traag zuinige, moderne motoren te introduceren in bijvoorbeeld de Sportage en Sorento, terwijl de Rio nog steeds veel te slecht scoort en geen partij is voor de toppers van het B-segment.
Traditioneel marktleider Volkswagen moest een veer laten na de dolle januarimaand, waar Volkswagen vorig jaar beter in slaagde. De T-Roc, Tiguan en Up lieten het afweten. Dankzij een enorme eindsprint kwam Opel op een prima derde plek: een verlies van 13,8% valt mee gezien het verdwijnen van de Karl, Adam en Mokka X. Het verlies wordt echter niet beperkt door de nieuwe Corsa en nauwelijks van de opgefriste Astra, maar de Ampera-e die in de uitverkoopbak ligt. Het is alsof de Nederlandse importeur, voor wie de Karl in heel Europa van het grootste belang was, de Ampera-e met veel korting in de schoot geworpen heeft gekregen als doekje voor het bloeden, totdat de nieuwe Corsa en straks Mokka op gang zijn gekomen.
BMW doet wederom opvallend goede zaken, met name dankzij de 1-serie, 3-serie en gehele X-reeks minus de X2. Wellicht scoren de SUV-modellen nu extra goed in verband met de veranderende BPM in verband met het in werking treden van de WLTP-verbruikscyclus. Skoda steeg minimaal, wat gezien de op aflossing wachtende Octavia een uitstekende prestatie is. De afbraaktarieven voor private lease van de elektrische Citigo hebben voor een overtuigend herdebuut gezorgd, maar vooral de Kodiaq blijft scoren als een gek, terwijl de Kamiq voor nieuwe klanten zorgt. De Scala doet het niet beter dan voorganger Rapid, maar interne concurrentie door de Kamiq zal ook wel niet helpen. Verder had Mitsubishi een megamaand met dank aan veel (zelf?)registraties van de Space Star en ASX. Mitsubishi had nog een voorraad staan van het pre-faceliftmodel dat de deur uit moest.
Ondertussen zet Audi zijn fletse scores voort, de nieuwe A3 komt als geroepen, terwijl het nieuwe instapmodel en de Sportback-uitvoering van de E-Tron (en Q3) ook voor herstel moeten zorgen. Fiat laat eindelijk weer eens een plus zien, waarmee vermoedelijk een einde is gekomen aan de jarenlange neergang: een stabilisatie ligt in het verschiet totdat de nieuwe 500e verschijnt, die het merk weer wat glans moet geven. Mazda heeft het nog steeds moeilijk door de uitstootboetes en het tijdelijk verdwijnen van de CX-3, terwijl Nissan ondanks de nieuwe Juke en herleving van de X-Trail in het rood zit: de Leaf wordt aan alle kanten ingehaald doordat de tweede generatie onvoldoende vooruitgang bracht. Verder zet het krachtige herstel van Porsche voort. Jaguar profiteert van onder andere de opgefriste XE en F-Type en Subaru van de mild-hybride XV en Forester.
Top 10 stijgers MG +++; Porsche +323,7%; Mitsubishi +90,9%; Jaguar +75,7%; Subaru +67,9%; Toyota +38,6%; BMW +34,5%; DS +34,3%; Fiat +32,8%; Kia +32,2%
Top 10 dalers: Smart -75,0%; Tesla -68,3%; Jeep -62,7%; Alfa Romeo -56,8%; Mazda -31,9%; Dacia -29,0%; Audi -28,0%; Honda -27,5%; Volkswagen -21,9%; Nissan -20,3%
Merkenranglijst
1. Kia 2.629
2. Volkswagen 2.484
3. Opel 2.124
4. Peugeot 2.082
5. Toyota 2.079
6. Ford 1.788
7. Renault 1.768
8. BMW 1.766
9. Mercedes-Benz 1.513
10. Skoda 1.319
11. Hyundai 1.187
12. Volvo 1.183
13. Citroën 1.169
14. Mitsubishi 907
15. Nissan 855
16. Seat 739
17. Suzuki 708
18. Mini 643
19. Audi 627
20. Fiat 607
21. Mazda 537
22. Porsche 161
23. Tesla 155
24. Dacia 147
25. Land Rover 114
26. Honda 87
27. Jaguar 65
28. Lexus 54
29. DS 47
30. Subaru 47
31. Jeep 38
32. Alfa Romeo 32
33. MG 9
34. Smart 9
35. Bentley 7
36. Lamborghini 6
37. Alpine 6
38. Maserati 6
39. Ferrari 4
40. Morgan 2
41. McLaren 2
Bij de modellen vallen in de top tien met name de Opel Ampera-e (#8: een record en ongetwijfeld een record voor de Ampera-e in heel Europa en ook eenvoudig beter dan de beste notering van evenknie Chevrolet Bolt aan de overkant van de plas), Mitsubishi Space Star (#9), Fiat 500 (#13 - door de komst van de mildhybride?), de Peugeot 208 stijgt door (#15), de Kia Ceed is in vorm met dank aan de komst van de XCeed (#26), de nieuwe BMW 1-serie bewijst BMW's gelijk om te switchen naar voorwielaandrijving (#27), de Mercedes-Benz CLA scoort als een gek (#29) met dank aan de modelwisseling, de Skoda Kodiaq zet zijn opmerkelijke opmars voort (#28), waar de Kia Stonic zich bijvoegt (#38), de Mercedes-Benz B-klasse profiteert van de modelwisseling (#43), de Ford Puma stijgt door (#53), de Mitsubishi ASX profiteert van de zoveelste facelift (#54), dan zijn er de elektrische Skoda Citigo (#62), BMW X5/X6 (#64), Skoda Kamiq (#68), BMW X3/X4 (#71), nieuwe Nissan Juke (#82), komt de Mercedes-Benz EQC eindelijk op stoom? (#99), Porsche Cayenne (#104), Ford Mondeo met dank aan de hybride wagon (#107), Kia Soul (#109), Nissan X-Trail (#114) en Range Rover Evoque (#121) die goed scoren.
Buiten de ranglijst staan een aantal nieuwe modellen (<1 jaar op de markt): Audi E-Tron (27 stuks); BMW 2-serie Gran Coupé (eerste 4 stuks), 8-serie Gran Coupé (10 stuks/8-serie totaal 24 stuks), Z4 (19 stuks), X6 (14 stuks, totaal zie ranglijst X5/X6-duo) en X7 (15 stuks); DS 3 Crossback (31 stuks); Ford Explorer (eerste exemplaar); Hyundai Santa Fe (1 exemplaar); Lexus UX (15 stuks); Mercedes-Benz GLB (eerste 12 stuks) en GLS (3 stuks); MG ZS (9 stuks); Morgan Plus Six (2 stuks); Porsche Taycan (22 stuks); Subaru Forester (12 stuks); Toyota Camry (11 stuks) en Supra (6 stuks).
Modellenranglijst
1. Kia Niro 1.054
2. Renault Clio 821
3. Ford Focus 762
4. Volkswagen Golf 757
5. Kia Picanto 721
6. Peugeot 108 707
7. Ford Fiesta 671
8. Opel Ampera-e 647
9. Mitsubishi Space Star 613
10. Volkswagen Polo 599
11. Toyota Aygo 597
12. Hyundai Kona 563
13. Fiat 500 526
14. Toyota Corolla 523
15. Peugeot 208 501
16. Toyota Yaris 484
17. Opel Astra 445
18. Volvo S60/V60 416
19. Nissan Qashqai 408
20. Opel Corsa 396
21. Renault Captur 395
22. Citroën C1 394
23. Mercedes-Benz A-klasse 386
24. Mini Mini 383
25. BMW 3-serie 380
26. Kia Ceed 378
27. BMW 1-serie 345
28. Skoda Kodiaq 341
29. Mercedes-Benz CLA 315
30. Hyundai i10 305
31. Peugeot 3008 298
32. Volvo XC40 295
33. Citroën C3 294
34. Opel Crossland X 282
35. Toyota C-HR 278
36. Volkswagen T-Cross 270
37. Volkswagen T-Roc 257
38. Kia Stonic 257
39. Skoda Octavia 252
40. Opel Grandland X 248
41. Volkswagen Tiguan 240
42. Peugeot 308 236
43. Mercedes-Benz B-klasse 236
44. Citroën C5 Aircross 230
45. Mercedes-Benz C-klasse 229
46. Suzuki Swift 215
47. Nissan Micra 214
48. Volkswagen Up 213
49. Seat Ibiza 212
50. Mazda CX-30 204
51. Seat Leon 198
52. BMW 5-serie 191
53. Ford Puma 169
54. Mitsubishi ASX 166
55. Toyota RAV4 165
56. Renault Twingo 163
57. Suzuki Ignis 162
58. Volvo XC60 161
59. BMW X1 160
60. Skoda Karoq 157
61. Mini Countryman 156
62. Skoda Citigo 153
63. Peugeot 5008 149
64. BMW X5/X6 144
65. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 143
66. Suzuki Vitara 142
67. Volvo V40 141
68. Skoda Kamiq 141
69. Skoda Fabia 139
70. Audi A3 138
71. BMW X3/X4 136
72. Tesla Model 3 135
73. Mazda3 133
74. Citroën C3 Aircross 133
75. Audi A1 132
76. Hyundai i20 128
77. Renault Megane 125
78. Ford EcoSport 123
79. Seat Arona 120
80. Hyundai Ioniq 112
81. Seat Ateca 109
82. Nissan Juke 106
83. Kia Rio 106
84. Audi A4 105
85. Peugeot 2008 105
86. Mini Clubman 104
87. Volvo S90/V90 101
88. Mazda CX-5 100
89. Skoda Scala 94
90. Suzuki Celerio 93
91. Opel Insignia 91
92. Volkswagen Passat 89
93. Mitsubishi Outlander 88
94. Renault Kadjar 84
95. Mercedes-Benz E-klasse 84
96. Renault Scenic 82
97. Renault Zoe 81
98. Mazda2 80
99. Mercedes-Benz EQC 80
100. Audi Q2 71
101. Suzuki SX4 S-Cross 71
102. Volvo XC90 69
103. Nissan Leaf 68
104. Porsche Cayenne 66
105. Peugeot 508 65
106. Seat Tarraco 61
107. Ford Mondeo 60
108. Mercedes-Benz GLC 59
109. Kia Soul 59
110. BMW 4-serie 57
111. Citroën C4 SpaceTourer 57
112. Hyundai i30 56
113. BMW i3 54
114. Nissan X-Trail 52
115. Kia Sportage 52
116. Fiat Panda 48
117. Dacia Duster 46
118. Skoda Superb 42
119. Audi A6 41
120. Citroën C4 Cactus 41
121. Range Rover Evoque 40
122. Mitsubishi Eclipse Cross 40
[size=x-small]
Cijfers: RDC
Foto's: Autoplus.nu, AD.nl, AutoWeek.nl[/size]