De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Ik dacht dat wij in Nederland veel last hadden van de invloed van de WLTP in augustus. In de rest van Europa is het nog veel erger. In Spanje is er 48,8 meer geregistreerd en met het bizarre gevolg dat de best verkochte auto de Kia Carens is. Er zijn er 5.114 stuks van geregistreerd! Terwijl de auto in juli nog op de 64e plek stond. Er zijn er tot aan juli zo'n 5000 van verkocht en in augustus dus net zoveel als in het hele jaar....maar nog steeds onverkocht o_O. Ook Renault heeft veel Clio's geregistreerd en Nissan veel Qashqais.

Overzicht Spanje augustus

België idem dito met 53% meer geregistreerde auto's. Renault doet 106% meer, VW 47%, Nissan maar liefst 117%, maar ook Mercedes doet mee met 52%.

Overzicht België augustus
 
De man van mijn moeder heeft ook een luxe Clio automaat gekocht uit voorraad. Sla nu je slag zou ik zeggen
 
Nog meer voorbeelden:
Voor het eerst sinds 2003 is de Fiat Panda niet meer de bestverkochte auto in Italië, maar de Clio.

Nissan registreerde 301% meer Qashqais in Finland. VW registreerde 221% meer auto's in Hongarije, waaronder de aftandse Jetta.
Renault registreerde 101% meer auto's in Duitsland, zelfs meer dan Opel en Ford.

Met andere woorden: het zijn vooral Renault, Nissan, VW en Fiat die veel auto's registreren.
 
@LM

De conclusie dat Fiat veel auto's registreert kan ik niet in jouw verhaal vinden. Als jij dat wel kunt vind ik jou een echte topper.
 
Thema90 zei:
@LM

De conclusie dat Fiat veel auto's registreert kan ik niet in jouw verhaal vinden. Als jij dat wel kunt vind ik jou een echte topper.

Fiat: +134% in Spanje (500L: +721%, Tipo: +193%, beide auto's die normaliter niemand wil hebben)
Frankrijk: +62%

Maar Fiat is sowieso koningin van de zelfregistraties. Veelal 500'jes die later bij verhuurbedrijven worden ondergebracht.

Verder: niet zo minachtend. Sorry dat ik je op je Fiat-teentjes heb getrapt.
 
LM. zei:
Thema90 zei:
@LM

De conclusie dat Fiat veel auto's registreert kan ik niet in jouw verhaal vinden. Als jij dat wel kunt vind ik jou een echte topper.

Fiat: +134% in Spanje (500L: +721%, Tipo: +193%, beide auto's die normaliter niemand wil hebben)
Frankrijk: +62%

Maar Fiat is sowieso koningin van de zelfregistraties. Veelal 500'jes die later bij verhuurbedrijven worden ondergebracht.

Verder: niet zo minachtend. Sorry dat ik je op je Fiat-teentjes heb getrapt.

Die bovenstaande cijfers stonden niet in je verhaal, LM. Zo gek is die opmerking van Thema90 dus niet.
 
MBdoubleyou zei:
Die bovenstaande cijfers stonden niet in je verhaal, LM. Zo gek is die opmerking van Thema90 dus niet.

De opmerking niet maar de manier waarop wel. Maar misschien ben jij die manier van communicatie gewend.

Frankrijk:
Nissan: +104%
Fiat: +60%
Seat: +118%
Renault: +53%
 
Ik heb hier al de verkopen van september ´18, alleen anders gepresenteerd dan wij hier gewend zijn. De andere opgaaf zal nog wel volgen.
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2018/Autoverkopen-september-2018.pdf?ext=.pdf
 
Top 20 september.

Zoals verwacht gaan Renault en VW hard onderuit.

1. Opel Karl (1283)
2. Tesla Model S (1052)
3. Kia Picanto (974)
4. Peugeot 108 (878)
5. Ford Fiesta (677)
6. Toyota Aygo (631)
7. Tesla Model X (593)
8. Opel Corsa (589)
9. Hyundai i10 (513)
10. Renault Clio (490)
11. Kia Niro (488)
12. Skoda Octavia (476)
13. Toyota C-HR (474)
14. Toyota Yaris (451)
15. Opel Astra (447)
16. Mazda CX-5 (431)
17. VW Polo (410)
18. Nissan Qashqai (395)
19. BMW 3-serie (385)
20. VW Up (381)
 
Wat een bizarre top 10 eigenlijk. Enerzijds heel veel stadsautootjes (het enige wat particulier nog lijkt te lopen), anderszijds twee prijzige forse ev's die voornamelijk zakelijk heel interessant zijn en een financieel cadeautje krijgen. Iets anders dan dat komt er eigenlijk amper meer aan te pas.
 
Gaan we de komende maanden ook nog zien. Een min in totale verkopen, want veel NEDC-auto's worden nog verkocht en die zijn al geregistreerd.
Anderzijds gaan de dure EV's de komende maanden nog flink geregistreerd worden om maar de 4% bijtelling over alles te krijgen ipv tot 50k.
 
Dat is een behoorlijk bizarre top 10 :LOL:.

BMW op 2 is best bijzonder en heeft weinig met bijtelling te maken. Waarschijnlijk liep de productie van bestellingen achter vanwege de WLTP en zijn die auto's nu geleverd. In België en D'land staat BMW deze maand ook op 1.

BMW doet het in NL aanmerkelijk beter dan Audi. De Q5 slaat bv totaal niet aan: een schamele 387 stuks, bijna net zoveel als de belegen Q3. BMW verkocht 1051 X3's en Volvo scoort enorm met 2167 XC60's. Ook de A4 en A5 verkopen niet beter dan de BMW 3-en 4-serie terwijl die binnenkort vervangen worden. Eigenlijk is alleen de A3 de echte omzetmaker bij Audi. In het "premiumsegment" is BMW de onbetwiste nummer 1 met 16.825 stuks, dan Volvo met 12.772 stuks, Audi 12.070 stuks en Mercedes 11.943 stuks (inclusief 900 V-klasses, Vito's en Sprinters).

Volvo heeft natuurlijk een duidelijk kleiner modellenprogramma. Zet je alleen de verkopen van de directe tegenhangers van Audi, BMW en MB ertegenover dan blijkt Volvo dus nipt het grootste "premiummerk".

Renault en VW zullen wel redelijk snel bijtrekken. Ze hebben deze maand allebei zo'n 1500 auto's geregistreerd. Ze zullen niet veel minder verkocht hebben dan anders dus veel van de vorige maand geregistreerde auto's zullen in september de weg opgegaan zijn. Opel heeft niet opvallend veel meer verkocht dan anders. Ik denk dat het volgende maand weer VW op 1, Renault op 2 en Opel op 3 is.
 
Top 10 september elektrische auto's

1. TESLA MODEL S 1.052
2. TESLA MODEL X 593
3. NISSAN LEAF 292
4. BMW I3 171
5. HYUNDAI IONIQ 146
6. HYUNDAI KONA 85
7. OPEL AMPERA-E 46
8. VOLKSWAGEN GOLF 43
9. RENAULT ZOE 31
10. SMART FORFOUR 26

bron: raivereniging.nl
 
Met een klein beetje vertraging zijn hier alsnog de cijfers van augustus en september. Ik laat de cijfers maar voor zich spreken, heel veel is er toch niet over te zeggen behalve pieken en dalen in verband met het WLTP-gedoe. Nou goed dan, de Volvo XC40 doet het goed, de leveringen van de nieuwe V60 komen goed op gang en elektrische auto's (vooral de Tesla's, Hyundais, Leaf, i3 en vast ook Golf doen het goed) gaan als een speer.

Augustus
1. Renault Clio 2.392
2. Volkswagen up! 1.732
3. Volkswagen Polo 1.255
4. Renault Captur 1.131
5. Nissan Qashqai 1.064
6. Renault Twingo 1.042
7. Opel Astra 970
8. Peugeot 208 928
9. Ford Fiesta 927
10. Renault Megane 858
11. Kia Picanto 847
12. Volkswagen Tiguan 832
13. Volkswagen Golf 725
14. Peugeot 108 656
15. Audi A3 650
16. Kia Niro 620
17. Fiat 500 561
18. Opel Karl 544
19. Volkswagen T-Roc 541
20. Toyota Aygo 518
21. Peugeot 2008 481
22. Audi A4 454
23. Opel Corsa 431
24. Toyota Yaris 430
25. Hyundai i10 430
26. Tesla Model S 400
27. Opel Crossland X 384
28. Renault Kadjar 377
29. Peugeot 308 361
30. Skoda Octavia 337
31. Kia Sportage 337
32. Mini Mini 331
33. Suzuki Swift 330
34. Nissan Leaf 331
35. Citroën C3 321
36. BMW 3-serie 320
37. Ford Focus 310
38. Volvo S60/V60 306
39. Peugeot 3008 302
40. Opel Grandland X 299
41. Audi A1 293
42. Mazda CX-5 284
43. Toyota C-HR 282
44. BMW 1-serie 282
45. Nissan Micra 280
46. Skoda Fabia 278
47. Volkswagen Transporter/T6-serie 274
48. Mercedes-Benz A-klasse 264
49. Peugeot 5008 262
50. Audi Q2 256
51. Dacia Logan 248
52. Citroën C1 245
53. BMW 5-serie 245
54. Hyundai Kona 244
55. Seat Leon 241
56. Mitsubishi Space Star 236
57. Fiat Panda 233
58. Volkswagen Passat 226
59. Audi A5 224
60. Volvo V40 208
61. Tesla Model X 200
62. Mercedes-Benz B-klasse 199
63. Dacia Duster 196
64. Suzuki Celerio 191
65. Citroën C3 Aircross 190
66. Audi A6 190
67. Dacia Sandero 190
68. Skoda Superb 188
69. Hyundai Ioniq 188
70. Volvo XC40 180
71. Suzuki Ignis 171
72. Hyundai i20 170
73. Renault Scenic 165
74. Kia Rio 163
75. Seat Arona 162
76. Kia Stonic 161
77. Citroën C4 SpaceTourer 158
78. Opel Mokka X 150
79. BMW X1 150
80. Mazda2 150
81. Toyota Auris 141
82. Mercedes-Benz C-klasse 139
83. Mercedes-Benz CLA 134
84. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 135
85. Mazda CX-3 133
86. BMW 4-serie 129
87. BMW i3 127
88. Ford EcoSport 126
89. Mercedes-Benz E-klasse 120
90. BMW X3 118
91. Seat Ibiza 115
92. Suzuki SX4 S-Cross 115
93. Skoda Citigo 112
94. Porsche Cayenne 112
95. Citroën C4 Cactus 102
96. Mini Clubman 101
97. Skoda Karoq 99
98. Mini Countryman 98
99. Opel Insignia 96
100. Volvo XC60 95
101. Skoda Kodiaq 95
102. Ford Kuga 93
103. Audi Q3 93
104. Mercedes-Benz GLC 90
105. Renault Talisman 89
106. Hyundai i30 87
107. Hyundai Tucson 81
108. Opel Ampera-e 81
109. Toyota ProAce Verso 81
110. Volkswagen Arteon 80
111. BMW X2 79
112. Kia Ceed 77
113. Mitsubishi ASX 77
114. Smart Forfour 76
115. Mitsubishi Eclipse Cross 75
116. Mazda3 75
117. Mitsubishi Outlander 74
118. Seat Mii 72
119. Fiat 500X 67
120. Hyundai ix20 66
121. Volvo S90/V90 65
122. Jeep Compass 63
123. Fiat Punto 60
124. Ford Mondeo 59
125. Toyota RAV4 57
126. Suzuki Vitara 56
127. Volvo XC90 56
128. Nissan Juke 56
129. Skoda Rapid 55
130. Volkswagen Touran 54
131. Ford Ka+ 53
132. Jaguar XE 53
133. Audi Q5 52
134. Honda Jazz 50

September
1. Opel Karl 1.283
2. Tesla Model S 1.052
3. Kia Picanto 974
4. Peugeot 108 878
5. Ford Fiesta 677
6. Toyota Aygo 631
7. Tesla Model S 593
8. Opel Corsa 589
9. Hyundai i10 513
10. Renault Clio 490
11. Kia Niro 488
12. Skoda Octavia 476
13. Toyota C-HR 474
14. Toyota Yaris 451
15. Opel Astra 447
16. Mazda CX-5 431
17. Volkswagen Polo 410
18. Nissan Qashqai 395
19. BMW 3-serie 385
20. Volkswagen Up 381
21. Mini Mini 364
22. Suzuki Swift 360
23. Fiat 500 347
24. Volvo XC40 345
25. Citroën C1 339
26. Mercedes-Benz A-klasse 338
27. Volvo V40 337
28. Citroën C3 336
29. Peugeot 308 329
30. Renault Megane 303
31. Volvo S60/V60 301
32. BMW 5-serie 298
33. Nissan Leaf 292
34. Renault Captur 284
35. Ford Focus 277
36. Suzuki Ignis 256
37. BMW 1-serie 252
38. Hyundai Kona 240
39. Mercedes-Benz C-klasse 232
40. Mercedes-Benz B-klasse 229
41. Volkswagen Golf 226
42. Peugeot 2008 226
43. Mazda2 222
44. Peugeot 208 219
45. Nissan Micra 218
46. Peugeot 3008 212
47. BMW X1 209
48. Opel Crossland X 207
49. Opel Grandland X 206
50. BMW X3 193
51. Hyundai Ioniq 183
52. BMW 4-serie 179
53. Mitsubishi Space Star 174
54. BMW i3 172
55. Volvo XC60 171
56. Renault Twingo 165
57. BMW 2-serie Active Tourer/Gran Tourer 164
58. Opel Mokka X 157
59. Smart Forfour 152
60. Mitsubishi Outlander 149
61. Mazda CX-3 147
62. Ford EcoSport 147
63. Seat Ibiza 146
64. Volkswagen T-Roc 144
65. Kia Ceed 144
66. Suzuki Celerio 142
67. Mercedes-Benz CLA 138
68. Peugeot 5008 137
69. Seat Leon 137
70. Mitsubishi ASX 137
71. Citroën C3 Aircross 133
72. Volvo S90/V90 127
73. Citroën C4 Cactus 126
74. Hyundai i20 118
75. Seat Arona 118
76. Mercedes-Benz E-klasse 113
77. Skoda Karoq 111
78. Hyundai ix20 106
79. Volkswagen Passat 105
80. Kia Rio 105
81. Mini Countryman 103
82. Fiat Panda 101
83. Suzuki SX4 S-Cross 101
84. Audi A1 100
85. Kia Stonic 100
86. Skoda Rapid 99
87. Audi A3 95
88. Skoda Fabia 95
89. Renault Kadjar 93
90. Hyundai Tucson 92
91. Toyota RAV4 86
92. Skoda Citigo 84
93. Mini Clubman 84
94. Volvo XC90 82
95. Opel Adam 81
96. BMW X2 77
97. Mazda3 75
98. Mitsubishi Eclipse Cross 74
99. Dacia Duster 70
100. Hyundai i30 70
101. Renault Talisman 68
102. Volkswagen Tiguan 65
103. Ford Kuga 63
104. Suzuki Vitara 63
105. Kia Sportage 60
106. Opel Insignia 60
107. Jeep Renegade 60
108. Audi A4 58
109. Dacia Sandero 56
110. Ford Ka+ 55
111. Skoda Superb 54
112. Fiat Punto 54
113. Mercedes-Benz GLC 53
114. Nissan X-Trail 53
115. Seat Mii 52
116. Jeep Compass 52
 
Een deel van de verkoopcijfers van oktober 2018:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/november/45715-oktober-2018-opnieuw-minder-autos-verkocht
 
Top 20 oktober

1. Kia Picanto (936)
2. Ford Fiesta (920)
3. Peugeot 108 (884)
4. VW Golf (870)
5. Opel Karl (850)
6. VW Polo (797)
7. Skoda Octavia (750)
8. Renault Clio (598)
9. VW Up (594)
10. Ford Focus (567)
11. Toyota Yaris (494)
12. Kia Niro (448)
13. Peugeot 208 (442)
14. Opel Astra (425)
15. Toyota Aygo (421)
16. Peugeot 3008 (415)
17. Peugeot 308 (410)
18. Mini (390)
19. Renault Captur (376)
20. Nissan Qashqai (371)
 
Opgelet met de cijfers van september wat de Volvo 60 reeks betreft. Op het moment dat mijn nieuwe besteld is bij de leasemaatschappij in augustus waren er nog veel “oude” modellen beschikbaar met name de laatste stuks die van de band zijn gerold.

Stonden te koop met kortingen van 30-35%... een collega heeft zo nog een V60 Cross Country stockmodel gekozen
 
Oktober 2018
De WLTP-regels spelen nog altijd een grote rol in de verkoopcijfers. Volkswagen is weliswaar terug op een, maar verliest een kwart en moet het waarschijnlijk vooral van voorraadmodellen hebben, aangezien de Golf, Polo, up! en T-Roc hoog staan en de duurdere modellen slecht scoorden. Alhoewel, eigenlijk alleen de Tiguan scoorde zwaar onder gemiddeld. Renault-Nissan was net als Volkswagen niet alert genoeg en verliest ook fors. Een van de daadwerkelijke verliezers van de invoering van de WLTP-cyclus lijkt echter Hyundai-Kia, want de auto's scoren in de nieuwe verbruikscyclus veel slechter dan volgens de NEDC-cyclus. Auto's als de Rio en i20, maar vooral de Sportage en Tucson zullen het nog moeilijker krijgen. Wat dat betreft komen de elektrische modellen als geroepen, bovendien zullen de Picanto en Niro hybride aanhoudend populair blijven. Jaguar is nog zo'n verliezer, maar kan vrijwel verdampende verkopen (registraties) van alle bestaande modellen compenseren met de komst van de nieuwe I-Pace, die omhoog schiet naar #53. Opvallend hoog staan verder de Volvo S60/V60 met dank aan de laatste (#12), de XC40 (#19), Nissan Leaf (#25), de oude Mercedes-Benz B-klasse in de afprijsbak (#31), de Ford EcoSport en Seat Arona opvallend goed in vorm (respectievelijk #36 en #37), blijvend populaire Tesla Model S (#39), Skoda Karoq (#42), Citroën C3 Aircross (#49) en Hyundai Kona met dank aan de EV (nog voorzichtig op #56). Verder was er een goede registratiemaand voor de Mercedes-Benz Vito en V-klasse (samen op #63) en helemaal onderaan bevindt zich de Mazda6 (#117), die profiteert van een facelift. Bovendien komen de grotere Mazda's relatief gunstig uit de WLTP-test.

volvo-xc40-d4-awd-geartronic-297484-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/45284-volvo-xc40-de-kans[/size]

1. Kia Picanto 936
2. Ford Fiesta 920
3. Peugeot 108 884
4. Volkswagen Golf 870
5. Opel Karl 850
6. Volkswagen Polo 797
7. Skoda Octavia 750
8. Renault Clio 598
9. Volkswagen up! 594
10. Ford Focus 567
11. Toyota Yaris 494
12. Volvo S60/V60 468
13. Kia Niro 448
14. Peugeot 208 442
15. Opel Astra 425
16. Toyota Aygo 421
17. Peugeot 3008 415
18. Peugeot 308 410
19. Volvo XC40 405
20. Mini Mini 390
21. Volvo V40 387
22. Renault Captur 376
23. Nissan Qashqai 371
24. Hyundai i10 360
25. Nissan Leaf 360
26. Citroën C1 347
27. Fiat 500 345
28. Seat Leon 333
29. BMW 3-serie 332
30. Citroën C3 327
31. Mercedes-Benz B-klasse 312
32. Toyota C-HR 299
33. Mercedes-Benz A-klasse 296
34. BMW 1-serie 292
35. Volkswagen T-Roc 271
36. Ford EcoSport 269
37. Seat Arona 260
38. Opel Crossland X 258
39. Tesla Model S 257
40. Opel Corsa 256
41. Seat Ibiza 255
42. Skoda Karoq 248
43. Suzuki Ignis 244
44. BMW X1 241
45. Mazda CX-5 233
46. Opel Grandland X 231
47. Suzuki Swift 220
48. Mitsubishi Space Star 219
49. Citroën C3 Aircross 219
50. Peugeot 2008 215
51. Peugeot 5008 214
52. BMW 5-serie 209
53. Jaguar I-Pace 209
54. Volvo XC60 207
55. Renault Twingo 204
56. Hyundai Kona 204
57. Renault Megane 196
58. Audi A3 189
59. Hyundai Ioniq 176
60. BMW i3 175
61. Kia Ceed 172
62. Toyota Auris 170
63. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 170
64. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 159
65. Nissan Micra 158
66. Mercedes-Benz CLA 156
67. Mercedes-Benz C-klasse 144
68. Volkswagen Passat 143
69. Mini Countryman 142
70. Mitsubishi Outlander 139
71. Kia Sportage 134
72. Renault Zoe 127
73. Mazda2 124
74. Hyundai i20 121
75. Opel Insignia 119
76. Skoda Superb 115
77. BMW 4-serie 115
78. Volvo S90/V90 111
79. Audi A1 109
80. Volkswagen Tiguan 107
81. Renault Kadjar 106
82. Suzuki Celerio 106
83. Skoda Fabia 105
84. Skoda Citigo 102
85. Mercedes-Benz GLC 99
86. Mini Clubman 96
87. Mercedes-Benz E-klasse 93
88. Tesla Model X 91
89. Mazda CX-3 90
90. Skoda Rapid 89
91. Smart Forfour 86
92. Hyundai Tucson 83
93. Audi A6 83
94. BMW X3 83
95. Kia Stonic 79
96. Skoda Kodiaq 79
97. Citroën C4 Cactus 77
98. Citroën C4 SpaceTourer 74
99. Renault Scenic 73
100. Suzuki Baleno 73
101. Seat Ateca 72
102. Mitsubishi Eclipse Cross 69
103. BMW X2 67
104. Fiat Panda 64
105. Kia Rio 62
106. Ford Mondeo 62
107. Volvo XC90 61
108. Audi Q2 55
109. Mitsubishi ASX 55
110. Ford C-MAX 55
111. Suzuki Vitara 54
112. Dacia Logan 53
113. Opel Mokka X 52
114. Renault Talisman 52
115. Mazda3 51
116. Opel Adam 51
117. Mazda6 51
 
Gelukkig zijn de nauwkeurige lijstjes van D-C er nog. Ik heb gewoon het merk Volvo over het hoofd gezien.

De plek van de Mokka X is nu haast volledig ingenomen door de Crossland. Gelukkig komt er volgend jaar een opvolger.
 
LM. zei:
De plek van de Mokka X is nu haast volledig ingenomen door de Crossland. Gelukkig komt er volgend jaar een opvolger.

Ik was nog vergeten te vermelden dat GM Opel een van de grote WLTP-verliezers is. PSA Opel zit wel goed, zie ook het document in het WLTP-topic. Aanzienlijk gestegen BPM voor de Karl, Corsa (met antieke 1.4 non turbo), Astra, Mokka etc. en de Crossland X en Grandland X nauwelijks meer, de Crossland zelfs minder.
 
D-C zei:
LM. zei:
De plek van de Mokka X is nu haast volledig ingenomen door de Crossland. Gelukkig komt er volgend jaar een opvolger.

Ik was nog vergeten te vermelden dat GM Opel een van de grote WLTP-verliezers is. PSA Opel zit wel goed, zie ook het document in het WLTP-topic. Aanzienlijk gestegen BPM voor de Karl, Corsa (met antieke 1.4 non turbo), Astra, Mokka etc. en de Crossland X en Grandland X nauwelijks meer, de Crossland zelfs minder.

Overbodige, onnodige ( en incorrecte ) conclusie.
Allereerst logisch dat de GM Opels het redelijk slecht doen nu via WLTP.
GM Opel bestaat immers niet meer en er zal dus ook geen update meer gedaan ( mogen? ) worden aan deze al wat oudere motoren.
Andere fabrieken hebben wel motoren aan kunnen passen aan de WLTP eis.
Verder staan sommige modellen 2x in de lijst waarnaar jij verwijst.
Zowel de Karl als de Crossland X staan er bijvoorbeeld dubbel in ( wel met start/stop en zonder start/stop en/ of met meer of minder pk's ).
De grote verliezer op basis van dit lijstje lijkt me de Renault Clio, zeker als je ook naar Index BPM kijkt.
Ook bij Ford, Peugeot, Hyundai en Kia gaan er een paar modellen flink de mist in.
Teven zijn er vooral bij de diesels complete concerns die nog helemaal geen cijfers kunnen geven dus voor dit soort conclusies lijkt het me hoe dan ook te vroeg.

PS : Mijn mening, geen persoonlijk aanval op jouw visie of kijk op dingen.
Altijd leuk om jouw lijstjes/overzichten etc. te lezen! ;)
 
Begrijp niet dat de Mazda 6 het zo matig doet. Mooie wagens en goed geprijsd ook in de lease, onbegrijpelijk.
 
D-C bedankt voor de mooie lijst. Het lijkt deze maand vooral een private-lease lijst te zijn, naast de reguliere vervangingen van zakelijk lease.... Bedroevend!
 
Cdlop zei:
Begrijp niet dat de Mazda 6 het zo matig doet. Mooie wagens en goed geprijsd ook in de lease, onbegrijpelijk.
Welke niet-premium D-segmenter doet het wel goed? Degene die in dit segment winkelde koopt of een C-segmenter of een SUV of een premium. Kijk naar de Volvo V60. Zelfs de VW Passat die vroeger in de top tien stond verkoopt bedroevend.
 
zeebra zei:
Cdlop zei:
Begrijp niet dat de Mazda 6 het zo matig doet. Mooie wagens en goed geprijsd ook in de lease, onbegrijpelijk.
Welke niet-premium D-segmenter doet het wel goed? Degene die in dit segment winkelde koopt of een C-segmenter of een SUV of een premium. Kijk naar de Volvo V60. Zelfs de VW Passat die vroeger in de top tien stond verkoopt bedroevend.

Idd. Maar wel opvallend. Veel bedrijven laten personeel ook niet meer D segment kiezen maar C segment of de enkele gelukkige een premium D segment.

Maar dat de Mazda zo slecht verkoopt vind ik persoonlijk jmmr, want echt heel goede wagen die wellicht geen premium status heeft maar zeker niet onder doet voor de geijkte premium wagens.
 
speedtouch zei:
Begrijp ik het goed, dat álle auto's die na 1 september 2018 verkocht zijn, voldoen aan de WLTP?

Voor zover ik weet niet.
Afgelopen maanden hebben een hoop fabrikanten extra auto's gefabriceerd en voor 1 september op kenteken gezet.
Deze auto's voldoen dus niet aan de WLTP maar mogen nog wel ( ik geloof een jaar lang ) verkocht worden.
Koop je dus nu zo'n auto ben je dus wel eerste eigenaar maar de auto is wel al een paar maanden oud.
Correct me if I am wrong.
 
Cdlop zei:
zeebra zei:
Cdlop zei:
Begrijp niet dat de Mazda 6 het zo matig doet. Mooie wagens en goed geprijsd ook in de lease, onbegrijpelijk.
Welke niet-premium D-segmenter doet het wel goed? Degene die in dit segment winkelde koopt of een C-segmenter of een SUV of een premium. Kijk naar de Volvo V60. Zelfs de VW Passat die vroeger in de top tien stond verkoopt bedroevend.

Idd. Maar wel opvallend. Veel bedrijven laten personeel ook niet meer D segment kiezen maar C segment of de enkele gelukkige een premium D segment.

Maar dat de Mazda zo slecht verkoopt vind ik persoonlijk jmmr, want echt heel goede wagen die wellicht geen premium status heeft maar zeker niet onder doet voor de geijkte premium wagens.

Ze hebben in ieder geval een goed verkopende CX5 in het programma. Wat opvalt is dat dit gelijk de meest verkochte Mazda is. Bij de meeste niet-premium merken is dit de A- of B segmenter. Betekend dus dat de gemiddelde aanschafprijs bij Mazda hoger is. Wat dat betreft zijn ze dus een beetje premium. Ze doen het niet slecht wat dat betreft.
 
Total Loss zei:
speedtouch zei:
Begrijp ik het goed, dat álle auto's die na 1 september 2018 verkocht zijn, voldoen aan de WLTP?

Voor zover ik weet niet.
Afgelopen maanden hebben een hoop fabrikanten extra auto's gefabriceerd en voor 1 september op kenteken gezet.
Deze auto's voldoen dus niet aan de WLTP maar mogen nog wel ( ik geloof een jaar lang ) verkocht worden.
Koop je dus nu zo'n auto ben je dus wel eerste eigenaar maar de auto is wel al een paar maanden oud.
Correct me if I am wrong.
En nieuwe registraties vanaf 1 september kunnen ook nog NEDC auto's zijn, die moesten dan al op een bepaalde datum geproduceerd zijn en door de betreffende importeur zijn aangemeld voor de restantregeling, dan mag ie nog na 1 september op kenteken.
 
zeebra zei:
Welke niet-premium D-segmenter doet het wel goed? Degene die in dit segment winkelde koopt of een C-segmenter of een SUV of een premium. Kijk naar de Volvo V60. Zelfs de VW Passat die vroeger in de top tien stond verkoopt bedroevend.

Bwa, ik lease wat ik het leukste aanbod vind in het D-segment. In 2009 was dat een Alfa 159SW, in 2013 een BMW 3 Touring, in 2018 de nieuwe Volvo V60. Een SUV hoef ik zo niet en aan zogenaamd premium geneuzel heb ik geen boodschap. Gezien de restwaarde was de Alfa trouwens een dure auto qua leasing maar ik vond (en vind) het nog steeds zo een mooie auto dat ik die back in 2009 absoluut wou.

Hulde aan D-C voor deze mooie analyses overigens (y) Hoop dat je nog eens tijd vindt om het per segment te bekijken want dat is dermate interessant dat het 1/1 in de papieren Autoweek zou mogen komen wat mij betreft
 
Mazda is gewoon een liefhebbersmerk. Mensen die van design en rijplezier houden en tegenwoordig ook nog eens met een fraai interieur. Maar de meesten willen gewoon een A naar B auto die goedkoop in de lease is dus dan valt Mazda daarbuiten. Mazda zelf ontwerp ook helemaal geen auto's die prima allrounders zijn, ik denk zelfs dat Mazda een van de weinige merken is waar het team ook echt autoliefhebbers zijn.
 
D-C zei:
Oktober 2018
(..), de oude Mercedes-Benz B-klasse in de afprijsbak (#31), (..)

Zou kunnen... maar ik denk ook dat de instroom van dit type in de landelijke politievloot ook merkbaar wordt in de aantallen.
 
Ik denkt dat @Durashift gelijk heeft. Er zijn bij de basiseenheden van de politiekorpsen al de nodige Tourans vervangen door Mercedes B.
Dat zal te zien zijn in de verkoopcijfers van beide wagens.
Verklaart ook de winst van de Mercedes Vito en V klasse. Die vervangen namelijk de Transporters bij de politie.
Het lijkt erop dat de Honda en Subaru dealers van een uitgebreide herfstvakantie hebben genoten. Die merken lijken van het toneel verdwenen te zijn. Voor Honda is het te hopen dat er volgend jaar sprake is van een "Max-factor". Na dit F1 seizoen maar direct een Civic MV line introduceren met gratis Jumbo boodschappenkratje.
Maar even serieus. Bij dit mooie merk moet wel wat gebeuren.
 
Top 10 oktober elektrische auto's

1. NISSAN LEAF 360
2. TESLA MODEL S 257
3. VOLKSWAGEN GOLF 238
4. JAGUAR I-PACE 209
5. BMW I3 174
6. HYUNDAI IONIQ 153
7. RENAULT ZOE 127
8. TESLA MODEL X 91
9. HYUNDAI KONA 69
10. SMART FORFOUR 29

bron: raivereniging.nl
 
HarrieD zei:
Maar even serieus. Bij dit mooie merk moet wel wat gebeuren.

Waarom? Als alles toch hetzelfde is, is er geen reden meer om zoveel verschillende merken te hebben. Wat is de meerwaarde van Honda dan nog? Subaru was wel altijd een bijzondere eend in de bijt. En verkocht voor geen meter. Bijzonder moeten we niet. Vraag een aanbod.
 
s velthuis zei:
HarrieD zei:
Maar even serieus. Bij dit mooie merk moet wel wat gebeuren.

Waarom? Als alles toch hetzelfde is, is er geen reden meer om zoveel verschillende merken te hebben. Wat is de meerwaarde van Honda dan nog? Subaru was wel altijd een bijzondere eend in de bijt. En verkocht voor geen meter. Bijzonder moeten we niet. Vraag een aanbod.

Je ziet aan alles dat deze merken zich richten op de Amerikaanse/Aziatische markt.
 
Total Loss zei:
speedtouch zei:
Begrijp ik het goed, dat álle auto's die na 1 september 2018 verkocht zijn, voldoen aan de WLTP?

Voor zover ik weet niet.
Afgelopen maanden hebben een hoop fabrikanten extra auto's gefabriceerd en voor 1 september op kenteken gezet.
Deze auto's voldoen dus niet aan de WLTP maar mogen nog wel ( ik geloof een jaar lang ) verkocht worden.
Koop je dus nu zo'n auto ben je dus wel eerste eigenaar maar de auto is wel al een paar maanden oud.
Correct me if I am wrong.

Ik heb nu nog een voorraad auto gekocht van voor de WLTP, deze wordt volgende week pas op kenteken gezet. Je kunt op dit moment leuke deals maken in het kader van voorraadmodellen waar dealers eigenlijk best graag vanaf willen.
 
Top 10 november elektrische auto's

1. NISSAN LEAF 657
2. JAGUAR I-PACE 607
3. TESLA MODEL S 428
4. VOLKSWAGEN GOLF 359
5. TESLA MODEL X 308
6. HYUNDAI KONA 167
7. HYUNDAI IONIQ 116
8. BMW I3 111
9. RENAULT ZOE 100
10. OPEL AMPERA-E 96


bron: raivereniging.nl
 
Top 20 november

1. VW Polo (1939)
2. VW Golf (1284)
3. Kia Picanto (999)
4. VW Up (968)
5. Peugeot 108 (871)
6. Ford Fiesta (776)
7. Ford Focus (709)
8. Opel Karl (688)
9. Toyota Aygo (658)
10. Nissan Leaf (657)
11. Skoda Octavia (656)
12. Toyota Yaris (635)
13. Opel Corsa (625)
14. Jaguar I-Pace (607)
15. Renault Clio (588)
16. Kia Niro (471)
17. Peugeot 208 (468)
18. Tesla Model S (428)
19. Citroen C1 (424)
20. Opel Astra (413)
20. Nissan Qashqai (413)
 
En voor de geïnteresseerden de volledige specificatie per merk:
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2018/Autoverkopen-november-2018.pdf
 
[size=medium]November 2018[/size]

In de afgelopen maand daalden de registraties met 6,3% ten opzichte van november 2017 naar 34.785 auto's. Sommige automerken, waaronder Renault en Audi, hadden nog te maken met WLTP-problematiek. Andere automerken, zoals Volkswagen en Skoda, maakten juist een inhaalslag door de geleden schade goeddeels goed te maken. Verder waren vooral elektrische auto's in trek.

694

[size=x-small]Foto: https://www.ad.nl/auto/test-volkswagen-polo-gewoon-goed~a8c41038/[/size]

Met dit in het achterhoofd zijn de bovengemiddelde aantallen van bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, Skoda Kodiaq (#28, record) en Seat Ateca (#41) te verklaren. Nog niet alle modellen van de Volkswagen-groep zijn echter hersteld: naast bijna het volledige Audi-gamma op de kleinste modellen (A1, A3, Q2) na en de Volkswagen Tiguan en Touran. Volkswagen registreerde bijna dubbel zoveel auto's als de nummer twee, Opel, die met de Insignia (#51) goed scoorde. De Ford Focus (#7) komt aardig op gang, de EcoSport is net als de Kuga een auto die het beter en beter begint te doen (#46), waarbij moet worden aangetekend dat de Kuga een WLTP-verliezer is en daardoor volgend jaar zonder twijfel hard zal dalen.

Bij de elektrische modellen zijn vooral de Nissan Leaf (#10), Jaguar I-Pace (#14; verkooprecord voor Jaguar!), Tesla Model S (#18) en Model X (#35) scoorden goed. Als de Volkswagen e-Golf een individueel model geweest zou zijn, zou de auto op plaats 27 zijn uitgekomen.

De Skoda Rapid deed het 3,5 keer zo goed als de verse Hyundai i30. Hyundai doet iets heel erg fout (en Skoda iets heel erg goed...). Jammer voor Kia, maar de Rio en Stonic zijn door de invoering van de WLTP-verbruikscyclus uit de markt geprijsd. Naast de Skoda Rapid zijn er meer oudjes in de lijst: de Lexus CT had de beste maand van het jaar tot nu toe (#103) en de Fiat Punto is met stip de oudste van de lijst (#120). Auto's als de Opel Karl (#8, au...) en Adam (#115) verdwijnen in de loop van volgend jaar. Dat zullen de Opel-dealers hier ten lande niet leuk vinden.

694

[size=x-small]Foto: https://www.ad.nl/auto/test-jaguar-i-pace-spanning-en-sensatie~a7892606/[/size]

Merkenlijst
1. Volkswagen 5.108
2. Opel 2.786
3. Peugeot 2.586
4. Skoda 1.947
5. Ford 1.900
6. Kia 1.874
7. Toyota 1.783
8. Renault 1.635
9. BMW 1.473
10. Nissan 1.402
11. Mercedes-Benz 1.412
12. Volvo 1.380
13. Citroën 1.140
14. Hyundai 1.076
15. Seat 1.024
16. Audi 868
17. Suzuki 738
18. Tesla 736
19. Jaguar 667
20. Mazda 615
21. Mini 601
22. Mitsubishi 555
23. Fiat 506
24. Dacia 174
25. Land Rover 130
26. Honda 112
27. Lexus 110
28. Smart 84
29. Alfa Romeo 79
30. Jeep 72
31. Porsche 51
32. Subaru 47
33. DS 35
35. Alpine 5
36. Maserati 4
37. Bentley 3
38. Aston Martin 3
39. Ferrari 2
40. Infiniti 2
41. Lamborghini 1
42. Chrysler 1
43. Cadillac 1

Skoda-Kodiaq-test-3-640x480.jpg

[size=x-small]Foto: https://autorai.nl/skoda-kodiaq-autotest/[/size]

Modellenlijst
1. Volkswagen Polo 1.939
2. Volkswagen Golf 1.284
3. Kia Picanto 999
4. Volkswagen Up! 968
5. Peugeot 108 871
6. Ford Fiesta 776
7. Ford Focus 709
8. Opel Karl 688
9. Toyota Aygo 658
10. Nissan Leaf 657
11. Skoda Octavia 656
12. Toyota Yaris 635
13. Opel Corsa 625
14. Jaguar I-Pace 607
15. Renault Clio 588
16. Kia Niro 471
17. Peugeot 208 468
18. Tesla Model S 428
19. Citroën C1 424
20. Opel Astra 413
21. Nissan Qashqai 413
22. Peugeot 3008 408
23. Volvo S60/V60 403
24. Volkswagen T-Roc 400
25. Mercedes-Benz A-klasse 364
26. Fiat 500 361
27. Audi A3 353
28. Skoda Kodiaq 353
29. Volvo XC40 345
30. Hyundai i10 344
31. Citroën C3 336
32. Peugeot 308 336
33. Skoda Fabia 335
34. Mini Mini 323
35. Tesla Model X 308
36. Opel Crossland X 304
37. BMW 3-serie 303
38. Hyundai Kona 295
39. Renault Captur 279
40. Volvo V40 271
41. Seat Ateca 269
42. Mazda CX-5 265
43. Suzuki Ignis 260
44. Mercedes-Benz B-klasse 254
45. Toyota C-HR 253
46. Ford EcoSport 251
47. Peugeot 2008 247
48. BMW 1-serie 241
49. Renault Twingo 238
50. Peugeot 5008 237
51. Opel Insignia 231
52. Seat Arona 229
53. Opel Grandland X 228
54. Renault Megane 226
55. Nissan Micra 221
56. Mitsubishi Space Star 217
57. Seat Ibiza 215
58. Mitsubishi Outlander 215
59. Seat Leon 212
60. Mercedes-Benz C-klasse 211
61. Volvo XC60 194
62. Mini Countryman 194
63. Volkswagen Passat 189
64. Suzuki Swift 176
65. Citroën C3 Aircross 174
66. Skoda Rapid 172
67. Skoda Karoq 166
68. Audi A1 163
69. BMW X1 161
70. Skoda Superb 161
71. BMW 5-serie 157
72. Hyundai i20 152
73. Hyundai Ioniq 151
74. Volkswagen Tiguan 148
75. Kia Ceed 147
76. Mazda CX-3 142
77. Toyota Auris 138
78. BMW 4-serie 135
79. Mercedes-Benz CLA 128
80. Opel Mokka X 123
81. Suzuki Celerio 115
82. Mazda2 115
83. Audi Q2 115
84. Volvo S90/V90 113
85. BMW i3 111
86. Citroën C4 Cactus 109
87. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 108
88. Skoda Citigo 104
89. Mercedes-Benz E-klasse 104
90. Renault Zoe 100
91. BMW X3/X4 100
92. Suzuki Vitara 99
93. Seat Mii 99
94. Mercedes-Benz GLC 96
95. Opel Ampera-e 96
96. Kia Stonic 91
97. Hyundai Tucson 89
98. Mini Clubman 84
99. Mercedes-Benz Sprinter 84
100. Renault Kadjar 83
101. Citroën C4 SpaceTourer 80
102. Mercedes-Benz GLA 79
103. Lexus CT 77
104. Kia Rio 72
105. Volkswagen Arteon 68
106. Renault Scenic 67
107. Mitsubishi Eclipse Cross 67
108. Smart Forfour 66
109. Kia Sportage 60
110. Audi A6 59
111. Dacia Sandero 59
112. Dacia Duster 59
113. Suzuki SX4 S-Cross 56
114. Mitsubishi ASX 56
115. Opel Adam 56
116. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 56
117. Dacia Logan 54
118. Volvo XC90 54
119. Toyota RAV4 51
120. Fiat Punto 51
121. Volkswagen Golf Sportsvan 51
122. Honda Jazz 50
123. BMW X2 50

Bron: RDC
 
Terug
Bovenaan