De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

De 2008 verbaast mij ook wel een beetje. Echt een mooi model vind ik het niet. Wellicht populair onder de bejaarden, net als de Captur. De CX-3 doet het goed, mag ook wel met zo'n uiterlijk

Eens, een 2008 zou ook mijn keuze niet zijn. Vanwege het uiterlijk en omdat ik hem niet fijn vind rijden.

Zowel de Captur als de 2008 zijn kwalitatief gezien mindere auto's, maar senioren zijn er dol op.

Bird Nerd zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Bird Nerd zei:
Toch apart hoe populair midi-MPV's waren en nu weinig meer voorstellen. Terwijl het reuze praktische auto's zijn. SUV/Crossovers nemen natuurlijk hun taken over maar waarom hadden we destijds geen moeite met zo'n burgerlijke MPV? Net als dat 3-deurs niet meer verkopen (was vroeger geen probleem)..

De huidige Espace is een SUV/crossover - evenals de Scenic trouwens - alle vergeet Renault dat er bij te zeggen. En laat daardoor veel markt liggen, die door Peugeot met de 5008 dankbaar ingepikt wordt.
Renault´s marketingafdeling drukt zowel Kadjars als Scenics,l Koleossen als Espaces kunstmatig in andere vakjes. En dat is jammer, want het zijn alle vier leuke crossovers

Je reageert op mijn reactie maar begrijp eigenlijk je punt niet echt zo

Mijn punt is: what´s in a name? A rose by any other name would smell as sweet.

1948%20Jeep%20Ad-04.jpg

Jeep noemde deze auto een station sedan (itt tot de station wagon beneden aan de pagina) Ik geloof niet dat iemand die auto nog een sedan zou noemen. Een cross-over tussen een SUV en een MPV wellicht?

Lees ook mijn topic Pleidooi vóór de SUV

mvrgr, m´ns

LM. zei:
Zowel de Captur als de 2008 zijn kwalitatief gezien mindere auto's, maar senioren zijn er dol op.
Kortgeleden werd een 2008 in AW juist om zijn bouwkwaliteit geroemd (was na 100.000 km uit elkaar geschroefd).

De 2008 is nu 5 jaar op de markt en zal wellicht in de laatste periode van z'n leven zitten, ik geloof dat eind volgend jaar de nieuwe wordt gepresenteerd. De 2008 is kwalitatief zeker geen mindere auto.

Barri zei:
@TL: de Ateca en Kodiaq hadden inderdaad zeer lange levertijden, maar dat is niet meer het geval. Die site is ook niet echt actueel. Er zijn nu wel lange levertijden, maar niet specifiek voor de populaire SUV's. Vanwege WLTP zijn de levertijden op het gehele gamma lang.

Ik ben 3 weken terug met een vriendin gaan winkelen voor een andere auto. De Touran was eigenlijk precies de auto die aan alles voldeed maar ze vond 'm zo saai dat ze toch eerder voor een Tiguan of Passat Variant zou gaan. Ik stelde voor de Superb Combi te gaan bekijken. Maar toen ze de Kodiaq zag was het meteen duidelijk: dat moest 'm worden. Maar probeer maar eens een jong gebruikte Kodiaq te vinden. Het aanbod is enorm beperkt en de prijzen zijn hoog. Het alternatief van een nieuwe bestellen was geen optie: levertijd 9 maanden. Dealers willen hun demo niet verkopen omdat ze anders geen andere kunnen krijgen. Een Superb zou levering november betekenen. Dus het verhaal van de lange levertijden van de Kodiaq klopt nog steeds. En dat kan niet alleen door de WLTP komen want de Superb kan wel sneller geleverd worden.

Skoda dealers halen jong gebruikte Kodiaqs uit Duitsland maar ook daar is het aanbod beperkt. Uiteindelijk heb ik een 5 maanden oude zwarte Kodiaq 1.5 DSG Style Business gevonden bij de Skoda dealer in Arnhem.

speedtouch zei:
Het valt gewoon op hoeveel nieuwe Polo's je tegenkomt! 'Het publiek' valt toch duidelijk voor VAG producten. Je hoort 'er bij ' als je een VAG produkt rijdt, zo voelt dat.

Denk je nou echt dat mensen daarom een VAG product kopen? Blijkbaar weet VAG de juiste auto's te ontwikkelen. Ondanks dieselgate gaan de meeste producten als warme broodjes over de VAG toonbank. Als het om "erbij horen" en "wat de buurman vindt" zou gaan zou je zou eerder denken dat mensen vanwege dat hele gebeuren juist niet in een VAG product willen rijden.

Ik heb vorige week in Zweden een Golf 1.0 TSI als huurauto gehad. Ik begrijp wel waarom de Golf zo goed verkoopt. Het is echt een heel fijn rijdende auto. Alleen de versnellingsbak vond ik niet fijn. Ik heb ook een keer een Leon 1.4 150pk als leenauto van de ANWB gehad. Idem dito.....erg prettige auto.

VAG auto's worden vooral geleaset en daarin heb je nu eenmaal weinig keuze. Dat is geen mening maar een feit, veel mensen hebben alleen keuze uit VAG auto's, mede omdat PON een groot deel van de lease in Nederland in handen heeft. Ik denk dat het wel meevalt hoeveel nieuwe VW's er daadwerkelijk gekocht worden. Maar dat geldt natuurlijk wel voor meer merken.

voiture zei:
Kortgeleden werd een 2008 in AW juist om zijn bouwkwaliteit geroemd (was na 100.000 km uit elkaar geschroefd).

Klopt. In het geval van de 2008 heb ik dat zelf ook niet ervaren maar vernomen van een schade-expert. Die wist mij te vertellen dat er heel veel kunststof in het exterieur van de 2008 wordt gebruikt.

Bij de Captur is dat juist omgekeerd. Daar wordt veel goedkoop plastic in het interieur gebruikt en dat heb ik wel zelf ervaren. Rammels, kieren, naden, een loszittende achterbank etc. Maar dat is een bekend probleem bij de huidige generatie Renaults.

Kopen zal inderdaad wel meevallen. In de lease zijn ze vaak een van de weinige keuzes en vast ook wel relatief betaalbaar. Overigens snap ik wel dat mensen voor VW kiezen, het rijdt allemaal prima, ruimte is meestal dik in orde in hun segment en je hebt nou eenmaal veel keuze en opties. Bijzonder? Nee. Betrouwbaar? Altijd maar afwachten. Maar dat boeit gros toch niet

LM. zei:
VAG auto's worden vooral geleaset en daarin heb je nu eenmaal weinig keuze. Dat is geen mening maar een feit, veel mensen hebben alleen keuze uit VAG auto's, mede omdat PON een groot deel van de lease in Nederland in handen heeft. Ik denk dat het wel meevalt hoeveel nieuwe VW's er daadwerkelijk gekocht worden. Maar dat geldt natuurlijk wel voor meer merken.

Zo makkelijk om het succes van VW/VAG maar weer even te marginaliseren. En in alle andere landen in Europa waar VAG succesvol is? Heeft PON daar ook de leasemarkt in handen? Kijk even wat verder dan Nederland.

Blijkbaar is het nog steeds lastig voor je om het succes van VAG te accepteren. En ik voeg er wederom aan toe, voordat jij als Opel adept mij van VAG liefde beticht: ik ben geen VAG fan, maar ben zeker niet anti. Vind de manier hoe ze met de hele sjoemelaffaire omgaan vrij stuitend. Maar ben wel in staat de VAG producten objectief te beoordelen. En VAG heeft weer 5,1% geplust in het eerste kwartaal van 2018 in Europa. Dus blijkbaar weten ze de juiste auto's te maken.

Ik weet niet hoe het succes tot stand is gekomen, wellicht toch met goede producten zoals destijds de Golf 4? Maar wat mij nu opvalt is dat wanneer een bedrijf een medewerker een auto geeft, dat dan heel snel (waarschijnlijk de veilige weg) wordt gekozen voor een Polo. Alsof men niets anders weet. Hetzelfde als dat een zakelijke telefoon 9 van de 10 keer een iPhone is.

MBdoubleyou zei:
LM. zei:

Zo makkelijk om het succes van VW/VAG maar weer even te marginaliseren. En in alle andere landen in Europa waar VAG succesvol is? Heeft PON daar ook de leasemarkt in handen? Kijk even wat verder dan Nederland.

Blijkbaar is het nog steeds lastig voor je om het succes van VAG te accepteren. En ik voeg er wederom aan toe, voordat jij als Opel adept mij van VAG liefde beticht: ik ben geen VAG fan, maar ben zeker niet anti. Vind de manier hoe ze met de hele sjoemelaffaire omgaan vrij stuitend. Maar ben wel in staat de VAG producten objectief te beoordelen. En VAG heeft weer 5,1% geplust in het eerste kwartaal van 2018 in Europa. Dus blijkbaar weten ze de juiste auto's te maken.

Precies dat. Het is menseigen om niet veel verder dan het eigen kringetje te kijken. Maar nuchter beschouwd is het zoals je hierboven schrijft.

MBdoubleyou zei:
Blijkbaar is het nog steeds lastig voor je om het succes van VAG te accepteren. En ik voeg er wederom aan toe, voordat jij als Opel adept mij van VAG liefde beticht: ik ben geen VAG fan, maar ben zeker niet anti.

En ik ben geen Opel adept.

Ik weet dat je iets tegen mij hebt dus ik vind het niet gek dat je juist mijn bericht quote, maar ik ben verre van de enige die dat zegt. Sterker nog, er zijn mensen die een leaseauto mogen uitkiezen en die gewoon toegeven dat ze alleen uit VAG-producten kunnen kiezen. Ik verzin dat niet zomaar.

Op het bedrijventerrein waar ik werk staan hele parkeerplaatsen vol met nieuwe VW's, overigens bijna allemaal dezelfde kleur.

LM. zei:
Sterker nog, er zijn mensen die een leaseauto mogen uitkiezen en die gewoon toegeven dat ze alleen uit VAG-producten kunnen kiezen. Ik verzin dat niet zomaar.

Op het bedrijventerrein waar ik werk staan hele parkeerplaatsen vol met nieuwe VW's, overigens bijna allemaal dezelfde kleur.

Als dat al zo zou zijn (heb je een bron behalve je eigen kringetje?), dan doet VAG dat toch erg slim. Of zijn die andere dom? Willen die geen auto's aan de man brengen?

Op het forum zie je regelmatig forummers die beweren alleen uit de stal van de Volkswagen-groep te kunnen kiezen. Bij particulieren lijkt Volkswagen lang niet zo populair, gezien het lijstje van Carfanatic op de vorige pagina, waaruit blijkt dat onder de tien meest populaire auto's onder particulieren in de groep 65+ geen enkele Volkswagen voorkomt, best opmerkelijk gezien de populariteit van de Polo in totaal gezien.

C/D-segment SUV
Winnaars: Kia Niro, Mazda CX-5, Ford Kuga, Opel Grandland X, Volvo XC60, Peugeot 5008, Skoda Karoq (nieuw), Volvo XC40 (nieuw), Mitsubishi Eclipse Cross (nieuw), Skoda Kodiaq, BMW X3, Mitsubishi Outlander, Jeep Compass (nieuw), BMW X2 (nieuw), Alfa Romeo Stelvio, Jaguar E-Pace (nieuw), DS 7 Crossback (nieuw), Renault Koleos
Verliezers: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, BMW X1, Hyundai Tucson, Seat Ateca, Nissan X-Trail, Audi Q5, Audi Q3, Porsche Macan, Land Rover Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport, Jaguar F-Pace, BMW X4, Honda CR-V

peugeot_3008_07.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1103/peugeot-3008-16-e-thp-eat6-gt-line[/size]

De opmars van de SUV is niet te stuiten. Ook in het eerste halfjaar zette de groei door, met een plus van bijna 20% ten opzichte van vorig jaar, wat wel minder groei betekent dan bij de B-segment en E-segment SUV's. De markt begint ook een beetje verzadigd te raken, ieder zichzelf respecterend merk heeft wel een, twee of meer SUV's in de klasse die zich van het C- tot D-segment beweegt. Maar om aan te geven hoe snel dit segment is gegroeid: werden er in 2015 nog 34.162 medium SUV's verkocht, in 2016 steeg dat aantal licht naar 37.072, om in 2017 met een reuze sprong op 59.165 stuks uit te komen. Na zes maanden staat het saldo voor 2018 al op 40.226 stuks, wat dus al meer is dan in heel 2016! De groei kwam in 2018 vooral van de nieuwkomers, want juist de modellen uit de top vijf zien een stabiele afzet, met als positieve uitschieter de Kia Niro en als negatieve uitschieter de Nissan Qashqai, die zijn koppositie aan de Volkswagen Tiguan moet afstaan. De Kia Niro is een ongekend Nederlands succes en met een elektrische uitvoering op komst, kan Kia het succes alleen maar verder uitbouwen. De vraag naar de Toyota C-HR leek in de tweede helft van 2017 wat te verflauwen, maar de auto doet het dit jaar toch weer goed. De Peugeot 3008 was buitengewoon succesvol in de tweede helft van 2017, maar de belangstelling is wat afgenomen. Maar samen met de succesvolle 5008 komt het saldo op 4.341 stuks, ruim boven de Tiguan/Tiguan Allspace. Peugeot heeft dus allerminst reden tot klagen. Mazda komt er bij de traditionele auto's 2, 3 en 6 nauwelijks aan te pas, maar hoe anders gaat het met de crossovers. Met name de CX-5 is een enorm succes voor Mazda en de reden dat Mazda steeds verder uit het dal klimt. Met SUV's blijkt het toch gemakkelijker scoren dan met hatchbacks, stationcars en sedans, die bij particulieren steeds minder gevraagd zijn en het meer van de leasemarkt moeten hebben. De Ford Kuga zet de zegetocht voort en laat wederom een indrukwekkende groei zien. In 2015 stopte de teller nog bij 575 stuks, in 2016 lag dat aantal op 1.063 stuks, om in 2017 ruimschoots te verdubbelen naar 2.520 stuks en met 1.922 stuks ligt de Kuga nu al ruim 600 stuks voor op het saldo na de eerste zes maanden van 2017. Met een nieuw model op komst in 2019 ziet de toekomst er voor de Kuga zonnig uit. De Opel Grandland X doet het de laatste maanden na een aarzelende start ook prima. Op plaats negen eindigt de Volvo XC60, die de premium concurrentie eenvoudig achter zich laat. Sterker nog, de auto is succesvoller dan de BMW X3, X4, Mercedes-Benz GLC en Audi Q5 bij elkaar! De Audi Q5 stelt dan ook ernstig teleur. Het is de zoveelste tegenvaller voor Audi, dat achterop raakt op de twee Duitse concurrenten. Je mag toch beter verwachten dan half zoveel registraties als de X3/X4 en GLC. Nou hebben BMW en Mercedes-Benz niet terug van het modellenoffensief dat Audi heeft ingezet, maar er is nog werk aan de winkel. De meest teleurstellend presterende medium SUV is wellicht toch wel de Hyundai Tucson. Hyundai heeft 'm recentelijk vernieuwd (net als Kia's Sportage werd gewijzigd), maar zowel Hyundai als Kia hebben niet geïnvesteerd in een moderne krachtbron als basismotor, terwijl die wel paraat is. Tja, dan gaat het ook niets worden. Daarmee laten Hyundai en Kia, twee merken die net na de millenniumwisseling juist voorop liepen, belangrijke kansen liggen. Verder doet de Skoda Karoq het de laatste maanden steeds beter. De Seat Ateca doet het matig, de Mitsubishi Eclipse Cross ook niet daverend, al heeft die slechts een redelijk onzuinige benzinemotor paraat. De Auto van het Jaar, de Volvo XC40, doet het prima, maar het hoge gewicht en daardoor vrij hoge verbruik en daarmee gepaard gaande hoge prijzen gooien wel wat roet in het eten. De Jaguar E-Pace zit vooral de F-Pace in de weg, terwijl Land Rover tot de grote verliezers behoort, want de Range Rover Evoque gaat te lang mee en ook de Discovery Sport glijdt weg. De DS 7 Crossback doet het vooralsnog zeer matig, de Renault Koleos is kansloos zonder benzinemotoren. Jaguar heeft al de eerste registraties voor de elektrische I-Pace op zak, een auto waarvan er dit jaar nog duizenden verkocht moeten worden. Daarmee is het op voorhand een ongekend succes voor de Britten!

De komende tijd kunnen we uit Koreaanse hoek de Kia Niro Electric, vernieuwde Kia Sportage en Hyundai Tucson en nieuwe Santa Fe verwachten. SsangYong werkt inmiddels aan een nieuwe generatie Korando, die volgend jaar moet verschijnen. Uit Japan komen er nieuwe generaties Toyota RAV4, Subaru Forester en Honda CR-V, de laatste vanaf 2019 ook als Hybrid. Daarnaast verschijnt de Lexus UX op de markt, de meest compacte SUV van Lexus. Infiniti doet met de nieuwe QX50 alweer een nieuwe poging een stukje van de Europese markt te veroveren. Seat krijgt een eigen variant van de Volkswagen Tiguan Allspace met de naam Tarraco, terwijl Skoda binnen afzienbare tijd de sterkste Kodiaq presenteert, de RS met 240 pk sterke 2.0 dieselmotor. Porsche frist de Macan op, Mercedes-Benz doet hetzelfde met de GLC, terwijl de BMW X4 volop leverbaar zal zijn. Het duurt nog wel even voordat de elektrische BMW iX3 af is. Het grootste nieuws uit Duitse hoek is de komst van de tweede generatie Audi Q3 en later de nieuwe GLA en GLB. Met de GLB moet Mercedes-Benz het beter kunnen opnemen tegen de Q3 en X1, waar de GLA meer een alternatief voor de X2 is. Uit Amerikaanse hoek verschijnt een nieuwe generatie Ford Kuga, de vernieuwde Edge wordt leverbaar en hetzelfde geldt voor de opgefriste Jeep Cherokee. Land Rover maakt zich op voor de komst van de nieuwe Range Rover Evoque, de Discovery Sport krijgt vast binnen een jaar een facelift. Uit Frankrijk hoeven we naast de vernieuwde Renault Kadjar niet veel meer te verwachten. En zetten MG (HS), Borgward (BX5/BX6/BX7) en Geely met Lynk & Co eindelijk voet op Nederlandse bodem?

1. Volkswagen Tiguan 3.490
2. Nissan Qashqai 3.151
3. Kia Niro 3.062
4. Toyota C-HR 2.834
5. Peugeot 3008 2.683
6. Mazda CX-5 2.614
7. Ford Kuga 1.922
8. Opel Grandland X 1.816
9. Volvo XC60 1.711
10. Peugeot 5008 1.658
11. Kia Sportage 1.541
12. Renault Kadjar 1.365
13. BMW X1 1.230
14. Skoda Karoq 973
15. Volvo XC40 963
16. Hyundai Tucson 917
17. Seat Ateca 902
18. Mitsubishi Eclipse Cross 814
19. Skoda Kodiaq 810
20. Toyota RAV4 606
21. Mercedes-Benz GLC 546
22. BMW X3 496
23. Mitsubishi Outlander 460
24. Nissan X-Trail 423
25. Jeep Compass 395
26. Mercedes-Benz GLA 390
27. BMW X2 313
28. Audi Q5 257
29. Audi Q3 228
30. Porsche Macan 226
31. Land Rover Discovery Sport 215
32. Land Rover Range Rover Evoque 213
33. Jaguar F-Pace 171
34. Alfa Romeo Stelvio 168
35. Subaru Forester 153
36. Jaguar E-Pace 148
37. Lexus NX 105
38. DS 7 Crossback 78
39. BMW X4 58
40. Renault Koleos 44
41. Honda CR-V 26
42. Kia Sorento 26
43. Jaguar I-Pace 12
44. Jeep Cherokee 10
45. Hyundai Santa Fe 3
TOTAAL 40.226

LM. zei:
MBdoubleyou zei:
Blijkbaar is het nog steeds lastig voor je om het succes van VAG te accepteren. En ik voeg er wederom aan toe, voordat jij als Opel adept mij van VAG liefde beticht: ik ben geen VAG fan, maar ben zeker niet anti.

En ik ben geen Opel adept.

Ik weet dat je iets tegen mij hebt dus ik vind het niet gek dat je juist mijn bericht quote, maar ik ben verre van de enige die dat zegt. Sterker nog, er zijn mensen die een leaseauto mogen uitkiezen en die gewoon toegeven dat ze alleen uit VAG-producten kunnen kiezen. Ik verzin dat niet zomaar.

Ik heb niks tegen jou, maar tegen je VAG antipathie en gemis aan objectiviteit. En je blijft beweren geen Opel adept te zijn. Maar al jouw reacties over/op Opel zijn bijna altijd verdedigend en opvallend Opelminded. Dat mag, maar ik mis bij jou gewoon een stuk objectiviteit. Dus ik breng graag de nuance aan. Doe ik ook bij anderen waar ik hetzelfde gedrag zie.

Ik ben benieuwd waar dat bedrijventerrein is met hele parkeerplaatsen vol met VW's bijna allemaal in dezelfde kleur. Misschien vlakbij Pon :)?

MBdoubleyou zei:
Ik ben benieuwd waar dat bedrijventerrein is met hele parkeerplaatsen vol met VW's bijna allemaal in dezelfde kleur. Misschien vlakbij Pon :)?

Ik vermoed dat ze wit zijn, met lelijke felle blauwe en oranje strepen, en zo'n aanstellerige lichtbak op het dak.:T

MBdoubleyou zei:

Rijd langs elk willekeurig bedrijventerrein en je kunt hetzelfde aanschouwen ;)

Er zit nogal wat verschil in die SUVs die hier bij elkaar in een groepje gegooid zijn...
Sommige zijn niet eens verkrijgbaar met AWD (3008/5008 bijv) . Moeten we die niet onder de MPVs scharen?

mvrgr, m´ns

MBdoubleyou zei:
LM. zei:

De juiste auto´s? Wat is dat een juiste auto? Eentje die goed verkoopt? Is dat het argument
In 1972 was de Kadett veruit de best verkochte auto in NL... Een/De juiste auto dus?
Blijkbaar zeggen verkoopaantallen niets - maar dan ook helemaal niets - over kwaliteit, betrouwbaarheid, value for money, of wat dan ook.
Verkoopaantallen zeggen op zijn best iets over marketing, mode, prijs, of over kuddegedrag en gebrek aan verbeelding van het koperspubliek.

mvrgr, m´ns

m'ns (afd. ae&d) zei:
Blijkbaar zeggen verkoopaantallen niets - maar dan ook helemaal niets - over kwaliteit, betrouwbaarheid, value for money, of wat dan ook.

mvrgr, m´ns

Je meent het??? :eek::eek::eek:

P. Klieder zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:

mvrgr, m´ns

Je meent het??? :eek::eek::eek:

Dat verkoopcijfers 'helemaal niets' daarover zouden zeggen lijkt me te zwart wit. Ik denk dat er wel een relatie is, afhankelijk van het product waar het over gaat. VW's zijn bovengemiddeld comfortabel, bovengemiddeld samen te stellen, hebben een vrij gemiddeld design (niet echt lelijk, niet bijzonder mooi, wel erg praktisch van buiten en binnen), zijn gemiddeld betrouwbaar voor relatieve lage running costs. En daarmee voor mij een begrijpelijk zakelijk verkoopsucces.

Maar uiteindelijk gaat het om het aansluiten op de wensen van de consument. Als je dat goed doet, verkoop je meer.

m'ns (afd. ae&d) zei:
Er zit nogal wat verschil in die SUVs die hier bij elkaar in een groepje gegooid zijn...
Sommige zijn niet eens verkrijgbaar met AWD (3008/5008 bijv) . Moeten we die niet onder de MPVs scharen?

mvrgr, m´ns
Je hebt ergens wel gelijk. De fabrikanten hebben hun MPV’s aan de kant geschoven en zijn SUV’s gaan produceren. Maar verschil is er wel aan de buitenkant: de voorruit staat rechter, de bodemvrijheid is groter en de SUV’s hebben meestal een zwarte plastic rand rond de wielkasten en onderkant.
Qua functionaliteit zijn deze SUV’s niet meer als een hatchback/station. Na 20 jaar zijn de stoelen die je er uit kon halen vrijwel geheel verdwenen.
De indeling wordt standaard zo door de branche gebruikt, maar het verschil tussen de CH-R/Niro aan de ene kant en de XC60/Discovery Sport aan de andere kant is wel behoorlijk.

m'ns (afd. ae&d) zei:
En VAG heeft weer 5,1% geplust in het eerste kwartaal van 2018 in Europa. Dus blijkbaar weten ze de juiste auto's te maken.

De juiste auto´s? Wat is dat een juiste auto? Eentje die goed verkoopt? Is dat het argument
In 1972 was de Kadett veruit de best verkochte auto in NL... Een/De juiste auto dus?
Verkoopaantallen zeggen op zijn best iets over marketing, mode, prijs, of over kuddegedrag en gebrek aan verbeelding van het koperspubliek.

mvrgr, m´ns[/quote]

De juiste auto is de auto die mensen in grote getale kopen. Dat hoeft niet altijd de beste of de mooiste auto te zijn. Het gaat om auto's die aansluiten bij de wensen van de kopers. Daar is VAG blijkbaar sterk in. Het resulteert in 25% marktaandeel.

Men kan VAG kopers op allerlei manieren declasseren door te stellen dat ze bv.gebrek aan verbeelding hebben of zich laten misleiden door goede marketing van een gemiddeld product...of wat voor negatiefs je ook zou willen zeggen. Maar zijn al die miljoenen kopers dan zo dom?

MBdoubleyou zei:
De juiste auto is de auto die mensen in grote getale kopen. Dat hoeft niet altijd de beste of de mooiste auto te zijn. Het gaat om auto's die aansluiten bij de wensen van de kopers. Daar is VAG blijkbaar sterk in. Het resulteert in 25% marktaandeel.

Men kan VAG kopers op allerlei manieren declasseren door te stellen dat ze bv.gebrek aan verbeelding hebben of zich laten misleiden door goede marketing van een gemiddeld product...of wat voor negatiefs je ook zou willen zeggen. Maar zijn al die miljoenen kopers dan zo dom?

Dit is te kort door de bocht. Het grootste deel wordt verkocht aan een lease maatschappij. Die hebben helemaal geen verbeelding. Zij kopen gewoon in op basis van de wensen van de klant. Die klant rijdt er meestal zelf niet in maar een werknemer. Die mag kiezen uit de catalogus van de leasemaatschappij. Die heeft niet al te veel keuze(keuze is duur) maar vrijwel altijd wel VW, Audi enz beschikbaar. Volkswagen heeft gewoon een grote vinger in de pap van de leasemarkt. De 130.000 particuliere kopers, die zelf hun auto moeten betalen, kiezen meestal niet voor Volkswagen. Zou VW zo onbetrouwbaar zijn dat de particuliere verkoper het niet aandurft? (De veel sterke lease branche verhaalt haar schade veel gemakkelijker) Je zou het bijna gaan denken. Zelf heb ik overigens goede ervaring met Audi. Geen gebreken en goede service in de werkplaats. Ik kan het iedereen aanraden.

Ik vind dat MBdoubleyou wel een paar rake dingen zegt. Als je je werknemers in auto's laat rijden waar ze van gaan balen, die teveel kosten en die te vaak stil staan (= ook geld kosten) wil je daar als werkgever echt wel vanaf hoor. Stilstand kost de zakelijke rijder én de particulier gewoon geld en irritatie.

Dat 'particulieren meestal niet voor VW kiezen' is puur statistisch gezien, volkomen normaal. Ook als je het grootste marktaandeel hebt, kiezen de meeste consumenten niet voor jouw merk. Er is ook niet één merk waar particulieren meestal wel voor kiezen.

Weer een discussie over Volkswagen en VAG. Autofabrikanten zijn er bij gebaat zo veel mogelijk auto's te verkopen. En dan maken ze gewoon auto's die de mensen of de leasemaatschappijen graag willen.
Een fabrikant interesseert het helemaal niet of een particulier of een leasemaatschappij de auto koopt, als er maar verkocht wordt.
En als ze echt zo slecht waren of saai als menigeen op dit forum beweert, zouden er echt niet zo veel worden gekocht, ook niet door de leasemaatschappij.
Ook een werkgever heeft er belang bij dat een werknemen zich happy voelt in zijn leaseauto en niet dat hij er elke dag weer met tegenzin in stapt.

Je kunt veel van Volkswagen zeggen. Maar saai zijn ze zeker. Je ziet dat er in de lease steeds minder keuze is. Het gaat gewoon om de centen. Ook bij de werkgever. En nee, ik geloof niet dat de werknemer het een echt probleem vind. En langs de kant staan ze ook niet vaak. De grootste is in dit geval het bedrijf met de beste ingang in de lease.

Misschien is zo'n Polo overall wel een goede auto, zonder ergens in uit te blinken.

zeebra zei:
Dit is te kort door de bocht. Het grootste deel wordt verkocht aan een lease maatschappij. Die hebben helemaal geen verbeelding. Zij kopen gewoon in op basis van de wensen van de klant. Die klant rijdt er meestal zelf niet in maar een werknemer. Die mag kiezen uit de catalogus van de leasemaatschappij. Die heeft niet al te veel keuze(keuze is duur) maar vrijwel altijd wel VW, Audi enz beschikbaar. Volkswagen heeft gewoon een grote vinger in de pap van de leasemarkt. De 130.000 particuliere kopers, die zelf hun auto moeten betalen, kiezen meestal niet voor Volkswagen. Zou VW zo onbetrouwbaar zijn dat de particuliere verkoper het niet aandurft? (De veel sterke lease branche verhaalt haar schade veel gemakkelijker) Je zou het bijna gaan denken. Zelf heb ik overigens goede ervaring met Audi. Geen gebreken en goede service in de werkplaats. Ik kan het iedereen aanraden.

Dat is ook te kort door de bocht :). Je gaat er al bij voorbaat vanuit dat leaserijders massaal geen VAG producten zouden rijden als ze vrije keuze hadden.
Al die leaseauto's moeten ook weer verkocht worden na de leasetermijn. En tweedehands zijn Volkswagens (maar ook Audi en Skoda) wel degelijk populair. Dus angst voor dat VW's onbetrouwbare auto's zijn lijkt me niet zo realistisch.

We hebben het hier overigens over alle VAG producten en niet alleen VW. Ik denk dat Skoda op de particuliere markt best goed boert.

ScaniaV8 zei:
En als ze echt zo slecht waren of saai als menigeen op dit forum beweert, zouden er echt niet zo veel worden gekocht, ook niet door de leasemaatschappij.

Het een heeft niet met her andere te maken. Leasemaatschappijen laten echt geen auto staan omdat ie saai is, ze zouden er eerder juist voor kiezen, zoals in het geval van VW dus het geval is.

VW's zijn niet per definitie slecht, maar wel ongelofelijk saai. Dat kan haast niemand, zeker niet een autoliefhebber, ontkennen.

LM. zei:
ScaniaV8 zei:

Het een heeft niet met her andere te maken. Leasemaatschappijen laten echt geen auto staan omdat ie saai is, ze zouden er eerder juist voor kiezen, zoals in het geval van VW dus het geval is.

VW's zijn niet per definitie slecht, maar wel ongelofelijk saai. Dat kan haast niemand, zeker niet een autoliefhebber, ontkennen.

Onzin, journalisten, VAG-haters en "autoliefhebbers" noemen auto's saai, voor de rest hoor ik nooit iemand zeggen "wat een saaie auto".
Buiten het forum om hoor ik nooit iemand zeggen. De meeste "non-autoliefhebbers" vinden vaak het rustige/niet opvallende design, het logisch ingedeelde dashboard, de grote keuze uit verschillende motoren, erg prettig. Bij velen heerst ook nog dat het goede auto's zijn, met goede motoren (dat het misschien niet zo is, is een ander verhaal). Zelfs de Dieselschandalen lijken alleen maar bij de overheid, journalisten EN forummers te spelen, de meeste "gewone mensen" zijn daar niet echt mee bezig.

Ik heb verschillende mensen in mijn omgeving die een VW leasen, gekocht hebben(niet allemaal nieuw) en ik hoor nooit iemand over rare problemen, en daar baseer ik bovenstaande op.

MBdoubleyou zei:
zeebra zei:

Dat is ook te kort door de bocht :). Je gaat er al bij voorbaat vanuit dat leaserijders massaal geen VAG producten zouden rijden als ze vrije keuze hadden.
Al die leaseauto's moeten ook weer verkocht worden na de leasetermijn. En tweedehands zijn Volkswagens (maar ook Audi en Skoda) wel degelijk populair. Dus angst voor dat VW's onbetrouwbare auto's zijn lijkt me niet zo realistisch.

We hebben het hier overigens over alle VAG producten en niet alleen VW. Ik denk dat Skoda op de particuliere markt best goed boert.

Voor de goede orde: het concern heet Volkswagen AG. Overigens wordt een deel van de ex lease auto’s niet in Nederland verkocht maar geëxporteerd.
Blijft de vraag waarom de particuliere koper in mindere mate voor een nieuwe Volkswagen kiest maar het concern tweede hands wel gewild is.
Het interesseert de lease maatschappij natuurlijk niets of een auto polopair is. Dat wordt gewoon in de leaseprijs meegenomen.
De gebruiker van een lease auto is (meestal) een ander dan de koper van een nieuwe auto en vaak ook jonger. Maar Volkswagen heeft geen gewone hybriden en die worden juist door Particuliere kopers massaal gekocht. Ook zijn zij gevoelig voor de 7 jaar garantie van Kia bijvoorbeeld.

Pjötr zei:
Onzin, journalisten, VAG-haters en "autoliefhebbers" noemen auto's saai, voor de rest hoor ik nooit iemand zeggen "wat een saaie auto".

Dat constateer jij misschien, maar ik hoor dat wel degelijk van niet-autoliefhebbers. Die mensen zouden nooit een VW kopen om die reden en als ze 'm wel kopen dat is het vanwege een andere reden.

Smaken verschillen maar zoals gezegd zijn er ook genoeg mensen buiten deze website die VW's saai vinden. En geef ze eens ongelijk.

zeebra zei:
Blijft de vraag waarom de particuliere koper in mindere mate voor een nieuwe Volkswagen kiest maar het concern tweede hands wel gewild is.

Kan je aangeven waar je op baseert dat de particuliere koper in mindere mate voor VW zou kiezen? Vergeleken met wanneer, of welke cijfers bedoel je?

LM, jij bent precies zo'n anti-VAG persoon die ik bedoelde... Op jou ga ik dus niet eens meer reageren, zonde van mijn tijd.

@Bimmert. Dit plaatje stond op de vorige pagina van dit topic.
Zegt natuurlijk niet zo heel veel behalve dat de oudjes in ieder geval niet heel veel VAG kopen.
Op basis van totale aantallen heeft VW 3 auto's in de top 10 in 2017. ( Up, Polo en Golf )
In dit specifieke lijstje dus helemaal niks van VAG.

DfteavxX0AAZXXP.jpg:large

LM. zei:

Ah, je eigen mening voor feit aanzien. Niet verder dan je eigen beperkte kringetje kijken. Jij zal, als je groot bent, nog ontdekken dat er een hele wereld is. Met andere mensen, andere meningen.

Volgens velen op het forum moet een auto ontzettend apart zijn om interessant en mooi gevonden te worden. Maar in het echte leven vinden veel mensen behoudende auto's juist mooi. Ik kan beide waarderen maar heb liever ook gewoon een strakke, ingetogen auto die in verhouding is. Maar dan wel met een stoere of sportieve look. Een Golf is 'saai' maar ook wel vrij stoer/serieus en dat geeft wel een 'uitstraling'. De huidige Polo vind ik dan weer niks maar dat komt juist door de verhoudingen die zo gewijzigd zijn tegenover zijn voorganger

Een C3/C5 Aircross bv is dan wel apart maar ik vind die rode accenten maar infantiel en de modellen een nogal opgeblazen/bolle look hebben en een optisch enorm hoge neus

D-segment
Winnaars: Skoda Superb, Opel Insignia, Volkswagen Arteon (nieuw), Kia Stinger (nieuw)
Verliezers: Renault Talisman, Ford Mondeo, Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE, Mazda6, Kia Optima, BMW 3-serie Gran Turismo, Peugeot 508, Subaru Outback, Toyota Avensis, Infiniti Q50/Q60

bmw-330e-280836-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40789-bmw-330e-snoepgroente[/size]

In het D-segment was er sprake van een minimale daling, wat in een stijgende markt betekent dat het segment verder aan belang inboet. Anderzijds kun je constateren dat de jarenlange daling van het D-segment voor nu een halt is toegeroepen. De daling zat 'm altijd vooral bij de volumemerken, waar de premiummerken beter stand hebben weten te houden. In de lijst gaat de aloude BMW 3-serie aan de leiding. Samen met de 3-serie Gran Turismo en 4-serie is BMW daarmee leidend. Op de tweede plaats kwam nog een oudgediende, de Volvo S60/V60, hoewel leveringen van de nieuwe generatie wel zo'n beetje zullen aanvangen. Op plek drie kwam de Mercedes-Benz C-klasse, een auto die het in huidige vorm in Nederland duidelijk beter doet dan zijn voorgangers. De Volkswagen Passat houdt nog redelijk stand, al was het de nummer een over heel 2017 gezien. De GTE plug-in hybride zal wel flink aan populariteit ingeboet hebben. Op vijf kwam de verkooptechnisch nogal teleurstellende Audi A4, de jongste van het Duitse/Zweedse premiumstel. Samen met de A5 komt Audi echter alsnog op een tweede plek in zijn klasse. Maar hoewel de A5 een beetje op de oudere 4-serie inloopt, weet de A5 'm niet te passeren. Zoals voor meer Audi's geldt, lijkt het erop dat Audi iets van zijn magie verloren heeft. Mercedes-Benz heeft ook zo'n dip gekend, dus wellicht krabbelt Audi weer op met de vele nieuwe modellen die worden of zijn gelanceerd. De Skoda Superb noteert een opvallende stijging, terwijl de Opel Insignia uiteraard tot de grote winnaars behoort met dank aan het nieuwe model, hoewel de auto vooralsnog niet imponeert. Die groei van de Superb en Insignia lijkt vooral ten koste te gaan van concurrenten als de Renault Talisman, het verrassende succes van de afgelopen jaren, en de Ford Mondeo, Mazda6 en Kia Optima, alhoewel beide modellen op facelifts wachtten en de laatste nog niet in alle uitvoeringen (inclusief de belangrijke plug-in hybride) beschikbaar is. Dat de Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE, Lexus IS/RC en Infiniti Q50/Q60 allemaal in meer of mindere mate terrein prijsgeven, laat wat mij betreft zien dat kopers niet erg open staan voor alternatieve merken in deze klasse. Bij de SUV's komen merken als Alfa Romeo, Jaguar/Land Rover en Lexus beter voor de dag. De Volkswagen Arteon maakt een behoorlijk overtuigend debuut. A4-aantallen zijn onrealistisch voor de Volkswagen, die niet als Variant leverbaar is, maar de auto declasseert toch de Alfa Romeo Giulia en Jaguar XE in de ranglijst.

Het grote nieuws momenteel komt van Volvo (nieuwe S60/V60) en Peugeot (nieuwe 508), terwijl de Tesla Model 3 niet moet worden vergeten, want die heeft de potentie om de concurrentie een flink oplawaai te geven. Volvo's nieuwe S60/V60 lijkt met zijn toegenomen binnenruimte en goed ontvangen vormgeving ook op voorhand een succes. De 508 wordt iets hoger gepositioneerd dan zijn voorganger, omdat Peugeot wél aan de auto wil verdienen en dus niet de auto met korting wil slijten aan consumenten of wagenparkbeheerders, wat momenteel het lot is van de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en andere middenklassers. Peugeot kiest naar eigen zeggen meer voor een Arteon-positionering, al blijft het afwachten of de consument daar intrapt. Waar de Arteon een langere wielbasis dan de Passat heeft en ook meer dan voldoende beenruimte achterin biedt, lijkt de 508 juist een stuk krapper dan de Passat - laat staan de Arteon. Uiteindelijk blijft het waarschijnlijk toch een Talisman- of Passat-alternatief, leverbaar als vijfdeurs hatchback en SW, die zijn relatief hoge prijzen moet waarmaken door een bovengemiddelde mate van begeerlijkheid. De vernieuwde Mazda6 en Kia Optima moeten de ingezakte verkopen een broodnodige oppepper geven. De Mercedes C-klasse werd recent al opgefrist, nu volgt de Audi A4. Verder is het nog niet geheel duidelijk of de nieuwe Toyota Camry, die op de Europese markt alleen als Hybrid beschikbaar komt en de Avensis overbodig moet maken, ook naar Nederland komt. In dat geval is het een niche-aanbieding waar geen grote aantallen van verkocht zullen worden, maar met dank aan het Hybrid-concept er toch (hooguit) enkele honderden klanten op jaarbasis voor te vinden moeten zijn. Er zijn facelifts op komst voor de Volkswagen Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo en Jaguar XE. Verder in de toekomst liggen opvolgers van de Hyundai i40, Subaru Outback en BMW 3-serie.

1. BMW 3-serie 1.837
2. Volvo S60/V60 1.784
3. Mercedes-Benz C-klasse 1.764
4. Volkswagen Passat 1.592
5. Audi A4 1.571
6. Skoda Superb 1.214
7. Opel Insignia 1.076
8. BMW 4-serie 903
9. Audi A5 789
10. Renault Talisman 721
11. Ford Mondeo 539
12. Volkswagen Arteon 449
13. Alfa Romeo Giulia 353
14. Jaguar XE 243
15. Mazda6 240
16. Kia Optima 207
17. BMW 3-serie Gran Turismo 168
18. Lexus IS 112
19. Peugeot 508 81
20. Subaru Outback 67
21. Toyota Avensis 36
22. Kia Stinger 24
23. Lexus RC 10
24. Infiniti Q50 3
25. Hyundai i40 2
26. Citroën C5 1
27. Infiniti Q60 1
TOTAAL 15.787

E-segment
Winnaars: BMW 5-serie, Tesla Model S, Audi A6, BMW 6-serie Gran Turismo (nieuw), Audi A7
Verliezers: Volvo S90/V90, Jaguar XF, Maserati Ghibli

bmw-5-serie-288286-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42846-bmw-5-serie-onbereikbaar-gevoel[/size]

Voor het E-segment geldt hetzelfde als het D-segment: een zeer kleine daling in een toch groeiende markt. Dat wil niet zeggen dat er niets te melden is. Zo weet de marktleider, de BMW 5-serie, opnieuw aardig te plussen, terwijl de Tesla Model S ruimschoots verdubbelt en een ware kaskraker is. Dat betekent tevens dat andere modellen moeten dalen. De hardste klappen vallen bij Volvo. De S90/V90 doet het niet zo goed als voorganger V70/XC70/S80, de auto gaat met bijna een halvering van de afzet zelfs keihard onderuit! De Mercedes E-klasse blijft stabiel, maar Audi noteert in het laatste jaar van de huidige A6 een verkoopstijging, die wellicht mede mogelijk gemaakt wordt door de Nederlandse politie. De BMW 6-serie Gran Turismo doet het aardig voor een niche model, maar de Audi A7 stelt vooralsnog teleur. In 2011 verkocht Audi 721 A7's, als Audi 20-25% van dat aantal haalt dit jaar, is het al heel wat. Ach ja, Mercedes-Benz weet met de nieuwe CLS zelfs niet eens een verkoopstijging te realiseren, dus dat automerk doet het veel beroerder! Het verdwijnen van de Shooting Brake zal de verkopen geen goed doen, maar alsnog is het een uiterst magere verkoopprestatie. Jaguar haalt nog geen 100 stuks met de XF, wat ook nog een fikse daling is. Dat is toch ook wel een erbarmelijke prestatie. Jaguar heeft een sedan en stationcar ontwikkeld voor het E-segment (die laatste is wat mij betreft de meest elegante in zijn klasse) met benzine- en dieselmotoren, maar Nederlanders gunnen het enige serieuze alternatief voor de Duitse en Zweedse modellen geen blik waardig. De auto verdient wat mij betreft beter. Wat het probleem van de XF is? Wellicht wat onderscheidend vermogen, want de auto oogt niet erg bijzonder, heeft een minder luxueus aandoend interieur als dat van de concurrenten en geen plug-in hybride of elektrische uitvoeringen.

De BMW 6-serie is vervangen door de 8-serie en komt wederom als coupé, cabriolet en Gran Coupé beschikbaar. Het grote nieuws komt toch echter van Audi, die een gloednieuwe A6 heeft gepresenteerd. Zal die het beter doen dan zijn voorganger? Mercedes-Benz heeft de GT 4-door Coupé in de aanbieding, een van de CLS afgeleide vijfdeurs hatchback met slechts AMG-motoren. Ondanks hybride-uitvoeringen leidde de GS een uiterst marginaal bestaan. Lexus zet er een streep door en haalt nu de nieuwe ES naar Europa, een sedan afgeleid van de nieuwe Toyota Camry en Avalon.

1. BMW 5-serie 2.050
2. Tesla Model S 1.761
3. Volvo S90/V90 1.187
4. Mercedes-Benz E-klasse 983
5. Audi A6 698
6. BMW 6-serie Gran Turismo 178
7. Jaguar XF 97
8. Audi A7 84
9. Mercedes-Benz CLS 29
10. BMW 6-serie 18
11. Maserati Ghibli 16
12. Lexus GS 14
TOTAAL 7.115

@total loss,
zoals je al zegt, dat plaatje gaat over de 65 plussers. Maar die andere 70% van de modellen en de totale particuliere verkopen, heb ik nergens vernoemd zien worden.

De private lease verkoopcijfers zien we uiteraard niet terug in de particuliere verkoopcijfers. Want ik denk dat het plaatje er dan weer heel anders uitziet :).

Zeker. Maar daarnaast zal het de fabrikant worst zijn of de auto's nu zakelijk of particulier gekocht, zakelijk geleased of private lease zijn, als ze maar verkopen.

Het lijstje van de 65 plusser is overigens ook behoorlijk vooroordeel bevestigend. Alleen de Renault Clio had ik er niet zo in verwacht, vind het meer een auto voor jongeren. Anderzijds verkoopt dat ding als een tierelier, grote aantallen, dus niet vreemd dat dat ook aan ouderen is.

P. Klieder zei:
Ah, je eigen mening voor feit aanzien. Niet verder dan je eigen beperkte kringetje kijken. Jij zal, als je groot bent, nog ontdekken dat er een hele wereld is. Met andere mensen, andere meningen.

En dit is nou precies zo'n reactie van een VW-liefhebber die zichzelf heel hoog heeft staan en daarom andere mensen gaat kleineren.
Jammer dat het bij jou altijd zo moet. Nooit een normale reactie, maar meteen een vuile beledigende.

Terug
Bovenaan