De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Tsja, je hebt het bewijs zelf getypt bovenaan de pagina;)

Verder denk ik dat de 208 ook veel last gaat krijgen van de C3. Wat is dat toch een leuke auto!
Citroen-C3.jpg

LM. zei:
En waarom zou 208 daar last van krijgen en Clio niet?

Zoals je had kunnen zien (alles wel gelezen?) verkoopt de Clio momenteel meer dan prima, en heeft bovendien net een update gehad. De 208 doet het al minder en deze C3 zal niet in zijn voordeel zijn. Daar zal dus eerder een 'klap' merkbaar zijn, de Clio heeft daarin een voorsprong. Dat is toch niet zo moeilijk te redeneren?

Roder zei:
Zoals je had kunnen zien (alles wel gelezen?) verkoopt de Clio momenteel meer dan prima, en heeft bovendien net een update gehad. De 208 doet het al minder en deze C3 zal niet in zijn voordeel zijn. Daar zal dus eerder een 'klap' merkbaar zijn, de Clio heeft daarin een voorsprong. Dat is toch niet zo moeilijk te redeneren?

Misschien moet je die roze Renault-bril eens afzetten

Het is heus niet zo dat de consument kiest tussen de ene PSA of de andere. Elke nieuwe B-segmenter, of dat nu een C3, Rio, Micra of Fiesta is snoept klanten af van de Clio of elke andere in z'n segment. Ik neem aan dat je dat ook begrijpt. De Clio is niet onschendbaar wat dat betreft.

Ik snap überhaupt niet waarom de Clio zo goed verkoopt, zal misschien wel een grote verhuurdeal aan vast hebben gezeten in maart.

LM. zei:
Roder zei:

Misschien moet je die roze Renault-bril eens afzetten voordat een ander hem van je hoofd mept.

Het is heus niet zo dat de consument kiest tussen de ene PSA of de andere. Elke nieuwe B-segmenter, of dat nu een C3, Rio, Micra of Fiesta is snoept klanten af van de Clio of elke andere in z'n segment. Ik neem aan dat je dat ook begrijpt. De Clio is niet onschendbaar wat dat betreft.

Ik snap überhaupt niet waarom de Clio zo goed verkoopt, zal misschien wel een grote verhuurdeal aan vast hebben gezeten in maart.

Dat zeg ik nergens, meneer LM.
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik bedoel dat de 208 al minder kopers heeft, daar wat van naar de C3 en je hebt nog minder. De Clio staat met een marge op 1. Dus als je daar wat van af snoept komt het minder hard aan. Snap je het zo beter?

Ben je me overigens ook nog aan het bedreigen?!o_O

Verder ken ik een aantal enthousiaste Clio rijders, die zelfs van een phase 1 naar phase 2 zijn overgegaan. Blijkbaar zien zij wel kwaliteiten in de auto. Wat vond jij tegenvallen dan toen je hem reed?

Roder zei:
Dat zeg ik nergens, meneer LM.
Als je goed had gelezen.
Snap je het zo beter?

Als je een wat minder betweterige toon zou aanslaan zou ik verder met je in discussie gaan maar op deze manier weiger ik dat.

Hè, vervelend zeg. En dat toevallig als er net een paar vragen aan je gesteld werden, kan je die ook niet meer beantwoorden...

Roder zei:
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:
Ik heb nooit begrepen waarom de Clio zo veel beter verkoopt dan de 208. De 208 is wat mij betreft een veel leukere (en betere!) aanbieding dan de Clio, maar de meerderheid is het daar blijkbaar niet mee eens.

Onderschat de Estate niet hè. In sommige landen zijn de verschillen trouwens een stuk beperkter, maar inderdaad: de Clio is veel later gefacelift en kan nog prima tegen de 208 op ('wint' zelfs meestal) (idem voor de Captur/2008, trouwens). Anderzijds spreekt Peugeot trots over de luxe uitvoeringen die in beide modellen vaak aangevinkt worden; Peugeot lijkt zich meer op marge dan op massa te richten.

Dank trouwens weer, D-C! (y)

Clio kent ook een 'Initiale' uitvoering, enkel niet in NL.

Tsja, de 208 wordt denk ik niet alleen door mij minder mooi gevonden. Blijkbaar zien meer mensen dat de 208 gewoon niet klopt en de Clio juist wel. Die valt op tussen de 'Polo-achtigen'. Tel daarbij op dat de Clio meer dan prima rijdt, zichtbare tellers en klokken heeft en een rijke uitrusting. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de 208 het op alle fronten verliest;)

En de 208 heeft twee uitvoeringen van de GTI, ook in NL. Anders gezegd, die nicheproducten gaan het verschil echt niet maken. Verder kom je met allemaal onderbuikgevoelens, wat je zelf ook met de knipoog aangeeft gelukkig.

57. Tesla Model S 228
76. Nissan Leaf 152
77. Hyundai Ioniq 152
128. Renault Zoe 55
84. Tesla Model X 140

Mooie resultaten! Tesla is op het eerste gezegd het best scorend in het hogere segment.
Ik ben benieuwd hoe de verkoop van EV's zich dit jaar verder gaat ontwikkelen. De vooruitzichten zijn erg goed.

der Magistrat zei:
Roder zei:
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:
Ik heb nooit begrepen waarom de Clio zo veel beter verkoopt dan de 208. De 208 is wat mij betreft een veel leukere (en betere!) aanbieding dan de Clio, maar de meerderheid is het daar blijkbaar niet mee eens.

Onderschat de Estate niet hè. In sommige landen zijn de verschillen trouwens een stuk beperkter, maar inderdaad: de Clio is veel later gefacelift en kan nog prima tegen de 208 op ('wint' zelfs meestal) (idem voor de Captur/2008, trouwens). Anderzijds spreekt Peugeot trots over de luxe uitvoeringen die in beide modellen vaak aangevinkt worden; Peugeot lijkt zich meer op marge dan op massa te richten.

Tsja, de 208 wordt denk ik niet alleen door mij minder mooi gevonden. Blijkbaar zien meer mensen dat de 208 gewoon niet klopt en de Clio juist wel. Die valt op tussen de 'Polo-achtigen'. Tel daarbij op dat de Clio meer dan prima rijdt, zichtbare tellers en klokken heeft en een rijke uitrusting. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de 208 het op alle fronten verliest;)

En de 208 heeft twee uitvoeringen van de GTI, ook in NL. Anders gezegd, die nicheproducten gaan het verschil echt niet maken. Verder kom je met allemaal onderbuikgevoelens, wat je zelf ook met de knipoog aangeeft gelukkig.

Dat zijn geen onderbuikgevoelens hoor, allemaal aan feiten grenzende observaties;)
Verder begin je zelf over luxe uitvoeringen. De Clio heeft ook twee RS uitvoeringen, en nu?

Roder zei:
der Magistrat zei:
Roder zei:
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:

Dat zijn geen onderbuikgevoelens hoor, allemaal aan feiten grenzende observaties;)
Verder begin je zelf over luxe uitvoeringen. De Clio heeft ook twee RS uitvoeringen, en nu?

Jongens toch...
a050.gif
c066.gif

D-C, hulde dat je altijd zulke mooie lijsten maakt, en ook onderbouwt/analyseert.
Ik lees altijd graag die berichten, en vind ze altijd erg interessant, maar helaas door het gezanik wat sommige mensen hier altijd plaatsen, voel ik eigenlijk nooit een reden om een bericht hier te plaatsen.

Keep up the good work D-C.(y)

RobEU zei:
Ik heb het geprobeerd, maar zelfs mij lukt het niet. Maar ja, ik heb dan ook nog nooit gehoord van platte achterhoofden...

*eigendunk modus aan*

Pjötr zei:
D-C, hulde dat je altijd zulke mooie lijsten maakt, en ook onderbouwt/analyseert.
Ik lees altijd graag die berichten, en vind ze altijd erg interessant, maar helaas door het gezanik wat sommige mensen hier altijd plaatsen, voel ik eigenlijk nooit een reden om een bericht hier te plaatsen.

Keep up the good work D-C.(y)

+1

LM. zei:
MBdoubleyou zei:
Bij Opel zit er geen lijn in het ontwerp van Kadett naar Astra. De huidige vind ik geen lelijke auto, maar mist iets eigens in mijn optiek. Een weinig sprekend ontwerp, geen vlees en geen vis. En die vreselijke gebogen lijn op de Tourer vind ik zo'n lelijk stylinggadget. Dat valt dan weer wel op, maar in negatieven zin.

Het succes van de Astra zit 'm meer in het feit dat de auto goed rijdt, er niet extreem uitziet en het juiste prijs- en uitrustingsniveau heeft.

Dat laatste geldt niet alleen voor een Astra, maar ook voor een Golf behalve dat een Golf veel te duur is. En als je spreekt over een weinig sprekend ontwerp beschrijf je in mijn ogen ook een Golf. Het is gewoon een kwestie van welke voorkeur je hebt. De Astra doet in geen enkel opzicht onder voor de Golf. En over smaak valt niet te twisten. Ik vind de dubbele koplampen op jouw CLK ook een vre-se-lijk lelijke stylinggadget.

En imago? Kijk eens wat voor gespuis er tegenwoordig in gloednieuwe Golfjes rijdt. Het kan bijna niet anders dan dat dit andere weggebruikers ook opvalt.

Ach, je bent natuurlijk wat op de Opelteentjes getrapt en dan ga je iets over mijn auto schrijven? Wat laat jij je enorm kennen :).
Uiteraard is het een kwestie van voorkeur. Laat mij lekker die Golf prefereren en de Astra vlees nog vis vinden zonder te twijfelen aan de kwaliteiten die de auto absoluut heeft.

En mag ik dan ook nog even hard lachen over je opmerking over de roze Renault bril van Roder? Jouw Opel bril is net zo roze, LM. Je hebt ernstig last van merkblindheid.

Roder zei:
Rake spijkers, MBdoubleyou.

Ik denk dat jij de laatste bent die hier nog een hooghartige opmerking over moet maken. Zo goed kom je er niet van af in de reactie van MBdoubleyou. Jouw Renault-bril is net zo roze, Roder. Je hebt ernstig last van merkblindheid.

Stiekem lijken jullie heel veel op elkaar :)

Ik vind het toch bijzonder dat er zoveel gebakkeleid kan worden door liefhebbers van bepaalde automerken. Nou ja, misschien heb ik me daar in het verleden ook schuldig aan gemaakt, maar laten we nu niet doen alsof de verschillen tussen met elkaar concurrerende auto's van Renault, Peugeot of anders Volkswagen, Opel en Hyundai nu zo vreselijk groot zijn. De ene heeft een andere kunststof leverancier of leverancier van infotainment, de ene heeft een iets sportievere onderstelafstemming en ze hebben allemaal iets andere lijnen. Allemaal goede auto's, de ene scoort op het ene vlak wat beter dan de ander, maar om hier nu hele vetes over te voeren... Het gaat toch helemaal nergens over. Er zijn legio merkliefhebbers op dit forum die gepassioneerd over hun favoriete automerk kunnen praten zonder alles van de concurrent volledig af te zeiken. Veel van die forummers kunnen ook nog kritisch zijn op hun favoriete automerk, omdat de gebruikte kunststoffen, de infotainment of de lijnen niet helemaal in de smaak vallen. Reacties van die forummers vind ik persoonlijk veel interessanter om te lezen dan al die reacties vol welles-nietes gehakketak. Bij gebrek aan argumenten, omdat de twistpunten vaak op niet meer stoelen dan de ander of het concurrerende automerk het licht in de ogen niet gunnen, wordt het maar gelijk persoonlijk.

*O, en bedankt nog Pjötr en j.ko :D

D-C, wederom mijn complimenten voor het uitstekende verhaaltje met foto's bij de verkoopcijfers. Dit leest heerlijk weg. Het is jammer dat geen enkel medium de moeite neemt jou in te huren of zo'n analyse te schrijven.
(y) (y)

D-C zei:
Ik denk dat jij de laatste bent die hier nog een hooghartige opmerking over moet maken. Zo goed kom je er niet van af in de reactie van MBdoubleyou. Jouw Renault-bril is net zo roze, Roder. Je hebt ernstig last van merkblindheid.

Ah, jij wil je er ook nog even mee bemoeien;)?
Meneer LM. krijgt kritische vragen en loopt weg, heeft waarschijnlijk nooit wat anders gereden of geprobeerd dan een Opel. Als er wordt gevraagd naar de ervaringen is het snel stil. Apart... Als dat geen merkblindheid is...

Roder zei:
Ah, jij wil je er ook nog even mee bemoeien;)?
Meneer LM. krijgt kritische vragen en loopt weg, heeft waarschijnlijk nooit wat anders gereden of geprobeerd dan een Opel. Als er wordt gevraagd naar de ervaringen is het snel stil. Apart... Als dat geen merkblindheid is...

Ik sta, werkelijk waar, keer op keer weer versteld van jouw uiterst nare toontje. Hoop voor jou dat je in het echt niet zo bent. Bovendien voel ik me totaal niet genoodzaakt om jouw allesbehalve kritische vragen te beantwoorden.

En even voor de duidelijkheid: ik rijd geen Opel, heb dat nooit gedaan en ben ook niet van plan om dat op korte termijn te doen.

Het zou fijn zijn als je je vanaf nu weer op de verkoopcijfers kunt richten in plaats van discussies uit te lokken.

"Ik denk dat jij de laatste bent die hier nog een hooghartige opmerking over moet maken. Zo goed kom je er niet van af in de reactie van MBdoubleyou. Jouw Renault-bril is net zo roze, Roder. Je hebt ernstig last van merkblindheid.

Stiekem lijken jullie heel veel op elkaar smiling smiley"

Spot on, DC :D(y)!

Ik zie teveel merkblindheid op dit forum. En bij degenen die er aan lijden voornamelijk een blinde vlek. Voor hun eigen merkblindheid. Dat verpest de sfeer hier regelmatig. En de reden dat ik nog weinig op dit forum kom. Jammer!

Barri zei:
D-C, wederom mijn complimenten voor het uitstekende verhaaltje met foto's bij de verkoopcijfers. Dit leest heerlijk weg. Het is jammer dat geen enkel medium de moeite neemt jou in te huren of zo'n analyse te schrijven.
(y) (y)

(y)

Ook mijn dank en complimenten, de verslaggeving van de verkoopcijfers is stukken beter en objectiever dan van AutoWeek.

Barri zei:
Het is jammer dat geen enkel medium de moeite neemt jou in te huren om zo'n analyse te schrijven.

Inhuren kan ik (nog) niet, maar ik zal D-C altijd met open armen verwelkomen, zeker met analyses over de door hem zo geliefde Chinese markt. En volgens mij weet hij dat ook (-;

In de tussentijd geniet ik ook gewoon van zijn analyses over de NL markt (y)

Ook jullie nog bedankt, Barri, Volt en Bart81!

Bart81 zei:
Inhuren kan ik (nog) niet, maar ik zal D-C altijd met open armen verwelkomen, zeker met analyses over de door hem zo geliefde Chinese markt. En volgens mij weet hij dat ook (-;

Maar dat doe je zelf ook uitstekend :) Ik lees iedere maand de analyses en bekijk de lijsten.

Dit zijn overigens de registraties van elektrische (BEV/PHEV) auto's na de eerste drie maanden van 2017:

245m0yt.jpg

Bron: https://ev-sales.blogspot.nl/2017/04/netherlands-march-2017.html

Bart81 zei:
Barri zei:
Het is jammer dat geen enkel medium de moeite neemt jou in te huren om zo'n analyse te schrijven.

In de tussentijd geniet ik ook gewoon van zijn analyses over de NL markt (y)

Er komt een moment dat ik een plekkie voor hem / jou heb m.b.t. occasionanalyse :)

Hier zijn nog de cijfers over de eerste drie maanden van 2017, ik laat de cijfers maar even voor zich spreken:

1. Renault Clio 3.142
2. Volkswagen Polo 3.035
3. Volkswagen up! 2.988
4. Opel Astra 2.951
5. Kia Picanto 2.905
6. Opel Karl 2.787
7. Ford Fiesta 2.687
8. Volkswagen Golf 2.351
9. Toyota Aygo 2.163
10. Peugeot 108 2.158
11. Volkswagen Tiguan 2.103
12. Nissan Qashqai 2.022
13. Opel Corsa 1.975
14. Fiat 500 1.888
15. Renault Captur 1.810
16. Citroën C3 1.779
17. Peugeot 2008 1.764
18. Renault Megane 1.759
19. Peugeot 208 1.706
20. Hyundai i10 1.604
21. Toyota C-HR 1.579
22. Ford Focus 1.489
23. Skoda Octavia 1.431
24. Peugeot 308 1.396
25. Volvo V40 1.383
26. Kia Niro 1.314
27. Skoda Fabia 1.216
28. Opel Mokka 1.195
29. Citroën C1 1.186
30. Audi A3 1.119
31. Toyota Yaris 1.057
32. Peugeot 3008 1.015
33. Mini Mini 1.011
34. Mitsubishi Space Star 988
35. Suzuki Celerio 987
36. Kia Sportage 970
37. Volvo S90/V90 961
38. Suzuki Ignis 960
39. Kia Rio 937
40. BMW X1 926
41. Mazda CX-5 919
42. Audi A4 877
43. Renault Twingo 874
44. Mercedes-Benz A-klasse 868
45. Renault Kadjar 859
46. Citroën C4 Cactus 857
47. Mazda CX-3 828
48. Volkswagen Passat 825
49. BMW 3-serie 794
50. Mercedes-Benz C-klasse 790
51. Toyota Auris 777
52. BMW 5-serie 776
53. Seat Ibiza 766
54. Volvo S60/V60 765
55. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 737
56. Hyundai i20 732
57. Seat Ateca 727
58. Seat Leon 710
59. Mercedes-Benz B-klasse 710
60. BMW 1-serie 709
61. Fiat Panda 705
62. Mazda2 704
63. Hyundai Tucson 685
64. Audi A1 675
65. Nissan Note 674
66. Volvo XC60 662
67. Suzuki Vitara 611
68. Audi Q2 610
69. Ford Kuga 595
70. Kia cee'd 590
71. Renault Talisman 585
72. Mercedes-Benz E-klasse 554
73. BMW 4-serie 553
74. Skoda Superb 548
75. Citroën C4 Picasso 543
76. Volkswagen Touran 532
77. Skoda Citigo 517
78. Ford C-MAX 500
79. Hyundai Ioniq 494
80. Renault Scenic 481
81. Ford Mondeo 454
82. Mercedes-Benz CLA 448
83. Nissan Micra 446
84. Tesla Model S 439
85. Mitsubishi ASX 437
86. Opel Meriva 423
87. Dacia Logan 403
88. Ford B-MAX 403
89. Ford EcoSport 403
90. Opel Zafira 388
91. Mini Clubman 385
92. Mercedes-Benz GLC 383
93. Ford Ka+ 382
94. Volkswagen Golf Sportsvan 378
95. Suzuki Baleno 378
96. Kia Venga 373
97. Audi A6 365
98. Volvo V70/XC70 343
99. Suzuki SX4 S-Cross 342
100. Audi A5 340
101. Dacia Sandero 337
102. Nissan X-Trail 337
103. Mini Countryman 323
104. Hyundai ix20 322
105. Opel Adam 322
106. Seat Mii 309
107. Honda Jazz 297
108. Nissan Leaf 296
109. Toyota RAV4 294
110. Mazda3 278
111. Land Rover Range Rover Evoque 276
112. Smart Forfour 271
113. Alfa Romeo Giulia 265
114. Volvo XC90 252
115. Mazda6 247
116. BMW i3 243
117. DS 3 238
118. Land Rover Discovery Sport 228
119. Tesla Model X 228
120. Porsche Macan 219
121. BMW X3/X4 217
122. BMW X5/X6 216
123. Fiat 500X 212
124. Hyundai i30 206
125. Jaguar F-Pace 203
126. Audi Q3 198
127. Dacia Duster 195
128. Mitsubishi Outlander 191
129. Renault Espace 186
130. Honda HR-V 183
131. Fiat Tipo 177
132. Opel Insignia 176
133. Renault Zoe 175
134. Audi Q5 172
135. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 171
136. BMW 3-serie Gran Turismo 170
137. Mercedes-Benz Sprinter 165
138. Kia Optima 165
139. Jaguar XE 161
140. Mercedes-Benz GLA 156
141. Skoda Yeti 146
142. Nissan Juke 142
143. Fiat Punto 139
144. Jeep Renegade 139
145. Porsche 911 134
146. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 133
147. Porsche Panamera 127
148. Alfa Romeo Giulietta 124
149. Subaru Forester 121
150. DS 4 116
151. Smart Fortwo 115
152. Peugeot 508 113
153. Volkswagen Caddy 113
154. Land Rover Range Rover Sport 104
155. Jaguar XF 103
156. Mercedes-Benz GLE 101

Bron: RAI Vereniging

En de 208 lijkt inderdaad last te hebben van de C3, logischerwijs. Knap dat de Clio nog steeds op 1 staat, in de nadagen van z'n carriere...

Roder zei:
En de 208 lijkt inderdaad last te hebben van de C3, logischerwijs. Knap dat de Clio nog steeds op 1 staat, in de nadagen van z'n carriere...

Jij weet het ongetwijfeld beter, maar de Clio is ook weer niet zo oud en moet nog een paar jaar mee volgens mij, dat noem ik niet de nadagen van de huidige generatie. Overigens, wat vind je ervan dat de Peugeot 108 het ruim twee keer zo goed doet als de Renault Twingo? Ik ben wel benieuwd naar je aan feiten grenzende observaties :p

Clio hoeft geen paar jaar meer mee;)

Dat de Twingo het minder doet is toch niet zo gek? Maar dat zou jij ook wel moeten kunnen beredeneren. Niet geheel toevallig dat de Clio het zo veel beter doet. Concept en prijs van de Twingo spelen daar in mee, op z'n zachtst gezegd.

Hmm, eind 2018 zou de auto debuteren in Parijs en dan begin 2019 bij de dealer, dus die kan nog 1,5-2 jaar mee. Het is wel sneller dan ik had verwacht, Renault zet er meer vaart achter dan veel andere automerken in dit segment, waar de marges zo smal zijn.

De instapprijzen van de Twingo liggen lager dan die van de 108 5-deurs, overigens. Nou schiet de Twingo wel tekort ten opzichte van andere kleintjes zoals de Opel Karl, Hyundai i10, Kia Picanto en Volkswagen up!, maar de 108 zet ook nergens maatstaven.

D-C zei:
De instapprijzen van de Twingo liggen lager dan die van de 108 5-deurs, overigens. Nou schiet de Twingo wel tekort ten opzichte van andere kleintjes zoals de Opel Karl, Hyundai i10, Kia Picanto en Volkswagen up!, maar de 108 zet ook nergens maatstaven.

Inmiddels wel ja, maar kwaad is al geschied zou je kunnen zeggen;)
Ik heb zo mijn gedachten over de redenen, maar niet iets om daar hier een betoog over te pennen;)

Voel je vrij om je gedachten de vrije loop te laten, dit topic is niet alleen bedoeld om wat getallen te laten zien, maar ook om met elkaar mogelijke verklaringen te zoeken over waarom een auto goed of slecht verkoopt.

Kortgezegd; succes Clio komt ook deels door de Twingo, eerste exemplaren hadden last van zijwind en ruimte is minder dan voeige Twingo. Inmiddels is het meeste opgelost maar daar heeft uiteraard 'niemand' op gewacht. Twingo is geen mega succes, maar ik denk dat het niet geheel 'toevallig' is dat de Clio het beter dan ooit doet...

Bedankt voor de update D-C!

Wat me het meeste opvalt zijn de stevige verkopen van de Toyota C-HR en de Volvo 90.
Cijfers van de Giulia en Jaguar XE stellen dan weer teleur.

Roder zei:
Kortgezegd; succes Clio komt ook deels door de Twingo, eerste exemplaren hadden last van zijwind en ruimte is minder dan voeige Twingo. Inmiddels is het meeste opgelost maar daar heeft uiteraard 'niemand' op gewacht. Twingo is geen mega succes, maar ik denk dat het niet geheel 'toevallig' is dat de Clio het beter dan ooit doet...

Bedankt voor je antwoord. Denk je dat er zoveel kopers zijn die twijfelen tussen een Twingo en Clio? Ik kan me voorstellen dat misschien merkfans dat doen, maar en ik noem maar wat, 9 op de 10 kopers zijn dat waarschijnlijk niet. Het verschil tussen de Twingo en Clio lijkt me wel behoorlijk groot op het gebied van aanschaffingsprijs en overige kosten (brandstofverbruik, wegenbelasting etc.).

Graag gedaan, Niseko! Om het de Belgische lezer ook naar zijn zin te maken dacht ik, laat ik eens de Nederlandse en Belgische automarkt op merkniveau met elkaar vergelijken. Zo zijn de enorme verschillen tussen beide markten nog niet goed zichtbaar, zo zijn in Nederland stadsauto's vele malen populairder dan in België en de meeste 'gewone' automerken hebben er wel een in hun assortiment. Afijn, hieronder staan de aantallen van Nederland (links) en België (rechts), waarbij Nederland een index van 100% heeft. De Belgische automarkt is aanmerkelijk groter dan de Nederlandse, dus er zijn slechts zeven automerken die in absolute zin populairder zijn in Nederland dan in België (waaronder Kia), maar alle automerken met een getal lager dan 137,3%, maar hoger dan 100% (waaronder Volkswagen) trekken dus weliswaar meer kopers in België dan in Nederland, maar hebben toch een hoger marktaandeel op de Nederlandse markt. Merken met een percentage boven de 137,3% zijn dus niet alleen in absolute, maar ook in relatieve zin meer in trek in België (zoals BMW). Ik weet niet of dit de meest handige manier is om de verschillen te laten zien, maar het is een poging :D

volkswagen_golf_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/783/volkswagen-golf-20-tdi-highline[/size]

Rijtest-Volkswagen-Golf-VII-17.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.groenlicht.be/2013/05/05/rijtest-volkswagen-golf-7-vii-2-0-tdi-4motion-2013/[/size]

Code:
1.	Volkswagen	12.587	14.471	115,0%
2.	Opel	        10.283	12.653	123,0%
3.	Renault	        9.896	13.414	135,5%
4.	Peugeot	        8.232	12.682	154,1%
5.	Kia	        7.375	4.495	60,9%
6.	Ford	        7.106	8.061	113,4%
7.	Toyota	        6.118	5.719	93,5%
8.	BMW	        5.586	12.816	229,4%
9.	Audi	        4.532	9.153	202,0%
10.	Citroën	        4.514	9.000	199,4%
11.	Mercedes-Benz	4.491	9.876	219,9%
12.	Volvo	        4.366	5.532	126,7%
13.	Skoda	        4.306	5.907	137,2%
14.	Nissan	        4.185	6.538	156,2%
15.	Hyundai	        4.094	6.588	160,9%
16.	Suzuki	        3.363	2.125	63,2%
17.	Fiat	        3.262	4.989	152,9%
18.	Mazda	        3.051	2.173	71,2%
19.	Seat	        2.595	2.325	89,6%
20.	Mini	        1.719	1.985	115,5%
21.	Mitsubishi	1.616	764	47,3%
22.	Dacia	        1.078	4.251	394,3%
23.	Land Rover	690	1.610	233,3%
24.	Tesla	        667	361	54,1%
25.	Porsche	        596	890	149,3%
26.	Honda	        585	1.248	213,3%
27.	Jaguar	        507	1.020	201,2%
28.	Alfa Romeo	506	721	142,5%
29.	DS	        405	579	143,0%
30.	Smart	        386	448	116,1%
31.	Lexus	        266	458	172,2%
32.	Subaru	        264	192	72,7%
33.	Jeep	        160	713	445,6%
34.	Maserati	42	108	257,1%
35.	Infiniti	33	161	487,9%
36.	Bentley	        20	25	125,0%
37.	Aston Martin	16	19	118,8%
38.	Lancia	        10	56	560,0%
39.	Ferrari	        9	37	411,1%
40.	SsangYong	6	493	8216,7%
41.	Rolls-Royce	5	9	180,0%
42.	Lamborghini	2	5	250,0%
43.	Morgan	        1	4	400,0%
44.	Chevrolet	1	10	1000,0%
45.	Lotus	        1	9	900,0%
46.	Cadillac		2				
47.	Caterham		1	
		        119.927	164.709	137,3%

D-C zei:
Roder zei:

Bedankt voor je antwoord. Denk je dat er zoveel kopers zijn die twijfelen tussen een Twingo en Clio? Ik kan me voorstellen dat misschien merkfans dat doen, maar en ik noem maar wat, 9 op de 10 kopers zijn dat waarschijnlijk niet. Het verschil tussen de Twingo en Clio lijkt me wel behoorlijk groot op het gebied van aanschaffingsprijs en overige kosten

Ja, dat denk ik. Heb eerlijk gezegd niet zo'n zin dat hier allemaal uiteen te zetten, maar PM me gerust als je wilt dat ik meer vertel.

Dankjewel D-C, nice job (y)

Wellicht wordt het verschil tussen België en Nederland qua automarkt duidelijker als je top down sorteert op de rechtse kolom. Hier in BE rijdt meer zogenaamd "premium" en D+E segment rond. Dat was vroeger anders(om) naar mijn beleving, maar hier zijn de zogenaamde salaris wagens met een hoge restwaarde erg in trek.

Zo kan ik geen Alfa Romeo Giulia / Jaguar XE / Mazda 6 leasen, maar valt een BMW 3 met veel opties wel binnen mijn budget. Die heb ik dus, tot grote tevredenheid overigens ;)

Roder zei:
D-C zei:
Roder zei:

Bedankt voor je antwoord. Denk je dat er zoveel kopers zijn die twijfelen tussen een Twingo en Clio? Ik kan me voorstellen dat misschien merkfans dat doen, maar en ik noem maar wat, 9 op de 10 kopers zijn dat waarschijnlijk niet. Het verschil tussen de Twingo en Clio lijkt me wel behoorlijk groot op het gebied van aanschaffingsprijs en overige kosten

Ja, dat denk ik. Heb eerlijk gezegd niet zo'n zin dat hier allemaal uiteen te zetten, maar PM me gerust als je wilt dat ik meer vertel.

Ik zou zeggen: deel je gevoelens met ons allen...

Opmerkelijk dat mijn merk Subaru het slechter doet op de Belgische markt. Je zou verwachten dat ze meer in trek zijn, omdat ze daar een stuk minder beboet (of heb ik dat mis?) worden.

Daarnaast valt het op dat veel Aziatische merken het over het algemeen een stuk slechter doen, kijk bijvoorbeeld naar Mitsubishi..! Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Dealernetwerk? Of is het imago toch een stuk minder in België?

Terug
Bovenaan