Rutger DC
Asfaltkampioen
F-segment en daarboven
In het F-segment werd de BMW 7-serie volop leverbaar en de auto is gelijk verantwoordelijk voor meer van de helft van de verkopen in het segment. In dit segment pieken auto's vaak korter, dus op de lange termijn zal het verschil met de Mercedes-Benz S-klasse wel weer teruglopen. De belangrijkste nieuwkomers voor 2017 zijn de gloednieuwe Audi A8 en Lexus LS, terwijl Mercedes-Benz de S-klasse vernieuwt.
[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1063/bmw-7-serie-730d-xdrive-high-executive[/size]
S-segment (sportauto's)
In het S-segment bleef de Porsche 911 soeverein aan de leiding, indrukwekkend hoe goed deze Porsche het doet. Waar veel auto's slechts kort pieken, is dat bij de 911 anders. De auto profiteerde bovendien van een facelift en nieuwe motoren. Minder goed doet de Porsche 718 Boxster en Cayman het, maar het is alsnog de op een na bestverkochte sportauto. Een belangrijke nieuwkomer was de Fiat (en Abarth) 124 Spider, die pas dit jaar volop leverbaar zal zijn, het aandeel demomodellen zal nog wel hoog zijn geweest in 2016. Ford steeg dankzij de Mustang, maar die doet het natuurlijk bij lange na niet zo goed als in de rest van Europa. Mercedes-Benz' SLC zat ook in de lift sinds de facelift (voorheen SLK).
Voor 2017 staan er diverse nieuwkomers op het programma, Mazda lanceert met de MX-5 RF een speciale Targa-achtige variant van de populaire roadster, Ford en Jaguar hebben de Mustang respectievelijk F-Type vernieuwd. Ook de Lamborghini Aventador is vernieuwd, net als de Mercedes-AMG GT. De Alfa Romeo 4C krijgt waarschijnlijk eveneens een update/facelift, Ferrari heeft de 812 Superfast gereed, de opvolger van de F12berlinetta. Verder wordt de Aston Martin DB11 volop leverbaar en lanceert Bentley de nieuwe generatie Continental GT en GTC. Wellicht zien we dit jaar nog de nieuwe Toyota Supra, de Honda NSX wordt al binnenkort leverbaar, net als de Ford GT. Van Honda is er op sportwagenvlak nog veel meer te verwachten. Ten slotte worden er dakloze varianten van de BMW i8 en Lotus Evora verwacht.
[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40509-porsche-911-carrera-altijd-turbopret[/size]
In het F-segment werd de BMW 7-serie volop leverbaar en de auto is gelijk verantwoordelijk voor meer van de helft van de verkopen in het segment. In dit segment pieken auto's vaak korter, dus op de lange termijn zal het verschil met de Mercedes-Benz S-klasse wel weer teruglopen. De belangrijkste nieuwkomers voor 2017 zijn de gloednieuwe Audi A8 en Lexus LS, terwijl Mercedes-Benz de S-klasse vernieuwt.

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1063/bmw-7-serie-730d-xdrive-high-executive[/size]
Code:
[b]2016 2015[/b]
1. BMW 7-serie 406 154 163,6%
2. Mercedes-Benz S-klasse 179 394 -54,6%
3. Audi A8 83 99 -16,2%
4. Jaguar XJ 40 28 42,9%
5. Maserati Quattroporte 9 4 125,0%
6. Rolls-Royce Dawn 6
7. Bentley Flying Spur 4 10 -60,0%
8. Lexus LS 3 6 -50,0%
9. Rolls-Royce Wraith 3 4 -25,0%
10. Rolls-Royce Ghost 3 2 50,0%
11. Bentley Mulsanne 2 2 0,0%
12. Rolls-Royce Phantom 2 1 100,0%
13. Aston Martin Rapide 5 -100,0%
14. Fisker Karma 1 -100,0%
[b]TOTAAL 740 710 4,2%[/b]
S-segment (sportauto's)
In het S-segment bleef de Porsche 911 soeverein aan de leiding, indrukwekkend hoe goed deze Porsche het doet. Waar veel auto's slechts kort pieken, is dat bij de 911 anders. De auto profiteerde bovendien van een facelift en nieuwe motoren. Minder goed doet de Porsche 718 Boxster en Cayman het, maar het is alsnog de op een na bestverkochte sportauto. Een belangrijke nieuwkomer was de Fiat (en Abarth) 124 Spider, die pas dit jaar volop leverbaar zal zijn, het aandeel demomodellen zal nog wel hoog zijn geweest in 2016. Ford steeg dankzij de Mustang, maar die doet het natuurlijk bij lange na niet zo goed als in de rest van Europa. Mercedes-Benz' SLC zat ook in de lift sinds de facelift (voorheen SLK).
Voor 2017 staan er diverse nieuwkomers op het programma, Mazda lanceert met de MX-5 RF een speciale Targa-achtige variant van de populaire roadster, Ford en Jaguar hebben de Mustang respectievelijk F-Type vernieuwd. Ook de Lamborghini Aventador is vernieuwd, net als de Mercedes-AMG GT. De Alfa Romeo 4C krijgt waarschijnlijk eveneens een update/facelift, Ferrari heeft de 812 Superfast gereed, de opvolger van de F12berlinetta. Verder wordt de Aston Martin DB11 volop leverbaar en lanceert Bentley de nieuwe generatie Continental GT en GTC. Wellicht zien we dit jaar nog de nieuwe Toyota Supra, de Honda NSX wordt al binnenkort leverbaar, net als de Ford GT. Van Honda is er op sportwagenvlak nog veel meer te verwachten. Ten slotte worden er dakloze varianten van de BMW i8 en Lotus Evora verwacht.

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40509-porsche-911-carrera-altijd-turbopret[/size]
Code:
[b]2016 2015[/b]
1. Porsche 911 387 276 40,2%
2. Mazda MX-5 186 157 18,5%
3. Porsche 718 Boxster/Cayman 104 82 26,8%
4. Audi TT 91 142 -35,9%
5. Fiat 124 Spider 77
6. Ford Mustang 73 33 121,2%
7. Jaguar F-Type 69 80 -13,8%
8. BMW Z4 61 149 -59,1%
9. Mercedes-Benz SLC/SLK 53 26 103,8%
10. BMW i8 48 108 -55,6%
11. Ferrari 488 28 1 2700,0%
12. Mercedes-Benz GT 24 28 -14,3%
13. Bentley Continental 20 23 -13,0%
14. Alfa Romeo 4C 19 33 -42,4%
15. Peugeot RCZ 18 36 -50,0%
16. Ferrari California 12 18 -33,3%
17. Mercedes-Benz SL 9 4 125,0%
18. Audi R8 8
19. Aston Martin Vanquish 5 3 66,7%
20. Lamborghini Aventador 5 2 150,0%
21. Morgan Plus 4 5 2 150,0%
22. Aston Martin DB9 5 1 400,0%
23. Lamborghini Huracan 4 5 -20,0%
24. Ferrari F12 3 3 0,0%
25. Morgan 4/4 3
26. Lotus Elise 2 3 -33,3%
27. Chevrolet Corvette 2 3 -33,3%
28. Toyota GT86 1 6 -83,3%
29. Subaru BRZ 1 6 -83,3%
30. Maserati GranTurismo/GranCabrio 1 3 -66,7%
31. Nissan GT-R 1 2 -50,0%
32. Lotus Exige 1 1 0,0%
33. Morgan Aero 8 1
33. Porsche 918 9 -100,0%
34. Ferrari 458 4 -100,0%
35. Jaguar XK 4 -100,0%
36. Volkswagen XL1 3 -100,0%
37. Ferrari FF 2 -100,0%
38. Ferrari 430 1 -100,0%
[b]TOTAAL 1.327 1.259 5,4%