De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

F-segment en daarboven

In het F-segment werd de BMW 7-serie volop leverbaar en de auto is gelijk verantwoordelijk voor meer van de helft van de verkopen in het segment. In dit segment pieken auto's vaak korter, dus op de lange termijn zal het verschil met de Mercedes-Benz S-klasse wel weer teruglopen. De belangrijkste nieuwkomers voor 2017 zijn de gloednieuwe Audi A8 en Lexus LS, terwijl Mercedes-Benz de S-klasse vernieuwt.

bmw_7_serie_02.jpg

[size=x-small]Foto: https://rijtesten.nl/test/1063/bmw-7-serie-730d-xdrive-high-executive[/size]

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	BMW 7-serie	                406	154	163,6%
2.	Mercedes-Benz S-klasse	        179	394	-54,6%
3.	Audi A8	                        83	99	-16,2%
4.	Jaguar XJ	                40	28	42,9%
5.	Maserati Quattroporte	        9	4	125,0%
6.	Rolls-Royce Dawn	        6		
7.	Bentley Flying Spur	        4	10	-60,0%
8.	Lexus LS	                3	6	-50,0%
9.	Rolls-Royce Wraith	        3	4	-25,0%
10.	Rolls-Royce Ghost	        3	2	50,0%
11.	Bentley Mulsanne	        2	2	0,0%
12.	Rolls-Royce Phantom	        2	1	100,0%
13.	Aston Martin Rapide		        5	-100,0%
14.	Fisker Karma		                1	-100,0%
	[b]TOTAAL	                        740	710	4,2%[/b]

S-segment (sportauto's)

In het S-segment bleef de Porsche 911 soeverein aan de leiding, indrukwekkend hoe goed deze Porsche het doet. Waar veel auto's slechts kort pieken, is dat bij de 911 anders. De auto profiteerde bovendien van een facelift en nieuwe motoren. Minder goed doet de Porsche 718 Boxster en Cayman het, maar het is alsnog de op een na bestverkochte sportauto. Een belangrijke nieuwkomer was de Fiat (en Abarth) 124 Spider, die pas dit jaar volop leverbaar zal zijn, het aandeel demomodellen zal nog wel hoog zijn geweest in 2016. Ford steeg dankzij de Mustang, maar die doet het natuurlijk bij lange na niet zo goed als in de rest van Europa. Mercedes-Benz' SLC zat ook in de lift sinds de facelift (voorheen SLK).

Voor 2017 staan er diverse nieuwkomers op het programma, Mazda lanceert met de MX-5 RF een speciale Targa-achtige variant van de populaire roadster, Ford en Jaguar hebben de Mustang respectievelijk F-Type vernieuwd. Ook de Lamborghini Aventador is vernieuwd, net als de Mercedes-AMG GT. De Alfa Romeo 4C krijgt waarschijnlijk eveneens een update/facelift, Ferrari heeft de 812 Superfast gereed, de opvolger van de F12berlinetta. Verder wordt de Aston Martin DB11 volop leverbaar en lanceert Bentley de nieuwe generatie Continental GT en GTC. Wellicht zien we dit jaar nog de nieuwe Toyota Supra, de Honda NSX wordt al binnenkort leverbaar, net als de Ford GT. Van Honda is er op sportwagenvlak nog veel meer te verwachten. Ten slotte worden er dakloze varianten van de BMW i8 en Lotus Evora verwacht.

porsche-911-2016-279868-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/40509-porsche-911-carrera-altijd-turbopret[/size]

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	Porsche 911	                387	276	40,2%
2.	Mazda MX-5	                186	157	18,5%
3.	Porsche 718 Boxster/Cayman	104	82	26,8%
4.	Audi TT	                        91	142	-35,9%
5.	Fiat 124 Spider	                77		
6.	Ford Mustang	                73	33	121,2%
7.	Jaguar F-Type	                69	80	-13,8%
8.	BMW Z4	                        61	149	-59,1%
9.	Mercedes-Benz SLC/SLK	        53	26	103,8%
10.	BMW i8	                        48	108	-55,6%
11.	Ferrari 488	                28	1	2700,0%
12.	Mercedes-Benz GT	        24	28	-14,3%
13.	Bentley Continental             20	23	-13,0%
14.	Alfa Romeo 4C	                19	33	-42,4%
15.	Peugeot RCZ	                18	36	-50,0%
16.	Ferrari California	        12	18	-33,3%
17.	Mercedes-Benz SL	        9	4	125,0%
18.	Audi R8	                        8		
19.	Aston Martin Vanquish	        5	3	66,7%
20.	Lamborghini Aventador	        5	2	150,0%
21.	Morgan Plus 4	                5	2	150,0%
22.	Aston Martin DB9	        5	1	400,0%
23.	Lamborghini Huracan	        4	5	-20,0%
24.	Ferrari F12	                3	3	0,0%
25.	Morgan 4/4	                3		
26.	Lotus Elise	                2	3	-33,3%
27.	Chevrolet Corvette	        2	3	-33,3%
28.	Toyota GT86	                1	6	-83,3%
29.	Subaru BRZ	                1	6	-83,3%
30.	Maserati GranTurismo/GranCabrio	1	3	-66,7%
31.	Nissan GT-R	                1	2	-50,0%
32.	Lotus Exige	                1	1	0,0%
33.	Morgan Aero 8	                1		
33.	Porsche 918		                9	-100,0%
34.	Ferrari 458		                4	-100,0%
35.	Jaguar XK		                4	-100,0%
36.	Volkswagen XL1		                3	-100,0%
37.	Ferrari FF		                2	-100,0%
38.	Ferrari 430		                1	-100,0%
	[b]TOTAAL                       	1.327   1.259   5,4%
 
Dat klopt, het zal wel een fout zijn, maar die heb ik letterlijk overgenomen van RAI Vereniging.

Als laatste categorieën zijn de bestelauto's aan de buurt. Bestelauto's voor personenvervoer, inclusief ludospaces zijn bij de cijfers inbegrepen.

Kleine bestelauto's

Met de bestelauto's ging het goed, vaak volgen de verkoopcijfers van bestelauto's redelijk de tendens van de economie. Eerlijk verdeeld is het segment van de kleine bestellers niet, want de Volkswagen Caddy is zomaar bijna tweemaal zo populair als de nummer twee! De Caddy profiteerde van een grondige facelift. Peugeot heeft de verkooporganisatie van de bedrijfsauto's de laatste heel goed voor elkaar en weet de klanten duidelijk beter te bereiken dan Citroën. De Partner zag de verkopen ook na vele jaren trouwe dienst met de helft toenemen. Ford heeft met de Transit en Tourneo Connect misschien wel de meest moderne en goede auto in zijn klasse, maar dat komt nog niet erg uit de cijfers naar voren. Verder stellen de Fiat Doblò ondanks de nog vrij recente facelift en Dacia Dokker teleur. Het afgelopen jaar verwelkomden we slechts de Fiat Fiorino met aangepaste neus. Wellicht komt Ford dit jaar met een facelift voor de Transit/Tourneo Connect en ook de Mercedes Citan kan best een update gebruiken. Veel belangrijker is dat rond de jaarwisseling Peugeot en Citroën met nieuwe versies van de Partner respectievelijk Berlingo komen. Ongeacht de uitkomst van de onderhandelingen met GM over Opel, dat de nieuwe Combo afgeleid gaat worden van deze nieuwe bestelauto staat al vast. Toyota zal ook zijn intrede in dit segment kunnen doen met een eigen variant.

newsimg_5221_image.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autozeeland.nl/nieuws/433/autozeelandtest-van-de-volkswagen-20-tdi-caddy-alltrack-4motion-de-lmc-musica-470-e.html[/size]

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	Volkswagen Caddy	        7.172	5.298	35,4%
2.	Peugeot Partner	                3.767	2.537	48,5%
3.	Ford Transit/Tourneo Connect	2.580	2.201	17,2%
4.	Renault Kangoo	                1.796	1.791	0,3%
5.	Mercedes-Benz Citan	        1.688	1.867	-9,6%
6.	Citroën Berlingo	        1.593	1.761	-9,5%
7.	Opel Combo	                1.581	1.472	7,4%
8.	Fiat Doblò	                1.094	1.283	-14,7%
9.	Dacia Dokker	                741	844	-12,2%
10.	Nissan NV200/Evalia	        727	732	-0,7%
11.	Ford Transit/Tourneo Courier	690	570	21,1%
12.	Fiat Fiorino/Qubo	        209	213	-1,9%
13.	Peugeot Bipper	                140	167	-16,2%
14.	Citroën Nemo	                43	70	-38,6%
	[b]TOTAAL                       	23.821	20.806	14,5%[/b]

Medium bestelauto's

De grootste winst werd geboekt bij de bestelauto's met een middenformaat. Ook hier gaat Volkswagen comfortabel aan de leiding, maar de voorsprong is hier iets minder groot. Bij Ford ging de Transit/Tourneo Custom er stevig op vooruit. Interessant om te volgen is hoe het de gloednieuwe generaties Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Toyota Proace zal vergaan. Een andere nieuwkomer is de Fiat Talento, die als zustermodel van de Renault Trafic en Opel Vivaro de oude Scudo met PSA-genen vervangt. Inmiddels is er een vierde merk die deze bestelauto onder eigen vlag verkoopt: de Nissan NV300 volgt de oude Primastar op. Verder komt Ford met de vernieuwde Transit en Tourneo Custom.

ford_tourneo_custom_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/886/ford-tourneo-custom-22-tdci-titanium[/size]

Code:
                                        [b]2016	2015[/b]	
1.	Volkswagen Transporter/T6/T5	6.788	5.768	17,7%
2.	Ford Transit/Tourneo Custom	4.630	3.381	36,9%
3.	Mercedes-Benz Vito	        4.139	3.514	17,8%
4.	Renault Trafic	                3.995	3.030	31,8%
5.	Opel Vivaro	                3.540	3.559	-0,5%
6.	Peugeot Expert	                1.477	874	69,0%
7.	Citroën Jumpy	                632	592	6,8%
8.	Mercedes-Benz V-klasse	        413	381	8,4%
9.	Toyota Proace	                342	439	-22,1%
10.	Fiat Scudo	                278	352	-21,0%
11.	Fiat Talento	                126		
12.	Hyundai H300	                45	37	21,6%
13.	Nissan Primastar		        68	-100,0%
	[b]TOTAAL        	                26.405	21.995	20,1%[/b]

Grote bestelauto's

Bij de grote bestelauto's is het Mercedes-Benz die de concurrentie op grote afstand zet. Het afgelopen jaar verschenen er geen nieuwe modellen in deze klasse, wel presenteerde Volkswagen de nieuwe Crafter, die begin dit jaar leverbaar wordt. Bovendien maakt vrachtautomerk MAN zijn rentree in dit segment met een eigen versie van de Crafter, die luistert naar de naam TGE. Zal het Volkswagen lukken om hiermee de koppositie van Mercedes-Benz in gevaar te brengen? Die kans is op de langere termijn best aanwezig. Mercedes zit echter ook niet stil, rond de jaarwisseling verschijnt de nieuwe Sprinter. Verder is het afwachten of Hyundai in Nederland nog plannen heeft om de H350 bestelauto te voeren.

Iveco-New-Daily-Euro-6-CV-Show_popup.jpg


Code:
                                [b]2016	2015[/b]	
1.	Mercedes-Benz Sprinter	4.793	4.509	6,3%
2.	Volkswagen Crafter	2.541	2.299	10,5%
3.	Renault Master	        2.447	2.072	18,1%
4.	Iveco Daily	        1.744	1.409	23,8%
5.	Ford Transit	        1.366	1.288	6,1%
6.	Fiat Ducato	        1.270	1.066	19,1%
7.	Peugeot Boxer	        1.205	1.103	9,2%
8.	Opel Movano	        867	913	-5,0%
9.	Citroën Jumper	        596	731	-18,5%
10.	Nissan NV400	        124	129	-3,9%
11.	LDV Maxus	        1		
12.	Chevrolet Express		2	-100,0%
	[b]TOTAAL	                16.954	15.521	9,2%[/b]

Pick-ups

Het blijft toch wel heel bijzonder dat de meest populaire pick-up van Nederland komt van een merk dat hier officieel niet eens gevoerd wordt: Ram. De auto doet het beter dan alle andere pick-ups en niet zo'n beetje ook. Overigens deed ook de Ford F-150 het in 2016 heel behoorlijk dankzij het nieuwe model. Isuzu deed ook goede zaken met de D-MAX, hoewel het in absolute aantallen in dit segment nogal behelpen is. Waarschijnlijk dankt Isuzu de tweede positie voor een belangrijk deel aan Rijkswaterstaat. Er is de laatste tijd veel nieuws te melden geweest bij de pick-ups: de Ford Ranger en Volkswagen Amarok werden vernieuwd, Mitsubishi lanceerde de nieuwe L200, Fiat kwam met een eigen versie onder de naam Fullback en Nissan met de NP300 Navara. Dit jaar wordt de vernieuwde Amarok volop beschikbaar, ook de viercilinder dieselmotor keert terug onder de nieuwe V6 TDI. Mercedes-Benz komt met de X-klasse, die is afgeleid van de Nissan NP300 Navara. Ook Renault komt met een eigen variant, de Alaskan. Ten slotte trapt Isuzu het jaar af met de vernieuwde D-MAX, die een gloednieuwe 1,9-liter dieselmotor heeft.

1jkzg6.jpg

[size=x-small]Foto: https://viteze.ro/test-drive/test-drive-nissan-np300-navara-2-3-dci-160-cp/[/size]

Code:
                                [b]2016	2015[/b]	
1.	Ram Pick-up	        466	545	-14,5%
2.	Isuzu D-MAX	        194	86	125,6%
3.	Ford Ranger	        175	156	12,2%
4.	Volkswagen Amarok	157	177	-11,3%
5.	Ford F-150	        115	59	94,9%
6.	Nissan NP300 Navara	114	39	192,3%
7.	Toyota Hilux	        86	140	-38,6%
8.	Mitsubishi L200	        58	18	222,2%
9.	Toyota Tundra	        22	23	-4,3%
10.	Fiat Fullback	        14		
11.	Chevrolet Silverado	5	8	-37,5%
12.	Ford F-250/350	        1	5	-80,0%
13.	Fiat Strada		        2	-100,0%
	[b]TOTAAL             	1.407	1.258	11,8%[/b]
 
Verkopen februari 2017 + 15%
https://www.automobielmanagement.nl/nieuws/marktcijfers-automotive/nid25762-toename-autoverkopen-houdt-in-2017-aan-februari-15.html
 
Staat VW op 6 of zouden ze nog lager geduikeld zijn?

De verschillen in aantallen tussen de eerste 5 zijn overigens niet erg groot. Ook als VW niks verkoopt staan ze nog steeds op 1. In januari 2016 was het verschil tussen VW en de nummer 2 nog veel groter overigens en in februari stond VW inderdaad op 6. Voorlopig houdt VW die nummer 1 positie nog wel even vol. Ook al begrijp ik niet dat de oudbakken Polo nog zo blijft scoren. Ook het enorme succes van de Tiguan verbaasd me. Of dondert ie uit de top 10 in februari?

1. VW minimaal 8464
2. Opel 6330
3. Renault 6202
4. Peugeot 5739
5. Kia 5463

Ford, BMW, Toyota en Volvo zullen in de top 10 blijven. Ik verwacht dat Audi in februari uit de top 10 verdrongen wordt door Hyundai.
 
Typisch, had al verwacht dat VW uit de top 5 zou duikelen in februari. Hun strategie om zoveel mogelijk auto's in 1 maand op kenteken te zetten zodat ze de volgende maanden nog op 1 zullen blijven staan is zo doorzichtig.
 
In februari noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 32.329 nieuwe auto’s tegenover 28.097 stuks in dezelfde maand in 2016 – een toename van 15,1 procent.

Renault wist in februari veruit de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Kia Picanto was in februari het meest gewilde model. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over de eerste twee maanden zijn er nu 83.470 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 68.639 stuks in dezelfde periode van vorig jaar, een toename van 21,6 procent. Voor geheel 2017 gaat het kennisbureau uit van een aantal van 425 duizend stuks; bijna 11 procent meer dan de 383 duizend stuks van 2016, maar nog steeds erg matig ten opzichte van de resultaten in de afgelopen jaren. Ter vergelijk: in de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 451 duizend gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nóg veel hogere jaaraantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999.

Best verkochte merken februari 2017
De vijf best verkochte merken in februari 2017 zijn:
Renault (2.989 stuks; 9,3% marktaandeel)
Peugeot (2.594; 8,0%)
Opel (2.344; 7,3%)
Toyota (2.155; 6,7%)
Kia (2.112; 6,5%)

Best verkochte modellen februari 2017
De vijf best verkochte modellen in februari 2017 zijn:
Kia Picanto (953 stuks; 2,9% marktaandeel)
Renault Clio (899; 2,8%)
Toyota Aygo (831; 2,6%)
Opel Astra (805; 2,5%)
Opel Karl (777; 2,4%)
 
Top 20 februari

C3 staat in de top 10!

1. Kia Picanto (953)
2. Renault Clio (899)
3. Toyota Aygo (831)
4. Opel Astra (805)
5. Opel Karl (777)
6. Peugeot 108 (766)
7. Ford Fiesta (726)
8. Renault Captur (716)
9. Citroen C3 (648)
10. Fiat 500 (606)
11. Nissan Qashqai (602)
12. Peugeot 2008 (575)
13. Peugeot 208 (523)
14. Hyundai i10 (509)
15. VW Up (476)
16. Toyota CH-R (462)
17. Toyota Yaris (447)
18. VW Golf (440)
19. Peugeot 308 (433)
20. Ford Focus (428)
 
In februari werden er 32.329 auto's geregistreerd, een toename van 15,1% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Zoals gebruikelijk is februari geen sterke maand. Net als vorig jaar valt Volkswagen weer hard terug na een piek in januari, opnieuw naar de zesde plek. Echter, zelfs in een slechte maand is de afstand met de overige merken niet zo groot. Op het wegvallen van veel Volkswagens na, is het beeld niet heel erg veranderd ten opzichte van wat we in 2016 al vaak zagen. Het zijn vooral kleine auto's die in trek zijn, de Opel Astra is weer de meest populaire compacte middenklasser en de Captur, Qashqai en 2008 de meest populaire SUV's.

De auto's die wel in positieve zin opvielen of recent geïntroduceerd zijn, zijn de nieuwe Citroën C3 (#9), Toyota C-HR (#16), Mazda CX-3 (#25), Kia Niro (#28), Volkswagen Tiguan (#29), Nissan Note in de uitloopfase (#30), nieuwe Kia Rio (#31), de Volvo S90/V90 komt goed op gang en blijft de Duitse concurrentie voor (#35), Peugeot 3008 (#38), Suzuki Ignis (#41), nieuwe Renault Scenic (#43), nieuwe BMW 5-serie (#52), Seat Ateca (#58), Hyundai ix20 met weinig bijzondere kwaliteiten en ouderdomsverschijnselen, maar keurig op #60, Ford Ka+ (#63), Audi Q2 (#71), Mercedes-Benz GLC komt meer en meer op gang (#88), nieuwe Audi A5 (#97) heeft nog een flinke achterstand op de BMW 4-serie in te lopen en Fiat Tipo (#117). Verder doen elektrische auto's het goed, althans de BMW i3 en Renault Zoe zitten flink in de lift, Nissan staat met de Leaf op achterstand, die inmiddels bedaagd begint te geraken en in de actieradius-wedloop op achterstand staat.

de-nieuwe-citroen-c3-is-duidelijk-familie-van-de-c4-cactus-286012-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42260-citroen-c3-staat-op-scherp[/size]

Het succes van de Citroën C3 is aan de ene kant opvallend, aan de andere kant komt het succes niet geheel uit de lucht vallen. De eerste generatie C3 deed het kortstondig goed, maar viel na een piek hard terug, waarna uiteindelijk niets dan een rol in de marge restte. De tweede generatie wist de piek van de eerste generatie niet te benaderen, maar bleek wel veel houdbaarder. Dat zal voor een deel te verklaren zijn door de lage bijtelling waarvoor de diesel enkele jaren in aanmerking kwam, maar de laatste paar jaar deed de auto het ook zonder die voordelen goed. Aangezien Citroën het de laatste tijd moeilijk heeft met een verouderd productgamma, is het succes van de nieuwe C3 bemoedigend en zeer welkom.

1z497wl.jpg

[size=x-small]Bron: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/citroen/c3/[/size]

Merken
1. Renault 2.989
2. Peugeot 2.594
3. Opel 2.344
4. Toyota 2.155
5. Kia 2.112
6. Volkswagen 2.023
7. Ford 2.002
8. Citroën 1.469
9. Hyundai 1.407
10. BMW 1.339
11. Nissan 1.334
12. Mercedes-Benz 1.248
13. Skoda 1.241
14. Audi 1.151
15. Volvo 1.084
16. Fiat 1.056
17. Mazda 947
18. Suzuki 729
19. Seat 705
20. Mini 368
21. Dacia 357
22. Mitsubishi 285
23. Tesla 191
24. Land Rover 151
25. Smart 119
26. Jaguar 117
27. Alfa Romeo 115
28. DS 112
29. Porsche 110
30. Honda 103
31. Subaru 84
32. Lexus 57
33. Jeep 45
34. Infiniti 9
35. Maserati 6
36. Aston Martin 4
37. Lancia 2
38. Bentley 2
39. Rolls-Royce 2
40. SsangYong 1
41. Morgan 1

toyota-c-hr-285481-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/42088-toyota-c-hr-gokken-zonder-risico[/size]

Modellen
1. Kia Picanto 953
2. Renault Clio 899
3. Toyota Aygo 831
4. Opel Astra 805
5. Opel Karl 777
6. Peugeot 108 766
7. Ford Fiesta 726
8. Renault Captur 716
9. Citroën C3 648
10. Fiat 500 606
11. Nissan Qashqai 602
12. Peugeot 2008 575
13. Peugeot 208 523
14. Hyundai i10 509
15. Volkswagen up! 476
16. Toyota C-HR 462
17. Toyota Yaris 447
18. Volkswagen Golf 440
19. Peugeot 308 433
20. Ford Focus 428
21. Renault Megane 401
22. Skoda Fabia 397
23. Citroën C1 396
24. Volkswagen Polo 382
25. Mazda CX-3 380
26. Volvo V40 360
27. Skoda Octavia 353
28. Kia Niro 325
29. Volkswagen Tiguan 322
30. Nissan Note 318
31. Kia Rio 312
32. Hyundai i20 306
33. Audi A3 282
34. Renault Twingo 275
35. Volvo S90/V90 273
36. Toyota Auris 272
37. Mini Mini 261
38. Peugeot 3008 246
39. Opel Corsa 242
40. Hyundai Tucson 241
41. Suzuki Ignis 237
42. Audi A4 236
43. Renault Scenic 236
44. Fiat Panda 234
45. Citroën C4 Cactus 227
46. Mercedes-Benz C-klasse 225
47. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 224
48. Opel Mokka 216
49. Suzuki Celerio 213
50. Renault Kadjar 211
51. Mercedes-Benz B-klasse 210
52. BMW 5-serie 208
53. Seat Leon 208
54. Mazda2 208
55. Mercedes-Benz A-klasse 204
56. BMW 3-serie 203
57. Volvo S60/V60 199
58. Seat Ateca 193
59. Mazda CX-5 184
60. Hyundai ix20 183
61. BMW X1 182
62. Kia Sportage 181
63. Ford Ka+ 180
64. Skoda Superb 179
65. Seat Ibiza 177
66. Mitsubishi Space Star 175
67. Volkswagen Passat 174
68. Mercedes-Benz E-klasse 173
69. BMW 1-serie 170
70. Kia cee'd 169

volvo-s90-282963-800.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.autokopen.nl/autotests/41443-volvo-s90-het-sontbrug-effect[/size]

71. Audi Q2 156
72. Audi A1 155
73. Skoda Citigo 155
74. Tesla Model S 153
75. Citroën C4 Picasso 146
76. Ford C-MAX 145
77. Ford EcoSport 140
78. Mercedes-Benz CLA 139
79. Volvo XC60 133
80. Renault Talisman 132
81. Ford Kuga 127
82. Suzuki Vitara 123
83. Nissan X-Trail 123
84. Dacia Sandero 123
85. BMW 4-serie 122
86. Opel Zafira 122
87. Kia Venga 117
88. Mercedes-Benz GLC 117
89. Ford B-MAX 116
90. Volkswagen Touran 111
91. Seat Mii 109
92. Dacia Logan 103
93. Nissan Micra 103
94. Skoda Rapid 100
95. Ford Mondeo 94
96. Dacia Duster 87
97. Audi A5 85
98. Smart Forfour 84
99. Hyundai i30 83
100. Audi A6 80
101. Mazda6 80
102. Nissan Leaf 79
103. Mini Clubman 78
104. Alfa Romeo Giulia 78
105. Suzuki Baleno 77
106. Nissan Pulsar 75
107. Opel Adam 74
108. Mazda3 73
109. Volvo V70/XC70 72
110. BMW i3 72
111. Mitsubishi ASX 68
112. Hyundai Ioniq 68
113. Suzuki SX4 S-Cross 67
114. Audi Q5 66
115. Toyota RAV4 64
116. DS 3 64
117. Fiat Tipo 64
118. Fiat 500X 60
119. Renault Espace 59
120. Audi Q3 56
121. Land Rover Discovery Sport 55
122. Opel Insignia 54
123. Fiat Punto 50
124. Renault Zoe 50
 
Vergeleek net even de Japanse C segmenter met elkaar. De Auris (met een stationcar en hybride in het gamma) doet het aanzienlijk beter dan de Nissan Pulsar en Mazda 3.
 
der Magistrat zei:
Barri zei:
Mercedes zit echter ook niet stil, rond de jaarwisseling verschijnt de nieuwe Sprinter
ik heb begrepen dat het alleen om een facelift gaat.

Alweer?
Ja. De Crafter wordt nu niet meer in dezelfde fabriek gemaakt. Mercedes gaat de volledige fabriek gebruiken voor een geupdatete Sprinter, geen geheel nieuw model voor zover ik heb begrepen. Wel link, want ik hoor ook links en rechts dat de nieuwe Crafter echt een klap beter (in de zin van: meer auto) is.

@DC; nette tekst weer! Die analyses kunnen veel nieuwssites genoeg van leren! (y) Interessant!
 
Behalve in Nederland lijkt de C3 het ook goed te doen in onder andere Spanje (#15), Italië (#8), en natuurlijk Frankrijk zelf (#3). Eindelijk eens wat goed nieuws voor Citroen dus!
 
Bedankt Barri! :)

Lancia Lover zei:
Behalve in Nederland lijkt de C3 het ook goed te doen in onder andere Spanje (#15), Italië (#8), en natuurlijk Frankrijk zelf (#3). Eindelijk eens wat goed nieuws voor Citroen dus!

Klinkt goed, al is Italië altijd een sterke markt voor de C3 geweest.
 
Kan onder nieuws geen nieuws bericht vinden over de verkopen van Februari 2017 hier op Autoweek (of heb ik er overheen gelezen).
 
Hier alvast het merkenlijstje, de rest laat ik aan D-C over.;)

1. Opel 3950
2. Renault 3707
3. Peugeot 2581
4. Volkswagen 2318
5. Ford 2220
6. Kia 1934
7. Toyota 1844
8. BMW 1784
9. Mercedes-Benz 1536
10. Nissan 1481
11. Citroen 1441
12. Audi 1364
13. Skoda 1342
14. Volvo 1173
15. Fiat 1155
16. Mazda 924
17. Suzuki 920
18. Hyundai 886
19. Seat 769
20. Mitsubishi 565
21. Mini 564
22. Tesla 368
23. Dacia 308
24. Honda 272
25. Alfa Romeo 194
26. Land Rover 164
27. DS 163
28. Smart 157
29. Jaguar 150
30. Porsche 129
31. Lexus 83
32. Jeep 53
33. Subaru 40
34. Infiniti 11
35. Bentley 7
36. Maserati 7
37. Ferrari 5
38. Lamborghini 2
39. Aston Martin 1
40. Lancia 1
41. Lotus 1
42. Ssangyong 1

Bron: Raivereniging
 
0 Mitsubishi's? o_O

Verder heeft Alfa Romeo een goeie maand gehad en is het de eerste afzetmaand voor de Honda Civic, ben benieuwd naar de exacte aantallen!

Verder is het mooi om te zien dat Opel telkens een stukje dichter bij Volkswagen op jaarbasis komt!
 
Jamiro zei:
0 Mitsubishi's? o_O

Verder heeft Alfa Romeo een goeie maand gehad en is het de eerste afzetmaand voor de Honda Civic, ben benieuwd naar de exacte aantallen!

Verder is het mooi om te zien dat Opel telkens een stukje dichter bij Volkswagen op jaarbasis komt!

Uiteraard zijn er Mitsu's verkocht, blijkbaar had ik 'm over het hoofd gezien. Heb 't inmiddels aangepast.
 
^ Mitsubishi: 565

Top 20 januari

1. Renault Clio 1154
2. Opel Karl 1094
3. Opel Astra 1018
4. Ford Fiesta 956
5. Opel Corsa 907
6. Renault Megane 864
7. Kia Picanto 795
8. Peugeot 108 759
9. Nissan Qashqai 743
10. Toyota Aygo 717
11. Fiat 500 647
12. Volkswagen Up 619
13. Citroen C3 543
14. Peugeot 308 510
15. Toyota CH-R 506
16. Volkswagen Polo 505
17. Renault Captur 491
18. Mitsubishi Space Star 485
19. Peugeot 208 478
20. Skoda Octavia 473
 
Klopt, de Clio doet het prima. De 208 is al weer ruim 5 jaar op de markt en het komend voorjaar zou de opvolger komen.
 
Opvolger of facelift? De Clio IV is ook alweer sinds 2012 op de markt (vijf jaar) maar profiteert natuurlijk van de facelift sinds oktober.
De Mégane IV kom ik ook best veel tegen op de weg. De Scénic verkoopt lekker volgens mijn dealer, alleen de uitlevering is vertraagd i.v.m. interieurdelen die niet geleverd konden worden. Sinds maart is de boel weer op gang meen ik.
 
Zal VW dan zoveel Golfs op kenteken gezet hebben in januari? Het ding staat niet eens in de top 20 in maart. In februari was het al een magere 18e stek. Of was het aantal GTE's vorig jaar zo hoog?
De Opel Astra slaat bijzonder goed aan. Het zal vast een hele fijne auto zijn maar ik vind het een model met erg weinig eigen smoel en uitstraling. Prijs en uitrusting zijn goed voor elkaar maar als ik tussen deze 2 zou moeten kiezen zou ik toch echt een Golf prefereren boven een Astra.

Heeft Mitsubishi de Space Star in de aanbieding gegooid? Over de eerste 2 maanden kwam dit model niet verder dan de 57e plek.
 
Ik heb nooit begrepen waarom de Clio zo veel beter verkoopt dan de 208. De 208 is wat mij betreft een veel leukere (en betere!) aanbieding dan de Clio, maar de meerderheid is het daar blijkbaar niet mee eens.
 
Maart 2017

renault_clio_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/1122/renault-clio-tce-120-intense[/size]

De Nederlandse automarkt herstelt zich duidelijk met 36.789 personenauto's in maart, ofwel 24,2 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Opvallend is dat de registraties van de Renault Clio zowel op maand- als kwartaalbasis een verdubbeling lieten zien. Daarmee gaat de auto ook op jaarbasis aan de leiding, een positie die tot en met februari nog in handen was van de Volkswagen Polo. In maart viel in de top tien vooral de rentree van de Renault Megane op met dank aan de nieuwe generatie, een auto die even op gang moest komen, de komende maanden moet blijken of de auto zich daadwerkelijk in de top van zijn segment kan nestelen. De Citroën C3 blijft ondertussen uitstekend presteren (#13), de Toyota C-HR schoof nog een plekje op naar #15, een nieuwe aanscherping van het record. Op #18 staat de Mitsubishi Space Star, ongetwijfeld door acties. In maart werd maar liefst 86% van de Mitsubishi-afzet door de Space Star gerealiseerd! De nieuwe Eclipse Cross komt geen moment te vroeg. De Mercedes A-klasse (#27) zit opvallend goed in zijn vel voor een model waarvan de opvolger al in een ver stadium van de ontwikkeling is. Hyundai had een beroerde maand in maart, dus die mogen in april weer een nieuw actiewapen trekken. Ook de Suzuki Ignis doet het prima (#36), de nieuwe Kia Rio kwam op #38, de nieuwe 3008 op #39, de nieuwe BMW 5-serie op #41 en duidelijk voor de nu toch wel bedaagd gerakende 3-serie, de nieuwe Nissan Micra kwam binnen op #45 en omdat de Passat voorlopig door Volkswagen zelf is uitgeschakeld door een registratiemaand in januari, trok de Talisman (#48) aan het langste eind in het 'non-premium' D-segment.

Verder won de Seat Mii vorig jaar nog van de Skoda Citigo, maar dit jaar staat de Citigo wel heel duidelijk op voorsprong. Qua aantallen blijft het bij beide wel behelpen. Op #65 stond de Audi Q2, die het boven (mijn) verwachting goed doet voor zo'n prijzige compacte SUV. Voor de Seat Ateca (#68) bestaan dan misschien lange levertijden, maar vooralsnog blijkt dat niet uit de Nederlandse registraties die nogal teleurstellend zijn. Honda stuntte met de Jazz (#74), de elektrische Nissan Leaf (#76), Hyundai Ioniq (hybride & EV, later ook als plug-in hybride; #77), BMW i3 (#105) en Renault Zoe (#127) profiteren van de toegenomen vraag naar elektrische auto's, waarbij die laatste vooralsnog teleurstelt gezien de langste actieradius van dit kwartet. De sterren onder de elektrische auto's blijven echter beslist de Tesla Model S (#57) en Model X (#84). De nieuwe Renault Scenic viel terug naar #86, de Countryman veert met dank aan de nieuwe generatie op naar #91 met hetzelfde aantal registraties als de Clubman, op #92 is de nieuwe Audi A5 te vinden en de Jaguar XE (#112) bleef de Alfa Romeo Giulia (#115) voor, die nog niet echt weet te imponeren, alhoewel dit resultaat ook niet slecht is. De Fiat Tipo doet het zo slecht niet op #120, dan had ik van de 500X toch veel meer verwacht.

Tot slot noemenswaardig in deze lijst is de DS 4 op #133. Buiten deze lijst gebeurt er een hoop: de Alfa Romeo Stelvio noteerde 32 registraties, Infiniti's Q30 en QX30 noteerden slechts 8 respectievelijk 1 registraties, de Kia Optima lijkt nu eindelijk een plekje in het D-segment te hebben gevonden (48 stuks), Maserati's Levante telde 5 stuks op bij het jaartotaal, de Mazda MX-5 profiteert waarschijnlijk van de nieuwe RC (38 registraties) en Skoda's nieuwe Kodiaq, een potentiële verkooptopper, klom naar 47 stuks.

mercedes-benz_a-klasse_01.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/1032/mercedes-benz-a-klasse-160-ambition[/size]

1. Renault Clio 1.154
2. Opel Karl 1.094
3. Opel Astra 1.018
4. Ford Fiesta 956
5. Opel Corsa 907
6. Renault Megane 864
7. Kia Picanto 795
8. Peugeot 108 759
9. Nissan Qashqai 743
10. Toyota Aygo 717
11. Fiat 500 647
12. Volkswagen up! 619
13. Citroën C3 543
14. Peugeot 308 510
15. Toyota C-HR 506
16. Volkswagen Polo 505
17. Renault Captur 491
18. Mitsubishi Space Star 485
19. Peugeot 208 478
20. Skoda Octavia 473
21. Opel Mokka 469
22. Peugeot 2008 468
23. Citroën C1 418
24. Volkswagen Golf 397
25. Volvo V40 393
26. Ford Focus 390
27. Mercedes-Benz A-klasse 389
28. Hyundai i10 382
29. Skoda Fabia 363
30. Audi A3 363
31. Renault Twingo 363
32. Mini Mini 340
33. Volkswagen Tiguan 333
34. Suzuki Celerio 326
35. Kia Niro 317
36. Suzuki Ignis 316
37. Volvo S90/V90 315
38. Kia Rio 313
39. Peugeot 3008 309
40. Mazda CX-5 302
41. BMW 5-serie 298
42. Citroën C4 Cactus 290
43. Audi A4 288
44. Renault Kadjar 287
45. Nissan Micra 281
46. Mercedes-Benz B-klasse 276
47. Fiat Panda 274
48. Renault Talisman 273
49. Toyota Auris 270
50. BMW 3-serie 266
51. Mazda2 265
52. BMW X1 255
53. BMW 1-serie 250
54. Seat Leon 245
55. Seat Ibiza 239
56. Mercedes-Benz C-klasse 237
57. Tesla Model S 228
58. Audi A1 221
59. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 218
60. Volvo S60/V60 217
61. Toyota Yaris 212
62. Kia Sportage 208
63. Ford Kuga 202
64. Skoda Citigo 199
65. Audi Q2 196
66. Volkswagen Passat 190
67. Volvo XC60 190
68. Seat Ateca 181
69. Mercedes-Benz E-klasse 173
70. Hyundai i20 167
71. Mercedes-Benz CLA 164
72. BMW 4-serie 160
73. Mazda CX-3 159
74. Honda Jazz 159
75. Opel Adam 156
76. Nissan Leaf 152
77. Hyundai Ioniq 152
78. Skoda Superb 151
79. Citroën C4 Picasso 147
80. Opel Meriva 145
81. Kia cee'd 144
82. Ford C-MAX 143
83. Nissan Note 142
84. Tesla Model X 140
85. Ford Ka+ 136
86. Renault Scenic 135
87. Ford B-MAX 128
88. Dacia Logan 117
89. Ford Mondeo 112
90. Mini Clubman 112
91. Mini Countryman 112
92. Audi A5 111
93. Volkswagen Touran 110
94. Ford EcoSport 107
95. Suzuki Vitara 106
96. Dacia Sandero 105
97. Smart Forfour 104
98. Skoda Rapid 99
99. Hyundai Tucson 98
100. DS 3 98

audi_q2_05.jpg

[size=x-small]Foto: https://www.rijtesten.nl/test/1120/audi-q2-14-tfsi--s-line[/size]

101. Mercedes-Benz GLC 94
102. Audi A6 90
103. Mazda3 89
104. Opel Zafira 87
105. BMW i3 83
106. Seat Mii 80
107. Kia Venga 77
108. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 75
109. Suzuki Baleno 73
110. Suzuki SX4 S-Cross 73
111. Renault Espace 73
112. Jaguar XE 72
113. Mazda6 71
114. Land Rover Range Rover Evoque 69
115. Alfa Romeo Giulia 68
116. BMW X3/X4 68
117. Volkswagen Golf Sportsvan 66
118. Nissan X-Trail 65
119. Fiat Punto 63
120. Fiat Tipo 60
121. Toyota RAV4 59
122. Fiat 500X 59
123. Land Rover Discovery Sport 59
124. Honda HR-V 59
125. Mercedes-Benz Sprinter 59
126. BMW 3-serie Gran Turismo 58
127. BMW X5/X6 57
128. Renault Zoe 55
129. Mitsubishi ASX 54
130. Alfa Romeo Giulietta 54
131. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 53
132. Smart Fortwo 53
133. DS 4 52
134. Audi Q3 51
135. Opel Insignia 51
 
MBdoubleyou zei:
Zal VW dan zoveel Golfs op kenteken gezet hebben in januari? Het ding staat niet eens in de top 20 in maart. In februari was het al een magere 18e stek. Of was het aantal GTE's vorig jaar zo hoog?
De Opel Astra slaat bijzonder goed aan. Het zal vast een hele fijne auto zijn maar ik vind het een model met erg weinig eigen smoel en uitstraling. Prijs en uitrusting zijn goed voor elkaar maar als ik tussen deze 2 zou moeten kiezen zou ik toch echt een Golf prefereren boven een Astra.

Heeft Mitsubishi de Space Star in de aanbieding gegooid? Over de eerste 2 maanden kwam dit model niet verder dan de 57e plek.
Een Golf? Over weinig smoel gesproken... Dan vind ik de Astra toch echt meer karakter hebben. Combineer dat met een goed imago, prijs en uitrusting en het is duidelijk waarom hij zo aan slaat. :) Maar ieder zijn ding.
 
Lancia Lover zei:
Ik heb nooit begrepen waarom de Clio zo veel beter verkoopt dan de 208. De 208 is wat mij betreft een veel leukere (en betere!) aanbieding dan de Clio, maar de meerderheid is het daar blijkbaar niet mee eens.

Onderschat de Estate niet hè. In sommige landen zijn de verschillen trouwens een stuk beperkter, maar inderdaad: de Clio is veel later gefacelift en kan nog prima tegen de 208 op ('wint' zelfs meestal) (idem voor de Captur/2008, trouwens). Anderzijds spreekt Peugeot trots over de luxe uitvoeringen die in beide modellen vaak aangevinkt worden; Peugeot lijkt zich meer op marge dan op massa te richten.

Dank trouwens weer, D-C! (y)
 
der Magistrat zei:
Lancia Lover zei:
Ik heb nooit begrepen waarom de Clio zo veel beter verkoopt dan de 208. De 208 is wat mij betreft een veel leukere (en betere!) aanbieding dan de Clio, maar de meerderheid is het daar blijkbaar niet mee eens.

Onderschat de Estate niet hè. In sommige landen zijn de verschillen trouwens een stuk beperkter, maar inderdaad: de Clio is veel later gefacelift en kan nog prima tegen de 208 op ('wint' zelfs meestal) (idem voor de Captur/2008, trouwens). Anderzijds spreekt Peugeot trots over de luxe uitvoeringen die in beide modellen vaak aangevinkt worden; Peugeot lijkt zich meer op marge dan op massa te richten.

Dank trouwens weer, D-C! (y)

Clio kent ook een 'Initiale' uitvoering, enkel niet in NL.

Tsja, de 208 wordt denk ik niet alleen door mij minder mooi gevonden. Blijkbaar zien meer mensen dat de 208 gewoon niet klopt en de Clio juist wel. Die valt op tussen de 'Polo-achtigen'. Tel daarbij op dat de Clio meer dan prima rijdt, zichtbare tellers en klokken heeft en een rijke uitrusting. Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat de 208 het op alle fronten verliest;)
 
Roder zei:
Blijkbaar zien meer mensen dat de 208 gewoon niet klopt en de Clio juist wel.

Vind jij. Ik vind juist het tegendeel. Volgens mij heeft de 208 trouwens geen onzichtbare tellers, maar dit kan aan mij liggen.
 
LM. zei:
De Renault Twingo doet het echt behoorlijk slecht. Grote misser van Renault.

Dat is waarschijnlijk een deel van de reden dat de Clio het zo goed doet. De mensen willen wel een kleine Renault, de Twingo valt tegen en dan nemen ze een basismodel Clio.
 
Auto-fan zei:
Een Golf? Over weinig smoel gesproken... Dan vind ik de Astra toch echt meer karakter hebben. Combineer dat met een goed imago, prijs en uitrusting en het is duidelijk waarom hij zo aan slaat. :) Maar ieder zijn ding.

De Golf is zal jaren een vrij recht toe recht aan ontwerp. De evolutie ervan is duidelijk. Een Golf is een Golf. Bij Opel zit er geen lijn in het ontwerp van Kadett naar Astra. De huidige vind ik geen lelijke auto, maar mist iets eigens in mijn optiek. Een weinig sprekend ontwerp, geen vlees en geen vis. En die vreselijke gebogen lijn op de Tourer vind ik zo'n lelijk stylinggadget. Dat valt dan weer wel op, maar in negatieven zin. Nogmaals: voor de rest is er niks mis met de Astra. Overigens zijn de meeste merken erg wisselend in hun styling. Een Renault Mégane ziet er ook elke keer totaal anders uit.

En wat betreft dat goede imago van Opel....als er 1 merk geleden heeft onder een verkeerd imago is het Opel wel! Ik denk dat het met dat imago nog niet helemaal goed zit. Het succes van de Astra zit 'm meer in het feit dat de auto goed rijdt, er niet extreem uitziet en het juiste prijs- en uitrustingsniveau heeft.
 
MBdoubleyou zei:
Bij Opel zit er geen lijn in het ontwerp van Kadett naar Astra. De huidige vind ik geen lelijke auto, maar mist iets eigens in mijn optiek. Een weinig sprekend ontwerp, geen vlees en geen vis. En die vreselijke gebogen lijn op de Tourer vind ik zo'n lelijk stylinggadget. Dat valt dan weer wel op, maar in negatieven zin.

Het succes van de Astra zit 'm meer in het feit dat de auto goed rijdt, er niet extreem uitziet en het juiste prijs- en uitrustingsniveau heeft.

Dat laatste geldt niet alleen voor een Astra, maar ook voor een Golf behalve dat een Golf veel te duur is. En als je spreekt over een weinig sprekend ontwerp beschrijf je in mijn ogen ook een Golf. Het is gewoon een kwestie van welke voorkeur je hebt. De Astra doet in geen enkel opzicht onder voor de Golf. En over smaak valt niet te twisten. Ik vind de dubbele koplampen op jouw CLK ook een vre-se-lijk lelijke stylinggadget.

En imago? Kijk eens wat voor gespuis er tegenwoordig in gloednieuwe Golfjes rijdt. Het kan bijna niet anders dan dat dit andere weggebruikers ook opvalt.
 
Maarja, een VW is niet voor niets de 'perfecte' vertegenwoordigersauto. Opel heeft toch meer een volks of boers imago, zakelijk gezien misschien dus niet de beste uitstraling...
 
MBdoubleyou zei:
Auto-fan zei:
Een Golf? Over weinig smoel gesproken... Dan vind ik de Astra toch echt meer karakter hebben. Combineer dat met een goed imago, prijs en uitrusting en het is duidelijk waarom hij zo aan slaat. :) Maar ieder zijn ding.

De Golf is zal jaren een vrij recht toe recht aan ontwerp. De evolutie ervan is duidelijk. Een Golf is een Golf. Bij Opel zit er geen lijn in het ontwerp van Kadett naar Astra. De huidige vind ik geen lelijke auto, maar mist iets eigens in mijn optiek. Een weinig sprekend ontwerp, geen vlees en geen vis. En die vreselijke gebogen lijn op de Tourer vind ik zo'n lelijk stylinggadget. Dat valt dan weer wel op, maar in negatieven zin. Nogmaals: voor de rest is er niks mis met de Astra. Overigens zijn de meeste merken erg wisselend in hun styling. Een Renault Mégane ziet er ook elke keer totaal anders uit.

En wat betreft dat goede imago van Opel....als er 1 merk geleden heeft onder een verkeerd imago is het Opel wel! Ik denk dat het met dat imago nog niet helemaal goed zit. Het succes van de Astra zit 'm meer in het feit dat de auto goed rijdt, er niet extreem uitziet en het juiste prijs- en uitrustingsniveau heeft.

Helemaal met je eens. Ik ben echt geen liefhebber van VW, maar ik begrijp meer dan ooit waarom mensen voor de Golf kiezen in plaats van de Astra. Ben daar ook al helemaal op uitgekeken (helemaal op de ST, echt verschrikkelijk). Insignia lijkt een zelfde lot beschoren. In het begin lijkt het heel tof, maar al snel gaat het design vervelen. En ook qua interieurdesign heeft de nieuwe Astra voor mijn gevoel moeten inboeten op z'n voorganger.
Zo veel duurder is de Golf trouwens ook weer niet. In de lease is 'ie zelfs goedkoper. De hogere vanafprijs van duizend euro zie je aan het einde ook meteen weer terug bij inruil.
 
LM. zei:
En imago? Kijk eens wat voor gespuis er tegenwoordig in gloednieuwe Golfjes rijdt.

Zijn allemaal huurauto's. Er is een hele industrie die al dan niet crimineeltjes faciliteert met lastig te traceren huurauto's. Je ziet die platte achterhoofden veel rijden met Golfjes, Polo Bluemotion en tegenwoordig ook veel met die 3 wieler scooters (Piaggio, geen rijbewijs voor nodig).
 
@LM: Want daar valt de overgrote meerderheid voor? Blijkbaar is dat dus niet het imago van VW...

Verder eens met RobEU. Laatst ook een interview met Laurens van den Acker gezien waarin hij aangeeft dat de Astra een 'middelpunt' of 'centre' op de neus mist en het daardoor een hoop uitstraling mist. Daar ben ik het wel mee eens, het model oogt amper moderner dan zijn voorganger en lijkt ook alles behalve tijdloos.
 
P. Klieder zei:
en tegenwoordig ook veel met die 3 wieler scooters (Piaggio, geen rijbewijs voor nodig)

Hoe kom je bij deze onzin? Je hebt gewoon rijbewijs B nodig.

Knap trouwens hoe jij door een raam kunt zien of mensen een strafblad hebben of verkeerde intenties. Ik heb het geprobeerd, maar zelfs mij lukt het niet. Maar ja, ik heb dan ook nog nooit gehoord van platte achterhoofden...
 
P. Klieder zei:
Zijn allemaal huurauto's. Er is een hele industrie die al dan niet crimineeltjes faciliteert met lastig te traceren huurauto's. Je ziet die platte achterhoofden veel rijden met Golfjes, Polo Bluemotion en tegenwoordig ook veel met die 3 wieler scooters (Piaggio, geen rijbewijs voor nodig).

Daar is het inderdaad allemaal mee begonnen en dat heeft blijkbaar meer van dat soort types aangetrokken, die al dan niet crimineel zijn maar er in ieder geval wel zo uit willen zien. Een buurjongen van me, aardige jongen overigens, heeft een gloednieuwe Polo. Werken doet hij (voor zover ik weet) niet maar hij heeft wel het geld en de tijd om de hele dag in z'n Polo rond te rijden in z'n polyester trainingspak, bontkraagje met een peuk op de lip. En van dat soort types zijn er tientallen in mijn redelijk grote gemeente.

Kan me niet voorstellen dat dit het imago van VW goed doet. Dan liever het brave en degelijke imago van een Astra.
 
Roder zei:
Laatst ook een interview met Laurens van den Acker gezien waarin hij aangeeft dat de Astra een 'middelpunt' of 'centre' op de neus mist en het daardoor een hoop uitstraling mist.

Interessant, nooit opgemerkt, maar ik herken het wel. Anderzijds heeft de Golf dit ook niet, en die heeft dan weer wel uitstraling. Maar ik merk wel wat het bij de Megane doet
 
Nou, de Clio is in alle opzichten een fantastische auto, alle kritiekpunten van de media kloppen niet en sinds de facelift is de auto gewoon nog beter geworden. De 208 is verschrikkelijk, de koplampen van de CLK van MBdoubleyou zijn een vreselijk lelijk stylinggadget en Opel is voor boeren. En de meerprijs van de Golf zie je later altijd weer terug in de restwaarde.

In ieder geval, zo'n paarse Peugeot 208 XY zou ik best willen hebben! (y) Jammer dat die uitvoering er niet meer is, hopelijk is er nog wel zoiets samen te stellen. Vind ik misschien wel de mooiste en toch zeker de meest chique B-segment hatchback.

En graag gedaan, der Magistrat! De kwartaalcijfers maak ik van de week ook nog wel
 
RobEU zei:
Roder zei:
Laatst ook een interview met Laurens van den Acker gezien waarin hij aangeeft dat de Astra een 'middelpunt' of 'centre' op de neus mist en het daardoor een hoop uitstraling mist.

Interessant, nooit opgemerkt, maar ik herken het wel. Anderzijds heeft de Golf dit ook niet, en die heeft dan weer wel uitstraling. Maar ik merk wel wat het bij de Megane doet

Toch denk ik dat het logo van de Golf daar wel een rol in speelt.
Sowieso is de Golf natuurlijk niet het voorbeeld van 'bijzonder' design. maar juist omdat een Golf er uitziet als een Golf is hij uniek en voor veel aantrekkelijk. Zo zie ik het;)

@D-C: Zowaar een keer helemaal met je eens!:D
 
Terug
Bovenaan