De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Phaeton W12 zei:
P. Klieder zei:
vectrafan zei:
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?

Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?

Misschien is het niet "heel erg van belang", maar is het gewoon een leuk weetje voor vectrafan als hij iets weet over de verhouding lease en normale (andere) verkoop van BMW. Wat hij daar dan achter wil zoeken, moet hij zelf bepalen. Als iemand daar iets over kan zeggen, is vectrafan ook weer blij :) Niet iedereen hoeft iets aan het antwoord te hebben, noch hoeft het heel erg van belang te zijn.

De post van vectrafan wekt de indruk dat de dominantie van BMW modellen veroorzaakt wordt door eventuele lease-hiaten.

Als hij die link niet zo bedoeld heeft, heb ik niks gezegd.
 
2013 per segment: B-SUV

m1my8ibbqjae_600.jpg

Renault Captur: Half 2013 gelanceerd en maakt nu al samen met Peugeot 2008 de dienst uit in meest dynamische segment

• Het moge duidelijk zijn dat dit segment veruit het meest dynamische segment is. De nummers een en twee, de Renault Captur en Peugeot 2008, zijn half 2013 geïntroduceerd en beide echte verkoophits. De ingrediënten: leuke, niet te gekke styling (Juke...), zuinige motoren en lage prijzen.
• De SUV's zijn ontzettend moeilijk in segmenten in te delen. Zo heb ik de Suzuki SX4 S-Cross bij de B-segment cross-overs gezet, maar met een lengte van 4.30 meter is het een concurrent van de Mitsubishi ASX (met platform van de vorige Outlander, zelfs met gelijke wielbasis), maar qua prijzen beconcurreert de S-Cross weer de Captur en 2008.
• De Opel Mokka is een beetje groter, maar veel te duur. De Mokka heeft dringend behoefte aan Opel's nieuwe 1.0 SIDI Turbo, dat zou de prijzen in het Nederlandse belastingklimaat veel goedkoper kunnen maken. Zustermodel Chevrolet Trax is geflopt, wat dat betreft is het van de markt halen van Chevrolet geen onlogische zet.
• De 3-deurs Mini Paceman is uiteraard geen verkooptopper, de meerderheid verkiest het praktische nut van de 5-deurs Countryman.
• De Captur, 2008, SX4 S-Cross, Paceman en Trax gaan hun eerste volledige verkoopjaar in, de eerste drie zullen ongetwijfeld de de lakens uitdelen in dit segment komend jaar. De verkopen van de Skoda Yeti en Dacia Duster zullen door facelifts weer kunnen toenemen, met name de laatste waarvan de afzet in 2013 implodeerde door de CO[sub]2[/sub]-heffingen. Met een verse nieuwe turbomotor en veel aantrekkelijker prijzen zullen de verkopen weliswaar zich weliswaar niet naar de oude niveaus terug bewegen, maar het is in ieder geval iets.
• De komende jaren zijn er vele nieuwe modellen in dit segment te verwachten. In 2014 zijn dat onder meer de Ford EcoSport (die met de huidige prijsstellingen nog geen deuk in een pakje boter zal kunnen slaan, verwacht ik), Citroën Aircross, compacte Jeep SUV en Fiat 500X, de nieuwe Kia Soul (in Nederland altijd als EV), vernieuwde Mini Countryman, Honda Vezel (die hier misschien wel HR-V gaat heten) en een kleine SsangYong die echter ook in het C-segment zou kunnen vallen.

1. Renault Captur 3.766 +++
2. Peugeot 2008 2.537 +++
3. Opel Mokka 1.551 +729,41%
4. Suzuki SX4 (S-Cross) 950 +37,48%
5. Mini Countryman 930 -31,11%
6. Nissan Juke 884 -43,15%
7. Skoda Yeti 440 -55,10%
8. Dacia Duster 151 -84,84%
9. Mini Paceman 142 +++
10. Chevrolet Trax 87 +++
11. Fiat Sedici 78 -52,44%
12. Suzuki Jimny 23 -50,00%
13. Toyota Urban Cruiser 22 -68,57%
14. Kia Soul 21 -85,62%
15. Daihatsu Terios 0 -100,00%
16. Lada Niva 0 -100,00%
TOTAAL 11.582 +87,11%

2013 per segment: C/D-SUV/Crossover

m1ny2wjbq365_600.jpg

In een paar maanden wist Mitsubishi met orkaankracht Outlander PHEV's over Nederland te verspreiden, de Mazda CX-5 delft het onderspit

• Op de snelwegen struikel je erover: de Outlander PHEV, waarvan de leveringen pas eind oktober 2013 begonnen... Wat een verkoophit! Voor alle duidelijkheid, de gewone Outlander zoals op de foto hierboven, deed 687 registraties.
• Mazda kan dus zeer content zijn met de afzet van de CX-5. Van de prestaties van niet premium-modellen in de top tien kun je namelijk alleen maar verdrietig worden. De oorzaak: CO[sub]2[/sub]-heffingen treffen dit segment hard, want de privé-rijder heeft er een segment lager wel blijk van gegeven graag een SUV te rijden.
• Bij de grotere premiummodellen blijft de Volvo XC60 aan kop, gevolgd door de BMW X3 en Audi Q5. Die laatste deed het mede dankzij een facelift keurig en valt kijkend naar de Q3, die gewoon is gehalveerd, veel beter in de smaak.
• Plaatsen 14 t/m 20 worden bezet door een rijtje nieuwe modellen. De Toyota RAV4 is lang niet zo'n succes als zijn voorgangers, het zou al helpen als de 2.0 benzine ook met voorwielaandrijving leverbaar zou worden. De CR-V is door Honda veel scherper in de markt gezet dan zijn voorgangers. Honda's nieuwe zuinige 1.6 i-DTEC houdt 'm ook competitief. De Ford Kuga stelt me teleur, want op papier is er weinig af te dingen op het recept. De Subaru Forester verbaast me dan in positieve zin, we hebben het tenslotte wel over een marginaal merk met weinig dealers en goedkoop is 'ie ook al niet. De Citroën C4 Aircross is geen overdonderend succes, de Hyundai Santa Fe deed het met zijn premium-tarieven maximaal.
• Nieuw zijn de Nissan Qashqai die binnenkort bij de dealer staat. Met gelikte vormgeving, gunstige prijzen en fijne motoren kan dit niet anders dan een groot succes worden. De grotere X-Trail is revolutionair anders vergeleken met zijn voorganger. De terreinauto-looks maakten plaats voor een standaard softroaderlook. Een belangrijke concurrent voor de RAV4, CR-V, Kuga en Forester. Mercedes-Benz heeft de nieuwe GLA klaar op basis van de A-klasse en wordt leverbaar met een rits aan motoren, waaronder de 1.5 dCi van Renault. De GLA moet het de BMW X1 en Audi Q3 lastig gaan maken, twee modellen die bij de verwachtingen en hun grotere broers (X3, Q5) achterblijven. Later verschijnt de tweede editie van de GLK, die een grote inhaalslag zal moeten maken op de XC60, X3 en Q5. Ook gloednieuw zijn derde generaties Land Rover Freelander en Kia Sorento. Jeep heeft de nieuwe Cherokee klaar, die net als de X-Trail een trendbreuk vormt vergeleken met zijn voorganger. Dankzij Fiat's 2.0 MultiJet is de Cherokee veel beter gemotoriseerd dan zijn maar kort geleverde voorganger. Kia's Sportage krijgt een update, maar heeft eigenlijk een nieuwe motorenrange nodig net als zustermodel Hyundai ix35. SsangYong heeft de vernieuwde Korando gereed. BMW komt met een facelift voor de X3 en dan is er nog de X4, de 'coupé'-variant. Buick test al druk met een nieuwe SUV die de basis zal vormen van de tweede generatie Opel Antara. Met de Buick maken we dit jaar al kennis, de Opel verwacht ik in 2015. Porsche maakt zijn rentree met de op de Audi Q5 gebaseerde Macan, Lexus met de 'premium RAV4' NX. Kortom: heel veel nieuwkomers!

1. Mitsubishi Outlander 8.726 +752,15%
2. Mazda CX-5 2.887 +10,19%
3. Nissan Qashqai 2.491 -36,94%
4. Kia Sportage 2.115 -47,86%
5. Hyundai ix35 1.182 -60,08%
6. Volvo XC60 1.046 -28,70%
7. Volkswagen Tiguan 999 -55,04%
8. BMW X3 896 -24,71%
9. Audi Q5 770 -12,99%
10. Mitsubishi ASX 679 -49,37%
11. BMW X1 669 -18,41%
12. Land Rover Range Rover Evoque 630 -31,82%
13. Audi Q3 624 -51,02%
14. Toyota RAV4 583 +15,45%
15. Honda CR-V 520 +197,14%
16. Ford Kuga 431 +322,55%
17. Subaru Forester 405 +73,08%
18. Citroën C4 Aircross 317 +24,31%
19. Hyundai Santa Fe 253 +24,02%
20. Mercedes-Benz GLK 180 -40,00%
21. Kia Sorento 152 +3,40%
22. Land Rover Freelander 113 -10,32%
23. Jeep Compass 103 -63,73%
24. Chevrolet Captiva 26 -71,11%
25. Opel Antara 20 -70,15%
26. Nissan X-Trail 15 +7,14%
27. SsangYong Korando 10 -60,00%
28. Jeep Wrangler 8 -63,64%
29. Suzuki Grand Vitara 7 -58,82%
30. Citroën C-Crosser 2 -81,82%
31. Jeep Patriot 2 -80,00%
32. Infiniti QX50 (EX) 1 +++
33. Dodge Journey 0 -100,00%
34. Peugeot 4007 0 -100,00%
35. Mazda CX-7 0 -100,00%
36. Renault Koleos 0 -100,00%
37. Ford Escape 0 -100,00%
TOTAAL 26.862 -6,35%

2013 per segment: E-SUV/Crossover

m1my6jbbl1nb_600.jpg

Geen SUV is qua uitstraling en imago zo indrukwekkend als de Range Rover

• Range Rover in 2013 aan kop in segment dat het door CO[sub]2[/sub]-heffingen zwaar heeft, dit jaar de nieuwe Range Rover Sport?
• Neen, want BMW heeft de nieuwe X5 klaar. De zuinigste in zijn klasse en een plug-in hybride is op komst, net als de tweede generatie X6.
• Mercedes deed 72 registraties met de nieuwe GL.
• Verder nieuw voor 2014: een gloednieuwe Audi Q7 (medio 2014 bij de dealer), vernieuwde Toyota Land Cruiser en Land Rover Discovery en nieuwe Nissan Murano (minimaal eind 2014, misschien 2015 bij de dealer).

1. Land Rover Range Rover 335 +505,09%
2. Porsche Cayenne 275 -23,18%
3. Mercedes-Benz M-klasse 259 -38,92%
4. BMW X5 245 -26,20%
5. Volvo XC90 171 -53,91%
6. Lexus RX 165 -25,00%
7. Land Rover Range Rover Sport 154 +16,67%
8. Volkswagen Touareg 97 =0%
9. Audi Q7 89 -29,37%
10. BMW X6 84 -36,36%
11. Mercedes-Benz GL 72 +700,00%
12. Land Rover Discovery 55 -47,62%
13. Jeep Grand Cherokee 53 -25,35%
14. Toyota Land Cruiser (150) 34 -10,53%
15. Nissan Pathfinder 9 +200,00%
16. Toyota Land Cruiser V8 (200) 8 =0%
17. Mercedes-Benz G-klasse 7 +16,67%
18. Nissan Murano 4 -76,47%
19. Infiniti QX70 (FX) 4 =0%
20. Cadillac SRX 1 -50,00%
21. Mitsubishi Pajero 1 =0%
22. SsangYong Rexton 1 +++
23. Cadillac Escalade 0 -100,00%
24. Nissan Patrol 0 -100,00%
25. Toyota 4Runner 0 -100,00%
TOTAAL 2.123 -15,65%
 
De eerste cijfers voor 2014 zijn bekend. Volkswagen domineert opnieuw, Renault en Peugeot volgen op grote afstand. Net als vorig jaar een goede eerste maand voor Kia. Opel begint weer zwak. Verder starten van de best verkopende merken vooral Ford (-31,4% t.o.v. 1-2013), Audi (-20,9% t.o.v. 1-2013) en BMW (-36,3% t.o.v. 1-2013) met slechte cijfers. VW (+11,7% t.o.v. 1-2013) en Skoda (+41.4% t.o.v. vorig jaar) zullen tevreden terugblikken op januari 2014.

merken Top 50: personenautoregistraties / NL
periode: januari vs. december
jan. dec. jan. dec.
jan. dec. aantal aantal perc. perc.
1 2 Volkswagen 6.539 4.428 14,68% 11,31%
2 4 Renault 3.469 2.994 7,79% 7,64%
3 7 Peugeot 3.438 2.059 7,72% 5,26%
4 13 Kia 3.126 1.329 7,02% 3,39%
5 8 Ford 2.863 1.904 6,43% 4,86%
6 5 Toyota 2.689 2.847 6,04% 7,27%
7 10 Audi 2.186 1.427 4,91% 3,64%
8 15 Citroën 2.166 1.070 4,86% 2,73%
9 9 Škoda 1.913 1.643 4,29% 4,20%
10 11 BMW 1.884 1.353 4,23% 3,45%
11 6 Opel 1.870 2.147 4,20% 5,48%
12 14 Fiat 1.451 1.110 3,26% 2,83%
13 19 Hyundai 1.447 527 3,25% 1,35%
14 17 Suzuki 1.430 656 3,21% 1,68%
15 3 Volvo 1.296 4.324 2,91% 11,04%
16 20 Mercedes-Benz 1.243 401 2,79% 1,02%
17 12 Seat 1.066 1.344 2,39% 3,43%
18 21 Mazda 891 288 2,00% 0,74%
19 16 Nissan 807 739 1,81% 1,89%
20 1 Mitsubishi 533 5.202 1,20% 13,28%
21 23 Mini 444 154 1,00% 0,39%
22 22 Dacia 435 154 0,98% 0,39%
23 28 Land Rover 265 33 0,59% 0,08%
24 33 Porsche 222 13 0,50% 0,03%
25 25 Lexus 183 78 0,41% 0,20%
26 26 Honda 136 67 0,31% 0,17%
27 31 Subaru 115 16 0,26% 0,04%
28 24 Alfa Romeo 114 110 0,26% 0,28%
29 34 Jaguar 48 12 0,11% 0,03%
30 27 Chevrolet 42 53 0,09% 0,14%
31 30 Lancia 38 26 0,09% 0,07%
32 38 Maserati 32 1 0,07% 0,00%
33 35 Jeep 27 10 0,06% 0,03%
34 29 Smart 22 29 0,05% 0,07%
35 - Bentley 10 0 0,02% 0,00%
36 36 Infiniti 7 5 0,02% 0,01%
36 18 Tesla 7 578 0,02% 1,48%
38 - Ferrari 5 0 0,01% 0,00%
39 - Aston Martin 3 0 0,01% 0,00%
40 - Rolles Royce 2 0 0,00% 0,00%
40 38 SsangYong 2 1 0,00% 0,00%
42 37 Chevrolet USA 1 2 0,00% 0,01%
42 - Daihatsu 1 0 0,00% 0,00%
42 - Morgan 1 0 0,00% 0,00%
42 - Landwind 1 0 0,00% 0,00%
42 - Morgan 1 0 0,00% 0,00%
- - Cadillac 0 0 0,00% 0,00%
- - Chrysler 0 0 0,00% 0,00%
- 32 Fisker 0 15 0,00% 0,04%
- 38 Think 0 1 0,00% 0,00%
totale markt 44.548 39.163
 
Januari 2014: https://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2014/02/merken-pc-ytm-01-2014.pdf

m1ny3robdto7_600.jpg

Hegemonie Volkswagen, Opel geen schim meer van wat het ooit was

• Grote winnaars in top tien: Skoda en Volkswagen, grooste verliezers opvallend genoeg BMW en Audi naast Ford.
• Grootste winnaars in de top twintig: Mazda en Mitsubishi met plussen van 80%. Goed nieuws in het geval van Mazda, want wie vindt dit Japanse automerk nu niet sympathiek?
• Land Rover en Porsche gaan als een speer van start, Lexus, Honda en Alfa Romeo niet. Chevrolet en Lancia logischerwijs ook niet.
• Veelbelovende start Maserati, haalt Lancia bijna in...

1. Volkswagen 6.539
2. Renault 3.469
3. Peugeot 3.438
4. Kia 3.126
5. Ford 2.863
6. Toyota 2.689
7. Audi 2.186
8. Citroën 2.166
9. Skoda 1.913
10. BMW 1.884
11. Opel 1.870
12. Fiat 1.451
13. Hyundai 1.447
14. Suzuki 1.430
15. Volvo 1.296
16. Mercedes-Benz 1.243
17. Seat 1.066
18. Mazda 891
19. Nissan 807
20. Mitsubishi 533
21. Mini 444
22. Dacia 435
23. Land Rover 265
24. Porsche 222
25. Lexus 183
26. Honda 136
27. Subaru 115
28. Alfa Romeo 114
29. Jaguar 48
30. Chevrolet 43
31. Lancia 38
32. Maserati 32
33. Jeep 27
34. smart 22
35. Bentley 10
36. Tesla 7
37. Infiniti 7
38. Ferrari 5
39. Aston Martin 3
40. SsangYong 2
41. Rolls-Royce 2
42. Landwind 1
43. Daihatsu 1
44. Morgan 1
45. Lotus 1
 
SanderB. zei:
De eerste cijfers voor 2014 zijn bekend. Volkswagen domineert opnieuw, Renault en Peugeot volgen op grote afstand. Net als vorig jaar een goede eerste maand voor Kia. Opel begint weer zwak. Verder starten van de best verkopende merken vooral Ford (-31,4% t.o.v. 1-2013), Audi (-20,9% t.o.v. 1-2013) en BMW (-36,3% t.o.v. 1-2013) met slechte cijfers. VW (+11,7% t.o.v. 1-2013) en Skoda (+41.4% t.o.v. vorig jaar) zullen tevreden terugblikken op januari 2014.

merken Top 50: personenautoregistraties / NL
periode: januari vs. december
jan. dec. jan. dec.
jan. dec. aantal aantal perc. perc.
1 2 Volkswagen 6.539 4.428 14,68% 11,31%
2 4 Renault 3.469 2.994 7,79% 7,64%
3 7 Peugeot 3.438 2.059 7,72% 5,26%
4 13 Kia 3.126 1.329 7,02% 3,39%
5 8 Ford 2.863 1.904 6,43% 4,86%
6 5 Toyota 2.689 2.847 6,04% 7,27%
7 10 Audi 2.186 1.427 4,91% 3,64%
8 15 Citroën 2.166 1.070 4,86% 2,73%
9 9 Škoda 1.913 1.643 4,29% 4,20%
10 11 BMW 1.884 1.353 4,23% 3,45%
11 6 Opel 1.870 2.147 4,20% 5,48%
12 14 Fiat 1.451 1.110 3,26% 2,83%
13 19 Hyundai 1.447 527 3,25% 1,35%
14 17 Suzuki 1.430 656 3,21% 1,68%
15 3 Volvo 1.296 4.324 2,91% 11,04%
16 20 Mercedes-Benz 1.243 401 2,79% 1,02%
17 12 Seat 1.066 1.344 2,39% 3,43%
18 21 Mazda 891 288 2,00% 0,74%
19 16 Nissan 807 739 1,81% 1,89%
20 1 Mitsubishi 533 5.202 1,20% 13,28%
21 23 Mini 444 154 1,00% 0,39%
22 22 Dacia 435 154 0,98% 0,39%
23 28 Land Rover 265 33 0,59% 0,08%
24 33 Porsche 222 13 0,50% 0,03%
25 25 Lexus 183 78 0,41% 0,20%
26 26 Honda 136 67 0,31% 0,17%
27 31 Subaru 115 16 0,26% 0,04%
28 24 Alfa Romeo 114 110 0,26% 0,28%
29 34 Jaguar 48 12 0,11% 0,03%
30 27 Chevrolet 42 53 0,09% 0,14%
31 30 Lancia 38 26 0,09% 0,07%
32 38 Maserati 32 1 0,07% 0,00%
33 35 Jeep 27 10 0,06% 0,03%
34 29 Smart 22 29 0,05% 0,07%
35 - Bentley 10 0 0,02% 0,00%
36 36 Infiniti 7 5 0,02% 0,01%
36 18 Tesla 7 578 0,02% 1,48%
38 - Ferrari 5 0 0,01% 0,00%
39 - Aston Martin 3 0 0,01% 0,00%
40 - Rolles Royce 2 0 0,00% 0,00%
40 38 SsangYong 2 1 0,00% 0,00%
42 37 Chevrolet USA 1 2 0,00% 0,01%
42 - Daihatsu 1 0 0,00% 0,00%
42 - Morgan 1 0 0,00% 0,00%
42 - Landwind 1 0 0,00% 0,00%
42 - Morgan 1 0 0,00% 0,00%
- - Cadillac 0 0 0,00% 0,00%
- - Chrysler 0 0 0,00% 0,00%
- 32 Fisker 0 15 0,00% 0,04%
- 38 Think 0 1 0,00% 0,00%
totale markt 44.548 39.163


* Mitsu van 13,12 % naar ..... 1,20%.
* Het merk staat in de 'steigers' en zie, grootste 'stijger' - Infiniti. ;)
* Krijg jeuk van de dominatie van VW. En dat terwijl we er zelf één hebben.
 
De analyses laat ik aan jullie over, ik ga gauw naar college toe.

Modellen Top 50
1. Volkswagen Golf 2.636
2. Renault Clio 1.816
3. Volkswagen up! 1.714
4. Kia Picanto 1.632
5. Peugeot 208 1.475
6. Ford Fiesta 1.330
7. Volkswagen Polo 1.209
8. Renault Captur 1.087
9. Skoda Octavia 1.054
10. Fiat 500 933
11. Toyota Aygo 844
12. Toyota Auris 813
13. Audi A3 810
14. Hyundai i10 789
15. Citroën C1 721
16. Toyota Yaris 683
17. Kia Rio 680
18. Suzuki Alto 652
19. Peugeot 107 635
20. Ford Focus 584
21. Citroën C4 Picasso 579
22. BMW 3-serie 561
23. Volvo S60/V60 560
24. Peugeot 2008 537
25. Citroën C3 488
26. Nissan Qashqai 447
27. Mazda CX-5 442
28. Seat Leon 428
29. Seat Mii 400
30. Peugeot 308 394
31. Suzuki SX4 (S-Cross) 381
32. Opel Insignia 376
33. BMW 5-serie 361
34. Audi A4 359
35. Audi A1 354
36. Mercedes-Benz B-klasse 319
37. Mitsubishi Space Star 318
38. BMW 1-serie 314
39. Mercedes-Benz A-klasse 303
40. Fiat Panda 296
41. Suzuki Swift 286
42. Mini Mini/Clubman/Coupé/Roadster 281
43. Renault Twingo 277
44. Opel Corsa 272
45. Opel Mokka 272
46. Opel Agila 271
47. Ford B-MAX 267
48. Ford C-MAX 267
49. Volvo V70/XC70 265
50. Volkswagen Passat 261
51. Volkswagen Tiguan 259
52. Volvo V40 249
53. Hyundai i20 241
54. Kia Venga 236
55. Kia cee'd 232
56. Skoda Rapid 224
57. Audi A6 221
58. Opel Astra 214
59. Opel Zafira 207
60. Citroën DS3 202
61. Renault Scénic 201
62. Mazda6 196
63. Nissan Note 195
64. Skoda Citigo 194
65. BMW 3-serie Gran Turismo 187
66. Mercedes-Benz CLA 186
67. Kia Sportage 180
68. Skoda Superb 177
69. Dacia Sandero 169
70. Skoda Fabia 166
71. Mini Countryman/Paceman 163
72. Peugeot 508 162
73. Dacia Logan 160
74. Audi A5 158
75. Volkswagen Touran 158
76. Volvo XC60 155
77. Mercedes-Benz E-klasse 154
78. Seat Ibiza 148
79. Hyundai ix20 146
80. Mazda3 138
81. Opel Meriva 131
82. Volkswagen Transporter/California 131
83. Peugeot 3008 130
84. Fiat 500L 127
85. Kia Carens 125
86. Ford Mondeo 124
87. Mitsubishi ASX 117
88. Land Rover Range Rover Sport 115
89. Toyota RAV4 115
90. Hyundai i30 114
91. Lexus IS 114
92. Audi Q5 110
93. Mazda2 110
94. Audi Q3 109
95. BMW 4-serie 109
96. BMW X5 107
97. Suzuki Splash 104
98. Ford Ka 100
99. Opel Adam 100
100. Porsche 911 92
101. Land Rover Range Rover Evoque 91
102. Porsche Panamera 88
103. Toyota Verso-S 88
104. Hyundai ix35 87
105. BMW X3 86
106. Mercedes-Benz C-klasse 86
107. Mitsubishi Outlander 83
108. Fiat Punto 81
109. Ford Kuga 81
110. Nissan Micra 80
111. Peugeot 5008 79
112. Alfa Romeo MiTo 78
113. Skoda Yeti 75

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2014-q1/20140203-zeven-procent-minder-autoverkopen-in-de-maand-januari.aspx
 
D-C zei:
De analyses laat ik aan jullie over, ik ga gauw naar college toe.

Modellen Top 50
1. Volkswagen Golf 2.636
2. Renault Clio 1.816
3. Volkswagen up! 1.714
4. Kia Picanto 1.632
5. Peugeot 208 1.475
6. Ford Fiesta 1.330
7. Volkswagen Polo 1.209
8. Renault Captur 1.087
9. Skoda Octavia 1.054
10. Fiat 500 933
11. Toyota Aygo 844
12. Toyota Auris 813
13. Audi A3 810
14. Hyundai i10 789
15. Citroën C1 721
16. Toyota Yaris 683
17. Kia Rio 680
18. Suzuki Alto 652
19. Peugeot 107 635
20. Ford Focus 584
21. Citroën C4 Picasso 579
22. BMW 3-serie 561
23. Volvo S60/V60 560
24. Peugeot 2008 537
25. Citroën C3 488
26. Nissan Qashqai 447
27. Mazda CX-5 442
28. Seat Leon 428
29. Seat Mii 400
30. Peugeot 308 394
31. Suzuki SX4 (S-Cross) 381
32. Opel Insignia 376
33. BMW 5-serie 361
34. Audi A4 359
35. Audi A1 354
36. Mercedes-Benz B-klasse 319
37. Mitsubishi Space Star 318
38. BMW 1-serie 314
39. Mercedes-Benz A-klasse 303
40. Fiat Panda 296
41. Suzuki Swift 286
42. Mini Mini/Clubman/Coupé/Roadster 281
43. Renault Twingo 277
44. Opel Corsa 272
45. Opel Mokka 272
46. Opel Agila 271
47. Ford B-MAX 267
48. Ford C-MAX 267
49. Volvo V70/XC70 265
50. Volkswagen Passat 261
51. Volkswagen Tiguan 259

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2014-q1/20140203-zeven-procent-minder-autoverkopen-in-de…



Mooi om te zien dat die fraaie en goeie C4 Picasso op #21 staat. Pas mal.
Super maand voor de Golf, 6,5x zoveel verkocht als de 308.
Treurige maand voor Opel.
Captur knalt fleurig de top 10 binnen - leuk voor het aanblik op de weg.
Peu 208 - prima start van '14 (is ook Frankrijk's meest verkochte in Januari)
 
@rickm: valt wel mee voor opel hoor, marktaandeel t.o.v. januari 2013 is verbeterd, dat terwijl Agila, Corsa, Astra duidelijk op hun retour zijn.

EDIT: ook in absolute zin betere cijfers en als je kijkt naar de spreiding van de verkopen over de modellen zijn ook de winstmarges gestegen:

Insignia: 98 > 376
Adam 12 > 100
Zafira 171 > 207
Mokka 94 > 272

Klein verlies voor Meriva (171 > 131)

Dikste verlies bij de twee auto's met een kleine marge:

Agila 271 > 87
Corsa 493 > 272

Denk dat Opel alleen schrikt van terugloop verkopen Astra: 433 > 214

Maar over de hele line gaat ie lekker toch? Tegen de markt in verkocht op 1870 auto's tegen 1782 vorig jaar januari
 
Klein verlies voor Meriva (171 > 131)
Logisch, vernieuwde Meriva is net te bestellen en zal dus nog ff duren voordat hij uitgeleverd gaat worden. Dan wacht je wel ff met bestellen.

Verlies van de Astra zullen ze bij Opel wel incalculeren, ze hebben geen 14% versie en dat kost ze in deze klasse gewoon de kop.
Maar okay, zo scheef als de registraties in Nederland zijn is het in Duitsland gelukkig niet. En daar kon Opel nog wel eens gaan scoren nu ze de fijne 1.6 CDTI in de Astra leveren. Voor een diesel-land als Duitsland erg belangrijk.
 
Centurion81 zei:
@rickm: valt wel mee voor opel hoor, marktaandeel t.o.v. januari 2013 is verbeterd, dat terwijl Agila, Corsa, Astra duidelijk op hun retour zijn.

EDIT: ook in absolute zin betere cijfers en als je kijkt naar de spreiding van de verkopen over de modellen zijn ook de winstmarges gestegen:

Insignia: 98 > 376
Adam 12 > 100
Zafira 171 > 207
Mokka 94 > 272

Klein verlies voor Meriva (171 > 131)

Dikste verlies bij de twee auto's met een kleine marge:

Agila 271 > 87
Corsa 493 > 272

Denk dat Opel alleen schrikt van terugloop verkopen Astra: 433 > 214

Maar over de hele line gaat ie lekker toch? Tegen de markt in verkocht op 1870 auto's tegen 1782 vorig jaar januari

Fijn, dat optimisme. ;)

Ik kan niet optellen.
Aftrekken lukt ook niet.
Calculator, heb ik het geld niet voor.

Maar als in NL de 1ste Opel op ...... #32 (!) ..... staat, dan is dat 'treurig'.
Lijkt PSA in Duitsland wel - dat stond voorheen hoog.
Nu staat de 1ste Peugeot op #62.
 
rickm zei:
Fijn, dat optimisme. ;)

Ik kan niet optellen.
Aftrekken lukt ook niet.
Calculator, heb ik het geld niet voor.

Maar als in NL de 1ste Opel op ...... #32 (!) ..... staat, dan is dat 'treurig'.
\.

Mja..Je conclusie is wel enigszins 'simpel' en 'kort door de bocht', maar ieder z'n 'meug'!
 
Ik deel de mening van rickm. Opel lijkt in NL gewoon afgelopen zaak. Dan kan je wel 88 auto's meer verkocht hebben, maar ze staan niet eens in de top 10! De Astra wordt volgens mij alleen nog maar 'verkocht' aan verhuurbedrijven (als ik er een zie rijden, de facelift, hebben ze bijna allemaal een klein, groen stickertje van Europcar op het achterraam). In Duitsland is de situatie nog veel erger. In Duitsland wordt ong. maar 20 % van de Astra aan prive-kopers verkocht (Bestsellingcarnews).
Hoe treurig ik het ook vind (vind Opel altijd een leuk merk), maar de situatie lijkt niet echt te verbeteren.
 
Opel scoort in de breedte ontzettend goed, vorig jaar had het 9 modellen waarvan 1.000 stuks of meer werden verkocht, meer dan welk merk ook. Volkswagen stond op twee met slechts zes stuks. Wat Opel dus mist is een verkoophit. Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen. De nieuwe Astra komt volgend jaar, ik wil gelijk een uitgebreide reeks van de 1.0 SIDI Turbo zien, 1.6 CDTI diesels in allerlei smaken... Ik denk dat de Astra privé nog wel redelijk wordt verkocht.

Wat valt verder op: verwachte duikeling voor Outlander (volgende PHEV-boot pas weer vanaf maart), Mégane, Prius, Prius+, Jetta en meer, uitstekende prestaties Golf, Captur, Octavia, C4 Picasso, Skoda Rapid profiteert duidelijk van Spaceback (doet het beter dan de Astra...), de Panamera profiteert van de plug-in hybride, bestseller van Opel is de Insignia, bij Land Rover niet de RR Evoque, maar de Sport, de Dacia Logan MCV komt aanstormen (wordt zonder meer de bestverkochte Dacia), de Suzuki SX4 S-Cross gaat lekker. De Seat Mii neemt nu voor het eerst een enorme voorsprong op de Skoda Citigo. Volgens mij ook een record voor de Opel Mokka.
 
D-C zei:
Opel scoort in de breedte ontzettend goed,vorig jaar had het 9 modellen waarvan 1.000 stuks of meer werden verkocht, meer dan welk merk ook. Volkswagen stond op twee met slechts zes stuks. Wat Opel dus mist is een verkoophit. Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen. De nieuwe Astra komt volgend jaar, ik wil gelijk een uitgebreide reeks van de 1.0 SIDI Turbo zien, 1.6 CDTI diesels in allerlei smaken... Ik denk dat de Astra privé nog wel redelijk wordt verkocht.

"Opel scoort in de breedte o-n-t-z-e-t-t-e-n-d goed" - gevalletje 'merkenliefde'?
Grappig dat jij dat vindt, terwijl Opel er heel anders over denkt.

2 regels later:
"Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen".
Volgens jou scoorde het merk in de breedte toch 'ontzettend' goed??
 
Een model als Opel Corsa zou toch zeker in de top 20 moeten staan. Of eigenlijk zelfs naast de Fiësta en Polo. En als dan nog een Adam slecht wordt verkocht, wordt het voor een volumemerk als Opel toch wel dramatisch.
 
De Corsa is over de houdbaarheidsdatum heen, lees: zijn levenscyclus. Dan moet je opboksen tegen een hele trits vernieuwde modellen als de Fiesta, Polo, 208, Clio en niet te vergeten de jappen en de Koreanen.

Die houdbaarheidsdatum doet hem de das om vrees ik.
 
Meeuw zei:
Een model als Opel Corsa zou toch zeker in de top 20 moeten staan.

Wel moeilijk hoor, inmiddels 8 jaar op de markt! Doordat er regelmatig nieuwe auto's op de markt komen, verslapt de aandacht voor de 'oudere' auto's denk ik zo.
 
rickm zei:
D-C zei:
Opel scoort in de breedte ontzettend goed,vorig jaar had het 9 modellen waarvan 1.000 stuks of meer werden verkocht, meer dan welk merk ook. Volkswagen stond op twee met slechts zes stuks. Wat Opel dus mist is een verkoophit. Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen. De nieuwe Astra komt volgend jaar, ik wil gelijk een uitgebreide reeks van de 1.0 SIDI Turbo zien, 1.6 CDTI diesels in allerlei smaken... Ik denk dat de Astra privé nog wel redelijk wordt verkocht.

"Opel scoort in de breedte o-n-t-z-e-t-t-e-n-d goed" - gevalletje 'merkenliefde'?
Grappig dat jij dat vindt, terwijl Opel er heel anders over denkt.

2 regels later:
"Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen".
Volgens jou scoorde het merk in de breedte toch 'ontzettend' goed??

Je kunt in het vervolg ook mijn hele post lezen in plaats van er een regeltje zonder onderbouwing uit te vissen. Opel heeft meer volumemodellen dan welk merk ook als je die grens bij 1.000 stuks op jaarbasis legt, maar door het ontbreken van een hit (een Captur, een 14 procent Megane) is het totaalresultaat alsnog bedroevend. De problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen in Nederland door schone motoren in de modellen aan te bieden. Ik denk namelijk dat het niet aan de modellen ligt, op die verouderde Corsa na. Ik vind je commentaar een beetje flauw aangezien jouw berichten vaak doorspekt zijn van voorliefde voor de Franse merken.
 
speedtouch zei:
Meeuw zei:
Een model als Opel Corsa zou toch zeker in de top 20 moeten staan.

Wel moeilijk hoor, inmiddels 8 jaar op de markt! Doordat er regelmatig nieuwe auto's op de markt komen, verslapt de aandacht voor de 'oudere' auto's denk ik zo.

Daarom schrijf ik ook een model als.
 
D-C zei:
rickm zei:
D-C zei:
Opel scoort in de breedte ontzettend goed,vorig jaar had het 9 modellen waarvan 1.000 stuks of meer werden verkocht, meer dan welk merk ook. Volkswagen stond op twee met slechts zes stuks. Wat Opel dus mist is een verkoophit. Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen. De nieuwe Astra komt volgend jaar, ik wil gelijk een uitgebreide reeks van de 1.0 SIDI Turbo zien, 1.6 CDTI diesels in allerlei smaken... Ik denk dat de Astra privé nog wel redelijk wordt verkocht.

"Opel scoort in de breedte o-n-t-z-e-t-t-e-n-d goed" - gevalletje 'merkenliefde'?
Grappig dat jij dat vindt, terwijl Opel er heel anders over denkt.

2 regels later:
"Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen".
Volgens jou scoorde het merk in de breedte toch 'ontzettend' goed??

Je kunt in het vervolg ook mijn hele post lezen in plaats van er een regeltje zonder onderbouwing uit te vissen. Opel heeft meer volumemodellen dan welk merk ook als je die grens bij 1.000 stuks op jaarbasis legt, maar door het ontbreken van een hit (een Captur, een 14 procent Megane) is het totaalresultaat alsnog bedroevend. De problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen in Nederland door schone motoren in de modellen aan te bieden. Ik denk namelijk dat het niet aan de modellen ligt, op die verouderde Corsa na. Ik vind je commentaar een beetje flauw aangezien jouw berichten vaak doorspekt zijn van voorliefde voor de Franse merken.

Ben het helemaal met je eens. De verouderde Corsa is een probleem, maar ook een frisse A-segmenter. Streep bij Opel de Agila en Corsa weg en bij de andere volumemerken ook hun A- en B-segmenter en de ranking ziet er heel anders uit.
 
D-C zei:
rickm zei:
D-C zei:
Opel scoort in de breedte ontzettend goed,vorig jaar had het 9 modellen waarvan 1.000 stuks of meer werden verkocht, meer dan welk merk ook. Volkswagen stond op twee met slechts zes stuks. Wat Opel dus mist is een verkoophit. Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen. De nieuwe Astra komt volgend jaar, ik wil gelijk een uitgebreide reeks van de 1.0 SIDI Turbo zien, 1.6 CDTI diesels in allerlei smaken... Ik denk dat de Astra privé nog wel redelijk wordt verkocht.

"Opel scoort in de breedte o-n-t-z-e-t-t-e-n-d goed" - gevalletje 'merkenliefde'?
Grappig dat jij dat vindt, terwijl Opel er heel anders over denkt.

2 regels later:
"Opel moet eens een keer iets in een keer goed doen in plaats van steeds achter de feiten aan te blijven lopen".
Volgens jou scoorde het merk in de breedte toch 'ontzettend' goed??


Je kunt in het vervolg ook mijn hele post lezen in plaats van er een regeltje zonder onderbouwing uit te vissen. Opel heeft meer volumemodellen dan welk merk ook als je die grens bij 1.000 stuks op jaarbasis legt, maar door het ontbreken van een hit (een Captur, een 14 procent Megane) is het totaalresultaat alsnog bedroevend. De problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen in Nederland door schone motoren in de modellen aan te bieden. Ik denk namelijk dat het niet aan de modellen ligt, op die verouderde Corsa na. Ik vind je commentaar een beetje flauw aangezien jouw berichten vaak doorspekt zijn van voorliefde voor de Franse merken.

"Je kunt in het vervolg ook mijn hele post lezen in plaats van er een regeltje zonder onderbouwing uit te vissen"
Knap dat jij vanaf de andere kant v/d wereld weet dat ik een post niet in zijn geheel lees.
Complete onzin: Hoe kan ik anders de tegenstrijdigheden uit dat post visschen?

"Ik vind je commentaar een beetje flauw aangezien jouw berichten vaak doorspekt zijn van voorliefde voor de Franse merken"
Ai. Wat moet ik met deze veronderstelling? Dus als iemand je aanspreekt op een tegenstrijdigheid wordt je persoonlijk?
Ben redelijk neutraal, met (hooguit) een soft spot voor de Polo/Golf, BMW, PSA en Ferrari. Kortom, net een mens.
 
De Adam heeft ook techniek van 10 jaar geleden. Met moderne motoren zou Opel 'm hier concurrerender kunnen prijzen. In de hogere segmenten heeft Opel haar zaakjes wel op orde, segmenten die in Nederland fors aan populariteit hebben ingeboet.
 
Vreemd, ik bekijk net de verkoopcijfers van januari 2014 van Autoweek, die je onder 'actueel' en 'verkoopcijfers' kunt vinden, maar die lijst ziet er zo vreemd uit; Volkswagen komt bijv. niet in de eerste 10 voor. De verkopen zien er heel vreemd uit.

Ik hoop dat ik het goed gekopieerd heb: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2014
 
speedtouch zei:
Vreemd, ik bekijk net de verkoopcijfers van januari 2014 van Autoweek, die je onder 'actueel' en 'verkoopcijfers' kunt vinden, maar die lijst ziet er zo vreemd uit; Volkswagen komt bijv. niet in de eerste 10 voor. De verkopen zien er heel vreemd uit.

Ik hoop dat ik het goed gekopieerd heb: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2014

Ook wel eens gehad. Dan wordt er aan gewerkt.
Zul je zien dat de lijst even later compleet is.

edit: en dat is ie inmiddels
 
D-C zei:
De Adam heeft ook techniek van 10 jaar geleden. Met moderne motoren zou Opel 'm hier concurrerender kunnen prijzen. In de hogere segmenten heeft Opel haar zaakjes wel op orde, segmenten die in Nederland fors aan populariteit hebben ingeboet.

Eens maar ik vind het wel een frisse A-segmenter. Maar idd geen twin-air ofzo.
 
@ rickm: ik doelde eigenlijk op je opmerking gevalletje 'merkenliefde', maar goed: laten we hier geen punt van maken.
 
Wat ik zou willen zien van Opel:

• Agila: nieuwe generatie wordt vast afgeleide van volgende Chevrolet Spark die we hier niet krijgen. Een of twee 1.0 SIDI-motoren in plaats van de ouderwetse blokken uit de huidige Spark en een EV behoort tot de mogelijkheden (vanwege de Spark EV die in de VS wordt geleverd).
• Adam: volledige reeks 1.0 SIDI motoren, met en zonder turbo met vermogens tot 115 pk (al aangekondigd), eventueel een EV met de aandrijflijn van de Spark.
• Gloednieuwe Corsa, als de Corsa daadwerkelijk een huidig model met Adam-neus en interieur wordt zoals de testmules, komt het nooit meer goed... Althans niet in de komende vijf jaar. Met volledige reeks 1.0 SIDI motoren die alle versies t/m de 120 pk 1.4 Turbo vervangen.
• Mokka: 1.0 SIDI Turbo met 115 pk als vervanger van de ouderwetse 1.6, een verbeterde 1.4 Turbo (met SIDI), 1.6 CDTI (115-136 pk) als vervanger van de 1.7. Prijs 'm vanaf 19.995 (mooi tussen de Captur en Qashqai, precies waar de auto zich bevindt) en ik weet zeker dat dit een van de hoekstenen uit het gamma kan worden.
• Meriva: 1.0 SIDI Turbo als vervanger van de 1.4T 120 pk, verbeterde 1.4T 140 pk met SIDI. De 1.6 CDTI (115/136 pk) wordt dit jaar sowieso al leverbaar.
• Astra: 1.0 SIDI Turbo 115 pk en bijv. een 90 pk-variant, 1.4 SIDI Turbo 140 pk en de bekende 1.6 SIDI Turbo-blokken. 1.6 CDTI (115/136 pk), waarvan de minst vermogende variant 14% bijtelling heeft. Verbeterde aandrijflijn van de Ampera in de Astra (huidige modellen staan immers toch al op hetzelfde platform), Volkswagen komt namelijk dit jaar ook met een Golf GTE plug-in hybride.
• Antara: volgende generatie wordt gedeeld met Buick. Moet flink afslanken, benzinemotoren moeten bij het grof vuil worden gezet. In plaats daarvan 1.4 & 1.6 SIDI Turbo en aan de dieselbasis de 1.6 CDTI met 136 pk.
• Een nieuwe Kadett als concurrent van de Skoda Rapid met het formaat van de Opel Astra G. Ruim, dus vorm volgt functie, maar wel met de hoogwaardige afwerking waar Opel om bekend staat en met moderne techniek (1.0 SIDI Turbo, 1.3 en 1.6 CDTI). Als hatchback, sedan (voor bijv. China, daar als Buick) en stationwagon. Volgens mij kan zoiets een enorm succes worden. Desnoods stoft men niet de naam Kadett, maar Vectra af. Ford komt trouwens ook met een nieuwe Escort, al is die alleen voor China bedoeld.

Ford smeerde binnen een jaar die nieuwe 1.0 (EcoBoost) uit over de Fiesta, B-MAX, Focus en C-MAX, dus Opel moet het ook kunnen. Bij de grotere modellen heeft Opel het al aardig voor elkaar, op de Antara na. Ik denk dat Opel dit soort maatregelen MOET doorvoeren wil het op zijn minst aan kunnen haken bij Volkswagen, die in Europa dominanter en dominanter aan het worden is. Bedenk wel dat Volkswagen op de MPV- en SUV-markt nog een heleboel te winnen heeft, dus nog best groter kan groeien.
 
Een paar weken terug vond ik een interessant document: de "Analyse autoverkopen 2012". Inmiddels is ook de 2013-editie gepubliceerd, maar die is (voorlopig) alleen toegankelijk voor leden van de RAI Vereniging. Hoe het ook zij, ook in de 2012-editie staat interessante informatie:

Bestverkochte auto's van 2012

kia_picanto_06.jpg

In 2012 mocht de Kia Picanto zich tot koning van de particuliere automarkt kronen

toyota_yaris_full_hybrid_01.jpg

Nog steeds een lieveling van privé-rijders, het zakelijke succes van de Yaris Full Hybrid is nog beperkt

Bestverkochte modellen particulier
1. Kia Picanto 9.437 (11.365 / 83,04%)
2. Peugeot 107 9.420 (15.765 / 59,75%)
3. Volkswagen up! 8.407 (12.747 / 65,95%)
4. Renault Twingo 8.360 (12.170 / 68,69%)
5. Toyota Yaris 8.184 (10.150 / 80,63%)
6. Volkswagen Polo 8.067 (18.785 / 42,94%)
7. Toyota Aygo 6.156 (8.475 / 72,64%)
8. Citroën C1 5.325 (9.787 / 54,41%)
9. Kia Rio 5.051 (7.478 / 67,54%)
10. Opel Corsa 4.417 (9.363 / 47,18%)

Bestverkochte modellen zakelijk
1. Renault Mégane 19.352 (21.423 / 90,33%)
2. Volkswagen Polo 10.718 (18.785 / 57,06%)
3. Ford Focus 9.744 (11.762 / 82,84%)
4. Peugeot 508 8.067 (8.566 / 94,17%)
5. Volkswagen Passat 7.809 (8.250 / 94,65%)
6. Volkswagen Golf 7.808 (9.691 / 80,57%)
7. Ford Fiesta 7.759 (10.336 / 75,07%)
8. BMW 3-serie 6.378 (7.467 / 85,42%)
9. Peugeot 107 6.345 (15.765 / 40,25%)
10. Opel Astra 5.860 (8.010 / 73,16%)

Nieuwverkopen per brandstof [size=x-small](wat voor brandstof is hybride?)[/size]
1. Benzine 323.430
2. Diesel 144.484
3. Hybride 23.850
4. LPG 8.765
5. Full electric 828
6. CNG 776
7. Biobrandstof 411
Totaal 502.544
 
Bedrijfswagenverkopen, januari 2014

m1nyhfwbg1im.jpg


• Bijna eenderde van de verkochte bestelwagens was een Volkswagen, de Caddy en Transporter deden het beter dan welk merk dan ook.
• Ford stond afgelopen maand op #5, maar de afstand tot de nummer #2 is klein. Gezien het succes van de Transit Custom mag de concurrentie zich zorgen maken nu de nieuwe Transit Connect bij de dealers staat en de Transit Courier en gewone Transit op zeer korte termijn volgen.
• De Dacia Logan Van en pick-up waren geen succes, de Dokker klimt langzaam maar zeker, nu zelfs naar positie #12/13. Een knappe prestatie. Toyota's ProAce doet het niet verkeerd voor een merk zonder speciaal bedrijfswagendealernetwerk.
• Het komende jaar is sowieso een jaar vol nieuwtjes: de nieuwe Renault Trafic, Opel Vivaro en Nissan NV300, Iveco Daily verschijnen, naast de vernieuwde Fiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Boxer, Iveco Daily, Mercedes-Benz komt met de 'nieuwe' Vito (en afgeleide luxe V-klasse), de Fiat Doblò krijgt een facelift, Nissan komt ook nog met de elektrische e-NV200, Mitsubishi en Nissan werken aan een gezamenlijk ontwikkelde pick-up (L200, Navara).

1. Volkswagen 1.905
2. Mercedes-Benz 698
3. Renault 650
4. Peugeot 617
5. Ford 602
6. Opel 467
7. Citroën 368
8. Fiat 292
9. Dacia 171
10. Nissan 113
11. Toyota 97
12. Iveco 97
13. Dodge/Ram 83
14. Land Rover 18
15. Jeep 10
16. Mitsubishi Fuso 7
17. Hyundai 7
18. Volvo 5
19. Lancia 5
20. Chrysler 4
21. Isuzu 3
22. SsangYong 2
23. Piaggio 1
24. Mitsubishi 1
25. LDV 1
26. BMW 1
Totaal 6.757

m1mya78bnmgv.jpg


1. Volkswagen Caddy 816
2. Volkswagen Transporter/Caravelle/Multivan 720
3. Ford Transit Custom 390
4. Mercedes-Benz Sprinter 387
5. Peugeot Partner 345
6. Volkswagen Crafter 341
7. Renault Trafic 330
8. Citroën Berlingo 258
9. Opel Vivaro 211
10. Mercedes-Benz Vito/Viano 186
11. Renault Master 181
12. Opel Combo 171
13. Dacia Dokker 171
14. Peugeot Expert 155
15. Renault Kangoo 137
16. Mercedes-Benz Citan 124
17. Fiat Doblò 116
18. Ford Transit Connect 110
19. Fiat Ducato 106
20. Iveco Daily 97
21. Ford Transit 94
22. Peugeot Boxer 92
23. Opel Movano 83
24. Ram 1500/2500/3500 82
25. Nissan NV200 71
26. Citroën Jumpy 63
27. Citroën Jumper 44
28. Toyota ProAce 42
29. Fiat Fiorino 39
30. Fiat Scudo 31
31. Peugeot Bipper 25
32. Volkswagen Amarok 24
33. Toyota Land Cruiser 23
34. Nissan Primastar 18
35. Toyota Hilux 17
36. Land Rover Defender 12
37. Nissan Navara 10
38. Nissan NV400 9
39. Jeep Grand Cherokee 8
40. Toyota RAV4 8
41. Mitsubishi Fuso Canter 7
42. Toyota Tundra 6
43. Lancia Voyager 5
44. Land Rover Discovery 5
45. Ford F-150 4
46. Hyundai H300 4
47. Nissan Cabstar 4
48. Volvo XC90 4
49. Citroën Nemo 3
50. Hyundai Santa Fe 3
51. Isuzu D-MAX 3
52. Subaru Forester 3
53. Jeep Wrangler 2
54. Opel Astra 2
55. Volkswagen Touran 2
56. Dodge Nitro 1
57. Ford F-250/350 1
58. Land Rover Freelander 1
59. LDV Maxus 1
60. Mitsubishi L200 1
61. Nissan Atleon 1
62. Piaggio Porter 1
63. Renault Mégane 1
64. SsangYong Korando 1
65. SsangYong Rexton 1
66. Toyota Dyna 1
67. Volkswagen Golf 1
68. Volkswagen Sharan 1
69. Volvo XC60 1
70. Renault Maxity 1
71. Ford Ranger 3
Overig 12

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/verkoopstatistieken.aspx
 
der Magistrat zei:
Als er een facelift van de Doblò komt, wordt de Combo dan ook aangepakt, weet je dat toevallig D-C?

Geen idee, ik weet ook niet wat de update van de Doblò gaat inhouden. Ik verwacht verbeterde motoren, dus die zullen dan sowieso hun weg vinden naar de Combo, maar of de Doblò en Combo ook optisch opgefrist worden?
 
Februari 2014: Een kleine plus.
(na vrijwel de hele maand onder water gestaan te hebben)


bron: automotiveonline.nl
 
Wauw, die top 3 - didn't saw that coming:
1. Suzuki Alto (2.279 stuks), 2. Kia Picanto (1.866), 3. Hyundai i10 (1.434), 4. Volkswagen Golf (1.288) en 5. Volkswagen Up! (1.113).

Volkswagen leverde in februari de meeste nieuwe auto’s af (3.322 stuks, marktaandeel 9,9%), gevolgd door 2. Kia (2.771/8,2%), 3. Suzuki (2.636/7,8%), 4. Peugeot (2.406/7,2%) en 5. Hyundai (2.305/6,9%).

Kortom, Koreaans actiemaandje dat goed aansloeg! :)
 
Auto's met een kentekenaanvraag (1A) uit december '13 moesten voor 1 maart een tenaamstelling (1B ) krijgen om in aanmerking te komen voor de lagere BPM uit 2013. Dealers hebben massaal hun auto's tenaamgesteld afgelopen maand. Betekent nog niet dat ze ook allemaal verkocht zijn. Denk dat daar het 'succes' van de Alto ineens vandaan komt.
 
Merkenverkoop februari van dealersupportnet.nl: https://dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2014/03/merken-pc-ytm-02-2014.pdf

Year on year toppers:
- Suzuki (met dank dus aan Alto-actie)
- Mitsubishi (PHEV doet kennelijk ook iets met 7% bijtelling en Space Star zal op stoom zijn tov feb '13)
- Skoda (Denk nieuwe Octavia?)
- Porsche (geen idee waarom, maar kleine merken schommelen meer)
- Nissan (Nieuwe Qashqai en Note)

Year on year losers:
- Chevrolet (gaat EU verlaten)
- Ford
- Honda (huidig portfolio is 't gewoon niet, Insight verdwijnt)
- Lancia en Alfa Romeo: de usual suspects in dit lijstje denk ik :)
 
Mark S. zei:
Auto's met een kentekenaanvraag (1A) uit december '13 moesten voor 1 maart een tenaamstelling (1:cool: krijgen om in aanmerking te komen voor de lagere BPM uit 2013. Dealers hebben massaal hun auto's tenaamgesteld afgelopen maand. Betekent nog niet dat ze ook allemaal verkocht zijn. Denk dat daar het 'succes' van de Alto ineens vandaan komt.

top (y)
 
Carfanatic zei:
Mark S. zei:
Auto's met een kentekenaanvraag (1A) uit december '13 moesten voor 1 maart een tenaamstelling (1:cool: krijgen om in aanmerking te komen voor de lagere BPM uit 2013. Dealers hebben massaal hun auto's tenaamgesteld afgelopen maand. Betekent nog niet dat ze ook allemaal verkocht zijn. Denk dat daar het 'succes' van de Alto ineens vandaan komt.

top (y)
(y)(y)
 
Dus volgende maand zien we of de Alto echt zo goed verkoopt of dat hij dan weer in de middenmoot bungelt.

De picanto en I 10 vindt ik dan weer geen verrassing.
 
1. Suzuki Alto 2.279
2. Kia Picanto 1.866
3. Hyundai i10 1.434
4. Volkswagen Golf 1.288
5. Volkswagen up! 1.113
6. Peugeot 208 952
7. Renault Clio 924
8. Volvo S60/V60 840
9. Renault Captur 742
10. Skoda Octavia 741
11. Ford Fiesta 718
12. Peugeot 107 633
13. Hyundai i20 612
14. Toyota Auris 593
15. Toyota Aygo 534
16. Volkswagen Polo 520
17. Mitsubishi Outlander 518
18. Ford Focus 486
19. Citroën C3 483
20. Fiat Panda 477
21. Audi A3 440
22. Kia Rio 429
23. Fiat 500 407
24. Toyota Yaris 396
25. Seat Mii 367
26. Citroën C1 342
27. Nissan Qashqai 324
28. Citroën C4 Picasso 305
29. Opel Corsa 286
30. Peugeot 2008 277
31. Volvo V40 272
32. Seat Leon 264
33. Opel Insignia 261
34. Nissan Note 248
35. Citroën DS3 247
36. Volvo V70/XC70 245
37. BMW 3-serie 236
38. Mitsubishi Space Star 227
39. Opel Astra 224
40. Skoda Citigo 214
41. Peugeot 308 214
42. Dacia Logan 203
43. Mercedes-Benz B-klasse 199
44. Mercedes-Benz A-klasse 197
45. Ford B-MAX 190
46. Ford C-MAX 190
47. Mazda CX-5 185
48. Renault Scénic 180
49. Kia cee'd 177
50. Audi A4 174
51. Opel Agila 174
52. Opel Mokka 169
53. Opel Meriva 167
54. BMW 5-serie 166
55. Opel Adam 165
56. Renault Twingo 161
57. Suzuki Swift 161
58. Ford Ka 161
59. BMW 1-serie 156
60. Suzuki SX4 (S-Cross) 156
61. Mercedes-Benz C-klasse 145
62. Skoda Rapid 145
63. Audi A1 143
64. Mercedes-Benz E-klasse 141
65. Fiat Punto 138
66. Opel Zafira 135
67. Volvo XC60 132
68. Peugeot 3008 131
69. Skoda Fabia 130
70. Nissan Micra 127
71. Peugeot 508 126
72. Audi A6 122
73. Volkswagen Passat 118
74. Mini Mini/Clubman/Coupé/Roadster 117
75. Kia Venga 115
76. Mazda6 115
77. Nissan Juke 115
78. Kia Sportage 112
79. Seat Ibiza 108
80. Hyundai ix20 107
81. Mercedes-Benz CLA 102
82. Dacia Sandero 98
83. Mazda3 97

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2014-q1/20140303-autoverkopen-februari-laten-een-groei-van-5-procent-zien.aspx

rickm zei:
Kortom, Koreaans actiemaandje dat goed aansloeg! :)

De 107, C1, Aygo, Ka, Twingo etc. zijn evengoed jarenlang gedumpt. En de Hyundai i10 is best in class, die verdient wat mij betreft ook wel een topklassering, al vind ik de prijzen aan de hoge kant. De hoge verkopen van de i20 laten inderdaad wel zien dat er van acties sprake moet zijn geweest. Suzuki gaf 1.500 euro korting op voorraadmodellen van de Alto, geloof ik.
 
Het verschil tussen de VAGdrieling en de PSA-Toyotadrieling blijft m.i. maar beperkt in Nederland:
Up+Mii+Citigo: 1694
107+C1+Aygo: 1509

Grote Minireeks (Mini+Clubman+Roadster+Coupé) verkocht fors minder dan DS3. Niet zo gek ook gezien de komst van de nieuwe hoor, maar houd wel in acht dat het om liefst vier verschillende modellen gaat. Die Roadster en Coupé, da's niet de beste zet van Mini geweest, wel?
 
Ami zei:
De Peu 2008 kakt een beetje in... Zeker tov de Captur.

Zal van maand tot maand schommelen.
NL'se publiek lijkt mij iets meer Captur minded.
Veel commerecials ook.

In Frankrijk gaan ze gelijk op.
In Spanje, Italie, UK en Duitsland gaat de 2008 beter - in Februari.
 
Terug
Bovenaan