De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

>> De 9-5 Sport Estate zal vast het leeuwendeel van de verkopen in beslag gaan nemen.

denk dat dat iets te optimistisch is. vanaf eind zomer levering aan klanten.

Ik vind de SUV rubrieken van Geelhoed een beetje verwarrend. X1 en X3 in één groep. Je doet toch ook niet de 1-serie en 3-serie in één groep? En dan zie ik de Mazda CX-7 die me toch echt geen BMW X5 concurrent lijkt.

Net als dat je bij de 'normale' modellen een A-, B-, C-, D- en E-segment hebt heb je dat ook bij de SUV's

B-segment:
Daihatsu Terios
Dacia Duster
Fiat Sedici
Nissan Juke
Skoda Yeti
Suzuki SX4

C-segment:
Hyundai ix35
Kia Sportage
(Mazda CX-5)
Mitsubishi ASX
Nissan Qashqai
Suzuki Grand Vitara
Toyota RAV4
VW Tiguan

Premium C-segment:
BMW X1
(Audi Q3)

D-segment:
Chevrolet Captiva
Citroen C-Crosser
Ford Kuga
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Kia Sorento
Mitsubishi Outlander
Nissan X-trail
Opel Antara
Peugeot 4007
Subaru Forester

Premium D-segment:
Audi Q5
BMW X3
Infiniti EX
Mazda CX-7*
Mercedes GLK
Mitsubishi Pajero*
Nissan Murano*
Volvo XC60

E-segment
Audi Q7
BMW X5
Cadillac SRX
Infiniti FX
Lexus RX
Mazda CX-9
Mercedes M-klasse
Toyota Land Cruiser
Volkswagen Touareg
Volvo XC90

* niet premium maar wel duidelijk hoger in de markt geplaatst qua motoren en prijzen

Je ziet duidelijk verschillen in ranges qua formaat, motoren en prijzen. En vaak ook op welk model ze gebaseerd zijn

Q3 - Q5 - Q7
X1 - X3 - X5
CX-5 - CX-7 - CX-9
Juke - Qashqai - X-trail - Murano

@Detroit2011: jij gooit nu ook een heleboel dingen door elkaar. Een Kuga en Antara zijn D-segment, een Tiguan een B-segment en een X1 een C-segment?

Voor zo'n € 38.000 koop je van allevier een 2WD 140-150 pk dieselversie. In lengte zijn er drie vrijwel identiek, en in wielbasis verschillen ze wat meer, maar dat zie je bij gewone auto's binnen een segment ook (buitenmaten zeggen bovendien niet altijd wat over de binnenmaten).

Bovendien, waar de een de langste is, heeft hij weer helemaal niet de grootste wielbasis: BMW 4,45/2,76 m, Ford 4,44/2,69 m, Opel 4,58/2,71 m, VW 4,43/2,60 m. De Opel weegt wel 300 kg meer dan de andere drie.

Dus zou je eigenlijk moeten zeggen dat de Opel een goedkope D-segmenter is, en de andere drie in één segment horen: C.

Crisis? Bye, bye!

Op 2/3 van de eerste maand van 2011 zijn de verkopen 26% hoger dan vorig jaar.
Fors. Januari 2010 was namelijk (ook) een goeie maand

jij gooit nu ook een heleboel dingen door elkaar. Een Kuga en Antara zijn D-segment, een Tiguan een B-segment en een X1 een C-segment?

Huh? Dat staat er toch helemaal niet?

Detroit2011 zei:
Net als dat je bij de 'normale' modellen een A-, B-, C-, D- en E-segment hebt heb je dat ook bij de SUV's

Klopt, alleen worden die hier anders genoemd. De SUV's zijn wel degelijk in segmenten ingedeeld.

Ja die namen zijn anders natuurlijk. Maar vind de segmenten die Geelhoed maakt niet juist

Dan mag je mij uitleggen waarom een CX-7 in hetzelfde segment zit als de X5 die duurder, groter en sneller is. En de Kuga in een segment lager dan de CX-7 zit ondanks dat die twee nog redelijk dicht bij elkaar zitten

Detroit2011 zei:
Dan mag je mij uitleggen waarom een CX-7 in hetzelfde segment zit als de X5 die duurder, groter en sneller is. En de Kuga in een segment lager dan de CX-7 zit ondanks dat die twee nog redelijk dicht bij elkaar zitten

Dit is niet mijn indeling, vriend.

Vraagje: hoe gestoord moet je zijn om een auto in december nog op kenteken te laten zetten?

Laat mij deze boude uitspraak onderbouwen:

Ik ben sinds 3 weken de trotse bezitter van een nieuwe BMW 5 serie. Hoewel ik die wagen al in september heb besteld, en hij sinds half november al bij de dealer stond, heb ik hem pas de eerste week van januari op kenteken laten zetten.

De reden is duidelijk: ik rij nu in een '2011' auto, iets waarvan ik bij de inruil over 3 jaar de vruchten pluk. Er is echter nog een voordeel: door de BPM afbouw hoefde ik na 1 januari zo'n €2000 minder aan belasting over de auto te betalen! Voorwaar dus heel goede redenen om tot 2011 te wachten.

Maar nu zie ik dat er in december 2010 niet minder dan 29 BMW 5's op kenteken zijn gezet. Nu ben ik wel benieuwd naar de beweegreden van deze mensen. Als je 2 of 3 weken wacht, is je auto immers fors goedkoper én rij je niet direct in een model van 'een jaar oud'. Waarom doet men dit?

Driver 69 zei:
Als je 2 of 3 weken wacht, is je auto immers fors goedkoper én rij je niet direct in een model van 'een jaar oud'. Waarom doet men dit?

Kan toch zijn dat iemand met een bedrijf zijn auto nog in het belastingjaar 2010 wil laten vallen i.v.m. BTW?

Driver 69 zei:
Vraagje: hoe gestoord moet je zijn om een auto in december nog op kenteken te laten zetten?
Jij maakt vriende he...
banden02.jpg

Ik ben sinds 3 weken de trotse bezitter van een nieuwe BMW 5 serie. Hoewel ik die wagen al in september heb besteld, en hij sinds half november al bij de dealer stond, heb ik hem pas de eerste week van januari op kenteken laten zetten.

De reden is duidelijk: ik rij nu in een '2011' auto, iets waarvan ik bij de inruil over 3 jaar de vruchten pluk.

Ik heb daar onderzoek naar gedaan. Ben je echt beniewd of blijf je liever in je waan?

Geelhoed zei:
Ik heb daar onderzoek naar gedaan. Ben je echt beniewd of blijf je liever in je waan?

Als ik je zin zo lees lijkt me de uitkomst van dat onderzoek wel duidelijk, maar kun je er toch niet wat meer over zeggen? Feit blijft dat je bij leasemaatschappijen bijna geen auto's meer na half november op kenteken krijgt, dat zal toch ook niet zonder reden zijn :confused:.

Tja, het scheelde toen 1,5% op de occasionprijs na 4 jaar. Voor die 150 euro gaan tobben? Ik zal nog eens kijken.

Ford Focus gepakt en alleen decembermaanden met 3 of meer occasions op autotrack gehighlight
focusafw.jpg

Januari 2011 zit er (al weer) bijna op. Benieuwd hoe de verkopen waren.

VW knalt gewoontegetrouw een paar duizend leasers op de markt en wint de eerste maand vervolgens 'handsdown'.
Renault had zo'n beetje de meeste reclame bestedingen - op sommige zenders zonden ze zelfs 3 commercials achter elkaar uit (Twingo, Clio, Megane Coupé)
Kia deed een hoop PR.
Opel heeft ruimschoots kenbaar gemaakt dat er een Astra SW is.
Fiat toeterde hoog van de toren.
Volvo was nadrukkeijk in de weer met de S en V 60.
Etc.

Zou mij niks verbazen als we de Twingo (bijna helemaal) vooraan zien. De meest volwassen A-segmenter MRB-vrij te bestellen vanaf september voor minder geld dan de drieling en Renault heeft er een heleboel laten staan tot januari.

speedtouch zei:
Ben echt benieuwd naar de cijfers van januari 2011!:)

Vlak voor de finish staat de teller dik 20% hoger dan Jan. 2010.
Nu even 2 dagen wachten op de verkoop van merken & modellen

11uhwnb.jpg

Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2001-2011.pdf

Oei, Volkswagen was niet een beetje marktleider in januari, maar met grote afstand.

Aston en Chevrolet + 350%!

Gokje qua modellen top 3:
1. Polo
2. Golf
3. Twingo of Megane / of 107?

[size=large]Autoverkopen groeien in januari weer fors[/size]

m1by0fsbomc3_800.jpg

De eerste verkoopstatistieken van 2011 zijn binnen! We plaatsen het uitroepteken niet voor niets, want de positieve trend van 2010 wordt gewoon doorgezet. We noteren een stijging van 19 procent.
In januari werden volgens 75.174 nieuwe auto’s geregistreerd, blijkt uit voorlopige cijfers van Aumacon. Vorig jaar waren dat er nog 62.776 en dat betekent een verkoopstijging van 19 procent. De marktleider is Volkswagen met 10.413 registraties, een marktaandeel van 13,8 procent. De Franse merken doen het goed: Renault is nummer twee met een marktaandeel van 7,9 procent, Peugeot is derde met 7,7 procent van alle nieuwregistraties.
De aanwezigheid van stijgers in de top 10 betekent automatisch dat er ook dalers zijn. Dat zijn Toyota en Ford. Toyota is vierde met een marktaandeel van 7,1 procent. Het merk zag de verkopen met 16 procent dalen. De Ford-afzet daalde met één procent, waardoor het merk met 6,9 procent van de nieuw verkochte auto’s een vijfde plek bezet.
Andere grote stijgers in de top 10 zijn Fiat en Seat. Beide merken profiteren volop van de wegenbelastingvrije auto’s in hun gamma. Fiat boekte een verkoopstijging van 74,6 procent en steeg daardoor van de twaalfde naar de zevende plek. Seat bevindt zich door een verkooptoename van 67,6 procent nu op een achtste plek, in januari 2010 was dat nog de vijftiende stek.
Verderop in de lijst vinden we de importeurs de relatief gezien het meest recht hebben om de vlag uit te hangen. Bij Chevrolet (20) bijvoorbeeld, waar de verkopen ten opzichte van januari 2010 met 341 procent stegen. Saab (28) verkocht 224,2 procent meer, Alfa Romeo (23) 129,5 procent meer.
De grote verliezer in dit verhaal is Honda. Het Japanse merk zag de Nederlandse verkopen in januari bijna halveren van 1.173 naar 591. De importeur vestigt z'n hoop op de Jazz Hybrid, die voor de zomer bij de dealers staat.
Ook bij Lexus zagen ze de verkopen met 34,2 procent dalen, maar daar verkeert de importeur in de wetenschap dat de CT 200h vanaf dit voorjaar de verkopen zal verveelvoudigen. Smart daalde tenslotte in de ranglijst van een 31e naar een 34e plek door een verkoopdaling van 14,1 procent.

Toch mooi dat ze bij AW een foto van de GTI plaatsen en niet van die van de Bluemotion. Terwijl die ongetwijfeld het meest verkocht is. Doet het natuurlijk niet zo goed op een foto met zijn dichte voorkant.

De nummers 2 t/m 6 zitten erg dicht bij elkaar. VW staat met enorme voorsprong op 1. Toch frappant want ik had gedacht dat de Polo Bluemotion wel flink last zou hebben van Punto Evo en Corsa aangezien die een veel prettigere 4 cilinder MRB vrije diesel onder de kap hebben. De winst zal verder van de nieuwe Passat komen die even een opleving krijgt maar daarna gewoon het vaandel aan de 508 zal moeten overdragen.

Peugeot scoort voornamelijk met de 107. De 508 moet de andere knaller zijn. De 207 en 308 zijn niet meer van betekenis.

Toyota heeft het moeilijk en leunt alleen op de 2 hybrids en de Aygo. De nieuwe Yaris kan wat opleving geven maar de rek is er wel uit. De Avensis en Verso slaan totaal niet aan.

Renault heeft aardig goed gescoord. Sinds vorige maand de MRB vrije Clio diesel erbij dus die kan nog wat extra omzet genereren de komende maanden. Jammer dat de Laguna net niet in de 20% valt. Ook een 20% Scénic zou een knaller zijn. Verder heeft Renault dit jaar weinig nieuwe modellen in de planning staan dus zal het lastig worden om die 2e plek vast te houden. Zelf gokken ze in 2011 op een 6e plek.

Vreemd dat Opel zo slecht scoort. Was misschien toch niet handig om die 1264 auto's nog in december te registreren. De Meriva, de nieuwe Astra Sports Tourer en de vernieuwde Corsa met MRB vrije versie zouden toch flink moeten scoren.

Honda blijft een tobmerk en gaat het ook met de Jazz hydrid niet redden. Dat ding is veel te duur! De Civic Hydrid is echt aan vervanging toe en de gewone Civic is helaas geen succes geweest en slijt zijn nadagen in de onderste regionen van de verkoopstatistieken. De Accord is leuk maar te duur en verder heeft het merk niks te bieden. Het nieuwe Daihatsu?

Infiniti verkocht nog minder auto's. De M Diesel is dus ook niet aangeslagen. Eeuwig zonde!

rickm zei:
Januari 2011 zit er (al weer) bijna op. Benieuwd hoe de verkopen waren.

VW knalt gewoontegetrouw een paar duizend leasers op de markt en wint de eerste maand vervolgens 'handsdown'.
Renault had zo'n beetje de meeste reclame bestedingen - op sommige zenders zonden ze zelfs 3 commercials achter elkaar uit (Twingo, Clio, Megane Coupé)
Kia deed een hoop PR.
Opel heeft ruimschoots kenbaar gemaakt dat er een Astra SW is.
Fiat toeterde hoog van de toren.
Volvo was nadrukkeijk in de weer met de S en V 60.
Etc.

Wow, die RickM, wat hij over VeeWee voorspelde blijkt werkelijk 'spot on' - de eerste maand winnen ze met 2 vingers i/d neus.
Idem Renault, Fiat, Volvo.

Alleen Kia heeft hij verkeerd ingeschat. De regels zijn streng. Deze misser maakt hem de "L" van de maand! :)

PS: Benieuwd naar al die WIR LEBEN AUTOS fans die na die 1ste plaats van Opel in Okt of Nov 2010 al riepen dat ALLES ANDERS SEIN WIRD!
Zouden ze hun wonden likken? Wat mij betreft hoeft dat niet. Opel heeft m.i. voor het eerst een fraai modellengamma.

Voorspellen dat VW in Januari de meeste auto's op kenteken zet is geen gave, maar simpel weg een kwestie van 'de markt kennen' en een beetje historie kennen.

SZBM2R zei:
Voorspellen dat VW in Januari de meeste auto's op kenteken zet is geen gave, maar simpel weg een kwestie van 'de markt kennen' en een beetje historie kennen.

Dank je, I'll take that as a compliment...

Het komt nog wel goed met de concurrentie. Leveringen van de belastingvrije MiTo, Clio, C3 en DS3 moeten nog beginnen, terwijl waarschijnlijk veel klanten hebben gewacht met het aanschaffen van de MRB-vrije Corsa tot de facelift. Doordat naast Fiat alleen VAG volledig kon cashen met zijn zuinige dieseltjes, was de voorsprong van Volkswagen op de rest nog groter dan gewoonlijk het geval is in de januarimaand.
De Ibiza lijkt in januari veel beter te zijn verkocht dan de Fabia, terwijl het normaal ongeveer gelijk is, ongetwijfeld omdat de Ibiza anders dan de Fabia heel populair is in de lease.

Verder is er vuurwerk te verwachten van andere MRB-vrije auto's:

Daihatsu Charade 1.0 (gebaseerd op nieuwe Yaris)
Fiat Panda (nieuwe generatie) 1.2 / 0.0 TwinAir
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic 90 pk
Honda Jazz Hybrid
Kia Picanto (nieuwe generatie; 3/5-deurs) 1.0 / 1.2
Kia Rio (nieuwe generatie; 3/5-deurs) benzine & diesel
Lancia Ypsilon (nieuwe generatie) 0.9 TwinAir
Lexus CT 200h
Nissan Micra 1.2 DiG-T
Suzuki Swift 1.2 Start/Stop
Toyota Yaris (nieuwe generatie) 1.0

Leveringen van verkooptoppers in spe Peugeot 508 en Astra Sports Tourer zijn ook zeker nog niet goed op gang, zoals is op te maken uit de bestellingen van mensen in de desbetreffende topics, terwijl Ford natuurlijk gaat knallen met de nieuwe Focus (Wagon). Ik heb ook hoge verwachtingen van de (Grand) C-MAX: die moet het de Scénic en het duo 3008/5008 zeker lastig kunnen gaan maken. Leveringen van de Chevrolet Orlando zullen rond deze tijd wel beginnen, over een paar maanden volgt de nieuwe Aveo.

Kijk, D-C heeft het eindelijk begrepen: was de voorsprong van Volkswagen op de rest nog groter dan gewoonlijk het geval is :)

Daewoo-Chevrolet zei:
Leveringen van de belastingvrije MiTo, Clio, C3 en DS3 moeten nog beginnen,

De reclame van de MiTo is trouwens ook lekker misleidend, laten ze een versie met dikke wielen zien als zijnde mrb-vrij. In werkelijkheid staat ie op stepwieltjes die totaal in de wielkasten verdwijnen.

DSC_8681_fhdr_kl.jpg

Daewoo-Chevrolet zei:
Het komt nog wel goed met de concurrentie. Leveringen van de belastingvrije MiTo, Clio, C3 en DS3 moeten nog beginnen, terwijl waarschijnlijk veel klanten hebben gewacht met het aanschaffen van de MRB-vrije Corsa tot de facelift.
Tegen de tijd dat zij op volle sterkte leveren is wel duidelijk dat de 95 gram grens niet gehandhaafd zal blijven. Ze zijn echt twee jaar te laat! Dan heeft VAG het heel wat beter voor elkaar met zijn 3 cilinder 1.2 TDI.

labrang zei:
als je als klant er andere wielen bijkoopt dan is ie niet meer mrb vrij?
Nee, want aan de typegoedkeuring verandert niets. Als optie zul je ze niet kunnen selecteren, maar als accessoire is er geen enkel probleem.

BMdoubleyou zei:
Toyota heeft het moeilijk en leunt alleen op de 2 hybrids en de Aygo. De nieuwe Yaris kan wat opleving geven maar de rek is er wel uit. De Avensis en Verso slaan totaal niet aan.

Geen Auris station, Bejaris die het ook niet is qua uiterlijk, Rav4 heeft ook zijn glorie verloren tov het vorige model. Die Avensis is gewoon een verschrikkelijke auto.

Wel jammer, ondanks de terugroepacties blijven het gewoon goede auto's, restwaarde is hoog, dealers zijn super. Maar de Europesche klant wil een wat sprankelender auto.

Mach1 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Leveringen van de belastingvrije MiTo, Clio, C3 en DS3 moeten nog beginnen,

De reclame van de MiTo is trouwens ook lekker misleidend, laten ze een versie met dikke wielen zien als zijnde mrb-vrij. In werkelijkheid staat ie op stepwieltjes die totaal in de wielkasten verdwijnen.
Dat doet elk merk in elke advertentie. De DS3 e-Hdi kun je ook niet met af-fabriek lichtmetaal krijgen.

Daewoo-Chevrolet zei:
Verder is er vuurwerk te verwachten van andere MRB-vrije auto's:

Suzuki Swift 1.2 Start/Stop
Volgens mij komt er geen mrb-vrije Swift. Had Suzuki niet gezegd dat ze zelfs met s/s niet onder de 113g/km uit zouden komen? Anders wordt het inderdaad wel een knaller.

aras zei:
Maar de Europesche klant wil een wat sprankelender auto.

Waarom worden er dan zoveel VW's verkocht? Als er iets is wat niet sprankeld...

De Europese klant wil blijkbaar gewoon hetzelfde als de buurman, en heeft niets met auto's. Kijkt niet verder dan zijn neus lang is. Op alle vlakken is de Duitse degelijkeheid en lage afschrijving, zowel links als rechts ingehaald.

rickm zei:
Aston en Chevrolet + 350%!

Gokje qua modellen top 3:
1. Polo
2. Golf
3. Twingo of 107?

Nou ja! Rick, dude! Je top 3 klopt ook al!
Uit de Telegraaf:
" De VW Polo en Golf waren de best verkochte modellen, gevolgd door de Renault Twingo"

Van den Brink zei:
aras zei:
Maar de Europesche klant wil een wat sprankelender auto.

Waarom worden er dan zoveel VW's verkocht? Als er iets is wat niet sprankeld...

De Europese klant wil blijkbaar gewoon hetzelfde als de buurman, en heeft niets met auto's. Kijkt niet verder dan zijn neus lang is. Op alle vlakken is de Duitse degelijkeheid en lage afschrijving, zowel links als rechts ingehaald.

Het is allemaal een kwestie van smaak. De een vindt een VW mooi, de ander een Renault. Prima toch. Jammer dat er altijd zo generaliserend en betweterig gedaan wordt.

Geelhoed zei:
Tja, het scheelde toen 1,5% op de occasionprijs na 4 jaar. Voor die 150 euro gaan tobben? Ik zal nog eens kijken.

Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp lever je dus 1,5% van de restwaarde in. Is in mijn geval toch al rap €500. Vind ik het nog steeds niet onlogisch dat ik hem een paar weken heb laten staan.

Maar ik vind het nu des te frappanter omdat het voordeel door de BPM afbouw een veelvoud hiervan is. Zoals gezegd hoefde ik €2000 minder BPM af te dragen na 1 januari. Het totaalvoordeel wordt dus €2500. Vind het dus nog steeds frappant dat er in december 2010 29 BMW 5's op kenteken zijn gezet.

Waarschijnlijk bestuurders die persé in hun nieuwe wagen op wintersport wilden :).

Ik snap je BPM argument maar dat is er een van de laaste tijd, de december mythe speelt al langer
Driver 69 zei:
Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp lever je dus 1,5% van de restwaarde in. Is in mijn geval toch al rap 500. Vind ik het nog steeds niet onlogisch dat ik hem een paar weken heb laten staan.
Niet? 4 jaar en 30000 euro afschrijving. Scheelt gewoon maar één maandje extra afschrijving. Daar zou ik hem geen maand voor laten staan, en zeker geen twee maanden.

Driver 69 zei:
Geelhoed zei:

Bedankt voor je antwoord. Als ik je goed begrijp lever je dus 1,5% van de restwaarde in. Is in mijn geval toch al rap €500. Vind ik het nog steeds niet onlogisch dat ik hem een paar weken heb laten staan.
Tja, vervolgens schrijft je eigen auto extra af en bovendien kun je twee maanden minder lang gebruik maken van je nieuwe auto.

Terug
Bovenaan