De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Wel op blijven letten: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,3940772,3942134#msg-3942134 :D

Wanneer kwam Scenic2 dan? 2003? Daarvoor zie ik geen dip, wel een piekje voor de nieuwe versie. Sinds 2003 is het gewoon een aflopende zaak.

Geelhoed zei:
Wel op blijven letten: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,3940772,3942134#msg-3942134 :D

Euh ik vind dat concept echt mooi...

Wanneer kwam Scenic2 dan? 2003? Daarvoor zie ik geen dip, wel een piekje voor de nieuwe versie. Sinds 2003 is het gewoon een aflopende zaak.

Nogmaals, ik kijk enkel naar het overzicht wat je hierboven hebt gepost. Ik zie daar de scenic op plaats 1 staan. Voor een model wat binnenkort vervangen gaat worden vind ik dat een goede prestatie.

Dat bepaal ik zelf, dank je. Nogmaals, ik heb het op dit moment niet over het verloop van verkoopcijfers over de gehele levensjaar van de scenic, maar enkel over de februari verkopen. Daar staat ie op 1, en daar maakte ik een opmerking over. :)

krukasKIA zei:
Of is iedereen aan het sparen voor de golf aan leuke en echt zuinige hybrides/stekkerauto's die eraan zit te komen?

Dat lijkt me niet. Volkswagen wordt niet zo heel veel particulier verkocht. Volkswagen is voor 72% afhankelijk van de zakelijke markt.

Het verbaasd me dan ook maar ten dele dat zo'n - naar mijn mening - conservatief merk met enkele verouderde modellen nog onbetwist bovenaan staat in de verkoopstatistieken. De leasemarkt is natuurlijk vrij conservatief en in de zakelijke markt is imago en waardevastheid zeer belangrijk, evenals bijtelling, en dat verklaart (denk ik) voor een groot deel het succes van Volkswagen.

Ik heb overigens niks tegen Volkswagen, ik zou zelf VW kunnen rijden in de toekomst, alleen prijzig zijn de auto's wel, en eveneens weinig spannend.

Wel opvallend overigens de totale ineenstorting van Opel, daar doet een nieuwe Insignia niks aan af.

Die zijn dringend toe aan een nieuwe Astra (hoewel die het ook nog niet eens zo heel slecht doet trouwens) om de verkopen weer even te stimuleren.

Peugeot boert ook dramatisch achteruit, en dat terwijl Peugeot toch een aantal modellen heeft die nog relatief kort op de markt zijn.

Ook vreemd inderdaad dat Daihatsu zo slecht scoort, prijsverhoging of niet, het blijft een merk dat bekend staat om de betrouwbare, zuinige, goedkope en groene autootjes, en zou dus ook met een prijsverhoging nog populair moeten zijn in deze tijden.

Excellent driver zei:
krukasKIA zei:
Of is iedereen aan het sparen voor de golf aan leuke en echt zuinige hybrides/stekkerauto's die eraan zit te komen?

Dat lijkt me niet. Volkswagen wordt niet zo heel veel particulier verkocht. Volkswagen is voor 72% afhankelijk van de zakelijke markt.

Het verbaasd me dan ook maar ten dele dat zo'n - naar mijn mening - conservatief merk met enkele verouderde modellen nog onbetwist bovenaan staat in de verkoopstatistieken. De leasemarkt is natuurlijk vrij conservatief en in de zakelijke markt is imago en waardevastheid zeer belangrijk, evenals bijtelling, en dat verklaart (denk ik) voor een groot deel het succes van Volkswagen.

Excellent driver, je bent helaas geen excellent reader: ik had het over een golf aan hybride/stekkerauto's! o_O

@Excellent De Insignia is nog amper uitgeleverd, nu pas komen de allereerste de weg op, de populairste motor ( 1.6T ) is ook pas vanaf April te leveren en ook vanaf April komt de Sports Tourer pas de weg op, denk dat je dus vanaf April / Mei duidelijk een flinke sprong gaat zien in de aantallen van de Insignia, is nu gewoon nog te vroeg.

krukasKIA zei:
Excellent driver, je bent helaas geen excellent reader: ik had het over een golf aan hybride/stekkerauto's! o_O
stupidls7.gif

@ KrukasKia en Geelhoed:

Nou nou, wat onaardig allemaal. :rolleyes:

Ik dacht dat er een typfoutje stond, en dat je bedoelde dat iedereen aan het sparen was voor de Golf én/of voor hybride-auto's.

Het is nog vroeg. o_O

Ik dacht dat KK je geintje verkeerd begreep, blijkt dat ik zelf stupit ben. :)

Het was ook slecht begrijpend lezen van mijn kant hoor, het zullen de zenuwen zijn misschien. Ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek voor een nieuwe functie. :)

Veel gefacelifte Golfjes op kenteken gezet bij de dealers neem ik aan.

Succes vanmiddag, Excellent driver! (y)

Trouwens, ik vind dat er in de marktverdeling wel een aantal opvallende verdelingen zit!

@ Mach1: Dat komt op hetzelfde neer ;) Overigens zal een vrij klein deel ook nog van de Jetta Golf Variant komen (die i.t.t. de Golf nog geen nieuwe neus heeft).

De Volvo XC60 is zo te zien een groot succes! Ik vind 'm zelf erg lelijk, maar de meerderheid denkt daar blijkbaar anders over. En ook in dit segment moet Mercedes het afleggen met de GLK, ondanks dat uit vergelijkingstests blijkt dat het zo'n beetje de maatstaf in zijn segment is. Toch vreemd.
Nissan mag trouwens wel gauw met de Pixo komen, want 75% van de gehele afzet komt nu van de nog altijd zeer populaire Qashqai. De Pixo zal met zijn 14% bijtelling en vrijstelling van BPM het merk vermoedelijk minder afhankelijk maken van de Qashqai.
Bij Suzuki wordt het tijd voor het zustermodel van de Pixo, de Alto, want de Swift is duidelijk op zijn retour en de Splash is geen succes geworden.
En net als Nissan is Lancia ook vrijwel afhankelijk van één model, de Delta.

En trouwens, de Kia Soul hoort mijns inziens in de categorie T1 waar ook de Suzuki SX4, Fiat Sedici en Daihatsu Terios staan.

gefiksed, ik vond het niet echt een SUV dus schaalde hem in als een wat grotere Materia, maar T1 it is.

Goed gezien. Mijn scriptje zag hem aan voor een C3. Het is gefikst.

Mag ik trouwens zeggen dat de marketing van Mazda Nederland compleet FAALT? Hoe kan het anders dat dit merk met twee nog erg verse modellen (de 2 en de 6), die uitstekend scoren in autotests en er beide strak uitzien, zo waardeloos scoort? Zelfs de MiTo, Sirion, Colt en Jazz verkopen beter. En waarom zou een Mazda6 niet kunnen scoren als zijn concurrent, de Toyota Avensis (met een saaiere vormgeving) dat wél doet? En waarom scoort de Toyota Yaris 5x zo goed als de Mazda2? De Mazda5 is ook zwaar ondergewaardeerd, een Volkswagen Touran scoort 5,5 keer zo goed en de Toyota Verso nog altijd 3x zo goed. Aan de modellen ligt het niet, dus dan moet de oorzaak toch haast wel bij de importeur/marketingafdeling liggen.

De importeur van Mazda heeft absoluut niet zoveel euro's als Pon of L&P (Toyota) achter de hand voor de benodigde marketinginspanningen

Maar merken als Chevrolet, Daihatsu, Mitsubishi en Nissan zie ik beduidend meer reclame maken in de media dan Mazda. Ik kan me de laatste Mazda-commercial niet eens herinneren.

Daewoo-Chevrolet zei:
Mag ik trouwens zeggen dat de marketing van Mazda Nederland compleet FAALT? Hoe kan het anders dat dit merk met twee nog erg verse modellen (de 2 en de 6), die uitstekend scoren in autotests en er beide strak uitzien, zo waardeloos scoort? Zelfs de MiTo, Sirion, Colt en Jazz verkopen beter. En waarom zou een Mazda6 niet kunnen scoren als zijn concurrent, de Toyota Avensis (met een saaiere vormgeving) dat wél doet? En waarom scoort de Toyota Yaris 5x zo goed als de Mazda2? De Mazda5 is ook zwaar ondergewaardeerd, een Volkswagen Touran scoort 5,5 keer zo goed en de Toyota Verso nog altijd 3x zo goed. Aan de modellen ligt het niet, dus dan moet de oorzaak toch haast wel bij de importeur/marketingafdeling liggen.

Goed punt wijze man: die Jur Raatjes (ex Heineken en commentator, nu (comm.?) directeur Zamda NL) staat dan wel weer netjes de RTL en Gek op Wielen crew te woord in Geneve, maar waarschijnlijk ontbreekt bij die jongen de ware -bite- om er wat van te maken.
Je hebt namelijk volkomen gelijk; die Mazda's doen het internationaal erg goed in tests, maar 'het publiek' mist herkenning door gebrek aan goede commercials, en loopt klaarblijkelijk niet warm voor het wat klinische in- en exterieur.

GPS_wegkwijt zei:
De importeur van Mazda heeft absoluut niet zoveel euro's als Pon of L&P (Toyota) achter de hand voor de benodigde marketinginspanningen

Klopt: tel alleen al de VAG-pagina's maar in Autoweek en Autobild, en vergelijk die met de MAZDA "free publicity".
Toch jammer: MAZDA verdient beter, net zoals meer Japanse merken trouwens: noem ze maar op: Honda, Subaru, Daihatsu.
Stuk voor stuk merken die - zie de tests en de tevredenheidsenquetes maar -- kwalitatief beter zijn dan wat er bij onze oosterburen vandaan komt.:)

Daihatsu scoorde in ons land juist altijd uitstekend in vergelijking met andere Europese landen, sterker nog: Nederland is de belangrijkste Europese afzetmarkt voor Daihatsu. Jammer dat de verkoopcijfers zo in elkaar geklapt zijn, zoals La Troyes al zei zal dat vooral liggen aan de prijsverhogingen door de dure yen en in tegenstelling tot de meeste Japanse autofabrikanten importeert Daihatsu al zijn modellen uit Japan.
Honda heeft jarenlang ondermaats gescoord, maar sinds 2003 is het marktaandeel jaarlijks toegenomen: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Honda&viewjaar=2009. Tegenwoordig zijn vooral de Accord en Legend ondergewaardeerd. Dat de laatste slecht verkoopt is logisch, want voor hetzelfde geld koop je een vergelijkbare auto van een premium merk, maar waarom de Accord niet verkoopt weet ik niet, het zal waarschijnlijk te maken hebben met de hoge prijzen.
Subaru heeft wel afzetproblemen hier, vooral omdat de nieuwe Impreza een grandioze flop is. Ze hadden misschien zelfs wel beter het oude model in productie kunnen houden. Misschien dat het zin heeft om de Impreza sedan ook in Europa te leveren en dan ook in WRX/WRX STi-uitvoeringen, want bij mijn weten namen die uitvoeringen een fors deel van de verkopen in beslag.
Ook slechte cijfers voor Kia, die een forse, structurele daling van het marktaandeel laat zien sinds 2007: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Kia&viewjaar=2009. De Picanto en Sorento zijn duidelijk aan vervanging toe (die laatste komt dan ook snel) en de Rio en Carens kunnen wel een facelift gebruiken. Ik ben benieuwd of de Soul gaat aanslaan, er zit denk ik nog veel meer in dan wat de auto in zijn eerste verkoopmaand liet zien.

Het is natuurlijk niet echt om vrolijk van te worden, maar vorige maand was AW sneller om de verkoopcijfers op de site te zetten..
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php

Bedankt, Geelhoed: Dat krijg je als je alleen maar koppen leest..... ;)
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php

Daewoo-Chevrolet zei:
Ook slechte cijfers voor Kia, die een forse, structurele daling van het marktaandeel laat zien sinds 2007: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Kia&viewjaar=2009. De Picanto en Sorento zijn duidelijk aan vervanging toe (die laatste komt dan ook snel) en de Rio en Carens kunnen wel een facelift gebruiken. Ik ben benieuwd of de Soul gaat aanslaan, er zit denk ik nog veel meer in dan wat de auto in zijn eerste verkoopmaand liet zien.

Ik vind de verkoopaantallen van de Cee'd nogal teleurstellend. Ik had echt meer van dat model verwacht. Hetzelfde geldt voor de I30 van Hyundai.

De Cee'd en de i30 zijn ook eigenlijk de eerste Koreaanse auto's die de vergelijking met hun Europese concurrenten aan kunnen. Het zal voor Hyundai en Kia nog wel wat meer tijd kosten om ervoor te zorgen dat ook de Nederlanders vertrouwen hebben in die merken. Wel zou de kredietcrisis Hyundai en Kia op een bepaalde manier (minder geld beschikbaar, dus een Kia/Hyundai i.p.v. een Volkswagen) moeten helpen, maar dat is dus blijkbaar niet gebeurd.

Dat de verkopen van Dacia zijn ingestort, is eigenlijk ook wel logisch: Dacia's zijn hartstikke onzuinig namelijk, niet erg aantrekkelijk in deze tijden. Misschien dat de Sandero 1.2 Dacia wel gaat helpen.

@Geelhoed
De Kia Sportage komt in de AW stats v.a. 2004 niet meer voor wb verkoop aantallen
Da's raar want ik heb toch echt net een nieuwe.
Kan daar iets aan gedaan worden?
Heb het via mail naar AW geprobeerd maar geen succes.
Overigens strakke bak die 2009 versie.........wb rijden....
grtz!

Net als die Justy, gek hoor.

Overdrijven is ook een kunst ;)

Het probleem is niet dat de cijfers er niet zijn maar dat ze bij het verkeerde jaar staan:
sportage.jpg

Maar als ik ze uit de afzonderlijke jaren opzoek:
Code:
2000 0.01%
2001 0.01%
2002 0.01%
2003 0.00%
2004 0.01%
2005 0.68%
2006 0.74%
2007 0.77%
2008 0.44%
2009 0.37%

Autoverkopen dalen met kwart
1 April 2009
Uit voorlopige registratiecijfers zou volgens het NOS-Journaal blijken dat de personenautoverkopen (beter gezegd: registraties) over het eerste kwartaal van dit jaar bijna een kwart lager zijn dan het eerste kwartaal van vorig jaar. De RDC-cijfers zijn officieel nog niet bekend, maar insiders melden dat NOS het bij het rechte eind heeft.

In absolute aantallen blijven de registraties over de eerste drie maanden steken op net iets meer dan 125.000, tegen bijna 164.000 stuks over dezelfde periode 2008. De maand maart was een voor de branche erg slechte maand met een min van ongeveer 26 procent, hoewel al iets beter dan februari, toen de min 32 procent bedroeg. Maart is daarmee de zesde maand op rij die in de min zit. In de komende maanden zullen de autodealers het vooral van de particuliere kopers moeten hebben, die met het oog op de naderende zomervakantie nogal eens tot een autowissel willen besluiten en wellicht worden gestimuleerd door de Auto Rai in Amsterdam.

Lang niet alle automerken lijden overigens onder de ingezakte marktvraag. Met name de top drie Volkswagen (12,3 procent) , Ford (9,7 procent) en Toyota (9,5 procent) blijft in verkoopaantallen vrijwel gelijk en ziet bijgevolg zijn marktaandelen stijgen. Met name Opel (6,6 procent marktaandeel) heeft het moeilijk. Het merk dat tot 2004 decennialang marktleider was in Nederland moet het nu doen met een bescheiden vijfde plaats. Renault en Citroën staan het eerste kwartaal met respectievelijk 5,1 en 4,8 procent marktaandeel op plaats zes en zeven.

Geelhoed zei:
Net als die Justy, gek hoor.

Overdrijven is ook een kunst ;)

Het probleem is niet dat de cijfers er niet zijn maar dat ze bij het verkeerde jaar staan:
sportage.jpg

Maar als ik ze uit de afzonderlijke jaren opzoek:
Code:
2000 0.01%
2001 0.01%
2002 0.01%
2003 0.00%
2004 0.01%
2005 0.68%
2006 0.74%
2007 0.77%
2008 0.44%
2009 0.37%

Doe er wat aan zou ik zeggen :)
En tja voor een koreaanse oostblok auto rijdt deze behoorlijk strak, zie AW 7......
En dat kan ik beamen, da's al.

Verkoopcijfers maart 2009 van BOVAG RAI: https://www.bovag.nl/BOVAG/2009/Cijfers/Autoverkopen%20maart%202009.pdf

Porsche + 31,0%
Audi + 18,1%
Volkswagen + 11,4%
Honda + 8,1%
Toyota - 3,1%
Skoda - 4,9%
Hyundai - 6,1%
Lancia - 6,2%
Citroën - 11,8%
BMW - 15,1%
Daihatsu - 15,8%
Ford - 16,7%
Seat - 19,3%
Volvo - 23,5%
Totale personenautoverkopen - 25,7%
Fiat - 26,1%
Kia - 32,5%
Mercedes-Benz - 34,2%
Opel - 34,7%
Alfa Romeo - 35,5%
Nissan - 38,1%
Peugeot - 42,6%
Mazda - 42,7%
Renault - 46,1%
Mini - 48,6%
Suzuki - 49,0%
smart - 51,7%
Lexus - 54,8%
Subaru - 57,5%
Dacia - 58,8%
Dodge - 60,3%
Mitsubishi - 62,7%
Chevrolet - 72,3%
Jaguar - 74,0%
Saab - 76,8%
Jeep - 79,5%
Land Rover - 84,2%
Lada - 88,9%
Chrysler - 89,3%
Cadillac - 94,1%
SsangYong - 100%

De Fiesta is dus de nieuwe nummer 1 in het B segment. Opvallend is de score van de Polo. Dat is de nummer 5 na 207, de flink plussende Ibiza en de Corsa.. En de nieuwe Polo staat al bijna in de showroom. De Corsa-kloon Hyundai i20 doet het ook erg goed. De Corsa zelf verkoopt trouwens erg slecht: bijna 60% minder verkocht.

Het succes van de Audi A3 begrijp ik niet. Een A label met 20% bijtelling doet wonderen blijkbaar.

Van de hoogbejaarde Seat Alhambra zijn er nog 210 verkocht! Niet te geloven voor een 14 jaar oud ontwerp. Da´s meer dan de Galaxy die 184 keer over de toonbank ging.

De X6 doet het goed met 126 stuks (y).

Kan iemand mij vertellen waar het succes van VAG vandaan komt? Zijn het de gunstige milieulabels of zo?
Dat Honda en Toyota het relatief goed doen is wel logisch: vooral de Civic Hybrid en Prius doen het uitstekend. En dan moet de Prius nog vervangen worden en de Insight op gang komen (er zijn nog maar 61 Insights verkocht in maart tegen 721 Civics).
Ook vreemd dat Renault, Peugeot en Opel veel sterker daalden dan het marktgemiddelde, terwijl Volkswagen steeg. Vooral de daling van Opel is opmerkelijk. Ooit had het merk 18% van de Nederlandse markt in handen, nu nog maar eenderde van dat percentage.
En het kortstondige succes van Jaguar is alweer over. Hopelijk kunnen de nieuwe dieselmotoren voor de XF, de XFR en de vernieuwde XK hier wat aan veranderen.

Daewoo-Chevrolet zei:
Kan iemand mij vertellen waar het succes van VAG vandaan komt? Zijn het de gunstige milieulabels of zo?

Volgens mij heeft 't o.a. te maken met het feit dat veel bedrijven in Nederland hun personeel 'dwingen' om in een auto van VAG te rijden. Kan er zo een paar opnoemen...

Lancia Lover zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Volgens mij heeft 't o.a. te maken met het feit dat veel bedrijven in Nederland hun personeel 'dwingen' om in een auto van VAG te rijden. Kan er zo een paar opnoemen...

Ik denk dat het met het nogal tijdloze design te maken heeft.

Als je in een 5 jaar oude Golf of A3 rijdt lijkt het nog een nieuw model. Bij modelwisselingen zorgen ze er bij VAG voor dat het nieuwe model niet compleet anders wordt (uitzonderingen daargelaten). Een 2004 A3 verschilt nauwelijks van een 2009 A3, Een 2004 A4 cabrio verschilt nauwelijks van en 2009 A5 cabrio. Als de oudere modellen gewild zijn bij de kopers heeft dat een positieve invloed op de nieuwverkoop (allen al vanwege de hoge 2e hands waarde). Je weet immers dat je over 3 jaar niet in een oude auto rijdt. Bij BMW vind ik het hetzelfde verhaal.

Daewoo-Chevrolet zei:

Kom ik weer met mijn stokpaardje, maar volgens mij heeft het te maken met het feit dat 72% van de nieuw verkochte Volkswagens in Nederland bestemd zijn voor de zakelijke markt (lease-auto's dus). Volkswagens scoren erg goed op het gebied van imago en waardevastheid, en dat zijn toevallig 2 zaken die erg belangrijk zijn voor de zakelijke rijders.

Ik denk dat dat mede een oorzaak is dat Volkswagen zo populair is (vooral dus onder de lease-rijders).

Een jaar of zo terug was er op dit forum een discussie over taxirijders. Die waren toen aan het klagen dat ze niet genoeg verdienden, waarop een forummer opmerkte dat het blijkbaar nog wel genoeg was om een dure Mercedes te betalen (vrij vertaald). Een froummer die taxichauffeur is antwoordde toen dat hij idd en MB als taxi reed, maar dat dat voor hem gewoon de goedkoopste auto was (km-prijs).

Opmerkelijk dat Citroen het zoveel beter doet dan Peugeot en Renault. Als je kijkt naar Citroen en Peugeot, dan doet Peugeot het op de modellen die beide merken voeren het beter, maar Citroen wint met de C5 en C3 Picasso. Citroen verkoopt bovendien 2x zoveel C5's als Renault Laguna's en 6x zoveel C5's als Peugeot 407's.

Wat een cijfers zeg, dat liegt er niet om! Toch wel opvallend dat o.a. Volkswagen maar blijft plussen. Ik denk inderdaad - zoals ook al eerder geopperd - dat het te maken heeft met het tijdloze no nonsense concept dat Volkswagen al jaren hanteert. Tel daar 'n goede restwaarde bij op, en veel ingrediënten voor een ijzersterk concept heb je al!

meeuw zei:
Ik denk dat het met het nogal tijdloze design te maken heeft.

Als je in een 5 jaar oude Golf of A3 rijdt lijkt het nog een nieuw model. Bij modelwisselingen zorgen ze er bij VAG voor dat het nieuwe model niet compleet anders wordt (uitzonderingen daargelaten). Een 2004 A3 verschilt nauwelijks van een 2009 A3, Een 2004 A4 cabrio verschilt nauwelijks van en 2009 A5 cabrio. Als de oudere modellen gewild zijn bij de kopers heeft dat een positieve invloed op de nieuwverkoop (allen al vanwege de hoge 2e hands waarde). Je weet immers dat je over 3 jaar niet in een oude auto rijdt. Bij BMW vind ik het hetzelfde verhaal.

Zo tijdloos vind ik de gemiddelde Volkswagen of Audi ook weer niet. Ook niet zo vreemd dat een Audi A3 uit 2009 zo weinig verschilt van een 2004 Audi A3, want het is gewoon nog altijd hetzelfde model (met twee facelifts). Een Audi A5 Cabrio vind ik juist heel fors verschillen van de A4 Cabrio. De A4 Cabrio vind ik tijdloos, strak, elegant en zonder poespas, mits vóór de facelift. De A5 Cabrio vind ik lomp, met een lomp front en weinig elegant. Een auto die razendsnel daalt in de verkoopstatistieken is de Opel Astra, laat die auto nu minder exterieurwijzigingen hebben ondergaan dan de Audi A3 en Volkswagen Golf in de periode 2004-2009! Ik vind een Opel Astra toch minstens zo tijdloos als een Golf of A3.

Excellent driver zei:
Volkswagens scoren erg goed op het gebied van imago en waardevastheid, en dat zijn toevallig 2 zaken die erg belangrijk zijn voor de zakelijke rijders.

Met imago zit het inderdaad wel goed, Volkswagen heeft een heel neutraal imago. En de VW Polo en Golf zullen best waardevast zijn, maar de Passat schrijft toch razendsnel af. Onze Passat Variant uit 2006 heeft nu al 70% (nieuwprijs 40.000) afgeschreven (o.b.v. vergelijkbare Passats op internet).

Een andere reden zal zijn dat auto's van VAG in veel autobladen worden bevoordeeld, mede dankzij de lobby van Pon. Ook automobielorganisatie ANWB heeft innige contacten met Pon en daarom worden Volkswagens al gauw bevoordeeld in allerlei tests terwijl concurrerende automerken de grond in geboord worden als men dat nodig acht. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel opmerkelijk dat de ANWB in een commercial een Toyota Yaris met rook uit de motor laat zien. In zulke spotjes is het gemakkelijk om de boel te manipuleren.

Kwart minder auto´s verkocht in maart

af4009d96280c3f56a9dc74c030e029f.jpg

Er zijn in maart 2009 in Nederland ruim 35.000 auto´s verkocht en dat is een kwart minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging.
Het eerste kwartaal van dit jaar zit erop, en in de eerste drie maanden van 2009 gingen er meer dan 125.000 auto´s op kenteken. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 164.000, en dat betekent dit jaar een daling van 24 procent.
Volkswagen heeft de meeste kopers voor zich weten te winnen met 15.000 exemplaren. Ford deed er 12.500, Toyota staat op een mooie derde plek met 11.500 auto´s, Peugeot en Opel maken de top vijf compleet met respectievelijk 9.500 en 8.100 exemplaren.

Golf meest verkocht
De Volkswagen Golf is de meestverkochte auto van Nederland op dit moment, er zijn 5.700 stuks op kenteken gegaan. De Toyota Aygo staat tweede met ruim 4.00 registraties, de Ford Focus vond 3.300 keer een eigenaar. De Volkswagen Passat blijkt nog altijd populair en werd net als de Ford Fiesta bijna 3.100 keer verkocht.

Astra gekelderd
Een traditionele bestseller als de Opel Astra kelderde in het eerste kwartaal 2009 aanzienlijk ten opzichte van de eerste drie maanden van 2008, van 3.053 exemplaren naar 1.405. De hoogste tijd voor de opvolger dus, die eind dit jaar komt. Maar ook de Opel Corsa daalde flink van 4.492 naar 1.977. Toch staat Opel nog in de top vijf en dat komt mede door de Opel Insignia, die 1.154 keer op kenteken ging en de Opel Agila.

autoweek.nl

Zouden de cijfers nog op de site komen?
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2009&maand=3

Terug
Bovenaan