De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

De Opel Corsa scoort over het algemeen nog altijd beter dan de Volkswagen Polo. Daarnaast heeft de Opel Corsa een heel wat geslaagder uiterlijk (maar dat is subjectief) en oogt in ieder geval een stuk moderner (en is dat dan ook). En de 1.3 CDTi motoren staan heel wat beter aangeschreven dan de 1.4 TDI diesels uit de Polo, de kleinste benzinemotoren uit zowel de Corsa als de Polo schijnen niet veel soeps te zijn.

Ja, de verkoopcijfers van de Polo zijn inderdaad nog opvallender, maar ook de Corsa vind ik opvallend goed scoren.

De Corsa vind ik in januari eerder opvallend slecht scoren. In 2007 en 2008 was het model samen met de Peugeot 207 de best verkochte auto in zijn segment, nu is 'ie fors teruggevallen. De Renault Clio is wat dat betreft wel erg ondergewaardeerd: een 48ste positiein januari, terwijl het nog altijd één van de beste auto's in zijn segment is met de compacte benzineturbomotoren en dieselmotoren.
Maar kijk eens naar de Opel Astra :eek: De Astra viel terug naar plaats 26, een auto die ooit jarenlang (en samen met zijn voorganger Kadett) niet van de eerste plaats te stoten was. En de Opel Zafira op 51! Januari is gewoon een typische VAG maand, de Fox, Golf Golf Plus, Jetta, Touran, Audi A3 en Audi A6 scoorden in januari 2008 al veel beter dan in geheel 2008 qua marktaandeel. En de Passat stijgt in januari 2009 ineens sterk zonder dat er nieuws omtrent dat model is. Vooral Opel, Renault, Peugeot scoren in januari altijd veel slechter dan over het gehele jaar.
Verder doen vooral Cadillac, Land Rover, Chrysler, Chevrolet, Kia, Saab, Dacia, Alfa Romeo, Suzuki, Lexus, Porsche, Fiat en vele exclusieve merken zoals Aston Martin, Bentley, Ferrari en Maserati het zeer slecht. Bij Jeep valt de daling zoals gezegd erg mee: als ze dit marktaandeel weten vast te houden, hebben ze het hoogste marktaandeel in Nederland uit de geschiedenis. En Lada: houd er maar mee op...
Knappe stijgingen bij smart, Honda, Toyota, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lancia. En de Nissan Qashqai blijft gewoon een knaller: 2009 was zelfs een uitstekende maand met een verdubbeling van het marktaandeel ten opzichte van geheel 2007 en 2008.

De Corsa is inderdaad opvallend sterk teruggevallen in januari 09. Hoe zou dat komen, kwalitatief lijkt de auto me ok, zal de auto nu al over z'n piek zijn of last hebben van bijv. de nieuwe Fiesta?

Loupster zei:
Aziatische Chevrolets mogen kapot. Opgeruimd staat netjes.

Loupster zei:
Het ging niet over VW hier, VW heeft bestaansrecht en zal dat ook nooit verliezen. Die Koreaanse blikken mogen ze in zee dumpen. Niemand zal er wakker van liggen.

Blijkbaar is het al te moeilijk om je stelling te beargumenteren. Dat zegt al genoeg.

Daewoo-Chevrolet zei:
Loupster zei:
Aziatische Chevrolets mogen kapot. Opgeruimd staat netjes.

Loupster zei:
Het ging niet over VW hier, VW heeft bestaansrecht en zal dat ook nooit verliezen. Die Koreaanse blikken mogen ze in zee dumpen. Niemand zal er wakker van liggen.

Blijkbaar is het al te moeilijk om je stelling te beargumenteren. Dat zegt al genoeg.

Is geen stelling slimmerik. Is gewoon een mening.

Loupster zei:
Is geen stelling slimmerik. Is gewoon een mening.

Een mening die én niet waar is (Die Koreaanse blikken mogen ze in zee dumpen. Niemand zal er wakker van liggen.) én met een niveau van een kind van drie (spreekt voor zich). Keurig hoor (y)

Een mening die niet waar is. Ja en dan? Ben je nu blij dat m'n mening niet waar is. Ga lekker janken man op huilen.nl

D-C zei:
want de Cruze zal vermoedelijk geen succes worden

Zijn daar concrete aanwijzingen voor? Ik verwacht er toch iets meer van. Het zal geen verkooptopper worden. De geplande 500 stuks moeten toch dit jaar wel verkocht kunnen worden. Leuk model om te zien en als je de bladen mag geloven ook een kwalitatief beter interieur.

@ D-C; Ga maar niet tegen Loupster in. Dan geef je hem juist zijn zin, met hem valt niet te discussiëren.

Loupster zei:
Een mening die niet waar is. Ja en dan? Ben je nu blij dat m'n mening niet waar is. Ga lekker janken man op huilen.nl

Zelfs je humor heeft het niveau als van een kind van drie (y) Ga liever op andere fora de sfeer verzieken, want hier voeg je helemaal niets toe.

Davidoff zei:
Zijn daar concrete aanwijzingen voor? Ik verwacht er toch iets meer van. Het zal geen verkooptopper worden. De geplande 500 stuks moeten toch dit jaar wel verkocht kunnen worden. Leuk model om te zien en als je de bladen mag geloven ook een kwalitatief beter interieur.

Daar zijn geen concrete aanwijzingen voor. Die 500 stuks zullen in 2009 ongetwijfeld wel behaald worden, maar als je weet dat er van de Mitsubishi Lancer in 2008 985 stuks werden verkocht en de auto daarmee een 109e positie behaalde, is al aan de verkoopdoelstelling af te lezen dat men er zelf ook niet zo veel van verwacht. Of Chevrolet de 1.000 stuks haalt die men voor 2010 gepland heeft, zal mede afhangen van de prijsstelling, want sedans in dit segment zijn doorgaans weinig populair in Nederland. Concurrenten als de Volkswagen Jetta (1.348 stuks verkocht in 2008) en Toyota Corolla (421) die ook alleen als sedan leverbaar zijn, kunnen moeilijk succesvol worden genoemd. Hopelijk voor Chevrolet is het ook een auto die in tests goed kan meekomen en wordt de auto een stuk goedkoper dan concurrenten als de Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla, Volkswagen Jetta, Volvo S40, Ford Focus sedan, Mazda3 sedan en Renault Mégane sedan.
En hopelijk komt Chevrolet ook met een Cruze hatchback, die veel meer succes zou kunnen boeken dan de sedan, mits de auto harmonieuzer vormgegeven is dan de Mitsubishi Lancer Sportback en ook beduidend goedkoper.

D-C zei:
Of Chevrolet de 1.000 stuks haalt die men voor 2010 gepland heeft, zal mede afhangen van de prijsstelling, want sedans in dit segment zijn doorgaans weinig populair in Nederland

Nee, dat klopt. Al zie ik de VW Jetta toch behoorlijk vaak rijden. Van de "compacte sedans" is dat toch een van de beter verkopende modellen. Voordeel is natuurlijk wel dat je die TSI-motor kunt bestellen in een Jetta. Maar dat is niet doorslaggevend. Doorslaggevend is -wederom een kwestie van- imago en prijs (prijs in combinatie met restwaarde). De 1.6-liter zal prima voldoen in de Cruze, alleen wil men tegenwoordig per se een kleine turbomotor. Waarom? Omdat -kennelijk bijna- iedereen dat graag wil..?! Een andere verklaring kan ik niet verzinnen. Mensen willen graag datgene dat meerdere mensen (of liever gezegd: de buren) ook hebben.

Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten, en smaak erg persoonlijk is, maar ik vind de Mazda3 Sedan, Ford Focus sedan, Mégane sedan en de Toyota Corolla (de Lancer gaat dan nog wel) nou niet het "toonbeeld" van fris een aansprekend design. Dat gevoel heb ik wel bij de Cruze (en bij de S40 trouwens). Dat is gewoon een goed design.

De genoemde prijsstelling van rond de 20 mille is toch redelijk? Ik neem aan -Koreaans merk- dat de auto standaard al redelijk luxe zal zijn. Met redelijk luxe bedoel ik (de Europese concurrentie in ogenschouw nemende): climate control (hoeft niet gescheiden), cruise control, ABS etc, elektrische ramen, navigatie (al kan dat een vereenvoudigd systeem zijn - zie VAG systemen in de VW Golf VI). Dat is toch wel het minste dat je van een "zakensedan" mag verlangen? Met die 1.4T zal Chevrolet al beduidend meer kopers kunnen aanspreken.

Ik denk dat de prijzen niet hoger moeten liggen dan een vergelijkbare hatchback. Een Hyundai i30 1.6 is er vanaf € 19.995, de Renault Mégane € 19.700, de Kia Cee'd 1.6 is er vanaf € 18.995, dus net onder de € 20.000 lijkt me inderdaad een faire prijsstelling.

Met mij valt niet te discusseren? Discusseer vaak genoeg hier, maar niet met mensen die gaan huilen om mijn mening. Verdenk altijd de Christelijke figuren hiervan. In Italië zijn ze er ook goed in om zich te bemoeien met niet-gelovigen en goedkoop te scoren over de rug van een overledene.

Wel jammer dat het relatieve succes van de Delta ten koste gaat van de rest van het gamma van Lancia. Er zijn 6 Ypsilons, 2 Musa's, 1 Thesis en 4 Phedra's verkocht in januari (en 82 Delta's). Dat terwijl ik de Ypsilon qua stijl nog altijd onovertroffen vind in zijn segment. De Ypsilon gaat me niet vervelen in tegenstelling tot de Fiat 500, ondanks of misschien juist wel dankzij het feit dat er nooit een hype om de Ypsilon is geweest. De Thesis is natuurlijk al geschrapt in Nederland, dus dat zal om een voorraadmodel gaan. Maar vooral de Ypsilon en Musa verdienen puur op basis van hun design meer succes. De Phedra heb ik dan weer nooit begrepen: een Fiat Ulysse volgehangen met kitsch, dan vind ik de Citroën C8 veel strakker.

Nu even in het juiste topic:

Autoverkopen februari: -31,4%
04-03-2009 08:47
In februari zijn er 34.511 auto’s geregistreerd; dat is een daling van 31,4% ten opzichte van februari 2008. Over de eerste twee maanden van dit jaar staat de teller op 90.687; ruim 22% minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. Let wel: dit jaar telde februari 28 dagen.

Van de top 5 van automerken, zijn de registraties alleen bij Volkswagen gestegen; de overige merken lieten een forse daling zien. Bij Opel was deze daling zelfs 38%. De grootste stijger overall is overigens Infiniti, met 300%. Er zijn er dit jaar tot nu toe zestien van geregistreerd.

Registratie top 5 (jan t/m feb 2009)
1. Volkswagen 11.341 (+0,3%)
2. Ford 9.024 (-7,4%)
3. Toyota 7.940 (-4,2%)
4. Peugeot 7.047 (-27,7%)
5. Opel 5.758 (-38,6%)

Toyota op 3 niet slecht. Ben benieuwd naar de rest van de cijfers en naar vergelijking met januari dit jaar.

Verkoop is vergeleken met februari vorige jaar veel gedaald maar is zo te zien wel redelijk vergelijkbaar met de jaren daarvoor, gemiddeld nog geen 40.000. Dus nog niet eens zo slecht. Vorig jaar was misschien gewoon een positieve uitzondering.

wat simpel op- en aftrekken levert het volgende rijtje voor alleen februari op

VW 4.028
toyota 3.710
ford 3.474
peugot 2.723
opel 2.350

De januari maand wordt nogal vervuild door de lease jongens. Wat oplvalt is dat opel echt dramatisch presteert. VW heeft een minder grote voorsprong op de rest dan je zou denken.

Autoverkopen bijna derde lager
Uitgegeven: 4 maart 2009 15:27
Laatst gewijzigd: 4 maart 2009 16:30

AMSTERDAM - De autoverkopen in Nederland zijn vorige maand met bijna een derde gedaald ten opzichte van februari vorig jaar.

Dat hebben de verenigingen Bovag en RAI woensdag bekendgemaakt. De daling volgt op een afname van 15 procent in januari.
In februari werden er 34.511 auto's verkocht, 31,4 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee komt de daling in de eerste twee maanden volgens Bovag en RAI cumulatief op 22,3 procent.

Moeilijk
Dit jaar werden er tot nu toe bijna 26.000 auto's minder verkocht dan in de eerste twee maanden van 2008.
Na de cijfers over januari stelde de RAI al dat het moeilijk zou worden de voor dit jaar gestelde prognose van 475.000 verkochte auto's te halen.

Impuls
Desondanks blijven de verenigingen hoopvol. ''We verwachten dat van de komende AutoRAI een positieve impuls zal uitgaan'', aldus directeur Peter Janssen van de RAI.
Hij verwacht ook een positief effect van een sloopregeling waaraan Bovag en RAI werken. ''Die is primair als milieumaatregel bedoeld, maar er gaat ook een flinke economische stimulans vanuit.''

Volkswagen
Het best verkochte merk in februari was Volkswagen dat met de Golf als populairste model ook bovenaan stond. Ook de nummers twee en drie kwamen in beide categorieën uit dezelfde stal. Dat waren respectievelijk Toyota met de Aygo en Ford met de Focus.
Peugeot en Opel maakten de top vijf bij de merken compleet. Bij de modellen bekleedden de Toyota Prius en de Peugeot 107 de plaatsen vier en vijf.

© ANP

Nou, de nummer 1 van dit jaar is ook alweer bekend (Volkswagen dus).

Maar wel redelijk dramatische cijfers zeg, 31% eraf!

Prius op 4 ????. Had ik nooit verwacht. Terwijl het nieuwe model eraan komt.

BOVAG RAI cijfers van februari 2009: https://www.bovag.nl/BOVAG/2009/Cijfers/Autoverkopen%20februari%202009.pdf
Dramatische cijfers bij o.a. Lada (-100%), SsangYong (-100%), Hummer (-100%), Cadillac (-94,1%), Chrysler (-88,2%), Land Rover (-88,0%), Daihatsu (-78,9%), Jeep (-73,2%), Dacia (-73,1%), Saab (-67,6%), Mazda (-63,8%), Smart (-55,4%), Peugeot (-54,0%), Mercedes-Benz (-50,8%), Dodge (-48,4%), Kia (-46,6%), Porsche (-44,8%), Opel (-41,0%), Suzuki (-39,7%), Alfa Romeo (-39,6%), Renault (-36,8%).
Echt rampzalige cijfers :cry: Vooral de cijfers van Daihatsu (het schoonste merk zo'n beetje met laaggeprijsde modellen), Mazda (nog veel verse modellen), Dacia, Kia, Mercedes, Alfa (zonder de MiTo was het helemaal een ramp voor de Alfa-dealers) en Opel vind ik verrassend slecht.

Als je mij bedoelt: ik heb niks tegen VW en kraak ze ook niet af, ik bedoel gewoon dat de paar jaren waarin het spannend was wie de nummer 1 werd weer afgelopen zijn.

Peugeot hoort trouwens ook bij het rijtje van 'verrassend waardeloze verkoopresultaten'. Een daling van 54 procent is wel heel erg fors voor zo'n volumemerk.

meeuw zei:
En blijven we nu gewoon met zn allen VW afkraken?

Jammer inderdaad dat Nederland zo aan het Volkswagen-Audi'en is. Ik zie liever zoals ik al eerder zei een mooi evenwichtige markt met een aantal toppers, zoals de laatste 5 jaar zeg maar het geval is.
Ik snap ook niet waar die constante verkoopcijfers (lees: uitstekende resultaten waar de totale markt 30% daalt) vandaan komen, want ook de oude modellen blijven scoren. Onverklaarbaar voor mij dat Audi steeds verder stijgt ten faveure van BMW en vooral Mercedes (ooit het premiummerk met verreweg het meeste imago) moet het ontgelden.

Volkswagen en Audi hebben gewoon ook precies te bieden wat de Nederlander wil: doorsnee, nergens slecht in, vaak mooi afgewerkt (ja, je vaders Passat was dat niet, maar veel andere blijkbaar wel, aan de tests te zien) en met moderne motoren.

La Troyes zei:
Als je mij bedoelt: ik heb niks tegen VW en kraak ze ook niet af, ik bedoel gewoon dat de paar jaren waarin het spannend was wie de nummer 1 werd weer afgelopen zijn.

Hoeveel jaar was Opel ook al weer het meest verkochte merk in NL? 30jaar, 35 jaar...? en dat achtermekaar.

Ben absoluut niet pro een merk of tegen een ander (waar het wat minder gaat). Al 40jaar lang is het hier thuis Opel wat de klok slaat, dus....

34 jaar inderdaad, maar het was weer even gelijkmatig verdeeld over de merken. Jammer dat dat nu alweer gestopt is, dat bedoelde ik.

Alleen wel een dramatische daling dus van de autoverkopen, NL deed het juist vrij redelijk tot nu toe! Misschien hier ook maar de slooppremie, in Duitsland is dat in ieder geval zeer succesvol. Maar daar is men al over aan het nadenken...

@Daewoo-Chevrolet: dat de verkopen van Daihatsu zo catastrofaal ineengestort zijn is wel te verklaren: de Cuore ging van 8.199 euro naar 8.999 euro en de Sirion van 9.999 euro naar 10.999 euro. Niet handig in crisistijden...

Wel vreemd inderdaad dat mercedes 50% minder verkoopt en dat BMW en Audi niet in het lijstje staan (en het dus waarschijnlijk beter doen).

Geelhoed zei:
meeuw zei:
En blijven we nu gewoon met zn allen VW afkraken?

Zijn lange tenen bij VAG een optie of zitten ze tegenwoordig in het standaard pakket?

Wat kun jij dat heerlijk kort en krachtig zeggen, Geelhoed. Soms heb ik de indruk dat het inderdaad in het standaardpakket zit.. :D
De Subaru Justy cijfers kloppen trouwens nog steeds niet..... https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Subaru&modelserie=Justy
De Carbase geeft alleen de staven voor de "oude" Justy aan.

Vorig jaar was er een verschuiving van Januari naar februari door BPM regelwijziging. Februari had toen een hoger dan normaal cijfer. Vergelijken met een 'piekmaand' van vorig jaar is niet echt maatgevend. Gecombineerd is er echter wel een enorme terugval zichtbaar.

Ik ben bang dat het nog wel eens een stukkie erger gaat worden (registraties van nu zijn wellicht gedeeltelijk gebaseerd op orders van vorig jaar) aangezien daadwerkelijk 'orderintake' nu echt slecht is, met uitzondering van goedkope, kleine, brandstofzuinige, "BPM-vriendelijke" auto's. Fabrikanten van deze modellen zullen in de komende tijd nog wel wat aantallen kunnen scoren.

Het lijkt er in grote lijnen op dat vooral "getroffen" zijn de, om het maar zo uit te drukken, wat exuberante brandstofgebruikende merken, en de "armeluis/spaar" merken.
Mijn onbescheiden en wetenschappelijk volstrekt onverantwoorde conclusie is dat men blijkbaar in de duurdere klassen toch wat energiebewuster/ "zuiniger" wordt, dan wel wat langer doorrijdt. Kan geen kwaad dunkt me.
De terugval in de "armeluis/spaar" merken is mogelijk verklaarbaar door substitutie richting occasionmarkt. Ik begrijp dat de prijzen daar volgens de BOVAG met wel 1 procent zijn toegenomen.
Of is iedereen aan het sparen voor de golf aan leuke en echt zuinige hybrides/stekkerauto's die eraan zit te komen?

Ze staan er weer: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2009&maand=2

Code:
[hr][b]     0   100.0%      247    V     Totaal[/b]
     1    45.7%      113    V     Volkswagen Transporter
     2    19.8%       49    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    10.5%       26    V     Ford Transit
     4     7.3%       18    V     Volkswagen Crafter
     5     3.2%        8    V     Volkswagen California
     6     3.2%        8    V     Opel Vivaro
     7     2.0%        5    V     Citroen Jumper
     8     1.6%        4    V     Peugeot Expert
     9     1.6%        4    V     Mercedes-Benz Vito
    10     1.6%        4    V     Mercedes-Benz Viano
    11     1.2%        3    V     Fiat Ducato
    12     0.8%        2    V     Renault Master
    13     0.4%        1    V     Volkswagen Multivan
    14     0.4%        1    V     Fiat Scudo
    15     0.4%        1    V     Chevrolet Chevy Van
[hr][b]     0   100.0%      199   T3     Totaal[/b]
     1    19.6%       39   T3     BMW X5
     2    12.1%       24   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     3     9.5%       19   T3     Volkswagen Touareg
     4     8.0%       16   T3     Volvo XC90
     5     7.5%       15   T3     BMW X6
     6     6.5%       13   T3     Porsche Cayenne
     7     5.5%       11   T3     Land Rover Range Rover
     8     4.5%        9   T3     Lexus RX
     9     4.0%        8   T3     Land Rover Discovery
    10     4.0%        8   T3     Audi Q7
    11     3.5%        7   T3     Toyota Land Cruiser
    12     3.5%        7   T3     Nissan Murano
    13     3.5%        7   T3     Mazda CX-7
    14     2.5%        5   T3     Jeep Grand Cherokee
    15     2.0%        4   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    16     1.5%        3   T3     Mitsubishi Pajero
    17     1.0%        2   T3     Mercedes-Benz GL
    18     0.5%        1   T3     Nissan Patrol
    19     0.5%        1   T3     Cadillac SRX
[hr][b]     0   100.0%     2243   T2     Totaal[/b]
     1    26.8%      601   T2     Nissan Qashqai
     2    11.0%      247   T2     Volvo XC60
     3     6.6%      148   T2     Volkswagen Tiguan
     4     5.5%      123   T2     Audi Q5
     5     5.4%      121   T2     Ford Kuga
     6     4.9%      111   T2     Mitsubishi Outlander
     7     4.6%      103   T2     Renault Koleos
     8     4.0%       89   T2     Opel Antara
     9     3.7%       82   T2     Kia Sportage
    10     3.5%       79   T2     Kia Sorento
    11     3.3%       74   T2     Toyota RAV4
    12     3.3%       73   T2     Hyundai Tucson
    13     2.5%       56   T2     Nissan X-Trail
    14     2.3%       51   T2     Suzuki Grand Vitara
    15     1.9%       43   T2     Honda CR-V
    16     1.9%       43   T2     Chevrolet Captiva
    17     1.7%       39   T2     Hyundai Santa Fe
    18     1.4%       32   T2     Subaru Forester
    19     1.1%       24   T2     BMW X3
    20     0.9%       20   T2     Peugeot 4007
    21     0.8%       17   T2     Land Rover Freelander
    22     0.8%       17   T2     Chevrolet HHR
    23     0.7%       16   T2     Mercedes-Benz GLK
    24     0.4%       10   T2     Jeep Patriot
    25     0.4%       10   T2     Citroen C-crosser
    26     0.2%        4   T2     Jeep Compass
    27     0.2%        4   T2     Dodge Nitro
    28     0.1%        3   T2     Jeep Cherokee
    29     0.1%        2   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    30     0.0%        1   T2     Land Rover Defender
[hr][b]     0   100.0%      310   T1     Totaal[/b]
     1    51.0%      158   T1     Kia Soul
     2    35.5%      110   T1     Suzuki SX4
     3     8.1%       25   T1     Fiat Sedici
     4     4.2%       13   T1     Daihatsu Terios
     5     1.3%        4   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      421   P3     Totaal[/b]
     1    26.6%      112   P3     Ford S-MAX
     2    21.9%       92   P3     Renault Espace
     3    15.0%       63   P3     Ford Galaxy
     4    12.6%       53   P3     Seat Alhambra
     5    10.5%       44   P3     Mitsubishi Grandis
     6     3.8%       16   P3     Volkswagen Sharan
     7     3.8%       16   P3     Chrysler Voyager
     8     2.1%        9   P3     Peugeot 807
     9     1.7%        7   P3     Lancia Phedra
    10     1.7%        7   P3     Citroen C8
    11     0.5%        2   P3     Hyundai Trajet
[hr][b]     0   100.0%     2487   P2     Totaal[/b]
     1    16.8%      419   P2     Renault Scenic
     2    16.8%      418   P2     Citroen C4 Picasso
     3    14.4%      358   P2     Volkswagen Touran
     4    13.2%      328   P2     Opel Zafira
     5     8.7%      217   P2     Seat Altea
     6     8.0%      198   P2     Toyota Corolla Verso
     7     5.3%      131   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     8     4.7%      117   P2     Ford C-MAX
     9     3.5%       88   P2     Volkswagen Golf Plus
    10     2.5%       61   P2     Kia Carens
    11     1.9%       48   P2     Mazda 5
    12     1.8%       44   P2     Dodge Journey
    13     1.7%       42   P2     Citroen Xsara Picasso
    14     0.2%        6   P2     Honda FR-V
    15     0.2%        6   P2     Chevrolet Tacuma
    16     0.1%        3   P2     Ford Focus C-MAX
    17     0.1%        2   P2     Chrysler PT Cruiser
    18     0.0%        1   P2     Seat Toledo
[hr][b]     0   100.0%      624   P1     Totaal[/b]
     1    24.2%      151   P1     Renault Modus
     2    22.1%      138   P1     Opel Meriva
     3    16.5%      103   P1     Ford Fusion
     4    11.9%       74   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5    10.4%       65   P1     Nissan Note
     6     7.2%       45   P1     Hyundai Matrix
     7     3.4%       21   P1     Skoda Roomster
     8     1.6%       10   P1     Lancia Musa
     9     1.6%       10   P1     Citroen C3 Picasso
    10     1.1%        7   P1     Peugeot 1007
[hr][b]     0   100.0%      367    L     Totaal[/b]
     1    26.7%       98    L     Renault Kangoo
     2    23.2%       85    L     Peugeot Partner
     3    20.7%       76    L     Volkswagen Caddy
     4    18.0%       66    L     Citroen Berlingo
     5     9.8%       36    L     Fiat Doblo
     6     0.8%        3    L     Opel Combo
     7     0.8%        3    L     Fiat Fiorino
[hr][b]     0   100.0%      197    K     Totaal[/b]
     1    77.2%      152    K     Toyota Iq
     2    22.8%       45    K     Smart Fortwo
[hr][b]     0   100.0%       30    H     Totaal[/b]
     1    70.0%       21    H     Porsche 911
     2    10.0%        3    H     Aston Martin V8 Vantage
     3     6.7%        2    H     Jaguar XK8
     4     6.7%        2    H     Ferrari 599
     5     3.3%        1    H     Jaguar XK
     6     3.3%        1    H     Aston Martin DB9
[hr][b]     0   100.0%       39    G     Totaal[/b]
     1    38.5%       15    G     Audi TT
     2    17.9%        7    G     Porsche Cayman
     3    17.9%        7    G     Mercedes-Benz SLK
     4    10.3%        4    G     Porsche Boxster
     5     5.1%        2    G     Hyundai Coupe
     6     2.6%        1    G     Honda S2000
     7     2.6%        1    G     Ford Mustang
     8     2.6%        1    G     Chrysler Crossfire
     9     2.6%        1    G     Alfa Romeo Spider
[hr][b]     0   100.0%       57    F     Totaal[/b]
     1    42.1%       24    F     BMW 7-serie
     2    21.1%       12    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3    12.3%        7    F     Volkswagen Phaeton
     4    12.3%        7    F     Audi A8
     5     5.3%        3    F     Maserati Quattroporte
     6     5.3%        3    F     Jaguar XJ
     7     1.8%        1    F     Lexus LS
[hr][b]     0   100.0%      975    E     Totaal[/b]
     1    31.9%      311    E     Audi A6
     2    24.8%      242    E     Volvo V70
     3    23.4%      228    E     BMW 5-serie
     4     7.4%       72    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     5.6%       55    E     Volvo S80
     6     2.2%       21    E     Jaguar XF
     7     1.9%       19    E     Saab 9-5
     8     0.5%        5    E     Mercedes-Benz CLS
     9     0.4%        4    E     Lexus GS
    10     0.4%        4    E     Citroen C6
    11     0.3%        3    E     Peugeot 607
    12     0.3%        3    E     Chrysler 300C
    13     0.2%        2    E     Renault Vel Satis
    14     0.2%        2    E     Lancia Thesis
    15     0.2%        2    E     Hyundai Grandeur
    16     0.1%        1    E     Cadillac CTS
    17     0.1%        1    E     BMW 6-serie
[hr][b]     0   100.0%     5088    D     Totaal[/b]
     1    13.4%      681    D     Volkswagen Passat
     2    10.3%      522    D     BMW 3-serie
     3     9.5%      483    D     Ford Mondeo
     4     9.3%      475    D     Audi A4
     5     8.1%      414    D     Citroen C5
     6     8.1%      412    D     Toyota Avensis
     7     7.1%      359    D     Opel Insignia
     8     6.5%      332    D     Volvo V50
     9     4.6%      233    D     Renault Laguna
    10     3.7%      186    D     Mercedes-Benz C-klasse
    11     3.0%      154    D     Mazda 6
    12     2.4%      124    D     Volvo S60
    13     2.0%      102    D     Skoda Superb
    14     1.9%       96    D     Opel Vectra
    15     1.7%       85    D     Audi A5
    16     1.6%       81    D     Peugeot 407
    17     1.5%       76    D     Alfa Romeo 159
    18     1.3%       65    D     Saab 9-3
    19     1.2%       59    D     Lexus IS
    20     0.7%       34    D     Volvo S40
    21     0.6%       29    D     Honda Accord
    22     0.3%       16    D     Subaru Legacy
    23     0.3%       13    D     Fiat Croma
    24     0.2%       11    D     Mercedes-Benz CLC
    25     0.2%       10    D     Chevrolet Epica
    26     0.2%        8    D     Volvo C70
    27     0.2%        8    D     Hyundai Sonata
    28     0.1%        6    D     Kia Magentis
    29     0.1%        6    D     Jaguar X-type
    30     0.1%        3    D     Mercedes-Benz CLK
    31     0.1%        3    D     Chrysler Sebring
    32     0.0%        1    D     Dodge Avenger
    33     0.0%        1    D     Alfa Romeo Brera
[hr][b]     0   100.0%     8199    C     Totaal[/b]
     1    21.7%     1777    C     Volkswagen Golf
     2    12.7%     1038    C     Ford Focus
     3    10.5%      857    C     Toyota Prius
     4     8.7%      715    C     Peugeot 308
     5     5.4%      443    C     Opel Astra
     6     5.3%      432    C     Honda Civic
     7     4.6%      375    C     Renault Megane
     8     4.5%      365    C     Audi A3
     9     3.6%      298    C     BMW 1-serie
    10     3.4%      279    C     Volvo C30
    11     3.0%      243    C     Hyundai i30
    12     2.8%      230    C     Seat Leon
    13     2.1%      175    C     Kia Ceed
    14     2.0%      168    C     Skoda Octavia
    15     2.0%      166    C     Toyota Auris
    16     1.6%      131    C     Fiat Bravo
    17     1.3%      105    C     Citroen C4
    18     1.2%       99    C     Volkswagen Scirocco
    19     1.0%       80    C     Lancia Delta
    20     0.9%       74    C     Volkswagen Jetta
    21     0.5%       41    C     Mazda 3
    22     0.4%       31    C     Mitsubishi Lancer
    23     0.2%       15    C     Toyota Corolla
    24     0.2%       13    C     Dodge Caliber
    25     0.1%       11    C     Subaru Impreza
    26     0.1%       10    C     Chevrolet Nubira
    27     0.1%        9    C     Volkswagen Eos
    28     0.1%        9    C     Alfa Romeo 147
    29     0.0%        4    C     Alfa Romeo GT
    30     0.0%        3    C     Peugeot 307
    31     0.0%        1    C     Volkswagen New Beetle
    32     0.0%        1    C     Kia Cerato
    33     0.0%        1    C     Chevrolet Lacetti
[hr][b]     0   100.0%     6627    B     Totaal[/b]
     1    11.3%      747    B     Ford Fiesta
     2    10.7%      712    B     Peugeot 207
     3     9.1%      601    B     Opel Corsa
     4     7.0%      464    B     Toyota Yaris
     5     7.0%      461    B     Suzuki Swift
     6     6.3%      419    B     Seat Ibiza
     7     6.1%      403    B     Renault Clio
     8     5.8%      383    B     Volkswagen Polo
     9     5.2%      346    B     Mitsubishi Colt
    10     4.9%      323    B     Fiat Punto
    11     4.5%      295    B     Hyundai i20
    12     4.0%      265    B     Peugeot 206
    13     3.1%      204    B     Mini Mini
    14     2.0%      132    B     Skoda Fabia
    15     2.0%      131    B     Honda Jazz
    16     1.4%       92    B     Alfa Romeo Mito
    17     1.3%       84    B     Dacia Logan
    18     1.2%       82    B     Citroen C3
    19     1.2%       79    B     Dacia Sandero
    20     1.1%       76    B     Chevrolet Aveo
    21     1.1%       74    B     Nissan Micra
    22     0.8%       51    B     Daihatsu Sirion
    23     0.7%       47    B     Mazda 2
    24     0.7%       44    B     Kia Rio
    25     0.5%       33    B     Subaru Justy
    26     0.4%       29    B     Citroen C2
    27     0.2%       15    B     Hyundai Getz
    28     0.2%       13    B     Seat Cordoba
    29     0.1%        8    B     Hyundai Accent
    30     0.1%        4    B     Opel Tigra
    31     0.1%        4    B     Daihatsu Materia
    32     0.1%        4    B     Chevrolet Kalos
    33     0.0%        2    B     Lancia Ypsilon
[hr][b]     0   100.0%     6253    A     Totaal[/b]
     1    21.7%     1357    A     Toyota Aygo
     2    12.7%      797    A     Peugeot 107
     3    10.4%      648    A     Ford Ka
     4     9.8%      613    A     Hyundai i10
     5     9.1%      568    A     Fiat Panda
     6     8.1%      506    A     Citroen C1
     7     7.3%      459    A     Fiat 500
     8     6.0%      378    A     Renault Twingo
     9     4.5%      280    A     Opel Agila
    10     2.4%      152    A     Volkswagen Fox
    11     2.4%      147    A     Kia Picanto
    12     2.1%      133    A     Chevrolet Matiz
    13     2.0%      124    A     Suzuki Splash
    14     1.3%       84    A     Daihatsu Cuore
    15     0.1%        6    A     Daihatsu Trevis
    16     0.0%        1    A     Suzuki Wagon R+

Oh, daar heb ik verder niet naar gekeken. Ik heb enkel naar het overzicht wat je net hierboven hebt gepost gekeken en ik zie dat de scenic daar bovenaan staat. Dat verbaast me (in positieve zin), vooral omdat de opvolger eraan komt. Zoals bij de megane zie je dat die wegzakt, wat logischer is.

Maar hoezo haal jij sarcasme uit mijn opmerking? Dat snap ik niet helemaal.

Terug
Bovenaan