September 2024
Personenautoregistraties
Na vele maanden van registratiedalingen en tegen de West-Europese trend in stegen de registraties van personenauto's in september, namelijk met 5,1 procent naar 31.235 auto's. Op jaarbasis zijn er 278.529 ofwel 2,8 procent minder nieuwe auto's geregistreerd. Liefst 12.461 van de nieuw geregistreerde auto's in september waren volledig elektrisch, een plus van 20,6 procent. Bij de grootste winnaars onder de dertig meest populaire automerken staan dan ook vooral merken die successen boeken met hun elektrische modellen: Xpeng, BYD, Tesla, Cupra, Polestar, Porsche en Volvo.
Minder goed verging het Stellantis. Sterker nog, Stellantis Nederland staat op instorten. Peugeot wist de afzetschade tot een kwart te beperken, maar de eens zo populaire merken Opel (1,71% marktaandeel, -40%), Citroën (0,43% marktaandeel, -71%) en Fiat/Abarth (0,34% marktaandeel, -79%) zijn volledig weggevaagd. Zelfs Jeep doet het niet goed meer (-41%), al is de afzet van de Avenger gestabiliseerd naar nog altijd keurige aantallen. De rest van het gamma is echter inmiddels tamelijk irrelevant geworden. De tijden dat Alfa Romeo successen boekte, ligt ver achter ons, terwijl DS nooit een rol van betekenis heeft gespeeld sinds het een zelfstandig merk is. In deze poel van ellende ziet Stellantis kans om het ooit geruisloos verdwenen Lancia te herintroduceren.
Dat andere Franse merk, Renault, doet het wel gewoon goed en Dacia groeit dankzij de Duster ook weer, terwijl het de grondig vernieuwde Spring en Bigster nog achter de hand heeft. Suzuki is een goed voorbeeld van een merk dat uitstekend scoort met middelmatige modellen: vaak verouderd, maar praktisch, met zuinige aandrijflijnen, realistische prijzen en een goede betrouwbaarheidsreputatie die een stabiele vraag onder particulieren waarborgt, stuk voor stuk zaken waar de Stellantis-merken tegenwoordig alleen maar van kunnen dromen.
Niet alleen Stellantis scoort slecht, ook Nissan (-52,3%) krijgt al maandenlang zware klappen te verwerken. Alliantiegenoot Mitsubishi was wederom populairder in september. Hyundai (-14,8%) wacht met smart op de leveringen van de Tucson facelift, Ioniq 5 facelift en Inster. Ook Mazda (-37%) heeft het moeilijk. Mazda's ooit zo goede reputatie heeft een deuk opgelopen door de CX-60, die succesvol begon, maar kampt met allerhande betrouwbaarheidsproblemen en inmiddels zeer matig scoort.
BMW (+26,6%) en Skoda (+36,5%) scoorden ook zeer goed. In het geval van Skoda is dat een trendbreuk na een korte, wat mindere periode. De leveringen van de nieuwe Kodiaq en de technisch opgefriste Enyaq zijn nu op stoom. BMW is populairder dan Mercedes-Benz en Audi samen.
New Škoda Kodiaq by
harry_nl, on Flickr
| Merk | 9/2024 | ma% | 9/2023 | +/-% |
---|
1. | Tesla | 3.884 | 12,43 | 1.867 | 108,0% |
2. | Volkswagen | 2.699 | 8,64 | 2.546 | 6,0% |
3. | Kia | 2.402 | 7,69 | 2.661 | -9,7% |
4. | Skoda | 2.294 | 7,34 | 1.680 | 36,5% |
5. | BMW | 2.232 | 7,15 | 1.763 | 26,6% |
6. | Toyota | 2.159 | 6,91 | 2.537 | -14,9% |
7. | Volvo | 1.699 | 5,44 | 1.160 | 46,5% |
8. | Renault | 1.641 | 5,25 | 1.339 | 22,6% |
9. | Ford | 1.156 | 3,70 | 950 | 21,7% |
10. | Peugeot | 1.139 | 3,65 | 1.521 | -25,1% |
11. | Hyundai | 1.132 | 3,62 | 1.329 | -14,8% |
12. | Mercedes-Benz | 1.086 | 3,48 | 1.242 | -12,6% |
13. | Audi | 1.048 | 3,36 | 1.144 | -8,4% |
14. | Mini | 871 | 2,79 | 453 | 92,3% |
15. | Suzuki | 772 | 2,47 | 637 | 21,2% |
16. | Opel | 535 | 1,71 | 895 | -40,2% |
17. | Mazda | 513 | 1,64 | 814 | -37,0% |
18. | Dacia | 510 | 1,63 | 490 | 4,1% |
19. | Seat | 334 | 1,07 | 401 | -16,7% |
20. | BYD | 297 | 0,95 | 111 | 167,6% |
21. | Mitsubishi | 279 | 0,89 | 251 | 11,2% |
22. | Porsche | 272 | 0,87 | 159 | 71,1% |
23. | Nissan | 254 | 0,81 | 533 | -52,3% |
24. | Polestar | 228 | 0,73 | 124 | 83,9% |
25. | Cupra | 203 | 0,65 | 103 | 97,1% |
26. | Jeep | 194 | 0,62 | 330 | -41,2% |
27. | MG | 168 | 0,54 | 730 | -77,0% |
28. | Land Rover | 152 | 0,49 | 213 | -28,6% |
29. | Citroën | 135 | 0,43 | 458 | -70,5% |
30. | XPeng | 129 | 0,41 | 37 | 248,6% |
31. | Lexus | 109 | 0,35 | 39 | 179,5% |
32. | Fiat/Abarth | 107 | 0,34 | 506 | -78,9% |
33. | Smart | 103 | 0,33 | 8 | 1187,5% |
34. | Zeekr | 80 | 0,26 | | |
35. | Honda | 76 | 0,24 | 127 | -40,2% |
36. | Lynk & Co | 48 | 0,15 | 210 | -77,1% |
37. | Alfa Romeo | 38 | 0,12 | 65 | -41,5% |
38. | DS | 38 | 0,12 | 55 | -30,9% |
39. | Nio | 21 | 0,07 | 14 | 50,0% |
40. | KGM | 11 | 0,04 | 4 | 175,0% |
41. | Lancia | 8 | 0,03 | | |
42. | Lotus | 5 | 0,02 | 19 | -73,7% |
43. | Ferrari | 5 | 0,02 | 5 | 0,0% |
44. | Aston Martin | 5 | 0,02 | | |
45. | VinFast | 5 | 0,02 | | |
46. | Microlino | 3 | 0,01 | 14 | -78,6% |
47. | Lamborghini | 3 | 0,01 | 5 | -40,0% |
48. | Lucid | 3 | 0,01 | 5 | -40,0% |
49. | Subaru | 3 | 0,01 | 4 | -25,0% |
50. | Carver | 3 | 0,01 | 1 | 200,0% |
51. | Bentley | 2 | 0,01 | 12 | -83,3% |
52. | Jaguar | 2 | 0,01 | 7 | -71,4% |
53. | Maserati | 2 | 0,01 | 1 | 100,0% |
54. | Cenntro | 2 | 0,01 | | |
55. | Hongqi | 1 | 0,00 | 8 | -87,5% |
56. | Chrysler | 1 | 0,00 | 2 | -50,0% |
57. | Rolls-Royce | 1 | 0,00 | 1 | 0,0% |
58. | McLaren | 1 | 0,00 | | |
59. | Silence | 1 | 0,00 | | |
60. | Donkervoort | 1 | 0,00 | | |
61. | Denza | 1 | 0,00 | | |
62. | Aiways | | 0,00 | 18 | -100,0% |
63. | XEV | | 0,00 | 5 | -100,0% |
64. | Alpine | | 0,00 | 3 | -100,0% |
65. | Voyah | | 0,00 | 3 | -100,0% |
66. | Morgan | | 0,00 | 2 | -100,0% |
67. | Seres | | 0,00 | 1 | -100,0% |
| CAMPERS | 124 | 0,40 | 114 | 8,8% |
| OVERIG | 5 | 0,02 | -10 | -150,0% |
| TOTAAL | 31.235 | 100,00 | 29.726 | 5,1% |
Campers | 9/2024 |
---|
Adria | 17 |
Bürstner | 4 |
Capron | 11 |
Carthago | 19 |
Chausson | 5 |
Concorde | 3 |
Dethleffs | 5 |
Etrusco | 3 |
Frankia | 2 |
Hymer | 12 |
Itineo | 1 |
Kabe | 3 |
Knaus | 12 |
Laika | 1 |
LMC | 1 |
McLouis | 1 |
Megamobil | 1 |
Niesmann+Bischoff | 4 |
Pilote | 2 |
Pössl | 6 |
Rapido | 1 |
Sun Living | 5 |
Weinsberg | 2 |
Westfalia ZONDER FORD | 2 |
Yucon | 1 |
Op modelniveau zien we sterke prestaties voor zowel de Tesla Model Y (#1) als de Model 3 (#2) en de Volkswagen Polo had zijn beste maand in tijden (#3). De BMW X1/iX1 (#5) had ook zijn beste maand ooit en de nieuwe Skoda Kodiaq drong de top tien binnen (#8). De elektrische zustermodellen Audi Q4 e-tron (#9), Skoda Enyaq (#14), Volkswagen ID.4/ID.5 (#34), ID.3 (#43) en Cupra Born (#54) profiteren van technische updates dan wel prijsverlagingen. Mini profiteert van de nieuwe generaties van de Hatch (#10) en Countryman (#21). Voor de Countryman is dat vermoedelijk ook al een record.
Bij Renault rukt de Captur/Symbioz op sinds de facelift van de eerste en komst van de laatste (#15). Andere modellen die goed scoorden zijn de Skoda Kamiq (#25), Dacia Duster (#47), Ford Explorer (#69), Volkswagen ID.7 (#75), BYD Seal U #76), Mitsubishi ASX (#89), Volkswagen Passat (#90), Peugeot 408 (#97), XPeng G6 (#99), Smart #1 (#109) en Audi Q8 (#110). De Porsche Macan schiet de top honderd binnen dankzij de nieuwe, elektrische generatie (#65) en de Polestar 3 (#98) is eveneens een binnenkomer.
| Model | 9/2024 |
---|
1. | Tesla Model Y | 2.585 |
2. | Tesla Model 3 | 1.248 |
3. | Volkswagen Polo | 1.226 |
4. | Volvo EX30 | 905 |
5. | BMW X1/iX1 | 825 |
6. | Kia Picanto | 659 |
7. | Kia Niro | 627 |
8. | Skoda Kodiaq | 578 |
9. | Audi Q4 e-tron | 547 |
10. | Mini Hatch/Cabrio | 534 |
11. | Toyota Aygo X | 515 |
12. | Renault Clio | 501 |
13. | Toyota Corolla Cross | 478 |
14. | Skoda Enyaq | 462 |
15. | Renault Captur/Symbioz | 436 |
16. | Volvo XC40/EX40/EC40 | 427 |
17. | Hyundai Kona | 363 |
18. | Kia Ceed/Proceed/XCeed | 362 |
19. | Ford Puma | 360 |
20. | Ford Kuga | 355 |
21. | Mini Countryman | 337 |
22. | Volkswagen Tiguan | 328 |
23. | Peugeot 208 | 321 |
24. | Toyota Yaris Cross | 320 |
25. | Skoda Kamiq | 318 |
26. | Skoda Octavia | 314 |
27. | BMW 5 Serie/i5 | 295 |
28. | Peugeot 2008 | 288 |
29. | Hyundai i10 | 285 |
30. | Toyota Yaris | 278 |
31. | Peugeot 3008/5008 | 272 |
32. | Ford Focus | 258 |
33. | Skoda Fabia | 253 |
34. | Volkswagen ID.4/ID.5 | 253 |
35. | Opel Corsa | 251 |
36. | Suzuki Ignis | 250 |
37. | Renault Scenic Electric | 249 |
38. | Kia Sportage | 237 |
39. | Toyota C-HR | 232 |
40. | Suzuki Swift | 224 |
41. | Kia Stonic | 218 |
42. | BMW 4 Serie/i4 | 216 |
43. | Volkswagen ID.3 | 213 |
44. | Mercedes-Benz GLA/EQA | 211 |
45. | Dacia Sandero | 208 |
46. | Kia EV6 | 206 |
47. | Dacia Duster | 199 |
48. | Renault Austral/Espace | 196 |
49. | Mercedes-Benz GLB/EQB | 192 |
50. | Volvo S60/V60 | 184 |
51. | Suzuki Vitara | 181 |
52. | BMW X5/X6 | 180 |
53. | Hyundai i20 | 179 |
54. | Cupra Born | 176 |
55. | Seat Ibiza | 175 |
56. | Toyota Corolla | 172 |
57. | BMW 3 Serie | 164 |
58. | Jeep Avenger | 161 |
59. | Volkswagen Golf | 158 |
60. | Mazda2 | 153 |
61. | Mazda CX-5 | 152 |
62. | Hyundai Bayon | 151 |
63. | BMW 1 Serie | 148 |
64. | Nissan Qashqai | 143 |
65. | Porsche Macan | 142 |
66. | Peugeot 308 | 140 |
67. | Mercedes-Benz A-Klasse | 129 |
68. | Renault Megane Electric | 128 |
69. | Ford Explorer | 128 |
70. | Volvo XC60 | 125 |
71. | Skoda Scala | 125 |
72. | Skoda Karoq | 123 |
73. | Opel Astra | 122 |
74. | Skoda Superb | 121 |
75. | Volkswagen ID.7 | 119 |
76. | BYD Seal U | 116 |
77. | Opel Mokka | 115 |
78. | BMW X2/iX2 | 112 |
79. | Mazda CX-30 | 106 |
80. | Polestar 2 | 103 |
81. | Dacia Jogger | 102 |
82. | BMW X3/iX3/X4 | 102 |
83. | Hyundai Tucson | 101 |
84. | Volkswagen T-Cross | 100 |
85. | Mitsubishi Eclipse Cross | 98 |
86. | Mercedes-Benz CLA | 90 |
87. | Suzuki S-Cross | 88 |
88. | Mercedes-Benz GLC | 87 |
89. | Mitsubishi ASX | 84 |
90. | Volkswagen Passat | 84 |
91. | Volkswagen T-Roc | 81 |
92. | Volkswagen Taigo | 80 |
93. | Renault Arkana | 79 |
94. | Mercedes-Benz E-Klasse | 78 |
95. | Toyota RAV4 | 78 |
96. | Audi A4 | 77 |
97. | Peugeot 408 | 76 |
98. | Polestar 3 | 76 |
99. | XPeng G6 | 75 |
100. | Seat Arona | 74 |
101. | Lexus LBX | 73 |
102. | Porsche Cayenne | 72 |
103. | Audi A3 | 70 |
104. | BYD Seal | 69 |
105. | Kia EV9 | 68 |
106. | Mercedes-Benz C-Klasse/CLE | 67 |
107. | Toyota bZ4X | 67 |
108. | MG 3 | 66 |
109. | Smart #1 | 65 |
110. | Audi Q8 | 62 |
111. | BMW 2 Serie Gran Coupé | 62 |
112. | Audi A1 | 58 |
113. | Fiat 600 | 58 |
114. | BYD Dolphin | 56 |
115. | Mercedes-Benz B-Klasse | 56 |
116. | Mitsubishi Colt | 55 |
117. | Seat/Cupra Leon | 53 |
118. | MG 4 | 52 |
119. | Citroën C3 | 51 |
120. | XPeng G9 | 51 |
2024 Dacia Duster by
harry_nl, on Flickr
Nieuwe modellen (<12 maanden op de markt/<50 registraties) | 9/2024 | |
---|
Alfa Romeo Junior | 28 | NIEUW |
Aston Martin DB12 | 4 | |
Audi Q6 e-tron | 33 | |
BAW Pony | 0 | |
Cenntro Avantier | 2 | |
Cupra Tavascan | 11 | |
Denza D9 | 1 | |
Donkervoort F22 | 1 | |
Ferrari Purosangue | 0 | |
Fisker Ocean | 0 | |
Ford Bronco | 0 | |
Ford Transit/Tourneo Custom | 5 | |
Honda e:Ny1 | 18 | inclusief HR-V 35 stuks |
Hyundai Santa Fe | 7 | |
KGM Torres | 11 | |
Lamborghini Revuelto | 0 | |
Lancia Ypsilon | 8 | |
Lotus Emeya | 0 | |
Mazda CX-80 | 7 | NIEUW |
Mercedes-Benz CLE | 14 | zie C-Klasse/CLE in ranglijst |
Mercedes-AMG GT Coupé | 0 | |
Mercedes-Benz EQT | 1 | inclusief Citan 1 stuks |
MG Cyberster | 1 | |
Nio EL6 | 5 | |
Nissan Townstar Evalia | 1 | |
Polestar 4 | 49 | |
Porsche Panamera | 22 | |
Renault Rafale | 25 | |
Seres 5 | 0 | |
Seres 7 | 0 | |
Silence S04 90 km/u | 1 | |
Smart #3 | 38 | |
Subaru Crosstrek | 2 | |
VinFast VF8 | 5 | |
Voyah Dream | 0 | |
Voyah Free | 0 | |
XEV Yoyo | 0 | |
Zeekr X | 34 | |
Zeekr 001 | 46 | |