De Nederlandse verkoopcijfers | juli 2025 op p. 132

[size=x-large]November 2022[/size]

[size=large]Personenautoregistraties[/size]

In november zijn er 27.810 auto's geregistreerd, een stijging van 2,2% ten opzichte van november vorig jaar. Deze opleving is marginaal, nadat er in november 2021 17,5% minder auto's werden geregistreerd dan in november 2020. Toyota trekt dit jaar een aardige eindsprint en pakte de leiding in november. Het interessante is dat zowel Toyota als Volkswagen, de nummer twee in november, op jaarbasis 22.867 auto's hebben geregistreerd. Welk merk trekt dadelijk over het hele jaar genomen aan het langste eind? Deze strijd gaat dan wel om de tweede plek, want de voorsprong van Kia (27.689 stuks op jaarbasis) is met bijna vijfduizend stuks waarschijnlijk comfortabel genoeg. In november maakten de Koreanen Kia en Hyundai overigens een opvallende pas op de plaats.

Andere merken die hun registraties flink zagen kelderen waren Skoda (de echte piek van de Enyaq is nu wel voorbij, hoewel de cijfers goed blijven), Ford (zoals wel vaker in Nederland stort een bijtellingstopper volledig in na een korte piek, in dit geval de Mustang Mach-E), Citroën (verdwijnen C1 en de C4 heeft maand na maand een heel grillig verloop van registraties), Tesla (zie Ford Mustang Mach-E), Mitsubishi, Honda (ik vermoed dat onderdelentekorten hier een rol spelen, want dit merk valt de laatste twee maanden plotseling helemaal weg) en MG (onderdelentekorten, maar de ZS EV lijkt in Nederland ook aardig opgebrand en de 5 lijkt geen indruk te maken, dus alle hoop is gevestigd op de 4).

Merken die flink plusten en daarmee een grote bijdrage leverden aan de kleine plus in november waren Toyota (vooral de Yaris Cross, Corolla Cross en demolevering bZ4X), Opel (november 2021 was heel slecht, de Corsa en Mokka doen het goed), Seat/Cupra (herstel Seat Leon na tot nu toe zwak 2022, Cupra Born), Dacia (Jogger en Spring), Nissan (aloude Micra en de Ariya), Fiat (500), Mazda (2, CX-5 en CX-60), Porsche (Taycan), Land Rover (Range Rover en vooral de Range Rover Sport), een aardig op stoom komend BYD, Alfa Romeo (Tonale) en DS (hele gamma minus flop 9, die wederom een nul noteert).

2049.jpg


Merkenranglijst
Code:
1.	Toyota        	2.966	10,67	35,2
2.	Volkswagen	2.751	9,89	8,7
3.	Kia        	2.159	7,76	-21,9
4.	Peugeot        	1.776	6,39	3,2
5.	Renault        	1.605	5,77	-6,0
6.	Audi        	1.438	5,17	34,3
7.	Hyundai        	1.389	4,99	-22,8
8.	Volvo        	1.281	4,61	11,7
9.	BMW        	1.276	4,59	1,2
10.	Skoda        	1.276	4,59	-28,2
11.	Ford        	1.267	4,56	-13,9
12.	Opel        	1.216	4,37	43,4
13.	Seat/Cupra*	915	3,29	65,2
14.	Mercedes-Benz	859	3,09	10,8
15.	Dacia        	754	2,71	119,2
16.	Nissan        	653	2,35	23,9
17.	Fiat/Abarth	619	2,23	50,6
18.	Lynk & Co	614	2,21	-5,4
19.	Citroën        	511	1,84	-40,8
20.	Mazda        	447	1,61	21,8
21.	Mini        	387	1,39	-7,9
22.	Suzuki        	285	1,02	2,9
23.	Polestar	210	0,76	-50,0
24.	Porsche        	175	0,63	31,6
25.	Tesla        	137	0,49	-44,1
26.	Mitsubishi	132	0,47	-65,9
27.	Land Rover	127	0,46	84,1
28.	BYD        	84	0,30	4100,0
29.	Jeep        	73	0,26	-16,1
30.	DS        	72	0,26	118,2
31.	Alfa Romeo	63	0,23	472,7
32.	Honda        	43	0,15	-42,7
33.	Lexus        	40	0,14	-14,9
34.	MG        	37	0,13	-46,4
35.	Nio        	18	0,06	
36.	Smart        	14	0,05	-54,8
37.	Subaru        	13	0,05	62,5
38.	Jaguar        	10	0,04	11,1
39.	Bentley        	9	0,03	28,6
40.	Lucid        	7	0,03
41.	Maserati	5	0,02	150,0
42.	Ferrari        	5	0,02	25,0
43.	SsangYong	4	0,01
44.	Aston Martin	4	0,01	300,0
45.	Carver        	3	0,01
46.	Morgan        	2	0,01	100,0
47.	Lamborghini	1	0,00	0,0
48.	Chrysler	1	0,00	0,0
49.	McLaren        	1	0,00	0,0
50.	Seres        	1	0,00	
51.	Alpine        	1	0,00	-66,7
CAMPERS/CONVERSIES	66	0,24
OVERIG               	8	0,03
[b]TOTAAL                	27.810	2,2[/b]
*Seat 668 / Cupra 247

Campers/Conversies
[size=x-small]Adria 6
Allied Vehicles LTD 1
Bürstner 2
Capron 4
Carthago 4
Chausson 4
Dethleffs 3
Dreamer 2
Forster 1
Frankia 1
Hymer 15
Itineo 1
Knaus 5
LMC 1
Mega Mobil 1
Niesmann-Bischoff 1
Pössl 8
Rapido 1
Sun Living 2
Westfalia 3[/size]

694


Op modelniveau zien we dat de Toyota Yaris Cross voor het eerst de eerste positie heeft bemachtigd, na een tweede plek in januari. De Volkswagen Taigo (#19) stond ook nog nooit zo hoog, terwijl de voorzichtig startende Renault Mégane Electric zijn beste positie van juli 2022 (#40) evenaarde. Andere goede posities waren er voor de Fiat 500 (#11), Seat Leon (#27), Dacia Jogger (#35) en Spring (#50) en wat oudgedienden van Audi die we niet vaak meer zo hoog zagen (A4 #77; A5 #110; Q5 #126). Drie modellen betreden de lijst (>40 registraties): de Toyota bZ4X komt binnen op #89, de BYD Atto 3 op #94, de Alfa Romeo Tonale op #114 en de nieuwe Range Rover Sport op #120.

1. Toyota Yaris Cross 930
2. Volvo XC40/C40 817
3. Peugeot 208 732
4. Opel Corsa 620
5. Lynk & Co 01 614
6. Toyota Aygo X 599
7. Kia Picanto 560
8. Skoda Enyaq 526
9. Peugeot 2008 520
10. Kia Niro 516
11. Fiat 500 514
12. Renault Clio 465
13. Ford Focus 440
14. Ford Fiesta 436
15. Volkswagen ID.4/ID.5 423
16. Volkswagen Polo 401
17. Toyota Yaris 397
18. Volkswagen Golf 376
19. Volkswagen Taigo 370
20. Kia Ceed/Proceed/XCeed 353
21. BMW 4 Serie/i4 341
22. Hyundai i10 332
23. Renault Captur 328
24. Audi A3 325
25. Volkswagen Tiguan 322
26. Peugeot 308 320
27. Seat/Cupra Leon 304
28. Toyota Corolla 299
29. Audi E-Tron 295
30. Kia Sportage 292
31. Toyota Corolla Cross 288
32. Opel Mokka 287
33. Mini Hatch/Cabrio 279
34. Ford Puma 272
35. Dacia Jogger 272
36. Toyota C-HR 253
37. Kia EV6 245
38. Nissan Qashqai 244
39. Cupra Born 241
40. Renault Mégane Electric 239
41. Volkswagen T-Roc 232
42. Skoda Kodiaq 231
43. Audi Q4 E-Tron 223
44. Hyundai Ioniq 5 223
45. Hyundai Tucson 222
46. Volvo S60/V60 216
47. Volkswagen T-Cross 213
48. Polestar 2 210
49. Renault Arkana 209
50. Dacia Spring 208
51. Nissan Micra 205
52. Hyundai Kona 189
53. Seat Ibiza 187
54. BMW X3/iX3/X4 186
55. Mercedes-Benz A-Klasse 183
56. Hyundai i20 181
57. Dacia Sandero 168
58. Skoda Karoq 166
59. Peugeot 3008/5008 160
60. BMW 3 Serie 159
61. Volkswagen ID.3 156
62. Citroën C3 151
63. Volvo XC60 149
64. Renault Mégane 143
65. Kia Stonic 142
66. Audi A1 142
67. Skoda Fabia 128
68. Suzuki Vitara 128
69. Hyundai Bayon 127
70. Tesla Model Y 125
71. Mazda CX-5 125
72. Mazda2 119
73. Renault Zoe 117
74. Opel Astra 114
75. Audi Q3 110
76. BMW X1/iX1 109
77. Audi A4 109
78. Porsche Taycan 108
79. Volkswagen Up 107
80. Dacia Duster 106
81. Skoda Kamiq 105
82. Mercedes-Benz CLA 103
83. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 102
84. BMW iX 96
85. Citroën C5 Aircross 95
86. Renault Twingo 94
87. Mercedes-Benz GLB/EQB 94
88. Citroën C3 Aircross 88
89. Toyota bZ4X 88
90. BMW 1 Serie 85
91. Toyota RAV4 85
92. Hyundai i30 85
93. Mercedes-Benz GLA/EQA 83
94. BYD Atto 3 83
95. Seat Arona 80
96. Citroën C4 78
97. Mazda CX-60 78
98. Suzuki S-Cross 75
99. Opel Crossland 74
100. Mercedes-Benz C-Klasse 73
101. BMW 5 Serie 72
102. Mini Countryman 70
103. Audi Q2 70
104. Mitsubishi Eclipse Cross 68
105. Nissan Juke 68
106. Mercedes-Benz Sprinter 66
107. Nissan Leaf 65
108. Mitsubishi Space Star 64
109. Volvo XC90 64
110. Audi A5 63
111. BMW X5/X6 60
112. Opel Vivaro/Zafira 59
113. Opel Grandland 54
114. Alfa Romeo Tonale 54
115. Skoda Scala 53
116. Nissan Ariya 52
117. Seat Tarraco 50
118. Citroën Jumpy/SpaceTourer 50
119. Mazda CX-30 49
120. Range Rover Sport 49
121. Seat Ateca 47
122. Jeep Compass 44
123. Ford Kuga 43
124. Volkswagen Passat 42
125. Skoda Superb 40
126. Audi Q5 40

1-92.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aston Martin Speedster 0
BMW 2 Serie 13
BMW i7 10 NIEUW
BMW iX1 13 NIEUW (zie BMW X1/iX1 in ranglijst voor totaal)
BYD Han 0
BYD Tang 1
Carver S+ 3
Citroën C5 X 37
DS 4 14
DS 9 0
Ferrari 296 GTB 3
Fiat Scudo/Ulysse 34
Honda Civic 9
Honda HR-V 7
Hongqi E-HS9 0
Land Rover Range Rover 16
Lexus NX 19
Lotus Emira 0
Lucid Air 7 NIEUW
Maserati Grecale 3
Mazda2 Hybrid 14
McLaren Artura 0
Mercedes-Benz EQE 36
Mercedes-Benz EQS 23
Mercedes-Benz GLC 15
Mercedes-AMG SL 1
Mercedes-Benz Citan 2
MG 5 10
MG Marvel R 18
Morgan Super 3 1 NIEUW
Nio ET7 18
Nio ES8 0
Nissan X-Trail 19
Renault Express (camperombouw)
Renault Kangoo 2 (niet officieel leverbaar)
SsangYong Korando E-Motion 4
Subaru Solterra 11
Toyota GR86 5
Volkswagen ID.Buzz 19 NIEUW
Volkswagen Multivan 20
Xpeng P5 0
Xpeng P7 1

[size=x-small]Cijfers: RDC via https://mijn.bovag.nl/downloads/onderzoek-cijfers/autoverkopen/raibovag_verkoopstatistiek-autoverkopen-nov-2022
Foto's: Zeelandnet.nl / AD.nl / Dutchman.tv
 
[size=large]Bestelautoregistraties[/size]

De bestelautoregistraties blijven zich op een lager niveau dan 2021 bewegen. Bij marktleider Volkswagen zet het herstel evenwel door. November 2021 was heel slecht voor Volkswagen bedrijfsauto's, met de Caddy, Transporter en Crafter pas op veertien, acht en tien. Dit jaar kwamen genoemde modellen uit op #3, #1 en #7. Renault en Toyota scoorden in november 2021 juist uitzinnig en moeten nu een veer laten. Ford is ook nog steeds verkouden, ondanks de voortzetting van de inhaalslag van de Transit Connect. Bovendien lijkt ofwel de voorraad oude Rangers te worden opgeruimd, ofwel de nieuwe Ranger te worden uitgeleverd, want die stijgt naar #20 met liefst 65 registraties.

m1mypqfbwjsf_800.jpg


Mercedes-Benz profiteert uiteraard nog steeds van de nieuwe Citan, maar vooral volumemodel Sprinter laat een inhaalslag zien. Verder valt op dat de nieuwe Fiat Doblò stijgt (#18), de Citroën Jumper het bovengemiddeld goed doet (#23) en de Nissan Primastar weer opveert (#30). Bovendien is eindelijk de eerste Townstar geregistreerd, die door Nissan in Nederland alleen in elektrische vorm wordt geleverd. De Townstar is dus een zustermodel van de Renault Kangoo (en Citan) en de opvolger van zowel de NV200 als de NV250. De belangrijkste nieuwkomer is echter de Volkswagen ID. Buzz Cargo met 25 exemplaren.

1. Volkswagen Transporter/T6 545
2. Mercedes-Benz Sprinter 520
3. Volkswagen Caddy 361
4. Renault Trafic 351
5. Ford Transit Custom 339
6. Renault Master 325
7. Volkswagen Crafter 271
8. Mercedes-Benz Vito/V/EQV 262
9. Opel Vivaro/Zafira 231
10. Ford Transit Connect 206
11. Peugeot Expert/Traveller 168
12. Mercedes-Benz Citan 156
13. Toyota ProAce 141
14. Iveco Daily 136
15. Ford Transit 104
16. Fiat Scudo 82
17. Renault Kangoo 82
18. Fiat Doblò 70
19. Opel Combo 68
20. Ford Ranger 65
21. Ford Transit Courier 59
22. Toyota ProAce City 57
23. Citroën Jumper 56
24. Opel Movano 55
25. Renault Express 52
26. Ram 1500/2500/3500 50
27. MAN TGE 49
28. Citroën Berlingo 45
29. Peugeot Partner 42
30. Nissan Primastar 39
31. Peugeot Boxer 34
32. Citroën Jumpy/SpaceTourer 31
33. Volkswagen ID. Buzz 25
34. Toyota Land Cruiser 24
35. Toyota Hilux 23
36. Fiat Ducato 22
37. Land Rover Defender 12
38. Ford F-150 9
39. Fiat Fiorino 8
40. Suzuki Jimny 5
41. Nissan Interstar 5
42. Isuzu D-Max 5
43. Maxus e-Deliver 3 5

[size=x-small]Cijfers: RDC via kenteken.tv
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
Bedankt weer Rutger!

Eén dingetje viel me op: Je zegt dat de MG ZS niet meer populair is, maar ik las laatst ergens iets over levertijden van een jaar. Blijkbaar zit er ook aan de aanbodkant een probleem.
 
Ja, die levertijden zullen er ongetwijfeld zijn, maar toch zie je dat de registraties op een veel lager niveau blijven liggen dan eind 2019 en in 2020: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/mg/zs/
In heel Europa scoort de MG ZS echter beter dan ooit, wat bij mij de indruk wekt dat de belangstelling in Nederland danig is verflauwd en dat die levertijden niet zozeer worden veroorzaakt door een enorme vraag in Nederland, maar elders in Europa. Maar dat blijft mijn hypothese. :)
 
Tussenstand personenauto's december:

merken
1. TOYOTA 1999
2. KIA 1736
3. VOLKSWAGEN 1558
4. RENAULT 1415
5. BMW 1210
6. TESLA 1020
7. AUDI 982
8. VOLVO 762
9. HYUNDAI 720
10. LYNK&CO 587

modellen
1. TESLA MODEL Y 925
2. RENAULT CLIO 630
3. LYNK & CO 01 587
4. KIA PICANTO 564
5. TOYOTA COROLLA 558
6. KIA NIRO 523
7. TOYOTA YARIS CROSS 468
8. TOYOTA AYGO X 437
9. VOLVO XC40 395
10. POLESTAR 2 347

Tussenstand personenauto's 2022:

merken
1. KIA 29640
2. VOLKSWAGEN 26036
3. TOYOTA 25545
4. PEUGEOT 21490
5. HYUNDAI 16890
6. BMW 16719
7. RENAULT 15871
8. SKODA 14760
9. OPEL 13790
10. FORD 13057

bron: https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data
 
De vertrekkend eindverantwoordelijke bij importeur PON vindt het ook jammer dat VW geen nummer één is dit jaar:

Automotive-online.nl zei:
(..)Ja, we verliezen met Volkswagen dit jaar de nummer één positie, ondanks een geweldige orderportefeuille. De verstoorde supplychain speelt ons hier echt enorm parten. Dat had ik in dit afscheidsjaar natuurlijk liever anders gezien.”(..)

Flink interview met, voor wie het interesseert, nog wel wat wetenswaardigheden, vind ik.
(ik zet maar ff wat quotes neer, want wellicht gaat het artikel nog achter een ledenlogin).

Zoals:

(..) Omdat de leveringen weer beter worden en de markt de enorme achterstanden kan wegwerken volgend jaar krijg je een groei in het aantal registraties. Dat levert de bijzondere situatie op dat de media zullen rapporteren dat de autoverkoop stijgt, terwijl tegelijkertijd de orders teruglopen (..).”


Klantdata
(..)De meeste aandacht gaat daarbij naar de strijd om data en om het contact met de klant. Als het gaat om deze strijd, dan is Trip bij- zonder kalm. “Straks heeft iedereen contact met de klant, maar die bepaalt uiteindelijk zelf. Het spel kan maar op een manier gespeeld worden en dat is dat de fabriek, wij en dealers de data delen. Want het is in het belang van alledrie dat de informatievoorziening op alle contactmomenten consistent is. Maar drie procent van alle mogelijke orders is online te bestellen, de rest vereist eigenlijk allemaal fysiek contact. Voor een lampje dat brandt of lichtunit die vervangen moet worden, gaat de klant naar de dealer. Wat de fabrikant ook verzint, die dealer krijgt altijd zijn rol.” (..)


Prijsverhogingen:
(..)Het managen van prijsverhogingen bij de fabriek, is vervelend maar in deze tijd niet iets bijzonders. “Wij hebben snel geschakeld en onder meer de prijsgarantie losgelaten. We garanderen niets meer.” Zakelijke klanten klaagden dat Pon (en andere importeurs) een blanco cheque eisten zonder leveringszekerheid. Dat beeld herkent Trip niet. “Wij zijn zo transparant als mogelijk, klanten hebben redelijke annuleringsmogelijkheden. Bij de zakelijke markt is er ook echt begrip. Lastiger is het met de particuliere klant. Die snapt toch minder goed waarom de prijs zo fors verhoogd wordt.”(..)

https://www.automotive-online.nl/management/merkkanaal/2022/12/23/afscheidsinterview-willem-trip-pon-leren-leven-met-turbulentie/
 
1 t/m 22 december
1. Toyota 1.885 11,75
2. Kia 1.612 10,05
3. Volkswagen 1.361 8,49
4. Renault 1.353 8,44
5. BMW 1.025 6,39
6. Tesla 923 5,75
7. Audi 807 5,03
8. Volvo 695 4,33
9. Hyundai 641 4,00
10. Lynk & Co 550 3,43
11. Dacia 518 3,23
12. Seat/Cupra 508 3,17
13. Mercedes-Benz 476 2,97
14. Nissan 453 2,82
15. Ford 437 2,72
16. Peugeot 391 2,44
17. Skoda 364 2,27
18. Mazda 350 2,18
19. Polestar 328 2,05
20. Mini 294 1,83
21. Opel 223 1,39
22. Suzuki 140 0,87
23. MG 116 0,72
24. Fiat/Abarth 105 0,65
25. Mitsubishi 84 0,52
26. Citroën 83 0,52
27. Porsche 71 0,44
28. Land Rover 51 0,32
29. BYD 37 0,23
30. Honda 26 0,16
31. Lexus 22 0,14
32. DS 17 0,11
33. Nio 13 0,08
34. Jeep 8 0,05
35. Alfa Romeo 8 0,05
36. Smart 6 0,04
37. Alpine 5 0,03
38. Jaguar 4 0,02
39. Carver 3 0,02
40. SsangYong 2 0,01
41. Subaru 1 0,01
42. Bentley 1 0,01
43. Lucid Motors 1 0,01
44. Maserati 1 0,01
45. Ferrari 1 0,01
46. Hongqi 1 0,01
CAMPERS/CONVERSIES 38 0,24
OVERIG
TOTAAL 16.039

Ben benieuwd of er nog eindsprints komen bij sommige merken. Wellicht kunnen we nog wat verwachten van bijvoorbeeld de elektrische auto's die over hun hoogtepunt heen zijn en nog ruimschoots voorradig zijn, zoals de Ford Mustang Mach-E, die dit jaar in een moeras is weggezakt, of oudgedienden Renault Zoe en Nissan Leaf. Ik vrees een beetje voor de Subaru-dealers, die nog met een flinke voorraad zitten van de Solterra met eenfaseladen.

Toyota heeft nu de voorsprong op Volkswagen vergroot, waardoor Volkswagen op jaarbasis dus de nummer drie is.

Lynk & Co scoort vergelijkbaar met december 2021 en blijft daarmee imponeren. Dat geldt ook voor Tesla en Polestar. Renault, Dacia en Nissan doen het opvallend goed, op de Spring na doen de elektrische auto's het niet eens bijzonder. Verder valt op dat Hyundai nu flink zakt. Opvallend genoeg heeft de Ioniq 5 in 2022, die pas medio 2021 op de markt kwam, nog steeds niet de 2021-aantallen geëvenaard. Het merkenduo Seat en Cupra scoort, maar Skoda lijkt zijn spullen al te hebben gepakt voor het nieuwe jaar.

Bij de premiummerken doen BMW en Audi het goed met hun elektrische aanbod, terwijl Mercedes-Benz door twijfelachtige keuzes (de EQA, EQB en EQC kunnen totaal niet op tegen het aanbod van BMW, Audi en Volvo) hapert.

Bij de overige Chinezen verdubbelt MG, doet BYD het vooralsnog een beetje rustig aan, terwijl Nio gezien de prijsklasse waarin het nieuwe merk opereert eigenlijk opvallend netjes scoort.
 
Ik kijk al uit naar je traditionele eindejaarsupdate en analyse per segment Rutger DC!
Daar kruipt ongetwijfeld een pak werk in, maar het wordt hier door heel wat mensen gewaardeerd (y)
 
Met name Tesla en Volkswagen zijn nog met een slotoffensief bezig.

Elektrische personenauto's 2022 t/m 30 december:

1. KIA 6743
2. VOLKSWAGEN 6261
3. PEUGEOT 5970
4. AUDI 5764
5. BMW 5528
6. SKODA 5401
7. TESLA 4595
8. VOLVO 3892
9. OPEL 3152
10. HYUNDAI 3101
11. CITROEN 2756
12. MERCEDES-BENZ 2729
13. RENAULT 2690
14. CUPRA 2492
15. POLESTAR 2191
16. FIAT 2126
17. MINI 1638
18. DACIA 1455
19. MG 1371
20. NISSAN 1248

bron: https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data
 
Er is alsnog een eindsprint gaande bij een aantal merken: Volkswagen, Tesla, Audi en Cupra registreerden allemaal zo'n 500 auto's na kerst. Daardoor zal Volkswagen het jaar waarschijnlijk als tweede eindigen, vóór Toyota. Audi stond na 11 maanden dertiende, maar kan het jaar nog als negende eindigen. Op dit moment is Audi Mercedes-Benz en Volvo al voorbij en de achterstand op Ford en Opel is minimaal.

Top tien 1 t/m 28 december
1. Volkswagen 2.317 10,40
2. Toyota 2.200 9,87
3. Kia 1.933 8,68
4. Renault 1.699 7,63
5. Tesla 1.545 6,93
6. Audi 1.501 6,74
7. BMW 1.454 6,53
8. Seat/Cupra 1.131 5,08
9. Hyundai 913 4,10
10. Volvo 872 3,91
 
Ik ben heel eigenwijs op dat vlak. :T Cupra is ook een soort Abarth met sportievere versies van Seat-modellen (Leon en Ateca) en uiteindelijk lijkt Cupra vooral een nieuwe naam voor Seat, zoals Daewoo op 1 januari 2005 Chevrolet werd. Alleen wordt Seat heel traag uitgefaseerd ten faveure van Cupra.
 
Maar de enige Cupra die er toe doet in Nederland is de Born en dat is toch echt een apart model dat niet als Seat beschikbaar is. Dus persoonlijk vind ik dat Cupra en Seat ook los van elkaar moeten worden gerekend.
 
1 t/m 29 december
1. Volkswagen 2.778 10,85
2. Toyota 2.312 9,03
3. Kia 2.143 8,37
4. Audi 2.099 8,20
5. Renault 1.864 7,28
6. Tesla 1.822 7,12
7. BMW 1.612 6,30
8. Seat/Cupra* 1.353 5,29
9. Hyundai 1.015 3,97
10. Volvo 937 3,66
11. Skoda 741 2,90
12. Lynk & Co 708 2,77
13. Peugeot 696 2,72
14. Nissan 674 2,63
15. Dacia 668 2,61
16. Ford 623 2,43
17. Mercedes-Benz 590 2,31
18. Mazda 492 1,92
19. Polestar 429 1,68
20. Opel 394 1,54
21. Mini 349 1,36
22. Fiat/Abarth 246 0,96
23. Citroën 202 0,79
24. MG 174 0,68
25. Suzuki 156 0,61
26. Mitsubishi 116 0,45
27. Porsche 80 0,31
28. Land Rover 58 0,23
29. BYD 47 0,18
30. Honda 35 0,14
31. DS 31 0,12
32. Lexus 28 0,11
33. Jeep 24 0,09
34. Nio 17 0,07
35. Alfa Romeo 11 0,04
36. Smart 7 0,03
37. Alpine 5 0,02
38. Subaru 4 0,02
39. Jaguar 4 0,02
40. Carver 3 0,01
41. SsangYong 2 0,01
42. Bentley 1 0,00
43. Lucid Motors 1 0,00
44. Maserati 1 0,00
45. Ferrari 1 0,00
46. Hongqi 1 0,00
CAMPERS/CONVERSIES 40 0,16
TOTAAL 25.594
[size=x-small]* Seat 415 | Cupra 938[/size]
 
Rutger DC zei:
Ik ben heel eigenwijs op dat vlak. :T Cupra is ook een soort Abarth met sportievere versies van Seat-modellen (Leon en Ateca) en uiteindelijk lijkt Cupra vooral een nieuwe naam voor Seat, zoals Daewoo op 1 januari 2005 Chevrolet werd. Alleen wordt Seat heel traag uitgefaseerd ten faveure van Cupra.

Tja dat is geen reden. Cupra heeft alleen de Born en Formator die er juist niet als Seat zijn. Dan heb je alleen de Cupra Leon die er ook als Seat is maar die verkoopt zelfs slechter dan een DS 9. Dit geeft gewoon een verkeerd beeld. Seat zal idd verdwijnen en er komen nog een paar nieuwe Cupra's aan.
 
Dit geeft geen verkeerd beeld, dit geeft het beeld van Seat en Cupra samen. Dit geeft het niet door jou en enkele anderen gewenste beeld, dat is iets anders. Als ik beide merken loskoppel zie je een enorm stijgend Cupra en enorm dalend Seat, maar die stijgingen en dalingen geven individueel ook een 'verkeerd' beeld - ze vertellen niet het hele verhaal.
 
Jawel. Dat Cupra een nieuw merk is en Seat een (uitgefaseerd) ouder merk. t/m november staat Seat als merk op plaats 15 en Cupra als merk op plaats 26.
 
Ik ben het niet vaak oneens met Rutger, maar nu wel. Het geeft daadwerkelijk een verkeerd beeld omdat Seat en Cupra twee verschillende merken zijn. Nu komt het over alsof Seat het enorm goed doet terwijl dat in werkelijk door 1 model van Cupra komt, dat bovendien niet eens als Seat beschikbaar is. En de gesplitste cijfers zijn er, dus waarom die niet plaatsen?

Hetzelfde vind ik overigens van de Volvo XC40 en C40, VW ID.4 en ID.5 etc.

Maar buiten dit om waardeer ik het enorm dat je ons op de hoogte houdt met je lijsten, Rutger. Hopelijk kunnen we daar nog jaren van genieten. Het beste voor 2023!
 
The CUPRA brand was formed as a development of the original ‘SEAT Sport’ moniker. Originally these were sporty variants of SEAT models, but today SEAT is a company with two clearly defined brands: SEAT and CUPRA. First combined on one website, the two each now have their own websites and separate vehicle line-ups.

https://archibalds.co.nz/news/cupra-news/whats-the-difference-between-seat-and-cupra/


Eigenlijk hetzelfde verhaal als volvo/polestar

Polestar was once Volvo's racing skunkworks, but it's morphed into a standalone electric offshoot, jointly owned by Volvo and its Chinese mothership, Geely

https://www.topgear.com/car-reviews/polestar/2

Dus als je t mij vraagt: als Volvo en Polestar gesplitst zijn, dan moeten Seat en Cupra ook gesplitst worden ;)
 
Het valt mij wel op dat ondanks de produktieproblemen en lange levertijden er nog zoveel extra elektrische auto's geregistreerd worden in december. Waar komen die ineens vandaan? Bij Tesla vooral uit China naar ik weet maar bij de andere merken?
 
Elektrische personenauto's december ruwe data:

modellen
TESLA MODEL Y 2308
AUDI Q4 40 E-TRON 626
AUDI E-TRON 55 581
CUPRA BORN 150 KW 58/62 KWH 565
VOLVO XC40 561
POLESTAR 2 554
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 472
BMW I4 EDRIVE40 464
VOLKSWAGEN ID.5 PRO 128 KW 394
KIA NIRO 390
VOLKSWAGEN ID.5 PRO 150 KW 346
SKODA ENYAQ 80 343
CUPRA BORN 170 KW 58/62 KWH 323
BMW IX3 315
TESLA MODEL 3 312
KIA EV6 287
DACIA SPRING 234
HYUNDAI IONIQ5 228
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 128 KW 224
AUDI Q4 SPORTBACK 40 E-TRON 221


Elektrische personenauto's 2022 ruwe data:

modellen
TESLA MODEL Y 3922
PEUGEOT 208 3751
KIA NIRO 3467
KIA EV6 3101
VOLVO XC40 3044
SKODA ENYAQ 80 2969
SKODA ENYAQ 60 2251
POLESTAR 2 2191
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 2154
PEUGEOT 2008 2120
CITROEN E-C4 2111
AUDI Q4 40 E-TRON 2087
HYUNDAI IONIQ5 1953
BMW IX3 1846
FIAT 500 1831
BMW I4 EDRIVE40 1771
AUDI E-TRON 55 1673
MINI COOPER SE 1628
DACIA SPRING 1459
OPEL CORSA 1450
OPEL MOKKA 1289
CUPRA BORN 150 KW 58/62 KWH 1146
HYUNDAI KONA 1060
RENAULT ZOE 945
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW 934
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC 922
TESLA MODEL 3 872
VOLVO C40 864
RENAULT TWINGO 837
CUPRA BORN 812
FORD MUSTANG MACH-E 764
MG ZS EV 740
MERCEDES-BENZ EQA 250 698
BMW I4 M50 666
VOLKSWAGEN ID.5 PRO 150 KW 643
BMW IX XDRIVE40 629
VOLKSWAGEN ID.5 PRO 128 KW 619
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 568
NISSAN LEAF 40KWH 500
CUPRA BORN 170 KW 58/62 KWH 490
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 459
AUDI Q4 SPORTBACK 40 E-TRON 449
CITROEN JUMPY 446
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 128 KW 436
AUDI Q4 35 E-TRON 400
NISSAN LEAF 62KWH 400
OPEL VIVARO 375
PORSCHE TAYCAN 365
MERCEDES-BENZ EQB 250 359
NISSAN ARIYA 343
MG MARVEL R ELECTRIC 308
MERCEDES-BENZ EQE 350+ 294
MG5 ELECTRIC 284
BMW IX XDRIVE50 275
MERCEDES-BENZ EQB 300 4MATIC 243
MERCEDES-BENZ EQS 450+ 236
FIAT ULYSSE TRIPOD 217
BMW I I3 216
VOLKSWAGEN ID.3 PRO S 150 KW 214
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 207
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 204
MAZDA MX-30 184
KIA SOUL 177
MERCEDES-BENZ EQV 167
BYD ATTO 3 161
PORSCHE TAYCAN 4 146
TOYOTA PROACE 144
SKODA ENYAQ RS 136
AUDI E-TRON S 127
VOLKSWAGEN ID.4 GTX 220 KW 122
AUDI E-TRON GT 121
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 119
VOLKSWAGEN ID.5 GTX 220 KW 119
CITROEN JUMPY SPACETOURER 112
TOYOTA BZ4X 112
PORSCHE TAYCAN 4S 106
AUDI Q4 SPORTBACK 35 E-TRON 105
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 109 KW 105
VOLKSWAGEN UP! 103
TOYOTA PROACE TRIPOD 100


Elektrische personenauto's 2022

merken
1. KIA 6745
2. VOLKSWAGEN 6338
3. PEUGEOT 5976
4. AUDI 5777
5. BMW 5565
6. SKODA 5415
7. TESLA 4984
8. VOLVO 3908
9. OPEL 3152
10. HYUNDAI 3103
11. CITROEN 2758
12. MERCEDES-BENZ 2732
13. RENAULT 2704
14. CUPRA 2492
15. POLESTAR 2195
16. FIAT 2126
17. MINI 1638
18. DACIA 1459
19. MG 1371
20. NISSAN 1253

Totaal elektrisch 74465 van 321821 is 23 procent.

bron: https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data
 
Personenauto's met de hoogste omzet (som catalogusprijs) in 2022 minimaal € 100 miljoen ruwe data:

modellen
VOLVO XC40 357,513,793
KIA NIRO 287,070,312
PEUGEOT 208 283,808,724
LYNK & CO 01 244,744,964
TESLA MODEL Y 233,990,435
TOYOTA YARIS CROSS 208,589,103
PEUGEOT 2008 199,914,519
OPEL CORSA 182,585,044
HYUNDAI TUCSON 169,795,475
KIA EV6 167,709,871
SKODA ENYAQ 80 166,028,099
VOLKSWAGEN POLO 157,482,982
KIA SPORTAGE 149,285,513
TOYOTA COROLLA 142,904,582
TOYOTA YARIS 141,879,516
FORD FOCUS 141,219,031
VOLKSWAGEN T-ROC 139,776,272
NISSAN QASHQAI 137,047,107
BMW IX3 136,272,800
AUDI E-TRON 55 132,309,546
VOLVO XC60 132,241,524
AUDI Q4 40 E-TRON 130,536,353
KIA PICANTO 126,739,209
BMW I4 EDRIVE40 123,430,409
KIA CEED 123,386,975
POLESTAR 2 118,828,101
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 116,462,676
VOLKSWAGEN TIGUAN 116,121,296
HYUNDAI IONIQ5 111,254,810
VOLVO V60 110,142,714
OPEL MOKKA 109,608,615
VOLKSWAGEN GOLF 108,687,595
SKODA ENYAQ 60 106,902,479
BMW X5 XDRIVE45E 104,253,374
HYUNDAI KONA 103,529,572
FORD PUMA 102,426,954
TOYOTA AYGO X 100,835,871
PEUGEOT 308 100,423,588

merken
BMW 1,318,205,960
VOLKSWAGEN 1,089,050,642
KIA 1,010,493,540
AUDI 893,635,879
MERCEDES-BENZ 866,306,637
TOYOTA 811,692,897
VOLVO 786,177,212
PEUGEOT 737,162,844
SKODA 637,857,121
HYUNDAI 591,977,559
RENAULT 534,426,184
FORD 480,492,533
OPEL 454,521,283
PORSCHE 415,969,486
TESLA 305,827,398
CITROEN 294,807,259
NISSAN 274,915,080
LYNK&CO 244,744,964
MINI 234,766,432
MAZDA 222,033,485
LAND ROVER 174,644,516
SEAT 171,697,525
FIAT 157,800,333
SUZUKI 134,579,407
CUPRA 124,568,661
DACIA 122,380,713
POLESTAR 120,976,598


bron: https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Open-Data-RDW-Gekentekende_voertuigen/m9d7-ebf2/data
 
[size=x-large]December 2022[/size]

[size=large]Personenautoregistraties[/size]

In december zijn er 30.900 auto's geregistreerd, een verlies van 12,3%. Voor zakelijk gereden, duurdere EV's kon het lonend zijn om de auto nog vóór 2023 afgeleverd te krijgen, omdat het lagere bijtellingstarief vanaf dit jaar niet voor het bedrag tot 35.000 euro maar slechts tot 30.000 euro geldt.

Een merk dat daarvan profiteerde is Tesla, dat in december het hele jaar goedmaakte. 56% van alle dit jaar geregistreerde Tesla's zijn in de laatste maand van het jaar geregistreerd. Sinds de prijsverlagingen is de Model Y ook in Nederland niet aan te slepen. De kans dat de Model Y dit jaar de populairste EV wordt, lijkt me tamelijk groot. Ook de Volkswagen-groep, althans het hoofdmerk, Audi en Cupra, piekten in december met hun EV's. Audi kon daardoor op de jaarranglijst nog een sprong maken: van plaats dertien (januari-november 2022) naar negen. Ten slotte scoorden Renault en Dacia bovengemiddeld goed, maar in het geval van Renault komt dat zeker niet door de EV's.

rd0y1l7bzwq8_800.jpg


Merkenranglijst
1. Volkswagen 3.144 10,17
2. Tesla 2.728 8,83
3. Toyota 2.499 8,09
4. Audi 2.407 7,79
5. Renault 2.386 7,72
6. Kia 2.343 7,58
7. BMW 1.929 6,24
8. Volvo 1.127 3,65
9. Peugeot 1.066 3,45
10. Hyundai 1.046 3,39
11. Cupra 962 3,11
12. Skoda 934 3,02
13. Ford 928 3,00
14. Nissan 796 2,58
15. Dacia 746 2,41
16. Mercedes-Benz 738 2,39
17. Lynk & Co 738 2,39
18. Opel 733 2,37
19. Mazda 558 1,81
20. Polestar 552 1,79
21. Seat 449 1,45
22. Citroën 426 1,38
23. Mini 369 1,19
24. Fiat/Abarth 304 0,98
25. MG 221 0,72
26. Suzuki 165 0,53
27. Mitsubishi 147 0,48
28. Porsche 89 0,29
29. Land Rover 67 0,22
30. BYD 51 0,17
31. Honda 42 0,14
32. DS 34 0,11
33. Lexus 32 0,10
34. Jeep 29 0,09
35. Nio 17 0,06
36. Alfa Romeo 13 0,04
37. Smart 7 0,02
38. Jaguar 5 0,02
39. Alpine 5 0,02
40. Subaru 4 0,01
41. Carver 3 0,01
42. SsangYong 2 0,01
43. Hongqi 2 0,01
44. Bentley 1 0,00
45. Lucid Motors 1 0,00
46. Maserati 1 0,00
47. Ferrari 1 0,00
CAMPERS/CONVERSIES 42 0,14
OVERIG 11
TOTAAL 30.900

Campers:
[size=x-small]Adria 5
Blucamp 1
Bürstner 1
Capron 2
Carthago 7
Chausson 2
Dethleffs 5
Eura Mobil 1
Hymer 8
Knaus 1
Pilote 1
Pössl 2
Rapido 1
Sun Living 2
Tourne Mobil 2
Weinsberg 1[/size]

694


Bij de modellen eindigde de Tesla Model Y eenzaam aan de top. De Volkswagen ID.4/ID.5 deden het ook goed (#2), vooral de laatste werd opvallend vaak geregistreerd voor zo'n liftback-achtige. Andere veel geregistreerde EV's zijn de Audi Q4 e-tron (#4 - record) en E-Tron/Q8 e-tron (#6), Cupra Born (#5 - ondanks daling op jaarbasis), BMW i4 (#12), Polestar 2 (#16 ondanks halvering op jaarbasis), BMW iX3 (inclusief zustermodellen #20, fikse daling op jaarbasis, maar nog altijd de beste maand van 2022), Dacia Spring #36 - record), BMW iX (#47 - ook hier een daling op jaarbasis) en de Mercedes-Benz eVito/EQV (inclusief ICE-versies #87, ook hier wel een daling op jaarbasis).

Er zijn ook een aantal nieuwe binnenkomers en die zijn allemaal elektrisch aangedreven: de Volkswagen ID. Buzz (#105), BMW i7 (inclusief twee 7-series op #106) en na twee jaar afwezigheid zijn de Tesla-modellen Model S (#90) en Model X (#111) terug van weggeweest.

Verder valt op dat een aantal merken nog heeft gestunt, hetzij om de jaarcijfers op te poetsen, hetzij omdat de orderboeken goed gevuld zijn. De Renault Clio (#3) valt bijvoorbeeld op. De Clio deed het in de eerste drie kwartalen nog heel slecht, maar na een enorme eindsprint in het laatste kwartaal (2.315 van de 4.231 Clio-registraties!) maakte de Clio die rode cijfers bijna goed. Ook diens zustermodel met ouder platform, Nissan Micra (#27), scoorde goed. De Audi A6 is het hele jaar al vrijwel onzichtbaar, maar behaalde in december ineens zijn beste resultaat (#82). Een aantal merken ruimde de resterende voorraad van gesaneerde modellen op, hetzij om 2023 met een schone lei te kunnen beginnen, hetzij omdat deze oudere, relatief onzuinige auto's dit jaar te maken zouden krijgen met nog meer BPM door hogere CO[sub]2[/sub]-heffingen. Het gaat hierbij om de Ford EcoSport (#50) en Renault Scénic (#110).

Modellenranglijst
1. Tesla Model Y 2.298
2. Volkswagen ID.4/ID.5 1.507 [size=x-small]752 | 755[/size]
3. Renault Clio 1.157
4. Audi Q4 e-tron 1.031
5. Cupra Born 935
6. Audi Q8 e-tron 840
7. Volvo XC40/C40 831 [size=x-small]629 | 202[/size]
8. Kia Picanto 790
9. Lynk & Co 01 738
10. Kia Niro 660
11. Toyota Yaris Cross 622
12. BMW 4 Serie/i4 621 [size=x-small]20 | 601[/size]
13. Renault Captur 577
14. Peugeot 208 568
15. Toyota Aygo X 556
16. Polestar 2 552
17. Skoda Enyaq 534
18. Volkswagen ID.3 481
19. Toyota Yaris 471
20. BMW X3/iX3/X4 399 [size=x-small]77 | 309 | 13[/size]
21. Opel Corsa 386
22. Toyota Corolla 361
23. Volkswagen Polo 325
24. Tesla Model 3 313
25. Ford Focus 288
26. Kia EV6 286
27. Nissan Micra 271
28. Nissan Qashqai 268
29. Ford Fiesta 255
30. Mini Hatch/Cabrio 253
31. Peugeot 2008 245
32. Hyundai i10 245
33. Dacia Sandero 244
34. Kia Ceed/Proceed/XCeed 243 [size=x-small]152 | 51 | 40[/size]
35. Fiat 500 241
36. Dacia Spring 240
37. Toyota Corolla Cross 238
38. Mazda CX-5 234
39. Citroën C3 233
40. Hyundai Ioniq 5 227
41. Audi A3 223
42. Hyundai Tucson 222
43. Renault Arkana 205
44. Seat Ibiza 200
45. Volkswagen Taigo 195
46. Seat Arona 182
47. BMW iX 169
48. BMW X1/iX1 168 [size=x-small]138 | 30[/size]
49. Kia Stonic 161
50. Ford EcoSport 150
51. Peugeot 308 148
52. Volkswagen T-Roc 148
53. Renault Mégane 145
54. Opel Mokka 143
55. Dacia Jogger 140
56. Toyota C-HR 140
57. BMW 1 Serie 136
58. BMW 3 Serie 135
59. Mazda2 135
60. Kia Sportage 134
61. Ford Puma 133
62. Volvo S60/V60 132 [size=x-small]32 | 100[/size]
63. Volkswagen Golf 130
64. Renault Mégane Electric 129
65. Dacia Duster 122
66. Mitsubishi Space Star 114
67. Hyundai i20 113
68. Volkswagen Tiguan 107
69. Nissan Juke 104
70. Mercedes-Benz CLA 100
71. Nissan Leaf 94
72. Mercedes-Benz A-Klasse 93
73. Peugeot 3008/5008 93 [size=x-small]51 | 42[/size]
74. Hyundai Bayon 93
75. Renault Zoe 91
76. Volkswagen T-Cross 90
77. Hyundai Kona 89
78. Volvo XC60 86
79. Mercedes-Benz GLA/EQA 86 [size=x-small]23 | 63[/size]
80. Mazda CX-30 85
81. Mini Countryman 83
82. Audi A6 79
83. Skoda Karoq 78
84. Opel Crossland 78
85. Ford Mustang Mach-E 78
86. Skoda Kamiq 76
87. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 74 [size=x-small]39 | 6 | 29[/size]
88. Skoda Kodiaq 72
89. BMW 5 Serie 69
90. Tesla Model S 69
91. Opel Astra 68
92. Mercedes-Benz GLB/EQB 67 [size=x-small]18 | 49[/size]
93. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 65
94. Skoda Octavia 65
95. MG 5 65
96. Porsche Taycan 63
97. MG ZS 60
98. Skoda Fabia 59
99. Audi A4 58
100. Mercedes-Benz EQE 55
101. Volkswagen Up 53
102. Mercedes-Benz Sprinter 53
103. Suzuki Vitara 52
104. MG Marvel R 52
105. Volkswagen ID.Buzz 52
106. BMW 7 Serie/i7 51 [size=x-small]2 | 49[/size]
107. BYD Atto 3 49
108. BMW X5/X6 49 [size=x-small]46 | 3[/size]
109. Mercedes-Benz B-Klasse 48
110. Renault Scénic 48
111. Tesla Model X 48
112. Toyota RAV4 47
113. Citroën C4 47
114. Audi A1 46
115. Opel Grandland 46
116. Mazda3 46
117. Citroën Jumpy/SpaceTourer 45
118. Hyundai i30 44
119. Volvo XC90 43
120. Citroën C3 Aircross 41
121. Suzuki Swift 41
122. Nissan Ariya 40

ford_ecosport_01.jpg


Verder is er slechts één nieuwkomer, maar geen onbelangrijke: de nieuwe MG 4.

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Alfa Romeo Tonale 10
Aston Martin Speedster 0
BMW 2 Serie 15
BMW iX1 30 (zie BMW X1/iX1 in ranglijst voor totaal)
BYD Han 0
BYD Tang 2
Carver S+ 3
Citroën C5 X 27
DS 4 11
DS 9 0
Ferrari 296 GTB 0
Fiat Scudo/Ulysse 29
Honda Civic 2
Honda HR-V 14
Hongqi E-HS9 2
Land Rover Range Rover 13
Land Rover Range Rover Sport 14
Lexus NX 15
Lotus Emira 0
Lucid Air 1
Maserati Grecale 1
Mazda2 Hybrid 18
Mazda CX-60 31
McLaren Artura 0
Mercedes-Benz GLC 19
Mercedes-AMG SL 3
Mercedes-Benz Citan 3
MG 4 38 NIEUW
Morgan Super 3 0
Nio ET7 17
Nio ES8 0 (niet officieel leverbaar)
Nissan X-Trail 19
Renault Austral 5
Renault Express 0 (camperombouw)
Renault Kangoo 0 (niet officieel leverbaar)
SsangYong Korando E-Motion 2
Subaru Solterra 4
Toyota bZ4X 19
Toyota GR86 1
Volkswagen Multivan 10
Xpeng P5 0
Xpeng P7 0

[size=x-small]Cijfers: RDC via https://mijn.bovag.nl/downloads/onderzoek-cijfers/autoverkopen/autoverkopen-december-2022.pdf
Foto's: AutoWeek.nl / AD.nl / Rijtesten.nl
 
[size=x-large]2022 per segment[/size]

[size=large]A-segment[/size]

Sinds 2018, toen er nog bijna 82.000 stadsauto's werden geregistreerd, krimpt het A-segment steeds verder. In 2022 was er een daling van ruim twintig procent en waren er nog geen dertigduizend registraties. De daling van afgelopen jaar is grotendeels te wijten aan het verdwijnen van de Citroën C1, Peugeot 108 en Seat Mii. Zonder die auto's was de afzetdaling minimaal geweest. Het is dan ook niet louter kommer en kwel in de ranglijst. De Kia Picanto bleef ondanks een kleine daling marktleider, terwijl Toyota dankzij de nieuwe generatie (Aygo X) de registraties van de Aygo zag toenemen. Grote plussen zijn er voor de Fiats 500 en Panda, Hyundai i10 en Dacia Spring. De elektrische 500 en Spring mochten zich verheugen op een toenemende populariteit. De Volkswagen Up, Suzuki Ignis en Mitsubishi Space Star gingen echter onderuit.

1w0ymutb5a9v.jpg


De beide Smarts zijn verdwenen, het volgende slachtoffer lijkt de Mitsubishi Space Star te zijn. De in Thailand gebouwde hatchback is in Japan al uit het gamma geschrapt. Er is dit jaar vooral klein nieuws te verwachten: de Hyundai i10 en Kia Picanto krijgen een eerste respectievelijk tweede opfrisbeurt. De leukste nieuwkomer is echter onbetwist de nieuwe Abarth 500e. Tegen 2024 wordt de elektrische Hyundai Casper verwacht, die vermoedelijk ook in Europa op de markt komt. Tegen die tijd kunnen we ook een elektrische Aygo X/bZ1X verwachten.

N8dqueb.png


Code:
                                [b]2022	2021[/b]	
1.	Kia Picanto        	7.391	7.929	-6,8
2.	Toyota Aygo        	6.119	5.919	3,4
3.	Fiat 500        	4.423	3.485	26,9
4.	Hyundai i10        	3.976	2.870	38,5
5.	Dacia Spring        	1.417	221	541,2
6.	Mitsubishi Space Star	1.407	2.136	-34,1
7.	Volkswagen Up        	1.224	2.945	-58,4
8.	Suzuki Ignis        	1.104	2.128	-48,1
9.	Renault Twingo        	973	1.372	-29,1
10.	Fiat Panda        	682	363	87,9
11.	Citroën C1        	478	3.208	-85,1
12.	Peugeot 108        	473	4.064	-88,4
13.	Smart Forfour	        78	133	-41,4
14.	Smart Fortwo        	67	84	-20,2
15.	Carver S+ 80        	61	1	6000,0
16.	Skoda Citigo        	7	50	-86,0
17.	Seat Mii        	5	554	-99,1
18.	Renault Twizy 80	1	5	-80,0
19.	Suzuki Celerio	        	12	-100,0
20.	Citroën C-Zero	        	1	-100,0		
[b]TOTAAL                        	29.886	37.480	-20,3[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl[/size]
 
[size=large]B-segment[/size]

Het segment der B-segment hatchbacks (en één stationcar en anderhalve cabriolet) deed het verrassenderwijs bovengemiddeld goed, met onder de streep een minimale plus. Die stijging komt in belangrijke mate door de populariteit van de elektrische Peugeot 208 en Opel Corsa. De Peugeot 208 liet in absolute zin de grootste afzetstijging noteren en was ook nog eens met afstand marktleider. De marktleider van de afgelopen jaren, de Volkswagen Polo, werd naar plek drie verwezen en was de grootste verliezer in de top tien. De Toyota Yaris kreeg te maken met meer interne concurrentie: zowel de komst van de Yaris Cross als de Aygo X zal de Yaris wat klanten hebben gekost. De Aygo X is in een vergelijkbare uitvoering ongeveer net zo duur als een Yaris. De Renault Clio beperkte met een enorme eindsprint in het laatste kwartaal het afzetverlies.

Verder verwelkomen we de Hyundai i20 en Nissan Micra terug in de top tien. De welhaast verdubbelde registraties van de Micra zijn opmerkelijk, want de auto is al jarenlang zonder noemenswaardige wijzigingen op de markt. 292 van de 1.304 geregistreerde Mazda's 2 zijn van de 2 Hybrid, een Toyota Yaris Hybrid met andere logo's. Het gebrek aan succes van de 2 Hybrid bewijst dat kopers hun neus ophalen voor goedkope rebadges op de personenautomarkt, wat we eerder al bij Suzuki zagen. Het positieve nieuws is dat de échte Mazda2 geen last had van de komst van de 2 Hybrid en stabiel bleef. De Dacia Jogger had een behoorlijk succesvol debuut. Inclusief de Sandero kwam de afzet uit op 3.099 stuks. Suzuki is een specialist in kleine auto's, maar zowel de Ignis als de Swift scoren inmiddels ronduit slecht. Over de Honda E hebben we het maar niet.

Test-Peugeot-208-GT-line-5.jpg


De Kia Rio is inmiddels uit het Nederlandse aanbod geschrapt en de Ford Fiesta gaat medio dit jaar uit productie. Desondanks blijft er genoeg nieuws te melden. Citroën komt met een nieuwe C3. Fiat zal eind dit jaar, of uiterlijk in 2024 terugkeren in dit deel van de markt. Vermoedelijk gaat die auto de nodige verwantschap hebben met de C3, zoals de Peugeot 208 en Opel Corsa ook het nodige met elkaar delen. Over de Corsa gesproken: die krijgt binnenkort een opfrisbeurt. De Peugeot 208, die beter verkoopt, mag tot november van dit jaar wachten voor een cosmetische ingreep. De nieuwe Lancia Ypsilon verschijnt pas in 2024.

Dacia heeft de Sandero en Jogger met nieuwe merkidentiteit al gepresenteerd. Het Jogger-gamma wordt verder uitgebreid met een BPM-vriendelijke hybride. De Renault 5 EV komt pas in 2024, maar dit jaar komen de Fransen al wel met een opgefriste Clio. De nieuwe Mitsubishi Colt op basis van de Clio belooft net zo'n flauwe rebadge te worden als de Mazda2 Hybrid. De opgefriste Honda Jazz maakt zijn debuut volgende week op het Autosalon van Brussel en binnenkort wordt de échte Mazda2 voor de tweede maal opgefrist. Hét grote nieuws uit Japan is echter de nieuwe generatie Suzuki Swift, waarmee Suzuki weer wat verloren terrein moet kunnen terugwinnen. De elektrische BYD Dolphin is inmiddels al op Noord-Franse bodem betrapt en lijkt zich op te maken voor een Europese introductie. De nieuwe generatie MG 3 komt pas in 2024, die niet een elektrische, maar benzinehybride-aandrijflijn schijnt te krijgen. In 2023 kunnen we wel de nieuwe elektrische Mini met techniek van Great Wall Motor (Ora) verwachten.
7raL4RZ.png

Code:
                                [b]2022	2021[/b]	
1.	Peugeot 208        	9.640	6.011	60,4
2.	Opel Corsa        	6.669	5.934	12,4
3.	Volkswagen Polo        	5.498	8.009	-31,4
4.	Toyota Yaris        	5.180	6.457	-19,8
5.	Renault Clio        	4.231	4.587	-7,8
6.	Mini Mini/Cabrio       	4.032	3.900	3,4
7.	Ford Fiesta        	3.175	3.208	-1,0
8.	Citroën C3        	2.308	2.722	-15,2
9.	Hyundai i20        	2.055	1.607	27,9
10.	Nissan Micra        	2.002	1.031	94,2
11.	Dacia Sandero        	1.850	1.894	-2,3
12.	Seat Ibiza        	1.632	2.115	-22,8
13.	Skoda Fabia        	1.496	1.346	11,1
14.	Mazda2                	1.304	980	33,1
15.	Dacia Jogger/Logan	1.249	3	41533,3
16.	Suzuki Swift        	1.158	1.783	-35,1
17.	Renault Zoe        	961	1.604	-40,1
18.	Audi A1                	864	1.359	-36,4
19.	Kia Rio                	550	545	0,9
20.	Honda Jazz        	411	456	-9,9
21.	Honda E                	20	32	-37,5	
[b]TOTAAL                        	56.285	55.583	1,3[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Driving-Dutchman.nl[/size]
 
292 van de 1.304 geregistreerde Mazda's 2 zijn van de 2 Hybrid, een Toyota Yaris Hybrid met andere logo's. Het gebrek aan succes van de 2 Hybrid bewijst dat kopers hun neus ophalen voor goedkope rebadges op de personenautomarkt, wat we eerder al bij Suzuki zagen

Lijkt me vooral om de uitstoot van het merk te verlagen. Denk niet dat ze zelf een verkoopsucces hadden verwacht.
 
Weer een jaar verder, weer een reden om eens te reageren hier!

Bedankt voor al het werk dat je in dit topic stopt. ik lees het altijd erg graag, maar reageer bijna nooit.

Bedankt voor alle lijstjes, analyses. Keep up the good work!! Ik vind het altijd leuk om te lezen, bij sommige modellen denk ik vaak "Zoveel, die zie ik nooit."
 
Rutger DC zei:
(..) Er is dit jaar vooral klein nieuws te verwachten: de Hyundai i10 en Kia Picanto krijgen een eerste respectievelijk tweede opfrisbeurt. (..)

Kia gaat de Picanto zelfs voor emissienorm Euro7 gereed maken, vertelde meneer Verstoep (President Kia NL) vanmiddag in de autoshow op BNR.
https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale-autoshow/10500296/zo-werd-kia-het-grootste-automerk

Aannemelijk dat de I10 die update tzt ook wel krijgt.

Verders komt Kia over een aantal jaar weer met bedrijfsbusjes (elektrische aandrijving) op de markt in Europa.
 
Rutger echt helemaal top al die lijsten het hele jaar.
Tevens aan het eind van het jaar de complete overzichten per segment kan ik helemaal waarderen.

Ga zo door (y)
 
Zie dat Volkswagen in Dec op 1 eindigde., met 3100 st.
Deze eindspurt verbleekt bij die in Duitsland: 50.000 stuks!! Heeft VW lang niet gerealiseerd.
.
Vermoed een enorme ID4 verkoop
 
Op AW staat het 2022 overzicht: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2022/

1. Kia
2. Volkswagen
3. Toyota
4. Peugeot
5. BMW
6. Hyundai
7. Renault
8. Skoda
9. Audi
10. Opel
11. Ford
12. Volvo
13. Mercedes-Benz
14. Citroën
15. Nissan
16. Lynk & Co
17. Mazda
18. Fiat
19. Dacia
20. MINI
21. Seat
22. Tesla
23. Suzuki
24. Cupra
25. Mitsubishi

Cupra doet het nog altijd niet goed in Nederland, Tesla en Polestar (27) zijn ook weer gezakt. Merken als DS, Lexus en Alfa Romeo slaan maar niet aan.
 
Nieuwe auto uit voorraad

Renault (4.201)
Volkswagen (3.709)
Ford (2.006)
Audi (1.509)
BMW (1.364)
Opel (1.357)
Mercedes-Benz (1.283)
Skoda (997)
Hyundai (955)
Seat (907)
Peugeot (887)
Fiat (798)
Dacia (744)
Kia (721)
Citroën (714)

bron: https://www.autoweek.nl/occasions/?channel=nieuw
 
[size=large]C-segment[/size]

Er waren in 2022 8,5% minder registraties voor compacte middenklassemodellen dan in 2021, een bovengemiddeld grote daling. Vooral traditionele succesnummer als de Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Seat/Cupra Leon, BMW 1 Serie, Opel Astra en Skoda Octavia moesten het ontgelden met bijna een kwart tot ruim de helft minder registraties. De sedan op basis van de 1 Serie, de 2 Serie Gran Coupé, halveerde eveneens. Die auto is bepaald geen succesnummer, de Mercedes-Benz CLA, hoewel daarvan twee carrosserievarianten bestaan, deed het vier keer zo goed. Ook de Ford Focus daalde procentueel met dubbele cijfers, waardoor de Kia Ceed het marktleiderschap wist te veroveren. Een historische prestatie die zo'n dertig jaar heeft geduurd, beginnend met niet al te indrukwekkende auto's als de Sephia, Shuma en Mentor. De Ceed, Proceed en XCeed kwamen respectievelijk tot 4.003, 760 en 610 registraties.

Verder boekt het oude PSA succes met de nieuwe Peugeot 308 en Citroën C4. In de fabriek in Rüsselsheim, waar de Stellantis-zustermodellen van de 308 worden gebouwd, ging het minder goed. De introductie van de nieuwe Opel Astra gaat niet soepel en de DS 4 heeft niet bepaald een vlotte start, ongetwijfeld deels veroorzaakt door dezelfde onderdelentekorten. Binnen Volkswagen AG valt op dat de Cupra Born de Volkswagen ID.3 wist te verslaan. Concurrent Renault Mégane Electric komt niet sterk uit de startblokken. Verder zien we zonder duidelijke oorzaak de Hyundai i30 terreinwinst boeken, zelfs al blijft de afstand op de concurrentie groot, met voorop de technisch vergelijkbare Kia Ceed. De BMW 2 Serie Coupé profiteerde van de generatiewissel.

Test-Peugeot-308-SW-2.jpg


2023 staat bol van het C-segmentnieuws. De leveringen van de MG 4, nieuwe Honda Civic, Peugeot 408, Citroën C4 X en Opel Astra Sports Tourer zullen op gang komen. BMW heeft een nieuwe M2 gepresenteerd. De Mercedes-Benz A-Klasse facelift is al gepresenteerd, maar we kunnen ook nog facelifts verwachten van de CLA, Audi A3, Cupra Leon (en mogelijk Seat Leon), Cupra Born, Volkswagen Golf, ID.3, Skoda Scala en Octavia, Polestar 2 en de BMW 1 Serie (en mogelijk de 2 Serie Gran Coupé). De Polestar zal vermoedelijk het vernieuwde platform van de Volvo XC40 Electric krijgen, dus met achterwielaandrijving. Mogelijk krijgt de Renault Mégane IV - in Nederland uitsluitend nog leverbaar als Estate - een laatste facelift. Verder zijn er elektrische versies van de Opel Astra en Peugeot 308, die zonder twijfel veel gevraagd zullen zijn. Op de elektrische DS 4 is het wachten tot 2024. Toyota heeft de nieuwe Prius gelanceerd, voortaan uitsluitend als PHEV. Mogelijk kunnen we eind dit jaar de elektrische Ora Cat van het Chinese GWM in Nederland verwachten. Subaru lanceert de Crosstrek als opvolger van de XV, al hoeft daarvan geen vuurwerk te worden verwacht zolang Subaru niet in zuinige motoren investeert. Lexus komt met een nieuwe instapmodel. Is dat de nieuwe CT of een crossover (BX of iets dergelijks)?

crNqCHk.png


Code:
                                [b]2022	2021[/b]	
1.	Kia Ceed        	5.373	4.523	18,8
2.	Ford Focus        	4.170	4.924	-15,3
3.	Toyota Corolla        	3.300	4.303	-23,3
4.	Audi A3                	3.201	3.044	5,2
5.	Peugeot 308        	2.644	926	185,5
6.	Citroën C4        	2.610	1.480	76,4
7.	Volkswagen Golf        	2.595	3.560	-27,1
8.	Cupra Born        	2.443	1.206	102,6
9.	Polestar 2        	2.183	2.556	-14,6
10.	Mercedes-Benz A-Klasse	2.158	2.086	3,5
11.	Skoda Octavia        	2.087	4.297	-51,4
12.	Mercedes-Benz CLA	1.983	2.127	-6,8
13.	Volkswagen ID.3        	1.944	2.193	-11,4
14.	BMW 1 Serie        	1.847	2.905	-36,4
15.	Seat/Cupra Leon        	1.516	2.228	-32,0
16.	Renault Mégane        	1.329	1.754	-24,2
17.	Opel Astra        	1.311	2.645	-50,4
18.	Nissan Leaf        	906	1.173	-22,8
19.	Renault Mégane Electric	904		
20.	Hyundai i30        	747	326	129,1
21.	Skoda Scala        	568	944	-39,8
22.	Mazda3                	543	717	-24,3
23.	BMW 2 Serie Gran Coupé	483	984	-50,9
24.	Mini Clubman        	323	675	-52,1
25.	DS 4	                298	13	2192,3
26.	MG 5                	283		
27.	BMW 2 Serie        	169	63	168,3
28.	Suzuki Swace        	122	298	-59,1
29.	Fiat Tipo        	99	206	-51,9
30.	Hyundai Ioniq        	85	463	-81,6
31.	Honda Civic        	63	65	-3,1
32.	Toyota Prius        	51	70	-27,1
33.	MG 4                	38		
34.	Subaru XV        	9	46	-80,4
35.	Peugeot 408        	3		
36.	Lexus CT	        	58	-100,0
37.	Alfa Romeo Giulietta		26	-100,0
38.	Volvo V40        		1	-100,0		
[b]TOTAAL                        	48.388	52.885	-8,5[/b]




[size=large]MPV[/size]

De MPV's scoorden zoals we gewend zijn slechter dan het marktgemiddelde, maar toch kwamen de vraag naar het carrosserieconcept na jarenlange, spectaculaire dalingen een beetje tot bedaren. BMW lanceerde een nieuwe 2 Serie Active Tourer en hoewel de aantallen niet in de buurt komt van de eerste generatie, wist de auto de marktleider van vorig jaar te verslaan - de Mercedes-Benz B-Klasse. De twee concurrenten hebben in Nederland ongeveer twee derde van de MPV-markt in handen. Volkswagen lanceerde de nieuwe Multivan. Deze T7 is er alleen als personenauto. Met wat goede wil kun je de nieuwe Volkswagen ID. Buzz ook als MPV zien, maar die heb ik bij de busjes gezet. De Buzz is er ook als Cargo en hoewel compacter en aaibaarder heeft die meer een busjesvorm. De Citroën C4 SpaceTourer, Dacia Lodgy en Renault Espace zijn van de markt verdwenen.

BMW-2-Serie-Active-Tourer-1.jpeg


De Renault Scénic is in Nederland alleen nog als Grand leverbaar en alleen in Techno-uitvoering. Medio 2023 zal de productie worden beëindigd. Elders in Europa verdwijnen de Renault Espace, Ford S-MAX, Galaxy en Volkswagen Touran ook van de productielijnen. Recent kreeg de Mercedes-Benz B-Klasse een kleine opfrisbeurt, maar door forse prijsstijgingen lijkt de kans klein dat de auto daarvan weet te profiteren. Elders in Europa lanceert Maxus, een zustermerk van MG binnen de SAIC-stal, de Mifa 9. Het zou kunnen dat deze reusachtige, elektrische MPV ook in Nederland in het aanbod wordt opgenomen.

d2aqd2t.png

Code:
                                        [b]2022	2021[/b]	
1.	BMW 2 Serie Active/Gran Tourer	898	646	39,0
2.	Mercedes-Benz B-Klasse        	662	910	-27,3
3.	Renault Scénic                	287	356	-19,4
4.	Volkswagen Multivan (T7)	228	1	22700,0
5.	Citroën C4 SpaceTourer        	198	361	-45,2
6.	Dacia Lodgy                	42	113	-62,8
7.	Chrysler Pacifica        	16	6	166,7
8.	Ford Galaxy                	5		
9.	Ford S-MAX                	3	1	200,0
10.	Volkswagen Touran        	3	38	-92,1
11.	Renault Espace                	1	13	-92,3
12.	Seat Alhambra                	1	2	-50,0
13.	LEVC TX                        	1	1	0,0
14.	Toyota Prius+                		3	-100,0		
[b]TOTAAL                                	2.345	2.451	-4,3[/b]
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Autoverhaal.nl[/size]


Ik heb de 408 in de C-segmentlijst gezet en niet in het D-segment, waar misschien ook iets voor te zeggen valt. De auto heeft een wielbasis die identiek is aan die van de Citroën C5 X met hetzelfde platform, maar is 115 mm korter (4690 mm) - wat mij betreft is dat te klein voor het D-segment (al staat de kleinere Tesla Model 3 daar wel, maar die heeft een korte neus door zijn EV-platform).

Bedankt trouwens, Peter O, MWH en Bobbeltje! Ook Durashift voor de altijd interessante reacties over importeurs en dealernetwerken.
 
^^ Geen dank, graag gedaan. Jij bedankt voor de overzichten én de, in mijn ogen, prettig lezende teksten. (y)

Wat betreft de data: opvallend dat de Audi A3 op plaats vier staat. Ik zie die auto, in mijn beleving, toch een stuk minder dan de vorige generatie of de MB A klasse kom ik op de weg toch meer tegen, naar mijn gevoel.
 
Ik zag vandaag een Ford Mustang Mach-E en dacht; wat zie ik die eigenlijk weinig. In 2021 nog op nummer 17, in 2022 op plaats 110.
 
Ik zal proberen de komende dagen wat tempo te zetten achter de segmentlijstjes. Voor nu een tussenstand van de maand:

1 t/m 18 januari 2023
1. Volkswagen 2.300 12,88
2. Toyota 1.533 8,58
3. Skoda 1.260 7,05
4. BMW 1.107 6,20
5. Audi 1.100 6,16
6. Kia 1.036 5,80
7. Renault 900 5,04
8. Seat 742 4,15
9. Mercedes-Benz 737 4,13
10. Hyundai 702 3,93
11. Volvo 691 3,87
12. Mazda 669 3,75
13. Peugeot 632 3,54
14. Ford 534 2,99
15. Nissan 510 2,86
16. Suzuki 407 2,28
17. Lynk & Co 398 2,23
18. Porsche 364 2,04
19. Tesla 340 1,90
20. Mini 306 1,71
21. Dacia 298 1,67
22. Mitsubishi 273 1,53
23. Opel 254 1,42
24. Land Rover 210 1,18
25. Honda 68 0,38
26. Fiat/Abarth 66 0,37
27. Citroën 53 0,30
28. BYD 32 0,18
29. Lexus 32 0,18
30. Alfa Romeo 31 0,17
31. MG 26 0,15
32. Polestar 25 0,14
33. Jeep 24 0,13
34. Bentley 17 0,10
35. DS 15 0,08
36. Subaru 12 0,07
37. Smart 11 0,06
38. Jaguar 11 0,06
39. Cupra 9 0,05
40. Nio 7 0,04
41. Hongqi 7 0,04
42. Ferrari 5 0,03
43. Maserati 3 0,02
44. Aston Martin 3 0,02
45. Rolls-Royce 3 0,02
46. Carver 2 0,01
47. Alpine 1 0,01
48. SsangYong 1 0,01
49. Lucid Motors 1 0,01
50. Seres 1 0,01
51. McLaren 1 0,01
52. Chrysler 1 0,01
53. Lotus 1 0,01
54. Xpeng 1 0,01
55. Chevrolet 1 0,01
CAMPERS/CONVERSIES 87 0,49
TOTAAL 17.861

Ter vergelijking 1 t/m 18 januari 2022 (totaal 18.179): https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,6041559#msg-6041559

Dus de markt gaat redelijk gelijk op. Typische leasemerken weten in januari traditioneel veel auto's te registreren, maar dat viel de afgelopen paar jaar tegen bij bijvoorbeeld Volkswagen. We zien nu echter duidelijk herstel bij de Volkswagen AG-merken. Marktaandeeltechnisch zitten verder vooral Mazda, Nissan, Lynk & Co, Tesla (van 1 naar 340 st.), Land Rover en Alfa Romeo in de lift, naast de nieuwe lichting Chinese merken. Vooral bij Stellantis is het hel en verdoemenis, maar ook Ford (dat zijn status als populair volumemerk lijkt op te geven door de Fiesta te saneren), Hyundai, Mini en Jeep zijn het jaar slecht begonnen.
 
Pon is enorm aan het pushen, modellen die heel 2022 op de 40e plek of ver daaronder stonden, scoren nu helemaal top. Binnenkort aantrekkelijke voorraad modellen.
 
Zie het. T-Rok op 1 (612st), Polo #3, Tiago #8, Tiguan #11, Golf #17.

Maar dan de ID’s: 1 exemplaar
 
Terug
Bovenaan