Dan de twee segmenten die de aanjagers zijn van de marktgroei in 2023. Onderstaande segmentindelingen moet je zoals altijd niet te serieus nemen: de objectieve component is dat beide segmenten van elkaar gescheiden zijn door een vaste, subjectief gekozen grens (net als vorig jaar noem ik 4360-4570 mm compacte middenklasse SUV en 4570-4810 mm middenklasse SUV's).
Compacte middenklasse SUV's
In 2023 zijn er ruim 28 procent meer compacte middenklassers op kenteken gezet dan in 2022. De top drie is identiek aan die van 2022, met de Volvo XC40, Kia Niro en Lynk & Co 01 in de top drie. De BMW X1/iX1 kwam uit op vier en is opvallend succesvol gebleken. De combinatie van een conventionele vormgeving en elektrische aandrijflijn valt duidelijk in de smaak, zo bewijzen ook de andere elektrische BMW's. De Renault Austral en Toyota Corolla Cross kwamen ook de top tien binnen. Dat is een knappere prestatie van de Renault, want met de Kadjar was Renault erg ver weggezakt. Het succes van de Austral ging deels ten koste van de verrassing van 2022, de Arkana, een in Zuid-Korea gebouwd model dat Renault met lage verwachtingen in Europa lanceerde, verwachtingen die ruimschoots werden overtroffen. De BYD Atto 3 zet de verkoopstatistieken nog niet in vuur en vlam, maar doet het voor een alleen in elektrische vorm verkrijgbare SUV van een nieuw merk toch prima.
Er zijn legio nieuwe modellen bij de SUV-segmenten. De nieuwe Toyota C-HR staat inmiddels bij de dealer. Lexus introduceert de UX 300h met verbeterde hybride-aandrijflijn. Rond de verbeterde elektrische UX 300e is het ondertussen opvallend stil. De Volkswagen-groep lanceert de nieuwe Volkswagen Tiguan, Audi Q3, Cupra Terramar en Formentor facelift. De nieuwe, voor Europa ontwikkelde Ford Explorer heeft de techniek van de Volkswagen ID.3/ID.4 en consorten. Bij Stellantis is de nieuwe Peugeot 3008 reeds gepresenteerd, die voortaan ook als EV verkrijgbaar is. Dat zal ook gelden voor de binnenkort te presenteren opvolger van de Opel Grandland. De elektrische versies krijgen in de vorm van de nieuwe Renault Scenic een stevige concurrent. Daarvan verschijnt ook en Mitsubishi-versie. Nissan zal ondertussen de Qashqai opfrissen. De Hyundai Tucson krijgt een facelift, iets later verschijnt de vernieuwde Kia Sportage.
De nieuwe, voortaan ook als EV verkrijgbare Mini Countryman is 4433 mm lang en is dus een aanwinst bij de compacte middenklasse SUV's. De eerste exemplaren van de nieuwe Smart #3 zijn deze maand geregistreerd. Het Amerikaanse Fisker komt met de Pear, de kleine broer of zus van de Ocean. De Chinese automerken lijken meer op grotere segmenten in te zetten, maar er zijn een aantal nieuwkomers te verwachten. Zeekr heeft inmiddels de X gelanceerd. Mocht het Nederlandse Seres-netwerk nog bestaan, verschijnt de vernieuwde Seres 3. Chery, de exportkampioen onder de Chinese autofabrikanten, lanceert de Omoda 5 en Jaecoo 7. Chery komt met drie merken naar Europa: Omoda, Jaecoo en Exlantix. Hopelijk komt Chery net als Great Wall Motor (GWM) vóór de introductie tot nieuwe inzichten en kiest het voor één, hooguit twee merken. De Omoda 5 en Jaecoo 7 ogen dan wel heel anders, maar hebben ongeveer hetzelfde formaat.
| Compacte middenklasse SUV's | 2023 | 2022 | +/-% |
---|
1. | Volvo XC40 | 8.323 | 6.821 | 22,0 |
2. | Kia Niro | 7.412 | 7.277 | 1,9 |
3. | Lynk & Co 01 | 6.109 | 5.847 | 4,5 |
4. | BMW X1/iX1 | 4.808 | 1.112 | 332,4 |
5. | Kia Sportage | 4.392 | 3.311 | 32,6 |
6. | Hyundai Tucson | 4.283 | 3.715 | 15,3 |
7. | Nissan Qashqai | 3.369 | 3.142 | 7,2 |
8. | Volkswagen Tiguan | 2.916 | 2.157 | 35,2 |
9. | Renault Austral/Kadjar | 2.673 | 412 | 548,8 |
10. | Toyota Corolla Cross | 2.033 | 661 | 207,6 |
11. | Volvo C40 | 1.996 | 865 | 130,8 |
12. | Skoda Karoq | 1.919 | 1.329 | 44,4 |
13. | Toyota C-HR | 1.885 | 2.057 | -8,4 |
14. | Renault Arkana | 1.861 | 2.406 | -22,7 |
15. | Mercedes-Benz GLA/EQA | 1.579 | 1.201 | 31,5 |
16. | Peugeot 3008 | 1.436 | 1.683 | -14,7 |
17. | Mazda CX-30 | 1.340 | 1.419 | -5,6 |
18. | BYD Atto 3 | 1.070 | 161 | 564,6 |
19. | Opel Grandland | 1.001 | 848 | 18,0 |
20. | Audi Q3 | 887 | 979 | -9,4 |
21. | Mitsubishi Eclipse Cross | 849 | 1.043 | -18,6 |
22. | Citroën C5 Aircross | 654 | 678 | -3,5 |
23. | Jeep Compass | 601 | 396 | 51,8 |
24. | Alfa Romeo Tonale | 545 | 191 | 185,3 |
25. | Seat Ateca | 540 | 454 | 18,9 |
26. | Range Rover Evoque | 476 | 342 | 39,2 |
27. | Mazda MX-30 | 375 | 184 | 103,8 |
28. | Cupra Formentor | 264 | 264 | 0,0 |
29. | Lexus UX | 83 | 128 | -35,2 |
30. | Jaguar E-Pace | 78 | 51 | 52,9 |
31. | BMW X2 | 73 | 170 | -57,1 |
32. | SsangYong Korando | 18 | 13 | 38,5 |
33. | Zeekr X | 15 | | |
34. | Seres 3 | 6 | 22 | -72,7 |
35. | Omoda 5 | 5 | | |
| TOTAAL | 65.874 | 51.339 | 28,3 |
Middenklasse SUV's
Het aantal geregistreerde middenklasse SUV's nam met liefst 44,3% toe. Ruim de helft van die stijging komt al van de Tesla Model Y, die sinds prijsverlagingen ongenaakbaar is. De Ford Kuga was in 2023 beter leverbaar dan in het jaar ervoor, gecombineerd met de vrijwel permanente stevige kortingen stegen de registraties explosief. De Mazda CX-60 is een dure SUV en dat maakt de aantallen des te indrukwekkender. Dat ging niet ten koste van de CX-5, integendeel. Verder profiteerde de Mercedes-Benz GLC van de generatiewissel. De Toyota bZ4X doet het goed in Scandinavië, maar in Nederland zijn we er (nog) niet van onder de indruk. Dat geldt natuurlijk ook voor zustermodel Subaru Solterra en de Lexus RZ en Nissan Ariya slaan ook nog niet echt aan. De Renault Espace, ofwel de verlengde Austral, deed het sinds de introductie medio vorig jaar prima. De Aiways U5 is verder terug van weggeweest, maar de vraag is hoe lang gezien de grote financiële problemen van Aiways.
Er zijn heel veel nieuwe middenklasse SUV's op komst. Bij de Volkswagen-groep zijn dat de nieuwe Skoda Kodiaq, Volkswagen Tayron ofwel de opvolger van de Tiguan Allspace en nieuwe Audi Q5, plus de elektrische modellen Cupra Tavascan, Audi Q6 e-tron en de recent gepresenteerde nieuwe Porsche Macan. De Ford Capri is afgeleid van de Explorer en deelt dus de techniek met bijvoorbeeld die Cupra Tavascan. Verder is de Kuga opgefrist. Stellantis lanceert de nieuwe Peugeot 5008 en de DS 8 als opvolger van de DS 7. Beide modellen zijn er ook als EV. Binnen de Alliantie is er ook een hoop nieuws: aan de onderkant van de markt verschijnt de Dacia Bigster, de Renault Rafale wordt juist het topmodel van Renault. Mitsubishi lanceert eindelijk de nieuwe Outlander in Europa, Nissan komt met de vernieuwde X-Trail en de Ariya Nismo.
De Koreanen zetten ook zwaar geschut in: Hyundai lanceert de nieuwe Santa Fe, de Ioniq 5 is er nu ook als N en er is een facelift op komst, terwijl de nieuwe Nexo pas in 2025 verschijnt. Kia frist zowel de Sorento als de EV6 op, maar het belangrijkste nieuws is hier de EV5, die het met lagere prijzen en een conventionelere koets vooral gemunt heeft op de Chinese concurrentie. SsangYong heet voortaan KGM en komt hier met de elektrische Torres EVX. Waarschijnlijk krijgen we dit jaar nog de nieuwe BMW X3 te zien, de X4 zal dan in 2025 wel volgen. Dat is ook het introductiejaar van de nieuwe Mercedes-Benz EQC SUV. Bij de Toyota-groep wil Lexus met prijsverlagingen van de RZ en NX en een nieuw instapmodel van die RZ de zwakke Nederlandse verkopen aanzwengelen. Subaru heeft een nieuwe Forester gepresenteerd. De Fisker Ocean wordt leverbaar en uit China is er heel veel nieuws op komst: de Aiways U6, BYD Seal U, GWM Wey 03, Leapmotor C10 en/of C11, mogelijk de nieuwe MG HS of Marvel R, Neta X, Polestar 4, Seres 5 en XPeng G6. Mocht Cadillac ook hier leverbaar worden, dan kan het de elektrische Optiq lanceren.
| Middenklasse SUV's | 2023 | 2022 | +/-% |
---|
1. | Tesla Model Y | 13.758 | 3.892 | 253,5 |
2. | Skoda Enyaq | 4.715 | 5.467 | -13,8 |
3. | Volkswagen ID.4 | 4.273 | 2.861 | 49,4 |
4. | Ford Kuga | 3.747 | 1.473 | 154,4 |
5. | Skoda Kodiaq | 3.038 | 2.067 | 47,0 |
6. | Kia EV6 | 2.745 | 3.104 | -11,6 |
7. | Mazda CX-5 | 2.633 | 1.649 | 59,7 |
8. | Audi Q4 | 2.510 | 3.255 | -22,9 |
9. | BMW X3/iX3 | 2.452 | 2.670 | -8,2 |
10. | Hyundai Ioniq 5 | 2.270 | 1.933 | 17,4 |
11. | Volvo XC60 | 2.239 | 1.633 | 37,1 |
12. | Mazda CX-60 | 1.502 | 363 | 313,8 |
13. | Mercedes-Benz GLB/EQB | 1.202 | 877 | 37,1 |
14. | Toyota RAV4 | 1.051 | 1.391 | -24,4 |
15. | Peugeot 5008 | 958 | 913 | 4,9 |
16. | Mercedes-Benz GLC | 951 | 553 | 72,0 |
17. | Volkswagen ID.5 | 920 | 1.372 | -32,9 |
18. | Seat Tarraco | 804 | 534 | 50,6 |
19. | Toyota bZ4X | 770 | 112 | 587,5 |
20. | Nissan Ariya | 628 | 341 | 84,2 |
21. | Hyundai Santa Fe | 603 | 410 | 47,1 |
22. | Kia Sorento | 553 | 368 | 50,3 |
23. | Ford Mustang Mach-E | 411 | 426 | -3,5 |
24. | Audi Q5 | 388 | 262 | 48,1 |
25. | Nissan X-Trail | 333 | 100 | 233,0 |
26. | MG EHS | 290 | 137 | 111,7 |
27. | Renault Espace | 281 | | |
28. | Land Rover Discovery Sport | 273 | 164 | 66,5 |
29. | Land Rover Range Rover Velar | 220 | 211 | 4,3 |
30. | DS 7 | 205 | 249 | -17,7 |
31. | Mercedes-Benz EQC | 179 | 197 | -9,1 |
32. | Aiways U5 | 177 | 1 | 17600,0 |
33. | Lexus NX | 166 | 157 | 5,7 |
34. | MG Marvel R | 129 | 307 | -58,0 |
35. | Porsche Macan | 127 | 148 | -14,2 |
36. | BMW X4 | 98 | 214 | -54,2 |
37. | Honda CR-V | 95 | 114 | -16,7 |
38. | Lexus RZ | 90 | | |
39. | Jaguar F-Pace | 66 | 130 | -49,2 |
40. | Subaru Solterra | 63 | 11 | 472,7 |
41. | Suzuki Across | 52 | 21 | 147,6 |
42. | Alfa Romeo Stelvio | 31 | 46 | -32,6 |
43. | Maserati Grecale | 22 | 17 | 29,4 |
44. | Nio EL6 | 18 | | |
45. | Subaru Forester | 13 | 22 | -40,9 |
46. | Fisker Ocean | 13 | | |
47. | Jaguar I-Pace | 11 | 8 | 37,5 |
48. | BYD Seal U | 11 | | |
49. | Seres 5 | 11 | | |
50. | Genesis GV70 | 1 | | |
51. | Hyundai Nexo | | 62 | -100,0 |
52. | Renault Koleos | | 13 | -100,0 |
| TOTAAL | 58.096 | 40.255 | 44,3 |
Grote SUV's
In 2023 zijn er ruim 23 procent meer grote SUV's op kenteken gezet dan in het jaar ervoor. De Audi Q8 e-tron daalde flink, maar bleef met dank aan zijn scherpe prijzen en voortdurende updates marktleider. De registraties van de Land Rover-modellen Range Rover en Range Rover Sport gingen door het dak, beide modellen behaalden marktaandeeltechnisch records, voor de Sport geldt het record overigens ook in aantallen. Net als de Model S had ook de Model X zijn eerste volledige jaar sinds zijn terugkeer eind 2022. De Kia EV9, XPeng G9, Lotus Eletre en Zeekr 001 zijn veelbelovende debutanten die eind 2023 al tamelijk indrukwekkende aantallen lieten zien, maar bij Mercedes-Benz zetten de EQE SUV en EQS SUV vooralsnog behoorlijk matige aantallen neer.
Audi heeft eind 2023 de (ICE) Q8 opgefrist, inmiddels weten we ook hoe de voor de tweede keer flink gewijzigde Q7 eruitziet. Mercedes-Benz vergroot het verkooppotentieel van de G-Klasse enorm door de EQG te lanceren. De BMW XM is door de introductie van nieuwe uitvoeringen bereikbaarder geworden. De Rolls-Royce Cullinan is slechts voor weinigen bereikbaar en daar gaat de facelift dit jaar geen verandering in brengen. Bij de Geely-groep komen de Volvo EX90 en Polestar 3 eindelijk op de markt. Land Rover kan het succes van de Range Rover en Range Rover Sport verder vergroten als het de elektrische varianten dit jaar lanceert. Van de oude stempel, maar helemaal nieuw is de Toyota Land Cruiser. Die moet het onder meer opnemen tegen de opgefriste Jeep Wrangler. Mocht Kapitein Iglo ook aanmeren in de Rotterdamse haven, dan zou Cadillac zowel de Lyriq als Vistiq kunnen lanceren. Uit China kunnen we de Voyah Free, Exlantix ET en mogelijk de Seres 7 verwachten. Nio zou hier de EL8 kunnen lanceren als topmodel bij de SUV's.
| Grote SUV's | 2023 | 2022 | +/-% |
---|
1. | Audi Q8 e-tron | 1.495 | 2.316 | -35,4 |
2. | BMW X5 | 1.188 | 943 | 26,0 |
3. | Land Rover Range Rover Sport | 864 | 209 | 313,4 |
4. | Porsche Cayenne | 729 | 726 | 0,4 |
5. | Land Rover Range Rover | 639 | 117 | 446,2 |
6. | Volvo XC90 | 633 | 771 | -17,9 |
7. | BMW iX | 632 | 912 | -30,7 |
8. | Land Rover Defender | 611 | 488 | 25,2 |
9. | Mercedes-Benz GLE | 367 | 394 | -6,9 |
10. | Tesla Model X | 282 | 59 | 378,0 |
11. | Kia EV9 | 267 | | |
12. | XPeng G9 | 253 | | |
13. | Toyota Land Cruiser 150 | 203 | 232 | -12,5 |
14. | Mercedes-Benz EQE SUV | 201 | | |
15. | Mercedes-Benz EQS SUV | 186 | | |
16. | BMW XM | 165 | | |
17. | Audi Q8 | 150 | 121 | 24,0 |
18. | Lexus RX | 124 | 36 | 244,4 |
19. | Audi Q7 | 109 | 95 | 14,7 |
20. | Lotus Eletre | 88 | | |
21. | Zeekr 001 | 80 | | |
22. | BMW X7 | 79 | 89 | -11,2 |
23. | Ford Explorer | 71 | 159 | -55,3 |
24. | BYD Tang | 68 | 36 | 88,9 |
25. | Hongqi E-HS9 | 63 | 4 | 1475,0 |
26. | Jeep Wrangler | 61 | 159 | -61,6 |
27. | Nio EL7 | 53 | | |
28. | Mercedes-Benz G-Klasse | 49 | 39 | 25,6 |
29. | BMW X6 | 42 | 100 | -58,0 |
30. | Jeep Grand Cherokee | 36 | 1 | 3500,0 |
31. | Mercedes-Benz GLS | 32 | 34 | -5,9 |
32. | Lamborghini Urus | 29 | 23 | 26,1 |
33. | Toyota Highlander | 28 | 86 | -67,4 |
34. | Bentley Bentayga | 23 | 55 | -58,2 |
35. | Volkswagen Touareg | 23 | 3 | 666,7 |
36. | SsangYong Rexton | 18 | 16 | 12,5 |
37. | Aston Martin DBX | 12 | 5 | 140,0 |
38. | Land Rover Discovery | 6 | 17 | -64,7 |
39. | Dodge Durango | 5 | | |
40. | Voyah Free | 5 | | |
41. | Rolls-Royce Cullinan | 4 | 6 | -33,3 |
42. | Ferrari Purosangue | 1 | | |
43. | Volkswagen Atlas | 1 | | |
44. | Ford Bronco | 1 | | |
45. | Maserati Levante | | 8 | -100,0 |
46. | Nio ES8 | | 2 | -100,0 |
| TOTAAL | 9.976 | 8.261 | 20,8 |
Cijfers: RDC
Foto's: AutoZine.nl/AutoWeek.nl/Quote.nl