Mach1
Kilometervreter
feyokoopmans zei:Mach1 zei:Renault heeft vaker zo'n opleving in de verkopen aan het einde van het jaar.
???
vindt je dat, of is dat zo ???
Zie verkoopcijfers van bijvoorbeeld vorig jaar, daar gebeurt precies hetzelfde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
feyokoopmans zei:Mach1 zei:Renault heeft vaker zo'n opleving in de verkopen aan het einde van het jaar.
???
vindt je dat, of is dat zo ???
D. Elzinga zei:Goed, dan zal ik een paar opzoeken uit de jaren 20 en 30 en uit de 19e eeuw, toen Benz absolute heer en meester was in de autoverkopen. Ik post de cijfers wel in het Vooroorlogsche Automobieltopic.
Dennis_zw zei:D. Elzinga zei:Goed, dan zal ik een paar opzoeken uit de jaren 20 en 30 en uit de 19e eeuw, toen Benz absolute heer en meester was in de autoverkopen. Ik post de cijfers wel in het Vooroorlogsche Automobieltopic.
Waar ga je die dan vandaan halen? Uit "Den Automobielweeck"? Of heeft de Rijwiel & Automobiel Industrie Vereeniging (opgericht 17 december 1893, dus bijna 116 jaar oud) nog een archief waar je in mag kijken?
![]()
[size=x-small]Het RAI gebouw aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, 1922-1961.[/size]
2009.2 X6 X5 X3
2009.3 X6 X5 X3
2009.4 X6 X5 X3
2009.5 X6 X5 X3
2009.6 X6 X5 X-Series
2009.7 X6 X5 X-Series
2009.8 X6 X5 X-Series
2009.9 X6 X5 X-Series
2009.10 X6 X5 X3 X-Series
2009.11 X6 X5 X1 X-Series
Elaste zei:Wat ik bedoel is natuurlijk dat Toyota het moet hebben van een Europees wagentje (de Aygo) en een lease'hit'. Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren"), maar het is niet stabiel te noemen.
En ja, de Aygo is een PSA-kloon. Net als dat de C1 een 107-kloon is en de 107 een Aygo-kloon. En nee, de Aygo drukt PSA niet in een hoek.
Lexus en Infiti zijn geen volumemerken. En de "doorbraak" van Lexus in 2011? Sorry? Welke Japanse rijstwijn heb jij gedronken? Lexus is een premiummerk, geen volumemerk.
Elaste zei:Lexus en Infiti zijn geen volumemerken. En de "doorbraak" van Lexus in 2011? Sorry? Welke Japanse rijstwijn heb jij gedronken? Lexus is een premiummerk, geen volumemerk.
Elaste zei:Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren"), maar het is niet stabiel te noemen.
---GT--- zei:Toyota en Daihatsu zitten in de plus. Ik verwacht dat Suzuki ook wel goed zit met de Alto en met de nasleep van de Swift.
Alleen Nissan (Renault) en Mazda (Ford) hebben hun traditionele klanten verlaten. Er is geen echte Nissan of Mazda meer te koop voor Jan Modaal.
Nissan heeft een opleving gehad met de Qashqai, maar dat was slechts tijdelijk.
Honda moet eens komen met een Civic in de traditie van het 1987 model en de Jazz duidelijker aan de man brengen. Waarom zie je nu meer oude Civics dan nieuwe? Honda luisterde teveel naar de klachten. Eerst was de Civic te krap en hebben ze er een halve MPV van gemaakt. Toen klaagde men dat de Civic te saai was geworden en maakte Honda de Civic veel te futuristisch. De Civics van 1987 en 1991 verkochten het beste, dus laat Honda daar een vervolg op maken, en dan niet op de manier van de CR-Z.
Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?
---GT--- zei:Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?
Hendrik : zei:---GT--- zei:Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?
Ik wil niet veel zeggen maar de C30 verkoopt toch bijna gelijk aan een Auris en een Leon en die hebben twee carrosserie varianten tegen één van de C30. Zo slecht doet hij het dus niet.
In 2009 zijn slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd in Nederland. Dat is een flinke daling vergeleken met de 499.918 stuks van 2008, maar liefst 22,4 procent minder. In de afgelopen 40 jaar zijn de autoverkopen niet zo slecht geweest…
Dat blijkt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook kleinere (minder winstgevende) modellen verkocht. Deze trend van de zogenaamde A- en B-segmenten zal in 2010 worden voortgezet. Vooral Toyota boerde goed, ze hadden in Nederland een topjaar met 37.487 registraties. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dankzij de sterk krimpende markt (-22%) zorgt dit voor zo’n 23% stijging naar 9,7% marktaandeel; goed voor een notering in de top 3 van best verkopende merken.
Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.
Op nummer 2 staat Toyota en op nummer 3 zien we Ford. Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam niet verder dan een vijfde plaats.
Daewoo-Chevrolet zei:Dit topic gaat over de Nederlandse verkoopcijfers, niet over auto's die naar jouw mening al dan niet goed horen te verkopen. Pak die verkoopcijfers er eens bij, zou ik zeggen. Daihatsu verliest fors, maar Honda is de laatste jaren bezig met een ware comeback. Het marktaandeel is sinds 2001 met 322% gestegen! Mazda houdt vast aan de traditionele marktsegmenten, waar Nissan de gebaande paden lijkt te verlaten door de Almera, Almera Tino en Primera geen directe opvolgers te geven. Je kunt erover discussiëren of dat verstandig is, maar feit is dat Nissan dit jaar juist zijn marktaandeel wist op te voeren. Niks tijdelijke opleving dus, de Qashqai is populairder dan ooit en zoals gezegd moeten de Qashqai facelift, Qazana en Micra nog leverbaar worden, terwijl de Pixo volgend jaar het eerste volledige jaar heeft. Nissan heeft in ieder geval meer succes dan Mazda, dat in tegenstelling tot Nissan vasthoudt aan de conventionele en verzadigde marktsegmenten.
Daewoo-Chevrolet zei:Sowieso zijn de Auris en Leon er maar in één carrosserievariant![]()
Daewoo-Chevrolet zei:Toyota bezet de tweede positie in het C-segment (Prius, Auris, Corolla; 10.251 verkopen), de Toyota (Corolla) Verso bezet de vijfde positie in zijn segment (2.556 verkopen), de Toyota Avensis een zesde positie in zijn segment (4.160 verkopen), hetzelfde geldt voor de RAV4 (958 verkopen). Al met al scoort Toyota over de hele linie goed. De Auris zal uitgroeien tot de best verkochte modellen in zijn segment door de toevoeging van een Hybride-variant met 14% bijtelling (2010).
Een vreemde vergelijking. De C2/C3 is dik 3 jaar ouder. En drie jaar geleden werden er van de C2/C3 41% meer exemplaren verkocht dan van de Swift in 2009. Zelfs als je rekening houdt met de ingestorte verkoopaantallen in 2009 moet je juist zeggen dat de C2/C3 houdbaarder bleek dan de Swift. Ik ben benieuwd hoeveel er van de huidige Swift in 2013 verkocht zouden worden...Daewoo-Chevrolet zei:de Swift die binnenkort vervangen wordt op een tiende positie (3.840 verkopen), waarmee het model veel houdbaarder blijkt dan de Citroën C3/C2 waarvan de afzet is gedecimeerd tot een zeventiende positie in zijn segment (1.288 verkopen - in 2004 nog 11.274 verkopen en een tweede positie in zijn segment!).
Daewoo-Chevrolet zei:Al met al hebben de drie genoemde merken fors verloren, maar verder is er niet veel veranderd. De Japanse merken zijn niet significant méér of minder afhankelijk van een of twee modellen dan 20 jaar geleden.
D.E.N.N.I.S. zei:Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..
Elaste zei:Die tweede positie in het C-segment: heb je ook bij andere automerken alle modellen bij elkaar opgeteld? Volgens mij wel, dus dan klopt het. Maar toch kun je zien dat die tweede plek puur door de leasehit Prius wordt behaald. De Auris wordt nauwelijks verkocht. Ik zie ook niet in hoe naar het best verkochte model in zijn segment moet gaan groeien. Temeer omdat andere merken de komende jaren ook met hybrides gaan komen.
En dat is meteen het grootste gevaar voor Toyota en Honda: haal de successen van de Prius en Civic hybride weg, dan houdt je nauwelijks verkoopcijfers over, op 1 of 2 modellen na. Een reëel gevaar voor de komende jaren dus.
Als je naar absolute cijfers kijkt, hebben Toyota en Honda het inderdaad goed gedaan. Ze zijn goed ingesprongen op een hyperige markt. Maar hoe ziet die markt er in 2010/2011 uit?
D.E.N.N.I.S. zei:Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..
Mach1 zei:Ja inderdaad, maar daar leest ie voor het gemak maar even overheen.....![]()
Opel probeerde jarenlang Volkswagen, Renault of Peugeot van de eerste plaats te houden door de laatste dagen nog even flink wat auto's te registreren. Dit keer doet Volkswagen hetzelfde: schijnbaar heeft het merk de laatste twee dagen nog even 650 auto's méér weten te verkopen dan Toyota, gezien de achterstand van 500 auto's die de Telegraaf meldt op 30/12. Dus gaat de bokaal van meestpopulairegeregistreerde automerk naar Volkswagen.
Omdat: 1. Die verkopen te verklaren zijn vanuit de aantrekkelijke leasevoorwaarden. 2. Het toch wel andere/specifieke modellen betreft.Daewoo-Chevrolet zei:Maar waarom zou je de verkoopcijfers van de Prius en Civic Hybrid weglaten?
Daewoo-Chevrolet zei:Uit je redenering maak ik op dat je denkt dat het succes van de hybrides, in ieder geval van Toyota en Honda, slechts kortstondig is. Maar waarom zou dat?
Daewoo-Chevrolet zei:Ik heb de cijfers van 2009 t/m november er maar weer even bijgepakt en de merkafhankelijkheid berekent van verschillende merken:
Zoals je kunt zien is Toyota minder afhankelijk van de twee meest verkochte modellen dan bijvoorbeeld Citroën.
Valt wel mee toch? VW doet het het over vrijwel de gehele linie gewoon goed. Het enige model dat niet goed loopt is de Fox, maar die fout zullen ze vanzelf wel rechtzetten. Kleine, zuinige auto's scoren gewoon goed tegenwoordig.amaranth zei:Bedrog of niet, het is gewoon uitstel van excutie en een vorm van ontkenningsgedrag, dat Toyota gewoon binnenkort de kroon overneemt.
Dat laatste is blijkbaar ook voor gewone burgers of zogenaamde autoliefhebers erg moeilijk te verteren,
Elaste zei:Omdat: 1. Die verkopen te verklaren zijn vanuit de aantrekkelijke leasevoorwaarden. 2. Het toch wel andere/specifieke modellen betreft.
Elaste zei:Dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het succes van Toyota en Honda grotendeels op die populaire (lees: belastingtechnisch vriendelijke) modellen gebaseerd is. Daarnaast schreef ik dat er ook andere merken met hybrides en dergelijke komen. Dan zullen Toyota en Honda weer op de juiste plek in de statistieken komen te staan.
Elaste zei:Bij deze is dus in ieder geval jouw verhaal over Honda's zogenaamde succes onderuit gehaald. Toyota doet het verder wel goed inderdaad; ze hebben ook een overwogen modellengamma, net als normale volumemerken. Haal je echter de Prius weg, dan blijft Toyota als een middenmotor over.
Het enige dat je kunt zeggen is dat de Japanners een goede slag hebben geslagen door op tijd in de springen op belastingvoordeeltjes met hun hybride-technologie. Verder zeggen deze statistieken niet dat ze superieur zijn. Jammer voor jou, maar helaas.
Daewoo-Chevrolet zei:Snap ik niet zo. De Toyota Prius is ook erg populair onder privérijders. En Toyota en Honda gaan hybridetechniek aanbieden in vele andere modellen. Dat concurrerende merken (nog) geen hybrides kunnen aanbieden wil toch niet zeggen dat je de verkoopcijfers van Toyota's en Honda's met conventionele aandrijflijnen moet vergelijken met die van de concurrentie? Toyota en Honda hebben een unique selling point en ik zie dan ook geen enkele reden waarom een Prius en Civic Hybrid maar even weggelaten moet worden.
Daewoo-Chevrolet zei:Bovendien worden dieselauto's/dieselrijders steeds strenger afgestraft, volgens mij ook uniek in Europa.
kierke zei:Hieronder de veranderingen in Duitsland tot en met Oktober. Iedereen mag hieruit zelf concluderen of toyota het alleen in Nederland beter doet? Feit is dat VW heel sterk geprofiteerd heeft van slooppremies in haar belangrijkste afzetlanden en, net als toyota, van de belastingmaatregelen in Nederland. Daarnaast vergeten we de sterke boost van minister bos, de garantie van 1 miljard, aan leaseplan. De leasemaatschapij van juist ja, pon.
Hier de duitse cijfers.
2009 – Die größten Gewinner*
Hyundai + 90%
Fiat + 90%
Skoda + 65%
Renault/Dacia + 55%
Toyota/Lexus + 45 %
Peugeot + 43 %
Citroën + 41 %
Ford + 36 %
Opel + 35 %
VW + 34 %
Niet weggelaten. Maar je kunt de vraag stellen of je een Prius moet optellen bij de Auris. Er zou een aparte hybridegroep moeten zijn eigenlijk. Net zoals er een aparte groep is voor midi-MPV's (die ook 90% onderdelen delen met de sedanmodellen, misschien nog wel meer onderdelen dus dan een hybride versie!).Daewoo-Chevrolet zei:en ik zie dan ook geen enkele reden waarom een Prius en Civic Hybrid maar even weggelaten moet worden.
? Het gaat hier niet om gunnen. Dit is een topic over objectieve cijfers. Mijn mening doet er niet toe.Daewoo-Chevrolet zei:Oh, nu komt de aap uit de mouw. Je gunt het succes Toyota en Honda kennelijk niet, aangezien je spreekt over "op de juiste plek in de statistieken".
Daewoo-Chevrolet zei:Ik ontken niet dat Honda afhankelijk is van één of twee modellen, maar dat gaat veranderen: ik heb al een paar keer de nieuwe hybridemodellen van Honda genoemd. Honda werkt overigens ook aan een nieuwe stadsauto voor de Europese markt met conventionele techniek.
Zie hierboven. Lezen is ook een kunst.Daewoo-Chevrolet zei:Ik zie dan ook geen enkele reden waarom de verkopen van de Prius, Civic Hybrid en Insight en straks de Yaris HSD, Auris HSD, elektrische Prius, Prius MPV, toekomstige Lexus LF-Ch, Lexus RX 450h 2WD (20% bijtelling), Honda CR-Z en Honda Jazz Hybrid van de totaalverkopen zouden moeten worden afgetrokken.
Elco zei:Elaste denkt net als Volkswagen. Een beetje zonde, omdat duidelijk is dat het nieuwe segment van Toyota en Honda aanslaat en voor enorme verkoopaantallen zorgt terwijl het enige wat Volkswagen doet elke drie jaar de Golf een eindje verder opblazen is. Innovatie moet beloond worden en wordt beloond, maar Elaste moet er nog even aan wennen. Vreemd eigenlijk, voor een Fransrijder![]()
Elaste zei:Niet weggelaten. Maar je kunt de vraag stellen of je een Prius moet optellen bij de Auris. Er zou een aparte hybridegroep moeten zijn eigenlijk. Net zoals er een aparte groep is voor midi-MPV's (die ook 90% onderdelen delen met de sedanmodellen, misschien nog wel meer onderdelen dus dan een hybride versie!).
Elaste zei:? Het gaat hier niet om gunnen. Dit is een topic over objectieve cijfers. Mijn mening doet er niet toe.
Elaste zei:Dit topic gaat over verkoopcijfers 2009. Je haalt er steeds zaken uit de toekomst bij om je gelijk te bewijzen dat Toyota en andere Japans spul goed bezig is.
Elaste zei:Hybridetechniek heeft zeker niet de toekomst; het is een compromis. VW (en andere merken) zitten echter ook niet stil.