2013 per segment: D-segment
Premium behoedt D-segment van rol in de marge, met de 3-serie en V60 voorop
• Premium deed het nog altijd heel behoorlijk met de 3-serie op de eerste plaats (het eerste volledige jaar van de Touring) en op twee de Volvo S60/V60 dankzij de plug-in hybride V60 (de S60 daalde zelfs met tweederde). Audi's A4 blijft ver achter, maar deed nog lekker mee, iets wat niet van de A5 en C-klasse kon worden gezegd.
• Bij de volumemerken zijn de meeste modellen gewoon afgeslacht. Ergste is de Passat met -80%, maar ook de Hyundai i40, Skoda Superb en Toyota Avensis verloren ruim 70% en er waren halveringen voor de Peugeot 508, Opel Insignia, Citroën C5 en Renault Laguna. Die oude Ford Mondeo deed het met een min van 40% niet eens zo beroerd, men kan de concurrentie zonder de allang aangekondigde opvolger nog steeds bijbenen.
• De Citroën DS5 is een uitzondering, maar die kan met wat goede wil ook als 'premium' worden omschreven, de verse Mazda6 en Kia Optima (dankzij de Hybrid) deden het ook aardig.
• De BMW 3-serie Gran Turismo had een vlotte start, de Lexus IS stelt me vooralsnog teleur. De Volvo S60/V60, Opel Insignia en Skoda Superb kregen afgelopen jaar al een opfrisbeurt. Belangrijk zijn de motorische updates voor de Franse Peugeot 508, Citroën DS5 (met een significant lagere vanafprijs door een nieuwe instapdiesel) en C5 (eindelijk met 20% bijtelling leverbaar).
• Het meest belangrijke nieuws voor komend jaar is de nieuwe Mercedes C-klasse. 2014 is al een eind gevorderd als de nieuwe Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Audi A4 verschijnen. De nieuwe Subaru Legacy/Outback zal waarschijnlijk in New York debuteren (april), maar verschijnt dan pas een jaar later hier op de markt. Vanaf de tweede helft van 2014 staat de vernieuwde Kia Optima bij de dealers, tegen het einde van dit jaar komt bovendien de opgefriste Peugeot 508. De BMW 4-serie wordt verder uitgebreid met de nieuwe cabriolet en Gran Coupé. Hoe zal de Infiniti Q50 het er vanaf brengen? Later verschijnt een update met 20% bijtelling. Cadillac zal op korte termijn twee dieselmotoren bekend maken, waarschijnlijk krijgt de ATS onder meer de 2.0 CDTI van Opel.
1. BMW 3-serie 8.383
+12,27%
2. Volvo S60/V60 8.347
+118,91%
3. Audi A4 4.483
-10,67%
4. Peugeot 508 3.918
-54,26%
5. Citroën DS5 2.030
+59,72%
6. Opel Insignia 1.936
-51,43%
7. Volkswagen Passat 1.614
-80,04%
8. Mercedes-Benz C-klasse 1.561
-40,17%
9. Audi A5 1.469
-54,99%
10. Ford Mondeo 1.455
-40,81%
11. Mazda6 1.033
+13,64%
12. BMW 3-serie Gran Turismo 795
+++
13. Hyundai i40 646
-73,02%
14. Skoda Superb 625
-73,79%
15. Kia Optima 350
+110,84%
16. Lexus IS 323
+476,79%
17. Citroën C5 314
-58,30%
18. Renault Laguna 297
-56,58%
19. Toyota Avensis 269
-71,17%
20. BMW 4-serie 77
+++
21. Honda Accord 43
-57,00%
22. Volkswagen CC 39
-76,65%
23. Seat Exeo 21
-87,65%
24. Subaru Legacy 16
-69,81%
25. Subaru Outback 15
-63,41%
26. Suzuki Kizashi 13
-62,86%
27. Hyundai Genesis Coupé 7
-30,00%
28. Lancia Flavia 7
=0%
29. Cadillac ATS 5
+++
30. Saab 9-3 4
-88,57%
31. Infiniti Q50 4
+++
32. Infiniti G 1
-50,00%
33. Alfa Romeo 159 0
-100,00%
TOTAAL 40.100 -27,80%
2013 per segment: E-segment
De meest succesvolle BMW 5-serie ooit, iets wat bepaald niet van de Audi A6 en Mercedes E-klasse kan worden gezegd
• Het F-segment deed het veel minder beroerd dan de markt. Koploper was de BMW 5-serie en die bleef zonder fiscale voordelen knap stabiel.
• Volvo V70/XC70/S80 is aan vervanging toe, daar veranderen de gunstige prijzen niets aan. De Audi A6 valt veel minder in de smaak dan zijn voorganger. Misschien omdat die mooier was, of omdat de vorige 5-serie niet in de smaak viel.
• De facelift voor de Mercedes E-klasse mag een succes heten. Het is dan ook de meest kostbare facelift in de geschiedenis van Mercedes-Benz.
• De Tesla Model S was de onbetwiste ster. Wie had gedacht dat het zo'n succes zou worden? Wat gaat de Model S dit jaar doen?
• Mooi stabiel bleef de Jaguar XF die al aardig wat jaren meedraait. Jaguar houdt 'm technisch bij de tijd.
• Tegenvaller is de Lexus GS, maar de leveringen van de 300h met 20% bijtelling zijn inmiddels begonnen. Daar moeten er dit jaar wel een paar honderd van verkocht kunnen worden.
• De Audi A6, A7 en Mercedes CLS krijgen een facelift, de plug-in hybride Panamera wordt natuurlijk een succes. Ik ben benieuwd hoe de Maserati Ghibli het er vanaf brengt. Cadillac introduceert een nieuwe CTS en twee dieselmotoren.
1. BMW 5-serie 3.389
-6,72%
2. Volvo V70/XC70 2.226
-37,80%
3. Audi A6 1.869
-32,21%
4. Mercedes-Benz E-klasse 1.524
+25,23%
5. Tesla Model S 1.194
+++
6. Jaguar XF 282
+3,68%
7. BMW 6-serie 238
+3,03%
8. Volvo S80 206
-38,69%
9. BMW 5-serie Gran Turismo 200
-1,96%
10. Porsche Panamera 168
-22,94%
11. Audi A7 135
-51,44%
12. Mercedes-Benz CLS 119
-4,80%
13. Lexus GS 57
-43,00%
14. Fisker Karma 48
-65,71%
15. Lancia Thema 27
-59,70%
16. Citroën C6 11
-52,17%
17. Maserati Ghibli 6
+++
18. Infiniti Q70 (M) 4
-33,33%
19. Cadillac CTS 2
-60,00%
20. Chrysler 300 2
+++
21. Saab 9-5 1
-94,74%
22. Dodge Charger 0
-100,00%
TOTAAL 11.708 -11,37%
2013 per segment: F-segment
Ook in de duurste stond BMW aan kop, met kleine voorsprong op Mercedes en Audi
• BMW 7-serie aan kop, maar de nieuwe S-klasse (inclusief nieuwe coupé en plug-in hybride) moet 'm dit jaar gemakkelijk voorbij kunnen gaan. De recent vernieuwde Audi A8 en Jaguar XJ deden het ook netjes.
• De vernieuwde Lexus LS doet het goed voor zo'n duur model met beperkt leveringsgamma, de Maserati Quattroporte moet volgend jaar verder kunnen stijgen dankzij dieselmotor.
• Rolls-Royce is terug op de Nederlandse markt na faillissement Hessing en dat vertaalt zich in drie verkochte Ghosts.
1. BMW 7-serie 131
-22,94%
2. Mercedes-Benz S-klasse 127
+73,97%
3. Audi A8 118
-18,06%
4. Jaguar XJ 48
-9,43%
5. Lexus LS 29
+++
6. Maserati Quattroporte 14
+++
7. Rolls-Royce Ghost 3
+200,00%
8. Volkswagen Phaeton 2
-80,00%
9. Mercedes-Benz CL 2
-60,00%
10. Aston Martin Rapide 1
-66,67%
11. Bentley Flying Spur 1
+++
TOTAAL 476 +3,48%