De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

"Honda mist echt een gigantisch potentieel"

Hoeveel is 'gigantisch'?

1200? 2100?

Honda bulkt van het geld door ZO Azie, Austalie en m.n. de US.
Wat kan hun die paar in Europa schelen.
Er zijn massale marketing campagnes nodig om een paar dozijn Accords aan de man te brengen.

Wat niet weg neemt dat het zonde voor het straatbeeld is dat er in EU niet meer Accords en Acura's rondrijden.
 
rickm zei:
"Honda mist echt een gigantisch potentieel"

Hoeveel is 'gigantisch'?

1200? 2100?

Honda bulkt van het geld door ZO Azie, Austalie en m.n. de US.
Wat kan hun die paar in Europa schelen.
Er zijn massale marketing campagnes nodig om een paar dozijn Accords aan de man te brengen.

Wat niet weg neemt dat het zonde voor het straatbeeld is dat er in EU niet meer Accords en Acura's rondrijden.

Zie Outlander en V60: vele duizenden. Waar moeten de Accord-klanten straks naar uitwijken? Het zal de Mazda6 wel zijn, of een Avensis, Legacy/Outback, Optima of i40. Bovendien zijn in Duitsland de Insight en CR-Z al verdwenen, als dat hier ook gebeurt heeft Honda nog drie modellen over: Jazz, Civic en CR-V. Kijk naar wat Honda de afgelopen maanden in Nederland heeft gedaan, ongeveer 60 stuks in een maand. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets zonder consequenties blijft voor het dealernetwerk.
Kia durft het aan met de Optima, zelfs Suzuki met de Kizashi (die in tegenstelling tot de Accord geen potentieel heeft).
 
Ik kon het niet laten om de cijfers even te vergelijken met ons Belgenlandje...
Ik neem er enkele opmerkelijke verschillen uit. Tussen haakjes staan de nederlandse verkoopcijfers...
Het is opmerkelijk hoeveel verschil er soms zit tussen onze 2 buurlanden. Opmerkingen lees ik graag.

Audi 29305 (17713)
Bmw 31601 (19016)
Mercedes 24414 (10827)
Mitsubishi 2823 (12243)
Dacia 16034 (2999)
Volvo 15145 (24449)
Tesla 148 (1195)
Kia 13242 (23457)
porsche 1387 (849)
Lexus 970 (1588)
lamborghini 11 (4)
ferrari 75 (22)
 
Arrows zei:
Ik kon het niet laten om de cijfers even te vergelijken met ons Belgenlandje...
Ik neem er enkele opmerkelijke verschillen uit. Tussen haakjes staan de nederlandse verkoopcijfers...
Het is opmerkelijk hoeveel verschil er soms zit tussen onze 2 buurlanden. Opmerkingen lees ik graag.

Audi 29305 (17713)
Bmw 31601 (19016)
Mercedes 24414 (10827)
Mitsubishi 2823 (12243)
Dacia 16034 (2999)
Volvo 15145 (24449)
Tesla 148 (1195)
Kia 13242 (23457)
porsche 1387 (849)
Lexus 970 (1588)
lamborghini 11 (4)
ferrari 75 (22)


Staan Renault, Peugeot en Citroen in Belgique niet 2 (3), 4 en 6?
 
rickm zei:
Arrows zei:
Ik kon het niet laten om de cijfers even te vergelijken met ons Belgenlandje...
Ik neem er enkele opmerkelijke verschillen uit. Tussen haakjes staan de nederlandse verkoopcijfers...
Het is opmerkelijk hoeveel verschil er soms zit tussen onze 2 buurlanden. Opmerkingen lees ik graag.

Audi 29305 (17713)
Bmw 31601 (19016)
Mercedes 24414 (10827)
Mitsubishi 2823 (12243)
Dacia 16034 (2999)
Volvo 15145 (24449)
Tesla 148 (1195)
Kia 13242 (23457)
porsche 1387 (849)
Lexus 970 (1588)
lamborghini 11 (4)
ferrari 75 (22)


Staan Renault, Peugeot en Citroen in Belgique niet 2 (3), 4 en 6?


2. Renault 45652 (-344)
3. Peugeot 38803 (- 1129)
4; Citroen 33884 (-3354)
 
@P.Klieder
Inderdaad in bijlage het volledige Belgische lijstje van 2014

1 VOLKSWAGEN 50060
2 RENAULT 45652
3 PEUGEOT 38803
4 CITROEN 33884
5 OPEL 33555
6 BMW 31601
7 AUDI 29305
8 FORD 25624
9 MERCEDES 24414
10 HYUNDAI 18600
11 TOYOTA 17301
12 NISSAN 16574
13 DACIA 16034
14 FIAT 15619
15 VOLVO 15145
16 SKODA 15070
17 KIA 13242
18 SEAT 6937
19 SUZUKI 5173
20 MINI 5014
21 CHEVROLET 4656
22 MAZDA 4122
23 LAND ROVER 4057
24 HONDA 2850
25 MITSUBISHI 2823
26 ALFA ROMEO 2472
27 LANCIA 1545
28 PORSCHE 1387
29 LEXUS 970
30 JAGUAR 836
31 SMART 667
32 SUBARU 617
33 JEEP 532
34 SSANGYONG 392
35 TESLA 148
36 FERRARI 75
37 MASERATI 59
38 BENTLEY 41
39 ASTON MARTIN 38
40 LOTUS 38
41 MORGAN 22
42 INFINITI 19
43 CADILLAC 15
44 LADA 14
45 FISKER 13
46 LAMBORGHINI 11
47 ALPINA 6
48 MIA 5
49 LANDWIND 5
50 ROLLS ROYCE 5
51 MCLAREN 4
52 SAAB 3
53 CATERHAM 2
54 THINK 2
55 TAZZARI 2
56 WIESMANN 1
57 PGO 1
58 DONKERVOORT 1
59 API 1
60 DANGEL 1
61 DAIHATSU 0
62 PILOTE 0
63 SECMA 0
64 CHRYSLER 0
65 BAVARIA 0
66 MAYBACH 0
67 DODGE 0
68 DEDE 0
69 IVECO 0
70 KTM 0
71 MICRO-VET 0
72 AM GENERAL 0
73 KEMP0099 0
74 WESTFIELD 0
75 BUGATTI 0
 
P. Klieder zei:
Worden en bijna net zoveel Audi's als Citroens verkocht?

Staat nb in de post boven je!

(en nu ook onder je)

Arrows: Mooi man, maar nu de modellen nog! ;-)
O.m. Bestsellingcarsblog heeft grote moeite de Belgische modellen top 10 (of 20/30/50) te traceren.

Mooie merken top 5, daar in Belgenland. Lekker gemeleerd.
Ford krijgt duidelijk de deksel op de neus na sluiting van de Belgische fabriek.
 
[size=x-small]vr 10 jan 2014, 08:35[/size]
[size=medium]Nieuwe Clio RS verkoopt beter dan vorige generatie[/size]

door Bart Oostvogels
AMSTERDAM - Renault Nederland heeft niets te klagen over de verkoopcijfers van de huidige Clio RS. Van het topmodel zijn nu al meer exemplaren verkocht dan het totaal aantal van de vorige generatie.

De vorige Clio RS werd geleverd tussen mei 2006 en augustus 2010. In totaal wist Renault Nederland voor die hot hatch 60 kopers te vinden. De nieuwe Clio RS, waarvan de verkoop begon in maart 2013, is nu al 110 keer verkocht. Renault verkoopt nu dus ongeveer evenveel RS'en per maand als wat het merk eerst per jaar deed.
Bredere doelgroep
De CLio RS is alleen nog te krijgen met een versnellingsbak met dubbele koppeling en een 1,6 liter viercilinder turbomotor. Die motor produceert 200 pk en 240 Nm koppel. Dat is genoeg om in 6,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten. De topsnelheid is 230 km/h.
De vorige generatie had de een atmosferische 2,0 liter (ook 200 pk) met een handgeschakelde zesbak. “Het ontbreken van een handbak en atmosferische motor is misschien in de ogen van liefhebbers een tegenslag, maar je ziet dat de Clio RS met deze configuratie veel meer mensen aanspreekt”, zegt Renault in een reactie.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/renault/22188652/__Nieuwe_Clio_RS_verkoopt_beter_dan_vorige_generatie__.html

renault_clio_rs_009.jpg

Foto Autogetest.nl
 
Arrows zei:
Ik kon het niet laten om de cijfers even te vergelijken met ons Belgenlandje...
Ik neem er enkele opmerkelijke verschillen uit. Tussen haakjes staan de nederlandse verkoopcijfers...
Het is opmerkelijk hoeveel verschil er soms zit tussen onze 2 buurlanden. Opmerkingen lees ik graag.

Audi 29305 (17713)
Bmw 31601 (19016)
Mercedes 24414 (10827)
Mitsubishi 2823 (12243)
Dacia 16034 (2999)
Volvo 15145 (24449)
Tesla 148 (1195)
Kia 13242 (23457)
porsche 1387 (849)
Lexus 970 (1588)
lamborghini 11 (4)
ferrari 75 (22)

Ik werk bij een Benelux-filiaal van een multinational. Waar de NL buitendienst massaal voor de Golf, Megane en V40 kiest, rijden onze buren met 3-series en C-klasses. Zelfde functieschalen, zelfde leasebudgetten.

Ik heb het wel eens met collegas overgehad en die zeiden allemaal, moet je nou bij een winkel in NL met een Benz voorkomen rijden? Zij vermoeden dat dat omzet gaat kosten. Je ziet, Belgen hebben de naam in NL, maar wie zijn er nou niet helemaal lekker?
 
Jamiro zei:
Heel raar. Zo'n RS koop je toch voor de pret? Dan is de vorige generatie de top!

Maar bij de pret hoort toch ook de looks. En de huidige Clio ziet er erg leuk uit in tegenstelling tot de vorige serie :)
 
vectrafan zei:
Jamiro zei:
Heel raar. Zo'n RS koop je toch voor de pret? Dan is de vorige generatie de top!

Maar bij de pret hoort toch ook de looks. En de huidige Clio ziet er erg leuk uit in tegenstelling tot de vorige serie :)

Mee eens.
De vorige was fabeltastischgeniaal .... maar gezien zijn oorlogsuitrusting louter geschikt voor kenners / 'petjes' / afficionado's.

De huidige is bloedmooi (vind ik), ruim, en helemaal bij de tijd.
Toch, een conventionele handbak zou ook de hardcore liefhebbers (lees Fiestafans) over de streep trekken.
 
vectrafan zei:
Jamiro zei:
Heel raar. Zo'n RS koop je toch voor de pret? Dan is de vorige generatie de top!

Maar bij de pret hoort toch ook de looks. En de huidige Clio ziet er erg leuk uit in tegenstelling tot de vorige serie :)

Puur op looks koop ik toch liever de Juke Nismo, 208GTI, Fiësta ST of Corsa OPC, maar smaken verschillen :)
 
D-C zei:
[size=x-small]vr 10 jan 2014, 08:35[/size]
[size=medium]Nieuwe Clio RS verkoopt beter dan vorige generatie[/size]

AMSTERDAM - Renault Nederland heeft niets te klagen over de verkoopcijfers van de huidige Clio RS. Van het topmodel zijn nu al meer exemplaren verkocht dan het totaal aantal van de vorige generatie.

De vorige Clio RS werd geleverd tussen mei 2006 en augustus 2010. In totaal wist Renault Nederland voor die hot hatch 60 kopers te vinden. De nieuwe Clio RS, waarvan de verkoop begon in maart 2013, is nu al 110 keer verkocht. Renault verkoopt nu dus ongeveer evenveel RS'en per maand als wat het merk eerst per jaar deed.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/renault/22188652/__Nieuwe_Clio_RS_verkoopt_beter_dan_vorige_generatie__.html

Even nuanceren, want het is echt weer Telegraaf niveau.

Het is namelijk onmogelijk wat daar genoemd wordt. Het kentekenregister van de Clio III RS bevat veel meer origineel in NL geleverde RS'en. Het verschil met het verhaal van de Telegraaf is wellicht te verklaren dat ze alleen naar de pre-facelift, of juist alleen de facelift hebben gekeken.
De RS197 en de RS203, maar dan is er nog steeds een gat overigens.
Er zijn ongeveer 140 origineel Nederlandse RS197's (de pre-facelift) bekend
Iets meer dan 60 van de facelift, exclusief Gordini en RB7 uitvoeringen (~20).

Het is uiteraard wel zo dat de IV RS minder hardcore is en veel meer een allemansvriend. Ik vind zelf de bak bijvoorbeeld net te traag voor een RS, terwijl anderen er minder eisen aan stellen.

Niettemin, hij verkoopt lekker voor zo'n topmodel
 
adinsx zei:
D-C zei:
[size=x-small]vr 10 jan 2014, 08:35[/size]
[size=medium]Nieuwe Clio RS verkoopt beter dan vorige generatie[/size]

AMSTERDAM - Renault Nederland heeft niets te klagen over de verkoopcijfers van de huidige Clio RS. Van het topmodel zijn nu al meer exemplaren verkocht dan het totaal aantal van de vorige generatie.

De vorige Clio RS werd geleverd tussen mei 2006 en augustus 2010. In totaal wist Renault Nederland voor die hot hatch 60 kopers te vinden. De nieuwe Clio RS, waarvan de verkoop begon in maart 2013, is nu al 110 keer verkocht. Renault verkoopt nu dus ongeveer evenveel RS'en per maand als wat het merk eerst per jaar deed.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/renault/22188652/__Nieuwe_Clio_RS_verkoopt_beter_dan_vorige_generatie__.html

Even nuanceren, want het is echt weer Telegraaf niveau.

Het is namelijk onmogelijk wat daar genoemd wordt. Het kentekenregister van de Clio III RS bevat veel meer origineel in NL geleverde RS'en. Het verschil met het verhaal van de Telegraaf is wellicht te verklaren dat ze alleen naar de pre-facelift, of juist alleen de facelift hebben gekeken.
De RS197 en de RS203, maar dan is er nog steeds een gat overigens.
Er zijn ongeveer 140 origineel Nederlandse RS197's (de pre-facelift) bekend
Iets meer dan 60 van de facelift, exclusief Gordini en RB7 uitvoeringen (~20).

Het is uiteraard wel zo dat de IV RS minder hardcore is en veel meer een allemansvriend. Ik vind zelf de bak bijvoorbeeld net te traag voor een RS, terwijl anderen er minder eisen aan stellen.

Niettemin, hij verkoopt lekker voor zo'n topmodel



Over de RS/ flippers en lauchcontrol - - iemand die 5th Gear aflevering gezien waarin de ClioIV RS 2x zo langzaam was als zijn concurrenten?

Reden: De Clio MET lauch control kregen ze pas na ca 25 seconden aan de praat.

Wat ze (Engelsen zijn idolaat van de vorige RS-en) eigenlijk bedoelden te zeggen was: Renault Sport, kom op met die HANDBAK!!!
 
Grootste markt voor Clio RS'en is inderdaad de UK en Zwitserland. Gek zijn ze ervan. :)
Ik heb ook liever een handbak overigens, tenzij de EDC net zo goed/snel schakelt als een PDK of DKG
 
In een supercar (Ferrari, Porsche) begrijp ik een automaat, met zulke stappen die die auto's maken kan je niet tegenop schakelen. In een hot hatch hoort (imo) gewoon een handbak. Gemiste kans van Renault.
 
2013 per segment: A-segment

m1ny0pobu71d_600.jpg

De up! vleegt de vloer aan met de concurrentie

• De Volkswagen up! is met afstand koploper. De bestverkochte auto van Nederland verkoopt 50% beter dan de nummer twee, de Kia Picanto. De Seat Mii en Skoda Citigo blijven ver achter, maar zijn toch belangrijke modellen voor beide merken.
• Kia mag niet klagen over de afzet van de Picanto: die daalde slechts licht, waarmee het marktaandeel dus behoorlijk kon worden opgevoerd.
• De TPCA-drieling doet het nog steeds uitstekend: zowel de 107 als de C1 en Aygo stonden in de top vijf. De verkoopdalingen zijn echter fors, dus opvolgers zijn welkom, die dit jaar verschijnen.
• De Fiat 500 is een echte evergreen. Naast de Mitsubishi i-MiEV waarvan de afzet nihil is het de enige oudere auto met een stijgende afzet in het A-segment. De 500 is al 6,5 jaar vrijwel onveranderd in productie.
• Nieuw zijn de prima presterende Mitsubishi Space Star en de Opel Adam, waarvan de afzet zwaar tegenvalt.
• Eind vorig jaar startten de leveringen van de nieuwe Hyundai i10. Kan die het succes van zijn voorganger evenaren of zelfs overtreffen? Dit jaar maken we kennis met de nieuwe Toyota Aygo, Peugeot 108 en Citroën 108, de Renault Twingo en smart fortwo (en wellicht de forfour), de nieuwe Suzuki Alto, wellicht Celerio genaamd, Volkswagen lanceert de e-up!, Opel komt met nieuwe 1.0 driecilinder benzinemotoren voor de Adam en Ford heeft de nieuwe Ka paraat, die in 2015 in Europa op de markt verschijnt.

1. Volkswagen up! 16.187 +27,04%
2. Kia Picanto 10.764 -5,28%
3. Peugeot 107 10.011 -36,49%
4. Citroën C1 7.259 -25,82%
5. Toyota Aygo 6.962 -17,82%
6. Fiat 500 5.617 +4,35%
7. Renault Twingo 5.174 -57,48%
8. Fiat Panda 5.029 -38,86%
9. Hyundai i10 3.887 -39,65%
10. Suzuki Alto 3.743 -28,51%
11. Seat Mii 3.640 98,26%
12. Skoda Citigo 3.026 95,86%
13. Mitsubishi Space Star 2.532 +++
14. Opel Agila 1.569 -72,36%
15. Ford Ka 1.407 -78,68%
16. Suzuki Splash 1.338 -45,14%
17. Opel Adam 1.252 +++
18. Nissan Pixo 600 -54,89%
19. smart fortwo 346 -26,23%
20. Chevrolet Spark 337 -93,11%
21. Toyota iQ 56 -45,63%
22. Mitsubishi i-MiEV 52 300,00%
23. Citroën C-Zero 29 -73,64%
24. Peugeot iOn 14 -91,76%
25. Th!nk City 6 -33,33%
26. Aston Martin Cygnet 1 -75,00%
27. Daihatsu Cuore 0 -100,00%
28. Daihatsu Sirion 0 -100,00%
TOTAAL 90.838 -24,84%
 
ik vind het wel opvallend dat de stokoude drieling (107, aygo, c1) beter verkoopt dan de vag drieling (24232 vs.22853).
 
Ik snap het wel, die stokoude 3-ling wordt regelmatig voor dumpprijzen aangeboden, 6.500 euro rijklaar nieuw, dat soort bedragen. Geen wonder dat ze dan goed verkopen.
 
De nieuwe generatie zal ongetwijfeld goed gaan verkopen. Hoe goed, dat zullen we tegen die tijd zien in het verkoopcijfers topic.
 
2013 per segment: B-segment

renault_clio_05.jpg

De Clio eindigt op pijnlijke wijze hegemonie Polo

• B-segment daalt van de drie grote segmenten het sterkst met 28%.
• Wat Renault nooit lukte met de vorige generatie Clio's doet de nieuwe wel: marktleider zijn. Dat is dus de kracht van een goed ontwerp.
• Verder is het een slagveld onder de oudgedienden. Een halvering voor de Polo, Fabia en Punto, MiTo en Mazda2, de Ibiza gaat zelfs met meer dan tweederde onderuit.
• Premium houdt opvallend goed stand, zelfs de Mini waarvan de nieuwe generatie binnenkort bij de dealers staat.
• Van de oudjes houden de Ford Fiesta en Nissan Micra (dankzij facelifts) het beste stand
• Nieuwkomers Skoda Rapid, Renault Zoe en Seat Toledo kunnen nog geen potten breken. De Dacia Sandero doet het best aardig, door onze CO[sub]2[/sub]-heffingen ontbreken goedkope uitvoeringen. De Sandero heeft nu vooral de Punto en Micra als concurrenten.
• De Dacia Logan MCV, Skoda Rapid Spaceback en vernieuwde Suzuki Swift zullen nu zo'n beetje bij de dealers staan. Op korte termijn kunnen de nieuwe Mini, vernieuwde Volkswagen Polo en Toyota Yaris worden verwacht. Bij de Opel Corsa is het nog afwachten of het een facelift of gloednieuw model wordt. Wel nieuw zijn de Hyundai i20, Skoda Fabia en Mazda2.
• 14% bijtelling hebben de Clio diesel (hatchback, Estate), 208 diesel, Fiesta diesel, Yaris Hybrid, Corsa diesel (3-deurs), C3/DS3 diesel, i20 diesel, Punto benzine en diesel, MiTo benzine en diesel en Ypsilon benzine en aardgas. Voor de Polo moet op de facelift worden gewacht (juni), Kia heeft wel een Rio diesel die schoon genoeg is, maar levert 'm voorlopig niet meer.

1. Renault Clio 12.152 +139,73%
2. Volkswagen Polo 9.749 -48,03%
3. Peugeot 208 9.431 +20,60%
4. Ford Fiesta 8.427 -18,39%
5. Toyota Yaris 6.502 -35,93%
6. Opel Corsa 6.102 -34,85%
7. Kia Rio 4.757 -36,39%
8. Citroën C3 4.111 -25,43%
9. Suzuki Swift 2.643 -34,79%
10. Audi A1 2.526 -5,18%
11. Skoda Fabia 2.373 -56,13%
12. Mini Mini/Clubman/Coupé/Roadster 2.353 -12,59%
13. Citroën DS3 2.329 -41,88%
14. Hyundai i20 2.229 -36,19%
15. Fiat Punto 2.180 -52,04%
16. Seat Ibiza 2.106 -71,34%
17. Dacia Sandero 1.659 +164,59%
18. Nissan Micra 1.217 -15,31%
19. Alfa Romeo MiTo 1.015 -52,41%
20. Mazda2 905 -54,01%
21. Skoda Rapid 853 +++
22. Renault Zoe 547 +++
23. Chevrolet Aveo 409 -85,96%
24. Lancia Ypsilon 354 -27,90%
25. Seat Toledo 302 +++
26. Honda Insight 245 -58,82%
27. Mitsubishi Colt 167 -83,37%
28. Peugeot 207 122 -91,47%
29. Dacia Logan 65 -85,39%
30. Peugeot 206+ 2 -99,46%
31. Peugeot 301 1 +++
31. Daihatsu Charade 0 -100,00%
32. Volkswagen Fox 0 -100,00%
TOTAAL 87.833 -28,10%
 
Drie halen groene cijfers, de rest is (diep) rood.

Grappig dat de enige groeiers Franse modellen zijn.
 
2013 per segment: Mini MPV

m1myxqmbth2d_600.jpg

Ford B-MAX gemakkelijk aan kop

• Met een verlies van 10% doen de kleinste MPV's het minder slecht dan de markt.
• De nieuwe Ford B-MAX staat gelijk op de eerste plaats, een knappe prestatie voor de tamelijk prijzige kleine MPV.
• Opmerkelijk is dat de Hyundai ix20 halveert en zustermodel Kia Venga een knappe stijging weet te noteren. De Venga is nu vier jaar onveranderd op de markt.
• Nissan is optimistisch en verwacht dit jaar maar liefst 5.000 exemplaren van de Note weg te zetten.
• De Fiat 500L weet allesbehalve te imponeren, de BMW i3 deed dat wel afgelopen december. Hoe vergaat het de kleine elektrische BMW dit jaar?
• Nieuw zijn de BMW i3, Fiat 500L Trekking en Living en de vernieuwde Opel Meriva, die tevens leverbaar wordt met nieuwe dieselmotor. Eind dit jaar, misschien zelfs begin 2015 zal de nieuwe Honda Jazz eindelijk leverbaar worden. Hoewel de Skoda Fabia dit jaar vervangen wordt, is er nog weinig bekend over een mogelijke Roomster-opvolger. Golf Plus-vervanger Golf Sportsvan verschijnt in de loop van dit jaar, maar die laat ik promoveren naar de Midi MPV's.

1. Ford B-MAX 3.112 +++
2. Opel Meriva 2.203 -26,64%
3. Kia Venga 1.678 +3,01%
4. Hyundai ix20 1.505 -49,67%
5. Nissan Note 963 +34,50%
6. Volkswagen Golf Plus 894 -43,56%
7. Fiat 500L 875 +++
8. Toyota Verso-S 756 -63,27%
9. Honda Jazz 628 -54,92%
10. Citroën C3 Picasso 457 -1,30%
11. BMW i3 252 +++
12. Skoda Roomster 155 -30,49%
13. Subaru Trezia 107 -55,60%
14. Renault Modus 15 -96,83%
15. Lancia Musa 2 -93,75%
16. Ford Fusion 1 -97,56%
17. Hyundai Matrix 0 -100,00%
TOTAAL 13.603 -10,04%

2013 per segment: Midi MPV

m1fy695be7qi_600.jpg

Ford aan kop in alle MPV-segmenten, ook de C-MAX

• De Midi MPV's volgen ongeveer de markt met een min van 20%.
• De Ford C-MAX heeft een kleine voorsprong op de andere modellen in de top vijf. De Ford C-MAX en Opel Zafira bleven stabiel, de laatste profiteert van de nieuwe 1.6 CDTi.
• Toyota en Peugeot hebben twee modellen in de lijst staan en verkochten nog net wat meer dan Ford's C-MAX.
• Peugeot profiteert van hybride 3008, Citroën heeft nu sinds een klein halfjaartje de nieuwe C4 Picasso in de showrooms, de Grand-versie is nog kakelvers.
• De Dacia Lodgy en Kia Carens deden het zonder versies met lage bijtelling keurig, maar ook niet meer dan dat.
• Naast de nog verse C4 Picasso heeft Peugeot facelifts voor de 3008 (nu de enige in zijn klasse met 14% bijtelling) en 5008 gereed, Toyota heeft een nieuwe 1.6 D-4D van BMW voor de Verso en Opel 1.6 turbomotoren voor de Zafira Tourer. Op korte termijn kunnen facelifts voor de Ford C-MAX en Mercedes B-klasse worden verwacht, de eerste komt er als plug-in hybride Energi en de laatste wordt leverbaar als EV. Spannender is de introductie van de nieuwe BMW 2-serie Active Tourer die het de C4 Picasso, C-MAX en Scénic moeilijk moet gaan maken. Volkswagen komt met de Golf Sportsvan. De Touran is inmiddels zwaar verouderd (al 11 jaar in productie!), maar wordt pas in 2015 vervangen. De Seat Altea (10 jaar oud) krijgt zelfs helemaal geen opvolger.

1. Ford C-MAX 2.671 +2,02%
2. Mercedes-Benz B-klasse 2.581 -24,83%
3. Toyota Prius+ 2.493 -27,32%
4. Renault Scénic 2.316 -26,99%
5. Opel Zafira 2.310 -2,98%
6. Peugeot 3008 1.900 +14,53%
7. Citroën C4 Picasso 1.564 +7,42%
8. Volkswagen Touran 1.174 -55,45%
9. Dacia Lodgy 990 +870,59%
10. Kia Carens 791 +++
11. Peugeot 5008 785 -57,86%
12. Toyota Verso 482 -40,27%
13. Seat Altea 460 -75,40%
14. Mazda5 144 -48,94%
15. Chevrolet Orlando 86 -60,55%
16. Landwind CV9 13 -50,00%
TOTAAL 20.760 -20,01%

2013 per segment: Fullsize MPV

m1fywcfbslql_600.jpg

Winner of the losers: Ford S-MAX

• Een deprimerende bende. De afzet daalt al jaren, in 2013 was er weer sprake van een halvering. Buiten de top zes is alles gesaneerd of grijze import.
• Ford is verantwoordelijk voor de helft van de verkopen, Renault weet de schade nog het meest beperkt te houden met de aloude Espace. Deze merken zullen hun voorsprong op Volkswagen/Seat verder uitbouwen zodra de nieuwe generaties verschijnen.
• De Voyager heeft behoefte aan moderne dieselmotoren. Het is echter de vraag of Lancia blijft bestaan en of Chrysler terugkeert.

1. Ford S-MAX 430 -47,82%
2. Renault Espace 254 -31,54%
3. Ford Galaxy 225 -41,86%
4. Volkswagen Sharan 217 -47,33%
5. Seat Alhambra 155 -49,51%
6. Lancia Voyager 38 -66,37%
7. Peugeot 807 13 -50,00%
8. Mercedes-Benz R-klasse 11 -63,33%
9. Citroën C8 6 -53,85%
10. Mitsubishi Grandis 1 -75,00%
11. Honda Odyssey 1 -66,67%
12. Dodge Grand Caravan 0 -100,00%
13. Toyota Sienna 0 -100,00%
14. Kia Sedona 0 -100,00%
TOTAAL 1.351 -45,87%
 
2013 per segment: C-segment

m1myebwbxllg_600.jpg

De Golf stond in 2013 op #1 in zijn segment, maar de Focus, Mégane en V40 kwamen in de buurt

• Het grootste segment van Europa is in Nederland weer de belangrijkste klasse: de verkopen stegen zowaar een beetje!
• De nieuwe Golf is succesvol en behaalt hoogste marktaandeel sinds 2004, de Ford Focus volgt met het beste jaar sinds 2002. Record marktaandeel voor de Toyota Auris (of inclusief de Corolla het hoogste sinds 1998), Audi A3, Skoda Octavia en Nissan Leaf.
• De Renault Mégane valt begrijpelijkerwijs hard terug nu de concurrentie flink is toegenomen, maar Renault mag absoluut niet klagen. Het heeft er echter alle schijn van dat de Mégane dit jaar door het ijs zakt.
• De Kia cee'd kwam rap uit de startblokken, maar viel in het tweede halfjaar wat terug. De afzet van de Hyundai i30 halveerde zelfs ruimschoots en dat is veel te vroeg. Kortom: er is werk aan de winkel. De benzinemotoren zijn onvoldoende efficiënt om de prijzen echt concurrerend te houden.
• Citroën had van hetzelfde last met onder andere de C4 en DS4. De nieuwe driecilinder benzinemotor kan de modellen weer wat onder de aandacht brengen, want zuinig en mede daardoor netjes geprijsd.
• De A3 houdt de 1-serie en A-klasse ruimschoots op voorsprong. De A-klasse en CLA deden gecombineerd een paar exemplaren meer dan de 1-serie.
• De race zal dit jaar gaan tussen de Golf, Octavia, Leon, 308 en Auris.
• Veel modellen uit het C-segment zijn nog vers, waaronder de Golf Variant, Mégane facelift, Audi A3 sedan, Seat Leon ST, Peugeot 308, Honda Civic Tourer en Mazda3. Voor de laatste waren een paar weken terug 'al' 600 orders. Dit jaar verschijnen ook modellen als de 308 SW, Focus facelift, nieuwe Prius, 1-serie facelift en Scirocco facelift. De Giulietta en C4 profiteerden van nieuwe schone motoren, de DS4 en 308 krijgen in de loop van dit jaar ook de nieuwe benzinemotor. Hyundai werkt aan een compact turboblok voor de i30 en Kia's cee'd die waarschijnlijk dit jaar verschijnt.

1. Volkswagen Golf 14.521 +49,79%
2. Ford Focus 13.373 +13,68%
3. Renault Mégane 12.538 -41,47%
4. Volvo V40 12.300 +314,42%
5. Toyota Auris 6.875 +97,67%
6. Audi A3 5.582 +51,52%
7. Skoda Octavia 4.952 -1,35%
8. Opel Astra 4.260 -46,86%
9. Toyota Prius 3.731 +5,13%
10. BMW 1-serie 3.529 -18,27%
11. Kia cee'd 2.829 +21,16%
12. Volkswagen Jetta 2.809 +169,06%
13. Mercedes-Benz A-klasse 2.696 +42,80%
14. Seat Leon 2.635 +133,81%
15. Opel Ampera 2.207 -18,14%
16. Hyundai i30 1.333 -56,35%
17. Peugeot 308 1.245 -39,27%
18. Lexus CT 1.013 -71,41%
19. Mercedes-Benz CLA 850 +++
20. Alfa Romeo Giulietta 797 -44,73%
21. Chevrolet Volt 745 +143,46%
22. Citroën C4 629 -43,18%
23. Honda Civic 547 -11,77%
24. Nissan Leaf 462 +74,34%
25. Volkswagen Beetle 364 -17,83%
26. Mazda3 349 +12,94%
27. Citroën DS4 266 -54,99%
28. Chevrolet Cruze 236 -20,00%
29. Opel Cascada 155 +++
30. Subaru XV 154 -55,10%
31. Volvo C70 123 -12,14%
32. Hyundai Veloster 110 +50,68%
33. Mitsubishi Lancer 85 -57,92%
34. Volkswagen Scirocco 68 -67,92%
35. Fiat Bravo 36 -73,53%
36. Lancia Delta 33 -72,73%
37. Volvo C30 22 -98,53%
38. Volkswagen Eos 15 -79,17%
39. Renault Fluence 13 -88,70%
40. Volvo S40 4 -98,25%
41. Volvo V50 3 -99,88%
42. Subaru Impreza 1 -90,00%
43. Dodge Caliber 0 -100,00%
44. Toyota Corolla 0 -100,00%
TOTAAL 104.495 +1,75%

2013 per segment: Ludospace

m1fy0dfbk78f_600.jpg

De Caddy voert een doods segment aan

• De enige twee modellen met nog een redelijke afzet zijn de Caddy van Volkswagen en Dacia Dokker (waarvan de eerste registraties pas in mei plaatsvonden).
• Ford heeft met de Tourneo Connect en Tourneo Courier twee potentiële marktleiders in huis, die het segment een broodnodige boost kunnen geven. De afgelopen tijd zijn er belangrijke verbeteringen doorgevoerd bij de Renault Kangoo en Mercedes Citan, kunnen die het tij keren?
• Dit jaar schijnt er een facelift voor de Fiat Doblò te verschijnen.

1. Volkswagen Caddy 324 -53,54%
2. Dacia Dokker 134 +++
3. Peugeot Partner 78 -50,32%
4. Opel Combo 70 +118,75%
5. Citroën Berlingo 69 -58,18%
6. Mercedes-Benz Citan 67 +++
7. Fiat Doblò 65 -62,86%
8. Renault Kangoo 58 -73,27%
9. Fiat Qubo 51 -57,50%
10. Nissan NV200 Evalia 25 -75,00%
11. Peugeot Bipper 24 -77,14%
12. Citroën Nemo 5 -83,33%
TOTAAL 970 -46,02%
 
2013 per segment: D-segment

m1nyb44bfpxb_600.jpg

Premium behoedt D-segment van rol in de marge, met de 3-serie en V60 voorop

• Premium deed het nog altijd heel behoorlijk met de 3-serie op de eerste plaats (het eerste volledige jaar van de Touring) en op twee de Volvo S60/V60 dankzij de plug-in hybride V60 (de S60 daalde zelfs met tweederde). Audi's A4 blijft ver achter, maar deed nog lekker mee, iets wat niet van de A5 en C-klasse kon worden gezegd.
• Bij de volumemerken zijn de meeste modellen gewoon afgeslacht. Ergste is de Passat met -80%, maar ook de Hyundai i40, Skoda Superb en Toyota Avensis verloren ruim 70% en er waren halveringen voor de Peugeot 508, Opel Insignia, Citroën C5 en Renault Laguna. Die oude Ford Mondeo deed het met een min van 40% niet eens zo beroerd, men kan de concurrentie zonder de allang aangekondigde opvolger nog steeds bijbenen.
• De Citroën DS5 is een uitzondering, maar die kan met wat goede wil ook als 'premium' worden omschreven, de verse Mazda6 en Kia Optima (dankzij de Hybrid) deden het ook aardig.
• De BMW 3-serie Gran Turismo had een vlotte start, de Lexus IS stelt me vooralsnog teleur. De Volvo S60/V60, Opel Insignia en Skoda Superb kregen afgelopen jaar al een opfrisbeurt. Belangrijk zijn de motorische updates voor de Franse Peugeot 508, Citroën DS5 (met een significant lagere vanafprijs door een nieuwe instapdiesel) en C5 (eindelijk met 20% bijtelling leverbaar).
• Het meest belangrijke nieuws voor komend jaar is de nieuwe Mercedes C-klasse. 2014 is al een eind gevorderd als de nieuwe Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Audi A4 verschijnen. De nieuwe Subaru Legacy/Outback zal waarschijnlijk in New York debuteren (april), maar verschijnt dan pas een jaar later hier op de markt. Vanaf de tweede helft van 2014 staat de vernieuwde Kia Optima bij de dealers, tegen het einde van dit jaar komt bovendien de opgefriste Peugeot 508. De BMW 4-serie wordt verder uitgebreid met de nieuwe cabriolet en Gran Coupé. Hoe zal de Infiniti Q50 het er vanaf brengen? Later verschijnt een update met 20% bijtelling. Cadillac zal op korte termijn twee dieselmotoren bekend maken, waarschijnlijk krijgt de ATS onder meer de 2.0 CDTI van Opel.

1. BMW 3-serie 8.383 +12,27%
2. Volvo S60/V60 8.347 +118,91%
3. Audi A4 4.483 -10,67%
4. Peugeot 508 3.918 -54,26%
5. Citroën DS5 2.030 +59,72%
6. Opel Insignia 1.936 -51,43%
7. Volkswagen Passat 1.614 -80,04%
8. Mercedes-Benz C-klasse 1.561 -40,17%
9. Audi A5 1.469 -54,99%
10. Ford Mondeo 1.455 -40,81%
11. Mazda6 1.033 +13,64%
12. BMW 3-serie Gran Turismo 795 +++
13. Hyundai i40 646 -73,02%
14. Skoda Superb 625 -73,79%
15. Kia Optima 350 +110,84%
16. Lexus IS 323 +476,79%
17. Citroën C5 314 -58,30%
18. Renault Laguna 297 -56,58%
19. Toyota Avensis 269 -71,17%
20. BMW 4-serie 77 +++
21. Honda Accord 43 -57,00%
22. Volkswagen CC 39 -76,65%
23. Seat Exeo 21 -87,65%
24. Subaru Legacy 16 -69,81%
25. Subaru Outback 15 -63,41%
26. Suzuki Kizashi 13 -62,86%
27. Hyundai Genesis Coupé 7 -30,00%
28. Lancia Flavia 7 =0%
29. Cadillac ATS 5 +++
30. Saab 9-3 4 -88,57%
31. Infiniti Q50 4 +++
32. Infiniti G 1 -50,00%
33. Alfa Romeo 159 0 -100,00%
TOTAAL 40.100 -27,80%

2013 per segment: E-segment

bmw_518d_business_027.jpg

De meest succesvolle BMW 5-serie ooit, iets wat bepaald niet van de Audi A6 en Mercedes E-klasse kan worden gezegd

• Het F-segment deed het veel minder beroerd dan de markt. Koploper was de BMW 5-serie en die bleef zonder fiscale voordelen knap stabiel.
• Volvo V70/XC70/S80 is aan vervanging toe, daar veranderen de gunstige prijzen niets aan. De Audi A6 valt veel minder in de smaak dan zijn voorganger. Misschien omdat die mooier was, of omdat de vorige 5-serie niet in de smaak viel.
• De facelift voor de Mercedes E-klasse mag een succes heten. Het is dan ook de meest kostbare facelift in de geschiedenis van Mercedes-Benz.
• De Tesla Model S was de onbetwiste ster. Wie had gedacht dat het zo'n succes zou worden? Wat gaat de Model S dit jaar doen?
• Mooi stabiel bleef de Jaguar XF die al aardig wat jaren meedraait. Jaguar houdt 'm technisch bij de tijd.
• Tegenvaller is de Lexus GS, maar de leveringen van de 300h met 20% bijtelling zijn inmiddels begonnen. Daar moeten er dit jaar wel een paar honderd van verkocht kunnen worden.
• De Audi A6, A7 en Mercedes CLS krijgen een facelift, de plug-in hybride Panamera wordt natuurlijk een succes. Ik ben benieuwd hoe de Maserati Ghibli het er vanaf brengt. Cadillac introduceert een nieuwe CTS en twee dieselmotoren.

1. BMW 5-serie 3.389 -6,72%
2. Volvo V70/XC70 2.226 -37,80%
3. Audi A6 1.869 -32,21%
4. Mercedes-Benz E-klasse 1.524 +25,23%
5. Tesla Model S 1.194 +++
6. Jaguar XF 282 +3,68%
7. BMW 6-serie 238 +3,03%
8. Volvo S80 206 -38,69%
9. BMW 5-serie Gran Turismo 200 -1,96%
10. Porsche Panamera 168 -22,94%
11. Audi A7 135 -51,44%
12. Mercedes-Benz CLS 119 -4,80%
13. Lexus GS 57 -43,00%
14. Fisker Karma 48 -65,71%
15. Lancia Thema 27 -59,70%
16. Citroën C6 11 -52,17%
17. Maserati Ghibli 6 +++
18. Infiniti Q70 (M) 4 -33,33%
19. Cadillac CTS 2 -60,00%
20. Chrysler 300 2 +++
21. Saab 9-5 1 -94,74%
22. Dodge Charger 0 -100,00%
TOTAAL 11.708 -11,37%

2013 per segment: F-segment

bmw_730d_06.jpg

Ook in de duurste stond BMW aan kop, met kleine voorsprong op Mercedes en Audi

• BMW 7-serie aan kop, maar de nieuwe S-klasse (inclusief nieuwe coupé en plug-in hybride) moet 'm dit jaar gemakkelijk voorbij kunnen gaan. De recent vernieuwde Audi A8 en Jaguar XJ deden het ook netjes.
• De vernieuwde Lexus LS doet het goed voor zo'n duur model met beperkt leveringsgamma, de Maserati Quattroporte moet volgend jaar verder kunnen stijgen dankzij dieselmotor.
• Rolls-Royce is terug op de Nederlandse markt na faillissement Hessing en dat vertaalt zich in drie verkochte Ghosts.

1. BMW 7-serie 131 -22,94%
2. Mercedes-Benz S-klasse 127 +73,97%
3. Audi A8 118 -18,06%
4. Jaguar XJ 48 -9,43%
5. Lexus LS 29 +++
6. Maserati Quattroporte 14 +++
7. Rolls-Royce Ghost 3 +200,00%
8. Volkswagen Phaeton 2 -80,00%
9. Mercedes-Benz CL 2 -60,00%
10. Aston Martin Rapide 1 -66,67%
11. Bentley Flying Spur 1 +++
TOTAAL 476 +3,48%
 
Prima analyses (y) De A6 deed het denk ik vroeger beter omdat de vorige 5-serie minder in de smaak viel. Huidige 5-serie ziet er een stuk beter uit, een waardige opvolger van de schitterende E39.
 
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?
 
vectrafan zei:
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?

Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?
 
P. Klieder zei:
vectrafan zei:
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?

Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?

zou een outlander anders uberhaupt in zo'n lijstje voorkomen?
 
P. Klieder zei:
Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?

Bijtelling? Gisteren was in het nieuws dat leaserijders vaak niet in de auto rijden die ze zelf privé zouden kopen. De redenen daarvoor zijn natuurlijk individueel, maar het onderscheid tussen lease-verkopen en privé-verkopen kan daarom wel van belang zijn.
 
Ik had het over BMW modellen. die worden niet per definitie om de lage bijtelling gekozen. Dus wat is dan de waarde van de vraag van vertrafan?
 
@P.Klieder: Het hoeft niet per se over de bijtelling te gaan, leaserijders worden ook op andere manieren beïnvloed. Zo had de vader van een vriend van me graag weer een Passat willen leasen, maar zijn bedrijf biedt in die klasse alleen nog de 3-serie aan. Die man rijdt dus niet in de auto van zijn keuze vanwege leasebeperkingen.
 
Ja dat soort dingen heb je uiteraard wel. Maar in het geval van vectrafan vermoed ik dat de dominantie van BMW niet veroorzaakt wordt door bijtellingskeizers in de trant van Outlander, Prius etc. En ook niet massaal dat bedrijven zich qua lease vast laten leggen op BMW.
 
P. Klieder zei:
Het ging mij om de BMW voertuigen.

Ja, ja....:confused:

Met "Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?" worden vragen gesteld die de doorsnee lezer als algemeen opvat.
 
Ik reageerde op het BMW modellen dingetje. Lijkt me logisch dat dat dan daar ook op slaat. Uiteraard is een Outlander een ander geval en dus niet waarop ik doelde.
 
Voldoe exact aan de (goede) vraag van VF.

Ben aan het dubben over een nieuwe auto (VW, Bimmer, Tesla, SUV).
Weet nog niet of het (short- / direct-) lease wordt of 'reguliere' koop.
 
Carfanatic zei:
P. Klieder zei:
vectrafan zei:
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?

Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?

zou een outlander anders uberhaupt in zo'n lijstje voorkomen?

Goede. De Outlander wordt voornamelijk verkocht aan bedrijven, niet geleased.
 
P. Klieder zei:
vectrafan zei:
Me nooit gerealiseerd dat BMW met de 3-5 en 7 serie zo de markt domineert. :rolleyes: Is er ook iets bekend van de verhouding lease en normale verkoop van BMW?

Is dat heel erg van belang? Zijn leaseauto's niet verkocht? Hebben leaserijders danig andere (betere of slechtere) redenen om voor een auto te kiezen?

Misschien is het niet "heel erg van belang", maar is het gewoon een leuk weetje voor vectrafan als hij iets weet over de verhouding lease en normale (andere) verkoop van BMW. Wat hij daar dan achter wil zoeken, moet hij zelf bepalen. Als iemand daar iets over kan zeggen, is vectrafan ook weer blij :) Niet iedereen hoeft iets aan het antwoord te hebben, noch hoeft het heel erg van belang te zijn.
 
Terug
Bovenaan