De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

@ Jazzzo
Dat is niet zo gek. Alle belastingvrijemodellen zijn gekentekend voor 31 juli. Die worden nu nog verkocht, maar zijn dus al verwerkt in de statistieken.

Je kan me een mierenneuker noemen, maar in de post van geelhoed staat 261 verkochte sportages en in die van dc eentje minder:confused:

Kijk ik daar nou overheen of staat de Passat niet in getoonde lijst?

Ik zie het net, maar 93 Passats verkocht in augustus!

Volkswagen probeert nu de ongetwijfeld grote voorraad onverkochte Passats kwijt te geraken die het in juni heeft geregistreerd. Ik hoorde op de radio ook al een reclame voor de Passat met ruim 6.000 euro voordeel of zoiets en 'direct leverbaar'.

Daewoo-Chevrolet zei:
Volkswagen probeert nu de ongetwijfeld grote voorraad onverkochte Passats kwijt te geraken die het in juni heeft geregistreerd. Ik hoorde op de radio ook al een reclame voor de Passat met ruim 6.000 euro voordeel of zoiets en 'direct leverbaar'.

Inderdaad, triest wel, niet fris, typische 'vaute' handelspraktijken: 3000 Passats in Juni, 90 in Augustus.

Astra F zei:
Inderdaad een dramatische verkoopmaand voor Opel. Volgens mij hebben ze het nog nooit mee gemaakt dat ze uit de top 10 geknikkerd zijn.

En vraag me af waarom. Laten we eerlijk zijn, zo slecht zijn die Opels echt niet. En ze zien er ook nog eens redelijk goed uit.

Ik denk dat daar grotendeels het probleem ligt. Het zijn zeer middelmatige auto's, een 'unique selling point' lijkt te ontbreken. Modellen van andere merken hebben betere motoren, een betere wegligging, een beter imago, een aansprekender uiterlijk, enz. Opels zijn ook nog eens vrij prijzig, en als klap op de vuurpijl schittert het A-segment door afwezigheid. Tja...

Mechanix zei:
Astra F zei:
Inderdaad een dramatische verkoopmaand voor Opel. Volgens mij hebben ze het nog nooit mee gemaakt dat ze uit de top 10 geknikkerd zijn.

En vraag me af waarom. Laten we eerlijk zijn, zo slecht zijn die Opels echt niet. En ze zien er ook nog eens redelijk goed uit.

Ik denk dat daar grotendeels het probleem ligt. Het zijn zeer middelmatige auto's, een 'unique selling point' lijkt te ontbreken. Modellen van andere merken hebben betere motoren, een betere wegligging, een beter imago, een aansprekender uiterlijk, enz. Opels zijn ook nog eens vrij prijzig, en als klap op de vuurpijl schittert het A-segment door afwezigheid. Tja...

Wat een complete onzin post zeg, hoe krijg je het allemaal bij erlaar verzonnen en uit je toetsenbord ? Middelmatig ? Nee, check de Dekra onderzoeken van de laatste jaren, keer op keer een Opel op plek 1 ( en afgelopen jaar zelf op plek 1 en 2 ). Kritiek op het uiterlijk ? Zet je bril eens op en kijk nog eens, Opel maakt de laatste jaren steeds mooiere auto's, ben dan wel heel benieuwd welk merk dan zoveel mooiere auto's maakt op dit moment. Opels prijzig ? Ook onzin, Ja ze zijn duurder dan een Koreaan of Ford of Peugeot maar dat zijn ze altijd al geweest, zijn nog altijd goedkoper dan bv. een VW of Alfa om maar wat te noemen. Geen A-segment ? Heb je vanaf de introductie van de Agila in een grot gewoond ?

Dan mag ik Opel kenner en liefhebber zijn maar hier roep je toch wel heel erg veel onzin in 1 post.

@ Total Loss; maar je komt ook niet met een mogelijke reden waarom Opel zo slecht verkoopt dan. Kom niet aan met onzin dat "men" er gewoon geen verstand van heeft of de hommeles bij GM (want dat weet doorgaans bijna niemand).

Ik begrijp niet waarom Opel niet zo goed verkoopt dus zelf een reden aangeven kan ik al helemaal niet. Wat betreft design, beschikbare opties, luxe en model varianties zit het goed. Sommige modellen hebben last van overgewicht ( vooral de Astra ) en dat resulteert in slechtere prestaties vergeleken met concurrenten, de motoren zijn niet slecht, integendeel sommige motoren laten best knappe cijfers zien in combinatie met het zwaardere gewicht. Al met al ziet het er niet echt somber uit wat betreft Opel zelf, zijn gewoon goed bezig. Waarom er blijkbaar nog steeds niets verdiend wordt is mij ook een raadsel, al met al pompt Opel er nog een flink aantal auto's doorheen op jaarbasis en zou je verwachten dat er geld over blijft. Niets blijkt minder waar als de berichten van GM mogen geloven. Helpt ook niet echt dat er om de maand een negatief bericht over Opel naar buiten komt, schrikt mensen toch af. Feit is dat er overcapaciteit is ontstaan en dat moeten ze oplossen, verder denk ik dat Opel gewoon goed bezig is op een hooop vlakken ( in ieder geval de grotendeels zelf ontwikkelde modellen, niet die halfbakken Chevrolet troep ). Als laatste kan je GM wel verwijten om Chevrolet naast Opel te te blijven voeren hier in Europa, net alsof we hier op die modellen zitten te wachten, waarom een Volt en een Ampera, waarom een Mokka en ook een Chevrolet uitvoering ? Anders moet je als GM wel zo eerlijk zijn en de USA markt ook voor Opel openstellen, een Corsa, Astra of Insignia zal daar ook heus aftrek kunnen vinden lijkt me, zeker met de wat sterkere motoren voor Amerikaanse begrippen kleine auto's met goede prestaties. Verder is Opel bezig om meer in China voor elkaar te krijgen en hebben ze nu ook de eerste stappen gezet in Australie bijvoorbeeld.

Ik denk dat de slechte verkoopcijfers van Opel in Nederland meerdere oorzaken hebben. Opel scoort altijd goed op het gebied van design en wegligging, dus ik vermoed dat het daar níet aan te wijten is. Eerder aan:

• Combinatie van te hoge massa en achterhaalde techniek (motoren, automatische transmissies)
• Prijsniveau: de vanafprijzen van de Agila, Astra 5-deurs, Combo Tour, Zafira en Antara liggen hoger dan die van een up!, Golf, Caddy Combi, Touran of Tiguan, de Combo en Antara zijn zelfs véél te duur
• Juist in groeisegmenten is Opel zwak: de Agila is in Europa bijna onzichtbaar en in Nederland zie ik eigenlijk ook nooit reclames of aanbiedingen die in het A-segment juist zo belangrijk zijn, de Mokka heeft achterhaalde 1.6 benzine- en 1.7 dieselmotoren en in de basisuitvoering van 22 mille zit niet eens airco, die kale 1.6 weegt al een stuk meer dan een veel grotere CX-5 2.0, de Antara is technisch compleet achterhaald
• Imago: maar dan vraag ik me nog af of dat slechter is dan van groeimerken Kia, Hyundai, Skoda en gevestigde merken Ford, Peugeot, Renault etc.
• Marketing
• Positie op leasemarkt
• Flinke buitenmaten, maar relatief weinig binnenruimte in veel modellen

Total Loss zei:
Waarom er blijkbaar nog steeds niets verdiend wordt is mij ook een raadsel, al met al pompt Opel er nog een flink aantal auto's doorheen op jaarbasis en zou je verwachten dat er geld over blijft. Niets blijkt minder waar als de berichten van GM mogen geloven.

Troost je, dat soort vreemde boekhouduitslagen zie je ook bij Ford Europa.
Ondanks dat Fiesta en Focus beiden in de Europese verkoop top 5 staan VERLIEST Ford EU E1,3 tot E1,5 mld. Raar maar waar.

Anders moet je als GM wel zo eerlijk zijn en de USA markt ook voor Opel openstellen, een Corsa, Astra of Insignia zal daar ook heus aftrek kunnen vinden lijkt me, zeker met de wat sterkere motoren voor Amerikaanse begrippen kleine auto's met goede prestaties. Verder is Opel bezig om meer in China voor elkaar te krijgen en hebben ze nu ook de eerste stappen gezet in Australie bijvoorbeeld.

TL schrijft "heus flink aftrek vinden"?? Ach gut.....
Welterusten. In het thuisland van GM (ver-)koopt men geen Opel.
Trek het je niet aan: Europa op haar beurt koopt geen Chevrolet Cruze (of welke Chevvy dan ook).
En dat terwijl de Cruze een van de best verkopende (en saaie) modellen op de grootste automarkten is! (US, China, USSR, LA)

Vreemde situatie: Vraag mij af (DC, join in): Hoeveel ons Astra zit er in een kilo Cruze????

. In het thuisland van GM (ver-)koopt men geen Opel.

Dus wel hier die Chevrolet dingen proberen te verkopen maar Opel mag het daar niet proberen ? Waarom zo krom ? En waarom zou een Amerikaan geen Opel kopen, VW doet het daar nu toch ook best goed met de Golf en dergelijke, duurt even uiteraard maar toch.

Ik snap gewoon niet waarom GM het nodig acht om ook Chevrolet hier te voeren, sommige modellen kan ik nog begrijpen maar waarom bijvoorbeeld zowel de Volt als de Ampera, heeft toch totaal geen nut lijkt me ?

rickm zei:
Trek het je niet aan: Europa op haar beurt koopt geen Chevrolet Cruze (of welke Chevvy dan ook).
En dat terwijl de Cruze een van de best verkopende (en saaie) modellen op de grootste automarkten is! (US, China, USSR, LA)
Inderdaad, in Europa lijken het alleen de kleine Aveo en Spark goed te verkopen. Oh ja, en volgens mij doet de Captiva het nog steeds redelijk... Zou GM Chevrolet niet als het Dacia van Opel kunnen neerzetten. Dus de Spark en Aveo als iets goedkopere alternatieven voor de Agila en Corsa?

Erikje zei:
rickm zei:
Inderdaad, in Europa lijken het alleen de kleine Aveo en Spark goed te verkopen. Oh ja, en volgens mij doet de Captiva het nog steeds redelijk... Zou GM Chevrolet niet als het Dacia van Opel kunnen neerzetten. Dus de Spark en Aveo als iets goedkopere alternatieven voor de Agila en Corsa?

Ik werk zelf bij Chevrolet en Opel,

Maar op dit moment willen ze Chevrolet neerzetten als het nieuwe Opel van de jaren met de astra en de kadett. Opel Moet meer premium gaan worden.

Total Loss zei:

Dus wel hier die Chevrolet dingen proberen te verkopen maar Opel mag het daar niet proberen ? Waarom zo krom ? En waarom zou een Amerikaan geen Opel kopen, VW doet het daar nu toch ook best goed met de Golf en dergelijke, duurt even uiteraard maar toch.

Ik snap gewoon niet waarom GM het nodig acht om ook Chevrolet hier te voeren, sommige modellen kan ik nog begrijpen maar waarom bijvoorbeeld zowel de Volt als de Ampera, heeft toch totaal geen nut lijkt me ?

Het is een dure kwestie om een merk te gaan voeren. En de daarbij behorende marketing. VW begon net na de 2e WO. En heeft/had het sentiment mee van de Kever en de Transporter. Daarnaast is VW voor Amerikanen een typisch Duits product waar wel aftrek voor is. Opel is moeilijk te positioneren daarin.

gearhead zei:
Total Loss zei:

Het is een dure kwestie om een merk te gaan voeren. En de daarbij behorende marketing. VW begon net na de 2e WO. En heeft/had het sentiment mee van de Kever en de Transporter. Daarnaast is VW voor Amerikanen een typisch Duits product waar wel aftrek voor is. Opel is moeilijk te positioneren daarin.

Dat begrijp ik ook zeker, is ook niet logisch om het te doen maar naar mijn idee net zo onlogisch om praktisch dezelfde auto's in Europa op de markt te blijven brengen onder de namen Opel en Chevrolet. ( Volt/Ampera, Captiva/Antara en ?/ Mokka, al is het onderlinge verschil tussen de Captiva en Antara iets groter. Toch een soort van broedermoord.

Total Loss zei:
Dat begrijp ik ook zeker, is ook niet logisch om het te doen maar naar mijn idee net zo onlogisch om praktisch dezelfde auto's in Europa op de markt te blijven brengen onder de namen Opel en Chevrolet. ( Volt/Ampera, Captiva/Antara en ?/ Mokka, al is het onderlinge verschil tussen de Captiva en Antara iets groter. Toch een soort van broedermoord.

Dan nog, bijna elk concern doet aan badge engineering. VAG met de Rapid/Toledo, up!/Mii/Citigo, Sharan/Alhambra, stuk voor stuk modellen die minder van elkaar verschillen dan de Captiva/Antara en Trax/Mokka.
Chevrolet is niet de reden dat Opel het slecht doet, althans niet in Nederland. Chevrolet moet het eigenlijk volledig van de actiematig zwaar ondersteunde Spark en Aveo hebben. De Volt kan niet in de schaduw van de Ampera staan.

Daewoo-Chevrolet zei:
Total Loss zei:

Dan nog, bijna elk concern doet aan badge engineering. VAG met de Rapid/Toledo, up!/Mii/Citigo, Sharan/Alhambra, stuk voor stuk modellen die minder van elkaar verschillen dan de Captiva/Antara en Trax/Mokka.
Chevrolet is niet de reden dat Opel het slecht doet, althans niet in Nederland. Chevrolet moet het eigenlijk volledig van de actiematig zwaar ondersteunde Spark en Aveo hebben. De Volt kan niet in de schaduw van de Ampera staan.

Is toch iets anders naar mijn idee. Deze samenwerkingen / badge engineering zijn minder "erg" omdat deze merken allemaal al een lange historie hebben in Europa dus een Spanjaard zal eerder de Seat versie kopen en een Tsjech een Skoda ( lijkt mij ). Chevrolet heeft natuurlijk nog niet echt een historie opgebouwd hier, natuurlijk wel in de USA maar hier is het idee er nog van voorheen Daewoo en nu Chevrolet, al met al totaal geen historie of ook maar een verwijzing naar Europa. Niemand zal er in Europa wijzer van worden mochten er veel Chevrolets verkocht worden. Dus naar mijn idee liggen deze verhoudingen ietwat anders. Chevrolet is wat dat betreft gewoon nog een nieuwkomer.

Total Loss zei:
Mechanix zei:
Astra F zei:

Wat een complete onzin post zeg, hoe krijg je het allemaal bij erlaar verzonnen en uit je toetsenbord ? Middelmatig ? Nee, check de Dekra onderzoeken van de laatste jaren, keer op keer een Opel op plek 1 ( en afgelopen jaar zelf op plek 1 en 2 ). Kritiek op het uiterlijk ? Zet je bril eens op en kijk nog eens, Opel maakt de laatste jaren steeds mooiere auto's, ben dan wel heel benieuwd welk merk dan zoveel mooiere auto's maakt op dit moment. Opels prijzig ? Ook onzin, Ja ze zijn duurder dan een Koreaan of Ford of Peugeot maar dat zijn ze altijd al geweest, zijn nog altijd goedkoper dan bv. een VW of Alfa om maar wat te noemen. Geen A-segment ? Heb je vanaf de introductie van de Agila in een grot gewoond ?

Dan mag ik Opel kenner en liefhebber zijn maar hier roep je toch wel heel erg veel onzin in 1 post.

Oei, heb ik de Opelfans nu boos gemaakt?!:cry: Het spijt me heel erg...

Laten we het even op een rijtje zetten:

- Ford rijdt beter
- Toyota blijft langer heel
- Kia geeft een veel langere garantie
- Hyundai is goedkoper
- VW heeft een beter imago
- De Franse merken zijn luxer
- Alfa Romeo is hipper

Sommige statements zijn smaakgebonden, maar ik denk dat veel mensen zo redeneren. Anders zou Opel natuurlijk wel wat meer auto's verkopen. En met de 'ontbrekende A-segmenter' bedoel ik natuurlijk een prijsvechtertje a la Toyota Aygo! Op zich vind ik Opel een sympathiek merk, maar ik vind ook dat ze een beetje zijn doorgeslagen in het maken van zogenaamde 'hippe karren' waar veel mensen niet op zitten te wachten. Neem nu een Astra, een mooie wagen, maar onbetaalbaar geworden voor de gewone man. Dan een Mokka, wie zit daar nu werkelijk op te wachten? Gelukkig, Opel komt eindelijk met een leuke kleine auto die niet op een rijdende telefooncel lijkt. Wacht, is het soms een Fiat 500?!:eek: O nee, het is de Opel Adam! WAT GAAF, een Opel die op een Fiat lijkt, vol met leuke snufjes en hebbedingen! Nee, dat is niet gaaf, dat is dom. Kijk wat mensen graag kopen: suffe autootjes a la Toyota Aygo en de VW up! Heel goedkoop en niet hip. Die merken begrijpen blijkbaar wat het volk graag wil. Simpele, goedkope auto's die lang heel blijven en weinig verbruiken.

Je zou haast denken dat Opel die auto's ooit had uitgevonden...:(
121_opel_corsa_b_1_7d_44kw_2.jpg

@ Mechanix: ha, mijn Knorsa B! :p Om de volgende redenen aangeschaft: betrouwbaar (bouwjaar 98-00 roest amper), goedkoop in wegenbelasting, relatief zuinig en goedkoop in onderhoud.

Wat je zegt klopt inderdaad, maar GM wil Opel hoger in de markt positioneren. Dwz dat tegenwoordig de Aveo het equivalent van de toenmalige Corsa B is. Ik denk dat Opel, al zouden ze willen, van GM niet terug mag keren naar zn roots.

Maar goed, meer upmarket dus, daarbij hoort wat minder volume en hogere winstmarge per verkochte éénheid. Op dit moment wil GM de overcapaciteit aanpakken. Als ze dat lukt kan Opel met hogere winstmarges en lager volume winstgevend worden.

Degene die naar de Opeldealer gaat om de reden dat je vroeger een Opel kocht wordt direct een Chevy aangeboden, de Opeldealer is vaak ook Chevroletdealer namelijk.

Bovenstaand is het idee, maar wellicht is ivm imagotechnische redenen de realiteit weerbarstiger. We gaan het ongetwijfeld meemaken de komende jaren =)

Opel is een merk dat bekend staat om wat saaie, maar wel degelijke auto's. Eigenlijk een beetje hetzelfde imago dat VW heeft, maar: VW weet het goede, Duitste imago dat ze hebben opgebouwd (met de bijv. Kever, Golf 1 en 2) geweldig goed uit te buiten. Ze weten het ook nu als een degelijke auto te positioneren, waarbij elk model net genoeg van elkaar verschilt om als nieuwe auto door het leven te gaan, zonder dat je er iemand mee voor het hoofd stoot en iedereen kan erin gezien worden. Kun je van zeggen wat je wilt, maar dat doen ze goed.

Opel is juist de tegengestelde richting op gegaan: ze wilden van het "burgerlijke" imago af en zijn wat meer "design" auto's gaan maken. Auto's als de Astra en Insignia zien er goed uit, maar dat is niet wat je bij een Opel verwacht. Ook Opel had het degelijke imago dat ze hadden opgebouwd met bijv de Kadett of Rekord beter moeten uitbuiten. Bij Opel wil je graag een niet al te opvallende, degelijke auto voor niet overdreven veel geld. In plaats daarvan krijg je een auto waarbij de accenten meer op design en rij-eigenschappen liggen. Mensen die daar naar op zoek zijn, kopen wel auto's van andere merken, het zijn niet de belangrijkste aankoopargumenten bij een Opel. De nieuwe Adam is denk ik het beste voorbeeld van hoe het NIET moet bij Opel. En wat ook meespeelt, is dat er maar weinig technische innovatie van Opel is gekomen (Een groot merk als Opel had al lang kleine, zuinige turbomotoren moeten hebben voor Corsa en Astra). Ze hebben dan de Ampera, maar die krijgt nogal wat kritiek, dus dat werkt ook niet echt. Jammer, want die enkele keer dat je nog een E-Kadett ziet, doet het me toch weer denken aan het straatbeeld van eerder...

De stand van Opel op de IAA in Frankfurt is denk ik wel tekenend: bij de overige grote Duitse merken is het dringen geblazen in de mega hallen, Opel heeft een klein standje, waar het erg rustig is. Ik denk dus dat Opel door slechte marketing en verkeerde modellenpolitiek (ook in het nabije verleden) nu zijn eigen graf aan het graven is.

Quadrifoglio Verde zei:
Opel is een merk dat bekend staat om wat saaie, maar wel degelijke auto's. Eigenlijk een beetje hetzelfde imago dat VW heeft, maar: VW weet het goede, Duitste imago dat ze hebben opgebouwd (met de bijv. Kever, Golf 1 en 2) geweldig goed uit te buiten. Ze weten het ook nu als een degelijke auto te positioneren, waarbij elk model net genoeg van elkaar verschilt om als nieuwe auto door het leven te gaan, zonder dat je er iemand mee voor het hoofd stoot en iedereen kan erin gezien worden. Kun je van zeggen wat je wilt, maar dat doen ze goed.

Helemaal mee eens!

Iemand gedacht aan gewoon een slechte maand, zoals bijna elk merk die wel eens heeft? Wellicht ivm leveringen ofzo.
Laten we niet vergeten dat Opel tot en met vorige maand nummer 3 was in NL, terwijl ze de afgelopen twee jaar nummer 5 waren.
Ik weet zeker dat ze de komende maanden wel weer naar het normale en huidige niveau zullen stijgen.

Ik denk dat er met de eigen modellen Corsa, Astra, Insignia, Meriva en Zafira helemaal niets mis is voor wat betreft design. Een Astra is toch allesbehalve overdreven gestileerd. De volgende generaties mogen wat betreft styling van mij voortborduren op de huidige generaties, maar dan graag een stuk lichter, stukje ruimer, direct leverbaar met de nieuwe generatie motoren (driecilinder turbo, 1.6 turbo, 1.6 dieselmotoren) en automatische transmissies (DCT). Volgens mij heeft Opel dan bijna onverslaanbare auto's. Helaas gaan de ontwikkelingen bij Opel verschrikkelijk langzaam.

In Zwitserland heeft Subaru inmiddels Opel voorbijgestreefd met dank aan de XV: eigenlijk een opgehoogde Impreza, maar toch verrassend succesvol in Europa. Misschien moet Opel die formule ook eens onder de loep nemen. Sowieso kan Opel wel een echte Qashqai-tegenhanger gebruiken, een model dat 6 jaar geleden werd geïntroduceerd, maar nog steeds geen volwaardige concurrenten kent. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers die in Europa ieder jaar verder stijgen. In juli stond de Qashqai zelfs op #6, iets achter de Astra (#4), maar vóór de Focus (#8), Mégane (#10) en alle andere concurrenten op de ongenaakbare Golf (#1) na.

https://www.automotive-online.nl/home/10355-leaseregistraties_onderuit_in_augustus.html

PS:
Pon heeft 40% v/d Nederlandse leasemarkt.

De oogstmaand belooft niet veel goeds:

een week voor de finish -38% (n)o_O

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2012/

"Degene die naar de Opeldealer gaat om de reden dat je vroeger een Opel kocht wordt direct een Chevy aangeboden, de Opeldealer is vaak ook Chevroletdealer namelijk...."
-
Die combinatie is inderdaad mogelijk en en verbaas je maar niet, dat juist deze autobedrijven inmiddels meer omzetten met Chevrolet als met Opel momenteel mogelijk is. Of er bij Opel nog eens een ommekeer komt? Als ik lees, wat een hogere medewerker in de Opelmarketing-afdeling een paar dagen terug heeft uitgebraakt: "Ons toekomstig publiek voor de nieuwe Opel Adam zijn jonge mensen van 18-30 jaar jong, deze hebben goede kansen op de arbeidsmarkt en beschikken over geld". (n)

rw54 zei:
"Degene die naar de Opeldealer gaat om de reden dat je vroeger een Opel kocht wordt direct een Chevy aangeboden, de Opeldealer is vaak ook Chevroletdealer namelijk...."
-
Die combinatie is inderdaad mogelijk en en verbaas je maar niet, dat juist deze autobedrijven inmiddels meer omzetten met Chevrolet als met Opel momenteel mogelijk is. Of er bij Opel nog eens een ommekeer komt? Als ik lees, wat een hogere medewerker in de Opelmarketing-afdeling een paar dagen terug heeft uitgebraakt: "Ons toekomstig publiek voor de nieuwe Opel Adam zijn jonge mensen van 18-30 jaar jong, deze hebben goede kansen op de arbeidsmarkt en beschikken over geld". (n)

Zei die marketing onbenul dit echt?:) [size=x-small]"Ons toekomstig publiek voor de nieuwe Opel Adam zijn jonge mensen van 18-30 jaar jong, deze hebben goede kansen op de arbeidsmarkt en beschikken over geld".[/size] )

Zal inmiddels wel ontslagen zijn.
De jonge mensen van 18 t/m 25 jaar jong die een Adam kopen zijn op één hand te tellen.

rickm zei:
De oogstmaand belooft niet veel goeds:

een week voor de finish -38% (n)o_O

Okt '12 lijkt op ca -9% af te stevenen:

Zoals verwacht, de Up is 'upstairs'...
Opel best een redelijke maand, Hyundai en Ford vallen tegen.

Passat weer een drama maand: #92!
Zelfs de bejaarde Mondeo deed het beter ;-)

208 op #5,
Model staat inmiddels in veel Europese landen in de top 10
Behalve in Duitsland, het land van Das Auto.
Daar - en in Oostenrijk - is men zo gebrainwashed dat alleen Duits blik & rubber wordt aangeschaft.

Up on the Go:
De wisseling van de wacht in Drielingland is nu wel een feit, al had de 107 een goeie maand.

Opmerkelijk dat de up! zo goed verkoopt, mooi is 'ie mijns inziens niet. Kia op #5 met 7,24% marktaandeel. Terecht goede prestatie gezien de fraaie ontwerpen en constante stroom aan nieuwe modellen, maar toch blijft het me verbazen. In vier jaar tijd is het marktaandeel van Kia nu op jaarbasis met 204.4% gestegen. Na negen maanden is recordjaar 2011 alweer verbroken. Superlatieven schieten tekort... Ford blijft zwak presteren trouwens, Opel imponeert nog altijd niet.

Daewoo-Chevrolet zei:
Opmerkelijk dat de up! zo goed verkoopt, mooi is 'ie mijns inziens niet. Kia op #5 met 7,24% marktaandeel. Terecht goede prestatie gezien de fraaie ontwerpen en constante stroom aan nieuwe modellen, maar toch blijft het me verbazen. In vier jaar tijd is het marktaandeel van Kia nu op jaarbasis met 204.4% gestegen. Na negen maanden is recordjaar 2011 alweer verbroken. Superlatieven schieten tekort... Ford blijft zwak presteren trouwens, Opel imponeert nog altijd niet.

De opkomst van KIA is inderdaad geweldig. En terecht.
Wel vermoed ik dat het design na 2, 3 jaar wat sleets wordt.
De C'eed oogt op foto's geweldig, maar na er 10 in het echt gezien te hebben wordt het al wat minder.

De Astra daar en tegen blijft een plaatje.
Ook Golf VII zal er na 2, 5 of 7 jaar nog aantrekkelijk uit zien.

VW is nu wel onverslaanbaar in de verkoopranglijst.
3, 4 jaar geleden was de Golf VI onaantastbaar.
Vorig jaar en dit jaar excelleert de Polo
Nu de de Up! en Polo.
2013 de Up! en Golf VII.
2014 de Up! familie, de Golf, de Passat

rickm zei:

Ze gaan wel een dik procentpunt omlaag in marktaandeel hoor. Daarmee zeg ik niet dat ze in te halen zijn, maar er zijn wel een hoop modellen (Polo, Golf en Passat) die september niet goed gepresteerd hebben.

rickm zei:
speedtouch zei:
rickm zei:
speedtouch zei:
Ben benieuwd naar de cijfers van september!

Speedtouch, ben je nou zo snel, of let je gewoon niet op?

2 posts hierboven staat wat je zoekt.

Gewoon niet gezien! Sorry!:eek:

Is goed. Kan de beste overkomen.
Mijn vriendin staat ook weleens half gekleed naar mij te lonken - heb niets in de gaten! :)

Dat is véél erger!;)

Clignoteur zei:
rickm zei:

Ze gaan wel een dik procentpunt omlaag in marktaandeel hoor. Daarmee zeg ik niet dat ze in te halen zijn, maar er zijn wel een hoop modellen (Polo, Golf en Passat) die september niet goed gepresteerd hebben.

Zeker, een procent eraf. Daar is de Passat in hoofdzaak voor verantwoordelijk.
Maar de Up! zal zijn huidige marktaandeel minstens behouden en de Golf zal in Q1 2013 wel wreed gaan knallen in de lease met dat 14% model.

PS:
Is er in Sept. nu een daling van 27% (volgens AW en Dealersupportnetwerk) of 37% (volgens Automotiveonline.nl)??

Volgens mij staan de Countryman verkopen sinds 2012 gewoon bij de Mini want er zijn er echt wel meer dan 101 verkocht dit jaar. Misschien zijn deze 101 geimporteerde Coutrymannetjes? Ook de Clubman staat vermeld met 83 stuks.

Modellen Top 50

skoda_citigo_01.jpg

[size=x-small]De klapper deze maand was de Volkswagen up! Broertjes Seat Mii en Skoda Citigo stijgen nu al maanden onafgebroken in de lijst. De up! had in september een verkoopaandeel van 70% van de drie mini's, de resterende 30% moeten de Mii en Citigo delen.[/size]

volvo_v40_01.jpg

[size=x-small]Het was al te verwachten dat de V40 in Nederland zeer succesvol zou gaan worden en daar lijkt het vooralsnog ook op: de V40 komt de Top 50 binnen denderen en landt direct op de 17e positie.[/size]

audi_a6_avant_22.jpg

[size=x-small]De nieuwe Audi A6 leek in eerste instantie het succes van zijn voorganger niet te kunnen evenaren: de BMW 5-serie was veel succesvoller. De laatste maanden is er echter een kentering zichtbaar en is het onderlinge verschil uiterst klein.[/size]

Foto's Rijtesten.nl

1. Volkswagen up! 1.892
2. Renault Mégane 1.648
3. Peugeot 107 1.373
4. Kia Picanto 1.066
5. Peugeot 208 998
6. Volkswagen Polo 973
7. Citroën C1 950
8. Toyota Yaris 855
9. Fiat 500 693
10. Toyota Aygo 665
11. Renault Twingo 663
12. Toyota Prius+ 638
13. Opel Astra 578
14. Opel Corsa 508
15. Ford Fiesta 504
16. Kia Rio 501
17. Volvo V40 486
18. Seat Mii 439
19. Peugeot 508 439
20. Volkswagen Golf 429
21. Fiat Panda 428
22. Skoda Citigo 374
23. BMW 3-serie 372
24. Ford Focus 365
25. Seat Ibiza 345
26. BMW 1-serie 332
27. Opel Meriva 322
28. Toyota Prius 314
29. Kia cee'd 297
30. Hyundai i10 291
31. Fiat Punto 275
32. BMW 5-serie 255
33. Kia Sportage 253
34. Audi A4 253
35. Nissan Qashqai 251
36. Toyota Auris 247
37. Audi A6 243
38. Hyundai i20 238
39. Opel Ampera 235
40. Audi A1 231
41. Hyundai i30 222
42. Audi A3 220
43. Nissan Pixo 219
44. Volvo S60/V60 213
45. Mercedes-Benz B-klasse 208
46. Ford Mondeo 208
47. Renault Scénic 204
48. Skoda Fabia 201
49. Suzuki Swift 198
50. Hyundai ix20 183

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q4/20121003-autoverkopen-na-drie-kwartalen-5-procent-in-de-min.aspx

@ BMdoubleyou:
sept-.12 sept.-11 cum. 2012 cum. 2011
MINI ALLE TYPEN 124 207 2.250 2.306
MINI COUNTRYMAN 78 109 1.158 1.012

De AW-cijfers kloppen inderdaad niet, de Countryman staat op jaarbasis in de plus.

Nog een analyse van september en Q1 t/m Q3:

De effecten van de aangescherpte regels voor 14% en 20% bijtelling en in het A/B-segment vooral de BPM-vrijstelling zijn nog altijd zichtbaar, terwijl sommige merken uitgestunt zijn. Alfa Romeo heeft een geheim wapen nodig, want de MiTo halveert ondanks de komst van de TwinAir en de Giulietta is veel te snel op zijn retour. Audi deed het redelijk, wel kan worden gesteld dat de Q3 hier niet is aangeslagen. Ik voorspelde dat de Q3 dubbel zo goed zou verkopen als de BMW X1 en dat is wel gelukt, maar de aantallen zijn nog steeds niet imponerend. De A1 en A6 doen het echter uitstekend in een dalende markt, de A3 zal volgend jaar pas op stoom kunnen geraken met de nieuwe A3 (Sportback). BMW doet goede zaken met de 1-, 3-, 5- en 6-serie evenals de SUV X3. De X1 heeft echter wel zwaar te lijden onder de komst van die laatste, een Volkswagen Tiguan is gewoon veel meer in trek. Chevrolet registreerde slechts 2 exemplaren van de Spark en 16 van de Aveo, zo kan het gebeuren dat de Volt de leiding neemt binnen het merk met 57 registraties... Het zeer goede eerste halfjaar was duidelijk teveel gevraagd voor Chevrolet. Peugeot en Citroën stuntten er op los in september met de 'BTW-kortingen', maar het effect daarvan lijkt vooralsnog niet groot. Bij Citroën valt op dat de C3 en DS3 uit de gratie zijn en dat is logisch: vóór 1 juli betekende een diesel met 14% bijtelling de fijne 1.6 e-HDI (92 pk) motor, sinds die datum echter een 1.4 e-HDI met robotbak en een amechtige 70 pk. Daar trapt de consument mooi niet in. De DS4 is nu al op zijn retour, de C4 Aircross speelt niets klaar en de C5, C6 en C8 zijn uitgeteld. Dacia moet nog even doorbijten en zal straks ongetwijfeld beloond worden zodra de nieuwe Sandero, Lodgy en Dokker leverbaar zijn, plus eventueel de Logan. Fiat houdt nu dapper stand na een beroerde start, de Panda stelt nog teleur, daar kan met de komst van de basismotor TwinAir 65 nog verandering in komen. Zal Fiat met de 500L een vierde volumemodel in handen hebben? Bij Ford is de Ka vooral een middel van dealers om bonussen binnen te halen (zie artikel onderaan), op eigen kracht zou het enige A-segment model zonder vrijstelling voor wegenbelasting of BPM en 14% bijtelling het vermoedelijk zwaar hebben... De Mondeo doet het in zijn nadagen nog prima, maar de Fiesta en Focus stellen teleur, het is te hopen voor Ford dat de facelift en nieuwe motoren voor een nieuwe impuls bij de Fiesta zorgen. De nieuwe Mondeo en EcoSport zijn nog ver weg, maar de B-MAX en Kuga gaan de impuls zeker brengen: de Kuga werd in september 0 keer geregistreerd en B-MAX voorloper Fusion 2 keer... Bij Honda is de nieuwe Civic jammerlijk geflopt, Honda zal moeten hopen op de nieuwe 1.6 diesel en belangrijker nog: de gunstig geprijsde nieuwe CR-V. Hyundai deed het in augustus kennelijk té goed, want september was een slechte maand. Er zijn geen modellen aan te wijzen waar dit aan ligt, maar de i10 en ix35 zijn ook op jaarbasis duidelijk over hun hoogtepunt heen. Datzelfde geldt voor de Venga en Sportage van concurrent Kia, dat dankzij de Picanto, Rio en nieuwe cee'd haar marktaandeel toch fiks wist te verhogen. De Ypsilon van Lancia is nu al in de valkuil van alle Lancia's, Alfa's en Fiat's vanaf het C-segment getrapt: de daling wordt wel heel snel ingezet. Dat terwijl het model op papier een aantal belangrijke troeven heeft. Aangezien de rest van het gamma niets klaarspeelt, heeft Lancia het de laatste maanden moeilijk. Jaguar wacht op de XF Sportbrake en een aantal zeer belangrijke wijzigingen op motorengebied, Land Rover op de nieuwe Range Rover. De Lexus CT zorgt nog altijd voor lachende gezichten bij het merk. Mazda heeft duidelijk leveringsproblemen met de CX-5 en kan zich op gaan maken voor de komst van de nieuwe 6. Mercedes-Benz mag zich met de M-klasse marktleider noemen onder de grote SUV's, maar de B-klasse is hier geen groot succes, de C-klasse heeft een opvolger nodig en de GLK en E-klasse zijn geflopt: de facelift zal significant moeten zijn. Het is voor Mercedes te hopen dat de nieuwe A-klasse en de daarop te baseren 'baby CLS' het beter zal vergaan, bij de nichemodellen kan de CLS met de Shooting Brake een oppepper krijgen en men heeft de nieuwe GL-klasse klaar. Bij Mitsubishi is het opmerkelijk dat het eerst te vervangen model, de Outlander, als enige goede cijfers haalt. De ASX facelift lijkt te beperkt, maar met de Mirage en Outlander PHEV heeft het belangrijke troeven in handen. De Qashqai van Nissan is een constante bestseller, de Juke doet het redelijk, maar de Pixo en Micra zijn eigenlijk geflopt. De septembermaand was voor met name de Pixo echter prima, met dank aan scherpe/verlaagde prijzen. De maand september was opnieuw een beroerde maand voor Opel, hoewel minder dan juli en augustus. Waar de Corsa zich aardig heeft hersteld, heeft de Agila het nog altijd zwaar sinds juli. Ook de Astra en Insignia doen het nog matig, terwijl de Zafira nog altijd teleurstelt voor een nieuwe, moderne MPV. Dat de Combo is geflopt zal niemand verbazen. Gelukkig staat de Mokka klaar met aardig wat potentieel en komt later de nieuwe Adam. De Peugeot 208 mag zich nu voor het eerst klassementsleider noemen, zeker als daar de kleine aantallen van de 206+ en 207 bij worden opgeteld. De 107 en 508 scoren als vanouds, maar de rest van het gamma presteert zeer zwak. Er is niets meer van de ooit zo succesvolle en nog tamelijk verse 5008 over, hetzelfde geldt voor de 3008 (waar herstel valt te verwachten in de vorm van de HYbrid4), de 308 is nog geen schim van voorganger 307 die zich een aantal jaren de bestverkochte auto van Nederland mocht noemen. Renault doet het nu uitstekend met de Mégane, maar heeft verder ook niets om over naar huis te schrijven. De Twingo heeft het zwaar te midden van alle verse concurrenten, de Modus is uitgeteld, de Laguna leverde in september een beschamende prestatie (9 stuks) en de Scénic heeft het net als de meeste Midi MPV's erg zwaar. Gelukkig komt er een nieuwe Clio aan die niets in de weg lijkt te staan om tot een verkoophit uit te groeien. Seat houdt aardig stand en dat geheel dankzij Mii, nu voor het eerst de meest succesvolle Seat. De overige modellen halveren, zo niet erger. Exeo: 0 stuks... De Skoda Citigo is eveneens voor het eerst de meest succesvolle Skoda, maar toch halveerde het aantal registraties. De Octavia lijkt tot 30 juni iets boven zijn stand te hebben geleefd, want doet het nu al maanden slecht. De Superb doet het goed voor een grote Skoda, maar de Fabia is duidelijk aan vervanging toe, ook de Yeti kan een facelift gebruiken. smart kwijnt verder weg, terwijl Subaru na twee goede maanden nu alweer een matige maand te verwerken heeft. Vooral de Forester is aan vervanging toe. Suzuki krijgt nu de rekening gepresenteerd van een aantal actiemaanden: de vier volumemodellen stonden in september diep in het rood, het wordt tijd voor een nieuwe Suzuki: de laatste introductie (Swift) is ook al even geleden... Het succes van Toyota is tweeledig: enerzijds scoren de hybridemodellen Yaris, Auris, Prius en Prius+, anderzijds valt de Aygo hard terug en doen de overige volumemodellen het dramatisch: iQ, Urban Cruiser, Verso-S, Verso, Avensis en RAV4. Volkswagen doet zeer goede zaken met de up!, de bestverkochte auto van september! Die was vorig jaar nog niet leverbaar en is nu al verantwoordelijk voor bijna de helft van de totale VW-afzet, die desondanks kromp. Dat betekent dat de andere modellen wel een forse veer hebben moeten laten: het gigantische registratieaantal van de Passat in juni zorgt nu voor een dramatische terugval, de Golf heeft het nu logischerwijs moeilijk met een al gepresenteerde opvolger en de Golf Plus en Jetta beginnen nu ook hard weg te zakken. De Tiguan en Touran blijven echter constant, terwijl de Caddy lijkt te profiteren van een grote order (ANWB?). In september werd de Caddy vaker geregistreerd dan de Citroën Berlingo in negen maanden... Bij Volvo valt ten slotte de succesvolle introductie van de V40 op, die voorgangers C30, S40 en V50 aardig weet te doen vergeten. Wel valt er een flinke terugval te noteren voor de V70 en XC70.

Dealersupportnet zei:
Vooral Ford propt z’n dealers nog even vol

Op de laatste dag van de maand willen importeurs en dealers nog wel eens verrassende acties ondernemen. Zo werden er op 31 augustus nog liefst 7.331 nieuwe auto’s geregistreerd.

Deze zogenaamde ‘laatstedagregistraties’ zijn niet ongebruikelijk in autoretail en zijn vooral bedoeld om alsnog bepaalde bonussen binnen te halen. Autodealers werken veelal op basis van verkoopdoelstellingen met hun importeur(s), waarna bij het behalen daarvan de geldbuidel opengaat. Op zichzelf niets nieuws, maar het fenomeen lijkt wel aan belang te winnen. Naar verluidt sluiten ook steeds meer dealerholdings bij het scheiden van de maandmarkt lucratieve deals met hun importeur(s) in ruil voor de afname van extra voorraadvolumes. Van alle nieuwe auto’s in augustus werd bijna een kwart pas op de allerlaatste dag afgestempeld.

Dat dealers zich juist nu zoveel onverkochte voorraad op de hals halen is des te opmerkelijker aangezien per eind juni ook al volop van deze kans gebruik werd gemaakt. In de beide slotdagen van juni werden liefst 23 duizend auto’s geregistreerd. Evenals toen was Ford ook nu in augustus weer laatstedagkampioen, Hyundai en Volkswagen bezetten de beide overige podiumplaatsen.

(19.09.2012)

De gedetailleerde cijfers van augustus: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201208.ashx

infiniti_g37_cabrio_vs_lexus_is_250c_8.jpg

[size=x-small]Lexus IS 250 C[/size]

Augustus 2012
Audi A3/S3 238
Audi RS3 3

Audi A4 188
Audi A4 Allroad 9
Audi S4 0

Audi A5 88
Audi S5 4
Audi RS5 0

Audi A6 222
Audi A6 Allroad 7
Audi S6 3

Audi A7 14
Audi S7 0

Audi A8 4
Audi S8 9

Audi Q7 7
Audi Q7 V12 TDI 1

Audi R8 1

BMW 5-serie 213
BMW 5-serie Gran Turismo 5

Citroën C4 Picasso 43
Citroën Grand C4 Picasso 78

Ford C-MAX 131
Ford Grand C-MAX 17

Jaguar XK 2
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 286
Kia Pro_cee'd 7

Land Rover Range Rover Sport 10
Land Rover Range Rover 1

Landwind CV9 2

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 3
Lexus IS 250 C 1

Mercedes-Benz S-klasse 2
Mercedes-Benz CL 1

Mini Mini 144
Mini Countryman 55

Morgan 4/4 0
Morgan Plus 4 0
Morgan Plus 8 0

Nissan Qashqai 190
Nissan Qashqai+2 34

Opel Zafira 1
Opel Zafira Tourer 52

Renault Modus 23
Renault Grand Modus 3

Renault Scénic 46
Renault Grand Scénic 145

Renault Espace 10
Renault Grand Espace 1

Saab 9-3 4
Saab 9-3X 0

Seat Altea 37
Seat Altea XL 85

Th!nk City 2

Toyota Prius 397
Toyota Prius+ 1.131

Toyota Land Cruiser 0
Toyota Land Cruiser V8 2

Volvo V70 84
Volvo XC70 7

Augustus 2012 grijs kenteken

image.php

[size=x-small]Mia Electric[/size]

1. Volkswagen Caddy 578
2. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 538
3. Volkswagen Crafter 288
4. Mercedes-Benz Sprinter 273
5. Opel Combo 245
6. Ford Transit 240
7. Renault Trafic 234
8. Peugeot Partner 213
9. Opel Vivaro 186
10. Mercedes-Benz Vito/Viano 166
11. Renault Kangoo 164
12. Renault Master 131
13. Iveco Daily 129
14. Citroën Berlingo 121
15. Peugeot Expert 116
16. Fiat Doblò 115
17. Peugeot Boxer 80
18. Fiat Ducato 79
19. Ford Transit Connect 60
20. Opel Movano 58
21. Citroën Jumpy 55
22. Citroën Jumper 43
23. Peugeot Bipper 43
24. Fiat Scudo 37
25. Dodge Ram 30
26. Fiat Fiorino 29
27. Citroën Nemo 23
28. Renault Mégane 23
29. Toyota Hilux 22
30. Mitsubishi Canter 20
31. Nissan NV200 18
32. Volkswagen Amarok 15
33. Nissan NV400 15
34. Toyota Land Cruiser 14
35. Land Rover Defender 14
36. Nissan Cabstar 13
37. Nissan Primastar 13
38. Opel Astra 13
39. Ford Ranger 11
40. Hyundai H300/H-1 10
41. Volkswagen Touran 9
42. Nissan Navara 7
43. Kia Sorento 4
44. Land Rover Discovery 4
45. Ford F-150/Raptor 4
46. Jeep Grand Cherokee 4
47. Mitsubishi L200 4
48. SsangYong Rexton 3
49. Volvo XC90 3
50. Toyota Tundra 3
51. Piaggio Porter 2
52. Mercedes-Benz M-klasse 2
53. Jeep Wrangler 2
54. Hyundai Santa Fe 2
55. Toyota Verso 2
56. Fiat Strada 2
57. Mia Electric 2
58. Audi Q7 2
59. Volkswagen Golf 2
60. Jeep Cherokee 1
61. Isuzu N-series 1
62. Toyota RAV4 1
63. Chevrolet Avalanche 1
64. Lancia Voyager 1
65. Citroën C4 Picasso 1
66. BMW X5 1
67. Mercedes-Benz G-klasse 1
68. Suzuki Grand Vitara 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201208.ashx

Terug
Bovenaan