De eerste grote algemene topic over cargames, simracen, gaming en aanverwante zaken

Ik heb het deze week rustig aan gedaan.
Rue-des-Pyramides-1.jpg

Race 1: Suzuki Jimny XC '18 - Wat zal ik hierover zeggen. Ik werd eerste omdat ik de snelste auto op de snelste banden had. Ik vind races met dit soort auto's niet leuk.

Race 2: Porsche GT1 Strassenversion '97 - Het betere werk. Wederom eerste en wederom om dezelfde reden. Heerlijke auto op een heerlijke baan.

Race 3: Nismo R34 GT-R Z-Tune - Drie keer heb ik het geprobeerd met mijn hevig aangepaste Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC110) uit 1973. Ik wilde perse een video maken met die auto en zijn 569 pk. Maar het lukte niet. Al die power op de achterwielen maken van die auto een instabiele raket. Ik was sneller dan alle andere auto's op de baan, maar als je in de bocht iets te vroeg op het gas gaat, dan halen de achterwielen de voorwielen in en ben je alleen nog maar een passagier. Dus heb ik de Nismo gepakt met zijn schamele 500 pk en kon ik in een leuke spannende race naar de 1e plaats rijden. Zeker als je meerekent dat ik in de 5e ronde nog 5e reed.

Race 4: Lamboo V12 VGT - Zonder al te veel moeite naar de 1e plaats.

Race 5: SF23 Super Formules/ Honda '23 - Ik had 5 rondes nodig om bij de leider te komen. Je mooet in dit soort races vertrouwen op de downforce. Maar in de 5e ronde ging het een paar keer fout, omdat de zachte racebanden al voor de helft versleten waren. Dus naar de pits voor nieuwe. Ik kwam weer als 13e op de baan. Dit keer had ik maar 2 ronden nodig om weer vooraan te komen. Daarna kon ik afstand nemen, want de rest ging in de 9e ronde naar de pits.

De voucher leverde geen drol op.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren nog wat rondjes gemaakt met de Alfa 4C en daarmee goud voor die time trial wel veilig gesteld.

De time trial met de Silvia heb ik nog wel het nodige te doen om daar goud van te maken; die vind ik maar knap lastig!

Afgelopen paar weken lukte het in geen enkele Time Trial om zelfs maar brons te halen, gelukkig lukte dat in de nieuwe Time Trial met de RX-7 wel.

Race 1: De ‘Silhouette’-Tribute mocht naar buiten. Blijft een leuk speeltje, en na 250 km/u nóg leuker! Geen bijzonderheden, gewoon rondjes rijden en als eerste over de streep.

Race 2: Dan de BX! Het sturen en bochtenwerk gaat niet prettig en erg ongemakkelijk. Wellicht nog een puntje om aan te passen. Eenmaal onderweg zag ik dat het ook ‘maar’ 1 ronde was. Door mijn slechte start had ik er een hard hoofd in, maar eenmaal derde ging de rest ook wel.

Race 3: Lastige race, ondanks de 4WD van mijn Jimny. Het is een hoge auto, wat ik als nadelig ervaar in bochten, en het regende een hele tijd. Daardoor kon ik moeilijk naar voren komen. Als ik net wat meer power en geen regen had gehad dan had ik kunnen winnen, helaas moest ik het nu doen met een tweede plek. Die kon ik voor het einde nog net bereiken.

Race 4: De vorige keer voldeed mijn 812 Superfast niet aan de eisen omdat het een Wide Body is, maar na die bewuste race won ik een tweede Superfast. Daarmee kon ik deze race nu wel rijden. Kort samengevat: zonder moeite en problemen, op een paar keer contact met de zandbak na ongeveer 1 minuut. Ondanks dat makkelijk eerste!

Race 5: Het rijden in een Gr. B-auto gaat me steeds beter af! Na een paar succesvolle races met de Toyota GT86 Gr. B deze nu ook maar gekozen. Brandstof op standje ‘6’ en gaan! Inhalen ging vrij gemakkelijk. Aan het eind van ronde 2 kon ik al de leiding pakken en had ik inmiddels 14 rondes aan brandstof opgebouwd! Dit zakte daarna ook weer vrij snel naar 10 en een beetje. Met nog 4 rondes aan brandstof, halfversleten banden, 0 pitstops en bijna anderhalve minuut voorsprong kon ik ook deze race winnen!

Beloningen:
- 3-sterrenvoucher (Dagelijks), 5.000 Credits!
- Weekly-voucher 150.000 Credits
- 6-sterrenvoucher (Onderdelen), Carbonkeramische remschijven voor een 2023 Nissan Z Performance
- 6-sterrenvoucher (Auto), Honda 2&4 powered by RC213V

De weekly challenges snel voltooid dit keer.
1bnlDqD.jpeg

Race 1: Toyota 86 GT '15 in Crystal White Pearl. Ik vind het leuk om "koppeltjes" te maken van auto's tijden de weekly challenges; in dit geval dus de Toyota 86, want race 5 heb ik met de Gr.B versie van deze auto gedaan. Rijdt prima, maar ik heb er verder weinig mee. Plek 2 was mijn deel, met nette race bonus.

Race 2: Citroën BX 19 TRS '87 in Bleu Memphis. Deze heb ik ook al eerder gebruikt. Hij is licht getuned, maar niet genoeg, dus ik heb nog geïnvesteerd in een setje Sport Medium banden, daarmee wist ik de race te winnen. Geen NRB.

Race 3: Daihatsu Copen '02 in Jaune Yellow. Deze had ik vorige week ook al gebruikt. Lekkere auto en na de tuning net een tikkie vlotter. De Nordschleife is natuurlijk fantastisch om overheen te knallen en ik wist hier zowaar -ondanks de fikse regenbui halverwege- met behoud van NRB de race te winnen. Leverde toch mooi 150k op!

Race 4: Ferrari F8 Tributo '19 in Giallo Modena. Deze auto vliegt werkelijk over dit circuit! Wel tricky hoor, want hij wil best listig glijden of uitbreken soms, maar ondanks wat foutjes heb ik wel met groot gemak gewonnen. Die foutjes kostten me wel de NRB.

Race 5: Toyota 86 Gr.B Rally Car. Weinig van te zeggen verder, de auto ging goed, maar net als race 1 met z'n tammere broertje wist ik ook deze race niet te winnen. Maar goed, plek twee is ook prima. En met NRB!

De 6-sterren voucher leverde een Peugeot L500R HYbrid VGT 2017 op, maar die had ik al dus heb ik weer verkocht. Toch weer bijna 680k credits erbij!

Deze zes auto's heb ik wél in de garage erbij gezet:
  • De Tomaso Pantera '71 in White
  • Dodge Challenger R/T '70 in White
  • Dodge Viper SRT10 Coupe '06 in Viper Black / Silver Stripes
  • Citroën BX 19 TRS '87 in Bleu Magnétique
  • Citroën BX 19 TRS '87 in Rouge Furio
  • Citroën BX 19 TRS '87 in Blanc Meije
CBwtZbE.jpeg

yrciQvH.jpeg

Laatst bewerkt:
shop.png

Race 1: Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC110) '73 - Vorige week probeerde ik met het broertje van deze auto (met 569 pk) een race te doen en toen lukte het niet om dat vermogen op de baan te houden. Deze heeft een meer bescheiden 175 pk en een aangepast onderstel en dat is het recept voor een goed racende auto. Met afstand de eerste plaats.

Race 2: Citroën BX 10 TRS '87 - Voor de race dacht ik "laat ik eens een bazooka meenemen naar een messengevecht. De BX is 'licht' gemodificeerd en heeft 323 pk. Dat betekend simpelweg dat geen van de andere ook maar een fractie van een kans hebben om deze race te winnen. Daarnaast heeft hij een onderstel die uitstekend overweg kan met het vermogen. Overtuigend 1e.

Race 3: Honda Beat - Om een of andere reden stond deze auto op zachte comfort banden. Ik weet nu nog niet waarom. Maar ik was er wel blij om, want een groot deel van de race regende het. En de comfortbanden zijn de gewone wegbanden die profiel hebben. Daardoor had ik weinig last van de regen. De ronde tijd was langzaam met ruim 13 minuten, maar ik was wel eerste.

Race 4: Ferrari 458 Italia Gr.4 - Heerlijke race op een leuke snelle baan. De overwinning stond bij voorbaat vast, omdat mijn Ferrari volledig race geprepareerd is. Deze race leverde een paar prachtige inhaal acties op.

Race 5: Lancia Delta HF Intergrale Rally Car '92 - Dat deze auto goed is on - en off road wist ik al. Het is een heerlijke gooi en smijt wagen. Hij was echter niet de snelste op de baan. Met name op de rechte stukken kwam ik een beetje te kort. Gelukkig heeft deze baan maar 2 lange rechte stukken. En in de bochtige bochten is de Delta in het voordeel. Ook bleek de Lancia veel zuiniger dan de rest. Het hele veld ging de pits in in de 6e ronde. Ik besloot een ronde later te gaan. Brandstof was niet echt nodig, ik had het kunnen halen. Maar de banden begonnen te slijten. Met de zachte racebanden bleek ik nog eens 3 seconde per ronde sneller.

De dagelijkse km voucher leverde een Toyota 86 GR op en de 6 sterren voucher leverde een Ferrari Enzo op.
The-Egg-Albany.jpg

New-York-State-Capitol-Albany.jpg

Ik heb net voor de dagelijkse kilometers ook een auto cadeau gekregen, en zowaar ook nog in een kleur die ik niet had! Ze zijn gul deze dagen bij Gran Turismo! :)
Ik moest het doen met 10.000 Credits vanmorgen. Wel had ik een seconde van mijn tijd in de RX-7 Time Trial af gereden, daardoor heb ik nu weer brons.

Tijdje niks gedaan ivm drukte en prive omstandigheden. Van het weekend ben ik Le Mans Ultimate eens gaan proberen. De races met GT3 en LMP auto's vond ik altijd leuk in GT7, en ik kende de ontwikkelaar nog van Rfactor. Voorgeschiedenis schrok me eerst een beetje af omdat de uitgever zwaar in de problemen zit, maar de driving mechanics zitten heel goed in elkaar en het is een hele kluif om vooral de Hypercars zonder al te veel ongelukken rond te laten rijden. Ik ben nog niet zo kapot van het online gedeelte. Het is me veel te vaak voor gekomen dat ik na een redelijke kwalificatie in bocht 1 door een kamikaze eraf gebeukt wordt met nog eens 3 of 4 auto's die er toevallig ook nog reden. Die paar keren dat ik hier geen last van had was het resultaat niet onaardig. Alleen wel frappant dat een oud GT7 kwaaltje terug komt, ik ben te voorzichtig als ik met bonnet of cockpit en ga met helicam 2 tellen per rondje sneller

Winnaar voor de prijs van beste motorgeluid is een close finish tussen deze twee :

Cadillac Vseries LMDh ( 5 liter V8)

Caddy-1.png

Aston Martin Valkyrie (6,5 liter V12 motor)

1920x1080Valk-1.jpg

Ik ben er vroeg bij vandaag!

3xxuhqT.jpeg

Race 1: Honda Civic Type R (FK2) '15 in Crystal Black Pearl. Lekkere auto met beduidend meer snelheid dan nodig om deze race te winnen. Gemakkelijke winst dus en de Nette Race Bonus ook ontvangen.
Race 2: Porsche 911 GT3 RS (991) '16 in White. Mooie, clean race op een leuk circuit. Op het eind nog even moeten strijden met de 911 Turbo, maar ik heb die strijd winnend afgesloten, met behoud van NRB!
Race 3: Mitsubishi Lancer Evolution Final '15 in Phantom Black Pearl. Deze auto is getuned en dat was nodig ook, anders had top-3 lastig geworden. Nu reed ik vrij probleemloos naar de winst.
Race 4: Ferrari 812 Superfast '17 in Bianco Avus. Poeh... wat een glijpartij was dit. En een setje betere remmen zou ook geen kwaad kunnen. Geen nette race, en met al dat geglij vond ik het ook geen bijzonder leuke race.
Race 5: Mazda 787B '91. Ik heb het brandstofniveau een tandje teruggezet naar standje 2, daarmee kon ik de race zonder pitstop uitrijden, en ook de RM banden hielden het prima. Geen NRB (ik had per ongeluk bij de Variante Ascari een keertje buiten de lijntjes gekleurd), maar wel een eenvoudige winst.

Mijn garage is met 10 auto's uitgebreid:

Gekocht bij Brand Central:
  • Nissan Qashqai Tekna e-Power '22 in Gun Metallic
  • Nissan Qashqai Tekna e-Power '22 in Burgundy
  • Nissan Qashqai Tekna e-Power '22 in Ink Blue
  • Aston Martin Vantage '18 in Minotaur Green
  • Aston Martin Vantage '18 in Divine Red
  • Aston Martin Vantage '18 in Sabiro Blue
uuL6Zc2.jpeg

oS2tk9d.jpeg

Gekocht bij de tweedehandsjes:
  • Chevrolet Corvette Convertible (C3) '69 in Monza Red
  • Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR GSR '04 in Cool Silver Metallic
Wk5dCMQ.jpeg

Ontvangen als kadootjes van dagelijkse marathons:
  • Aston Martin V8 Vantage S '15 in China Grey
  • Tesla Model 3 Performance '23 in Deep Blue Metallic
fzTCEVa.jpeg

Ik had daar al het een en ander over gehoord. ik ga eens kijken of ik hem ga kopen.
Ik ook! Is dat een PS5-game?

————————————————————————————————————————————————————
Voor nu nog maar even GT7…

Race 1: De eerste 6 kilometers zitten erop. Deze heb ik gereden in mijn Coronel-Civic. Leuke race met aan het eind nog een NRB ook!

Race 2: Deze keer voldeed mijn 992 GT3 RS niet aan de PP-regels, maar dan is de Turbo S een fijne tweede optie. Duurde best lang om naar voren te komen. Dat ging gelukkig wel zonder problemen, ook al ging het niet zo snel.

Race 3: De Evolution V in Rally-trim mocht de baan op. Met de Gr. B.-swap kon ik mooi iedereen voorblijven. Zoals het bij een Gr. B-auto hoort gleed ook deze lekker door de bochten, maar wel zo dat ik het onder controle kon houden. Ondanks dat de leeftijd al best begint te tellen een hele fijne auto.

Race 4: Had me van te voren nog niet verdiept in deze wekelijkse reeks, dus de Ferrari-race kwam als een leuke verrassing. Na de resultaten van vorige week had ik wel weer zin om met de 812 Superfast te mogen rijden! Deze keer kon ik wel kiezen voor mijn aangepaste exemplaar. Dankzij de Race-uitlaat klinkt de V12 nog beter. Paar keer de velg rechtsvoor beschadigd, maar dat mocht de pret niet drukken. Het is in mijn ogen een hele fijne machine om mee te mogen rijden. De eerste plek bereikte ik gelukkig zonder grote problemen.

Race 5: Dan de laatste alweer! Deze keer vond ik het lastig in te schatten welke auto de juiste keuze zou zijn. Uiteindelijk koos ik ervoor mijn Ferrari FXX-K raceklaar te maken en een beurtje te geven, het blijft een Italiaan... Carrosserie herteld en verse olie.

Vanaf het begin verliep alles vrij vlot. In ronde 3 stond ik al eerste. Eind ronde 5 moest ik tanken en waren de banden nog redelijk. Qua tank kon ik het makkelijk volhouden, maar de banden werden nog spannend. Toch besloot ik het risico te nemen en ze erop te laten. Alleen al na mijn tankbeurt kwam ik als tweede de baan weer op. De auto voor mij moest nog een stop maken, dus ik was in het voordeel. Ik pakte de leiding terug en kon die tot het einde behouden.

Beloningen:
- 4-sterrenvoucher (Dagelijks), 30.000 Credits
- 3-sterrenvoucher (Dagelijks, dag 2), Racekrukas voor een Mercedes-AMG GT Safety Car
- Weekly-voucher 100.000 Credits
- Weekly-voucher 200.000 Credits
- Weekly-voucher 500.000 Credits

Laatst bewerkt:
Grootste probleem met Le Mans Ultimate is het vervelende aanloop traject. De ontwikkelaar ISI had rFactor 1 en 2 uitgebracht en werd daarna door Studio 397 overgenomen, dat bedrijf werd weer door Motorsport Games overgenomen. MSG had licenties voor nog drie spellen (Nascar, Indycar en BTCC), maar de eerste Nascar die ze uitbrachten flopte. Daarna maakten ze de rest ook niet meer en stonden op de rand van faillisement. Studio 397 bleef nog wel aan Le Mans Ultimate werken sinds 2023, uiteindelijk is het afgelopen maand officieel gereleased. Het ziet er goed uit en speelt ook prima, maar het is te hopen dat ze het geld hebben om de ontwikkeling voort te zetten

shop.png

Race 1: Mazda Demio XD Touring '15 in Autoweek livery met 239 pk - Ik wil graag direct toegeven dat ik deze 5 races gauw klaar wilde hebben. Daarom heb ik ook 5 keer gekozen voor de krachtigste auto die ik kon vinden. De Demio is fors gemodificeerd en levert meer dan het uiterlijk beloofd. Ik had minder dan een halve ronde nodig om bij de leider te komen en op de finishlijn had ik meer dan 10 seconde voorsprong.

Race 2: Porsche 959 '87 - Dit was een hele nette race, waarin de betere bandenkeuze weer eens de winst opleverde. Het ging maar 1 keer fout. Ik reed veel te hard en nam de kurkentrekker achterwaarts.

Race 3: Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR '96 - Oke, ik had al gezegd dat ik bij deze races de krachtigste auto's had gekozen. Mooi voorbeeld: Deze EVO IV heeft een motorwissel gehad en heeft nu 800 pk. Het was wel een beetje nodig om in de bochten rustig aan te doen, maar op de rechte stukken moest de concurrentie nog nadenken over het feit dat ze het gaspedaal moest indrukken, terwijl mijn EVO al bij de volgende bocht was.

Race 4: Ferrari 812 Superfast '17 - Superfast is het juiste woord. De zachte racebanden waren het antwoord.

Race 5: Peugeot 908 HDi FAP '10 - Mijn go-to auto voor de 800pp group 3 races. Ik had tijdens de eerste 2 rondes wat moeite met andere deelnemers die mij telkens van de baan beukte, maar eenmaal alles voorbij ging het steeds harder en harder. Ik ging de pits in in de 6e ronde als 2e en haalde brandstof en ZM banden. Mijn snelste ronde was een 1.50.

De dagelijkse km's leverde een gouden 5-sterren voucher op. Daarvoor kreeg ik een (beetje teleurstellend) Subura VIZIV GT VGT.
Palais-Garnier.jpg

Vandaag weer even met een Shelby Cobra van 1966 geraced die ik in mijn wagenpark heb, bij deze auto moet je voorzichtig met het gaspedaal omgaan, anders sta je zo achterstevoren.:)

Vandaag weer even met een Shelby Cobra van 1966 geraced die ik in mijn wagenpark heb, bij deze auto moet je voorzichtig met het gaspedaal omgaan, anders sta je zo achterstevoren.:)
Ik heb de 600PP race in Tokio nog geprobeerd met de Volvo 240, 1.250 pk. Kom goed weg maar dat is het dan ook. Ford GT zoals eerder is voorgesteld ga ik het niet mee redden.

Afgelopen weekend mijn safety rating in Le Mans Ultimate opgekrikt van laagste niveau brons naar tweede niveau zilver. Werkt ongeveer zo als in GT7. Helaas kan ik mn driver rating ongemoeid laten, blijft hardnekkig op brons. Ik ga eens experimenteren met bewust laatste kwalificeren zodat ik de eerste twee rondjes geen gedoe heb met de Stuka's en Kamikaze piloten in bocht 1.

In de GTE is de Aston Martin mn favoriet geworden, niet de snelste maar wel koersvast en stabiel. Toch twee keer een podium gepakt door dat gedoe in bocht 1

Showcase_ASTON_MARTIN_VANTAGE_GTE_%282019%29.jpg

In de GT3 is de Aston Martin wel de snelste maar ook een tikkie lomp. BMW ligt me al veel beter door de manier van rijden. De GT3 heeft als enige in het spel ABS dus je kan in verhouding heel laat remmen, auto om de bocht gooien en weer op het gas gaan. Werkt helaas niet zo goed met de Lambo, Porsche of Ferrari getuige de vele spins die ik op Fuji zag gebeuren. Helaas was 10e op Monza en Fuji mn beste klassering. Nog wel als achtste gekwalificeerd maar de pitstop duurde langer door weer een kluns die zich er langs wilde wringen in bocht 1 (en er prompt in bocht 2 afspint). Ook twee DNF in Monza, eerst door eigen falen in de tweede chicane, daarna omdat iemand vanuit de grindbak van de Parabolica zonder te kijken oversteekt $%#@ !!!

1920x1080BMW-5-1536x864.jpg

@Alex 79, Dat ziet er goed uit. 1 vraagje: zijn het online of offline races?
Online, dat gedeelte is ook het beste uitgewerkt. Je kan zowel de officiële races kiezen a la GT7 als hosted races. Er zijn in de officiële races per safety rating drie categorieën.
- Brons voor de beginnelingen en ramtouristen,
- zilver voor de gevorderden
- en goud voor de toppers

In brons rij je alleen met GTE en sporadisch GT3 auto's. In Zilver met GT3 en de verfoeide en gehate (door mij althans) LMP2 auto's en in goud komen de hypercars erbij. In hosted races is het niet zo strak gereguleerd, ik gebruik dat vaak om de hypercars uit te proberen (heb SR goud nog niet)

Er is wel een offline Raceweekend mogelijk, maar dat gebruik ik eigenlijk vooral als setup test of baanverkenning. Je kan helaas alleen maar een raceweekend per keer kiezen offline, een kampioenschap zit er nog niet in. Na dat online gebots is het wel fijn dat je de AI agressie in offline even terug kan schroeven ;)

Online, dat gedeelte is ook het beste uitgewerkt. Je kan zowel de officiële races kiezen a la GT7 als hosted races. Er zijn in de officiële races per safety rating drie categorieën.
- Brons voor de beginnelingen en ramtouristen,
- zilver voor de gevorderden
- en goud voor de toppers

In brons rij je alleen met GTE en sporadisch GT3 auto's. In Zilver met GT3 en de verfoeide en gehate (door mij althans) LMP2 auto's en in goud komen de hypercars erbij. In hosted races is het niet zo strak gereguleerd, ik gebruik dat vaak om de hypercars uit te proberen (heb SR goud nog niet)

Er is wel een offline Raceweekend mogelijk, maar dat gebruik ik eigenlijk vooral als setup test of baanverkenning. Je kan helaas alleen maar een raceweekend per keer kiezen offline, een kampioenschap zit er nog niet in. Na dat online gebots is het wel fijn dat je de AI agressie in offline even terug kan schroeven ;)
Dat is een van de redenen waarom ik in GT7 niet online race. Het is gewoon niet leuk als je constant van de baan wordt geramd.

Ik heb de 600PP race in Tokio nog geprobeerd met de Volvo 240, 1.250 pk. Kom goed weg maar dat is het dan ook. Ford GT zoals eerder is voorgesteld ga ik het niet mee redden.
Downforce omhoog gegooid gaat al beter en komen de neus en voorwielen minder van de grond, maar ben nog steeds zoekende…
Wat gaat er precies mis met de Ford GT? (en dan ben ik vooral geïnteresseerd in de configuratie zo uit de garage, maar dan met 1-2% minder vermogen om aan de 600PP grens te voldoen).
Zou het helpen als ik je vertel waar de rempunten liggen en met welke snelheid je welke bocht kunt nemen?

Terug
Bovenaan