De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 20-5-2023

Auto Fanaat

Gebruiker
Hoe meer je verwijdert des te meer ellende je tegen komt. Tevens zijn de mensen die de auto zien van mening om er maar gewoon mee te stoppen maar ik ga gewoon door. Ik ben erg blij dat de donor auto veel te gebruuiken onderdelen heeft zodat ik gewoon door kan gaan met het project.

cabrio0076gr.jpg

cabrio0077gr.jpg

cabrio0078gr.jpg

cabrio0079gr.jpg

cabrio0080gr.jpg

cabrio0081gr.jpg

cabrio0082gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag me weer flink uitgesloofd om het dikke metaal uit de wielkasten te slopen. Tevens is de hoofd balk onder de auto (rechts) eronderuit gehaald en zo konden we goed zien dat die constructie maar heel simpel in elkaar zit. Omdat ik geen vertrouwen in de staat van de dorpels moest ik deze balk wel verwijderen, en inderdaad was mijn vermoeden juist dus moeten de dorpels er ook uit. Ook deze dorpels haal ik uit de donor auto ( wat ben ik blij met dat ding ). Het enige nadeel is dat je er ook weer veel tijd in moet steken wil je het er een beetjes netjes uithalen.

cabrio0083gr.jpg

cabrio0084gr.jpg

cabrio0085gr.jpg

cabrio0086gr.jpg

Bofkont

Gebruiker
Respect voor je aanpak en doorzettingsvermogen, maar echt mooi vind ik model niet.
Zeer bijzondere keus, wel weer uniek.

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Cordia met gesloten dak zelf ook niet mooi vind. Met open dak vind ik hem bijzonder.
Maar omdat ik "de Cordia man" van NL ben en er alles van verzamel, moest deze er destijds ook bij komen om het geheel z'n beetje compleet te maken. En aangezien het de enige in NL is hoort hij bij mij thuis ( vind ik ).
Ik denk ook dat er niemand de behoefte heeft om dit project tot een goed eind te brengen en tja voor mij ligt dit anders.

Maar als dit klaar is....heb ik wel iets unieks!

Bofkont zei:
Respect voor je aanpak en doorzettingsvermogen, maar echt mooi vind ik model niet.
Zeer bijzondere keus, wel weer uniek.

Guest
Vind het echt mooi dat je deze weer op de weg brengt ,een puist werk , maar dan heb je idd iets unieks ,
( welke cabrio is wel mooi met dicht dak ,) succes !

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag ben ik de hele dag druk geweest omtrend de cabrio maar ik heb hem amper aangeraakt. Vanmorgen eerst bij Schut nieuw ijzer werk gehaald op maat waaronder de onderste hoofdbalken en alles wat daar omheen zit. Daarna heb ik de dorpel uit de donor auto gedemonteerd en alles wat daar omheen zat. Tevens heb ik het aanwezige roest in een straalcabine gestraald. Al met al een vol dagje maar kwa uiterlijk niks te zien aan het project. Je moet het maar zien als voorbereiding!

cabrio0087gr.jpg

cabrio0088gr.jpg

cabrio0089gr.jpg

cabrio0090gr.jpg

cabrio0091gr.jpg

cabrio0092gr.jpg

cabrio0093gr.jpg

cabrio0094gr.jpg

cabrio0095gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik heb me de afgelopen 2 dagen bezig gehouden met de rechter dorpel. Ik had vorige week de te gebruiken onderdelen uit de donor auto gehaald en deze onderdelen heb ik stuk voor stuk in de cabrio gelast. Bij het verwijderen van delen kwam ik steeds weer slecht plaatwerk tegen maar ook deze zijn immers verwijdert en de vervangende delen zitten er weer in. Alle onderdelen die uit de donor auto zijn gehaald zijn hersteld, gestraalt en ingespoten tegen nieuw roest.

cabrio0096gr.jpg

cabrio0097gr.jpg

cabrio0098gr.jpg

cabrio0099gr.jpg

Roeldebruyn

Gebruiker
Respect voor je werk! Of men het nou een mooie wagen vind of niet.. Daar gaat het niet om! Ieder zn smaak..
Gaat erom hoeveel passie en liefde je ervoor hebt en insteekt! Dat ziet hier meer dan goed :)

Auto Fanaat

Gebruiker
Uiteraard heb ik die, juist door die brochure kwam ik erachter dat er een cabrio bestond. En nadat ik de hoop had opgegeven dat ik er ooit 1 zou zien stond er ineens 1 te koop en dat bleek ook de enige in NL te zijn.

Soms moet je een beetje geluk hebben in je leven!

Ik heb vorige jaar een on-kompleet schaal modelletje gekocht uit België via Ebay en die heb ik zelf aangepast naar Cabrio en het resultaat is boven mijn eigen verwachting.

cabriomodel1gr.jpg

Guest
Mooi verhaal en diep respect voor je projekt.
Uiteindelijk komt het allemaal goed, en kun je terug kijken naar de fotoserie die je maakt, die foto's zijn dus ook heel belangrijk.

Kun je ook nog onderdelen en/of plaatwerk van een cordia vierdeurs gebruiken?
En in het land waar hij gebouwd is, zijn daar nog (nieuwe) delen?

Auto Fanaat

Gebruiker
Een 4-deurs vesie van de Cordia bestaat niet, z'n zusje de Tredia heeft wel 4 deuren.

Bijna al het plaatwerk is bij de dealer nog wel te krijgen maar die prijzen zijn echt absurd.

Guest
Oh ja de tredia natuurlijk sorry voor mijn onkunde.

Ik begrijp overigens niet waarom de dealer zulke hoge prijzen vraagt.
Net of zijn er duizenden mensen zo'n cordia aan het restaureren...
Ik gok dat er maar één iemand is in Nederland die een cordia aan het restaureren is, en dat ben jij(y)
Dat de dealers jouw die spullen niet gratis willen leveren.

Auto Fanaat

Gebruiker
Het grote probleem is dat dealers geen invloed hebben op de prijs. Ze toetsen in hun systeem de MB- nummer in en vervolgens krijgen ze de informatie of het leverbaar is en wanneer het gelevert kan worden. Tevens staat de prijs ex BTW ook al vast daar kunnen ze niks aan veranderen.

Alleen waar ik me wel heel boos over kan maken is dat het grote magazijn van Mitsubishi in Born zit en ze al het ouwe spul wat al heel lang op de plank lag zo is weggegooit en dus vernietigd is. En het was een kleine moeite geweest om ons via de mail te benaderen of wij interesse hadden. Ik was graag een x op en neer gereden en daar had ik ook best wel wat voor willen betalen. Dat is Mitsubishi Nederland!

Mitsubishi wilt dagelijks zo veel mogelijk verkopen en om dat oude spul geven ze helemaal niks.
Dit jaar is er groot feest omdat Mitsubishi zoveel jaar in NL auto's verkopen en hebben ze ons benadert of wij onze auto's bij diverse dealers in showroom willen showen. Nu hadden ze ons nodig!!! Wij hebben ons bedankt en ons verhaal gedaan en daarna niks meer gehoord.

Al met al had het zo mooi kunnen zijn.

Roeldebruyn

Gebruiker
Waak er wel voor om er niet zoveel uit te snijden dat je het overzicht kwijt raakt..
Wellicht kun je een kant al een deel klaar maken?

Welkom in de automotive, dat gaat al decennia op dezelfde manier. Niemand heeft zin in 'gezeur', ze zijn bang dat de liefhebbers alleen komen ophalen wat ze op dit moment willen hebben en ze willen geen afdingers. Wat ze willen is iemand die aankomt met een vrachtwagen, alles inlaadt en de prijs betaalt, zodat het verschroot kan worden.

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag heb ik me weer bezig gehouden met de rechter zij/ achterkant en heb de wielkuip afgetekend na veel meet werk. Als dit onderdeel niet goed zit heb ik later een serieus probleem.
cabrio0100gr.jpg

cabrio0101gr.jpg

cabrio0102gr.jpg

the Fox

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Door nog meer oud plaatwerk weg te halen kwam ik nog meer ellende tegen, alles wat er achter zit is rot.
Maar het lichtpuntje in dit verhaal is toch weer die donor auto, daar zijn deze cruciale delen hard en goed in orde.

Ik had wat updates gemist en moest het één en ander aan berichten inhalen. Al lezende bedacht ik mij dat het minder werk zou zijn geweest om de blauwe donor om te bouwen tot cabrio. ;)

Ik wens je veel doorzettingsvermogen en probeer dit topic wat frequenter te volgen.

Auto Fanaat

Gebruiker
Het was vandaag weer een dagje met genoeg voldoening. De twee verwijderde vloerdelen zijn nu vervangen door andere donor vloerdelen. Tijdens het lassen heb ik de deur weer terug geplaats om te verkomen dat de auto vreemde vormen gaat aannemen. Na de laswerkzaamheden zat de deur als gegoten.

cabrio0104gr.jpg

cabrio0105gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Nieuwe ronden, nieuwe kansen.
Vandaag de bodem verder afgelast en de originele versteviging die kompleet was weggerot door een donor vervangen.

Hier onder de situatie van twee maanden terug.
cabrio0061bgr.jpg

Hier onder de nieuwe situatie.
cabrio0106gr.jpg

cabrio0107gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik heb 2x eerder een restauratie gedaan maar was lang niet zo extreem als dit project. Het is mijn dagelijkse werk ook niet, het is kwestie van goed nadenken en gewoon doen.
En er is altijd 1 motto; goed gereedschap is het halve werk.
En eerlijk is eerlijk, als ik deze ruimte niet had kunnen benutten zou deze cabrio gewoon in de schuur verder aan het rotte zijn gegaan.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Ik vind het ontzettend knap. Doe ik je helaas niet na. (y)

Auto Fanaat

Gebruiker
Daarom heb ik er stangen erin gelast en heb ik tijdens het lassen van de vloer de deur er weer ingehangen, anders kan je voor hele vervelende problemen komen te staan.
En je moet absoluut geen haast hebben, soms lijkt het na een volle dag werk dat je niks opgeschoten bent maar dat hoort er ook bij.
Tot op heden past bij mij alles nog!

Klassiekerrijder zei:
En gezond verstand en kennis van zaken.
Teveel tegelijk aanpakken en de verkeerde volgorde aanhouden zijn geheide faal-factoren.

Auto Fanaat

Gebruiker
Tja, zo zijn er mensen die met dit mooie weer lekker de zon op zoeken en lekker gaan relaxen maar ik zoek de hal weer op en ga weer vrolijk verder met m'n project.
Zo heb ik de balk verwijdert waar de sleepoog aan zit, dit zelfde onderdeel ook bij de donor verwijdert, gestraalt en de binnenkant met zinkspray ingespoten. En omdat ik toch aan het stralen was heb ik vast 1 velg gestraald omdat ik wilde weten hoe die eruit zal gaan zien, dit resultaat viel me absoluut niet tegen.
Tevens heb ik de open liggen rechter dorpel van binnen ingespoten met ML

cabrio0108gr.jpg

cabrio0109gr.jpg

cabrio0110gr.jpg

cabrio0111gr.jpg

cabrio0112gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Een beste klus is het zeker. Maar het is op het moment wel zo dat ik nu niks meer erg vind, in het begin dacht ik dat het nooit meer goed kwam maar nu denk ik er echt anders over. Want voor mij is z'n extreme klus ook de 1ste keer maar valt me nog niet tegen.

cabrio0114gr.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Vandaag was het de dag van de achterkant, de linker hoek was zeer slecht. Hierbij alle slechte stukken eruit geslepen, het donor stuk op maat gemaakt, gestraald en erin gelast. Tijdens het stralen ook nog even een remklauw gestraald en gespoten, alle rubbers en slangen worden nog vervangen.

cabrio0115gr.jpg

cabrio0116gr.jpg

cabrio0117gr.jpg

cabrio0118gr.jpg

cabrio0119gr.jpg

cabrio0120gr.jpg

Marcel21674

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Tijdens het stralen ook nog even een remklauw gestraald en gespoten, alle rubbers en slangen worden nog vervangen.

Ik doe mijn remklauwen ontroesten, doormiddel van elektrolische. Gaat ook super en geen risico op aantasting/beschadiging van gaaf metaal.
na en voor:
20150413_222851.jpg

En inmiddels gereed
11148461_820891657946131_6899102023560559423_n.jpg

En gemonteerd:
1544428_822213517813945_4276055950867927766_n.jpg

Auto Fanaat

Gebruiker
Ik heb me nooit zo verdiept in electrolische, laat je het doen of doe je dat thuis. Ik heb uiteraard nog heel veel wat ontroest moet worden, die klauw was een begin en probeersel.

Marcel21674

Gebruiker
Auto Fanaat zei:
Ik heb me nooit zo verdiept in electrolische, laat je het doen of doe je dat thuis. Ik heb uiteraard nog heel veel wat ontroest moet worden, die klauw was een begin en probeersel.

Super simpel, youtube staat er vol mee en kan gewoon thuis met een acculader en een emmer of teiltje.
Het enige wat je nodig hebt is soda, water en wat geduld. :D

Guest
Joh, de achterlichten zitten er alweer in:), vast om even te passen!

Je pakt het goed aan, echt hulde.(y)

De gestraalde velg is heel mooi geworden.
Ik persoonlijk hou van zeer dichte originele velgen, dit is er dus eentje van.
de stelling, "wielen maken de auto"geld ook voor die van jou.

Overigens geld de stelling "wielen breken de auto" ook hooro_O, dat zie je ook vaak genoeg hier, je moet je je mitshu dan voorstellen met dikke 18 inch 5spaaks wielen ofzo:confused:

Auto Fanaat

Gebruiker
Ja inderdaad, door het passen kwam ik erachter dat aan beide kanten van de hoek een verschil zit. Dus dit in verhouding met de kofferbak deksel aanpassen.
Die velg is origineel voor dit model en word ook nog gespoten. Men wijst me af om er blanke lak op te spuiten.......ervaringen??

Stif zei:
Joh, de achterlichten zitten er alweer in:), vast om even te passen!

Bovenaan