Dave's Renaultjes // Laguna 2.0T coupe - kenteken binnen, raar geluid in de R17

Erg mooi, proficiat!

Wat zijn eigenlijk de afmetingen (bxhxd) en hoeveel auto’s hoop je er praktisch te kunnen stallen zodat het allemaal nog wat doenbaar blijft? Super handig dat je er nog een vliering in kan maken om plaats te winnen voor onderdelen. Dat is een aankoop waar je veel plezier aan zal beleven (y)

De ruimte is ongeveer 15m x 5,5 m en 6 m hoog. Ik wil er in ieder geval de R17 en Alpine stallen en als de R15 terug is van de plaatwerker en spuiterij, dan gaan we die daar ook opbouwen natuurlijk. En dan moet er nog plaats over zijn om voorin op de brug aan een auto te werken.

Gisteren ,in de oude hobbyschuur, nog maar even een nieuwe aandrijfas onder de R17 gezet. Van de oude was de hoes aan de wielzijde stuk en deze had al lekker wat vet in het rond geslingerd. Ik heb wel een nieuwe hoes gekocht, maar me niet gerealiseerd dat deze met een spreider over de homokineet aangebracht moet worden. En een spreider heb ik niet. Maar gelukkig dus wel een vervangende as. :)

20181226_123029 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Zoals je kunt zien heb ik de as gedemonteerd, volgende week toch nog even proberen, bij een vriend die wel zo'n spreider heeft, om de as weer te repareren. De as was verder namelijk nog prima.

20181205_145620 by Dave Vrijaldenhoven, on Flickr

Een update m.b.t. de nieuwe hobbyruimte volgt volgende week, er wordt nu volop gewerkt aan de elektische installatie en tussenvloertje met "chill ruimte" zoals mijn zoons de bovenverdieping gedoopt hebben.

Mooi! Nu heb je je loods. Nu als de donder investeren in fatsoenlijk gereedschap. Te beginnen met het wegmieteren van dat goedkope rode krikje en het halen van een serieuze en vooral betrouwbare garagekrik.

Die kleine rode donderen zo ineens inelkaar, heb het zien gebeuren.

Haha, staat op de agenda uwbuurman. (y) Met deze krik is op zich nog nooit iets mis mee geweest maar ik heb hem al wel zo mishandeld dat ie helemaal krom en getordeerd is.

WAUW! Stiekem heel jaloers, een grote droom van mij en mijn broertjes om ooit zo'n mooie ruimte te hebben om toekomstige hobbyauto's te stallen. :cool:

Veel klusplezier!

Weer een stapje verder, de 2-kolomsbrug is (bijna) geïnstalleerd. Alleen de elektra kregen we zaterdagmiddag niet volledig aangesloten, dat wordt morgen. En een nieuwe, fatsoenlijke garagekrik is vanavond ook besteld uwbuurman. ;)

Voor eind januari moet ik uit de oude schuur zijn die ik nu nog huur. Daarvoor moet de onderdelenopslag op bovenverdieping nog afgemaakt worden, dat wil zeggen: schappen maken en stellingen plaatsen (had ik al drie aangeschaft, vanavond nog eentje extra besteld. En dan alles uitzoeken en verhuizen. Behalve de Renault R17 staat in die schuur nog een europallet met opzetranden vol met glas (voor-, achter en zijruiten voor de R15 en R17), talloze kisten, dozen en doosjes met onderdelen, losse onderdelen zoals plaatwerk, assen, motoren en versnellingsbakken, een straalkastje, compressor, lasapparaat. Wat je allemaal niet verzameld in de loop der jaren. Pff... o_O:)

Maar goed, ik denk dat ik alles wel kwijt kan en zelfs nog ruimte over houd. Ruimte over? :eek: Dat kan natuurlijk niet :D Maar daar weten we wel wat op, al jaren zoek ik nog een ander Renault model om aan de collectie toe te voegen en nu lijkt het er op dat ik iets gevonden heb. Ik ga nu nog niet verklappen wat, maar naast het opbouwen van de R15 zal ik binnenkort nog wel een (klein) projectje hebben.

https://flic.kr/p/RV38AL

Prachtige locatie Dave! Ik heb Ronald nog een paar dagen geholpen met het uitzoeken van alle 19 16V onderdelen. :D Voordeel is dat ik nu ook weet wat die allemaal dubbel en drie dubbel heeft. Dus dat is goed. Maar wel een werk!

Ach moet ff gebeuren, goed filen en dan is het helemaal mooi! :LOL::D

Geweldig mooie ruimte (y)

Ik ga dit volgen, want ik kom vast wat handige dingen tegen die ik wellicht ook kan gebruiken. En maar meteen een eerste vraag, komen er ook brandblusmiddelen? En zo ja, welke? Ik weet dat niet elk type schuimblusser verstandig is bij auto's maar moet mij er nog eens in verdiepen. Of zou je liever voor een blusdeken gaan?

Wat een gave ruimte. Begrijp ik nou goed dat dit een kooploods is? Op eigen grond? Dat heb ik nog niet zo vaak gezien...

Helaas werkt de brug nog niet. Verkeerde zekeringsautomaat. :rolleyes:

Het is inderdaad een kooploods. Het grappige is dat er voor deze hal met 10 units geadverteerd werd als zijnde ideaal voor startende ondernemers en zzp-ers. Maar uiteindelijk zijn er welgeteld twee zakelijk verkocht, de rest zijn allemaal hobbyisten. (y)
Behalve mijn Renaultjes staan er ook al een Alfa, een VW busje, caravans, aanhangers en zowel mijn buurman als nog een andere hobbyist stallen er ook Renaults (o.a. R16, GT Turbo). Wordt vast nog gezellig daar. :D

@Wouter82: ik heb een adviesaanvraag uitstaan omtrent brandblusmiddelen bij een ex-collega die jarenlang bij de brandweer gewerkt heeft en nu veiligheidsadviseur is.

En de auto die ik op het oog heb, heeft ook een nummer maar is zeker niet snel of sportief te noemen. :p

Brandveiligheid is wel een issue om goed te bekijken cq te verzekeren met auto’s die nauwelijks nog te vinden zijn. Ook hoe het zit als 1 van je buren bij het lassen of iets dgl. de hele hall laat afbranden.

Ik zie het nu pas, grappig detail, je hebt dezelfde werfradio als mij (staat op te laden op de vuilnisbak op je foto) :cool:

Renault15 17 zei:
ik heb een adviesaanvraag uitstaan omtrent brandblusmiddelen bij een ex-collega die jarenlang bij de brandweer gewerkt heeft en nu veiligheidsadviseur is.

Dat zijn nuttige connecties, ben benieuwd!

Om in de tijdsgeest van de 15 / 17 te blijven : Een mooie R20 of R30 met een basis motorisering? Auto’s in leuke 70s lakkleuren te krijgen destijds, kleuren die nu via Individual programs moeten besteld worden tegen een forse meerkost ;)

Renault15 17 zei:
Het is inderdaad een kooploods. Het grappige is dat er voor deze hal met 10 units geadverteerd werd als zijnde ideaal voor startende ondernemers en zzp-ers. Maar uiteindelijk zijn er welgeteld twee zakelijk verkocht, de rest zijn allemaal hobbyisten. (y)
Behalve mijn Renaultjes staan er ook al een Alfa, een VW busje, caravans, aanhangers en zowel mijn buurman als nog een andere hobbyist stallen er ook Renaults (o.a. R16, GT Turbo). Wordt vast nog gezellig daar. :D

Bijzonder. Ook wel eens naar gezocht, maar alleen huurspul kunnen vinden destijds. Staan deze loodsen ook op eigen grond, of is er nog iets van een erfpachtconstructie? Benieuwd wat dergelijke loodsen moeten kosten. Inderdaad een fantastische sleutelruimte! Mag je mee in je handjes knijpen (y)

Dat zou ik ook wel willen! Maarja, het liefst natuurlijk naast het huis :)

Hier staat er eentje te koop op vijf km van huis, 175k...

Wouter82 zei:
Geweldig mooie ruimte (y)

Ik ga dit volgen, want ik kom vast wat handige dingen tegen die ik wellicht ook kan gebruiken. En maar meteen een eerste vraag, komen er ook brandblusmiddelen? En zo ja, welke? Ik weet dat niet elk type schuimblusser verstandig is bij auto's maar moet mij er nog eens in verdiepen. Of zou je liever voor een blusdeken gaan?

Liever schuim dan poederblussers.

Gefeliciteerd met de aankoop en veel sleutelplezier daar!

En anders heb ik ook nog wel een goede vriend. A2 dienstverlening. Die regelt ook altijd het veiligheidsmateriaal voor de grote rally's in Nederland.

Inderdaad, er zijn me (2) zes liter sproeischuimblussers aangeraden. En eventueel een paar blusdekens er bij.

Gisteren voor het eerst, als test, een auto geheven met mijn nieuwe 2-Kolomsbrug. Is best spannend. :) Maar alles staat nog en de auto is ook nog heel.

xlqvam806i3io.jpg

@ s velthuis: loodsen staan op eigen grond. Het enige waar je wel nog mee te maken hebt, is een vereniging van eigenaren aangezien je ook gemeenschappelijke zaken deelt en regelt. Opstal- en brandverzekering, onderhoud van hekwerk, buitenterrein, etc.

Niseko zei:
Om in de tijdsgeest van de 15 / 17 te blijven.....

De auto die ik op het oog heb, is van 1984. Past mooi tussen de R15 (1975) / R17 (1976) en de Alpine (1987) in. Zaterdag 9 februari ga ik de auto nogmaals bekijken en, als er geen vervelende konijnen uit de hoed komen en we raken het eens, dan gaat de auto meteen mee naar de nieuwe loods.

Renault15 17 zei:
@ s velthuis: loodsen staan op eigen grond. Het enige waar je wel nog mee te maken hebt, is een vereniging van eigenaren aangezien je ook gemeenschappelijke zaken deelt en regelt. Opstal- en brandverzekering, onderhoud van hekwerk, buitenterrein, etc.

Ah, dit had ik nog niet gelezen. VVE had ik niet anders verwacht met een gedeelde gevel en voorterrein. Maar heel goed geregeld. Ben heel blij met de garage die ik nu heb, maar het is wel altijd een beetje schipperen met de ruimte tijdens het sleutelen. En ik zie ook krachtstroom voor het lasapparaat :LOL:

Niseko mag dus nooit meer raden. ;) Gisteren een R20 TS 2Litres opgehaald. Een auto die nergens te koop werd aangeboden maar op het Renaultoloog festival kwam ik in gesprek met de eigenaar die eigenlijk veel te veel auto's had en de R20 wel aan mij wilde verkopen.
Het viel uiteindelijk niet mee om de auto naar Brabant te krijgen aangezien we nog pech hadden met de gehuurde auto ambulance maar uiteindelijk konden we haar begin van de avond haar nieuwe onderkomen binnenrijden.

20190209-211226.jpg

IMG-20190210-WA0008.jpg

Wat een heerlijk ding, gefeliciteerd! Ziet er niet dramatisch uit, een overzichtelijk project om netjes te krijgen. Ben benieuwd naar de werkzaamheden. :)

Weet je echt zeker dat je de Espace wel kunt verkopen Dave? ;)

Mooie aanwinst zonder meer, maar wat ik me wel afvraag he.....hoe ga je kiezen welke je meeneemt 7 april. :D

Leuke aanwinst, alleen (wat mij betreft) niet echt een sprankelende kleur zoals Niseko bedacht. ;) (wel tijd correct natuurlijk).

Strakke 2 kolommer ook. (y)

Nee, sprankelend is de kleur niet. Op de horizontale delen is de lak ook nog eens helemaal dood. En het is ook niet de basismotorisering, dus wat dat betreft zat Niseko er toch aardig naast. :p

@Nico GTR: ik ben er niet zeker van dat deze 7 april al klaar is, dus dat maakt de keuze weer eenvoudiger. En die Espace tja, het is eigenlijk wel een ideale auto voor heel veel dingen. Maar goed, ook wel een dure auto (voor erbij).

@MWH: verslag van de werkzaamheden volgt. In principe eerst de stilstandschade verhelpen en de auto APK klaar maken. Daarna nog wat cosmetische zaken.

Zo, het project is begonnen. :)

20190213-150832.jpg

Wat moet er allemaal gebeuren? Ten eerste APK klaar zien te krijgen en de typische stilstand zaken oplossen. De motor draait, ze rijdt, schakelt en remt maar dat gaat allemaal niet lekker soepel. Dus, vloeistoffen, filters, bougies en andere ontstekingsdelen vervangen, de remmen nalopen, het lijkt of de uitlaat niet helemaal dicht is, enz. En een beetje laswerk aan de binnenschermen, het front en a-stijlen. In principe wil ik dat allemaal zelf gaan doen.

Vandaag de bougies al vervangen, op de bougiekabelset moet ik tot zaterdag wachten. Verder een nieuw luchtfilter en nieuwe ruitenwissers gekocht. Van de vorige eigenaar kreeg ik een andere linker koplamp mee want die gemonteerd zat, zou de APK niet overleven.

20190211-213112.jpg

En als ze dan rijdend en APK gekeurd is, dan gaan we overwegen wat we cosmetische nog gaan doen. Zoals al gezegd is de lak op de motorkap en paravent helemaal op en verweerd, daar helpt geen poetsmachine meer aan. En het interieur van een R20 phase2 is vrijwel altijd ook "afgeleefd". Maar dat zien we later wel.

Volgende week ga ik wat lassen. Allebei de a-stijlen en het spatbord rechts. Verder nog geen laswerk kunnen ontdekken, de bodem is goed hard. (y)

Van het interieur heb ik nu slechts 1 foto. Zoals vaak bij een phase2 ziet het er allemaal een beetje verlept uit. Maar bij deze valt het relatief mee, ook gezien de 220.000km die al op de teller staat.

20190213-205041.jpg

Durashift zei:
Leuke aanwinst, alleen (wat mij betreft) niet echt een sprankelende kleur zoals Niseko bedacht. ;) (wel tijd correct natuurlijk).

Ho ho "Auto’s in leuke 70s lakkleuren te krijgen destijds" heb ik gezegd - dit is echt een mooie aanwinst bij je collectie, van harte proficiat!!

(Nu nog een R30 2.7 V6, een R14 GTS, een Renault 18 Turbo en waarom niet een R25 Baccara of Limousine ;) )

wouw.....gaaf zeg.....

ideale plek..lekker alles op gemak kunnen oppakken....en zo alles tot in de puntjes kunnen verzorgen!
ben benieuwd....

Cool!! Mooie auto voor erbij!!! Prima aanvulling op jouw collectie. Daarnaast blij met de nieuwe garagekrik :T

Een eigen loods is heerlijk. Ik heb dat ook, maar hrlaas niet de hoogte zoals jij. Maar vanmiddag wel even heerlijk een middagje prutsen en sleutelen. Machtig mooi, zo'n hobby.

Inderdaad uwbuurman, heerlijk om af en toe een dag(deel) te prutsen.

Ik heb, in Italië, inmiddels een onderdelenboek PR1079 DERNIERE EDITION gekocht. Hoop dat die gauw binnen is. Alhoewel, volgens mij heb ik nu alle onderdelen die technisch nodig zijn inmiddels wel binnen of besteld. Maar goed,. zo'n boek gaat zeker nog van pas komen.

Verder is de rechter a-stijl inmiddels weer dicht en roestvrij.
Voor:
20190217-161134.jpg

Na (hierna is er nog bodysuit overheen gegaan en als dat droog is, maak ik het ook weer in kleur):
20190223-144508.jpg

Helaas neem ik vaak de tijd niet om hier even verslag te doen. Maar er is al heel wat gebeurd inmiddels. 

De motor is denk ik gereed, de distributie is vervangen samen met de waterpomp en de v-snaren. Het uitlaatspruitstuk is nog vervangen vanwege scheurvorming. Er zit een nieuw blok in de radiateur. Alleen starten lukt nu even niet omdat de brandstoftank er onderuit was. De vlotter was niet meer aangesloten en lag er ook los in. Kon ook niet meer vastgezet worden omdat de rand (bajonetsluiting??) vervormd en deels los was.

20190501-165933.jpg

Dus de nieuwe vlotter hebben we er op een creatieve manier ingezet. Goed dat er benzinebestendige kitten en lijmen zijn tegenwoordig.  

Vanmiddag heb ik de tank teruggeplaatst en vanavond nog even de slangen en vlotter aansluiten. Dan hoop ik haar van het weekend weer te kunnen starten. 

Daarmee is overigens de doelstelling om de auto op 25 mei voor "10 jaar met een gniffel" van EMW / het Youngtimer festival in Boxtel klaar te hebben, niet gehaald. Tja, tijd....... Maar binnen nu en een paar weken moet er toch een verse APK op zitten.

Terug
Bovenaan