Dave's Renaultjes // Laguna 2.0T coupe - kenteken binnen, raar geluid in de R17

Zo, ze is weer nagenoeg compleet en weer rijdend. :D

20190526-171422.jpg

Morgenavond nog even het contactslot vervangen en dan op naar de APK.

Heel mooi geworden! Ook al waren de auto's die je wel mee kon nemen naar Boxtel zeker geen straf (allebei erg mooi) hier zijn we toch wel nieuwsgierig naar.
Leuk je gesproken te hebben.

Gisteren is de R20 APK gekeurd. Goedgekeurd wel te verstaan. :) Wel met het advies de linker bovenste fuseekogel te vervangen en de olielekkage bij de benzinepomp op te lossen maar we kunnen eindelijk rijden.......
Eh, oh nee, toch niet. De eigenaar heeft nog steeds de papieren niet op orde dus ik kan de auto nog niet overschrijven. :( Om de zaak vlot te trekken, heb ik (op verzoek van de eigenaar) eergisteren een nieuw kentekenbewijs bij de RDW aangevraagd. Volgende week ga ik naar hem toe, hopelijk kunnen we dan deze laatste hobbel nemen.

Ivanov zei:
Olielekkage bij de brandstofpomp? Apart.

Een mechanisch aangedreven brandstofpomp op de motor vermoed ik zo.. Die staat inderdaad in verbinding met het smeercircuit. Maar inderdaad moet je even 2x lezen; je verwacht het niet zo snel.

Renault15 17 zei:
Gisteren is de R20 APK gekeurd. Goedgekeurd wel te verstaan. :) Wel met het advies de linker bovenste fuseekogel te vervangen en de olielekkage bij de benzinepomp op te lossen maar we kunnen eindelijk rijden.......
Eh, oh nee, toch niet. De eigenaar heeft nog steeds de papieren niet op orde dus ik kan de auto nog niet overschrijven. :( Om de zaak vlot te trekken, heb ik (op verzoek van de eigenaar) eergisteren een nieuw kentekenbewijs bij de RDW aangevraagd. Volgende week ga ik naar hem toe, hopelijk kunnen we dan deze laatste hobbel nemen.

Gefeliciteerd! Nog even de "governmment red-tape" zoals ze in de USA zeggen en dan gaan genieten.

Engineer2 zei:
Ivanov zei:
Olielekkage bij de brandstofpomp? Apart.

Een mechanisch aangedreven brandstofpomp op de motor vermoed ik zo.. Die staat inderdaad in verbinding met het smeercircuit. Maar inderdaad moet je even 2x lezen; je verwacht het niet zo snel.

Inderdaad mechanisch aangedreven. Rechtstreeks op de onderliggende nokkenas als ik het goed heb. In ieder geval op een slecht bereikbare plek onder het inlaatspruitstuk gemonteerd.

Vanmiddag wat foto's met het mobieltje gemaakt bij de hobbyloods (die inmiddels "Retrault hobbygarage" gedoopt is).
Helaas scheen de zon nogal fel maar toch wel leuk vond ik zelf:

20190601-154227.jpg

20190601-202354.jpg

En tot slot, volgende week gaat de carrosserie van de R15 naar de spuiterij. (y)

Vandaag heeft een vriend van me geholpen bij het verwijderen van een oud alarmsysteem en de bijbehorende bedrading. Dit kwam er uit:
:eek:

En toen had ik er ineens twee....:)

20190608-194852.jpg

Met de vorige eigenaar was de deal dat ik allebei zijn R20's zou ophalen, hij had de ruimte nodig en ik kon ze voor een zeer redelijke prijs krijgen. Maar voordat ik de groene zou gaan halen, wilde ik de rode rijdend en met APK hebben. Dus zit er tussen het ophalen ongeveer vier maanden. Inmiddels is duidelijk dat de groene niet meer gered gaat worden. Dus nu even beraden wat er allemaal af en uit gehaald moet worden alvorens het restant de sloop op te duwen.

Leuk! Niet alles is te redden natuurlijk. Altijd handig, een lading onderdelen.

Mooie set auto's , mijn vader reed vroeger in een Renault 20 TL , wat was die slecht tegen de roest bestand. Na 4 jaren kwam er bij de achterklep al roest tevoorschijn ;)

Als je nog een Renault wil toevoegen bij je reeds indrukwekkende collectie, bij de Sloperij in s"Gravenland, bij van Rijn staat al een half jaar een blauw metallic Renault 30 TX geparkeerd, naar ik begreep kwam die uit een parkeergarage in A'dam waar hij lang gestald heeft gestaan.

Papieren moest er nog bij komen, als je interesse hebt kan ik wel een aantal foto's posten die ik gemaakt heb, geen noemenswaardige roest te zien !

Edit , hierbij een foto ,
540.jpg

Altijd fijn om een donor te hebben; zeker met zo'n zeldzaam geval als de R20.
Ik moest even terug zoeken naar je R15 (het zegt me ook helemaal niets dat model) maar alweer een paar pagina's terug stond er nog een foto :D
Is het een voorloper van de R17 of een iets kleinere versie ervan? Heel fijn dat moment als de auto dan eenmaal gespoten en wel weer terug komt. Je bent dan toch al ruim voorbij de helft.

De 15 was de wat lichter gemotoriseerde versie, de 17 de wat sportievere. Uiterlijk onderscheid: de achterste zijruiten, voor de rest vrijwel hetzelfde. Een beetje als het verschil tussen de 20 en de 30. Google maar 'ns! ;)

MRS zei:
Mooie set auto's , mijn vader reed vroeger in een Renault 20 TL , wat was die slecht tegen de roest bestand. Na 4 jaren kwam er bij de achterklep al roest tevoorschijn ;)

Als je nog een Renault wil toevoegen bij je reeds indrukwekkende collectie, bij de Sloperij in s"Gravenland, bij van Rijn staat al een half jaar een blauw metallic Renault 30 TX geparkeerd, naar ik begreep kwam die uit een parkeergarage in A'dam waar hij lang gestald heeft gestaan.

Papieren moest er nog bij komen, als je interesse hebt kan ik wel een aantal foto's posten die ik gemaakt heb, geen noemenswaardige roest te zien !

Edit , hierbij een foto ,
540.jpg

Dank je voor de tip. Helaas zijn de papieren nog steeds niet op orde dus mag er nog niks met de R30 gebeuren.

Voorafgaand aan de Formule 1 Grand Prix op Zandvoort in 1977 was er ook al een soort van drivers-parade. Alleen werden de coureurs toen niet op een open vrachtwagen rondgereden maar werden de 32 (!) coureurs rondgereden in een speciaal model van de Renault 15. Speciaal voor deze gelegenheid had Renault Nederland 32 gele Renaults 15 GTL voorzien van een aantal extra's waaronder een schuifdak zodat de coureurs door het dak heen konden staan tijdens deze paraderonde.

FB-IMG-1577614021545.jpg

Na de Grand Prix werden deze auto's als actiemodel Renault 15 GTL Grand Prix verkocht. De extra's: lichtmetalen Dunlop wielen met laagprofiel Dunlop SP Sport banden, een vinyl dak met Vermeulen Hollandia schuifdak, California buitenspiegels en de striping werden zonder meerprijs aangeboden. Het merendeel van deze auto's bestaat niet meer, voor zover bekend is er nog eentje over...….

En die stond al jaren in een schuur te wachten op restauratie. Verder dan de demontage waren de vorige eigenaren niet gekomen. Totdat net voor de kerst er een noodoproep kwam via het Renaultforum, de auto moet de stalling uit. Tja, ik ben nog bezig met de restauratie van de blauwe 75'er Renault 15 TL en ik heb altijd gezegd dat ik een volledige restauratie wel voldoende vind. Maar ja, de enig overgebleven GTL Grand Prix...……

En dus...….:)
20200104-112848.jpg

20200104-171240.jpg

Nog een auto / project erbij dus. Voor zover ik weet is de auto wel geheel compleet (in dozen ;) ). Nou ja, zo lang de blauwe R15 nog niet terug is van de spuiterij kunnen we deze carrosserie alvast kaal maken en hier en daar al wat herstelwerk aan de koets doen. Als de blauwe terug is van de spuiterij dan gaat deze de hoek in en gaat de opbouw daarvan voor.

Wat nog wel heel leuk zou zijn, is te achterhalen welke Formule 1 coureur in deze R15 rondgereden is (kenteken 71-SU-68). Helaas is de informatie hierover erg beperkt, ik heb een viertal foto's met de 32 auto's er op maar daarop zijn de kentekens niet leesbaar. Mochten er mensen dus informatie / foto's hebben rondom de Formule 1 Grand Prix van Zandvoort 1977 dan hou ik me aanbevolen.

Het wordt druk in de Retrault hobbyhoek. (y)

Gaaf project Dave! En komt geheel goed enkel een beetje tijd per week in steken. ;)

Veel info over de F1 in 1977 heb ik nog niet....vanaf daar zou het nog 18 jaar duren voor ik geboren word. :D

Gave aanwinst. Moet wel lukken toch om 'm voor mei 2021 klaar te hebben? Eerbetoon op de F1 racedagen dan na 45 jaar. :p

Gaaf man, als je Renault fan bent, je vindt prutsen en knutselen en restaureren leuk, dan moet je deze hebben!! Ik snap dat helemaal!!

Echt gaaf!!

Begrijpelijk, zo'n kans krijg je maar één keer en moet je grijpen! Geweldig!

Renault15 17 zei:
Wat nog wel heel leuk zou zijn, is te achterhalen welke Formule 1 coureur in deze R15 rondgereden is (kenteken 71-SU-68). Helaas is de informatie hierover erg beperkt, ik heb een viertal foto's met de 32 auto's er op maar daarop zijn de kentekens niet leesbaar. Mochten er mensen dus informatie / foto's hebben rondom de Formule 1 Grand Prix van Zandvoort 1977 dan hou ik me aanbevolen.

Geweldig leuk! eigenlijk zou hij er tijdens de nieuwe race bij moeten zijn in de komende jaren!

Een heel fraai stukje historie gered! Goed bezig.

Wat een geweldige stallng/sleutelplaats heb jij toch. Het is dan wat vol met auto's (ik begrijp het helemaal) maar wat een geweldige plek.

Dank voor de leuke reacties. Ik doe geen uitspraak over wanneer de R15 klaar zal zijn. ;) :)

Vandaag heb ik de veerschotel van de R20 rechtsvoor vervangen. De R20 is afgelopen mei goedgekeurd met onderstaande veerschotel. :eek:

20200105-143031.jpg

Ik wist dat die niet meer heel fris was maar dat die al op meerdere plekken doorgerot was, had ik niet gezien. En de APK keurmeester blijkbaar ook niet...... Maar als ik dit geweten had toen we afgelopen zomer 3.600.km door Frankrijk gereden hebben, had ik niet gerust in de auto gezeten.

Een kleine update, geen foto's helaas. We hebben zoals al aangegeven de carrosserie al voor een deel kaalgemaakt en ik heb de eerste laswerkzaamheden eraan uitgevoerd. De achterwand, stoelbevestigingen en een deel van de voorruitomlijsting zijn weer dicht/gerepareerd. En de paravent-bak voor een gedeelte. Maar het grote werk (a-stijlen), binnenschermen en dorpels) moet nog.

Maar nu is de R15 aan de kant gezet. Voordat het seizoen begint moeten er nog wat zaken aan de R17 (fuseekogel) en R20 (lekkage stuurbekrachtiging) gerepareerd worden. En ik krijg nog een lasklus te doen voor een mede Renault liefhebber. Dus de R15 staat voorlopig in de wacht.

Inmiddels zijn de kansen om de R15 voor de start van de Grand Prix F1 klaar te krijgen natuurlijk wel gestegen...

Super, nu wordt het 'echt', kan het opbouwen weer zo'n beetje gaan beginnen. :)

Lang getwijfeld over de kleur. Maar uiteindelijk toch inderdaad voor het originele blauw gekozen.
Volgende week foto's......

Zo, wat een mijlpaal. De R15 is terug van de spuiterij. In de originele kleur blauw 407. Ik ben er super blij mee. Inmiddels ben ik aan het tectyleren, daarna komt de isolatie er in en vervolgens gaan we opbouwen.
Maar zoals beloofd, de foto's:

Nog bij de spuiterij
IMG-20200410-WA0009.jpg

Bij mijn hobbygarage buiten
20200420-192511.jpg

20200420-192541.jpg

De losse delen zijn nog bij de spuiterij, komen in de loop van deze week:
IMG-20200410-WA0002.jpg

IMG-20200410-WA0001.jpg

Nieuw vers jasje, dat moet een heerlijk moment zijn.
Tectyl loopt uit 't achterschort: goed bezig. Welke tectyl gebruik je, als ik vragen mag?

Terug
Bovenaan