daily driver oldtimer verzekeren

Beer 2766687

Net ingestapt
hallo allemaal,

Ik ben altijd al een (oude) auto liefhebber geweest en ben nu al een tijdje 18 en aan het sparen voor een oldtimer (oldsmobile cutlass) en heb er nu een op het oog, iets waar ik alleen nooit echt bij stil heb gestaan is de verzekering. Alle oldtimer verzekeringen willen dat ik een 2e auto heb, maar daar heb ik het geld niet voor en dat wil ik ook helemaal niet. De oldtimer verzekering waarbij je niet een daily nodig hebt maar gewoon de oldtimer kan gebruiken moet je 23 voor zijn. en bij normale verzekeraars zou ik 200 euro per maand moeten betalen, dit vind ik natuurlijk belachelijk. weet iemand of ik ook een normale verzekering kan afsluiten voor mijn auto?

-Beer

De verzekeraar doet een risicoanalyse en op basis daarvan wordt je auto verzekerd.
De meeste ongelukken worden veroorzaakt door beginnende bestuurders en het risico neemt toe, als er meer wordt gereden en de auto meer vermogen heeft.
Dan betaal je automatisch een hoge premie, als je al geaccepteerd wordt.
Beter begin je met een goedkope kleine auto en koop je een Oldsmobile, als je deze ook echt kunt betalen. (Garage, onderhoud en vaste lasten)

Een goede Cutlass is een behoorlijk dure auto in aanschaf. Ik heb er jaren eentje gehad, een 76er Supreme Coupé. Het is een zware auto met een V8 (5,7 of 6,6 liter) die behoorlijk dorstig is, de mijne zat altijd rond de 1 op 5 tot 6. Het onderhoud valt wel mee, al zijn ze wel wat roestgevoelig. Het was een fijne auto maar ik heb er nooit aan gedacht het ding als daily te gebruiken, ze zuipen je arm. Je moet zo'n ding altijd op taxatie all-risk verzekeren (bij schade ben je meteen aan de beurt, het plaatwerk is zeldzaam en duur) en inderdaad willen verzekeringen een klassieker als deze vrijwel allemaal alleen als tweede auto verzekeren.

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten heet dit topic, ik begrijp je wel hoor, maar als je hem op je eigen naam wilt zetten op 18 jarige leeftijd mag je betalen. Wellicht kunnen je ouders wat voor je betekenen.

Even opsommen wat gebruikelijk is voor oldtimerverzekeringen:
Oldtimerverzekering is niet voor dagelijks gebruik, en wordt zelden als zodanig aangeboden.
Oldtimerverzekering is pas toegankelijk voor personen Boven de 23 jaar
Oldtimerverzekering is over het algemeen alleen toegankelijk met Normale Dagelijkse auto als hoofdverzekering (oldtimer als 2e auto)
Oldtimerverzekering is alleen goedkoop als je WA verzekerd bent. Elke andere vorm is duur ivm de vaak hoge taxatiewaarde van een oldtimer.
Ongeacht de kilometers is een Normale Dagelijkse verzekering altijd duurder dan een Oldtimerverzekering. Ook voor WA.

Tel daarbij op:
Elke Autoverzekering voor personen tussen 18 en c.a. 23-25 jaar is duurder dan als je ouder zou zijn.
Verzekering voor een oude auto tov een nieuwere auto is duurder.
Je hebt waarschijnlijk nog geen enkele schadevrije jaren opgebouwd.
Je wilt een auto die qua afmetingen ongebruikelijk is in Nederland en daarom meer kans heeft om te zorgen voor parkeerschades en daardoor dus sowieso al meer risico op zichzelf genereert.

Dus 200 euro per maand? Is vrij normaal voor zoiets op jou leeftijd.
Ik denk dat er weinig verzekeraars zullen zijn die het voor minder dan dat zullen doen.
Vergis je overigens niet dat een nieuwere auto veel goedkoper zal zijn.... Zeker een nieuwe niet. Je zal altijd zulke bedragen uit komen...

Afhankelijk van het bouwjaar (minder dan 40 jaar oud) mag je ook nog belasting betalen. Dit komt neer op een 75-80 euro per maand voor een auto van rond de 1500kg

Een oldtimer als eerste auto is eigenlijk altijd een slechte keuze financieel gezien. Want naast de kosten voor de verzekering en eventuele belasting ben je ook nog een flink bedrag per maand kwijt aan brandstof (oude auto's zijn nou eenmaal minder zuinig) en onderhoud.
Als dagelijks gebruik zijn de meeste oldtimers ook niet meer geschikt ivm de gebrekkige onderdelenvoorziening.

Conclusie, zoals hierboven al geopperd is: Begin eerst met wat kleins en goedkoops.
Dan heb je sowieso al het voordeel van een auto die verzekerd is voor dagelijks gebruik, waardoor een oldtimerverzekering bereikbaarder wordt.

De suggestie om te verzekeren via je ouders is een zeer risicovolle en slechte keuze: lees dit topic maar even door:
https://www.autoweek.nl/forum/threa...uders-niet-zo-aantrekkelijk-als-het-lijkt.20/

Terug
Bovenaan