Daihatsu Cuore als 'micro-camper'

Na jarenlang autoloosheid begon het een tijdje geleden toch weer te kriebelen: daarom sinds een tijdje bezitter van een Daihatsu Cuore, van aug. 2008, km-stand 122500 (inmiddels zo'n 5000 km mee gereden). En afneembare trekhaak, achteraf had ik net zo lief een vaste trekhaak gehad maar OK.
730fa6ea92.jpeg

D.m.v. wat gegoochel met de stoelen het karretje provisorisch omgebouwd tot een soort 'mini-minicampertje': de zitting van de achterbank gedemonteerd (ging vrij makkelijk), rugleuning van de achterbank naar voren geklapt, bijrijdersstoel zo ver mogelijk naar voren, hoofdsteun eraf en de rugleuning van de bijrijdersstoel zo ver mogelijk naar achteren. Oneffenheden die er toen nog waren opgevuld met diverse soorten en maten kussens.
Matras er op, 2 meter lang en in de breedte op maat gesneden (bij hoofdeinde 90 cm breed, bij voeteneinde 60 cm).
733720f4cd.jpeg

Niet per se een erg mooie oplossing, maar het ging mij vooral om het functionele aspect en dat is prima: heb er al meerdere keren in gekampeerd, en nog vrij comfortabel ook (tevens een paar keer wild gekampeerd overigens :) ja, ik weet dat dat meestal niet toegestaan is). Goedkoop en geen gedoe met tent opzetten etc.
Heb ook op marktplaats een fietsendrager gekocht, al diverse keren gebruikt (met een e-bike). Maar ook de vouwfiets gaat regelmatig mee, dan zonder fietsendrager uiteraard.
Missie geslaagd dus: ik wilde een betrouwbare, goedkope, praktische, gebruiksvriendelijke, lichte en zuinige auto, uiterlijk en uitstraling minder belangrijk.
En zuinig is hij ook zéker: gemiddeld zo'n 1 op 24, maar ik blijf als het ff kan op de snelweg altijd achter een vrachtwagen plakken met zo'n 90 km/uur (op veilige afstand uiteraard) en dan haal ik zelfs zo'n 1 op 28. Dat gecombineerd met een MRB van € 15,- per maand en verzekering van € 17,- per maand (helaas geen schadevrije jaren :(). Goedkoper rijden kan bijna niet :D
Betrouwbaarheid: tot nu toe ook prima, 1x de ankerplaat van de rem linksvoor die aanliep... bij de garage binnen 1 minuut verholpen, en nog gratis ook.
Verbruikskosten: olie + filter, bougies en luchtfilter laten vervangen. Was allemaal behoorlijk nodig trouwens.
Enige minpuntje tot nu toe: heb een rammel... ben er nog niet achter of het in/bij het motorblokje ergens zit of in/bij het dashboard. Het is alleen bij een bepaald toerental, heb geen toerenteller maar ik schat bij zo'n 1500 toeren. Binnenkort ff naar de garage.

Maar goed, zeer tevreden zover dus. En echt een waggie op maat gesneden zogezegd.
Mede gezien het feit dat ik dus een zeer rustige rijder ben, niet zoveel km's maak, vrijwel alleen langere afstanden buiten de bebouwde kom, vrijwel alleen met mooi en droog weer rijd en in de winter bijna niet.. verwacht ik nog zeker 10 jaar rij- en kampeerplezier van dit koekblikje te hebben.
Commentaar, vragen en/of tips welkom natuurlijk :)

Goedkoper kun je niet rijden én vakantie vieren. Heb je ook nog iets om de ramen te verduisteren?

Dit is wellicht de kleinste camper ter wereld Anton, goed bezig! Niet vergeten je raam een stukje open te zetten hè (y)

Denk dat ik dit ook wel lukt met mijn oude micra uit 1989 :p

Zeker een goed idee om zo lekker naar italie te rijden :LOL:

RobEU zei:
Haha, briljant! (y)

:)

Enzo Ferrari zei:
Goedkoper kun je niet rijden én vakantie vieren. Heb je ook nog iets om de ramen te verduisteren?

Nee, maar wel een speciaal daarvoor gekocht ooglapje (slaapmaskertje) gebruikt.
Werkt goed.
Een (luxe)probleem is nog wel geluids'overlast' van vogels, 's zomers al tegen 04:00 (!) 's ochtends.
Maar daarvoor doe ik oordopjes in... gebruik ik in m'n echte huis ook regelmatig, maar in de auto hoor je alles dus véél beter dan tussen stenen muren.

Zadelsnuiver zei:
Dit is wellicht de kleinste camper ter wereld Anton, goed bezig! Niet vergeten je raam een stukje open te zetten hè (y)

Klopt, heb altijd beide ramen (heb er maar 2) op een kier en als het warm is helemaal open.
Dan zijn muggen soms weer een probleem... heb al gerommeld met horrengaas, maar is wel gedoe. Het houdt me wel weer bezig ;)

Michanus zei:
Denk dat ik dit ook wel lukt met mijn oude micra uit 1989 :p
Zeker een goed idee om zo lekker naar italie te rijden :LOL:

Lijkt mij ook!
Ben ook van plan om t.z.t. wat verder weg te gaan, tot nu toe met dit karretje alleen in NL en NW-Duitsland geweest.

Heerlijk, dat er mensen zoals u bestaan naast al die Rupsjes Nooitgenoeg en linkerbaan-haantjes! Wat heb je nodig? Een dak boven je hoofd en een slaapplek, verder red je het wel!

Ik hoop dat u nog vele jaren op deze, uw geheel eigen wijze mag genieten van uw auto annex mini-camper en alle mooie plekken die u hiermee aan doet!

Barri zei:
Ik had je topic al gevolgd, maar dit is wel hilarisch! Leuk gedaan zo!

(y)

Nico GTR zei:
Leuk wagentje! Goedkoper lukt je waarschijnlijk niet inderdaad.

1977NL zei:
Heerlijk, dat er mensen zoals u bestaan naast al die Rupsjes Nooitgenoeg en linkerbaan-haantjes! Wat heb je nodig? Een dak boven je hoofd en een slaapplek, verder red je het wel!

Helemaal mee eens!
Geluk zit niet per se in steeds maar groter, sneller, zwaarder, mooier, indrukwekkender en duurder willen.

1977NL zei:
Ik hoop dat u nog vele jaren op deze, uw geheel eigen wijze mag genieten van uw auto annex mini-camper en alle mooie plekken die u hiermee aan doet!

Dank u, en wie weet is het zelfs nog inspiratie voor anderen die misschien ook zoiets willen... dat zou dan helemáál mooi zijn :D

Goh wat een leuk idee, heerlijk wanneer men zoiets helemaal uitdoktert. Zo stond er pas nog een (ik dacht) Daihatsu Move te koop die helemaal ingericht was als campertje inclusief stromend water. Overigens zag ik een paar dagen terug nog een cuore rijden met een soort van disselbak op de trekhaak gemonteerd. Dat zou wel een uitkomst zijn voor de overige vakantiebagage!

Ja, zelfs met het kleinste 'koekblikkie op wielen' kun je het best nog behoorlijk comfortabel maken.
Stromend water in de auto heb ik zelf trouwens niet echt nodig, op een camping al helemaal niet en als ik 's een nachtje wildkampeer red ik me altijd goed met wat flessen water. (Vakantie)bagage is ook geen probleem: de Cuore (en de Move ook dacht ik) is klein van buiten maar echt verrassend ruim van binnen (vooral door de lange wielbasis en hoog op de poten, dat laatste is natuurlijk wel weer zijwindgevoelig en helpt uiteraard niet echt voor een ideale wegligging maar je kan nu eenmaal niet alles hebben).
Maar ik kan me voorstellen dat als je bijv. een gezin of gezinnetje hebt en wékenlang ver weg vakantie viert het qua bagage toch een wat ander verhaal is.
Een dakkoffer of aanhangwagentje zou ook nog kunnen natuurlijk.

Volgde uw topic en zoektocht ook al een tijdje. Blij dat alles goed is gekomen en u geheel tevreden bent met de oplossing.
Ik had toch persoonlijk voor een klein bestellertje gegaan. Terra, Caddy, Kangoo oid gegaan. Iets duurder, klopt. Mijn bezwaar tegen deze oplossing is dat je zo in het zicht ligt tijdens uw kampingavonturen. Het wordt er helaas niet veiliger op onderweg met al die wereldreizigers en u ligt daar wel heel erg te koop.
Veel plezier met uw minicamper.

eerriikk zei:
Volgde uw topic en zoektocht ook al een tijdje. Blij dat alles goed is gekomen en u geheel tevreden bent met de oplossing.

(y)

eerriikk zei:
Ik had toch persoonlijk voor een klein bestellertje gegaan. Terra, Caddy, Kangoo oid gegaan. Iets duurder, klopt. Mijn bezwaar tegen deze oplossing is dat je zo in het zicht ligt tijdens uw kampingavonturen. Het wordt er helaas niet veiliger op onderweg met al die wereldreizigers en u ligt daar wel heel erg te koop.

Voor een klein bestellertje was en is zéker wat te zeggen... al was het alleen maar om geen fietsendrager meer te hoeven gebruiken, gewoon de fiets(en) er rechtop in. Vastzetten en klaar.
En/maar inderdaad onder andere duurder; en niet alleen in aanschaf uiteraard maar ook in MRB, verzekering en brandstof. Maar waarschijnlijk ook in onderhoud en reparatie bijvoorbeeld. En het wagentje wat ik nu heb is dus meer 'op maat', en handzamer ook om nog maar wat te noemen. En wordt in de wintermaanden ook nog eens weinig gebruikt.

Veiligheid: op een camping (wat ik meestal doe) is het sowieso heel erg veilig denk ik, zelfs in een 'minicamper' of in een tent. Bij wildkamperen is de kans dat er iets gebeurt iets groter, maar nog altijd erg klein. Ik kies ook niet zomaar de eerste de beste plek uit en intuïtie speelt zéker ook mee.
Heb er nog wel over gedacht om bij een overnachting een groot kleed over de auto te doen, maar of dat héél veel helpt... valt tegen denk ik. En met de nodige ventilatie wordt het dan ook wat lastiger.
En buiten dat kan er -ondanks dat de kans héél erg klein is- overal natuurlijk wat gebeuren, zelfs in een doorsnee hotel om maar wat te noemen.

eerriikk zei:
Veel plezier met uw minicamper.

Dank!

Haha dit soort uitvindingen vind ik nou echt lachen (y)

Lijkt me wel een gedoe om ook je baggage enzo mee te krijgen, of niet? Aangezien min of meer de hele auto al in beslag wordt genomen door de matras en dergelijke?

Ik vind het best geinig, en eigenlijk is het een goed geïsoleerde luxe tent. Maar rijd je het hele jaar door met het matras en alles erin?

omniradius zei:
Haha dit soort uitvindingen vind ik nou echt lachen (y)

omniradius zei:
Lijkt me wel een gedoe om ook je baggage enzo mee te krijgen, of niet? Aangezien min of meer de hele auto al in beslag wordt genomen door de matras en dergelijke?

Bagage en zo is geen enkel probleem, zelfs als ik verder weg ga en langere reizen ga maken zal dat prima gaan verwacht ik. Komt ook omdat ik er een beetje een sport van maak om zo weinig mogelijk mee te nemen.
En/maar dit model Cuore is voor dit doel nog niet eens ideaal, omdat er geen vlakke (laad)vloer is bij het naar voren klappen van de achterbank leuning. Bij andere merken zal dat soms/vaak beter zijn waarschijnlijk (bij jouw Micra misschien, Michanus?) en gaat er geen ruimte verloren door gebruik van kussens, zoals in mijn situatie.
Een luchtbed is natuurlijk ook nog handiger, scheelt uiteraard in ruimte die anders gebruikt wordt door de matras. Maar daar had ik geen zin in, ik had nog een prima matras over (en de kussens ook trouwens, niets gekocht wat dat betreft) en dat vond ik in dit geval gewoon makkelijker.
Edit: nog mooier natuurlijk is een houten/metalen constructie, en daarop een matras of luchtbed. En daaronder bergruimte, is online ook wel beeldmateriaal over te vinden. Maar ik hou het nu eenmaal graag goedkoop, en vooral makkelijk ;)

Verzetsheld zei:

De foto's hierboven misschien niet gezien, Verzetsheld?
Of wil je graag meer zien, of...?

Damianw26 zei:
Ik vind het best geinig, en eigenlijk is het een goed geïsoleerde luxe tent. Maar rijd je het hele jaar door met het matras en alles erin?

Het karretje heb ik nog maar een half jaar, maar het zou kunnen dat ik ook in het laagseizoen zo blijf rijden (maar in de winter gebruik ik de auto sowieso dus erg weinig). Misschien alleen de boel eruit als het nodig is... ik weet het gewoon nog niet.

Leuk gedaan! En zo'n schuimmatras ligt beter dan een luchtbed. Je kunt op Youtube eens " camper conversions" intikken. Legio filmpjes van auto's (alledaagse, groot en klein, veel busjes, dat wel) die als camper gebruikt worden.

P. Klieder zei:
Leuk gedaan! En zo'n schuimmatras ligt beter dan een luchtbed. Je kunt op Youtube eens " camper conversions" intikken. Legio filmpjes van auto's (alledaagse, groot en klein, veel busjes, dat wel) die als camper gebruikt worden.

(y)

Constructie met bergruimte, iets dergelijks bedoelde ik dus:
ca598c22b37caefa37b7f48f1967fdd0.jpg

En zoiets in een zo klein mogelijk wagentje, dat zou ik dan persoonlijk nóg interessanter vinden.
Maar je moet het natuurlijk wel kunnen en de noodzaak ervan inzien... en er tijd, moeite en wat geld insteken.
Oh ja, en er zin in hebben (en dat mist bij mij eigenlijk :D)

Kijk de Camper met een hoofdletter! Dit keer kan ik de foto's wel zien. Wat een leuk klein ding zeg.:D

Op naar meer avontuur.:D

Ik las het met open raam slapen (ventilatie/ koele lucht) en de bezorgdheid over veiligheid wellicht een idee:
570.jpg

En tegen de muggen een eenvoudige "zak" over de deur met het raam op een kier?
88366-10560460-683494188365084-277044219941228.jpg

De zak iets langer houden en onderaan vastzetten op de deur met een magneetstrip. Strip eventueel in een zoom opnemen?

Altai zei:
Kijk de Camper met een hoofdletter! Dit keer kan ik de foto's wel zien. Wat een leuk klein ding zeg.:D
Op naar meer avontuur.:D

:) (y)

Altai zei:
Ik las het met open raam slapen (ventilatie/ koele lucht) en de bezorgdheid over veiligheid wellicht een idee:
[plaatje]
En tegen de muggen een eenvoudige "zak" over de deur met het raam op een kier?
[plaatje]
De zak iets langer houden en onderaan vastzetten op de deur met een magneetstrip. Strip eventueel in een zoom opnemen?

Magneetstrips, een topidee! En dat in combinatie met horrengaas denk ik.
Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... heb wel zitten prutsen met o.a. duct tape, maar dat werkt niet lekker en blijft behelpen.
Maar magneetstrips zijn de oplossing denk ik, ga ik zéker doen.

Dakloos zei:
Dat er in zo'n rugzakje een volledig bed past is toch wel vrij briljant. Knap zuinig ook! (y)

Zeker weten, en ook handig als je eh.. dakloos bent :D

Wie trouwens (om voor mij in elk geval begrijpelijke redenen) geen joekel van een camper voor de deur wil maar toch het geld tegen de plinten omhoog klotst, zou zoiets kunnen overwegen:
79985ee028.jpeg

En ook nog 's geschikt voor bijvoorbeeld zakelijk- en woon-werk verkeer :)
Alleen ben ik persoonlijk toch iets meer van het af en toe vrij comfortabel in een auto overnachten, in plaats van er echt (tijdelijk) in te wonen.

Haha, dit zal vast weleens voor rare blikken zorgen. Wat tof! (y)

Als het mijn karretje betreft, bedankt :)
Rare blikken krijg ik weinig moet ik zeggen, meestal is het positief of soms vraagt iemand wel eens wat.
Maar ja, ik zie natuurlijk niet alles ;) en m'n bedje is vaak ook deels bedekt met allerlei spullen dus het valt ook niet altijd even goed op.

Kwam ik dit ding tegen. Voor € 3000.... een ombouw van een Suzuki Wagon R naar een RV:
"Living in a mobile home 20, Building a rv in 20 minutes!"
https://www.youtube.com/watch?v=L4g9VlbhVxU

Gaaf om te zien.
Met stromend water en de blauwe plastic emmer is niet voor het groene of grijze afval blijkbaar :eek:. Ook is er gedacht aan het afvalwater. (y)

Voor mijn nieuwsgierigheid, ik zou wel willen weten hoe vaak er naar de Karwei/Gamma gereden is om al die scharnieren en splitpennen te scoren.

Verder werd via "Element van life" een Honda Element en een Toyota Prius getoond:
https://www.youtube.com/watch?v=WbMY-VSuW6I

Ja, heel inventief allemaal (y)
Overigens heb ik de Prius nog nooit geassocieerd met het ombouwen tot zoiets als een minicamper, maar niets is dus onmogelijk ;)

Ik kwam dit ding nog tegen.
Briljant, als je niet teveel haast hebt tenminste.
(klein detail: hij is nog niet leverbaar:()

Je moet eens voor de grap kijken wat voormini campers ze in japan bouwen.

Jouw camper is net iets te minimaal voor mijn/ons idee. Een camper opbasis van een grote kangoo zou in de toekomst best een een optie kunnen zijn.

Volgend jaar eerstmaareens een kijken met een grote camper of het wel wat voor ons is.

arosa zei:
[...]
Jouw camper is net iets te minimaal voor mijn/ons idee.
[...]

Kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar ik hou nu eenmaal van basic, zuinig, klein, handzaam, licht en in meerdere opzichten goedkoop.
Daarbij ga ik ook nog eens vaak alleen op pad, en niet heel ver of lang weg (nog niet tenminste).
Het gaat me eigenlijk ook vooral om het slapen an sich. Zo doe ik bijvoorbeeld ook niet aan koken tijdens uitstapjes, dat scheelt natuurlijk ook. Voor lekker en ook nog eens redelijk gezond en betaalbaar eten zijn er altijd wel andere alternatieven.

Hallo, wat ontzettend leuk dat je een minicampertje van je Cuore hebt gemaakt. Ik ga dit jaar twee maanden kamperen in en reizen door Spanje met mijn ouwe, trouwe Cuore uit 1999. Voor dat doel wil ik de achterbank eruit halen zodat ik meer laadruimte heb achterin. Weet iemand hoe ik dat kan doen? En mag je de bank er wel uithalen (rugleuning blijft vastzitten en klap ik naar voren), of is het een onderdeel van de stevigheid van de auto.

Echt een Baas! Wat zijn je kampeerbestemmingen en hoelang blijf je van huis?

Achterbank mag er gewoon uit. Bij de Golf 2 waren het twee kruiskop schroeven maar bij de meeste auto een paar bouten.

Altijd leuk zo te lezen welke invulling iemand aan kamperen kan geven. Dit is een mooi voorbeeld.

En zo onveilig vind ik het niet. Als je zo met minimale middelen ergens staat straal je niet uit dat er veel te halen valt.

Ja, heb er heel veel zin. Ik ben van plan om via de kleine weggetjes dwars van noord naar zuid Spanje te reizen. Ik reis via natuurgebieden en kleine dorpjes. De grote steden laat ik links liggen. Een roadtrip door het platteland, zeg maar. Ik trek er twee maanden voor uit.

Willemien Zwerver zei:
Ja, heb er heel veel zin. Ik ben van plan om via de kleine weggetjes dwars van noord naar zuid Spanje te reizen. Ik reis via natuurgebieden en kleine dorpjes. De grote steden laat ik links liggen. Een roadtrip door het platteland, zeg maar. Ik trek er twee maanden voor uit.

Geweldig, dat zal een mooi avontuur worden denk ik zo (y)

Over de achterbank eruit halen:
was bij mij (ook) een kwestie van 2 bouten losdraaien als ik me goed herinner, binnen 5 minuten gepiept.

In 2000 ben ik samen met een vriend met de eend naar de noordkaap geweest. Ik wist dat ik veel kilometers ging maken en heb daarom het interieur aangepast. Nu kan ik de rugleuning van de voorstoelen afhalen, de achterbank is eruit en daar is van mdf een soort platform ingekomen. In het vaste gedeelte heb ik luiken gemaakt zodat ik bij mijn spullen kan die er onder liggen. Op de camping schuif ik een plaat uit over de zitting van de voorstoelen zodat ik van af het stuur tot aan de achterklep 1 vlakke plaat heb. Het mdf heb ik afgewerkt met een laag tapijt, saaroverheen leg ik een opblaasmat en de slaapzak. onderaan de achterklep heb ik een uitsparing open gelaten waar ik 2 metalen jerrycans van 20 liter benzine kwijt kan ( de eend / dyane heeft een tankje van 20 liter...)

Aan de buitenzijkant heb ik een rail met 3 boutjes bevestigd waaraan ik de luifel kan bevestigen, 2 stokken met 2 scheerlijnen en dan kunnen we sávonds ook nog even lekker zitten. De rail en het lichte (speciaal luifeldoek) doek heb ik bij een zeilmaker gehaald ( kostte 60 euro)

Op de trekhaak heb ik op basis van een fietsdrager een bagagebak gemaakt, die op de camping ook dienst doet als tafel. In de bak kan ik het gasstel, de vouwstoeltjes, de luifel met stokken opbergen.
Omdat het syteeem zo goed bevalt reizen we zo al 18 jaar rond.
Omdat de dyane achterin wat groter is heb ik het platform daarvoor aangepast.

Je grootste vijand is het gewicht van wat je allemaal meeneemt! ik ben ooit eens een busje tegen gekomen waar men een camper van had gebouwd, de eigenaar had ruim 300 kilo eikenhout voor het interieur gebruikt.
Aluminium of kunsstof is veel lichter, mdf is goedkoper.
let er ook op dat wat je meeneemt, je zo laag mogelijk in de auto hebt liggen vanwege het weggedrag. Je wilt niet als een dweil over straat gaan.

Veel succes, leuk om zo'n klein campertje te zien! over een aantal jaren een hefdak erop?

Klinkt als een mooi project!
Mijn eerste waggie was trouwens ook een eend, lang geleden en goeie herinneringen aan. Maar nooit echt mee op vakantie geweest trouwens.
Ik wil het met dit ieniemienie campertje heel basic houden zoals ik al eerder schreef, gewoon hoe ik het nu heb... dus ook geen hefdak :)
Maar wel bijvoorbeeld nog kleine dingen als een organizer (opbergsysteem) achterop de bestuurdersstoel, om achterin spulletjes makkelijk kwijt te kunnen.

hobbes2cv zei:
In 2000 ben ik samen met een vriend met de eend naar de noordkaap geweest. Ik wist dat ik veel kilometers ging maken en heb daarom het interieur aangepast. Nu kan ik de rugleuning van de voorstoelen afhalen, de achterbank is eruit enz. enz. enz.

20130215_ThisThreadIsUselessWithoutPics.jpg

boyofwax zei:
Echt een Baas! Wat zijn je kampeerbestemmingen en hoelang blijf je van huis?

Bedankt!
Zie nu pas dat ik hier nooit op gereageerd heb :eek:
Ik kampeer wegens omstandigheden bijna altijd 'gewoon' in eigen land, 1 of 2 dagen... en dan met name het noorden en noordoosten. Heel soms nw-Duitsland.
In de toekomst ga ik waarschijnlijk wat verder weg (en ook langer). Bv. Ardennen, Frankrijk of Oostenrijk.

Hallo Anton,

ik ben vrij laat met reageren omdat ik dit topic heb gemist. Ik heb geen Cuore maar een Renault Kangoo type 1 welke ik ook omgebouwd heb naar micro camper. Dat laatste zocht ik op het internet, bij voorkeur in NL en dit is een van de weinigen die ik heb gevonden.
Hier in het limburgse land heb ik "al" 3 micro campers gevonden, en we vroegen ons af of er wellicht interesse is om bv in het voorjaar eens gezellig bij elkaar te komen, bv een soort van mini treffen, maar dan wel zonder verplichtingen.

Ik hoop van je te horen op theguzziman@gmail.com.

vriendelijke groet,

Jan Krijne
Sittard

Terug
Bovenaan