Weer tijd voor een verhaaltje zo op de zondagmiddag. Het is weer even geleden sinds mijn laatste bericht, dat was mede door het gebrek aan toetsenborden afgelopen weekend en omdat er weer genoeg aan één stuk door was gebeurd wat nu eindelijk een soort-van-einde heeft.
Maar allereerst weer bedankt voor de leuke reacties iedereen! Volgens mij heb ik net zo veel lol in het lezen ervan als dat jullie van dit topic hebben. Ik kon zelf ook een paar keer lachen, top!
Ten tijde van het schrijven van mijn vorige verslag was het enige pasje waarmee ik mocht rijden een gele die garant staat voor dagelijkse stress:
Maar! Het is nu toch eindelijk zo ver!
(Lijkt een stuk moderner van binnen, zo’n Daf.)
Vorige week maandag (de 27e) heb ik om 1 uur mijn rijexamen gehad in Spijkernisse, en ben in één keer geslaagd! En had maar 2 kinderwagens geschept!
Voorafgaand van het examen had ik eerst 3 uur rijles genomen, en man wat was ik blij dat ik dat had gedaan. Vrijwel alle zenuwfoutjes heb ik eruit kunnen gooien voordat het examen begon. En er zaten genoeg tussen waarop je zo hard zou zakken dat je gelijk de twee opvolgende examens al per direct zou zakken na aanvraag.
Gelijk toen ik thuis kwam wou ik mijn rijbewijs aanvragen. Ik open dus de website van gemeente Rotterdam en open de pagina om een afspraak te plannen. Eerst mogelijke datum: 11 juli! ELF JULI!!!
Dat is inmiddels morgen. 2 weken moest ik wachten.... OP EEN AANVRAAG!! Zijn ze nou helemaal van de dakgoot gekletterd? Als ik twee weken daarop moest wachten dan had ik mijzelf van kant gemaakt. Immers is de periode die je moet wachten na het halen van je rijbewijs al de langste in je hele leven ongeacht hoe lang het werkelijk duurt.
Maar wat bleek, je kan gelukkig ook langskomen in het inloopuurtje de eerst volgende dag. Mij werd wel aan de telefoon gewaarschuwd over de wachttijd... Ik wist niet dat ik het circus had gebeld.
Dus ik de eerst volgende ochtend pronto om 10 uur in de hal van het stadhuis waar ik een interessant tafereel ontdekte. Ongeveer 10 anderen stonden ook al bij het loket te wachten. Dit zijn geautomatiseerde touch-screen paaltjes waarop je aangeeft wat je komt doen.
Zolang het nog geen 10 uur is zegt het paaltje
“u kunt pas zonder afspraak terecht om 10 uur” of zoiets.
Dus om de 20 seconden stapte telkens een moedige wachtende naar voren om zichzelf op te offeren voor de anderen door op het paaltje te drukken, iedere keer weer een andere. Dit gebeurde zo’n 20-30 keer totdat ineens het loket was geopend. Ik was nummertje 2 voor aanvragen en moest ongeveer een half uurtje wachten. Is toch wel even iets beter dan 2 vervloekte weken @_@
En nou en of dat ik een spoedaanvraag gedaan heb. Mijn geduld was op. Het leven is te kort voor €34,10 extra.
Dus de volgende dag kon ik eindelijk mijn rijbewijs afhalen en voor het eerst zelfstandig de weg op.
Ik fietste naar huis, vrat mijn OV chipkaart op en stak mijn fiets in brand.
Toen was het moment aangebroken:
De eerste ronde!
Voor de eerste keer sinds ik mijn trommel in maart heb gekocht heb ik eindelijk de bevoegdheid om deze truttenschudder verder dan een parkeervak te kunnen rijden. Sleutel er in, en starten maar. Hij ging nog in één keer aan ook! alsof de auto er zin in had. Al mijn half afgemaakte voorbereiding kwam nu te zaak. Zou hij goed rijden? zouden de gordels vast blijven zitten? zou hij niet afslaan? zou de uitlijning redelijk zijn aangezien ik de sporing nog niet had uitgelijnd? zouden de tijdelijk vervangende wielen het volhouden? Zou ik de handrem er eindelijk eens afhalen na 300 meter gereden te hebben? Maar één manier om achter te komen.
Mijn eerste ervaring van zelfstandig rijden in het Rotterdamse verkeer: Opgefokt. Auto's van links, auto's van rechts, auto's vanuit het dashboard kastje, suïcidale fietsers die zichzelf voor je auto gooien, voetgangers die heel Rotterdam als één groot zebrapad beschouwen, geroep over dat mijn moeder zogenaamd een bepaald erotisch beroep uitvoert, kinderen die uit de lucht komen vallen.... nadat je ze hebt aangereden, Mercedessen en Bentley's van €200.000,- die de politie niet meer op zuivere aankoop mag controleren die volgens mij vrijstelling hebben op verkeersregels, doodsangsten omdat de Duitsers zomaar weer eens wraak kunnen nemen, bumperklevers voor, bumperklevers achter... Echt serieus die wagens zaten nog geen 40 centimeter van mij vandaan. Allemaal met een hartslag van 250 BPM.
Ik reed nu het parkeervak uit.
Toen ik de straat uitreed ging het wel prima eigenlijk. Beetje spannend wel omdat er niemand meer naast me zat waarop je kon vertrouwen en zo'n Daf even iets heel anders is dan een VW Golf Mk7. De kijkstapjes gingen ook wat lastig wanneer er 2 spiegels langzaam naar beneden staan te trillen. Eerst even een kort rondje door de straat voordat ik met m'n maat ermee naar de Hornbach rijd. Het voelde zo raar dat ik nu achter het stuur van dit ding zat en dat het gewoon mocht.
Eenmaal thuis kon ik hem makkelijk ik het vak zetten (halve straat was leeg). Zo, sleutel er uit, raampie omhoog, handrem omh.... ohw. De handrem stond al die tijd nog omhoog. Werkt dus goed zie ik.
Mijn familie wist trouwens nog steeds niet dat ik mijn rijbewijs had gehaald. Ik wou hen verassen door in het weekend langs te hobbelen met de trommel. Vandaar dat ik dus ook even geen word had gerept op dit forum. Wat je niet zegt kan je ook niet verkeerd zeggen.
De hele rit naar de Hornbach ging fantastisch. De motor pruttelde goed en de wagen reed -tot zover mogelijk is met oeroude banden- tijdens een hoosbui prima.
Bij de Hornbach heb ik meteen even een nieuwe set banden gekocht. Blijkbaar hadden ze de juiste maat voor een Daf 44 daar gewoon hangen. De afdeling vond ik wel wat dubieus.
Toen kwamen we weer thuis en moest hij in een vak worden gezet... In een straat die ineens helemaal vol stond met 1 plekkie vrij. Normaal komt er geen hond in die straat, totdat je ineens gaat inparkeren. Dan wordt de halve wereld ineens omgeleid door die straat heen.
Hoe geweldig een Daf ook is om in steden mee rond te rijden vanwege het volledige automatische systeem, inparkeren is (voor iemand zoals mij) echt verschrikkelijk. Zie, die wagen heeft een centrifugaalkoppelling die aanslaat bij een bepaald toerental, wat dus betekend dat zodra de auto koppelt de motor al een redelijke vaart maakt, dus die wagen schiet als een hyperactief kind met ADHD en een levensvoorraad aan RedBull voor- of achterruit.
Dus ik zat met dodelijke precisie op het gaspedaal de wagen in het vak te wiggen totdat ineens BOOOINK!
Oh god nee toch. Ik had de wagen achter mij aangetikt. 0_0 En nog voordat ik uberhaupt kon omkijken wat er was gebeurd werd ik al op film vastgelegd door een VVS'er in zijn auto die zat te wachten. (Een VVS'er is iemand die zijn ogen niet naast elkaar heeft staan maar onder elkaar waardoor zij video's verticaal filmen) Kennelijk wou diegene zijn Dumpert debuut maken door een slechte inparkeerder op zijn eerste dag zelfstandig rijden vast te leggen. Nou aangezien tegenwoordig iedereen met een telefoon vind dat zij de nieuwe Steven Spielberg zijn en je nergens meer veilig bent voor een simpele fout zonder dat je op het internet komt, voor iedereen die net zijn rijbewijs heeft of nog gaat halen, hier presenteer ik:
En de tip is:
Doe. niets.
Ken je die scene in Jurassic Park waar die Trex roet in het eten gooit tijdens die heerlijke trip door de jungle? Het advies in die scene geld ook hierbij.
Niemand gaat een video kijken waarin niets wordt gedaan. Dus ik en m'n maat bleven gewoon in de wagen zitten en zaten als 2 leeghoofden voor ons uit te staren. Het werkte! De telefoon ging weg en wij konden veilig uitstappen.
De VVS'er stapte ook uit. Wat een verassing, een lokale... Rotterdammer? die zich weer eens bemoeide met iets waar diegene geen bal me te maken had. Gelukkig na 7 jaar in Rotterdam te wonen weet ik dat weerwoord geven eindigt in een gebroken kaak en (doods)bedreigingen (dat laatste heb ik serieus meegemaakt) dus ik ging er maar in mee.
Meneer kende zogenaamd de eigenaar van de auto. Ding was net gekeurd etc. etc. etc. en ik moest mijn gegevens achterlaten. No Shit Sherlock. Maar als je diegene kent? Kan je mij een email adres of telefoon nr geven? dan bel ik gelijk even?
NEE DAT KAN NIET JE STOPT MAAR TELEFOON NUMMER ONDER VOORRUIT.
Fijn, als we zo gaan doen dan ga ik een vulpen gebruiken om mee te schrijven. (het regende buiten). Meneer ging weg en ik ging naar binnen om een papiertje te pakken. Ook konden nu eindelijk die 8 auto's doorrijden die vast stonden in de straat omdat meneer zijn auto was uitgestapt en de boel blokkeerde.
Toen ik weer naar buiten liep zat een stelletje even naar de schade te kijken, wat overigens dit was:
(Nee ik heb niet de letters eraf geveegd)
Het kenteken was iets gebobbeld.
Zij zeiden droog
"Oh, maar dat is de auto van Henk (zo noem ik hem even), die woont hier. Vriendelijke vent hoor, als je even aanbelt komt het wel goed"
Ik dus gedaan, boven ging een raampje open (hij zat op 3 hoog) en ik vertelde dat ik zijn wagen had aangetikt en bood mijn excuses aan.
"Is de schade erg?"
"Tja, het kenteken is iets gebobbeld"
"oh. Ik kijk morgen wel joh. Anders sla ik wel een deuk in die Daf, staan we weer gelijk"
"Moet je wel even zoeken naar een plek waar nog geen deuk zit."
En zo wisten we het luchtig af te handelen. Geen bericht meer over gehad verder.
Tot zover mijn eerste rijervaring. Na deze dag is mijn Funda zoek criteria iets aangepast naar wat voor woning dan ook búiten Rotterdam.
De volgende morgen was het tijd om voor het eerst in mijn ééntje naar mijn werk toe te rijden. Al was de pret er iets van af door de spanning de avond ervoor, ik had er wel zin in om mijn collega's eindelijk de trommel te laten zien. Heel voorzichtig uit het vak gewiggeld en gaan met die banaan.
De hele week was het rotweer. Keiharde regen, windstoten en wat dan ook. Ik stond er ook van te kijken dat ik de Brienenoordbrug niet af was gewaaid. Toen ik er vanaf reed dacht ik lekker met het verkeer mee te hobbelen. Toen ik 125 op te teller zag staan moest ik maar even vaart minderen en achter een vrachtwagentje kruipen.
De belevenis was vrij eng. Voor het eerst in een 47 jaar oude trommel die nog alle mogelijke gebreken kan hebben in een gigantische hoosbui op de snelweg tussen wolken aan opspattend water. Dat vertrouwen moet nog even groeien en ik moet mijn wagen nog leren kennen qua hoe hij rijdt. De eerste les kreeg ik dan ook gelijk mee toen ik de snelweg verliet. Ik laat het wiskundig zien:
60 KM/H + scherpe bocht + nat wegdek + banden uit 1370 voor Christus + achterwiel aandrijving =
wwhhhhhhhooooooo[size=large]oo[/size][size=x-large]oo[/size][size=large]oo[/size]oooooooossssshhhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittt
De achterwielen kwamen los van het wegdek en gingen volledig Fast & Furious Rotterdam Drift.
Gelukkig wist ik de neus de goede kant op te houden, rustig insturen zonder te grote bewegingen en het gas gelijkmatig afnemen om te voorkomen dat de wielen plots willen stoppen met draaien. Had er nu maar een VVS'er in de berm gestaan, dan had ik een stoer actieshot gehad. Mijn leven is nu wel volgens mij 5 jaartjes korter geworden en vanochtend zag ik de eerste grijze haren tevoorschijn komen in de spiegel. Nooit meer.
Ik had de dag in elk geval overleefd en die avond deukloos weten in te parkeren.
Toen was het vrijdag, tijd om na mijn werk het hele eind naar Apeldoorn te pruttelen!
Dus ik stap die ochtend in en begin te rijden.
"Hmmm, wat ruik ik?"
Eén of andere brand lucht hing in de auto toen ik de straat uit reed. Tja, het stinkt wel vaker hier in Rotterdam en bovendien werd er aan de weg gewerkt waar ook een bepaalde lucht vanaf kwam. Ach, lekker doortuffen dan maar.
27 kilometer op de snelweg ging goed. Was ook minder eng dan de dag ervoor en ik zat rustig mee te mompelen met
"Shine on you crazy diamond" Die lange versie ja, ik moet toch wat onderweg. Maar vlak voordat ik er af moest begon ik die brandlucht weer te ruiken, alsof er net ergens is gelast. Toen ik bij het stoplicht aan kwam begon mijn controlelampje van de accu te branden en iets van geratel kwam van de auto vandaan.
Op dit moment zat ik eerder
"Hold on you crazy wagen" te zingen uit hoop dat ik in elk geval nog tot aan mijn werk kon rijden.
Ik reed Papendrecht binnen en kwam net voorbij een rotonde toen ineens GTGRGTRGRTGRTGTRTRTGRGTRGTGRGTRGTGRRTRTRTRTTRTRRTRTRTRTRTR een oorverdovend geratel vergelijkbaar met 2 tandwielen die in de verkeerde richting tegen elkaar in draaien onder de motorkap vandaan klonk en ik geen meter meer vooruit kwam. Ik dacht eerst dat het pientere pookje niet goed stond dus ik had de wagen snel stil gezet, dat ding in zijn neutraal gegooid en die pook zo hard in zijn vooruit gedrukt dat daar alleen al genoeg kracht bij vrij kwam om de wagen 3 meter mee te kunnen laten rijden. Snel die motor starten;
zzzzt. zzzzzzzzzzzt. zzzzzzzzt. zzzzzzt. zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzt. zzzzzt. Dat gietijzeren stuk wangestalte wou niet starten. En in mijn binnenspiegel kwam een stadsbus aangereden, oh god haal me weg hier. En ja hoor! de motor sprong weer aan. Ik kon echter nog geen 10 meter verder rijden of weer knalde het keiharde geratel in werking. Ik heb hem toen maar gauw in de berm gezet.
Alarmlichten aan!.... onee wacht dat heeft die niet omdat alarmlichten in 1969 een optie waren. Wanneer Daf het over veiligheid heeft dan praten ze over rubberen armleuningen en een motorkap die de verkeerde kant op opengaat.
Dan maar mijn peperdure knipperlichtjes van de Action erbij gepakt, hoe kan ik zonder? Godzijdank heb ik al die lariekoek in die koffer bij de Action gekocht en meegenomen dus ik had zo beetje alles op zak wat een gemiddelde ANWB wegenwacht op zak zou hebben.
Toen kon ik het meest gênante ooit gaan doen; mijn werk bellen om te vragen of iemand mij kon slepen. ; _ ;
Gelukkig stond er één paraat en wou mij komen ophalen.
"Waar zit je?"
"Ehhh...."
Natuurlijk nergens een straatnaambordje te bekennen. Dus ik moest de Daf uitstappen en een woonwijk trotseren om ergens een straatnaam te vinden. Het leek wel een groep 8 speurtocht.
Kwartiertje later kwam mijn collega ter plaatse. Sleeptouw er tussen en trekken maar!
Hij had nog nooit gesleept, en ik ben nog nooit gesleept, dus je kon de klok eraan gelijk zetten dat geen van ons ook maar een idee had van waar we mee bezig waren. Dus hij trekt net zo lekker op als anders. BOINK bats BOINK bats BOINK bats BOINK als een verlept potje touwtrekkers kwamen we langzaam op gang. Ik hoorde alles omverlazeren achterin, de knipperlichten vlogen alle kanten op en als ik mijn gordels niet had bevestigd dan had ik met voorruit en al op de motorkap gelegen.
Toen deze mobiele kettingbotsing bij de rotonde aankwam moesten we remmen. Correctie, ík moest remmen zodat het touw niet zou gaan hangen. Uhu, een Daf 44 trommelremsetje die 2 wagens moet tegenhouden. Dat gebeurde dus niet en het touw begon op de straat te liggen waar ik vervolgens zelf met de auto weer overheenreed. Dat staat zegmaar gelijk aan het struikelen over je eigen badjas. De klap was zo hard dat ik werkelijk dacht dat mijn voorwiel eraf was gevlogen. Dus ik spring die auto uit, ruk dat touw los onder mijn wiel en geef weer een teken dat we kunnen gaan.
Mijn collega draaide nu met veel precisie de rotonde op. Dit keer wat soepeler. Komt er vervolgens een Tut Hola aansjeesd in een SUV die mij denkt af te snijden toen ik de rotonde op kwam. 2000 jaar aan evolutie mensen, en nog bestaat er blijkbaar een natuurlijke selectie aan mensen die het idee in hun zaagsel gevulde harses halen om een auto OP SLEEPTOUW te gaan afsnijden op een rotonde! Dan heb je toch zitten spijbelen toen bij je creatie de hersens werden uitgedeeld?
Het was ook niet alsof het niet opviel met zo'n prachtig fluoriserend geel touw met notabene een rood flaggetje eraan tussen 2 bumperklevende auto's die beiden hun alarm lichten aan hebben staan? Die van mij stonden zelfs op de zwaailicht modus!
Gelukkig had ik mijn raam al open staan en kon ik haar met grote gebaren duidelijk maken dat ze met haar frikandellenbak onmiddellijk moest stoppen. En daar kwam geen middelvinger aan te pas! Waarschijnlijk staat ze daar nu nog.
Afijn, we kwamen eindelijk aan op mijn werk waar ik kon gaan uitzoeken wat er aan de hand was. Dit deed ik samen met het advies van de Daf guru's op de Daf Facebook pagina.
Iedereen kende de klachten.... maar van totaal andere onderdelen, dus niets sloeg ergens op.
Eerst was de aandrijfas de verdachte. Ik had de wagen in zijn vrij gezet en ging eronder liggen om te draaien. Deze was gelukkig nog heel en draaide zonder rare geluiden of speling.
Toen de koppelingsschoentjes. Ook deze leken goed te zijn want de koppelingstrommel draaide net zo vlot mee en als de motor draaide bleef deze stilstaan. Immers was het geratel van een veel hoger toerental dan dat die as zou draaien dus het lag niet aan de aandrijving.
Dat betekend dat het dus aan de motor ligt. Ojee. Vastgelopen cilinders?
Even de olie gechecked, en alles was netjes op peil. Het meest rare was, het geluid begon pas na ongeveer 30 seconden.
Hier een opname van het kabaal:
https://www.youtube.com/watch?v=Qc12_NpG818
Op 1:04 treed het geluid in werking. Let op het volume van je speakers.
Ondanks dat je kan zien dat ik mij de pleuris schrok, is het gehijg van een omstander die stiekem zat mee te kijken en ook spontaan in de broek poepte toen het kabaal erin knalde.
Wat kan het dan zijn?
Maar even de bougies gecontroleerd. Deze horen koffiebruin te.... oh..
Wat moet ik hier nou weer mee? Sinds wanneer kunnen die dingen meerdere kleuren aannemen? Wedden, dit zijn politiek-correcte bougies die niet meer bruin mogen zijn maar zwart/wit in het kader van gelijkheid. Bosch wilt niet aangeklaagd worden.
Ok, blijkbaar kan dit gewoon volgens de originele handleiding:
Met de bougies eruit, dan maar de motor even tornen. Misschien hoor ik iets, en dat deed ik ook.
https://www.youtube.com/watch?v=GOMgMKRriF0
Een vreemd schavend geluid klonk uit de motor zodra ik hem draaide. Het gekke was, dit was alleen te horen zodra ik hem met de klok mee draaide (van vooraf gezien)
Misschien is de startmotor kapot?
Deze heb ik dus weer even vervangen voor die andere die ik had. Nope, probleem bleef bestaan.
Toen maakte ik de Vsnaar los die er nogal beschadigd uit zag. En hey, het geluid kwam van de dynamo. Deze blokkeerde zelfs een beetje af en toe.
Ik heb de dynamo losgemaakt en naar huis toe meegenomen. Al meteen viel dit uit de achterkant:
Je weet al dat je een feestje gaat aantreffen als de eerste bout die je verwijderd er zo uit ziet:
Zo, uit elkaar:
En ja hoor, dat hele ding was in de poeier gelopen.
De rotor was een millimeter kleiner geschaafd, de geleiders waren beschadigd, wanden waren geschaafd, één koolborstel was verbrijzeld en de ander miste een hap en het geheel was gevuld met staalgruis.
De dag erna heb ik voor de zekerheid de trommel gestart zonder dynamo, en tot grote opluchting was het probleem weg. Ik kon zelfs een rondje ermee door de straat rijden. Nu hoef ik dus alleen nog even een nieuwe dynamo en Vsnaar te zoeken en die er op te zetten en hij doet het weer.
Hopelijk weet ik hem deze week weer rijdend te krijgen.
Sinds dit oeuvre hebben meerdere mensen mij gevraagd of ik er geen spijt van heb dat ik dit ding gekocht heb. Immers heb ik sinds mijn rijbewijs er nog maar 2 dagen plezier van kunnen hebben met rijden.
En mijn antwoord daarop is nee. Zeker niet.
Bij de aankoop van een oldtimer kan men maar één fout maken. En dat is verwachten dat je niet met dit soort problemen te maken krijgt.
Ik verwacht(te) niets minder, en 95% van de tijd dat ik hem heb heeft hij alleen nog maar stil gestaan, dus waarom zou ik er in hemelsnaam spijt van hebben?
Door een financiële meevaller kort geleden zou ik zelfs deze 44 kunnen weg doen en één kunnen kopen die in topstaat verkeerd. Maar waarom zou ik dat willen? Dit is gewoon mijn trommel en ik heb er nog altijd lol van. Gebreken of niet.
Nee, in plaats van een nieuwe kopen laat ik deze week mijn banden voor gloednieuwe vervangen en de boel professioneel uitlijnen. Ik zit er aan te denken om binnenkort een week vrij te nemen om het plaatwerk te laten herstellen.
Ik ben gewaarschuwd dat mijn auto nooit zoveel waard zal zijn als wat ik er aan geld in steek, maar wat boeit mij dat? Wie zegt dat ik hem wil verkopen? Al steek ik er over tijd uiteindelijk €6000,- in, al het geld wat ik er in steek is voor mijzelf en het plezier wat ik eraan beleef en niet voor een potentiële koper.
Grappig trouwens, de garage die de wielen uitlijnt is echt vlak bij mijn werk. Als ik wil kan ik de wagen erheen duwen. Toen ik begon over een Daf 44 en dat ik dichtbij was zei de garagist al meteen
"Oh, is dat die bruine? Die zag ik gisteren nog in de straat rijden!". Een leuke reactie.
Tot slot heb ik gisteren samen met m'n maat even gauw mijn originele velgen erin gelegd waar straks de nieuwe banden op komen. Dit is ook de eerste keer dat mijn daf side-by-side naast de Daf van m'n maat op de foto gezet kon worden. De eerste ontmoeting, geef me een zakdoek. ; _ ;