D.E.N.N.I.S.: Opel Astra 1.5 CDTi: De Zafira wordt niet gerepareerd, Nieuwe auto gekocht.

Altijd vervelend en helemaal met dit weer. Gelukkig (nu ja...) enkel materiële schade.
Ja het is heet buiten (nu koelt het wat af) en dat merk je echt in het (rij)gedrag; gelukkig was die trucker zeer hoffelijk richting uw moeder. Levert hem ook stress en tijdverlies op.
Hopelijk vinden jullie een goedkope fix, zonde om een auto daarvoor naar de shredder te sturen.
Dat hopen wij ook, want de Zafira heeft net vorige week een nieuwe distributie gekregen t.w.v, 900 euro.

Wat heeft jouw moeder jou misdaan? :p
We hebben een auto nodig met een hogere instap en ruimte voor een rolstoel. Maar hij moet ook wel kleiner zijn dan de Zafira.

De achterportier en spatbord zijn ook aardig aangedaan. Of je moet die ook toevallig op een sloop zien te vinden.

De ducttape is aangebracht door een medewerkster van Rijkswaterstaat. We zijn er gewoon mee naar huis gereden en de auto reed normaal. Waar ik minder blij mee ben, is dat Rijkswaterstaat mijn moeder volledig aan haar lot overliet nadat ze van de snelweg af was. Bovendien was de betreffende medewerkster bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel tegenover mijn moeder. Er gaat dan ook zeker nog een klachtenbrief naar Rijkswaterstaat.
Rws heeft toch prima z'n werk gedaan? Zelfs gezorgd dat je moeder verder kon rijden ipv de auto laten afslepen.
Rws heeft meer te doen dan iemand z'n hand vast te houden als dat niet nodig is, er zijn tenslotte meer incidenten op de weg.
Verder mis ik nogal wat context, maar als ik het zo lees, kan die brief direct naar het ronde archief.

Vervelend van het ongeluk, maar raap je shit bij elkaar en ga door!

Rws heeft toch prima z'n werk gedaan? Zelfs gezorgd dat je moeder verder kon rijden ipv de auto laten afslepen.
Rws heeft meer te doen dan iemand z'n hand vast te houden als dat niet nodig is, er zijn tenslotte meer incidenten op de weg.
Verder mis ik nogal wat context, maar als ik het zo lees, kan die brief direct naar het ronde archief.

Vervelend van het ongeluk, maar raap je shit bij elkaar en ga door!
Bovendien was de betreffende medewerkster bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel tegenover mijn moeder.

Wij waren er niet bij, misschien moet je dat wat beter verwoorden?
Jij was er ook niet bij, dus laat Dennis (namens zijn moeder) rustig een brief sturen zonder meteen oordelen.

Ontopic: vervelend Dennis. Je moeder met de schrik in het lijf. Hopelijk slaapt ze er gewoon goed van. En die auto: het is "maar" blik/plastic maar ik hoop dat je een goedkope en redelijke fix kan vinden!

Wij waren er niet bij, misschien moet je dat wat beter verwoorden?
Laat ik dan 1 stukje context toevoegen om de zin "Waar ik minder blij mee ben, is dat Rijkswaterstaat mijn moeder volledig aan haar lot overliet nadat ze van de snelweg af was." uit te leggen.

Nadat RWS de bumper had vast geplakt, moest mijn moeder zelf de auto naar een parkeerplaats rijden. Dat was het probleem niet. Het probleem was dat zij daar te horen kreeg, dat ze niet meer mocht rijden met de auto, omdat de bumper er misschien af kon vallen. Er werd verder niets geregeld voor haar en RWS ging weer verder met haar werk. Vervolgens ben ik gebeld en moest ik de 70 km (deed ik met plezier, het is mijn moeder) naar Schiphol rijden. Maar ik dacht dat ik alleen mijn moeder moest ophalen. Ik dacht dat de auto was weggesleept. Ik wist niet dat de auto op een betaalde parkeerplaats (bij het Base gebouw) stond. Dus ik was verbaasd toen ik aankwam en dat de auto daar stond.

Gelukkig heb ik voldoende verstand van auto's om te kunnen bepalen of een auto wel of niet kan rijden. Ik heb er een rondje meegereden en de auto is technisch in orde om te rijden. Ik heb de duct tape nog even gecontroleerd en we zijn rustig via Heerhugowaard naar huis gereden.

Waar het mij om gaat, is dat de medewerkster van RWS gewoon onvriendelijk en onprofessioneel deed. En je hoeft me ook niet te vertellen dat het werk van RWS moeilijk en zwaar is. Ik heb er een half geleden zelf gesolliciteerd omdat ik graag weginspecteur wilde worden en heb er heel veel over geleerd. De mensen verdienen echt wel respect voor het gevaarlijke werk dat ze doen. Ik werd overigens afgewezen, omdat er heel heel heel veel andere kandidaten waren voor een paar vacatures.

Laatst bewerkt:
Ai dat is een lelijke schade. Misschien inderdaad ook een portier wegens opscharrelen. En dan misschien de velg en het scherm laten repareren.

Mocht je toch wat anders zoeken, vergeet de Ford Tourneo Courier niet. Mijn ouders hebben die. Compact en onwijs ruim! Bagageruimte vloer ligt maar 35cm boven het wegdek!

Ai dat is een lelijke schade. Misschien inderdaad ook een portier wegens opscharrelen. En dan misschien de velg en het scherm laten repareren.

Mocht je toch wat anders zoeken, vergeet de Ford Tourneo Courier niet. Mijn ouders hebben die. Compact en onwijs ruim! Bagageruimte vloer ligt maar 35cm boven het wegdek!
Wij hebben goede ervaringen met Ford. Dat is een goed idee.

Laat ik dan 1 stukje context toevoegen om de zin "Waar ik minder blij mee ben, is dat Rijkswaterstaat mijn moeder volledig aan haar lot overliet nadat ze van de snelweg af was." uit te leggen.

Nadat RWS de bumper had vast geplakt, moest mijn moeder zelf de auto naar een parkeerplaats rijden. Dat was het probleem niet. Het probleem was dat zij daar te horen kreeg, dat ze niet meer mocht rijden met de auto, omdat de bumper er misschien af kon vallen. Er werd verder niets geregeld voor haar en RWS ging weer verder met haar werk. Vervolgens ben ik gebeld en moest ik de 70 km (deed ik met plezier, het is mijn moeder) naar Schiphol rijden. Maar ik dacht dat ik alleen mijn moeder moest ophalen. Ik dacht dat de auto was weggesleept. Ik wist niet dat de auto op die betaalde parkeerplaats (bij het Base gebouw) stond. Dus ik was verbaasd toen ik aankwam en dat de auto daar stond.

Gelukkig heb ik voldoende verstand van auto's om te kunnen bepalen of een auto wel of niet kan rijden. Ik heb er een rondje meegereden en de auto is technisch in orde om te rijden. Ik heb de duct tape nog even gecontroleerd en we zijn rustig via Heerhugowaard naar huis gereden.

Waar het mij om gaat, is dat de medewerkster van RWS gewoon onvriendelijk en onprofessioneel deed. En je hoeft me ook niet te vertellen dat het werk van RWS moeilijk en zwaar is. Ik heb er een half geleden zelf gesolliciteerd omdat ik graag weginspecteur wilde worden en heb er heel veel over geleerd. De mensen verdienen echt wel respect voor het gevaarlijke werk dat ze doen. Ik werd overigens afgewezen, omdat er heel heel heel veel andere kandidaten waren voor een paar vacatures.

Klinkt niet bepaald onredelijk. Ze hebben haar netjes naar een veilige plek gebracht en haar gewezen op gevaren en dus niet meer laten rijden. Top gehandeld door Rijkswaterstaat!

Vervelend dit, Dennis. Kunnen jullie niet gebruiken. Maar ehm, dode hoek? Is dit niet een gevalletje van 'schrik, niet goed kijken en hup naar de andere rijstrook' ?

Bovendien was de betreffende medewerkster bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel tegenover mijn moeder.

Het zal wel wat directief geweest zijn en er zal een verschil in staat van zijn zijn tussen de WIS en je moeder, die net met 'het gedoe' van een aanrijding te maken heeft. De Zafira zal WA verzekerd zijn? Dan is het gewoon, ook bij pech, als de auto rijdbaar (of bij sleep) is naar het eerste punt van de snelweg af.

Een WIS kan volgens mij geen verbod op het rijden met een voertuig uitvaardigen. Dat punt is misschien niet professioneel van haar?

RWS is geen berger. Hun taak is het gevaar van de weg halen en de doorstroming zo snel mogelijk weer op gang helpen. Wat ze altijd doen is de beschadigde auto zo snel mogelijk weghalen. Het voertuig wordt vervolgens op de dichtstbijzijnde veilige plaats geparkeerd. Dat kan bij een tankstation zijn of een parkeerplaats. Vanaf die plek moet de bestuurder het verdere transport zelf regelen. RWS heeft dus precies gedaan wat er van hun verwacht wordt.
Wat de vriendelijkheid aangaat, daar kan ik niks op zeggen, ik was er niet bij. Maar een beetje vriendelijkheid moet natuurlijk geen probleem zijn, mensen zijn uiteraard wel geschrokken.

ik woon denk ik te lang in spanje, maar het zou me niet zo boeien, als de auto nog goed rijdt en structureel niet beschadigd is. Bumper van de sloop, rest zelf bewerken, en een spuiter laten spuiten. Hier zou je dan voor een 250-500 euro klaar zijn, zal in NL wel het tienvoudige zijn.

^^ voor het tienvoudige kan je nog wel op en neer rijden en een weekje vakantie er van maken. (als er geen lange wachttijden zijn) :cool:

Beginnen met rondje uitlijnen. Als dat geen enkel probleem is, dan zit je as nog mooi op zn plek en je wiel nog goed aan de as met de draagarm. Daarna een bumpertje en een deur zoeken in kleur. Dan kan je besluiten of je die wielrand wel of niet aanpakt.

Toptip, vrienden hebben een Tourneo Connect. OK, het ziet er niet funky uit maar wat een ruimte, als je erin brult hoor je bij wijze van spreken de echo ;) .
Ik weet weinig van Ford, dus geen idee wat het verschil is tussen een Courier en een Connect. Ik vermoed de 7 zitplaatsen of een extra schuifdeur?

Je hebt vier Tourneo/Transit modellen: Courier - Connect - Custom - Transit zonder toevoeging.
De Connect is een groter model op Focus basis, de Courier is op Fiesta basis. Bij de Connect heb je ook de lange versie (Grand Connect). Maar juist die Courier is dus interessant omdat die lekker compact is: die heeft het formaat van de eerste Berlingo. De Connect heeft meer het formaat van de huidige Berlingo.
Gama-Ford-Tourneo-1.jpg

Ik heb een aantal dingen gedaan. Ik heb gekeken bij meerdere demontage bedrijven en heb er meerdere gevonden. Probleem is alleen bij al die bedrijven in Brabant en Limburg zitten. Dat is een eind rijden. Ik denk toch dat de link van GinkelvanMichiel het beste oplossing geeft.

Vraagje: het demonteren en monteren van zo'n bumper... heb je daar speciale gereedschappen voor nodig of kan dat met simpele gereedschappen? EDIT: YouTube heeft mij inmiddels al antwoord gegeven: LINK

Ik heb vandaag de achteras bij onze garage laten nakijken en die is goed. De velg is ietwat beschadigd, maar de as en de rest niet. Ik repareer de Zafira liever, want de afgelopen maanden is er flink wat geld aan besteed aan onderhoud en dat zou anders zonde van het geld zijn. Op 17 mei is er een nieuwe distributie ingezet.

Ik heb toch een beetje gekeken naar een andere auto. Het probleem met de Tourneo's binnen budget is de leeftijd en de km-stand. Hetzelfde geldt voor de Fiat Doblo en alles het meeste wat er op lijkt; het is allemaal van voor 2010. Het wordt al iets beter als ik kijken naar een Meriva. Die zijn binnen budget te vinden en dan zit je rond 2012. Ook hier een flinke Km-stand, maar die hebben tenminste Bluetooth voor de telefoon.

Laatst bewerkt:
ik lees net dit:

ketting 1.5 diesel

hopelijk niet jouw Astra
De mijne is nog een echte GM auto. Zoals Johan hierboven zegt, ik heb de 1.5 3-cilinder. :)

De beslissing is genomen over de Zafira. We gaan hem, zo goed als dat kan, repareren. Ik heb vanmiddag, samen met een bevriende vriend met verstand van zaken, uitgebreid naar schade gekeken. Ik heb een nieuwe achterbumper (ongespoten) en een wielkastvoering besteld. Dat laatste omdat de bumper daar aan vastzit en dat is dus bij de aanrijding stuk gegaan. Op deze manier kunnen we voor een paar honderd Euro klaar zijn. De auto zal zeker niet perfect worden. Probleem is wel dat hij morgen 2 weken op vakantie gaat, dus ik moet heel even wachten tot hij terug is. De achterklep kan nu ook weer open, omdat we de duct tape anders hebben aangebracht.
20250703-131309.png

De belangrijkste reden, zoals eerder al gezegd, is dat er aan de auto het afgelopen jaar al een boel onderhoud is gepleegd. En de Zafira is verder gewoon goed. Voor die paar honderd Euro koop je niets vergelijkbaars.

Ik vond vandaag wel een interessante auto: LINK . Maar volgens mij klopt er iets niet aan die auto of die advertentie. Die auto zou, met die km-stand, minimaal 3 a 4000 meer moeten kosten. De schade aan de bijrijdersdeur verklaart deze prijs niet.
Is een Honda Jazz met de zgn "Magic Seats" iets als eventueel alternatief?
Ook dat is een goede suggestie, maar binnen budget kon je niet verder dan 2010.

Fijn om te horen dat het goed gaat met je moeder.
Ik vond vandaag wel een interessante auto: LINK . Maar volgens mij klopt er iets niet aan die auto of die advertentie. Die auto zou, met die km-stand, minimaal 3 a 4000 meer moeten kosten. De schade aan de bijrijdersdeur verklaart deze prijs niet.
Ik zou het niet aandurven, aangezien het een 1.6 THP is.

Love it, mensen die doorpakken ipv te zitten zagen en klagen.
Een ongeval is nooit fijn, niemand heeft een letsel opgelopen wat het allerbelangrijkste is. Gedoe en gezever met de verzekering, ja, helaas. En de Zafira kan weer door en uw moeder is gedepanneerd.
Zal wellicht 70+ zijn, zit je echt niet te wachten om niet meer mobiel te zijn zeker met een partner die afhangt van een rolstoel.

Mocht de Zafira toch defect gaan, vergeet dan niet de Kangoo te bekijken. Daar zijn er ook veel van te vinden met rolstoelaanpassingen.

Verder goed te horen dat je moeder zelf geen letsel heeft opgelopen. Dat is toch het belangrijkste. Een auto is te vervangen, een mensenleven niet.

Mocht de Zafira toch defect gaan, vergeet dan niet de Kangoo te bekijken. Daar zijn er ook veel van te vinden met rolstoelaanpassingen.
Maar dan moet z’n moeder wel elke keer door de knieën om de rolstoel voor en achter vast te zetten. Ik weet niet of dat (nog) lukt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Zelf zit ik ook een beetje dat onze tweede auto (Peugeot 107) waarschijnlijk door zoiets vervangen moet gaan worden, maar dan zou het in ons geval iets van een Vito, Transit of Transporter worden.

Maar dan moet z’n moeder wel elke keer door de knieën om de rolstoel voor en achter vast te zetten.
Dat moet ook in een Tourneo Connect. Eigenlijk de enige bussen waarbij dat niet direct hoeft zijn de Sprinters (en Vito/Transit/Master/Ducato etc) maar daar heb je het nadeel dat er een lift in zit en daar heb je ruimte voor nodig, ook bij het parkeren.

Er is een groot verschil tussen een rolstoel los in de auto vervoeren, of een persoon in een rolstoel in een auto vervoeren. Heb het idee dat die twee hier door elkaar gehaald worden.

Deze discussie is nu natuurlijk theoretisch, maar dat is geen probleem. Dat door de knieën gaan, red mijn moeder nog wel. We hebben niet perse een auto met rolstoelaanpassing nodig. Die zijn ook een stuk duurder. In principe zouden we het kunnen redden met een Opel Karl o.i.d. We hebben namelijk een speciale rolstoel, die zich redelijk klein laat opvouwen. Je zit dan alleen met de instap. Deze rolstoel gebruiken we alleen als we met de auto weggaan.

Jammer van de schade. Let er goed op dat je moeder daadwerkelijk weer gaat rijden en de snelweg op durft. Bij mijn dochter heeft het 5 jaar geduurd voordat ze weer durfde, al was die klap wel wat harder.

Als je bij een sloperij wat verder weg een goed portier vindt en die ook na wat foto's netjes is, dan kun je die ook op laten sturen.

Er is een groot verschil tussen een rolstoel los in de auto vervoeren, of een persoon in een rolstoel in een auto vervoeren. Heb het idee dat die twee hier door elkaar gehaald worden.
Dat is zeker waar, in een Kangoo "gooi" je bij wijze van spreken een rolstoel achterin die balzaal. Dat type voertuigen heeft echt ongelooflijk veel ruimte.

Jammer van de schade. Let er goed op dat je moeder daadwerkelijk weer gaat rijden en de snelweg op durft. Bij mijn dochter heeft het 5 jaar geduurd voordat ze weer durfde, al was die klap wel wat harder.

Als je bij een sloperij wat verder weg een goed portier vindt en die ook na wat foto's netjes is, dan kun je die ook op laten sturen.
Ik heb meerdere bumpers en portieren gevonden, maar allemaal bij sloperijen die in Zuid-Nederland liggen. En dat vond ik te ver weg.

Ze rijdt alweer.

Laatst bewerkt:
Dat is een mooie kleur. Gaan je ouders hopelijk meer plezier van hebben dan van de Opel.
De Zafira was een prima reisgenoot. Wij hebben er 90.000 km meegereden. Zonder de schade had dat nog veel meer meer geworden.

Jammer dat de Zafira toch te beschadigd was. Is ie nu ingeruild?
Lekker kleurtje op de Captur!
Het autobedrijf heeft de Zafira genomen, maar hij gaat linea recta naar de sloop. Het inruilbedrag is bijna symbolisch te noemen :)

Mooie kleur! Is wel gekeken of de rolstoel past in de Captur? De mijne paste namelijk niet in de Captur van mijn opa destijds. ;)
We hebben een speciale rolstoel voor als we op stap gaan. Deze is kleiner met kleinere wielen. En comfortabel genoeg als je heel even een paar uur naar de stad gaat, maar niet als je er heel veel langer onderweg bent. Zijn normale rolstoel is groter en zal alleen passen als de achterbank plat ligt.
web_Bobby%20-%203Q%20view.jpg

Zonde van de Opel, toch altijd jammer als het op deze manier moet. Maar wel een leuke Renault zeg. Ziet er lekker fris uit.

Mooie two-tone Renault. ;)
Lijkt me wel wat makkelijker rijden dan de Zafira. Dat lijkt me in verhouding een grote, zware auto.

Ik hoop dat je moeder er veel plezier aan mag beleven.

Mijn vader is gisteren niet mee geweest om de auto te kopen, maar bij terugkomst was zijn eerste opmerking: "He, die heeft wel een achterbumper". Vond ik zelf wel grappig gevonden. :D

Mooie two-tone Renault. ;)
Lijkt me wel wat makkelijker rijden dan de Zafira. Dat lijkt me in verhouding een grote, zware auto.

Ik hoop dat je moeder er veel plezier aan mag beleven.
De Zafira weegt zo'n 350 kg meer dan de Captur. Ik heb het altijd ervaren als een zware logge auto.

Terug
Bovenaan