D.E.N.N.I.S.: Opel Astra 1.5 CDTi: De Zafira wordt niet gerepareerd, Nieuwe auto gekocht.

20240409-163632.jpg

Hele mooie auto zo. Komen de velgen er op den duur alsnog onder met goede banden of laat je het zo?
Nee, dit blijft zo. Dit zijn niet de velgen die er onder zaten. Dit zijn de nieuwe velgen met nieuwe banden.

Kan je ons over enige tijd eens een update geven omtrent het brandstofverbruik ?
Ik ben best benieuwd wat die GM 1.5 3cilinder verbruikt :)
De fabrieksopgave is 1 op 28. In de praktijk (de afgelopen 1000 km) zag ik op de snelweg aangegeven waarden tussen 4 en 5 liter per 100 kilometer. Maar goed dat is het display. Die 1000 km heb ik met minder dan 1 tank gedaan.

Welke all seasons heeft de garage uiteindelijk gemonteerd?
Atlas. Omdat ik al heel lang bij deze garage kom, heb ik dit merk al vaker gehad en het voldoet prima. De totale kosten waren veel minder dan het budget dat ik opgegeven. Ik heb iets meer dan 300 betaald inclusief balanceren en montage.

Laatst bewerkt:
De prijs is prima van Atlas banden, in Duitsland zijn de banden getest: Atlas Green 4S, kwam helaas als onveilig uit de test vanwege een bizar lange remweg op nat wegdek (63 meter vanaf 100km/u naar stilstand, een goede band zit ver onder de 40 meter, op droog doet de Atlas het in 42,8 meter). Bij het Duitse ministerie gaan stemmen op om dit soort banden te verbieden.

De prijs is prima van Atlas banden, in Duitsland zijn de banden getest: Atlas Green 4S, kwam helaas als onveilig uit de test vanwege een bizar lange remweg op nat wegdek (63 meter vanaf 100km/u naar stilstand, een goede band zit ver onder de 40 meter, op droog doet de Atlas het in 42,8 meter). Bij het Duitse ministerie gaan stemmen op om dit soort banden te verbieden.
Heb je de test van de band die ver onder de 40 meter de auto doet stilstaan bij een beginsnelheid van 100 km/u?

Bij een temperatuur van > 15 graden, een nat wegdek en een beginsnelheid van 100 km/u heeft de gemiddelde zomerband een remweg van 51,3 meter; een winterband zelfs van 57,3 meter.
Pas bij een droog wegdek (zelfde temperatuur en beginsnelheid) komt die zomerband gemiddeld aan 36,6 meter...

Bij een temperatuur van > 15 graden, een nat wegdek en een beginsnelheid van 100 km/u heeft de gemiddelde zomerband een remweg van 51,3 meter; een winterband zelfs van 57,3 meter.
Pas bij een droog wegdek (zelfde temperatuur en beginsnelheid) komt die zomerband gemiddeld aan 36,6 meter...
En zit hier ook de reactietijd in? bij 1 seconde reactietijd? (wordt de remweg al gauw 27 meter langer.....) Neen!!

Laatst bewerkt:
Ha Dennis,

Wat leuk dat jij weer terug op het forum bent! Ik had me al een paar keer voor om te reageren, en dat doe ik nu dan maar eens!

Wat jammer dat het zo gegaan is met de Citroën, maar wat netjes van de garage en wat een leuke Astra heb je ervoor terug!

Ik vind het wit goed staan! En je nieuwe wielen vind ik een erg mooie update, die staan goed!

Heel veel plezier en veilige kilometers met de Astra!

Ziet er keurig uit inderdaad! Zeker een verbetering ten opzichte van de vorige set. En met frisse banden is dat altijd prettig.

Stiekem lijkt me zo'n setje staal met lichtmetaal-achtige wieldoppen zelfs fijner dan écht lichtmetaal, want die wieldoppen zijn wat gemakkelijker weer fris te maken dan echt lichtmetaal als het vies of verweerd is. Best of both worlds, zeg maar.

Ha Dennis,

Wat leuk dat jij weer terug op het forum bent! Ik had me al een paar keer voor om te reageren, en dat doe ik nu dan maar eens!

Wat jammer dat het zo gegaan is met de Citroën, maar wat netjes van de garage en wat een leuke Astra heb je ervoor terug!

Ik vind het wit goed staan! En je nieuwe wielen vind ik een erg mooie update, die staan goed!

Heel veel plezier en veilige kilometers met de Astra!
dank je, Ik ben de Citroën eigenlijk al een beetje vergeten. Eigenlijk best gek, want na die Peugeot had ik eigenlijk vertrouwen in de Franse merken. Zo jammer, dat mijn Citroën een deuk in die vertrouwen heeft geschopt. En vervolgens koop ik een Franse Duitser:)
Ziet er keurig uit inderdaad! Zeker een verbetering ten opzichte van de vorige set. En met frisse banden is dat altijd prettig.

Stiekem lijkt me zo'n setje staal met lichtmetaal-achtige wieldoppen zelfs fijner dan écht lichtmetaal, want die wieldoppen zijn wat gemakkelijker weer fris te maken dan echt lichtmetaal als het vies of verweerd is. Best of both worlds, zeg maar.
Ik heb echt wel gezocht naar lichtmetaal, maar het was of te ver, of te duur, of te versleten. Deze set was netjes, binnen budget en maar 7 km verderop. Ik ben blij met deze set velgen.

D E N N I S zei:
dank je, Ik ben de Citroën eigenlijk al een beetje vergeten. Eigenlijk best gek, want na die Peugeot had ik eigenlijk vertrouwen in de Franse merken. Zo jammer, dat mijn Citroën een deuk in die vertrouwen heeft geschopt. En vervolgens koop ik een Franse Duitser:)

Nou… dit is nog een Duitse Amerikaan, toch? Volgens mij was dit geen Stellantis Astra, maar (nog) GM.

Oke, dat is voor een belangrijk deel informatie die ik niet wist. Ik dacht eigenlijk dat Opel sinds 2017 al bij Stellantis hoorde. Toch wel lekker om te weten dat ik een echte Duitser heb. En belangrijker: Weer iets geleerd. (y)

Daarnaast was ik toch ook wel heel blij met mijn woordgrap over de Franse Duitser. Want dat lijkt een heel klein beetje op de naam van die zanger.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Insignia B, geleverd tot 2021 volgens mij. Die is ook nog volledig General Motors en geen schroefje Stellantis.

Het volgende vond ik wel grappig:

Gisteren reed ik, in een flinke regenbui, op de snelweg en terwijl ik in de binnenspiegel keek zag ik ineens de omlijning van belettering op het achterraam. Dat was me eerder nog niet opgevallen. Op het achterraam zag ik 2 regels tekst. Regel 1: "We are now hiring" en regel 2 was de punt BE-website van een beveiligingsbedrijf die ook in Nederland actief is. Ik ben een kwartier bezig geweest om er een foto van te maken, maar dat lukte heel slecht. Uiteindelijk kreeg ik dit op de gevoelige plaat. Ik wist al dat het een ex-leaser was, toch denk ik niet dat het een bedrijfsauto is geweest, want daar heeft hij te weinig km's voor gelopen. Mogelijk een leaser voor iemand die op kantoor zat.

20240417-201418.jpg

Grappig. Maar vooral ook fascinerend hoe lastig het is om de afdruk van die belettering weg te krijgen is. Als in mijn auto (20230801 nieuw in ontvangst genomen) de voorruit beslagen is zie ik nog steeds de teksten en logo's van de beschermfolie die er -neem ik aan- in de fabriek al afgehaald is. En de cirkels van de zuignappen voor het op z'n plek zetten van de ruit. Intussen al diverse keren gereinigd, ook met ontvettende middelen.

Grappig. Maar vooral ook fascinerend hoe lastig het is om de afdruk van die belettering weg te krijgen is. Als in mijn auto (20230801 nieuw in ontvangst genomen) de voorruit beslagen is zie ik nog steeds de teksten en logo's van de beschermfolie die er -neem ik aan- in de fabriek al afgehaald is. En de cirkels van de zuignappen voor het op z'n plek zetten van de ruit. Intussen al diverse keren gereinigd, ook met ontvettende middelen.
Ik zou niet eens weten of ik de binnen- of de buitenzijde van het raam zou moeten schoonmaken om die letters weg te krijgen.

Dit soort stickers wordt doorgaans aan de buitenzijde geplakt. Anders worden ze verstoord door de achterruitverwarming, en bij verwijdering loop je kans om de verwarmingsdraden te slopen. Ik denk dat 't zou kunnen helpen om de ruit eens goed te polijsten, mocht je er last van hebben of het vervelend vinden.

Vorige week woensdag werd ik door mijn moeder gebeld, dat ze problemen had met de auto. Mijn ouders hebben een Opel Zafira uit 2007 en die bevalt heel goed. Deze auto is begin 2023 gekocht vooral omdat ze meer ruimte nodig hadden. Mijn vader (75) is al een tijd rolstoel gebonden en het was gewoon nodig om een auto te kopen met een hogere instap en voldoende ruimte voor de rolstoel. Ze kwamen uit een Mazda 2 uit 2003.

Zoals gezegd: ze stond in Aalsmeer en had de ANWB al gebeld. Die hadden het vermoeden dat de koppelingsplaten versleten waren. De Zafira staat inmiddels op 210.000km, dus die mogelijkheid bestaat. Maar goed: de auto is naar onze eigen vaste garage gebracht en daar hebben ze een diagnose gesteld. De koppelingsplaten waren te lang koppelingsplaten geweest. Een afspraak voor de reparatie werd gemaakt.

Maar de meeste autogarage's, en dus ook die van ons, hebben het beredruk. Ze hebben niet eerder tijd dat 8 juli. En dat is de datum dat ze gaan beginnen. Ik weet niet hoelang het duurt voordat ze klaar zijn. Dus mijn ouders zitten zonder auto. En dat is de reden dat we (na lang zoeken) vandaag een tijdelijk budget bakkie hebben aangeschaft. Het is een Ford Fiesta 1.3 geworden. Op het verschil in aantal deuren na, is hij exact hetzelfde als het exemplaar die ik heb gehad. En hij staat er netjes bij. Hij heeft wel een paar gebruik sporen, maar dat blijft binnen de perken. Als je de auto op de juiste manier fotografeerd, dan ziet hij er als nieuw uit. Ik heb hem uitgebreid aan de tand gevoeld tijdens de proefrit en hij gedroeg zich prima. De koppeling grijpt op het juiste punt aan en als je heel hard remt, dan remt hij in een rechte lijn. Het is niet de bedoeling dat mijn vader mee zal meerijden in deze auto. Het is belangrijk dat mijn moeder mobiel blijft.

1 klein dingetje: Als de Zafira klaar is, dan heb ik een Fiesta te koop.

20240620-151017.jpg

20240620-151045.jpg

Laatst bewerkt:
Voor amper 3 weken een auto kopen? Was iets huren of lenen geen betere optie geweest?
Dat hebben we echt wel geprobeerd, maar dat is niet gelukt. Ik heb zelfs Mossel in Amsterdam gebeld om te informeren voor Shortlease. Maar dat was alleen voor bedrijven en zelfs dan nog; dan was er nog een levertijd van meerdere weken. We hebben het echt wel geprobeerd.

Kopen voor even vind ik een prima optie hoor, zelf heb ik ook eens een rode Ford aangeschaft toen tout Frankrijk even stuk was. In mijn omgeving hoorde ik laatst ook dat het kopen van een oude Saab 9-3 voordeliger bleek dan een paar weken lang een vergelijkbaar ruime auto huren.

Voor sommigen misschien een gekke of onlogische optie, maar gezien hun huidige situatie lijkt me dit een goede oplossing. En een Fiesta ben je ook zo weer kwijt, denk ik. Wie weet kun je er zelfs nog een beetje winst op maken straks?

En het is natuurlijk ook leuk/.
Beetje auto zoeken, proefrijden, voorpret, onderhandelen.
Zeg nou zelf dat vinden we toch leuk.
Ander optie had ook nog geweest om een ander garage even te bellen, een koppeling van een astra is niet heel moeilijk

En het is natuurlijk ook leuk/.
Beetje auto zoeken, proefrijden, voorpret, onderhandelen.
Zeg nou zelf dat vinden we toch leuk.
Ander optie had ook nog geweest om een ander garage even te bellen, een koppeling van een astra is niet heel moeilijk
Wij komen al zeker 25 jaar bij deze garage voor de onderhoud aan onze auto's. Dus ik zie geen reden om te gaan zoeken naar een andere garage.

Zolang ik garantie heb op mijn auto, zal ik naar de garage gaan, waar ik hem gekocht heb, maar daarna niet meer.

Omdat ik inmiddels al ruim 10.000 km heb gereden met mijn K, ben ik bij de Opel garage in Enkhuizen geweest voor een olie beurt. Het meest opvallende aan dit bezoek was niet het bedrag (€ 266,-) op de factuur, maar wel de opmerking van een monteur die zei dat zij, bij deze garage nog nooit eerder een Astra met deze diesel motor (1.5 3-cilinder) hadden gezien.

Ze konden terugkijken in de onderhoudshistorie van de auto, maar dat moest wel vertaald worden vanuit het Frans. Voor de nieuwe bezoekers van dit forum; mijn auto is in december 2023 ingevoerd vanuit Belgié.

Ik heb in de afgelopen 10.000 km regelmatig het oliepeil gecontroleerd en het verbruik is nog steeds nihil.

Laatst bewerkt:
Ik heb hierboven al eens verteld dat mijn ouders in het bezit zijn van een Opel Zafira. Die auto is bijna 2 jaar geleden gekocht, omdat we de ruimte nodig hadden voor de rolstoel van mijn vader.

Schermopname-1-2-2025-19510-www-facebook-com.jpg

Afgelopen vrijdag werd ik wakker gebeld met het bericht dat de auto een lekke band had en of ik even wilde komen opdraven om te helpen. Toen ze met de auto weg wilde, zag zij dat de band plat was. Uiteraard ben ik direct uit mijn bed gestapt en naar Hoorn gereden. Vervolgens heb ik mijn moeder eerst naar haar bestemming in Enkhuizen gebracht. Na terugkomst in Hoorn heb ik de Wegenwacht gebeld, omdat ik zelf geen spullen had om de band te wisselen. Het wachten op de ANWB duurde drie uur. Toen het wiel werd verwijderd, zagen we het onderstaande (zie foto's). Volgens de wegenwachter waren de banden schuin afgesleten omdat de auto niet goed was uitgelijnd. Daar kon ik het alleen maar mee eens zijn. We hebben ook nog even naar de andere voorband gekeken en hoewel die niet zo erg was als deze, vertoonde hij wel vergelijkbare slijtage. Ik heb bij de lokale bandenboer nog gevraagd of de band geplakt kon worden, maar dat bleek niet te kunnen. Er zitten nu twee nieuwe banden op en de auto is goed uitgelijnd.

Nog een klein beetje extra informatie: Wij hebben de auto gekocht in maart 2023 en sindsdien hebben we er ruim 60.000 km mee gereden. Volgens de datumcode op de banden zaten ze er sinds 2021 op. Dus ik denk dat ze ergens tussen de 70.000 en 80.000 km op hebben gezeten.

IMG-20250130-WA0008.jpg

IMG-20250130-WA0006.jpg

IMG-20250130-WA0004.jpg

Heb je echt gevraagd of ze nog geplakt konden worden? Deze waren al een tijdje helemaal op, zogezegd tot en met de BTW gebruikt. Wellicht is het met een dergelijk kilometrage niet zo gek om ze voortaan vaker tussentijds te (laten) bekijken?

Heb je echt gevraagd of ze nog geplakt konden worden? Deze waren al een tijdje helemaal op, zogezegd tot en met de BTW gebruikt. Wellicht is het met een dergelijk kilometrage niet zo gek om ze voortaan vaker tussentijds te (laten) bekijken?
Ik heb daadwerkelijk gevraagd om het mogelijk was om deze banden nog te plakken. Dat was gewoon als grap bedoeld. De monteur zei: "Nou nee, dat gaat niet meer lukken. De banden zijn al te lang banden geweest"

Of halverwege de banden van voor naar achteren te wisselen?

Even bijgelezen. Erg netjes opgelost door de garage dat je nu om niets een nette Astra rijdt. Dat lees of hoor je toch niet altijd dat het zo netjes wordt gedaan.

Ja die zijn wel op, denk dan altijd; had dit niet eerder gevonden kunnen worden. Maar stel dat de auto de auto aan onderhoud toe is (en de laatste beurt dus een jaar geleden / 30.000 km geleden is geweest) dan kan het er toen natuurlijk nog prima ut hebben gezien. Of misschien recent iets gebeurd waardoor de uitlijning niet goed is geraakt.

Als de beurt nog redelijk recent is geweest zou ik de garage wel vragen hoe of wat. Is er niet toevallig iets aan het onderstel gesleuteld (draagarmen bijvoorbeeld) bij de laatste beurt?

70 / 80.000 km op een paar voorbandjes is ook serieus veel voor een voorwielaangedreven auto.

Ik dacht vandaag een rustig dagje te hebben. Toen werd ik gebeld door mijn moeder. Ze had een aanrijding gehad met de Zafira op de A4, nabij Schiphol. Ze wilde van rijbaan wisselen omdat het verkeer voor haar hard remde, en zag daarbij een vrachtwagen over het hoofd die in haar dode hoek reed. Op het moment van de botsing was de snelheid laag. Dit is dus een breng-schade.

Mijn moeder heeft al meer dan 40 jaar haar rijbewijs, en met uitzondering van één verkeerd geparkeerd paaltje is dit haar eerste echte aanrijding. Buiten de schrik om gaat het gelukkig goed met haar.

De Zafira is flink beschadigd. Ik verwijs jullie hiervoor naar de foto's. Omdat de auto inmiddels 16 jaar oud is, is hij feitelijk total loss als we hem laten repareren. Ik ga morgen kijken of we het kunnen oplossen met alleen een andere bumper van de sloop. Dan blijven de kosten hopelijk beperkt. Anders gaan we op zoek naar iets anders. Zelf denk ik aan iets als een Fiat Doblo: hoge instap, voldoende bagageruimte.

De ducttape is aangebracht door een medewerkster van Rijkswaterstaat. We zijn er gewoon mee naar huis gereden en de auto reed normaal. Waar ik minder blij mee ben, is dat Rijkswaterstaat mijn moeder volledig aan haar lot overliet nadat ze van de snelweg af was. Bovendien was de betreffende medewerkster bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel tegenover mijn moeder. Er gaat dan ook zeker nog een klachtenbrief naar Rijkswaterstaat.

De chauffeur van de vrachtwagen was netjes en beleefd. Mijn moeder is later op de dag zelfs nog gebeld door het bedrijf om te vragen hoe het met haar ging. Daarvoor heb ik alleen maar complimenten.

Vervolgens moesten we dus van Schiphol naar huis rijden. Lang verhaal kort: we hebben er bijna anderhalf uur over gedaan om überhaupt op de A9 te komen. Ik was namelijk vergeten dat de A10 was afgesloten. Eenmaal op de A9 zijn we maar via Alkmaar en Heerhugowaard gereden. Minder file, maar belangrijker nog: in Heerhugowaard zit onze assurantieadviseur, dus hebben we daar meteen alles geregeld.

Morgen verder...

515012921-3168237173334018-4239045173769522167-n.jpg

515440756-3168115016679567-3900120336603528803-n.jpg

515114915-3168237246667344-5682473931087045274-n.jpg

Altijd vervelend en helemaal met dit weer. Gelukkig (nu ja...) enkel materiële schade.
Ja het is heet buiten (nu koelt het wat af) en dat merk je echt in het (rij)gedrag; gelukkig was die trucker zeer hoffelijk richting uw moeder. Levert hem ook stress en tijdverlies op.
Hopelijk vinden jullie een goedkope fix, zonde om een auto daarvoor naar de shredder te sturen.

Terug
Bovenaan