CX5 of CRV

A

Anoniem

Guest
Ik ga binnenkort een caravan aanschaffen die, beladen, 1500 kg weegt. Ik heb nu al 8 jaar een Toyota Prius. Deze is echt probleemloos en zuinig (1 op 20). Ik ben op zoek naar een hoge auto. Na een zoektocht houd ik de CX-5 en de CRV over. Ik wil een Japanner en geen turbo vanwege de betrouwbaarheid. Beide auto’s mogen meer dan 1500 kg trekken. Andere auto’s vind ik of niet mooi of niet betrouwbaar.
Ik heb de volgende ideeen over de beide auto’s:

CX-5
Betrouwbaar
Heel mooi
1800kg trekgewicht
Heel zuinig (tussen 1 op 13 en 1 op 14)
Laag gewicht, dus lage mrb
Grote kofferruimte
Duur
Stabiliteit met caravan is voldoende
165 pk

CRV
Betrouwbaarder dan CX-5?
Mooi, niet zo mooi als een CX-5
1700 kgtrekgewicht
Minder zuinig ( tussen 1 op 12 en 1op 13)
Hoger gewicht. Dus meer mrb.
Grotere kofferruimte ( heb ik niet echt nodig)
Duur. Ongeveer net zo duur als een CX-5
Stabiliteit met caravan is goed ( is wel eens trekauto va het jaargeweest.
155 pk ( merk je het verschil)?

Wat aanvullende informatie:
Het is de bedoeling dat ik een 5 of 6 jaar oude auto ga kopen. Ik ben een rustige rijder. En rijd ongeveer 25000 km per jaar.

Welke moet het worden.

Wat mag het gaan kosten?
Ik persoonlijk vind de CX5 mooier, de betrouwbaarheid zit bij beide wel goed.

Ik denk niet dat de ene auto veel beter is dan de andere auto's, beide auto's zijn betrouwbaar. Dus ik zou voor degene gaan die je voorkeur heeft qua rijden of looks of wat je dan ook belangrijk vindt. Ik zou zelf voor de Mazda gaan.

Je kan hier op het forum niet taggen, maar Kristian rijdt met een Mazda 6 met caravan, heeft daar ook weleens over geschreven in zijn topic. Dat is zelfde motor als de CX-5: Kristian Mijn Auto

Ik wil ongeveer 17000 euro uitgeven aan of een cx-5 of een crv.

Het valt mij op dat de Mazda vaker met een hoge kilometer stand site vinden.

Staan beide bij ons ook op het lijstje, al zal voor ons de HR-V ook volstaan en de CX-3 dan weer niet (minder praktisch en te krap).

Beide zijn prima opties, ik denk dat praktijkverbruik bij beide overigens een tandje hoger ligt: 1 op 10 voor de Honda, 1 op 11 à 12 voor de Mazda.

Mazda zou wat duurder kunnen zijn omdat deze iets gewilder is en hogere km-standen omdat deze CX-5 vaker zakelijk werd gereden?

De meeste jonggebryikte CRV’s zullen van pariculieren zijn geweest due misschien ook vaak de caravan hebben getrokken.

Let in beide gevallen goed op of de trekhaak op het oog veel gebruikt is en indien ja, extra letten op schokdempers en slijtage aan de remmen.

De CX5 is samen met zijn broertje de CX3 uitgeroepen tot meest waardevaste auto's op de markt door de ANWB, de CX5 is veel geleast en daardoor heb je auto's met hogere kilometerstanden.
CX5
mazda-cx-5-2-0-ts-lease-pack-navi-ecc-pdc-xenon.jpg

CX5
9120102_1.jpg

Beide zijn top of the bill, qua betrouwbaarheid en qua rij eigenschappen. Maak met beiden eens een proefrit. De CX-5 is zuiniger, de Honda is ruimer van binnen.

Beide auto's staan bekend als betrouwbare auto's, er is niet heel veel aanbod, maar wel veel vraag. Dat zorgt voor relatief stevige prijzen. Ga gewoon kijken welke je het fijnste vind rijden.

Volgens mij bent u er wel uit. U wilt graag een CX-5 punt.
Het enige criterium waarop u de C-RV beter beoordeelt dan de CX-5 (grotere kofferruimte) , vindt u kennelijk onbelangrijk: "heb ik niet nodig".

17 mille uitgeven voor een 5 à 6 jaar oude auto (150. - 180.000 km) die nieuw 30 à 32 kostte vind ik overigens niet heel erg clever. (zie prijslijst Carbase alhier op AW - maar dat heeft de leasemij. er beslist niet voor betaald! ) , Zelfs, vooral, juist niet als dat de normale marktprijzen zijn! Zegt, zoals hierboven al is opgemerkt, alleen iets over de populariteit van tweedehands SUVs en cross-overs. Over vraag en aanbod. Verder helemaal niets...

De eerste eigenaar/eigenaren heeft/hebben er hooguit 2.500 euro per jaar op afgeschreven. Dat gaat u jaarlijks ook doen. Bovendien hebt u amper garantie en (veel) hogere onderhoudskosten. U rijdt dus duurder in een gedateerd tweedehandsje dan dat u hem nieuw koopt... Die (vermeende) waardevastheid is over nog eens vijf à zes jaar (met 300.000 km op de teller) verder niet meer aan de orde.

Mijn twee dubbeltjes: koop een (bijna) nieuwe, bijvoorkeur een voorraadmodel (desnoods 2018) of een demo. In de huidige markt moeten forse kortingen mogelijk zijn.
Ruil niks in, beding (nog meer) korting, een paar jaar gratis onderhoud en garantieverlenging, en een trekhaak. Dan rijdt u goedkoper, in een gegarandeerd 100% betrouwbare, modernere, nieuwe auto. Succes!

mvrgr, m'ns

Eerst een anekdote.
Na dik viereneenhalf jaar en een kleine 150.000 km in een schitterende Grand Espace te hebben gereden, moesten we hem inleveren. Het was namelijk een leasewagen en het contract liep af, De auto had nieuw 37.500 euro gekost. Dat was jan. 2001, de heyday van de grote MPV. Medio 2005, toen we de auto moesten inleveren, liep die bloeitijd alweer ten einde. De leasemaatschappij hing aan de lijn: of we hem niet over wilden nemen? Voor 12.500 euro mochten we hem houden. Ik reageerde wat zuinigjes. Spontaan vlogen er 500 euro af. 12.000 euro, take it or leave it.

Een auto van 4 jaar en acht maanden oud voor pakweg een derde - 1/3 - van de nieuwprijs.... Terwijl ie nog zeven, acht, misschien wel tien jaar mee zou kunnen.
Met 146.000 km was de auto echter op de helft van zijn levenscyclus. En voor 2/3 afgeschreven. Zoals het hoort. Omdat in de tweede helft (van 150.000 - 300.000 km) de onderhoudskosten onverbiddelijk aanzienlijk toenemen.
Bovendien zat de populariteit van grote MPV's, dankzij de opkomst van de Midi-MPV, niet meer in de lift omhoog.

Welnu, SUV's en cross-overs zijn sinds enige jaren erg in opmars. En terecht. Maar niet iedereen heeft geld voor een nieuwe SUV. Diegenen die geen nieuwe kunnen betalen, kopen dus een tweedehandse. Tweedehands SUV's zijn dus zeer gewild. En er zijn er maar weinig. Dus zijn ze duur. De CX-5 is zo'n beetje de meest gewilde occasion van het moment. En dus, dankzij de wet van vraag en aanbod, schandelijk overprijsd: voor een CX-5 op de helft van zijn levenscyclus (hetzij in km, hetzij in jaren) vragen ze nog steeds meer dan de helft van de nieuwprijs.... En dat zou een derde moeten zijn, weet u nog? Als u dus een tweedehands auto zoekt, en niet vreselijk het vel over de oren getrokken wil worden, koop géén CX-5. Zo eenvoudig is dat.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.

- Koop een andere SUV of cross-over, die minder geliefd was, maar wel veel verkocht, door mensen die een auto meer met hun verstand kopen - Outlander (PHEV), X-trail, RAV4, QQ. ev. Sportage of Tucson.
- Of koop in plaats van een SUV of cross-over, een MPV. Die hebben dankzij hun afgenomen populariteit veel meer afgeschreven en zijn verhoudingsgewijs veel goedkoper (een CX-5 van 2014 is gemiddeld 8.000 euro duurder dan een Mazda 5 van 2014 terwijl ze nieuw evenveel kostten.... tel uit je winst) .
- Of koop een nieuwe SUV/crossover. Dan kunt u zelf profiteren van de geringe afschrijving. Als we er tenminste van uit kunnen gaan dat de populariteit van de SUV/cross-over nog even aanhoudt.... Maar dàt blijft koffiedik kijken.

mvrgr, m'ns

Minder gewild en goedkoper zijn inderdaad midi MPV's zoals de Renault Scenic, Citroen C4 Picasso 2, Kia Carens of Chevrolet Orlando. Goede, betrouwbare MPV alternatieven zijn de Renault Kadjar en broer Nissan QashQai, Kia Sportage, Hyundai IX35.

Ga veel rijden en kies gewoon de auto die je zelf leuk vind en waar je met het meeste plezier in rijdt.

Terug
Bovenaan