Kristian: Mz6+Up!

Gepost door Kristian 
Week 15... dat is over 2,5 week al... sad smiley. En dan komt ie waarschijnlijk bij de dealer te koop, tegen een wat hoger bedrag?
ja, dat zal dan wel. Ik verwacht door de komst van de nieuwe 3 sowieso nog wel want interessante inruilers de komende tijd.
Voor een bedrag tussen de 25 en 30k is vast wel wat moois te vinden. Koop je nog lang geen fatsoenlijke nieuwe C-segment auto voor.
Vandaag eerst maar eens even de remschijven en blokken van de Mazda vervangen. Maat van me had dit klusje zo even voor me willen doen, maar wat is er leuker dan het lekker zelf doen. Als autogek is een beetje poetsen wel leuk, maar sleutelen is toch het echte werk. Al stelt dit natuurlijk weinig voor.
Had het spul al even in huis liggen maar vandaag wel weer voor om in het zonnetje op de oprit aan de gang te gaan.
Alles ging prima los en na iets meer als een uur zat het nieuwe spul erop. Heeft me (TRW) 120 euro gekost in totaal en dat is toch wel een verschil met de 533 euro die Mazda rekent voor vervangen van het spul.

Meteen ook maar de 19 inch zomerset gemonteerd dus oogt en rijdt weer net wat lekkerder.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2019 21:12 door Kristian.
Goed bezig!

Dat scheelt echt flink hoor en het is idd erg leuk werk!
Die zomerset maakt het weer af hoor!

Ik blijf dit echt een ontzettend mooie en karaktervolle auto vinden!
Dank je! Het is dat ik weleens weer want anders zou willen na 4 jaar maar voor de rest ook nog niet uitgekeken op deze auto. Rijdt ook nog net zo fijn als toen we hem kochten en ook eigenlijk geen gebruikssporen bij gekomen.
Van binnen binnen en buiten even schoon gemaakt vanochtend. Staat er weer lekker bij.

Verse schijven en blokken.
De Mazda staat er weer netjes bij!
Zelf toen hij de 6 kocht kwam de 3 serie al voorbij, en die zou er nu dan nog eens moeten komen? Lekker blijven dromen.
Hij staat er zeker weer netjes bij! Daarvoor hoef je ook absoluut geen andere auto. Maar ik snap heel goed dat het na paar jaar gaat kriebelen, dat ken ik winking smiley
@Audi A4tdi
Dat is een hele mooie. Prachtige kleur, zeker in deze uitvoering en met dat schitterende bruine leder. 1 (groot) minpunt. Ik ben verwend met het lage gewicht van de 6 (1280 kg).
Nou weet ik dat een 3-serie een stukje zwaarder is en dat is ook geen probleem, maar zo'n Xdrive gaat al richting de 1600 kg. Zeker omdat we al niet al teveel km's maken wordt me dat te gortig.

@Carfanatic
Dromen hoort erbij als liefhebber. 3-serie komt inderdaad weer terug en is ook nooit uit beeld geweest. Destijds voor de 6 gekozen en geen spijt van gehad. De volgende zou best eens een 3 kunnen worden. En mocht het toch wat anders worden dan sluit ik niet uit dat ie over een jaar of wat wederom op mijn lijstje staat.

Kriebelen doet het al zou het geen straf zijn om nog eventjes in de Mazda te moeten rijden. Wel de bedoeling om hem voor de psychologische grens van 100.000 dkm weg te doen. Staat nu op 85k dus langzamerhand kan het wat concreter worden met wel in het achterhoofd dat er in en rondom het huis ook nog wel wat wensen zijn. Luxeprobleem.....
Kristian
@Audi A4tdi
Dat is een hele mooie. Prachtige kleur, zeker in deze uitvoering en met dat schitterende bruine leder. 1 (groot) minpunt. Ik ben verwend met het lage gewicht van de 6 (1280 kg).
Nou weet ik dat een 3-serie een stukje zwaarder is en dat is ook geen probleem, maar zo'n Xdrive gaat al richting de 1600 kg. Zeker omdat we al niet al teveel km's maken wordt me dat te gortig.

Tja het scheelt idd 1 schaal tov een 320ia touring uit 2014, echter t.o.v. jouw duitser 2 jaar nieuwer, een LCI, de veiligheid in de winter van een x-drive, standaard al 68pk meer, goedkoper enz...

Ik zou er die ene schaal voor over hebben winking smiley
Audi A4tdi
Kristian
@Audi A4tdi

Tja het scheelt idd 1 schaal tov een 320ia touring uit 2014, echter t.o.v. jouw duitser 2 jaar nieuwer, een LCI, de veiligheid in de winter van een x-drive, standaard al 68pk meer, goedkoper enz...

Ik zou er die ene schaal voor over hebben winking smiley

Een geïmporteerde 3 waarvan het maar de vraag is wat de historie exact is? Nee, dan zou ik liever zelf een 3 uit Duitsland halen denk ik.

Overigens zou ik ook liever geen x-drive hebben, ik vind ze standaard leuker sturen.
Kristian
Bumperplaat gisteravond bij 'mijn mannetje' gebracht en die heeft hem vandaag op z'n werk gespoten. Kon hem vanavond alweer ophalen. Mooi resultaat!
Nog even wachten op de mistlampen (besteld bij Autodoc dus duurt altijd even) en dan nog een goede lichtschakelaar regelen.
Ziet er straks net even wat meer aangekleed uit.

Maar als jouw mannetje dit goed krijgt dan kan die dat toch ook met het zijscherm?
Ja hoor had ie zeker gekund. Nu voor weinig de deukjes eruit laten trekken en de rest kan ik mooi gebruiken om nog wat leuke aanpassingen te doen zoals mistlampen, cruise control en ramen tinten.

3-serie wil ik wel graag als LCI, ook omdat bepaalde lagers verbeterd zouden zijn. Maar een 320iA met achterwielaandrijving is echt prima. Genoeg vermogen en nog een beetje fatsoenlijke MRB en verzekeringspremie.
Overigens wil ik ook nog een proefrit maken met een Golf GTI DSG. Dat lijkt me ook een heerlijke auto. Helaas is die als 7.5 nog wat duur vanwege hoge bpm.
Naast de 3-serie en GTI staat de CX-5 op het lijstje. 3 redelijk verschillende auto's dus.

en dan nog een goede lichtschakelaar regelen.

In mijn Mii had ik destijds een Aliexpress lichtschakelaar (lijkt hier op) geplaatst, had ik automatische verlichting en coming & leaving home.
Goede tip, ga me even inlezen. Leuke mod's voor weinig.
Aah de Mazda blijft dus nog even gezien je de remblokken en schijven hebt vervangen?
Hoeft niet. Bedoeling is toch om hem particulier te verkopen. Ik verkoop graag een auto waar ik helemaal achter kan staan zonder onderhoudsachterstand. Bovendien wil ik zolang we er zelf in rijden ook een auto die helemaal perfect is. In de tussentijd rustig kijken, proefrijden en bedenken of het een 3-serie, GTI, CX-5 of toch nog wat anders moet worden.
Altijd leuk het rondkijken, afwegen, proefrijden en nadenken over een opvolger.
Corsa 20SEH
Altijd leuk het rondkijken, afwegen, proefrijden en nadenken over een opvolger.

Kristian is hier inmiddels een expert in grinning smiley
Ja dat had ik in de gaten smiling smiley
Maar als je in het bezit bent van een Mazda 6 in de uitvoering en staat waarin Kristian hem heeft begrijp ik ook dat het lastig is een passende opvolger te vinden.
Ramen van de Up laten tinten. Naast dat het een leuk contrast geeft was het me vooral te doen voor de achterpassagiers. De Mazda heeft het privacy glass af fabriek en dat is toch wel heerlijk. Als extra nog een zonneband laten aanbrengen. Volgens de tinter zou dit heel fijn moeten zijn, we gaan het ervaren. Mocht het tegenvallen dan trek ik het er zo weer af. Aan de buitenkant springt het niet teveel in het oog, zeker omdat het dak ook al zwart is.
Komende dagen de randjes met het spateltje goed blijven aandrukken om te zorgen dat de folie aan de randjes (zwarte puntjes patroon in het raam) ook mooi hecht.

Daar staat zo toch een heel gaaf bakkie! Verlaging zit er zo te zien nog steeds onder?
Ja ben er wel blij mee. Verlaging inmiddels wel aan gewend en laat ik er maar onder want staat wel mooier.
Mistlampjes zeer binnenkort monteren en dan evt. de gele dagrijlampjes nog vervangen door een led-variant en de knipperlichtjes door Silvervision.
Dan is hij ook wel af. Het blijft natuurlijk met alle respect gewoon een koekblik. Eentje die volwassen rijdt en waar ik lekker in kan zitten maar leuk om te rijden wordt het nooit.
Is ie niet voor gemaakt.
Wat een mooie Up! Kristian, staat erg tof zo zeg! Pas ook nog even in de TT-hal uitvoerig een Up! bekeken, eerlijk is eerlijk, het viel me helemaal niets tegen, wie weet een toekomstige vervanger van de Hyundai, want qua looks vind ik een 5deurs nog altijd een erg leuke auto!
Ziet er goed uit!thumbs up
Hoeveel % is de lichtdoorlatendheid? 15% of 20%?
Dank jullie!
achteruit is 95% tint en zijruiten achter 80%.

De Up! is een lekker stevig karretje. Als je erin zit niet het idee dat je in zo'n kleine auto rijdt. Goede stoelen, relatief stil, stabiel weggedrag....
Motorisch moet je geen wonderen verwachten van het driepittertje maar de 60 pk vind ik ruim voldoende om goed mee te kunnen komen met het verkeer.
Vanochtend de mistlampjes gemonteerd op de Up. Moest de voorbumper wel even voor af maar dat was niet al te moeilijk. In combinatie met de getinte ramen is hij wat mij betreft wel af aan de buitenkant. Lampen moeten nog even worden aangesloten maar dat doe ik tegelijk met het installeren van de cruisecontrol.

Mooi geworden in zijn geheel, geniet ervan!
Bedankt! Ben er wel blij mee zoals hij er nu bij staat. Ook al regelmatig het panoramdakje open gehad, heerlijke optie!

Op AutoBild staat een leuke test. Nieuwe 3-serie, C-klasse, Stinger en MZ6.
Natuurlijk winnen de Duitsers en dat is vast ook wel terecht, maar prijsverschil is fors. Exterieur van de nieuwe 3 kan mij niet bekoren. Oogt niet helemaal harmonieus. Van dit kwartet vind ik de Mazda nog steeds het mooiste. Als sedan echt een beeldschone auto wat mij betreft. Stinger is ook wel leuk maar vind ik wat te (achterlichten).
Ik vind de Stinger juist fantastisch, zeker van (schuin)achteren. De kont van de Mazda6 was imo altijd het minst mooie gedeelte en met de facelift hebben ze die gek genoeg ook nog anoniemer gemaakt. Maar die neus.. dat dashbaord.. dat en profile... kunst of wielen
Vooral knap dat een model dat bijna 7 jaar oud is er nog zo fraai en fris uit ziet.

Gisteren wat youtube videos bekeken van een F3x 335i. Wat een geluid en wat een kracht. Fenomenale auto en betaalbaar in aanschaf als je een wat hogere km-stand geen probleem vindt.
Nou, de keuze is gemaakt hoor. Vanochtend met mijn dochter (8) boodschappen doen. Er draait een auto voor onze neus een parkeervak in waarna ze tegen me zegt, papa dat vind ik nou echt een hele mooie auto. Ik stond er van te kijken, niet alleen omdat ik haar echt nooit hoor over auto's.

Dit was de auto in kwestie. Helemaal niet slecht hoor maar hij stond nog niet op mijn lijstje:
Dashboard heeft heeft mij nooit aangestaan, vooral de gebruikte materialen zijn heel matig.
Klopt, interieur is niet echt geweldig nee. Dat knullig ogende Sony multimediasyseem past niet bij een auto uit deze klasse. Aan de buitenkant storen mij altijd de afzonderlijke ledjes in de achterlichten. Verder ziet ie er wel aardig uit.
Niets mis mee (behalve interieur dan) maar vind dit niet echt een waardige opvolger van de Mazda6. Zeker niet als je eerder al aangaf dat je naar bv een Golf keek. Ik zou dan eerder voor een nieuwere Mazda6 gaan met mooier interieur. Ik zou alleen de Mazda6 inruilen als je echt kleiner wilt rijden of echt iets bijzonders tegenkomt (mooie 3-serie bv)

Je up! ziet er trouwens goed uit. Ik rij er regelmatig in (Greenwheels) en ik vind het wel een beetje een stuiterbak (korte wielbasis) en je hoort bij het schakelen echt de mechanica (in negatieve zin) maar oh wat rijdt ie vlot weg in de stad. En je kan jezelf zo'n fijne zitpositie aanmeten. Echt top gedaan van VW
Ik noemde de Mondeo ook alleen maar omdat ik het zo grappig vond dat mijn dochter (die niets met auto's heeft) er zo op reageerde.
Dit gaat zeker niet de opvolger van de 6 worden nee.

Ik zou dan eerder voor een nieuwere Mazda6 gaan met mooier interieur. Ik zou alleen de Mazda6 inruilen als je echt kleiner wilt rijden of echt iets bijzonders tegenkomt (mooie 3-serie bv)

Zit ik ook weleens naar te kijken, een 6 met 2,5 liter automaat van na 2015 met leer etc. Want die 6 is eigenlijk een hele fijne auto. Nu met de zomerwielen er weer op stuurt ie lekker strak en ook motorisch niks te klagen. Nee, het is echt dat ik na 4 jaar weleens wat anders wil..... Moet dan ook wel echt een mooiere/betere/leukere/snellere auto zijn, geen Opel Astra om maar wat te noemen. Golf wil ik eigenlijk alleen als GTI omdat ie dan net iets specialer is en die 2 liter TSI i.c.m. DSG wel lekker schijnt te zijn.
En anders inderdaad een 3 serie (touring of GT) of zelfs een 4-serie.

Onze Up! stuitert nog iets meer door de verlaging, maar voor de afstanden die wij er mee rijden niet echt een probleem. Ik zit er echt perfect in en dat is ook de reden dat een Golf wel in beeld is gekomen. Dat mis ik echt in de Mazda.
Mechanische geluiden uit de transmissie is kenmerkend ja. Schijnt door de relatief simpele constructie te komen. Klinkt wat goedkoop en zou je bij een Japanner niet tegenkomen maar verder schijnen ze uiterst duurzaam te zijn. Op Duitse fora zijn er zat die er al 2 ton zonder enig probleem mee hebben gereden.
Zelfs mijn Alfa uit 2006 heeft er al 2 ton opzitten...
Re: Kristian: Mz6+Up!
20-04-2019 19:25
Bij de eerste bouwjaren van de up! hield de bak het in redelijk wat gevallen maar zo'n 120dkm vol... Gelukkig hebben ze het onderliggende probleem vanaf MJ2014 verholpen.
Re: Kristian: Mz6+Up!
21-04-2019 09:50
Haha, "M" heeft natuurlijk goed opgelet naar het merkembleem op die prachtige Mondeo en dacht meteen aan die andere mooie Ford....
Het valt mij op dat ik nog best vaak een splinternieuwe Mondeo zie rijden.
Mijn eigen dealer biedt momenteel nieuwe Mondeo hybrides aan voor net beneden de 30k.
Het is dat het trekgewicht beperkt is tot 700 kg.
Voor een complete Focus ben je meer kwijt.
Ik ging dan toch liever voor de modernere en compactere Focus die tegenwoordig ook ruim genoeg is op de achterbank.
Mooie Focus ST-Line niet duur
Ik denk er sterk aan om een 6 in de lease te nemen, over drie jaar dan een 120k km en een ware opvolger voor je.
De vernieuwde 6 is echt een plaatje en schijnt nog een stuk beter (comfortabeler) te rijden. Met het huidige aantal km's heeft onze 6 over drie jaar ook 120dkm op de teller staan. Zo'n ex leaser is voor mij daarom niet echt een optie.
Maat van me kwam me net even trakteren op een ritje in een splinternieuwe M550D. Wat een gruwelijk apparaat. Je wordt echt afgeschoten als je het gas in trapt. Bizar!
Rond de 800nm koppel heeft ie dan ook, wat mooi op het scherm wordt weergegeven.

Hier in Nederland heb je er niet heel veel aan natuurlijk, maar wel erg gaaf. Verder is zo'n 5 ook een prachtige auto die helemaal niet aanvoelt als een grote auto. Veel groter als de Mazda zal ie ook wel niet zijn.
Leuke ervaring!

Hij is te koop, kost maar 117k en nog wat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2019 22:38 door Kristian.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close