CorZa: Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Greentech Style First Edition (vanaf pagina 86)

Hahahaha, wally, dat is op zich een goede reden om van de GTI af te stappen. Het schijnt toch echt een hele lekkere auto te zijn. Helaas geen persoonlijke ervaring mee, maar ik geloof het meteen.

Dus je vindt mijn Leon met miezerige 4 cilindertjes eigenlijk helemaal niks :cry:

(ik vind hem er zelf geen spat minder lekker om hoor ;))

Beetje laat misschien, maar zag het nu pas: wat een mooi huis! Volgens mij voldoet het helemaal aan jullie eisen. Bad, garage en vijver! Gefeliciteerd en heel veel geluk in het nieuwe huisje!

Dank je MP! Ja het is echt wel wat we zochten ja. Het ironische was dat we eerst naar het huis ernaast gingen kijken en toen dit zagen. Stond nog niet te koop. En we hadden al zoiets van, zozo, dat is echt netjes daar. Alleen dat zal wel gigantisch boven m'n budget liggen. Toen via via te horen gekregen dat dit te koop zou komen. Dusja, de stoute schoenen aangetrokken en gebeld en het was inderdaad te koop. Voor veel te veel... Dus gebeld, onderhandeld, en dat een keer of 10. Toen was het nog altijd riant boven budget, maar da's het 'voordeel' van lang thuis wonen en geen geld verkwisten. Je bouwt wat op he. Dus ipv dat geld in een verbouwing steken maar in de aanschaf gestoken. Ik redde het zo net. Maar wel een huis was "af" is en naar mijn zin. Scheelt ook een hele hoop verbouwen, de rotzooi en de tijd. Dusja... eigenlijk de enig juiste optie (denk ik nog steeds ;))

Tuurlijk altijd goede investering hoor. En met tweeverdieners is het ook nog wel te doen denk ik. Daarnaast worden de huizen niet goedkoper, dus nu kan het nog. Alleen die afzichterlijke beelden in de tuin zou ik even naar het huis van je ouders verplaatsen.

CorZa Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hahahaha, wally, dat is op zich een goede reden om
> van de GTI af te stappen. Het schijnt toch echt
> een hele lekkere auto te zijn. Helaas geen
> persoonlijke ervaring mee, maar ik geloof het
> meteen.
>
> Dus je vindt mijn Leon met miezerige 4
> cilindertjes eigenlijk helemaal niks :cry:
>
> (ik vind hem er zelf geen spat minder lekker om
> hoor ;))

Ik vind een 4 cylinder turbo ook een mooi staalte techniek hoor. en als ik singel was had ik ook een topsport gehad, helaas vond mijn vriendin hem niks.
Alleen mijn voorkeur ligt bij de 6 cylinders, komt door mijn behoudende rijstijl, en dan lekker cruisen, daar is een 6 cylinder gewoon perfect voor.

Dus ipv dat geld in een verbouwing steken maar in de aanschaf gestoken. Ik redde het zo net. Maar wel een huis was "af" is en naar mijn zin. Scheelt ook een hele hoop verbouwen, de rotzooi en de tijd. Dusja... eigenlijk de enig juiste optie (denk ik nog steeds )

wij doen het net andersom. Een huis gekocht wat fininacieel vrij aantrekkelijk was en dan verbouwen. Dit wilde ik altijd al doen, zo kan ik alles naar onze eigen smaak maken. goed, het kost tijd, geld en je hebt rotzooi, maar eenmaal af is het wel volledig naar je eigen smaak dus.
Maar goed, dit had ik natuurlijk nooit gekund als ik een kantoorbaan zou hebben, want dan moet je alles uitgeven en dat is onbetaalbaar geworden

Miss Porsche Schreef:
> Tuurlijk altijd goede investering hoor. En met
> tweeverdieners is het ook nog wel te doen denk ik.
> Daarnaast worden de huizen niet goedkoper, dus nu
> kan het nog. Alleen die afzichterlijke beelden in
> de tuin zou ik even naar het huis van je ouders
> verplaatsen.

Tweeverdieners wel ja, alleen staan zowel het huis als de hypotheek volledig op mijn naam evenals de eigen inbreng. Die beelden mogen die mensen meenemen naar hun nieuwe woning (Lees: ik heb verzocht of ze die asjeblieft mee willen nemen omdat ze anders naar de stort gaan... ;))

wally Schreef:
> Ik vind een 4 cylinder turbo ook een mooi staalte
> techniek hoor. en als ik singel was had ik ook een
> topsport gehad, helaas vond mijn vriendin hem
> niks.
> Alleen mijn voorkeur ligt bij de 6 cylinders, komt
> door mijn behoudende rijstijl, en dan lekker
> cruisen, daar is een 6 cylinder gewoon perfect
> voor.
>
>
>
>
> wij doen het net andersom. Een huis gekocht wat
> fininacieel vrij aantrekkelijk was en dan
> verbouwen. Dit wilde ik altijd al doen, zo kan ik
> alles naar onze eigen smaak maken. goed, het kost
> tijd, geld en je hebt rotzooi, maar eenmaal af is
> het wel volledig naar je eigen smaak dus.
> Maar goed, dit had ik natuurlijk nooit gekund als
> ik een kantoorbaan zou hebben, want dan moet je
> alles uitgeven en dat is onbetaalbaar geworden

Wat betreft cruisen met een 6-cilinder heb je helemaal gelijk. Dat "zoeft" heerlijk.

Verbouwen wilde ik zeker ook zelf doen. Ik werk bij een DHZ-zaak, dus dat was helemaal het probleem niet, alleen mijn fysieke beperking laat dat niet toe. Ik heb een chronische gewrichtsaandoening. Het werk is soms al lastig vol te houden, laat staan verbouwen in m'n vrije tijd. Dus dat is helaas iets waar ik wel degelijk rekening mee moest houden...

dan neem je toch een half jaartje vrij, hoef je het ook niet te doen in je vrije tijd na het werk;)
zonder flauwekul, dat is vervelend en wel degelijk iets om rekening mee te houden ja.

Mooi bak hoor!

Ik heb besloten dat mijn volgende auto ook een Leon (Cupra?) 1.8 20VT wordt. Het liefst ook zwart, netals mijn huidige auto.

Ik zit momenteel in Griekenland, mijn ouders hebben een huis vlaknaast een VAG-tuning bedrijf gekocht, zegmaar de 'JD' van Griekenland :D . De eigenaar spreek ik elke dag en heeft me Dyno uitslagen van Leon's laten zien met 364 pk op de voorwielen, en vandaag kwam er een Ibiza Cupra met 420 pk langs.. o_O

Ik hou het voorlopig wel bij 200+ pk denk ik, eerst maar een proefrit maken :p

Leon (Cupra?) 1.8 20VT
Leon Topsport 1.8 20VT als ik het goed heb.;)

Ibiza Cupra met 420pk.. dat is echt teveel.o_O

364pk voor een Leon ook trouwens.:)

@ Wally: wat voor werk doe je dan als ik vragen mag?

daar is volgens mij ook nog wel goed in te verdienen. heb altijd het idee dat er te weinig van die gasten zijn.. nog een beetje makkelijk aan personeel tekomen of is het lastig?

@ Wally: o oke.;)

@ biermagnaat: ik ben nog te jong voor dat gedoe eigenlijk maar volgens mij kun je in de bouw etc goed verdienen omdat er te weinig mensen zijn.

biermagnaat Schreef:
> daar is volgens mij ook nog wel goed in te
> verdienen. heb altijd het idee dat er te weinig
> van die gasten zijn.. nog een beetje makkelijk aan
> personeel tekomen of is het lastig?

aan personeel is vrij makkelijk te komen. Goed gemotiveerd en met de juiste instelling personeel is zeer zeldzaam helaas.

nee precies, dan denk je een goede te hebben. Zijn ze ingewerkt zijn ze zogenaamd gronisch ziek

sommige hebben echt een klote mentaliteit

mijn excuses corza, maar ben net pas 2 daagjes thuis van amerika, :p bij deze, Proficiat. Een fantastisch huis met een bloedmooie wagen ( en een leuke vriendin zo te zien ;) ) wat wil je nog meer? :eek:

Hey Corza,
Prachtige Leon heb je daar, alleen klein vraagje:
Wat is het verschil qua uiterlijk met een Topsport en een Cupra versie ?

M6

Hé Corza,

Ik heb nu sinds enkele maanden ook een Topsport, en ik vraag me één ding af. Hoor jij je turbo hard fluiten bij vol gas en weinig gas? Dan bedoel ik de situatie voor jouw chiptuning, aangezien de mijne (nog) origineel is.

Als ik een klein beetje gas geef bij 2500tpm dan hoor ik de turbo al heel zachtjes fluiten.

@M6: andere bumpers, andere wielen, andere (Cupra heeft een enkele ovale) uitlaat.

Nordin

@wally, I wish I could, dat half jaartje 'vakantie', maar helaas is het bittere noodzaak dat ik er rekening mee houd. Maarja, niet teveel bij stilstaan ;)

@Petros, 200+ pk is zat hoor. Ik heb nu 220pk en 341Nm koppel en de wielen kunnen het net bijbenen...

In Duitsland rijdt trouwens een Leon V6 (bi)turbo rond met 650pk.... beetje TE, maar wel lekke :D

@Jean-Pieteke, dank je ;) Ik mag niet klagen en dat doe ik ook niet ;)

@biermagnaat, sorry ik mag geen alcohol drinken. Mis ik geen moment ook hoor. Ik vermaak me prima zonder :D

@///M6,

Ik zal hieronder even met foto's illustreren wat de verschillen zijn.

Leon Cupra R:

leonCupra_01.jpg

leonCupra_03.jpg

Duidelijkere voorkant:
28426666.jpg

Leon Topsport:

Mijn auto na afleveren:
leonlinksvoor3td.jpg

leonlinksachter6mr.jpg

Nog wat voorbeelden:

0ee84580.jpg

0ef84580.jpg

0f384580.jpg

DSC02138.JPG

Grootste verschillen van de Cupra R met de Topsport:

Andere bumpers - die van de Cupra R lopen taps toe wat ik van recht van achteren gezien minder mooi vind
Andere uitlaat - enkel ovaal / dubbel rond
Grotere turbodruk en intercooler voor de Cupra R
Andere stoelen - waren vroeger echt dikke half leren Recaro's voor de V6, maar later stoffen stoelen van Recaro
Vermogen - eerst 210 en later 225pk tegenover 180pk
Zwarte dakhemel voor de Cupra R tegenover grijs van de TS

Vast nog wat, maar schiet me even niks te binnen.

Later werd de naam Topsport omgedoopt tot FR (wat ik toch wat beter vind klinken), maar daardoor kreeg de Leon I ook van die afzichtelijke grijze spiegels mee... dat vond ik minder, maar daar had ik dus geen "last" van.

Hopelijk is het nu wat duidelijker... ;)

Nog een Leon Cupra V6(voor de miniscule facelift):

leoncupra12.jpg

Zoals je ziet nagenoeg gelijk aan de Leon I van na de facelift. Allen de spiegels waren toen vierkanter, geen alarmlampje in de deuren, geen cruise control, andere kleur dash op bepaalde punten en wat elektronica die anders was.

@Nordin, sinds het chippen hoor ik mijn turbo harder dan eerst. Vooral in steegjes en dicht bebouwde straten is het genieten "geblazen" ;)
Daarvoor hoorde ik heb ook al aardig, maar ik denk maar de helft van nu. Moet je maar eens flink gas geven boven de 2000 a 2500 toeren tussen hoge gebouwen ofzo. Dan ga je hem al goed horen hoor :D

@Nordin, sinds het chippen hoor ik mijn turbo harder dan eerst. Vooral in steegjes en dicht bebouwde straten is het genieten "geblazen" winking smiley
Daarvoor hoorde ik heb ook al aardig, maar ik denk maar de helft van nu. Moet je maar eens flink gas geven boven de 2000 a 2500 toeren tussen hoge gebouwen ofzo. Dan ga je hem al goed horen hoor big smile smiley

Yep, daar doelde ik eigenlijk op, zeer verslavend. Als de garantietermijn op mijn Leon is afgelopen komt er ook een JD-chip in, overigens zijn de grijze sowiezo sneller :)

Grijze sneller??? Verklaar je nader.

Hoezo als je garantie afloopt? Dat boeit niet zoveel hoor. En ik kan het je zeker aanraden. Maar neem dan idd JD. Dan weet je dat het 100% goed is. Je gaat echt met een giga-smile naar huis :D

(y) aah kijk bedankt Corza, voor mij is het nu wat meer helder..

;) ik vind zo'n topsport mooier dan een cupra versie denk dat het door de bumpers komt enzo..

M6

Alleen die uitlaat van die Cupra al.

Als de uitlaat van mijn Topsport op is dan komt er zeker een mooie enkele ovale demper op zoals op de Cupra, ziet er netjes en niet te overdreven uit.

@Corza: de zwarte zijn ook snel, maar niet zo snel als de grijzen. Ik weet hiervan ook de reden niet, zal wel iets met aerodynamica van een bepaalde kleur te maken hebben :D

@ Nordin: ieder zijn smaak.;) Ik vind alleen de dubbele pijpies wat mooier.;) Maar ik vind dubbele pijpies over het algemeen erg mooi.

Ik vind die Brembo's en Recaro's wel heel aantrekkelijk aan de Cupra.

Als ik een Topsport zou nemen dan zou ik sowieso andere velgen kopen en eventueel nog andere remmen. Daarnaast ben ik nu Recaro's gewend.

Tis ff overwegen of de meerprijs voor de Cupra dan nogsteeds opweegt tegen de Topsport..

Anyway... vandaag komt er een 400pk Leon langs bij het tuningbedrijf dus ik ga ff wat foto'tjes schieten :)

Graag. Die foto's wil ik zeker zien. Is het toevallig een blauw met zwarte met 20" wielen??? ;)

Ik vind de meerprijs van een Cupra R nog altijd niet opwegen tegenover die van de TS. Nieuw kostte de mijne destijds €27.000,- en de Cupra R €38.000. Sorry, maar dat vond ik echt te gortig. Voor die 11 mille verschil kun je zelf heel wat doen hoor. Chip, grotere intercooler, rvs uitlaat vanaf het spruitstuk, Brembo's, Recaro's en je steekt zo 5000 euro in je zak... Mja, wie ben ik ;)

Ik vind de ovalen uitlaat van de Cupra R mooier dan die ik heb, maar wie weet... :D

CorZa Schreef:
> Graag. Die foto's wil ik zeker zien. Is het
> toevallig een blauw met zwarte met 20" wielen???
> ;)
>
> Ik vind de meerprijs van een Cupra R nog altijd
> niet opwegen tegenover die van de TS. Nieuw kostte
> de mijne destijds €27.000,- en de Cupra R €38.000.
> Sorry, maar dat vond ik echt te gortig. Voor die
> 11 mille verschil kun je zelf heel wat doen hoor.
> Chip, grotere intercooler, rvs uitlaat vanaf het
> spruitstuk, Brembo's, Recaro's en je steekt zo
> 5000 euro in je zak... Mja, wie ben ik ;)
>
> Ik vind de ovalen uitlaat van de Cupra R mooier
> dan die ik heb, maar wie weet... :D

Ik denk niet dat je 'm kent, ik zit in Griekenland namelijk :). Hij is helaas niet langsgekomen, hij vond het te warm en is gaan zwemmen (40 graden..pff). Hopelijk komt hij deze week langs.

Ik heb wel in een broertje van je Leon gereden, een Audi A3 1,8T met grotere turbo, intercooler, Brembo's etc. ong. 300pk. Wielspin tot in 3. Heb een filmpje ervan, post ik wel als ik back in Holland ben.

En je hebt gelijk over de meerprijs van de Cupra. Daarnaast vind ik het zelf ook nog eens leuk om een Topsport zelf verder nog aan te passen. Al zal dat niet direct nodig zijn.

CorZa Schreef:
> Graag. Die foto's wil ik zeker zien. Is het
> toevallig een blauw met zwarte met 20" wielen???
> ;)
>
> Ik vind de meerprijs van een Cupra R nog altijd
> niet opwegen tegenover die van de TS. Nieuw kostte
> de mijne destijds €27.000,- en de Cupra R €38.000.
> Sorry, maar dat vond ik echt te gortig. Voor die
> 11 mille verschil kun je zelf heel wat doen hoor.
> Chip, grotere intercooler, rvs uitlaat vanaf het
> spruitstuk, Brembo's, Recaro's en je steekt zo
> 5000 euro in je zak... Mja, wie ben ik ;)
>
> Ik vind de ovalen uitlaat van de Cupra R mooier
> dan die ik heb, maar wie weet... :D

Jammer dat je dan de K04 turbo mist, met vol-alu intercooler en nog wat andere kleine dingen aan de motor. ;)

///M6, je hebt eigenlijk (als ik het verder mag vertellen) wat verschillende versies gehad. Zoals CorZa vertelt de verschillende vermogens voor de CupraR, maar de TS was eerst een Sport. Deze had gewone bumpers zoals elke andere Leon, maar wel de dubbele uitlaat. Verder is die auto te herkennen aan de veelspaaks velgen:

3-4del.jpg

Overigens was deze ook met 4WD te verkrijgen.

Daarna is het dus de Topsport geworden. De 2.8 V6 heette gewoon Cupra (CupraR was dus de topper) met 205pk. Deze zag er eigenlijk hetzelfde uit als de Topsport. De Cupra, ook wel Cupra4, heeft standaard 4WD. Maar ook een 1.9 TDI 150pk Topsport kan je vinden met 4WD.

En zoals gezegd werd de TS daarna FR (de 2.8 V6 was er alweer uit).

Als ik het geld zou hebben voor een mooie TS (TDI) dan zou de mijne het liefst zo uitzien:

leonts.jpg

Ja, in het 'saai' zilvergrijs, eigenlijk omdat ik geen rode of blauwe wil en iedereen al een zwarte of schaduwgrijze heeft ;) En dan met winterpakket (verwarmde stoelen en koplampreinigingsinstallatie), schuifdak, liefst de leer/alcantara stoelen (niet volledig leer, hou ik niet zo van) en dan uiteraard wat optische veranderingen zoals de CupraR lip, andere velgen, verlaging, typeplaatjes eraf en nog wat klein grut ;)

Dus de Leon I was er eerst als snelle Cupra 4 -> 2.8 V6 204pk of 1.9TDI 150pk. Daarnaast was er ook een vlotte, maar niet speciale, 1.8T 180pk als Sport.

Toen verving de Topsport de Cupra 4. De Topsport was verkrijgbaar als 2.8 V6, 1.9TDI 150pk of 1.8T 180pk. Waarbij de eerste standaard en de laatste optioneel '4-motion' had(den).

De 1.8T 180pk Topsport 4 is er na één modeljaar al uitgegaan, meen ik. Toen kwam ook de Topsport 1.9TDI 130pk eventjes beschikbaar.

Het modeljaar daarna werd de Topsport vervangen door de FR. De 2.8 V6 verviel en de FR was te bestellen als 1.8T of 1.9TDI. Beide niet meer verkrijgbaar met '4-motion'.

De Cupra R had bij zijn introductie (2002?) 210pk en een modeljaar later werd dit 225pk.

lip.jpg

Kleine update. Van de Leon deze keer nog wel ;)

Een hele tijd terug heb ik mijn achterwisser vervangen door een Fabia-wisser. Dit omdat dit er in mijn ogen veel netter uitzag in vergelijking met de ouderwets ogende standaardwissers.

Nu waren mijn voorste wissers aan vervanging toe en besloot ik om ook deze maar te vervangen door wat nettere, modernere maar vooral strakkere modellen. Ik heb dus 2 nieuwe Aerotwin wissers met 2 bijbehorende armen besteld en deze daarnet gemonteerd.

Dit is het resultaat:

Voor:
Wissers-voor1.png

Wissers-voor2.png

Na:
Wissers-na4.png

Wissers-na5.png

Nog een paar als link:
https://img.photojerk.com/leonneke/Wissers/Wissers-na1.png
https://img.photojerk.com/leonneke/Wissers/Wissers-na2.png
https://img.photojerk.com/leonneke/Wissers/Wissers-na3.png

Een kleine en vooral subtiele aanpassing, maar ik vind het toch echt een stuk netter staan :cool:

Morgen naar de overkant om nieuwe bandjes voor de Leon. Weer een klein vermogen kwijt. Leuk hoor, grotere wielen, maar damn...

Het worden trouwens Bridgestone Potenza RE 050 A banden. Een nieuwe assymmetrische 'high performance' band van Bridgestone:

bridgestone_potenza_re050_l.jpg

Thanx. Vond ik ook gelukkig. Tis altijd even afwachten he want het blijft een gokje hoe het eruit ziet op de auto ;)

Owja, en nog een kleine update...

We hebben 2 jonge kittens!!! Gisteren zijn ze geboren bij de tante van Daisy. Ze blijven nu nog 6 tot 8 weken bij de moeder (komt ideaal uit ivm het huis). Maar nu het autogerelateerde detail:

Ik had 2 namen bedacht, dus ze heten [size=large]Mini[/size] en [size=large]Cooper[/size]

:)

Ja maar dat is niet handig. Als ik dan vraag "Dais, haal jij Leon ff binnen" dan rijdt ze de auto mss door de garagemuur ;)

Zo heten die nieuwe wissers dus 'Aerotwin'. Tegenwoordig zie je ze bijna op iedere auto. Voor de rest ziet het er netjes uit allemaal, CorZa!

haha is ze zo blond dan?;)

wissers zien er goed uit, hoe wissen ze, of ga je mij vertellen dat jullie daar hoog zomer hebben?:x

Euh, de zon heeft de hele dag geschenen wally... dus helaas weet ik het nog niet. Maar zodra het regent laat ik het je weten ;)

Thanx Enzo ;)

Speciaal voor wally (en in het algemeen natuurlijk):

De wissers wissen formidabel. Natuurlijk doen nieuwe wissers dat in het begin altijd, maar het is echt heerlijk wissen nu ;)
Geen geluidjes, geen strepen, geen andere dingen, alleen wissen zoals het hoort. Dus tot nu toe dik tevreden :D

Owja, en net 3500 euro lichter geworden. Leuk hoor, slaapkamer bestellen, maar het kost wel een paar ribben :cry:

Ik moet nog even spammen:

aaaaaahyd2.png

Cooper:
cooperzh0.png

Zijn ze niet uberschattig?????

:)

Moest ik even delen hoor :D

Terug
Bovenaan