Ik kwam naar dit Private Lease door het googlen. Mijn vrouw zal haar werkgever dit vragen.
Je hebt zakelijk lease en private lease
Bij zakelijk lease betaald de werkgever de auto. Dit heeft wel belastingvoordelen. Besluit je de auto ook prive te gebruiken dan wil de belastingdienst dat je daar wel een compensatie voor ontvangen, je moet dan bijtelling betalen aan de belastingdienst. zowel leaseauto als bijtelling word doorgaans via het loon geregeld bij de werkgever. Als dit niet is aangeboden door de werkgever dan hoort het gewoon niet bij haar functie. Misschien als ze haar auto ook echt nodig heeft voor haar werk (veel op de weg, klantenbezoek, leveranciers bezoeken, etc.) dat je de werkgever kan overtuigen. Maar hier is geen sprake van denk ik. De bedragen die je ziet staan lijken voordelig, maar dat is allemaal exclusief BTW. Je hebt daar niets aan als particulier.
Private lease betaal je zelf, je hebt dan niet te maken met bijtelling of de werkgever. Prijzen daarvan zijn inclusief BTW.
Even snel gekeken; de aller goedkoopste volvo V60 in de goedkoopste uitvoering met een contract van 4 jaar en 20.000 per jaar komt neer op 670 per maand (= 8040 per jaar)
tel daarbij op de brandstof dan ga je dik over de 10.000 per jaar. Wil je een iets luxere uitvoering, winterbanden, andere kleur dan word het maandbedrag uiteraard ook hoger.
Ook moet je oppassen dat je langdurig een financiële verplichting aan gaat. Mocht je bijvoorbeeld een hypotheek willen aanvragen dan ziet de financiële verstrekker ook deze auto en kan het nadelig uitpakken. (dat je bijvoorbeeld minder mag lenen) Ook moet je er wel wat zekerheid zijn dat je de auto de komende 4 jaar kunt blijven betalen. Wil je binnen 4 jaar van het contract af betaal je vaak een boete. De auto is en word nooit je eigendom. Na het contract moet je de auto weer inleveren.
Het voordeel is wel dat je een vast bedrag per maand betaald en geen onverwachte kosten hebt en dat je je spaargeld op de bankrekening kunt laten staan en beschikbaar hebt voor eventuele andere zaken. En je rijd gewoon een nieuwe auto

Maar zoals je gaat zien in jou berekeningen is een jong gebruikte 2e hands auto die al fors is afgeschreven altijd goedkoper.
Of het jou dat waard is; dat kun jij alleen zelf bepalen.