#contest 107 - Stroom

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Bedankt Joost! Verso hebben mijn ouders bijna tweeënhalf jaar geleden gekocht, inmiddels krap 60k extra op de teller gezet zonder noemenswaardige problemen, dus dat gaat prima. Met name in de Hooglanden moesten de toeren er goed ingehouden worden, maar gezien het brandstofverbruik zal hij zich toch redelijk op zijn gemak gevoeld hebben (al heb je op vakantie al helemaal nooit haast).
Het valt me altijd pas echt op hoeveel exemplaren er van een bepaald model rijden als ik er zelf in zit, dan maakt het geen verschil of het nu deze Verso is of pak 'm beet een X5. Heel apart vind ik dat.
Bovengemiddeld veel Verso's (of überhaupt MPV's die niet van toeristen waren) heb ik in de UK niet gezien, ten noorden van Dundee al helemaal niet. Op het vlak van RS, M, ST, Evo, GTI en dat soort versies viel wel goed te genieten.

Ik zie dat het een diesel is, maar geen D-CAT volgens mij. Is het een 2.0 116 pk of een 2.2 136 pk?

Het is een D-4D, 2.2 136pk van 2009 met zesbak. Een van de allerlaatsten lijkt me, kenteken begint op een J, net als van sommige opvolgers.

afentoe zei:
Het is een D-4D, 2.2 136pk van 2009 met zesbak. Een van de allerlaatsten lijkt me, kenteken begint op een J, net als van sommige opvolgers.

Ik had de 116 pk D4D, ondanks de onzin die er over Toyota diesels wordt verteld (ook door redacteuren hier), is dat een hele betrouwbare diesel. Problemen zijn er met de D-CAT diesel geweest, hoewel wat een geweldige motor is met zijn 177 pk en 400 NM.

Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
afentoe zei:
Ik had de 116 pk D4D, ondanks de onzin die er over Toyota diesels wordt verteld (ook door redacteuren hier), is dat een hele betrouwbare diesel. Problemen zijn er met de D-CAT diesel geweest, hoewel wat een geweldige motor is met zijn 177 pk en 400 NM.

Alleen in uitzonderlijke gevallen merk ik dat de 136pk iets tekort schiet (bijvoorbeeld bij even vlot doorgassen in het hooggebergte), maar verder geen last van. Enige soort van probleem is dat eigenwijze roetfilter (als ik mijn vader goed begrepen heb, en hij de Duitstalige garage) wat zo nu en dan moet worden schoongeblazen d.m.v. toeren maken, heb ik volgens mij al eens een blog over geschreven. Iets over mezelf-de-*zelfcensuur*-schrikken gaat dat zijn geweest :')

Boppie zei:
Charente is toch o.a. La Rochelle?

Ja dat klopt, wij zaten onder Poitiers.

Paar jaar geleden op Ile de Re geweest...het weer viel mij daar alleszins mee. Beetje een onderkende regio ten opzichte van bijvoorbeeld de Costa`s en de Franse zuidkust.

afentoe zei:

Het is geen onzin, jij had de oudere 2.0 1CD motor erin. Dat is een zeer betrouwbare motor, de motor erna is de AD motorenfamilie. Dat zijn de 2.0 120 pk en 2.2 diesels. Die hebben ontzettend veel problemen gegeven met dichtslibben van de motor. Ik heb er genoeg gezien die helemaal dicht gekoekt zaten. D4D is een naam zoals TDI.

Het probleem is wel zeer voortvarend opgepakt. Geen geneuzel met 50/50 regelingen. Gewoon verlengde garantie.

Dat klopt, ik ken ook iemand die al drie ton probleemloos doet met een D-CAT, in een RAV4.

Hoe zit het trouwens met de 1.4 diesel uit de Auris? Is dat ook een AD diesel? Die is toch gebaseerd op de Yaris diesel, die wel OK was? Die zat zelfs in de eerste New Mini's.

Hoe zit het trouwens met de 1.4 diesel uit de Auris? Is dat ook een AD diesel? Die is toch gebaseerd op de Yaris diesel, die wel OK was? Die zat zelfs in de eerste New Mini's.

Dat is een motor op zich, maakt geen deel uit van de AD motorenfamilie. Wel een behoorlijk goede diesel.

Boppie zei:

Dat is een motor op zich, maakt geen deel uit van de AD motorenfamilie. Wel een behoorlijk goede diesel.

De Yaris diesel kwam ergens in 2003 geloof ik. Waarschijnlijk heeft de 1.4 overeenkomsten met de 2.0 1CDFTV. Die kwam al in 2000 in de Avensis en Corolla E11.

Uiteindelijk werken alle diesels volgens hetzelfde principe. De 1.4 is wel wezenlijk anders, ketting ipv riem bijvoorbeeld. Het is wel een op zichzelf staande motor die in Nederland niet veel verkocht is naar mijn weten. Wel een fijn blok om in de auto te hebben, beetje te vergelijken met de 1.3 van Fiat.

Ander onderwerp, Chickfriend weer in het nieuws. Onbegrijpelijk hoe twee knapen uit Barneveld dit voor elkaar gekregen hebben. Dan zie je nog wat van een expert dat het helemaal geen kwaad kan in kleine hoeveelheden en dat het NVWA of althans het eierenadvies niet gegeven had mogen worden. Vervolgens wordt er fors geschoten op het NVWA. Wat ik dan echt mis is forse kritiek op hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hoe kan het dat twee knapen zo binnenkomen en zo hun gang kunnen gaan. Waren ze zo goed? Waren de betreffende veehouders behoorlijk naïef? De branche schreeuwt moord en brand en dat is deels terecht vanuit diegene die niet dit middel gebruikt hebben. Maar ik zou wel uitgezocht willen zien in hoeverre men op de hoogte was van alles.

Weer een onderwerp, de terreurdreiging. Nu in Rotterdam. Sommigen zeggen dat het puur geluk is dat we nog niet geraakt is. Ik denk soms dat ons veiligheidsapparaat tot meer in staat is dan alleen bonnen schrijven en burgertje pesten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel dieren worden afgemaakt omdat er een bepaalde norm overschreden wordt waarvan de grenswaarde vrij willekeurig lijkt gekozen te zijn. Natuurlijk zijn die bedrijven ook fout, maar dit kun je niet maken voor de branche.

Ons burgerapparaat....ik denk dat er een groot verschil is tussen de slechte wijken in Nederland en in België of Frankrijk. Hier lopen wijkagenten rond, is er meer sociale controle, volgens mij is de kans op een aanslag in Nederland gewoon kleiner. Maar er hoeft maar 1 gek te zijn natuurlijk.
Ik vond het ook heel erg voor de ouders van die gasten in Spanje. Die dachten dat hun zoons op vakantie gingen, heel triest.

Dit is ook interessant, deze meneer heeft gekeken naar verbanden in oorlogen. Na een aantal kleintjes komt er altijd een grote. Sinds de 16de eeuw heeft hij de oorlogfrequenties bekeken en een model opgesteld. Er komt een grote oorlog (WO-II), dan treeft er weer een hergroepering op, dan zijn er wat 'kleintjes' (Balkanoorlog), en dan komt er weer een grote aan omdat de spanning toeneemt. Volgens zijn rekenmodel in 2020....

https://sargasso.nl/2020-warning-nieuwe-studie-levert-verontrustende-bevindingen-op/

hansje36 zei:
Zullen we eens overstappen naar een nieuw onderwerp ??
Zou dat werken? Ik denk het niet....

Als je nog heel even wacht... Ik word net gevraagd of ik morgenavond een stuk in een Tesla kan gaan karren, voor mij de eerste keer dat ik überhaupt in zo'n ding stap dus ben erg benieuwd!

2020 is nog 2,5 jaar ongeveer. Het moet wel heel erg uit de klauwen lopen wil er dan oorlog zijn hier. Ik zie het niet gebeuren.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel dieren worden afgemaakt omdat er een bepaalde norm overschreden wordt waarvan de grenswaarde vrij willekeurig lijkt gekozen te zijn. Natuurlijk zijn die bedrijven ook fout, maar dit kun je niet maken voor de branche.

Vind ik ook, na een paar weken is het uit hun systeem. Dan kunnen ze gewoon weer eieren leveren. Onzin om alleen omwille van de snelheid alles maar te slachten. Ze wachten maar even, desnoods betaalt de staat even het inkomen.

Boppie zei:

Vind ik ook, na een paar weken is het uit hun systeem. Dan kunnen ze gewoon weer eieren leveren. Onzin om alleen omwille van de snelheid alles maar te slachten. Ze wachten maar even, desnoods betaalt de staat even het inkomen.

Als je dat vadertje staat ook kan uitleggen... Familie van mij zit in de eierenbranche, zij hebben gelukkig geen gedoe - want kunnen aantonen dat die griezels nooit in de buurt van hun stallen zijn geweest - maar het moge duidelijk zijn dat de staat niets wenst te betalen, ook niet aan hen die wel gedoe hebben.
Ik vind dat dit volledig onnodig zwaar uit de hand is gelopen. De NVWA zou zich moeten schamen dat er met die tip van bijna een jaar geleden niets gedaan is. Zelfs na inbeslagname van de administratie konden ze gewoon door blijven gaan. Het verbaast me nog steeds dat hier geen koppen door zijn gaan rollen.

Waarbij ik dan kritisch ben over de rol van de betreffende bedrijven. Hadden ze kunnen weten dat er iets niet in de haak was. M.a.w. was het middel te mooi om waar te zijn. Het NVWA is nu een behoorlijke zondebok, maar is dat wel volledig terecht. Daar zou ik wel een antwoord op willen zien.

Komt daar uit dat betreffende veehouders het niet hadden kunnen weten dan verdienen ze steun.

Als ze redelijkerwijs hadden kunnen weten dat dit niet klopte dan zijn ze medeschuldig.

Boppie zei:
Waarbij ik dan kritisch ben over de rol van de betreffende bedrijven. Hadden ze kunnen weten dat er iets niet in de haak was. M.a.w. was het middel te mooi om waar te zijn. Het NVWA is nu een behoorlijke zondebok, maar is dat wel volledig terecht. Daar zou ik wel een antwoord op willen zien.

Dat vind ik wel een dusdanig goede vraag dat ik eens ben gaan Googelen. Wat blijkt, de tweede kamer heeft het er op dit moment over.
Liveblog AD:
13.41 uur: Toch betekent dat niet dat de bedrijven niks te verwijten valt. ,,Als je vraagt naar de samenstelling van een middel en het bedrijf zegt 'Dat is het geheim van de smidt', dan mag je daar geen genoegen mee nemen", aldus Van Dam.
13.37 uur: Het woord is aan staatssecretaris Van Dam. ,,Deze hele affaire is een ongelooflijk hard gelag voor iedereen, maar zeker ook de pluimveeketen." De bedrijven vertrouwden Chickfriend, stelt hij. ,,Het is een pijnlijke en zure les. Zakendoen op basis van vertrouwen betekent niet dat de regels altijd worden nageleefd."

Maar ook, uit de Barneveldse krant van 29 juni:
Een van de belangrijkste vervolgvragen in het strafrechtelijk onderzoek zal ongetwijfeld zijn of de eigenaren van Chickfriend wisten dat er fipronil in het schoonmaakmiddel Dega-16 zat. De meeste pluimveehouders waar deze krant mee heeft gesproken, vermoeden van niet. Een anonieme pluimveehouder uit de directe omgeving van Barneveld - wiens bedrijf vorige week al op last van de NVWA werd gesloten - zegt gesproken te hebben met de eigenaren van Chickfriend. ,,Zij zeggen opgelicht te zijn door de leverancier uit België."

Mijn voorzichtige conclusie is dat ook de boeren voorzichtiger hadden kunnen handelen, als de Barneveldse krant het juist heeft geldt dit ook voor Chickfriend. Aan de hand van deze artikelen komen bij mij twee vragen binnen. 1) Waarom zou je je stallen laten bespuiten met spul waarvan je de ingrediënten niet kent? 2) Waarom zou je spul waar je de ingrediënten niet van kent rondspuiten in tientallen stallen?
Ik vind dat de NVWA meteen aan de gang had moeten gaan met de tip van november, maar dat wanneer mijn twee bronnen de situatie correct weergeven, zowel Chickfriend als de boeren wellicht nalatig zijn geweest.

Om even terug te komen op je eerste bericht, ook opmerkelijk is dat volgens het AD de verantwoordelijkheid voor de controles niet bij de overheid ligt, kennelijk staat de NVWA los van de overheid, wat inhoudt dat het vrij lastig gaat zijn om de staat verantwoordelijk te stellen.

Mee eens, de NVWA heeft veel te lauw gereageerd op de eerste signalen. Daarna heeft men volle bak bedrijven geruimd, en dat is schieten met een kanon op een vlieg.

Of de boeren nalatig zijn geweest? Je huurt een bedrijf in om de stallen schoon te maken. Dan mag je ervan uitgaan dat die verstand van zaken hebben. Het zou hetzelfde zijn als ik mijn auto naar de BOVAG garage breng, er gevaarlijke remschijven op worden gezet en de auto wordt vernietigd.

Je geeft het zelf al aan, je bent ook kritisch op wie je binnenlaat. In jouw voorbeeld zou dat een BOVAG garage moeten zijn.

Je kan het ook anders zien. Je ziet een mooie auto voor veel te weinig geld. Er moet iets mis zijn maar eigenlijk wil ik niet weten wat. Want ik wil die mooie auto.

Als de schoonmaak boys het voor de helft van de reguliere prijzen doen moet er wel een belletje gaan rinkelen. Dat weet ik niet, dat is aan aanname.

Zie mijn post van 13:58.

Dat zou ik nu wel willen weten. Ik lees en zie heel veel kritiek op de NVWA, maar zie heel weinig over de rol van de veehouders tot nu toe.

Uiteindelijk is de NVWA alleen toezichthouder.

Of de boeren nalatig zijn geweest? Je huurt een bedrijf in om de stallen schoon te maken. Dan mag je ervan uitgaan dat die verstand van zaken hebben. Het zou hetzelfde zijn als ik mijn auto naar de BOVAG garage breng, er gevaarlijke remschijven op worden gezet en de auto wordt vernietigd.

Maar met de Bovag heb je wel al een soort kwaliteitskeurmerk te pakken, net zoiets als pak 'm beet de officiële taxistandplaats van Schiphol. Goedkoop is anders, maar betrouwbaarder dan de snorders die er daar ook genoeg zitten.
Je zegt het zelf even later eigenlijk al, in je bericht van 20u53. Als beun de haas hetzelfde onderhoud voor de helft van de prijs doet weet je ook dat er wel eens iets mis kan gaan, groter risico dan bij de Bovag.

Ik zag er al één rijden!

21016167_1419811411459600_4875188791264280907_o.jpg

afentoe zei:

Maar met de Bovag heb je wel al een soort kwaliteitskeurmerk te pakken, net zoiets als pak 'm beet de officiële taxistandplaats van Schiphol. Goedkoop is anders, maar betrouwbaarder dan de snorders die er daar ook genoeg zitten.
Je zegt het zelf even later eigenlijk al, in je bericht van 20u53. Als beun de haas hetzelfde onderhoud voor de helft van de prijs doet weet je ook dat er wel eens iets mis kan gaan, groter risico dan bij de Bovag.

Volgens mij zijn we het eens.

Nedcar is in mijn ogen een prima prestatie van VDL. Petje af, 1500 banen in 2012, nu 5000. Mooi bedrijf.

Boppie zei:
Nedcar is in mijn ogen een prima prestatie van VDL. Petje af, 1500 banen in 2012, nu 5000. Mooi bedrijf.

Mee eens, hele slimme zet van ze geweest om Nedcar over te nemen. Sowieso bevalt dat bedrijf me wel, op meerdere plekken in Nederland hebben ze fabrieken en Wim zelf komt over als een prima werkgever.

Boppie zei:
Zie mijn post van 13:58.

Dat zou ik nu wel willen weten. Ik lees en zie heel veel kritiek op de NVWA, maar zie heel weinig over de rol van de veehouders tot nu toe.

Uiteindelijk is de NVWA alleen toezichthouder.

Nieuwe oogst.nu:Werkgroep moet volgende affaire voorkomen

Denk dat dit de stand van zaken op dit moment goed weergeeft.

Persoonlijk vind ik dat de politiek de NVWA in een lastige positie heeft gezet, door zowel het strafrechtelijke deel (waarbij geheimhouding belangrijk is bewijs te vergaren voor het pakken van de daders) als het volksgezondheidsdeel (waarbij openheid en snel reageren belangrijk is om (grote) gevolgschade te voorkomen) in dezelfde dienst te combineren. Hierdoor bestaat er risico op botsende belangen.
Deze keuze heeft in dit geval tot extra gevolgschade geleid.

Uit het artikel valt ook op te maken dat het IKB-systeem dat door de pluimveehouders was opgezet een witte vlek vertoont wat betreft de ongediertebestrijding. Dat wordt door de sector ook erkend.

Quote uit het artikel:

Staatssecretaris Van Dam wil daarnaast dat de controles die boeren zelf kunnen en moeten uitvoeren verbeteren. 'Als voedselproducent heb je de verantwoordelijkheid dat de regels op het gebied van voedselveiligheid op je bedrijf worden nageleefd.'

De bewindsman erkende dat het opereren van Chickfriend - met IKB-logo op de bedrijfsauto - vertrouwen wekte. 'Maar met een opmerking als 'dat is het geheim van de smid' moet je geen genoegen nemen. Er zijn maar twee middelen toegestaan voor de bestrijding van bloedluizen. Het gebruikte Dega 16 is verboden. Chickfriend bezit geen bewijs van vakbekwaamheid als plaagdierbestrijder. Beide zaken zijn online te controleren bij het Ctbg en het EVM. '

Witte vlek

De werkgroep, waarin ook sectororganisaties zitting krijgen, moet de zelfcontrole die boeren moeten uitvoeren gaan vergemakkelijken. De informatie is online wel te vinden, maar dit systeem kan gebruiksvriendelijker. Van Dam erkent dat een dergelijke taak vroeger werd opgepakt door de productschappen. De overheid zal in dit geval de ondersteunende rol op zich nemen.

https://nos.nl/artikel/2190412-voedselwaakhond-nvwa-verder-onder-vuur-in-fipronil-affaire.html

Nou...daar gaan we. Chickfriend is te klein om wat te halen.

Nog steeds staat open of men het had kunnen weten.

Zo ja, dan is het net alsof de politie verantwoordelijk is voor een aanrijding veroorzaakt door iemand die te hard rijd.

Boppie zei:
https://nos.nl/artikel/2190412-voedselwaakhond-nvwa-verder-onder-vuur-in-fipronil-affaire.html
Nou...daar gaan we. Chickfriend is te klein om wat te halen.

Te klein om veel te halen bedoel je ;). Voor de branche hoop ik dat het een eenmanszaak of vof is, dan kan je ook aan het privévermogen komen. Enige wat zij dan nog kunnen is hun leverancier aanklagen.
Of men het had kunnen weten? Mijn vraag welke zichzelf respecterende ondernemer zijn broodwinning af laat hangen van iets waarvan hij de samenstelling niet kent staat ook nog open. Men had het moeten weten.

Schandaal breidt zich uit fipronil ook gebruikt in andere europese landen

Quote hieruit:

Netwerk

De voorzitter van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders (NVP), Hennie de Haan, zegt dat de vondst van giftige eieren uit Roemenië haar "niets verbaast". "Wij hebben in de sector al langer het vermoeden dat er ook in andere Europese landen bedrijven actief zijn die bij de schoonmaak van stallen etherische oliën gebruiken waar fipronil in zit."

De Belgische leverancier van Chickfriend importeerde de oliën uit Roemenië. "Het lijkt er dus op dat Roemenië de bron van het fipronil-schandaal is. De vraag is of er een heel netwerk achter zit", aldus De Haan. "Hoe dan ook is het stuitend om na vijf weken te ontdekken dat fipronil ook in andere Europese lidstaten is toegepast."

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt van de melding uit Italië te weten, maar wil de details nog uitzoeken.

Dat verbaast mij niet. Vergelijk het met de sjoemelsoftware waar VAG op betrapt is, ik weiger te geloven dat VAG de enige is die zoiets heeft gebruikt, alleen hebben zij pech gehad dat ze betrapt zijn.

Twee goede berichten :

A) gezien mijn stoornis moest ik voor de verlenging van mijn rijbewijs gekeurd worden, na een spannende periode : voor 5 jaar verlengd !!
B) volgende week verhuizen we naar een andere gemeente,naar een enegieneutrale hoek eengezinswoning. Een droom die uit komt !!

Minder goed bericht: tijdens de vakantie in Spanje een aanrijding gehad...gelukkig met de auto, die deels was hersteld in Spanje naar huis kunnen rijden.
Komende week volgt de schade aan bumper en carrosserie om te laten maken.
Tevens een geel lampje met moersleutel in week 3, daar....gloeibougie kapot, voor 134 euro een nieuwe.

Hans: tweemaal gefeliciteerd en eenmaal succes ermee, wel mooi dat je geen vervangend vervoer nodig had, scheelt een hoop gedoe. Verder wel een prettige vakantie gehad?

Solo, leuk om iets van je te vernemen.

Hans, de laatste lootjes! Succes met de laatste voorbereidingen.

Ik ben twee dagen in Fryslan geweest met de zaak. Was erg gezellig!

21200739_1426305454143529_1718521172504353098_o.jpg

21151560_1426323357475072_8132011643812887056_n.jpg

Verhuisd en ingericht !!

Inmiddels auto bij schadebedrijf geweest. Keurig netjes afgehandeld ( 2000,- schade inclusief uitlijnen) helmaal gewassen, in de was gezet en gestofzuigd.
2000 is exclusief de schade aan de stuurinrichting van 850 €

Nette auto dus weer, voorlopig er nog twee jaar mee door rijden ( d.v.)

Terug
Bovenaan