Joost, dat laatste klopt. Maar we gaan er ook wel eens twee of drie daagjes uit en boeken we het hotel voor een of twee nachten. Overdag bekijken we dan steden, musea en gaan wandelen in bossen, bergen. Dan gaan we naar het hotel om te douchen en om te kleden en gaan dan naar een restaurant en nemen het er van. En inderdaad, 's avonds zit je dan vaak tv te kijken in de kamer, na een wandelingetje in de avond om het eten te laten zakken.
Ik neem altijd wel een kleine telescoop mee die helemaal in een tas past, maar niet altijd heb ik heldere nachten en als ik pech heb, kijk je uit over en verlichte straat of parkeerplaats, wat nog wel eens gebeurt, dan komt van het genieten van een heldere nacht weinig.
Een hotel heeft wel een enorm voordeel: het ontbijt (zit altijd bij de prijs inbegrepen). De kwaliteit verschilt wel enorm per hotel. Dat varieert van een boterham met kaas, echt niets meer (een hotel in Belgie, terwijl het personeel aan de scrambled eggs met spek en worst zat, was ronduit beschamend, ben ik echt boos om geweest) tot aan een werkelijk zeer subliem en luxe ontbijt met alles er op en eraan van zeer hoge kwaliteit (dat was in het centrum van Parijs, een zeer duur zakenhotel die de kamers in het voor het hotel laagseizoen verhuurde voor een grijpstuiver, lees 80 euro per nacht, was trouwens de eerste keer dat ik merkte dat het spookte in een hotel, dus gemengde gevoelens van overdadige luxe met onrustige nachten en vreemde dingen op onze foto's)
Parijs is trouwens de mooiste stad die ik gezien heb. Mensen zijn er aardig, prachtige gebouwen, de metro is uitstekend geregeld en je wordt als toerist daar in de watten gelegd. Rome was het vreselijkst. Wel was ik zeer onder de indruk van de Romeinse opgravingen, omdat je die tijd echt voelt. Maar het is een grote oplichtersbende daar en je als je niet uitkijkt word je platgereden. Op de eerste dag was het bloedheet, hadden St. Pieter bezocht en gingen kapot van de dorst. In een restaurant hebben we een tosti gegeten en deden we eens raar, bestelden een fles bronwater er bij. Toen de rekening kwam vielen we bijna van onze stoel. Tosti en water voor de prijs van een driegangen-diner. De fles water stond op het papiertje geschreven voor 20 euro. Goeiedag zeg. We dachten eerst dat het normaal was, maar bij navraag in het hotel bleken we gewoon te zijn opgelicht. Dan hou je wel een vieze smaak over van gewoon water.