Contest 102 - Onderhoud

Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:
Nico GTR zei:
Ik orienteer me er ook nog steeds op. Mijn eigen dan! Maar ja.....2e hands blijven ze hun waarde redelijk behouden en de prijzen die je voor een "ouder" topmodel betaald zijn dan gelijk aan een nieuwe instapper.
En dan ga ik toch liever voor nieuw. Ik overweeg nu de Canon 1200/1300D en de 100D, dan koop ik een losse body (heb nog 2 lenzen liggen) en het liefste voor 200 euro. :p (het is geen noodzaak tenslotte.)

Waarom kies je voor een Canon? Prima camera's, daar niet van, maar de stabilisatie zit niet standaard in de camera. Heb je aardig dure lenzen, dan kan ik het begrijpen en is het slimmer. Bij Sony zit het in de camera en kun je daarna met goedkopere lenzen af. Zelfs de oudjes van Minolta werken nog prima, zo weet ik uit eigen ervaring.
Als niet-beginner kan ik niet oordelen wat slimmer is. Wel denk ik dat een eenvoudige camera (die prima foto's maakt) een betere keuze is dan ééntje met veel knopjes. En waarom een spiegelreflex? Er zijn tegenwoordig systeemcamera's met full frame of APS-C sensoren die het net zo goed doen.

https://www.fotosemeins.nl/sony-dsc-rx10m3?gclid=CLyd1-7SjNACFZMy0wod3hgLlg

De RX-10 serie (OK type III kost 1800 euro, aar type I is veel goedkoper) kan een slim alternatief zijn.

Mijn moeder had voor de Nikon D5300 een Canon eos iets. Die ging redelijk snel stuk, maar naast de standaard kitlens van Canon ligt er ook een Tamron efs 18-200 in de kast. Das een heel goede lens.

Simpele camera heb ik al jaren gehad, ondertussen zwaar verouderd natuurlijk maar ik ken alle functies van die Samsung Digimax. Daarbij wil ik de instelbare sluitertijden, en ik weet dat een systeemcamera dat ook kan. Maar dan zit je tegen een meerprijs aan te kijken die ik niet wil betalen.
En naast dan dus het feit dat ik van de Canon enkel met een body afkan is dat het goedkoopste als ik naar een goede camera wil. En dat is dan spiegelreflex. Want als je in mijn budgetklasse gaat kijken is de systeemcamera echt niet zo snel en goed als de spiegelreflex. Daarnaast wil ik dat gedeelte van fotografie wel graag uitdiepen.

Maar het kan zo maar zijn dat ik nog even tot volgend jaar wacht hoor. Tot dan blijf ik rustig kijken tot ik een mooie aanbieding vind.

@Twix, ik had het ook meer over die Canon EOS 500D, ;) Die vallen nu rond de 275. Maar de specs zijn op de sensor en de scherpstelpunten na bijna identiek aan de 1200D, die je nieuw voor 269 hebt als goedkoopste die ik heb gevonden.

Twix zei:
Twix zei:
Heeft er hier iemand een programma dat gif-jes kan maken?

wij gebruikten vroeger paint shop pro, maar dat zou je moeten aanschaffen.

Ik hoop eigenlijk dat er ergens een Shareware l-programma is of dat iemand binnenkort een aantal foto's om kan zetten naar een gif-je. Is maar voor één toepassing.

Niet zo moeilijk doen. Met 'Paint' kan je naar gif converteren. Zit bij mij standaard in Windows 10 (rechter muisknop op het plaatje, openen met...) . Kwaliteit kan wel wat lager worden.

Ik ben best benieuwd wat een Canon body van nog geen 300 euro kan. Het zal wat pastiekeriger aanvoelen dan de A77, maar zal prima foto's geven.

CANON-EOS-1300D-Body

Je kunt ook op marktplaats shoppen, dan heb je voor 5 tientjes al wat

Dat valt mij een beetje tegen eigenlijk. Oke, ze staan er wel idd. Maar dan zit je ondertussen in 2009, met bijbehorend scherm.

Daarnaast elektronica tweedehands kopen vind ik heel eng!

Meeuw zei:
Twix zei:
Twix zei:
Heeft er hier iemand een programma dat gif-jes kan maken?

wij gebruikten vroeger paint shop pro, maar dat zou je moeten aanschaffen.

Ik hoop eigenlijk dat er ergens een Shareware l-programma is of dat iemand binnenkort een aantal foto's om kan zetten naar een gif-je. Is maar voor één toepassing.

Niet zo moeilijk doen. Met 'Paint' kan je naar gif converteren. Zit bij mij standaard in Windows 10 (rechter muisknop op het plaatje, openen met...) . Kwaliteit kan wel wat lager worden.

Ik had natuurlijk moeten zeggen dat ik een 'animated'-gif-je wil... Maar ik bedenk me nu dat een vriend van me dat wel kan doen voor me.

Nico GTR zei:
Dat valt mij een beetje tegen eigenlijk. Oke, ze staan er wel idd. Maar dan zit je ondertussen in 2009, met bijbehorend scherm.

Daarnaast elektronica tweedehands kopen vind ik heel eng!

Mijn beide camera's zijn tweedehands (zo goed als nieuw) bij een vertrouwd adres gekocht waar ik ook enkele lenzen heb gekocht en sommigen weer heb ingeruild. Mijn ultieme droom is natuurlijk nog deze: de full frame A99 (maar in feite voor mij niet noodzakelijk)

l.png

en dan deze erbij:

maxresdefault.jpg

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel digitale foto's heb jij ongeveer Joost?
( ik ongeveer 10.000 en mijn hobby is niet eens fotografie.) alleen al op mijn Iphone, 2.500

Ik vraag me af hoe mensen hun foto's organiseren. Ik heb alles in mapjes enzo, makkelijk dingen terug te vinden.

Ik heb inderdaad ook alles in mapjes....
Vakantie van dit, vakantie van dat, familie, werk, algemeen, " uit de oude doos" , auto's, van nul naar heden enzovoort, enzovoort....

hansje36 zei:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel digitale foto's heb jij ongeveer Joost?
( ik ongeveer 10.000 en mijn hobby is niet eens fotografie.) alleen al op mijn Iphone, 2.500

Ha hans, dat zijn er al flink wat. Ik heb één haddisk van 500 GB volzitten (en daar ook een kopie van voor het geval de harddisk crasht), daar zitten digitale foto's op vanaf 2001. Ik zou de aantallen niet weten.
Ik heb ze in mapjes per maand opgeborgen. Alleen speciale gelegenheden zoals de vakantie, een trouwerij etc heb ik apart gerubriceerd.

Nico GTR zei:
Ja oke, maar bij een particulier zou ik het niet aandurven.

Das een grote lens. :p

Ik heb zelf ook een 2.8 80-200 van dit formaat (van Sigma, iets mindere kwaliteit, maar of je dat ziet weet ik niet), tweedehands gekocht. Ik gebruik hem af en toe, met name binnen op school tijdens uitvoeringen van de kids om foto's zonder filtser te maken.

DSC_0130_zpsivf4xzes.jpg

Wat mij betreft accoord dat je inzend, maar officieel was de sluitingstermijn gisterenavond 23.00 uur

afentoe zei:
hansje36 zei:
Het is tevens ook de enige inzending.
Oh? Ik meende van mij en Nico ook een inzending voorbij te hebben zien komen. Zal even aan een lijstje gaan werken.

Zo.

Pink Panther - Onderhoud. (heeft wel niets laten horen, maar gezien datum en onderwerp lijkt het mij een inzending?)
afentoe - Verrassing!
Nico GTR - Goedkoop onderhoud? HA dat had je gedacht!
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber - Onderhoud met je dierbaren

Dus wat doen we met de sluitingstermijn? Wat mij betreft mag de inzending van Joost gewoon blijven staan.

Ik heb geen officiele sluiting voorbij zien komen, vandaar dat ik van een verlenging ben uitgegaan. Wat met drie inzendingen toen ook logisch leek.

Wel een mooi verhaal he? En best leuk om de Touran een beetje op te hemelen.

Ik vind het een erg mooi verhaal, zou zo maar in de prijzen kunnen vallen.(y)

Idefiqs zei:

Dank je wel. De inspiratie is wel triest, mijn neef die politieagent was en afgelopen week is overleden na een lange ziekte die hij niet kon winnen. Ik ben nog eens een nachtje met hem meegeweest, heel lang geleden.

Idefiqs zei:

Dank je wel. De inspiratie is wel triest, mijn neef die politieagent was en afgelopen week is overleden na een lange ziekte die hij niet kon winnen. Ik ben nog eens een nachtje met hem meegeweest, heel lang geleden.

Gecondoleerd.

https://www.autoweek.nl/rijimpressie/ford-ka-2016/

Hans hoe moet dat nou met de Club? De Ka is geen Ka meer!

Twix zei:
Idefiqs zei:

Gecondoleerd.

Dank je!

Ivanov is er toch niet....(even je vrouw wegsturen)

https://www.youtube.com/watch?v=NJU4y-dtEJQ

:eek:

Gelukkig zit in het donker op zolder, met de vlizotrap opgetrokken... (Ik kom toch nooit buiten)

Idefiqs zei:

:eek:

Gelukkig zit in het donker op zolder, met de vlizotrap opgetrokken... (Ik kom toch nooit buiten)

Kunstgebit al uit zeker en laatste tabletjes ingenomen?

Vrouwlief en ik hebben het over ons pensioen gehad. Ok, ik zit nog in de godesjaren van mijn leven, maar vrouwlief gaat over enkele jaren met pensioen, dan moet ik nog tien jaar doorwerken.

Dat is geen probleem, alleen vinden we wel dat we het rustiger aan moeten doen en veel meer tijd moeten besteden aan onszelf. De Camry is nog lang niet aan pensioen toe dus daar gaan we de komende jaren heel veel gebruik van maken. We gaan er veel vaker op uit, kofferbakje met tassen en lekker rijden richting hotelletjes. Genieten van wandelingen en lekker eten. Ga dat ook met mijn baas bespreken. Misschien ga ik wel minder werken.

Ik vind het trouwens schandalig dat die AOW-leeftijd steeds weer omhoog gaat. Ik geloof er niks van dat het te maken heeft met de gemiddelde sterfdag. Ik denk dat het allemaal om geld gaat. Stelletje schooiers daar in de politiek die het allemaal bekonkelen met de hoge heren van de pensioenfondsen.

Ik wil over elf jaar gewoon klaar zijn met werken, en , ok twee dagen per week advieswerk doen en schrijven voor kranten, no problem.

Kom er maar bij hoor Jan, het is toch een zootje.... :p

Lekker doortuffen met de Camry (y) goed idee. Zet hem maar op de 5 ton.

Nico GTR zei:
Kom er maar bij hoor Jan, het is toch een zootje.... :p

Lekker doortuffen met de Camry (y) goed idee. Zet hem maar op de 5 ton.

Na alle posts doorgelezen te hebben in mijn topic bij mijn auto weet ik al genoeg.
Kijk, want brengt dat ding nou op bij de verkoop? Paar duizend? Dat is alles. En hij rijdt nog perfect, dus ik rij gewoon door tot hij in elkaar stort.
Van het weekend hebben we nog honderden kilometers gereden bij zeer zeer slecht weer. En hij reed als een tank.
Doodzonde om dit stuk staal weg te doen.

Ik ben net 54 en mag tot 68 en 3 maanden. Kan me er kwaad over helpen, maar het gaat toch door.
Straks bijna 51 dienstjaren. Denk niet dat ik het fysiek ga volhouden
Later..... dan ben je dood , geniet van het moment .......

hansje36 zei:
Ik ben net 54 en mag tot 68 en 3 maanden. Kan me we kwaad over helpen, maar het gast toch door.
Straks bijna 51 dienstjaren. Denk niet dat ik het fysiek ga volhouden
Later..... dan ben je dood , geniet van het moment .......

Precies. Ik ben tot inkeer gekomen. Ik moet tot mijn 68ste doorwerken, toch? Misschien wordt het 70.
Misschien leef ik dan niet eens meer.

Ik maak me niet druk meer. Ik ga me geen hartaanval meer werken. Ik wil er vaker op uit met mijn vrouwtje. Leuke dingen bekijken. Lekker eten. Genieten van prachtige natuur.
Ik ga niet zo hard meer werken. Wat bereik ik er zelf mee? Ik doe de dingen die ik moet doen en daarna start ik de auto met vrouw naast me en gaan we leuke dingen doen, want ik weet niet wat me na deze dag staat te wachten...

Zo is het maar net, daarom gaan we 4 x per jaar op vakantie, regelmatig een weekend weg en in de andere weekenden gaan we op pad naar musea of leuke familie aangelegenheden.
Gelukkig hebben we het goed , en zijn we tevreden met wat we hebben. Willen best een eengezinswoning, maar kost teveel geld en we zijn echt niet van plan voor de hypo te gaan werken. Net als jij geen kinderen. Mijn pleegvader zei altijd : je hebt goed geleefd als je op je sterfbed je laatste dubbeltje uit geeft !

Voordeel van al dat schuiven van die pensioenleeftijden dat je gaat nadenken.
Nadenken over jezelf. Want de mogelijkheid zit er namelijk in dat je maar weinig pensioenjaren hebt tot je dood.

Ik heb nu een houding van: ik ga me niet meer inzetten. Ik doe alleen wat van me verwacht wordt, maar het extraatje, nee, dat doe ik niet meer. Want dat extraatje zit al in de vier jaar die ik extra moet werken.
Dus ik zet me niet meer in. Ik doe gewoon mijn werk, klaar. Ik heb jaren lang gestreden om loonsverhoging. Nooit gekregen. Ja, dan geef ik ook niet terug wat ik nooit heb gekregen. Ik moet alleen maar harder en meer werken en meer betalen voor mijn pensioen.
Het houdt een keer op. Dan neem ik er zelf gewoon meer van en de werkgever kan wat mijn betreft doodvallen.

En ik mag klagen, want ik ben lid van een van de regeringspartijen en ik heb er ook destijds op gestemd.

Dus ik mag mijn verwoestende mening er op loslaten, want ik vind dat ze het helemaal niet goed doen.:(

Terug
Bovenaan