Nico GTR
Asfaltkampioen
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:Nico GTR zei:Ik orienteer me er ook nog steeds op. Mijn eigen dan! Maar ja.....2e hands blijven ze hun waarde redelijk behouden en de prijzen die je voor een "ouder" topmodel betaald zijn dan gelijk aan een nieuwe instapper.
En dan ga ik toch liever voor nieuw. Ik overweeg nu de Canon 1200/1300D en de 100D, dan koop ik een losse body (heb nog 2 lenzen liggen) en het liefste voor 200 euro.(het is geen noodzaak tenslotte.)
Waarom kies je voor een Canon? Prima camera's, daar niet van, maar de stabilisatie zit niet standaard in de camera. Heb je aardig dure lenzen, dan kan ik het begrijpen en is het slimmer. Bij Sony zit het in de camera en kun je daarna met goedkopere lenzen af. Zelfs de oudjes van Minolta werken nog prima, zo weet ik uit eigen ervaring.
Als niet-beginner kan ik niet oordelen wat slimmer is. Wel denk ik dat een eenvoudige camera (die prima foto's maakt) een betere keuze is dan ééntje met veel knopjes. En waarom een spiegelreflex? Er zijn tegenwoordig systeemcamera's met full frame of APS-C sensoren die het net zo goed doen.
https://www.fotosemeins.nl/sony-dsc-rx10m3?gclid=CLyd1-7SjNACFZMy0wod3hgLlg
De RX-10 serie (OK type III kost 1800 euro, aar type I is veel goedkoper) kan een slim alternatief zijn.
Mijn moeder had voor de Nikon D5300 een Canon eos iets. Die ging redelijk snel stuk, maar naast de standaard kitlens van Canon ligt er ook een Tamron efs 18-200 in de kast. Das een heel goede lens.
Simpele camera heb ik al jaren gehad, ondertussen zwaar verouderd natuurlijk maar ik ken alle functies van die Samsung Digimax. Daarbij wil ik de instelbare sluitertijden, en ik weet dat een systeemcamera dat ook kan. Maar dan zit je tegen een meerprijs aan te kijken die ik niet wil betalen.
En naast dan dus het feit dat ik van de Canon enkel met een body afkan is dat het goedkoopste als ik naar een goede camera wil. En dat is dan spiegelreflex. Want als je in mijn budgetklasse gaat kijken is de systeemcamera echt niet zo snel en goed als de spiegelreflex. Daarnaast wil ik dat gedeelte van fotografie wel graag uitdiepen.
Maar het kan zo maar zijn dat ik nog even tot volgend jaar wacht hoor. Tot dan blijf ik rustig kijken tot ik een mooie aanbieding vind.
@Twix, ik had het ook meer over die Canon EOS 500D,