Guest
Wat een schitterende wagen. Beetje drukke lijnen maar niet storend druk.
Kan ik nog meer zeggen? Nee.
Kan ik nog meer zeggen? Nee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Rolf met een Golf zei:Ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten tekenen bij Citroen.
Veel te drukke lijnenspel. Dit ontwerp ben je snel beu, en zoals iedere Citroen, is het na een aantal jaren gedateerd. Omdat ze vervolgens weer een ander druk lijnenspel bedacht hebben.
Kan me niet bekoren.
Rolf met een Golf zei:.....en zoals iedere Citroen, is het na een aantal jaren gedateerd. Omdat ze vervolgens weer een ander druk lijnenspel bedacht hebben.
Kan me niet bekoren.
Deuche zei:Rolf met een Golf zei:.....en zoals iedere Citroen, is het na een aantal jaren gedateerd. Omdat ze vervolgens weer een ander druk lijnenspel bedacht hebben.
Kan me niet bekoren.
Pardon? Als er één merk is dat tijdloze auto's maakt, dan is het Citroën wel. En niet alleen de oude Citroëns zoals de DS, CX en SM, maar zet een Xantia maar eens naast zijn tijdgenoten Ford Mondeo, Volkswagen Passat (ja, dat was nog dat vierkante hok), Opel Vectra (met roestende wielkasten) en dan is dat niet meer "a debatable question" maar "a question that needs no debate".
Zéér goede opmerking.
En tevens de ULTIEME diskwalificatie van de man (?) die Citroen met gedateerd durft te associeren.
Rolf met een Golf zei:Nu ik voor de 2e keer erna kijk, zie ik diverse Mini-elementen die gejat zijn. Wederom een fraaie stukje Frans jatwerk. Als ik naar de nieuwe C5 kijk, zie ik van achteren duidelijk een A4. Lijkt wel of de Fransen de kopieermachine ondekt hebben. Jammer dat ze hem niet 1 op 1 kopieeren, want juist de veranderingen t.o.v origineel zijn lelijk aan deze auto.
Ed Spyker zei:Op amerikaans sites word het uiterlijk niet echt gewaardeerd door de lezers. Ik had hier laatst een weblog gelezen over europees design. Blijkbaar valt dit model hieronder en hebben we toch een eigen smaak wat niet over de hele wereld wordt begrepen. Gelukkig maar stel je voor dat we hier allemaal in amerikaanse 13 in een dozijn sedans gingen rijden....
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van dit autootje. Ik begin zelfs een zwak te krijgen voor het merk Citroen na al het moois wat ze de laatste tijd (gaan) uitbrengen en wat ze allemaal nog meer op het programma hebben staan :T
Ed Spyker zei:Op amerikaans sites word het uiterlijk niet echt gewaardeerd door de lezers. Ik had hier laatst een weblog gelezen over europees design. Blijkbaar valt dit model hieronder en hebben we toch een eigen smaak wat niet over de hele wereld wordt begrepen. Gelukkig maar stel je voor dat we hier allemaal in amerikaanse 13 in een dozijn sedans gingen rijden....
---GT--- zei:Zal de DS3 ook maar 4 NCAP sterren krijgen zoals de C3?
Ik vind het een vreemde gedachte om een premium auto op het onderstel van de oude C3 te zien.
fastmatti zei:Wat een verschrikkelijk lelijk ding zeg, maar dat noemen we dan gewoon eigenzinnig.
I-DS zei:
Zou je dat eens willen toelichten? Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing namelijk. Misschien zie jij iets dat ik niet zie.Rolf met een Golf zei:Ja sorry, maar je kunt toch niet ontkennen dat deze auto in deze uitvoering spuug en spuug-lelijk is.
Nisco zei:ik heb nog altijd gehoopt op een waardige opvolger voor de snoek.
Rolf met een Golf zei:Ja sorry, maar je kunt toch niet ontkennen dat deze auto in deze uitvoering spuug en spuug-lelijk is.
Een mening qua uiterlijk hoef je niet altijd te onderbouwen.
Gewoon gelul natuurlijk, het is vaak erg gemakkelijk te ondetrbouwen waarom je iemand mooi vindt. Het zinnetje 'Maar er zijn ook mannen die lelijke vrouwen toch mooi vinden' is dan natuurlijk helemaal fout: je gaat ervan uit dat jij de waarheid op esthetisch vlak in pacht hebt en selfs dàn kan je nog niet uitleggen waarom? Wat bescheidener formuleren van een 'mening' zou je sieren.Je hebt knappe vrouwen en lelijke vrouwen. Maar er zijn ook mannen die lelijke vrouwen toch mooi vinden. Hoe ga je zo iemand uitleggen dat het een lelijke vrouw is?
Zoiets zie je meteen, of je ziet het niet.
Schoonheid is niet subjectief. Schoonheid kun je objectief duiden. Er zijn altijd achterliggende factoren te noemen waarom jij iets mooi vindt. Denk aan zaken als geometrie, kleur, vormverhoudingen, gebruikte archetypen, etc.Rolf met een Golf zei:Een mening qua uiterlijk hoef je niet altijd te onderbouwen. Je hebt knappe vrouwen en lelijke vrouwen. Maar er zijn ook mannen die lelijke vrouwen toch mooi vinden. Hoe ga je zo iemand uitleggen dat het een lelijke vrouw is?
Zoiets zie je meteen, of je ziet het niet.
PSA-rules zei:Tuurlijk kan ik dat: bij deze ontken ik dat de auto (in welke uitvoering dan ook) spuuglelijk is......hij is namelijk leuk en op z'n Citroens vorm gegeven.
gearhead zei:PSA-rules zei:Tuurlijk kan ik dat: bij deze ontken ik dat de auto (in welke uitvoering dan ook) spuuglelijk is......hij is namelijk leuk en op z'n Citroens vorm gegeven.
Premium is typisch Citroën? Ledjes typisch Citroën? 17 inch lichtmetaal nota bene op een kleine auto typisch Citroën?
Geloofwaardigheid van de zeldbenoemde Citroënliefhebber![]()
nack zei:Ik lees wel het woord onruststoker. Namelijk nu hier in mijn post. Je kunt geen hele achterban van een merk op één hoop gooien.
En na dertig jaar is het nog steeds een lelijk ding. Als het over Citroen gaat dan heet lelijkheid ineens eigenzinnigheid.Meike zei:Wat een bevestiging is dit topic toch voor *mijn* mening![]()
Citroën maakt de tongen weer goed los, zoals dat ook gebeurde toen de DS wereld-wijd werd gepresenteerd...
I-DS zei:Los daarvan: die witte velgen, chroomstrip en LED-strips hoeven voor mij ook niet.
Sommige merken zijn nu zo druk bezig om hun eigen Mini op de markt te brengen dat ze zich gek kopieeren of erop los fantaseren.
De meerprijs zal niet aan het logo liggen maar vooral aan de meeruitrusting...vermoed ik. Dat de afwerkingsgraad hoger zal liggen dan bij de C3 is alleszins een feit, ook zullen de zwakste motoren niet leverbaar zijn.SuzukiSwift zei:Ik vind dit echt een prachtige auto. ik hoop alleen dat de prijs meevalt, want de driedeurs hoort eigenlijk goedkoper te zijn dan de vijfdeurs C3. ze noemen het wel de DS3 maar het is gewoon de driedeurs C3. die DS emblemen zijn wel mooi maar ik ga daar geen duizend euro extra voor betalen.
Rolf met een Golf zei:En wat de Mini-elementen betreft.....Een Mini is gewoon een Mini. Sommige merken zijn nu zo druk bezig om hun eigen Mini op de markt te brengen dat ze zich gek kopieeren of erop los fantaseren.
I-DS zei:Rolf met een Golf zei:En wat de Mini-elementen betreft.....Een Mini is gewoon een Mini. Sommige merken zijn nu zo druk bezig om hun eigen Mini op de markt te brengen dat ze zich gek kopieeren of erop los fantaseren.
Maar onderbouwen, ho maar...dat blijkt eventjes te moeilijk: welke merken, met welke modellen, wat zijn de kenmerken?
Los van de duidelijke Citroënelementen die ik hogerop al heb aangehaald, nog eentje extra:
Citroën lanceerde in 1955 (dus 4 jaar voor het verschijnen van de Mini) de DS. Een van de kenmerken ervan was het 'zwevende' dak dat trouwens een polyester schaal is, op de stalen dakrand geplaatst. Om dit te benadrukken kon de wagen tweekleurig geleverd worden én werden de (A tot C)stijlen verchroomd uitgevoerd. Iets gelijkaardigs kan men terugvinden bij de Ami.
Bij het verschijnen van de XM werd dit stijlelement hernomen. Echter nu door de beglazing helemaal doorlopend te maken en plaatselijk de stijlen met zwarte kunststof te bekleden. De wigvorm van de carrosserie werd enigzins benadrukt door de oplopende taille (met neerwaarts accent) en aflopende daklijn: exact wat we nu weer terugzien bij de DS3, alleen is het accent in de taille niet neerwaarts maar opwaarts.
Samenvattend kan je stellen dat eventuele gelijkenissen met een Mini terug te voeren is tot elementen die van Citroën zijn gekopieerd![]()