Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Opel Combo/Peugeot Partner/Rifter/Toyota ProAce City | facelifts 2024

Jim 5735779 zei:
Hoog geplaatste koplampen geven wel meer licht op de weg !!!!!! en........worden ook van verder gezien !!!!!!!!!!!

... en zorgen voor een verblinding vanjewelste in je binnenspiegel.

Jim 5735779 zei:
Hoog geplaatste koplampen geven wel meer licht op de weg !!!!!! en........worden ook van verder gezien !!!!!!!!!!!

Speciaal aangemeld omdat je nog van wat oude uitroeptekens af moest?
Dit slaat nergens op.

Fiat heeft de nieuwe Doblò gepresenteerd, de vijfde bestelauto met dezelfde techniek en tevens een hereniging tussen de Doblò en Combo, aangezien de vorige Combo op de uitgaande Doblò was gebaseerd. De productie vindt in het Spaanse Vigo plaats en verdwijnt daarmee uit de Tofas-fabriek in Bursa, Turkije. Net als zijn Franse en Duitse zusjes en grote broer Ulysse komt de Doblò personenauto alleen met elektrische aandrijflijn op de markt.

hnpybsbbi549_800.jpg

9ppyetmb5n0m_800.jpg

pmuyctmbxs0t_800.jpg

llmyy7cb0j75_800.jpg

3reyrv5bqocq_800.jpg

egyyeqvb4bzy_800.jpg

poqydrtbto19_800.jpg

i5ky68db0uur_800.jpg

m7tykrdbeboj_800.jpg

ywwy2uhbrgqi_800.jpg

Persbericht: https://www.media.stellantis.com/em-en/fiat-professional/press/fiat-launches-the-new-doblo-and-e-doblo-driven-by-ingenuity-for-everyday-tasks

Het snuitje kan er wel mee door, vind ik.

Echter, het wordt mij wel een beetje te gek met al die batch engineering binnen Stellantis. Vooral omdat het nu modellen zijn die niet gezamenlijk ontwikkeld zijn, zoals destijds wél met de Ducato / Boxer (Sevel Nord) bussen.

Zo'n Ducato met Opel logo vind ik ook maar vreemd. Hoort niet, in mijn beleving.

Een nieuwsbericht wat hier begin 2022 niet geplaatst is, meldt dat de Berlingo, Combo en Rifter nog slechts elektrisch worden geleverd. Dat gold zoals in heel west-Europa ook in Duitsland, maar daar zijn ze er inmiddels op teruggekomen: Het viel me op dat de verkoopcijfers ineens flink stegen, en op citroen.de zie ik dat er weer dieselmodellen op de site staan. Benzine wordt alleen in de cijfers genoemd, niet in het overzicht. Ook in Spanje is de diesel weer te vinden. Stellantis neemt dus een klein pasje terug in hun optimische elektrificeringsschema.

Wellicht was de terugkeer in Europa mogelijk doordat de gemiddelde uitstoot van de personenwagenvloot van Stellantis door het hogere aandeel EV's voldoende was gedaald en er geen boetes hoeven worden afgedragen?

Dat zit iets anders. Ze moeten er nl. een bepaald trucje voor uithalen. De Berlingo's met verbrandingsmotor worden tegenwoordig, in elk geval in Duitsland, verkocht als bestelauto (Lastkraftwagen/LKW) i.p.v. personenauto (Personenkrafwagen/PKW), in dit geval mét ramen. De bestel-uitvoering is al die tijd gewoon leverbaar gebleven met benzine- en dieselmotor. Deze bestel-personenauto variant heet ook geen Multispace maar MPV en kan ook alleen door zakelijke klanten (Gewerbekunden) worden besteld. Op die manier kunnen ze dus naast de elektrische Berlingo ook gewoon de brandstofmotoren weer aanbieden. Volgens de configurator heb je keus uit de Puretech 110, de BlueHDi 100, de BlueHDi 130 en de BlueHDi 130 automaat.

Is ook niet zo vreemd dat ze dit doen gezien de Berlingo in Duitsland, voordat de brandstofmotoren werden geschrapt, het bestverkopende model van het merk was. Of ditzelfde trucje ook in bijv. Spanje wordt toegepast weet ik niet maar dat zou best kunnen.

@Rutger: Daar dacht ik eerst ook aan...

@PBO: Maar dit verklaart veel, bedankt! Het heeft wel lang geduurd om deze 'loophole' te ontdekken.

@MWH: zoals we hier in Friesland zeggen: better let as net:D
Met al die regeltjes zal het denk ik ook wel wat tijd hebben gekost om het uit te vogelen en te implementeren, maar je moet toch wat als je klanten massaal bij de concurrentie gaan winkelen.

Dus zo'n beetje de omgekeerde variant van de loophole die Ford toepaste om in de VS de "Chicken Tax" op geïmporteerde bedrijfsauto's te omzeilen: ze importeerden de Transit Connect vanuit Turkije als personenauto mét achterbank, om die bank vervolgens bij de dealer eruit te slopen zodat de auto als bestelwagen geleverd kon worden.

Dat is de dubbele cabine-uitvoering van een bestel-Berlingo c.s. Lijkt me gewoon grijs kenteken. De reguliere Berlingo-bestel is, naast diesel en benzine, ook als elektrische variant te krijgen.

Dat klinkt logisch, maar een uitvoering van een internationale fabrikant hoeft niet per se in lijn te lopen met de Nederlandse wetgeving. Het zou niet de eerste keer zijn dat varianten met dubbele cabine in Nederland niet in aanmerking komen voor een grijs kenteken, denk maar aan praktisch elke pick-up. Daarnaast zou ik het volstrekt onlogisch vinden dat deze als enige grijskenteken-Berlingo dan alleen als elektrische uitvoering verkrijgbaar is. Of was deze uitvoering er al, en is de reden van dit persbericht dat hij er nu ook elektrisch is? Dan zou ik het nogal non-nieuws vinden eerlijk gezegd...

Als ik in de configurator kijk, is deze dubbele-cabine er alleen als elektrische uitvoering ja. Niet logisch nee, maar wie weet komen de ICE-varianten later nog.

Stellantis biedt slimme Flex CrewCab​

28 juni 2023
Stellantis biedt sinds kort op de elektrische versies van de Citroën Berlingo, Opel Combo, Fiat Doblò en Peugeot Partner een slimme Flex CrewCab. Dat betekent een dubbele cabine, die naar wens weer snel terug te bouwen is naar een enkele cabine. Kiezen voor laad- of zitruimte dus.
De Flex CrewCab is leverbaar op de L2-versies, de verlengde versies dus, van de e-Berlingo, Combo-e, E-Doblò en e-Partner. Bij de L2 is de totale voertuiglengte 4753 mm en de wielbasis is 2975 mm. De elektrische aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 136 pk en een accupakket van 50 kwh, goed voor een actieradius van 280 km. Het laadvermogen bedraagt 800 kg.
  • 2070823-ftillsi06a-590x450.jpg
  • crewcab-590x332.jpg
  • crewcab_citroen-590x281.jpg
  • crewcab_fiat-590x307.jpg
  • combo_crewvan-590x267.jpg
  • peugeot_flexcrewcab-590x347.jpg
  • 2070829-o8d4xnshkd-393x590.jpg
De Flex CrewCab is een dubbele cabine. Hij biedt dus plaats aan vijf personen. Twee voorin en drie op de achterbank. Het laadvolume bedraagt dan 1,8 m2. De dubbele cabine is eenvoudig terug te brengen naar een enkele cabine. Dat gebeurt, zoals in de video te zien is, door de bank op te kloppen en het scheidingshek naar voren te schuiven. Het laadvolume groeit dan naar 3,5 m2. In het hek zit een doorlaadmogelijkheid. Als de passagiersstoel wordt neergeklapt kan letterlijk tot aan het dashboardkastje worden geladen.
De Flex CrewCab is niet nieuw. We zagen hem in 2018 al eens in de dieselgestookte versies van de K9-bestellers van wat toen nog PSA heette. Toen maakten we bijgaande video al, maar toen was een oplossing als deze volgens onze grijs kentekenregels niet toegestaan. De video stamt dus uit 2018, vandaar dat we het over ‘PSA’ hebben en we Fiat en de Doblò niet noemen.

Dat is trouwens nog altijd zo. Met de dubbele cabine op zijn plek kan het fiscale blok niet in de laadruimte. De Belastingdienst ziet de auto’s met de Flex CrewCab niet als ‘grijs’, maar als geel. Omdat de e-Berlingo, Combo-e, E-Doblò en de e-Partner een elektrische aandrijflijn hebben, heeft dit geen invloed op de BTW en BPM.
De prijslijst van alle vier de elektrische Stellantis e-bestellers begint bij 35.600 euro, dus exclusief BTW en BPM. De bestelauto’s zijn nu te bestellen bij de respectievelijke dealers.

Facelift van alle Stellantis-versies:

De Opel Combo heeft de meest grondige facelift ondergaan.
efecd3d879b744df7fdddba38be842ee1dee730e.jpeg

f87b6efc6a15f9c54df67cd2c4485b794ac6b469.jpeg

2362704-9kjyuwyacj-whr.jpg

2362050-fogxx1yw9u-whr.jpg
d0933de0223f38ee41ac599a77b516bd91f78761.jpeg

2362983-kqn9bu2tg8-whr.jpg

2362986-m01hn1w7ar-whr.jpg

2362992-2s8ocyk5f4-whr.jpg

2362989-puh8h0o4ud-whr.jpg

2363211-ea2gil4l56-whr.jpg

2363214-bife95kb8r-whr.jpg

2362995-maxde7dqe5-whr.jpg

Alle persberichten staan hier:

De facelift van de Peugeot Partner vind ik een beetje... raar. Dat was juist een van de beter gelukte versies. De Opel oogt wel fris zo, het oude neusje (beetje pre facelift-Crossland-achtig) was niet mooi.

Laatst bewerkt:
Foto's van de personenwagen-uitvoering zijn er inmiddels ook: Bron. De voorkant van de Berlingo vertoont, niet onlogisch, gelijkenissen met die van de recent voorgestelde nieuwe C3 en krijgt daarmee, net als voorheen een andere neus dan de besteluitvoering. Bij de Fiat, Opel en Peugeot zijn er tussen personenauto en besteluitvoering, voorzover op deze foto's te zien, weinig tot geen verschillen.
3d5fff_88db51a61b1d4a148a876bd465884066~mv2.jpg

3d5fff_06b6a06a06ff40399990556d22564297~mv2.jpg

3d5fff_cff4bb45b9ad4a458771b0a45467a375~mv2.jpeg

Bedankt voor het attenderen! Interieur van de Berlingo:

Stellantis-VU-Citroen-e-Berlingo-2024-11.jpg

De overige Stellantis-versies:

Opel Combo

Aanmerkelijk beter gelukte neus dan bij de Corsa en Grandland Vizor-facelifts. De Combo had wel recht op een set nieuwe koplampen, bijzonder... Dat maakt ook gelijk het verschil.

S8-deferlement-de-nouveaux-utilitaires-chez-stellantis-775786.jpg

Stellantis-VU-Opel-Combo-Electric-2024-01.jpg

Stellantis-VU-Opel-Combo-Electric-2024-08.jpg

Bij de Fiat, Opel en Peugeot zijn er tussen personenauto en besteluitvoering, voorzover op deze foto's te zien, weinig tot geen verschillen.

Bij de Peugeot Rifter wel, maar dat was voor de facelift ook al zo. De Doblò en Combo (en ProAce City) hadden ook voor de facelift dezelfde neus bij de bestel- en personenautoversies.

Stellantis-VU-Peugeot-e-Rifter-2024-02.jpg

Stellantis-VU-Peugeot-e-Rifter-2024-06.jpg

Stellantis-VU-Fiat-e-Doblo-2024-01.jpg

Best uitgebreide wijzigingen zeg. De Opel komt er in mijn ogen het best vanaf, daar hoef ik het minst aan te wennen. Technsich lijkt er weinig te veranderen aan deze kleinste bestellers, op wat efficiëncywinst bij de elektrische versies na?

Meer foto's van de ProAce City facelift:

toyota-proace-city-2024.jpg

VSK-beurs Utrecht:

VSKbeurs_2024-1-scaled.jpg

Terug
Bovenaan