Chatbot voor het vinden van het probleem van je auto.

R 5795460

Net ingestapt
Hallo autofanaten!

Voor school zijn we bezig om een chatbot te ontwikkelen die je helpt met het vinden van je probleem van je auto. Hij stelt vragen die steeds specifieker worden totdat de chatbot zeker weet wat er mis is met je auto. Wanneer het probleem is gevonden heb je de mogelijkheid om deze bij een onderdelen leverancier te bestellen maar als de reparatie te groot is om thuis te doen kan je een afspraak maken bij een garage.

Modedit: vragenlijsten/enquetes zijn niet toegestaan (CorZa)

Alvast bedankt,

Ruud

En bij de dealer kunnen ze niet meer zonder hun uitleesapparaat. Dag gaat een chatbot echt niet ondervangen. Ben benieuwd wat voor school je zit.

In deze tijd met steeds moeilijker te vinden storingen en foutmeldingen die naast extreem specifiek er ook ontzettend naast kunnen zitten.

Ja..... Dan kan een vragenlijst je helpen.

Casanova zei:
En bij de dealer kunnen ze niet meer zonder hun uitleesapparaat. Dag gaat een chatbot echt niet ondervangen. Ben benieuwd wat voor school je zit.

Klopt, tegenwoordig hebben veel dealers een uitleesapparaat, de doelgroep waarvoor wij hebben gekozen gaat meer uit naar de hobby monteur.

Een auto is veel te complex, en er zijn veel te veel verschillen tussen auto's. Ik zie niet hoe dit ooit fatsoenlijk zou werken.

En wat nou als je het fout hebt? Wat gebeurt er dan?

Lijkt me een klassiek geval waarbij de oplossing vervelender is dan de kwaal zelf. Een chatbot die zelf onderdelen gaat bestellen? Daar kom je toch nooit uit? Wie gaat er betalen als het verkeerde is besteld? Of wordt dat dan de klant omdat hij/zij 'de verkeerde' antwoorden heeft gegeven? Ik zou zeggen, lees het vragentopic van Lauji hier op het forum even. Dan ben je snel genezen denk ik.

R 5795460 zei:
Casanova zei:

Klopt, tegenwoordig hebben veel dealers een uitleesapparaat, de doelgroep waarvoor wij hebben gekozen gaat meer uit naar de hobby monteur.

Iemand die enigszins technisch onderlegd is en zelf sleutelt heeft geen algemene chatbot nodig. De absolute leek allicht wel, maar die moet voor reparaties toch naar een garage dus heeft er evengoed maar weinig aan.

Ergo, ik zie hier geen grote doelgroep voor.

De chatbot van autodoc is al vervelend.....die kan al niets en weet zo mogelijk nog minder.

R 5795460 zei:
Casanova zei:

De gemiddelde hobby monteur zal ondertussen ook wel een OBD-2 adapter hebben. Die dingen kosten in de basis geen drol meer.

Nico GTR zei:
In deze tijd met steeds moeilijker te vinden storingen en foutmeldingen die naast extreem specifiek er ook ontzettend naast kunnen zitten.

En waar komt de informatie voor die chatbot vandaan?
Van de vakman die zijn boterham verdient dankzij deze informatie?
En wat vult de leek in? Loopt de motor op drie cilinders of vier? Ik weet niet, hij maakt altijd wel wat lawaai.

Sinds ik iemand bij de garage heb horen aankomen met een Volvo die klonk alsof kleine Jaapie al zijn knikkers in de wasmachine had gegooid had, heb ik erg weinig vertrouwen in de doorsnee leek.

"Ja, het lijkt wel wat luider dan normaal"...

Maar als je een goede chatbot met correcte informatie weet; vertel het me alstublieft.

rke zei:
Nico GTR zei:

En waar komt de informatie voor die chatbot vandaan?
Van de vakman die zijn boterham verdient dankzij deze informatie?
En wat vult de leek in? Loopt de motor op drie cilinders of vier? Ik weet niet, hij maakt altijd wel wat lawaai.

Sinds ik iemand bij de garage heb horen aankomen met een Volvo die klonk alsof kleine Jaapie al zijn knikkers in de wasmachine had gegooid had, heb ik erg weinig vertrouwen in de doorsnee leek.

"Ja, het lijkt wel wat luider dan normaal"...

Maar als je een goede chatbot met correcte informatie weet; vertel het me alstublieft.

Ik was sarcastisch rke. ;)

Ik ken geen chatbots die daadwerkelijk werken: of je krijgt vraag op vraag over hele andere onderwerpen of het wordt al vlug te specifiek en krijg je 'neem ff contact op'. In dit specifieke geval lijkt me het vullen van de database ook wel interessant, niet alleen alle onderdelen van alle merken maar dan ook nog eens juist adviseren aan iemand die niet verder komt dan 'er rammelt wat, volgens mij linksvoor'. Zelfs als je het onderdeel wel weet, kan je vaak nog -tig kanten op, afhankelijk van modeljaar, uitvoering, overgangen, eigen tussentijds gepruts enz.

Een goede chatbot doet niet onder voor een gemiddelde helpdeskmedewerker. Maar een diagnose van een afstand blijft lastig, robot of niet.

rke zei:
Ah, een D24 dus. En wat was het probleem?

Ik zou slim naar de data in deze techniek discussie(s) (en wellicht vergelijkbare draden op andere flora) kijken en daaruit de meest gebruikte vragen en antwoorden destilleren.
Er worden best vaak gelijksoortige vragen gesteld en antwoord gegeven, al is de uitkomst ervan helaas meestal ongewis.

Ik denk dat zo'n chatbot niet de oplossing van de technische vraag moet generen maar juist service/klantgericht op hoofdlijn vragen stellen. Ik bedoel, op de vraag waarom een auto een bepaald geluid maakt kan de chatbot wel vragen of dit tijdens constante snelheid is, bij accelereren of remmend en tussen welke snelheden.. etc. Vervolgens via de chatbot een video (in goede kwaliteit) of foto uploaden en de garagist / grossier kan die chatbot uitluisteren en persoonlijk contact opnemen. Eigenlijk niet veel meer dan een lead-generator, zo'n chatbot. :p.

Dakloos zei:
Een goede chatbot doet niet onder voor een gemiddelde helpdeskmedewerker. Maar een diagnose van een afstand blijft lastig, robot of niet.

rke zei:
Een gebrek aan olie. Zo droog als de Sahara van binnen.

Na dik drie liter olie in het blok werd het gerammel omgezet in stevige tweetaktachtige walm. Of de heren monteurs niet aan een of ander schroefje konden draaien om die walm wat minder te maken.

rke zei:

Na dik drie liter olie in het blok werd het gerammel omgezet in stevige tweetaktachtige walm. Of de heren monteurs niet aan een of ander schroefje konden draaien om die walm wat minder te maken.

En jullie zijn dat niet zo aardig om ze gewoon goed advies te geven?
you-idiot-air-filters-don-amp-039-t-go-there_o_3144121.jpg

Nissan GTR R34 zei:
rke zei:

En jullie zijn dat niet zo aardig om hem gewoon goed advies te geven?
you-idiot-air-filters-don-amp-039-t-go-there_o_3144121.jpg

Lol.

Die walm is nodig om de uitlaatkleppen te smeren.

Over-engineering: ja je kan iemand helpen of het de bougies of bobines zijn, maar gewoon een knopjes app is dan duizend keer makkelijker en goedkoper gebouwd.

Chatbots zijn leuk om een telefoondesk te ontzien, niet voor duidelijk en vastomlijnde taken als onderdelen bestellen.

Totale waanzin, zoals eerder ook terecht aangegeven: iemand met technische kennis heeft geen chatbot o.i.d. nodig, iemand zonder technische kennis moet lekker naar de garage gaan.

Ook sluit ik mij aan bij feiten dat een auto te complex is om op afstand maar wat te roepen (zelfs autotechnici kunnen aan de hand van filmpjes of andere info zelden met zekerheid vaststellen wat het probleem is) laat staan onnodig onderdelen bestellen. En een leek zou ze dan wel kunnen monteren?

In theorie kan het. En ik moet zeggen dat bijvoorbeeld het vakgebied predictive maintenance & repair in feite op een soort chatbot logica is gebouwd. Wel een opvallend verschil daarin: subjectieve data van gebruikers/bestuurders/eigenaren wordt hierin niet meegenomen. En daarnaast valt of staat dit gebied met het binnenhalen van data en het goed kunnen sorteren daarvan.

General Motors heeft bijvoorbeeld OnStar in de USA actief. Een van de meest voorkomende zaken bij OnStar betreft de 12V accu - het systeem is in staat om een paar weken voordat een accu echt te ver kapot/verouderd is om problemen te geven een signaal af te geven dat het nu wel vervangen moet worden. GM heeft zoveel vertrouwen in deze detectie dat er op dat moment ook al meteen een garantie claim (wanneer nog van toepassing) wordt gehonoreerd. Dus de eigenaar van de auto krijgt nog voordat hij/zij een keer ergens komt te staan met een auto die niet wil starten al een email met daarin de melding dat om toekomstige problemen te vermijden het een goed idee is om de accu te laten vervangen binnen de komende 2 weken, en ohja het kost niets want het valt onder garantie.

Dat klinkt geweldig he? Maar nu het verhaal wat GM heeft gedaan om zover te komen.
GM heeft met een groep experts en meetgegevens vanuit de ontwikkeling (letterlijk duizenden motorstarts onder honderden verschillende condities) een performance karakteristiek gemaakt - een beschrijving van hoe goed de accu moet zijn om nog minstens 2 weken te functioneren. Die data is ook gebruikt om te kijken hoe een accu zich nu in alle condities precies gedraagd. Daarnaast heeft GM honderden accu's van verschillende leeftijden en faalvormen verzameld. Dus wat er terug kwam uit garantie, nieuwe accu's en daarnaast ook accu's die nog goed waren maar in een prototype auto zaten die nu gedemonteerd werd. Zo hebben ze de veroudering gekarakteriseerd.
Het hieruit ontstane algoritme is vervolgens op alle OnStar auto's ingezet maar nog met stille meldingen. Zo heeft GM eerst eens gekeken of er niet (teveel) vals alarm uit kwam. Zo hebben ze dus van een miljoen auto's ongeveer een jaar lang alleen maar gekeken hoe het algoritme het deed. De volgende stap is het algoritme scherp gezet maar is er na iedere melding nog wel diagnose gedaan door een garage. GM heeft toen elk geval onderzocht waarbij een klant wel een kapotte accu had maar er geen melding was, en ook elke melding dat er wel een melding was maar geen probleem of dat het probleem niet bij de accu was. Van elk van die gevallen konden ze terug kijken in de data die de specifieke auto steeds verstuurd had. Het algoritme is steeds verder verfijnd en dat kon alleen door ook heel veel data te verzamelen van kapotte accu's. Deze fase heeft ongeveer 5 jaar geduurd en daarbij zijn er miljoenen auto's geweest die data hebben geleverd. Pas daarna is het systeem ingeschakeld zoals het nu is.

En dan hebben we het alleen maar over een simpele accu....

Het probleem wat je hebt is met een chatbot dat elke vraag die beantwoord moet leiden tot een besluit. Je bouwt namelijk een foutboom (FTA) in de achtergrond. Elk besluit kan fout zijn (Type I en Type II errors). Om tot een diagnose te komen moeten er heel veel vragen beantwoord worden = heel veel fout kansen. Dit is een vakgebied binnen de statistiek wat je ook binnen de medische wereld veel terug ziet. Maar buiten statistiek is het vooral ook een vakgebied waarin je valse of vervuilde data gaat krijgen. Hier zijn wel truken voor om dat te verminderen maar omdat die valse/vervuilde data vrij zelden is is dat nog erg lastig (vandaar dat GM 5 jaar lang met miljoenen auto's aan het kijken was).

Ofwel: maak je een heel simpele chatbot dan kan je een paar dingen nog wel doen - de verlichting bijvoorbeeld. Iets complex als een motor zal vrijwel meteen al uitkomen op iets als "zoek een garage op". En hoe dan ook zal je een behoorlijke kans hebben dat de verkeerde conclusies eruit komen. Das niet zo erg als je het met een clubje van 25 vrienden gebruikt maar als je een paar honderd (betalende?) hobbyisten hebt krijg je al snel heel veel vervelende reacties.

^^^ dank voor het interessante inkijkje. (y).

Ik las dat in NL enkele partijen o.a. een chatfunctie (dat hoeft dus niet direct een chatbot te zijn) wil gaan opzetten om ADAS systemen uit te leggen aan consumenten/autogebruikers.
Lijkt mij ook nog een hele uitdaging.. ook als je dat bemenst met mensen die kennis van zaken hebben..

Automotive-online.nl zei:
(..) Voorlichting over ADAS (zowel op consumenten- als brancheniveau) in de meest brede zin van het woord is het doel van het convenant. (..) . Om meer brede bekendheid aan het fenomeen Slimme Mobiliteit te geven, zoals ADAS, lanceren ANWB, RAI Vereniging en de provincie Noord-Holland een online platform waar consumenten allerlei informatie kunnen vinden, inclusief chatfunctie over onder andere het juiste gebruik van de systemen. (..)

Een heel (interessant) verhaal over het ADAS-convenant lees je bij deze bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/politiek/25573-adas-convenant-enige-haast-met-centrale-registratie-is-geboden

Een onderdeel van een idee of plan is ook het doen van vooronderzoek over de haalbaarheid en nut van een idee of plan is wat je hebt.

Helaas wordt die stap vaak overgeslagen, of uitgegaan van positieve resultaten, waardoor er enorm veel geld verspild wordt aan projecten die totaal geen nut hebben of zelfs het tegenovergestelde van wat gewenst is tot gevolg hebben (Voorbeeld zijn bijvoorbeeld ict systemen vernieuwen om geld te besparen, wat uiteindelijk uitmond in een enorme kostenpost, een slecht of niet werkend systeem en duizenden uren en euro's die er aan verloren gaan, zonder dat er ook maar iets van vooruitgang is geboekt of zelfs achteruitgang.)

Begin dus eerst daarmee.

Om daarbij wat inzicht te bieden:

Het idee is leuk. Uitvoering is echter onhaalbaar.
De gemiddelde helpdeskmedewerker loopt ook een standaard programma af dat op dezelfde manier werkt.
Je stelt een standaard vraag en met het antwoord kom je weer op een andere vraag terecht. Vraag 1: Did you try turning it off and on again? :rolleyes:

Echter dit soort systemen beperken zich enorm in de antwoorden.
Je krijgt een flowschema wat in principe miljarden mogelijkheden gaat krijgen maar waarbij 1 vraag verkeerd interpreteren tot een compleet andere conclusie kan gaan leiden.
En tunnelvisie is dus ook al snel gebeurd. Dit is namelijk ook bij mensen het geval.
Aangezien je een bot in principe alleen kan programmeren vanuit hetgene wat een mens weet, zitten de menselijke fouten er dus ook al in.
Een bot die zichzelf dingen aanleert, kan zichzelf trouwens ook fouten aanleren. Goed voorbeeld zijn de algoritmes van youtube met betrekking tot automatische copyrightclaims e.d.

Daarnaast moet je ook onderscheid gaan maken tussen verschillende ervarings en inzichtniveau's van de gebruikers.
Een echte leek snapt minder van de woorden dan iemand die regelmatig knutselt en geïnteresseerd is in de techniek.

Al met al: ik begrijp dat je voor school het idee moet uitwerken. Maar afhankelijk van het vak waar je het voor doet, is een uitgebreid vooronderzoek waaruit blijkt dat je er niet aan moet beginnen, vaak nog beter als resultaat, dan de uitwerking van het geheel.

Als je alleen het plan wil uitwerken, baseer je op de systemen die telefonische helpdeskmedewerkers al gebruiken met flowschema's.
Hou het echter simpel en werk 1 of 2 mogelijkheden uit. Dus meer een idee geven van het systeem en wat het idee is, dan daadwerkelijk iets te gaan maken.

Zoiets als dit zegmaar:
5aef541c44afe5cd55e01c9072cac11d.jpg

Dakloos zei:

rke zei:

Ja ik dacht ook gelijk aan die diesel. Toen ik er eentje had sprak mijn broer ook altijd van Jan met zijn knikkerbak.

Terug
Bovenaan