Een onderdeel van een idee of plan is ook het doen van vooronderzoek over de haalbaarheid en nut van een idee of plan is wat je hebt.
Helaas wordt die stap vaak overgeslagen, of uitgegaan van positieve resultaten, waardoor er enorm veel geld verspild wordt aan projecten die totaal geen nut hebben of zelfs het tegenovergestelde van wat gewenst is tot gevolg hebben (Voorbeeld zijn bijvoorbeeld ict systemen vernieuwen om geld te besparen, wat uiteindelijk uitmond in een enorme kostenpost, een slecht of niet werkend systeem en duizenden uren en euro's die er aan verloren gaan, zonder dat er ook maar iets van vooruitgang is geboekt of zelfs achteruitgang.)
Begin dus eerst daarmee.
Om daarbij wat inzicht te bieden:
Het idee is leuk. Uitvoering is echter onhaalbaar.
De gemiddelde helpdeskmedewerker loopt ook een standaard programma af dat op dezelfde manier werkt.
Je stelt een standaard vraag en met het antwoord kom je weer op een andere vraag terecht. Vraag 1: Did you try turning it off and on again?
Echter dit soort systemen beperken zich enorm in de antwoorden.
Je krijgt een flowschema wat in principe miljarden mogelijkheden gaat krijgen maar waarbij 1 vraag verkeerd interpreteren tot een compleet andere conclusie kan gaan leiden.
En tunnelvisie is dus ook al snel gebeurd. Dit is namelijk ook bij mensen het geval.
Aangezien je een bot in principe alleen kan programmeren vanuit hetgene wat een mens weet, zitten de menselijke fouten er dus ook al in.
Een bot die zichzelf dingen aanleert, kan zichzelf trouwens ook fouten aanleren. Goed voorbeeld zijn de algoritmes van youtube met betrekking tot automatische copyrightclaims e.d.
Daarnaast moet je ook onderscheid gaan maken tussen verschillende ervarings en inzichtniveau's van de gebruikers.
Een echte leek snapt minder van de woorden dan iemand die regelmatig knutselt en geïnteresseerd is in de techniek.
Al met al: ik begrijp dat je voor school het idee moet uitwerken. Maar afhankelijk van het vak waar je het voor doet, is een uitgebreid vooronderzoek waaruit blijkt dat je er niet aan moet beginnen, vaak nog beter als resultaat, dan de uitwerking van het geheel.
Als je alleen het plan wil uitwerken, baseer je op de systemen die telefonische helpdeskmedewerkers al gebruiken met flowschema's.
Hou het echter simpel en werk 1 of 2 mogelijkheden uit. Dus meer een idee geven van het systeem en wat het idee is, dan daadwerkelijk iets te gaan maken.
Zoiets als dit zegmaar: