A
Anoniem
Guest
Goedendag,
Is een kleine motorinhoud nou echt 'zuiniger' dan een wat grotere motorinhoud? Ik vraag me vaak af dat omdat zo'n 1.2 toch 'harder' moet werken om met het verkeer mee te komen.
Ik heb een Clio van generatie 2 gehad met een 1.2 (voor korte duur geleend) en een met 1.4 motor in gebruik gehad en kan niet echt merken wat en hoe de verschillen zijn?
De 1.2 voelde vrij rapper aan in de stad dan mijn 1.4 hoogstwaarschijnlijk door de kortere versnelling/ratio (of hoe je dag ook noemt).
Een scenario als voorbeeld;
Stel ik rij met een 1.2, 1.4 en 1.6, de eerste twee auto's komen in de zelfde kwartaal prijs van onze wegenbelasting en de 1.6 is wat zwaarder en duurder in de wegenbelasting.
Stel ik rij met alle drie auto's 100 km/h. Met alle auto's trek ik zo op dat ik in 20 seconden ongeveer op de 100 km/h zit. Welke auto is dat zuiniger? Als alle drie de auto's 2900 toeren per minuut draaien op de CC bij bovenstaande snelheid.
Ben benieuwd naar jullie specialisten!
Is een kleine motorinhoud nou echt 'zuiniger' dan een wat grotere motorinhoud? Ik vraag me vaak af dat omdat zo'n 1.2 toch 'harder' moet werken om met het verkeer mee te komen.
Ik heb een Clio van generatie 2 gehad met een 1.2 (voor korte duur geleend) en een met 1.4 motor in gebruik gehad en kan niet echt merken wat en hoe de verschillen zijn?
De 1.2 voelde vrij rapper aan in de stad dan mijn 1.4 hoogstwaarschijnlijk door de kortere versnelling/ratio (of hoe je dag ook noemt).
Een scenario als voorbeeld;
Stel ik rij met een 1.2, 1.4 en 1.6, de eerste twee auto's komen in de zelfde kwartaal prijs van onze wegenbelasting en de 1.6 is wat zwaarder en duurder in de wegenbelasting.
Stel ik rij met alle drie auto's 100 km/h. Met alle auto's trek ik zo op dat ik in 20 seconden ongeveer op de 100 km/h zit. Welke auto is dat zuiniger? Als alle drie de auto's 2900 toeren per minuut draaien op de CC bij bovenstaande snelheid.
Ben benieuwd naar jullie specialisten!