BMW 535i abides - hulp bij nieuwe leaseauto gevraagd

Nieuwe lease auto voor de dame. Iemand tips ?

Klein beetje clickbait titel ;)

Dag luitjes. De kogel is door de kerk , Mevrouw De Dude klimt lekker verder omhoog op de carrière ladder en heeft nu de keuze voor een lease auto.

Met twee privé auto’s van 8+ jaar oud voor de deur waren wij sowieso al aan het nadenken over het ‘de-risken’ van ons auto portfolio, dit is een prettige route.

Dan de vraag…. Wat wordt het ? Afgelopen tijd vooral georiënteerd voor aanschaf tweedehandsprivé auto (categorie Peugeot 3008 etc) maar nu dus opeens in de markt voor een nieuwe lease auto waar ik minder bekend meer mee ben.

De eisen zijn lekker vaag, een echt budget is er niet anders dan dat een dikke vijf serie niet tot de mogelijkheid behoort maar er niet wordt omgekeken naar of iets 600 of 700 per maand kost in de lease.

Dus..
  • voor onszelf max €400-500 bijtelling per maand (dus 40-60k fiscale waarde)
  • Gezin van vier waar beetje bagage ruimte fijn is, maar de vijf serie blijft de ‘hoofd auto’ (alhoewel, die nu misschien inleveren op een 6 gran coupe ;) )
  • Voorkeur wat hogere instap
  • EV heeft zij voorkeur voor, maar is geen harde eis
Wie o wie heeft er zin om mee te denken ?

Laatst bewerkt:
een echt budget is er niet anders dan dat een dikke vijf serie niet tot de mogelijkheid behoort maar er niet wordt omgekeken naar of iets 600 of 700 per maand kost in de lease.
Waarom geven ze niet gewoon helder aan wat het leasebudget is? Hier kan je echt niets mee :unsure: :LOL:

Hoe dan ook, iets hogere instap, elektrisch:
BYD Atto 3 of BYD Dolphin
BMW iX1
Kia EV3? Of is dat al teveel 'busje'?
Renault 4

Iets hogere instap, niet (per se) elektrisch:
Ford Puma
BYD Seal U
BMW X1?

Zoiets? Er is echt ongehoord veel op de markt tegenwoordig, dus wellicht verstandig om iets meer af te bakenen wat je wel en niet wilt ;)

Wat is de huidige 2e auto? Of beter; wat is de benchmark? Als Dude en Dudette alleen maar BMW gewend zijn, ligt de lat qua verwachting van afwerkingsniveau, maar ook systeemintegratie en verfijning op een heel ander vlak dan als het een Daihatsu Cuore is….

De iX1 is denk ik een mooie suggestie.
Skoda heeft best mooie aanbiedingen met bv Koraq (of hoe heet dat ding).
Q4 etron (of wordt die te duur in de lease)

Waarom geven ze niet gewoon helder aan wat het leasebudget is? Hier kan je echt niets mee :unsure: :LOL:
Groot familie bedrijf waar zo nu en dan dingen nog gaan op het niveau “kies maar wat je wilt , dikke bak veel bijtelling of A naar B auto, aan jou de eer”

Wat is de huidige 2e auto? Of beter; wat is de benchmark? Als Dude en Dudette alleen maar BMW gewend zijn, ligt de lat qua verwachting van afwerkingsniveau, maar ook systeemintegratie en verfijning op een heel ander vlak dan als het een Daihatsu Cuore is….
Hyundai i20 dus nee hoor zeker niet enkel BMW als benchmark.

Jaaa echt fan! Zo’n leuke auto , wel nét een tikkeltje groter denk ik wat ze wilt. Als mijn jongens mijn lengte oppakken -waar het naar lijkt- is ietsje meer binnenruimte wel gewenst

Er is echt ongehoord veel op de markt tegenwoordig, dus wellicht verstandig om iets meer af te bakenen wat je wel en niet wilt ;)
Nou ja dat is dus ook het ding. Haar voorkeur gaat naar een Model Y, die van mij naar een IX1 , maar vind het juist leuk om eens verder te denken dan onze usual suspects

Haar voorkeur gaat naar een Model Y,
Al eens mee gereden? Je moet wel echt fan zijn van alles in een scherm proppen. En het onderstel heeft ook zo zijn eigen ehh... eigenaardigheden.

Maar als dat de voorkeur is qua grootte, dan zou ik ook eens kijken naar een BYD Seal U. Is er zowel als PHEV als BEV. En maakt de deur volledig open voor een mooie 6 voor jou ;)

Al eens mee gereden? Je moet wel echt fan zijn van alles in een scherm proppen. En het onderstel heeft ook zo zijn eigen ehh... eigenaardigheden.
Jazeker, heb drie jaar een model 3 gehad die heel goed is bevallen. M’n vrouw vindt dat nog steeds de fijnste auto die we hebben gehad (BMW vindt ze te groot en vooral de neus echt te lang met parkeren)

Jazeker, heb drie jaar een model 3 gehad die heel goed is bevallen. M’n vrouw vindt dat nog steeds de fijnste auto die we hebben gehad (BMW vindt ze te groot en vooral de neus echt te lang met parkeren)
Dat van de neus kan ik inkomen. Is bij de Mercedes ook al een ding als mijn vrouw rijdt. Maar, als ik jou was zou ik dan eens gaan rijden met een Y. Rijdt namelijk echt wel anders dan een Model 3.

Iets conventioneler? VW ID.7 Tourer? Rijdt ook goed en de nieuwste softwareversie is een aanzienlijke verbetering.

Hier nog een lijstje van wat auto’s waar je denk ik niet als eerste aan denkt maar wel stuk voor stuk leuk zijn:

Smart 5
Renault Megane E-Tech
Zeekr X
Abarth 600e
Alfa Romeo Junior
Alpine A290
Cupra Formentor
Cupra Tavascan
Ford Explorer

Maar, als ik jou was zou ik dan eens gaan rijden met een Y. Rijdt namelijk echt wel anders dan een Model 3.
Ja ben er mee bekend. Je zit veel meer op de bok, daardoor viel die toen bij mij persoonlijk af. In 2021 nog naar gekeken voor mijzelf omdat ik toen redelijk eenvoudig kon switchen qua auto , ook 2x proefrit gemaakt ermee. M’n vrouw was toen wel echt overtuigd omdat ze wat hoger zat.

En daar het ‘haar’ auto wordt heb ik minder te zeggen. En terecht :p

Dat zijn inderdaad ook leuke auto’s. De Chinezen maken nog best wel prima spul, hier wordt er alleen niet veel aangeboden. Xpeng wel inmiddels maar Zeekr, Nio en andere bijv. niet.

Nadeel van Zeekr en Nio is wel dat ze qua zakelijke leasemarkt aardig wat duurder uitvallen dan een XPENG of BYD. Dus als je kijkt naar een XPENG G6, kijk ook naar de BYD Seal U of Sealion 7 (en andersom). Een Zeekr valt eigenlijk altijd duurder uit. Een Nio helemaal. Althans, bij de leasemaatschappijen waar mijn werkgever mee samenwerkt.

Outsider: Hyundai Ioniq5?

Al eens in een basis iX1 gezeten? Wat een deprimerend (cheaper than cheap qua materialen) interieur, BMW volstrekt onwaardig. Als je daar niet minstens 10K aan opties tegenaan knalt is het niks en wordt het niks. Q4 idem.
Nog nooit in een Y gezeten, wel een 3, viel me niet tegen mits je kan leven met dat scherm.

Groot familie bedrijf waar zo nu en dan dingen nog gaan op het niveau “kies maar wat je wilt , dikke bak veel bijtelling of A naar B auto, aan jou de eer”
Dat is toch een wat merkwaardige manier van zaken doen. Werknemer A is getrouwd met de bakker op de hoek, let wat meer op de centen en kiest daarom een goedkopere auto, bijvoorbeeld een Peugeot 308, met lagere bijtelling. Werknemer B daarentegen is getrouwd met een bankier en gaat voor een Mercedes S-Klasse, met forse bijtelling. Je zou zeggen: prima, de werknemer betaalt die bijtelling zelf. Maar voor de werkgever zijn de kostenverschillen natuurlijk enorm. Zo kost die 308 de werkgever misschien rond de €800 per maand, terwijl de S-Klasse zomaar richting de €2.400 kan gaan. Krijgt werknemer A dat verschil dan uitgekeerd in salaris, of wordt werknemer B feitelijk €1.600 per maand bevoordeeld omdat die zich een hogere bijtelling kan permitteren?

Ik vraag me dan toch af waarom is er niet gewoon een leasebudget of bepaald klassement vastgesteld?

Om wat verder toe te spitsen op je zoektocht; Gelden er ook prestatie-eisen voor de auto, of is vooral het formaat en comfort belangrijk? En als het elektrisch moet zijn: welke eisen stel je dan aan de actieradius? De iX1 is daarin niet heel sterk, en qua performance valt de eDrive20 mij persoonlijk wat tegen. De xDrive30 doet het beter, maar die heeft een (niet te rechtvaardigen?) meerprijs van zo’n €10.000 en valt dan buiten je budget.

Zijn er specifieke opties die zwaarder meewegen? Ofwel zijn er dingen die er absoluut op moeten zitten?

Misschien ben ik wat te rationeel als het om een leaseauto gaat, maar ik werk altijd zo’n lijstje af en houd uiteindelijk een handvol modellen over.

Dat is toch een wat merkwaardige manier van zaken doen. Werknemer A is getrouwd met de bakker op de hoek, let wat meer op de centen en kiest daarom een goedkopere auto, bijvoorbeeld een Peugeot 308, met lagere bijtelling. Werknemer B daarentegen is getrouwd met een bankier en gaat voor een Mercedes S-Klasse, met forse bijtelling. Je zou zeggen: prima, de werknemer betaalt die bijtelling zelf. Maar voor de werkgever zijn de kostenverschillen natuurlijk enorm. Zo kost die 308 de werkgever misschien rond de €800 per maand, terwijl de S-Klasse zomaar richting de €2.400 kan gaan. Krijgt werknemer A dat verschil dan uitgekeerd in salaris, of wordt werknemer B feitelijk €1.600 per maand bevoordeeld omdat die zich een hogere bijtelling kan permitteren?
Misschien hebben ze vertrouwen in Dudette dat ze geen gekke dingen doet. Vind ik wel mooi.

Misschien hebben ze vertrouwen in Dudette dat ze geen gekke dingen doet. Vind ik wel mooi.
Dudette (mooie naam wel haha) werkt al bijna 20j voor ze in allerlei functies , is meegegroeid naar hoofdkantoor etc dus ze hebben wel redelijk vertrouwen in haar idd :).

Ik denk dat er wel een lease reglement is, maar dat ze hier in haar geval dus niet zo moeilijk zijn.

Plus er zal ongetwijfeld worden ingegrepen als ze toch die BMW X5 M60i zou bestellen.

Ik overdrijf natuurlijk om mijn punt duidelijk te maken, maar persoonlijk zou ik het erg ongemakkelijk vinden om zomaar, zonder enige richtlijn, iets uit te gaan zoeken. Ze rijdt nu in een i20, zeg je, dat is dus wat ze haar al die tijd hebben zien rijden. Hoe weet je dat ze niet iets soortgelijks verwachten als leaseauto? Jouw budget is nu vooral gebaseerd op wat jij er zelf aan kwijt zou willen zijn.

De keuze is reuze. Is een Kia EV6 een optie? Of iets te laag?

Persoonlijk ben ik ook wel gecharmeerd van de Ford Explorer die @JL86 ook al aanhaalde, maar die heeft geloof ik de interface van VW.

Hoe weet je dat ze niet iets soortgelijks verwachten als leaseauto? Jouw budget is nu vooral gebaseerd op wat jij er zelf aan kwijt zou willen zijn.
He Geuzert niet zo vooroordelen :) mijn richting is (1) obv wat wij zelf max aan bijtelling kwijt willen en (2) wat haar collega’s op hetzelfde niveau rijden. Dit zijn oa Q4 etrons, Mercedes-Benz EQC, en een VW ID4.

Had zelf niet echt verwacht zoveel details te moeten delen, klaarblijkelijk heb ik zelf meer comfort bij het discomfort (van nog geen richting qua €€) dan jullie :p

Excuus, ik probeer enkel voorbeelden te geven om duidelijk te maken waarom ik het lastig vind om zulke keuzes te maken zonder een concreet budget. Niets persoonlijks uiteraard.

Ik ben van mening dat je met duidelijke cijfers veel beter kunt beoordelen waar je staat, dan wanneer je puur op gevoel of "met de natte vinger" inschattingen maakt. De fiscale waarde is daarbij helemaal niet zo doorslaggevend als sommigen soms denken. Een auto van €60.000 kan bijvoorbeeld goedkoper uitpakken dan een van €50.000.

Ter illustratie: de Xpeng G9, die hier ook al voorbij is gekomen, valt fiscaal netjes binnen je budget. Toch ligt het leasebedrag van die auto gelijk aan dat van een BMW iX3 van €75.000.

Gelukkig hoef jij de keuze niet te maken. ;)
Dat klopt natuurlijk helemaal, uiteindelijk is de keuze volledig aan hen en ik twijfel er niet aan dat ze daar zelf ook goed uit zouden komen.
Mijn commentaar is lauter goedbedoeld om uiteindelijk beter te kunnen helpen meedenken. Er zijn misschien auto's die fiscaal buiten de boot vallen maar wel degelijk binnen een gesteld leasebudget zouden kunnen vallen, waar ze uiteindelijk heel blij van worden. Andersom zijn er ook auto's die fiscaal lijken te passen maar niet gunstig in de lease vallen en dan maken we ze nu blij met een dode mus. Als er dan ook nog een regeling is waarbij alles onder het budget als loon wordt uitbetaald, wordt de berekening nog interessanter. De leaseprijs wordt dan extra belangrijk, omdat deze immers rechtstreeks wordt verrekend met de bijtelling

Laatst bewerkt:
@Geuzert oh hoef je geen sorry voor te zeggen hoor , no worries. Ik denk zelf dat haar baas de auto’s gewoon koopt en voor een Max bedrag qua kosten beetje kijkt of het uitkomt en het daarom zo’n wat vreemde constructie is. Ik zal het m zelf ook even vragen (we kennen elkaar vrij goed).

Volgende week weten we meer qua echte € , keep you posted !

@Frits79 Porsche Cayenne, X5, Range Rover. Dat soort spul :ROFLMAO:. Oftewel SUVs. Ze vindt de Mazda CX80 van @Rembrandt ook heel erg mooi (had m laten zien), maar daarmee bijv ook de CX60.

De Tesla vindt ze vooral gaaf qua manier van rijden en tech gehalte. Ze is wat vooruitstrevender dan ik , ik heb niet voor niets een ouwe lullen spec vijf serie ;)

Zijn de klachten betreft weggedrag al een beetje weggepoetst door Mazda op die CX60? De reviews waren niet bijzonder positief destijds voor wat ik mij herinner.

Vind de lijnen van die 408 ook wel wat hebben zitten ook leuke goodies op die GT advantage op 't moment zie ik.
Elektrische stoelen met geheugen, alcantara bekleding, 360 camera en drive assist allemaal cadeau op t moment. En (zij het tegen meerprijs) een schuifdak dat gewoon nog open wil, ook wel een plus vind ik.
Wel een kleine accu voor een dergelijk grote auto. Hoeveel range is bruikbaar voor jullie @De Dude?

IX1? En indien ruimte meer belangrijk is een MY?
Volgens mij is de IX1 uit productie en komt de opvolger eind volgend jaar (Neue klasse).

Ik vond die IX1 overigens echt super fijn rijden.

De Scenic E-Tech geeft erg irritant geluid als je langzaam rijdt. En binnenspiegel hangt te laag. Verder is afwerking mwah. Wel ruime achterbak.

De ID4 zit beetje tussen de IX1 en de Scenic in. Een allemansvriend, maar misschien wat gewoontjes.

IX1 is nog gewoon in productie. Neue Klasse is de elektrische X3.
In jouw situatie zou ik denk ik een tegenpool zoeken van je 535i. Ik zou een nieuwe MY nemen. Je hebt ook positieve ervaringen opgedaan met Tesla, ik denk dat veel andere EV’s daar nog steeds niet helemaal aan kunnen tippen.

Over hoeveel km per jaar spreken we ongeveer, tenzij ik dat heb gemist?

Bij zeg maar 10K km zou ikzelf andere eisen met leuke opties stellen, dan bij pakweg 30K km of meer, maak het me dan maar zo comfortabel mogelijk ;)

• Leuk
Waarderingen: Volt
Terug
Bovenaan