BMW 535i abides - hulp bij nieuwe leaseauto gevraagd

IX1 is nog gewoon in productie. Neue Klasse is de elektrische X3.
In jouw situatie zou ik denk ik een tegenpool zoeken van je 535i. Ik zou een nieuwe MY nemen. Je hebt ook positieve ervaringen opgedaan met Tesla, ik denk dat veel andere EV’s daar nog steeds niet helemaal aan kunnen tippen.
Wellicht was mijn BMW dealer dan in de war met een ander model BMW.

Ik ben trouwens graag transparant in de onderhoudskosten van mijn auto. Niet om tof te doen qua kosten, maar om een realistisch beeld te scheppen van wat het kost om zo’n auto met een aanschafwaarde van ruim over de ton (in 2016) goed rijdende te houden.

Krijg vaker te horen van mensen dat de bedragen die ik uitgeef aan onderhoud bizar hoog zijn. Maar ik ben gewoon normaal, net als jij.

(Dat mogen we onszelf wijs maken, toch?)

Je zat zelf te denken aan een tweedehands Peugeot 3008 (of in die grote) als tweede auto.

Overweeg je ook een nieuwe Peugeot 3008.

Misschien is een Mercedes-Benz EQA ook wat voor jullie.

Weet alleen niet hoe het zit met de lease prijzen van de beide auto's.

De Tesla vindt ze vooral gaaf qua manier van rijden en tech gehalte. Ze is wat vooruitstrevender dan ik , ik heb niet voor niets een ouwe lullen spec vijf serie ;)
In dat geval zou ik haar echt wel een proefrit laten maken met de Zeekr 001, BYD Seal U of Sealion 7 (uiteraard vind ik de zeeleeuw beter), en een Xpeng G6. Allemaal bomvol opties en elektrisch. Beter wordt het niet snel.

Als opties en dingetjes je ding zijn niet, nee. Maar ik wil iets anders van een auto, dan die apparaten bieden. Dus het is wel heel persoonlijk. Voor mij persoonlijk kan het heel snel veel beter. Ben benieuwd waar Dude en Dudin mee thuiskomen uiteindelijk.

Ze heeft in ieder geval smaak. Hoe vindt ze een Macan? Misschien iets té?

Zijn inderdaad ook de auto’s die mijn vrouw mooi vindt. Alleen niet te betalen zijn. Is een mobiliteitsbudget niet mogelijk en dan een ix3 te kopen? (40/45k, 3% rente, 2 jaar garantie). We hadden gister een kinderfeestje en één van de ouders liet zijn ix1 trots zien. Mooie auto hoor, maar het is nou niet echt kwaliteit.. ben totaal geen tesla fan maar zo een model Y is wel echt beter. Sealion vind ik ook gaaf.

Maar een ix3 is wel qua gevoel wel veel meer richting de genoemde favorieten.

Pwoh, moeilijk hoor. Soms ben ik blij met beperkende factoren zoals VAG, 6-zits etc. Er is zoveel keus.

G9 heeft mijn broertje, maar is wel erg veel auto voor een “tweede auto” lijkt me.
Zou ik eerder voor een dikker uitgevoerde G6 gaan. En als je kennelijk geen bezwaar hebt tegen Chinees dan vind ik Nio wel een heel mooi merk.

Maar ik denk dat je vrouw vooral zelf eens moet gaan kijken wat ze nou mooi vindt.
Als dat tenminste de manier is waarop auto’s uitgezocht worden in jullie gezin. :ROFLMAO:
Hier geef ik de voorkeur, de vrouw keurt af….en de kinderen keuren de kleur.:p

Zag in een ander topic dat de prijzen voor een Smart 3 wat verlaagd zijn, zelfs de Brabusuitvoering past dan binnen het vermoedelijke budget. Lijkt me ook geen verkeerde optie.

Wel lekker om dan zo’n generiek elektrisch Chinees apparaat te hebben naast je 535i, nog een echte auto. Zorgt er wel voor dat je die nog meer blijft waarderen. Tegenstelling kan niet groter zijn.

iX1 vind ik ook weinig aantrekkelijk. Interieur is mij ook te kil en goedkoop. Las laatst een vergelijkende test tegen de Elroq en die won het eenvoudig van de BMW.

Is het dan een goed moment, hoe mooi die ook is, om de 5 eruit te doen en de leaser ook privé te rijden of zijn de kosten nog te overzien?
Haha ik moet ook nog naar m’n werk en veel onderweg :). Maar één auto lukt niet in ons gezin helaas.

Qua kosten lukt de BMW en een lease auto hoor privé dat is geen probleem.

Wel een kleine accu voor een dergelijk grote auto. Hoeveel range is bruikbaar voor jullie @De Dude?
Enkele afstand voor haar is 40 km en ze kan altijd laden op haar werk dus dat is geen probleem. Thuis bijna altijd plek openbaar ondanks zelf geen eigen paal (meer).

Over hoeveel km per jaar spreken we ongeveer, tenzij ik dat heb gemist?

Bij zeg maar 10K km zou ikzelf andere eisen met leuke opties stellen, dan bij pakweg 30K km of meer, maak het me dan maar zo comfortabel mogelijk ;)
Ongv 15,000 km per jaar

Wel handig inderdaad om situatie uit te leggen:

In de basis rijdt zij enkel naar haar werk, ophalen brengen van kinderen en als ze vrij is met de kinderen zo nu en dan ergens naar toe met ze.

Echter doen wij bijna alles met de fiets en als we weekend weggaan, vakantie of verder moeten rijden dan pakken we altijd de BMW.

Kan je je dus ook gaan afvragen - en die gedachte heb ik wel serieus- moet de BMW dan nog de ‘hoofdauto’ zijn of wordt het een flinke Model Y (om maar wat te noemen) en verandert de BMW op den duur naar iets met nog steeds een zescilinder maar muv 4 zitplaatsen minder praktisch .

Kan alleen niet over m’n hart verkrijgen om zo’n fijne reisauto niet meer de lange afstand vreter te laten zijn :eek:

Ik vind het wel echt onwijs leuk hoe veel suggesties er worden gedaan en hoe jullie meehelpen en denken.

Wordt gewaardeerd ! Zal het m’n vrouw even allemaal laten lezen. Uiteindelijk is het vooral haar keus :)

Hahaha, ik vrees dat we zowel jou als je echtgenote nog meer in verwarring en twijfel brengen dan te “helpen” met suggesties die zowat alle kanten opgaan, maar, het is wel vermakelijk om te lezen.

Wat dacht je van een Mini Cooper C 5drs

Denk dat het een mooie maat auto is voor wat je vrouw er mee rijdt en doet.

Tegen die tijd dat de kinderen groter zijn mag ze weer op zoek naar een nieuwe lease auto.

De Mini Cooper, dat ik die niet zelf heb genoemd. We hebben er eentje uit 2021, nieuw gekocht. Dat was dus de auto waar mijn vrouw al een tijdje naar om keek. Mijn enige bemoeienis was de uitvoering, een aangekleed voorraadmodel in rooftop grey. Achteraf hadden we een automaat moeten nemen maar dat doen we dan maar de volgende keer.
Ik denk dat mijn vrouw daar heel lang mee gaat doen met nog geen 10k per jaar, ding blijft als nieuw en zo af en toe pak ik 'm zelf ook wel eens. Maar dan moet je niet meer met buggy's en kinderwagens in de weer zijn want dan is het een onhandige auto.

Die fase zijn we voorbij, heerlijk! Mini Cooper vind ik zelf fantastisch, m’n vrouw helemaal niet.

Ik denk dat ze de enige vrouw is met die mening..

Haha hier ook wat betreft de mini. Schoonmoeder heeft een redelijk recente Cooper. Vrouw vindt het he-le-maal niks.

Snap je dilemma; zat eigenlijk voor de egolf een opvolger te zoeken maar de passende auto’s werden al snel zo ruim dat ze de V6 zouden vervangen als gezinsauto - vooral omdat de afweging voor een dagje weg á €50 brandstof t.o.v. €15 stroom dan snel gemaakt is.

Dus lekker een G6 of Sealion proberen, denk dat dat nog redelijke alternatieven op een Y zijn. En de 5 inruilen op een 435i (cabrio) (of consorten).

Wat dacht je van een Mini Cooper C 5drs

Denk dat het een mooie maat auto is voor wat je vrouw er mee rijdt en doet.

Tegen die tijd dat de kinderen groter zijn mag ze weer op zoek naar een nieuwe lease auto.
Nee wat een vreselijke lelijke Mini, dee 5 deurs vind ik wat verhouding echt mislukt, een 3 deurs, cabrio of een Clubman zijn prima maar die 5 deurs nee dank je.

Enkele afstand voor haar is 40 km en ze kan altijd laden op haar werk dus dat is geen probleem. Thuis bijna altijd plek openbaar ondanks zelf geen eigen paal (meer).

Ongv 15,000 km per jaar

Wel handig inderdaad om situatie uit te leggen:

In de basis rijdt zij enkel naar haar werk, ophalen brengen van kinderen en als ze vrij is met de kinderen zo nu en dan ergens naar toe met ze.

Echter doen wij bijna alles met de fiets en als we weekend weggaan, vakantie of verder moeten rijden dan pakken we altijd de BMW.

Kan je je dus ook gaan afvragen - en die gedachte heb ik wel serieus- moet de BMW dan nog de ‘hoofdauto’ zijn of wordt het een flinke Model Y (om maar wat te noemen) en verandert de BMW op den duur naar iets met nog steeds een zescilinder maar muv 4 zitplaatsen minder praktisch .

Kan alleen niet over m’n hart verkrijgen om zo’n fijne reisauto niet meer de lange afstand vreter te laten zijn :eek:
Met dergelijk gebruik is een kleinere accu in principe geen probleem; dan blijven alle opties mooi open. (y)

Mocht je echter nog twijfelen de leaseauto toch in te zetten als dé gezinsauto, dan is een grotere accu zeker een voordeel. Onze rit naar Toscane op de grote wegen verliep prima, maar eenmaal daar vond ik het, met de beperkte laadmogelijkheden, toch behoorlijk onhandig en dat terwijl onze auto een actieradius van 600 km heeft. Met slechts 300 à 400 km bereik had ik het denk ik echt als zeer onprettig ervaren.

@Geuzert Oh wij hadden die ervaring eigenlijk niet toen in Toscane, dit was met een Tesla toen.

Veel vrienden en familie van ons met een EV die dit jaar ivm ons huwelijk in Italië vonden het eigenlijk ook wel prima gaan. Had je wel die EnelX app gedownload?

@Geuzert Oh wij hadden die ervaring eigenlijk niet toen in Toscane, dit was met een Tesla toen.

Veel vrienden en familie van ons met een EV die dit jaar ivm ons huwelijk in Italië vonden het eigenlijk ook wel prima gaan. Had je wel die EnelX app gedownload?
Nee, dat was niet nodig. De palen die het deden (en dat waren er niet veel) werkten gewoon met de tag. Maar er was gewoon ontzettend veel buiten werking. Ook de laadsnelheden daar vallen erg tegen. De snellere palen haalden nog steeds niet echt 100 kW, en dat op plekken waar verder weinig te doen was. Sta je dan 50min. uit je neus te vreten.

Uiteindelijk werd het een beetje een irritant spelletje: elke paal die het deed, proberen te gebruiken, ook al had je nog 90%, want je kon nooit met zekerheid zeggen wanneer je de volgende paal tegen zou komen die het wél deed. Wij zaten ook wat later dan jij in het seizoen natuurlijk, en liepen daardoor regelmatig tegen situaties aan dat de ene werkende paal bezet was, enzovoort.

Afijn, uiteindelijk is alles gelukt. Ik heb nooit stilgestaan of op de laatste procenten stress gehad, maar ik was me wel continu bewust van hoe zorgeloos een benzineauto zou zijn geweest.

Als opties en dingetjes je ding zijn niet, nee. Maar ik wil iets anders van een auto, dan die apparaten bieden. Dus het is wel heel persoonlijk.
Precies, we hebben het nu over Dudette en die wil opties en bling. Het meeste bling voor je geld haal je uit China. Zowel van Oom Ali als op autogebied. Al moet je een Hyundai Ioniq5 ook niet uitvlakken.

Precies, we hebben het nu over Dudette en die wil opties en bling. Het meeste bling voor je geld haal je uit China. Zowel van Oom Ali als op autogebied. Al moet je een Hyundai Ioniq5 ook niet uitvlakken.
Zo'n Chinees, daar zal de Dude vast wel een stokje voor steken. Moet ik ook echt niet aan denken.

Pfoe, moeilijke keuze hoor! Het is jammer dat BMW nog niet zoveel (baanbrekend) EV-aanbod heeft, want dan zou je daar trouw aan kunnen blijven. Maar als ik alle alternatieven die al genoemd zijn zo eens lees, word ik persoonlijk bijna nergens écht warm van. In ieder geval niet zo warm als ik zelf zou worden van jouw 5-serie, dat blijft voor mij toch het ultieme, dus die zou ik ook niet zo graag weg doen als ik jou was.

En toch.... zou ik in jouw situatie om die reden toch overwegen te switchen. Een goede gezinsauto voor vakanties en dagelijks te gebruiken voor jouw vrouw wat het ook moge zijn, Model Y lijkt mij prima. Trouwens wat vind je van een Audi A6 Avant E-tron. Dat vind ik persoonlijk ook wel een sterk aanbod. Hoeft niet de wereld te kosten.

En dan jouw 5-serie wisselen voor iets van BMW met een zescilinder en een véél lagere kilometerstand. Kun je weer even vooruit en mits goed geconserveerd nog jaren genieten :)

Trouwens wat vind je van een Audi A6 Avant E-tron. Dat vind ik persoonlijk ook wel een sterk aanbod. Hoeft niet de wereld te kosten.
Wel wanneer je van bling en opties houdt, want dat zit er standaard niet of nauwelijks op. Persoonlijk vond ik het ook een aardige afknapper dat je in een A3 of A4 vrijwel exact hetzelfde interieur hebt als in een veel duurdere A6.

JL86 snapt het nog niet helemaal.
Als je toch een 6 serie neemt, doe het dan goed.
Alpina B6
480x360.webp

Is ook de enige die ik zo snel te koop zie staan die nog niet bejaard is. Vind die front splitter wel heel opzichtig op dit model. Idem die diffuser.

Weliswaar geen SUV, maar de nieuwe Mercedes-Benz CLA (Shooting brake) - volledig elektrisch, naar het schijnt een goede range en als 'Launch edition' behoorlijk vol.

Een EQA als het een SUV moet zijn. Nu als Business Solution(amg) behoorlijk vol..

Een Chinese auto heeft bij mij (maar ook m'n vrouw) niet perse de voorkeur, al is dit niet echt geopolitiek gedreven maar meer qua algemeen design. Of te anoniem (ik vind alle Geely's incl. Volvo op elkaar lijken) of hele drukke vreemde design keuzes. De Xpeng vind ik dus wel weer een mooie auto, alsook de Zeekr (Deze vind ik in het Geely platform wel onderscheidend).

Qua merk ben ik zelf gewoon verknocht aan BMW, heb ik een zwak voor Mercedes-Benz en ben ik qua EV gecharmeerd van Tesla. Verder geen voorkeuren dus daarom is het zo breed opgezet. Ik hou er wel van :).

Leuk al die suggesties gelijk voor mijn auto, maar die blijft nog wel even ;)! Merk ook dat ik echt gehecht ben aan de auto en 'm niet perse weg wil doen. Al is het nu wel echt afzien en onprettig zonder airco. Over 2 weken wordt dit gefixt (druk). Ik ben veel onderweg met zakelijke afspraken, gelukkig zweet ik niet zo heel snel maar je komt toch redelijk gaar steeds ergens aan omdat het zo klammig is in de auto. Hier verbaasde ik mij wel over daar het ook weer niet zo warm is afgelopen week.

Wat ook meespeelt , ben ik ook gewoon eerlijk in hier, is dat een nieuwe auto en dus nieuwe verzekering afsluiten voor mij best een uitdaging is ivm mijn periode zonder rijbewijs en strafrechtelijk gevolg ervan. Voor de gein even gekeken naar mijn huidige auto bij de Vereenigde > All-risk is €1700 per maand voor iemand met 14j rijbewijs , geen schade verleden en nu 3 schadevrije jaren (de teller is laat gaan lopen ivm altijd lease). Geen grap.

Hoe het werkt: je wordt separaat beoordeeld zodra je het vinkje aan zet "strafrechtelijk verleden". Dit betekent niet automatisch dat je geen verzekering meer krijgt, hangt af van omstandigheden maar je uitgangspositie is per definitie niet zo goed. Ik heb wel een hele fijne tussenpersoon voor al onze verzekeringen dus ik denk dat met ook maar één veroordeling ik wel door de ballotage kan komen. Het blijft 8j staan, dus per 2032 (!) pas weer zonder gedoe.

Alternatief is bijv. zelf weer voor lease gaan , maar wil niet inleveren op comfort dus dan zit je automatisch alweer op een 5 serie, X5 of E-klasse en hier ga ik financieel wel echt fors op achteruit door (1) wegvallen mobiliteitsvergoeding en (2) de bijtelling. Dan is alles minder dan vandaag met een fijne eigen 5 serie met zes-in-lijn onder de kont. Plus ik denk niet dat een auto van meer dan een ton mogelijk is voor mijn functie. Ik zit op C-1 en C-level rijdt E-segment :p

@JL86 die 6series zijn wel echt oud , minimaal 2016 (uitloopmodel was
2017) is de vereiste.

@Frits79 die Alpina is echt prachtig - de witte kleur staat de 6 goed, maar inderdaad als ik ooit die stap ga maken (wat wel echt de wens is), dan moet die in Alpina grun zijn.

Laatst bewerkt:
Een Chinese auto heeft bij mij (maar ook m'n vrouw) niet perse de voorkeur, al is dit niet echt geopolitiek gedreven maar meer qua algemeen design. Of te anoniem (ik vind alle Geely's incl. Volvo op elkaar lijken) of hele drukke vreemde design keuzes. De Xpeng vind ik dus wel weer een mooie auto, alsook de Zeekr (Deze vind ik in het Geely platform wel onderscheidend).

Qua merk ben ik zelf gewoon verknocht aan BMW, heb ik een zwak voor Mercedes-Benz en ben ik qua EV gecharmeerd van Tesla. Verder geen voorkeuren dus daarom is het zo breed opgezet. Ik hou er wel van :).

Leuk al die suggesties gelijk voor mijn auto, maar die blijft nog wel even ;)! Merk ook dat ik echt gehecht ben aan de auto en 'm niet perse weg wil doen. Al is het nu wel echt afzien en onprettig zonder airco. Over 2 weken wordt dit gefixt (druk). Ik ben veel onderweg met zakelijke afspraken, gelukkig zweet ik niet zo heel snel maar je komt toch redelijk gaar steeds ergens aan omdat het zo klammig is in de auto. Hier verbaasde ik mij wel over daar het ook weer niet zo warm is afgelopen week.

Wat ook meespeelt , ben ik ook gewoon eerlijk in hier, is dat een nieuwe auto en dus nieuwe verzekering afsluiten voor mij best een uitdaging is ivm mijn periode zonder rijbewijs en strafrechtelijk gevolg ervan. Voor de gein even gekeken naar mijn huidige auto bij de Vereenigde > All-risk is €1700 per maand voor iemand met 14j rijbewijs , geen schade verleden en nu 3 schadevrije jaren (de teller is laat gaan lopen ivm altijd lease). Geen grap.

Hoe het werkt: je wordt separaat beoordeeld zodra je het vinkje aan zet "strafrechtelijk verleden". Dit betekent niet automatisch dat je geen verzekering meer krijgt, hangt af van omstandigheden maar je uitgangspositie is per definitie niet zo goed. Ik heb wel een hele fijne tussenpersoon voor al onze verzekeringen dus ik denk dat met ook maar één veroordeling ik wel door de ballotage kan komen. Het blijft 8j staan, dus per 2032 (!) pas weer zonder gedoe.

Alternatief is bijv. zelf weer voor lease gaan , maar wil niet inleveren op comfort dus dan zit je automatisch alweer op een 5 serie, X5 of E-klasse en hier ga ik financieel wel echt fors op achteruit door (1) wegvallen mobiliteitsvergoeding en (2) de bijtelling. Dan is alles minder dan vandaag met een fijne eigen 5 serie met zes-in-lijn onder de kont. Plus ik denk niet dat een auto van meer dan een ton mogelijk is voor mijn functie. Ik zit op C-1

@JL86 die 6series zijn wel echt oud , minimaal 2016 (uitloopmodel was
2017) is de vereiste.

@Frits79 die Alpina is echt prachtig - de witte kleur staat de 6 goed, maar inderdaad als ik ooit die stap ga maken (wat wel echt de wens is), dan moet die in Alpina grun zijn.
€1700 per maand ajjj dat is pijnlijk. Maar misschien kan je de auto op naam van Dudine zetten?

€1700 per maand ajjj dat is pijnlijk. Maar misschien kan je de auto op naam van Dudine zetten?
Ja is alternatief, maar als verzekeringsmaatschappij erachter komt dat jij niet de primaire bestuurder bent kunnen ze het zien als 'fraude' en kom je op de zwarte lijst. En daar kom je praktisch nóóit meer vanaf.

Jeetje, dat is de moeite waard zeg, sta best van dat bedrag te kijken. Maar laat ik eens tot het topic terugkeren... was de smart #5 al als optie genoemd voor de leasewagen? Die is qua prijs en volgens mij 'herkomst' en styling best aardig te 'behappen'. In het andere geval zat ik enigszins te denken aan inderdaad de al genoemde Mercedes-Benz GLA EQ (dat is het niet maar gezien de wat door elkaar lopende typenamen bij de elektrische Mercedes-Benzen in dat segment is dit wellicht de duidelijkste aanduiding...).

Ik ken iemand die zat bij de “Vereende” ivm negatieve schadevrije jaren. Gelukkig heb ik voor hem toch een andere verzekeraar kunnen vinden die 70% goedkoper was.
Hopelijk kom je ook (binnenkort) in aanmerking voor een andere normale verzekeraar.

Terug
Bovenaan