BMW 5-serie (G30)

Binnenin lijkt er weinig veranderd, helaas daar nog steeds teveel glimmend zwart plastic wat ze dan “pianolak” noemen.

Van buiten sterk verbeterd. Vooral het veel strakkere front kan mij bekoren. Ook de achterlichten vind ik een grote vooruitgang, al vind ik het jammer dat ze de vorm ongemoeid hebben gelaten. Strak gevormde led-verlichting in afgeronde behuizingen waarbij de overbodige ruimte zwart is opgevuld, het ziet er wat goedkoop uit zo. Bij donkere kleuren valt dat minder op, maar zoals hier bij die witte vind ik het storend. Je ziet daaraan duidelijk dat het een facelift betreft en dat de lichtunits oorspronkelijk niet zo zijn ontworpen.

Ik zou dus gaan voor een donkere kleur, en zou ook het M-pakket aanvinken. Daarvan vind ik de bumpers strakker en mooier dan bij de standaard versie.

De optische veranderingen zijn minder ingrijpend als bij de facelift van de 7 serie. Het interieur is nauwelijks gewijzigd en het exterieur alleen de gebruikelijke dingetjes zoals grill koplampen en achterlichten. De chromen versiersels onder de voorbumper is voor mij nog wat wennen. Interessanter is naar mijn idee de komst van de 545e drive. Uitsluitend helaas als sedan heb ik begrepen. Ik ben benieuwd of deze goedkoper wordt als de 540i.

Hier twee gifjes waar je goed verschil ziet na de facelift: https://www.carscoops.com/2020/05/2021-bmw-5-series-these-gifs-perfectly-illustrate-the-changes-between-old-and-new/

Ik vind de nieuwe neus veel strakker. De achterkant vond ik niet mooi en nu nog steeds niet.

Vind de Audi A6 het mooist van de Duitse 3. De BMW ziet er nog steeds goed uit, de auto heeft er alleen last van dat zijn voorganger er zo goed uit zag, daar was gewoon echt niets op aan te merken. Vind 'm alsnog mooier dan de wat iele E-klasse. Deze facelift is misschien wel een verbetering en dat is best knap, want dat vind ik maar heel zelden van een facelift. :)

104123573_3385480694795265_6508592141491037870_o.jpg

(y)

Die Alpina sedan ziet er echt zalig uit met dat nieuwe front. Overigens moeten die plaatjes strikt genomen in een apart topic, toch? Is Alpina niet officieel een ander merk? ;)

M5 Competition

2021-bmw-m5-m5-competition.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/bmw/2021-m5_competition/

Lelijke configuratie als je het mij vraagt. Ik wacht wel even op betere foto's..

Basis
0eN520q.png

Luxury Line
RZbMvWs.png

Luxury Line + opties
gShFhgt.png

M Sport
K0nUJL0.png

M550i
LDEkXIw.png

Basis
FBRraLi.png

Luxury Line
q5fJAvL.png

Luxury Line + opties
apGTZt8.png

M Sport
rVYIChm.png

M550i
ztlb9P9.png

Wel handig dat je bij de basisversie standaard 2 inklikbare ijskrabbers krijgt.

Zoals voor de facelift moet ie goed aangekleed zijn voor hij er goed uitziet. De F10/F11 was een veel beter ontwerp.

Naast de updates aan het iPhone-scherm, werkt Apple ook aan de mogelijkheid om een auto met een iPhone te ontgrendelen. Met de functie wil Apple het mogelijk maken om een auto te openen en te starten zonder de traditionele autosleutel.

De functie wordt beschikbaar op zowel iOS 13 als het nieuwe iOS 14. In eerste instantie komt de functie beschikbaar voor de nieuwe BMW 5 Series. Later moeten ook voertuigen van andere merken volgen.

Alvinho Gonzalez zei:
Naast de updates aan het iPhone-scherm, werkt Apple ook aan de mogelijkheid om een auto met een iPhone te ontgrendelen. Met de functie wil Apple het mogelijk maken om een auto te openen en te starten zonder de traditionele autosleutel.

De functie wordt beschikbaar op zowel iOS 13 als het nieuwe iOS 14. In eerste instantie komt de functie beschikbaar voor de nieuwe BMW 5 Series. Later moeten ook voertuigen van andere merken volgen.

De Polestar 2 heeft ook zo een systeem

Had begin maart een nieuwe BMW 530i xDrive besteld, maar kreeg vorige week van m’n dealer in Barcelona te horen dat deze niet mee wordt geleverd en wordt omgezet in de LCI 5-serie. Levering zou in eerste instantie begin Juni zijn, maar gaat nu November worden. Produktie van de nieuwe 5-serie start in September....dus da’s nog even afwachten.

De reden van de vertraging is COVID19 in combinatie met de model wissel.....

Nou ja krijg dan in ieder geval de meest up-to-date versie, alhoewel ik de voorkant van het huidige model meer BMW vindt met de koplampen.

De lancering vond eind mei in Zuid-Korea plaats, een land waar de populariteit naar de auto's van Duitse premiummerken rap stijgt.

25785_81432_2826.jpg

25785_81442_3242.jpg

25785_81439_3137.jpg

hypark20200528175549_X_00_C_1.jpg

hypark20200528175554_X_00_C_1.jpg

hypark20200528175705_X_00_C_1.jpg

Meer foto's:
https://www.motorgraph.com/news/articleView.html?idxno=25785
https://daily.hankooki.com/lpage/industry/202005/dh20200529080010147980.htm

5 Serie L facelift live @ Auto China Beijing:

20200926104515900388844410448.jpg-908x681.jpg

20200926104518665311889573772.jpg-908x681.jpg

wx19sj9.jpg

pXfMFvv.jpg

BcDSMVZ.jpg

Meer foto's:
https://price.pcauto.com.cn/chezhan/s44832/
https://info.xcar.com.cn/202009/news_2051921_1.html

Na 8 maanden wachten is de levering van m’n nieuwe 530i xDrive dan toch in zicht. Levering week 45 (begin November). M Performance onderdelen zijn alleen niet te krijgen met uitzondering van de carbon buitenspiegels en de zwarte grille. Dus niet de carbon front splitter en de diffusor aan de achterzijde.

Enfin.....we gaan het zien. Zal wel ff een paar fotootjes posten als ie er eenmaal is.

Welke kleur is het geworden? heb je de launch Edition? Voor mij is de 530i toornig onderweg, heb nog geen datum

Sophistograu......20 inch velgen (hoewel ik niet helemaal weg ben van de nieuwe velgen op de LCI versie, maar goed verder geen keus). All black interior met Nappa leer incl dashboard en pianolak trim en keramische sierdelen. Adaptief onderstel (heb op het laatste moment achterasbesturing toch eruit gehaald. Nergens op gebaseerd maar heb een unheimisch gevoel dat de “geradeauslauf” hierdoor negatief wordt beinvloed en ik er nergens mee heb kunnen proefrijden. Dan liever een starre achteras.

Heb sowieso niet proefgereden en m’n laatste BMW 5-serie was een F10 en we gaan het beleven.....

Klinkt als een mooie auto Max! Nappa (zeker icm het met leer beklede dash) haalt het interieur enorm op naar mijn mening. Ik ben wel benieuwd waarom je hebt gekozen voor een xDrive?

Heb voor een xDrive gekozen omdat ik in de winter regelmatig naar Andorra ga (woon nl. voor 50% van m'n tijd in Barcelona) en dan heb je in de sneeuw gewoon betere tractie. Verder is de bandenslijtage gelijkmatig en heb je geen verschillende profieldieptes bij alleen achterwiel aangedreven auto's.

In de besturing is het niet merkbaar, dus je geeft niet echt het gevoel van een achterwiel aangedreven auto op.

Begrijpelijke overwegingen. In Nederland zie ik persoonlijk de toegevoegde waarde niet zo, vandaar de vraag.

M'n nieuwe auto is inmiddels al 1,5 maand geleden geleverd en zou nog wat shoots posten......bij deze.

kMspl7f.jpg

PEb59zn.jpg

5gS3tXS.jpg

RKgbWuW.jpg

Eerst indrukken: geweldige auto, machtig onderstel, extreem stil, mooie in-car entertainment functies, zit geweldig, premium gevoel. Wel even wennen aan Mild Hybride technologie.....niet mijn eerste keus, want versnellingsbak schakelt heel vroeg op. Nu de auto is ingereden en er meer toeren gedraaid kunnen worden, rijd het al een stuk beter wegens het zelflerende karakter van de bak.

Prachtige auto, van harte! Zie 'm soms wel rijden, hij is er van voren echt op vooruit gegaan. De achterlampen vind ik wel weer een beetje sjonnie

Geniet van je 5 zo lang het nog kan, straks rijden we allemaal on die zielloze EV's, echt niets aan. 5 serie wat mij betreft toch wel topper E segment, erg fraaie velgen ook. Persoonlijk wel erg donkere lak, bijna sinister, maar is keuze uiteraard. Wij kiezen altijd lichte kleur. Ben benieuwd naar de review en ervaringen.

Dank je....kleur is sophistograu en vind ik erg mooi. Hiervoor had ik een Audi A6 in Floretsilver, dus dacht voor de verandering een donkere kleur, zeker icm deze velgend een mooie combi: ton-sur-ton.

Heb nog heel even Sanotrini blau overwogen, zeker hier in Spanje met veel zon een prachtige kleur, maar rij hem ook zakelijk en was a little bit too much......

Prachtwagen hoor Max, geniet ervan. BMW's rijden super, comfortabel en toch ook sportief te rijden. Vind persoonlijk de facelift ook zeer geslaagd.

Mijn vader heeft net een 530e touring met M-pack besteld, in het zwart met zwarte aanbouwdelen en de velgen die "Max M" op zijn wagen heeft hierboven als toebehoren.
Blijkt dat enkel de 530e touring niet gehomolegeerd is voor banden groter dan 18"... De dealer gaat ze er toch onder zetten, maar wist te vertellen dat de wagen zo niet door de technische keuring geraakt.

Mijn vragen:
Waarom kan enkel de 530e touring (niet de 530e berline)
Kan dit verzekerings/aansprakelijkheidsproblemen teweeg brengen in geval van een ongeval?

Anders dan de F10 staat of valt de G30 met de velgen die er onder zitten - het ontwerp is veel minder sterk vind ik. Hoewel de wagen al besteld is, zal hij toch op de 20" velgen gaan rijden.

Andere auto, maar ik weet van een Renault Clio IV ook dat 17" alleen op groter gemotoriseerde uitvoeringen of een estate kon, omdat die een andere (achter)as constructie hadden. Wellicht is hier iets vergelijkbaars aan de hand.

Reyner zei:
Mijn vader heeft net een 530e touring met M-pack besteld, in het zwart met zwarte aanbouwdelen en de velgen die "Max M" op zijn wagen heeft hierboven als toebehoren.
Blijkt dat enkel de 530e touring niet gehomolegeerd is voor banden groter dan 18"... De dealer gaat ze er toch onder zetten, maar wist te vertellen dat de wagen zo niet door de technische keuring geraakt.

Mijn vragen:
Kan dit verzekerings/aansprakelijkheidsproblemen teweeg brengen in geval van een ongeval?

Anders dan de F10 staat of valt de G30 met de velgen die er onder zitten - het ontwerp is veel minder sterk vind ik. Hoewel de wagen al besteld is, zal hij toch op de 20" velgen gaan rijden.
Er staat mij bij dat een auto voor verschillende wielmaten apart gehomologeerd moet worden, waarbij de uitstoot opnieuw bepaald moet worden. Voor aftermarket aanpassingen lijkt dit echter nooit zo belangrijk gevonden te worden ;)

Maar het zou ook kunnen dat de touring een andere achterasconstructie heeft dan de sedan.

DeeTwee zei:
Reyner zei:

Mijn vragen:

Er staat mij bij dat een auto voor verschillende wielmaten apart gehomologeerd moet worden, waarbij de uitstoot opnieuw bepaald moet worden. Voor aftermarket aanpassingen lijkt dit echter nooit zo belangrijk gevonden te worden ;)

Maar het zou ook kunnen dat de touring een andere achterasconstructie heeft dan de sedan.

Ik vond dat het te maken heeft met het gewicht op de achteras. Die is ongewoon groot wegens de batterij en het extra gewicht van de touring:
Bimmerpost

2022-bmw-m5-cs-front-view.jpg

2022-bmw-m5-cs-side-view.jpg

2022-bmw-m5-cs-rear-view.jpg

2022-bmw-m5-cs-dash.jpg

2022-bmw-m5-cs-dash.jpg

2022-bmw-m5-cs-front-seats.jpg

Alle info en 108 foto's: https://www.motor1.com/photo/5538871/2022-bmw-m5-cs-front-seats/

Bijzonder dat carbon-“gootje” in de stoelen, alsof je hem daar maar in moet leggen.... :)

Als de goot doorloopt over de vloer tot net voor het rempedaal gaat het net passen o_O

Wel bruut - al vind ik het interieur nogal Johnny voor een 5 reeks

Zou dat niet een uitneembaar stuk zijn voor een echte 6-punts gordel (waarbij er tussen de benen een tweetal gordels doorgaan)?

Afgezien daarvan.... hmmm, imposante auto, maar (voor mij) totaal niet begeerlijk.

Wel lekker oldskool, zo groen met goud. Maar ook wel een hoog kermisgehalte...

Aan de andere kant van het spectrum ook nieuws, de nieuwe 520e plug-in hybrid:

Het plug-in-gamma van de 5-serie bestond al uit de 292 pk 530e Sedan en Touring (met en zonder xDrive) én uit de 395 pk krachtige 545e xDrive Sedan. Ook de 5-serie maakt kennis met een instap-stekkerversie die 520e heet. Een xDrive-uitvoering bestaat er niet. De aandrijflijn lijkt wat samenstelling betreft op die van de 320e. Ook hier dus een 163 pk 2.0 viercilinder die samenwerkt met een elektromotor, al is de elektromotor in de 5-serie 109 pk in plaats van 113 pk sterk. Het systeemvermogen is met 204 pk en 350 Nm echter gelijk aan dat van de 320e. De 520e Sedan heeft in 7,9 seconden een snelheid van 100 km/h op de klok en dendert door tot een snelheid van 225 km/h is bereikt. De Touring heeft 8,2 seconden voor de 0-100-sprint nodig en houdt het bij 218 km/h voor gezien. De Sedan perst een elektrische actieradius van 53 tot 60 kilometer uit zijn 12 kWh accupakket. De Touring schopt het tot een elektrische range van 55 tot 57 kilometer.

De nieuwe stekkerversies van de 3- en 5-serie komen in maart op de markt. Vanaf dat moment heeft BMW vijftien plug-ins in het gamma. In 2023 moeten dit er 25 zijn.

Prijzen
BMW 520e Sedan: € 59.520
BMW 520e Touring: € 62.156
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bmw-presenteert-nieuwe-instap-plug-ins-voor-3-en-5-serie/

Zwart op zwart vind ik niet mooi (beetje ordinair/rapper/mocro-achtig) maar er staat wel een fraaie auto (y)

Sport Leicht zei:
Iets minder dan andere 5-en door het zware accupakket.
Hij rijdt idd iets minder lichtvoetig dan zijn vorige pre-facelift G30 520d limousine.

Voor de rest is de multimedia er serieus op vooruitgegaan, en meen ik ook dat de geluiddemping verbeterd is (al kan dat gewoon het verschil tussen PHV en diesel zijn natuurlijk).

Terug
Bovenaan